Temat interpretacji
Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PKD 62.01.1 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych) według stawki 8,5%
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2022 r. (data wpływu 22 marca 2022 r.) oraz pismem z 14 kwietnia 2022 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca) jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu prowadzącym działalność gospodarczą w formie jednoosobowej.
Zgodnie z treścią wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) przeważający przedmiot działalności Wnioskodawcy określony został jako 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem (a dokładniej rzecz ujmując jako PKD 62.01.1 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych).
Dodatkowo, jako pozostały zakres prowadzonej działalności Wnioskodawca wskazał na poniższe kody PKD: 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku; 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność; 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania oraz 74.20.Z Działalność fotograficzna.
W ramach tak prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca współpracuje z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (dalej: Zlecający) w oparciu o umowę współpracy gospodarczej (dalej: Umowa), w ramach których świadczy usługi z zakresu Product Design. Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecającego obejmuje regularne czynności, które w Umowie określone zostały ogólnie świadczenia na rzecz Zamawiającego wszelkich usług z zakresu projektowania graficznego według zapotrzebowania zgłaszanego przez Zlecającego, w szczególności w następującym zakresie: UI/UX Design. Niemniej w praktyce czynności te sprowadzają się do następujących czynności / usług:
a)prowadzenie warsztatów z klientami Zlecającego mających na celu zdefiniowanie potrzeb, wymagań i założeń do produktu cyfrowego;
b)analiza rynkowa konkurencji klienta Zlecającego i istniejących rozwiązań związanych z projektowanym produktem cyfrowym;
c)opracowanie listy funkcjonalności jakie będzie posiadał produkt, sposobu poruszania się użytkowników po produkcie, architektury informacji w produkcie oraz makiet uwzględniających powyższe aspekty;
d)przygotowanie prototypu produktu cyfrowego w celu sprawdzenia założeń, przebadania rozwiązań z użytkownikami i weryfikacji założeń z klientem Zlecającego – czyli zaprojektowanie funkcjonalności danego produktu cyfrowego;
e)opracowanie warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu;
f)opracowanie biblioteki modułów, z których składać się będzie cały produkt, tak aby umożliwić rozbudowę produktu i zapewnić spójność rozwiązań w jego ramach;
g)przekazanie wyników prac z punktów a-f powyżej do developerów, których zadaniem będzie stworzenie kodu dla opracowywanego produktu cyfrowego zgodnie z przekazanymi wytycznymi.
Głównym wynikiem realizowanych prac, oprócz przekazanych w trakcie prowadzonych rozmów i warsztatów wytycznych, jest projekt (wizualizacja) produktu cyfrowego wraz z projektem jego działania
Podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca nie wytwarza systemów (aplikacji) gotowych do użycia przez klienta Zlecającego. Dokumentacja tworzona przez Wnioskodawcę obejmuje projekty wybranych elementów wizualnych produktu cyfrowego (w tym animacje, które przedstawiają elementy składające się na produkt w ujęciu dynamicznym) oraz instrukcje opisowe.
Dodatkowo, w wybranych projektach, działania Wnioskodawcy mogą obejmować również:
h)projekt struktury i zawartości strony internetowej klienta Zlecającego uwzględniającego założenia opracowane w ramach kroków a-g.
W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca nie wykonuje czynności z zakresu programowania, tworzenia kodów etc. ani nie są związane z oprogramowaniem. Zadania te wykonywane są niezależnie przez programistów działających na zlecenie Zleceniodawcy bądź programistów zaangażowanych przez klienta Zlecającego.
Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) należy wskazać, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę obejmuje usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (62.01.12.0) oraz usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0).
W celu rozwiania wątpliwości Wnioskodawca pragnie wskazać, iż nie realizuje działań w zakresie:
-związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01) ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. Wnioskodawca nie jest programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija / ulepsza oprogramowania technologii informatycznych a jedynie projektuje wizualnie i funkcjonalnie produkty cyfrowe. Warte podkreślenia jest to, iż Wnioskodawca nie wytwarza systemów / aplikacji / programów gotowych do użycia przez użytkownika. Dopiero dokumentacja przygotowana przez Wnioskodawcę w formie projektu jest przekazywana jest do programistów, którzy wykonując usługę 62.01.1 PKWiU tworzą gotowe do użycia produkty cyfrowe (w szczególności aplikacje mobilne). Tym samym należy uznać, iż Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU 62.01) a usługi realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się pod symbolami PKWiU 62.01.11.0 i 62.01.12.0.
-usług reklamowych (PKWiU 73.1).
-usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2). W tym zakresie jednak Wnioskodawca, pragnie wskazać, iż celu poprawnej identyfikacji potrzeb i oczekiwań klienta Zlecającego, Wnioskodawca musi zapoznać się z branżą, w której działa klient Zlecającego. W tym celu przeprowadza research, który można określić jako badanie rynku, których celem jest uzyskanie wiedzy na temat postaw i preferencji konsumentów (PKWiU 73.20.1). Niemniej, wyniki takiego badania nie są celem świadczonych przez Wnioskodawcę usług a jedynie wykorzystywane przez niego w ramach prac nad produktem cyfrowym. Działania Wnioskodawcy w tym zakresie mają wyłącznie charakter pomocniczy i nie stanowią celu samego w sobie a jedynie mają pomóc Wnioskodawcy lepiej zorientować się w potrzebach klienta Zlecającego i docelowo lepiej zaprojektować dany produkt cyfrowy.
-specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), z wyjątkiem opracowania warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu (zgodnie z punktem e. powyżej).
Uzupełniająco Wnioskodawca pragnie wskazać, iż:
-w 2021 r. dochód Wnioskodawcy opodatkowany był na zasadach właściwych dla podatku liniowego,
-do 20 lutego 2022 r. Wnioskodawca zamierza złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osiąganych w 2022 r.
-usługi opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. Wnioskodawca nie uzyska w 2022 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym (2021) lub bieżącym (2022 r.) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy),
-do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy (w szczególności Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym),
-Wnioskodawca nie dostarcza usług hostingu, bieżącego zarządzania aplikacją i zasobami danych,
-zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie przekroczy 2 mln EUR;
-Wnioskodawca nie wyklucza, iż będzie świadczył usługi objęte niniejszym wnioskiem również na rzecz innych niż Zlecający podmiotów,
-Wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczenie na rzecz Zlecającego usług obejmuje wynagrodzenie z tytułu wszystkich świadczeń jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz Zlecającego Spółki na podstawie Umowy (w tym obejmuje wynagrodzenie za przeniesienie na Spółkę majątkowych praw autorskich).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
1.Zgodnie ze wpisem do CEIDG, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 11 stycznia 2019 r.
2.Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.
3.Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem pytania w założonym wniosku o interpretację jest uzyskanie potwierdzenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie opisanym w tym wniosku.
Wnioskodawca wskazał, iż usługi świadczone przez Niego zostały możliwie precyzyjnie i wyczerpująco opisane we Wniosku i w tym zakresie oczekuje od Organu określenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (tym bardziej, iż określenie właściwej stawki ryczałtu dla znacznej części usług wysokość stawki nie jest wprost uzależnione od grupowania PKWiU).
Niezależnie, Wnioskodawca poinformował, iż wystąpił do GUS z wnioskiem o klasyfikację statyczną PKWiU dla świadczonych przez Niego usług a opisanych we Wniosku. Po uzyskaniu odpowiedzi z GUS przekaże Organowi otrzymaną odpowiedź.
4.Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Niego działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
5.Wnioskodawca oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
6.– 7. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem pytania w założonym wniosku o interpretację jest uzyskanie potwierdzenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie opisanym w tym wniosku.
Wnioskodawca wskazał, iż usługi świadczone przez Niego zostały możliwie precyzyjnie i wyczerpująco opisane we Wniosku i w tym zakresie oczekuje od Organu określenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (tym bardziej, iż określenie właściwej stawki ryczałtu dla znacznej części usług wysokość stawki nie jest wprost uzależnione od grupowania PKWiU).
Niezależnie, Wnioskodawca poinformował, iż wystąpił do GUS z wnioskiem o klasyfikację statyczną PKWiU dla świadczonych przez Niego usług a opisanych we Wniosku. Po uzyskaniu odpowiedzi z GUS przekaże Organowi otrzymaną odpowiedź.
8. Przychód Wnioskodawcy osiągnięty w 2021 r. (tj. w roku poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania) nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto w uzupełnieniu z 14 kwietnia 2022 r. Wnioskodawca wskazał, że:
1.prowadzi / będzie prowadził ewidencję przychodów, w której Wnioskodawca będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi.
2.Przez „przekazanie wyników prac z punktów a-f powyżej do developerów” należy rozumieć przekazanie osobom, których zadaniem będzie stworzenie kodu dla opracowywanego produktu cyfrowego zgodnie z przekazanymi przez Wnioskodawcę wytycznymi stanowiącymi efekt przeprowadzonych przez Wnioskodawcze działań, które zasadniczo obejmują:
a.prowadzenie warsztatów z klientami Zlecającego mających na celu zdefiniowanie potrzeb, wymagań i założeń do produktu cyfrowego;
b.analizę rynkową konkurencji klienta Zlecającego i istniejących rozwiązań związanych z projektowanym produktem cyfrowym;
c.opracowanie listy funkcjonalności jakie będzie posiadał produkt, sposobu poruszania się użytkowników po produkcie, architektury informacji w produkcie oraz makiet uwzględniających powyższe aspekty;
d.przygotowanie prototypu produktu cyfrowego w celu sprawdzenia założeń, przebadania rozwiązań z użytkownikami i weryfikacji założeń z klientem Zlecającego – czyli zaprojektowanie funkcjonalności danego produktu cyfrowego;
e.opracowanie warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu;
f.opracowanie biblioteki modułów, z których składać się będzie cały produkt, tak aby umożliwić rozbudowę produktu i zapewnić spójność rozwiązań w jego ramach.
Tak przekazane wyniki prac są następnie wykorzystywane przez developerów którzy na podstawie otrzymanych od Wnioskodawców materiałów tworzą kod dla opracowywanego produktu cyfrowego.
Jednocześnie, Wnioskodawca wskazał, iż:
-na mocy Umowy o współpracę ze Zlecającym, w ramach wynagrodzenia określonego w tej Umowie, przenosi na Zlecającego autorskie prawa majątkowe do wszelkich utworów w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 2006.90.631 tekst jednolity z późniejszymi zmianami), które powstaną lub mogłyby powstać w ramach wykonania przedmiotu tej Umowy przez Wnioskodawcę.
-w ramach swoich obowiązków nie tworzy oprogramowania komputerowego ani nie udziela licencji.
W przypadku jednak gdy dochodzi do przeniesienia na Zlecającego autorskich praw majątkowych do wyników prac Wnioskodawcy, tytuł wynagrodzenia nie ulega jednak zmianie. W dalszym ciągu wynagrodzenie należne jest Wnioskodawcy z tytułu świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług na rzecz Zlecającego. Wynagrodzenie to nie jest należne z tytułu przekazania / udzielenia jakiejkolwiek licencji a stanowi wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi.
3.Wnioskodawca wskazał, iż w ramach swoich obowiązków nie tworzy oprogramowania komputerowego a tym samym nie udziela licencji do oprogramowania.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy należne jest z tytułu świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług na rzecz Zlecającego. Wynagrodzenie to nie ma nie jest należne z tytułu przekazania / udzielenia jakiejkolwiek licencji.
Prawa autorskie jakie miałby być przedmiotem przeniesienia na rzecz Zlecającego obejmują wyniki jego prac opisanych w stanie faktycznym, w szczególności w postaci:
-listy funkcjonalności jakie będzie posiadał produkt, sposobu poruszania się użytkowników po produkcie, architektury informacji w produkcie oraz makiet uwzględniających powyższe aspekty;
- projektu funkcjonalności danego produktu cyfrowego;
-opracowania prezentującego warstwę wizualną dla produktu cyfrowego lub prototypu.
W konsekwencji, jak to zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego Wniosku, „głównym wynikiem realizowanych prac, oprócz przekazanych w trakcie prowadzonych rozmów i warsztatów wytycznych, jest projekt (wizualizacja) produktu cyfrowego wraz z projektem jego działania”.
4.Wnioskodawca wskazał, że na dotychczas wystawianych fakturach prezentował wynagrodzenie w łącznej kwocie obejmującej wynagrodzenie za wszystkie świadczenia opisane w stanie faktycznym w punktach a-h (w tym za przeniesienie autorskich praw majątkowych do wyników prac Wnioskodawcy).
Usługi jakie świadczy Wnioskodawca zostały wyszczególnione w opisie stanu faktycznego wniosku w punktach a-h. Dla przypomnienia Wnioskodawca wskazał, że obejmują one usługi z zakresu Product Design. Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecającego obejmuje regularne czynności, które w Umowie określone zostały ogólnie świadczenia na rzecz Zamawiającego wszelkich usług z zakresu projektowania graficznego według zapotrzebowania zgłaszanego przez Zlecającego, w szczególności w następującym zakresie: UI/UX Design. Niemniej w praktyce czynności te sprowadzają się do następujących czynności / usług:
a.prowadzenie warsztatów z klientami Zlecającego mających na celu zdefiniowanie potrzeb, wymagań i założeń do produktu cyfrowego;
b.analiza rynkowa konkurencji klienta Zlecającego i istniejących rozwiązań związanych z projektowanym produktem cyfrowym;
c.opracowanie listy funkcjonalności jakie będzie posiadał produkt, sposobu poruszania się użytkowników po produkcie, architektury informacji w produkcie oraz makiet uwzględniających powyższe aspekty;
d.przygotowanie prototypu produktu cyfrowego w celu sprawdzenia założeń, przebadania rozwiązań z użytkownikami i weryfikacji założeń z klientem Zlecającego – czyli zaprojektowanie funkcjonalności danego produktu cyfrowego;
e.opracowanie warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu;
f.opracowanie biblioteki modułów, z których składać się będzie cały produkt, tak aby umożliwić rozbudowę produktu i zapewnić spójność rozwiązań w jego ramach;
g.przekazanie wyników prac z punktów a-f powyżej do developerów, których zadaniem będzie stworzenie kodu dla opracowywanego produktu cyfrowego zgodnie z przekazanymi wytycznymi.
h.projekt struktury i zawartości strony internetowej klienta Zlecającego uwzględniającego założenia opracowane w ramach kroków a-g.
Głównym wynikiem realizowanych prac, oprócz przekazanych w trakcie prowadzonych rozmów i warsztatów wytycznych, jest projekt (wizualizacja) produktu cyfrowego wraz z projektem jego działania.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu Wnioskodawca będzie mógł (na podstawie oświadczenia złożonego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego) opodatkować usługi opisane w punktach a.-h. powyżej (stanowiące przedmiot działalności Wnioskodawcy) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi wymienione w punktach a.-h. opisanych przez Wnioskodawcę powyżej będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako zgodne z PKWiU 62.01.12, tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
(i)
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm. – dalej: Ustawa), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy użyte w Ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym).
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 Ustawy.
Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (…), do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi w szczególności:
-14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1);
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej (…) (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8).
Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
(ii)
Analizując powyższe przepisy należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) Ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.). Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolach PKWiU 62.01.1 ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”.
Stosownie do art. 4 ust. 4 Ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy, niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% ryczałtu podlegać powinny wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU z dnia 23 października 2015 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć „pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych”.
Jak wynika z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę, usługi świadczone przez Wnioskodawcę:
-dotyczą zasadniczo analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności,
-projektów cyfrowych, analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju projektów cyfrowych,
-definiowania wymagań i interfejsów, przygotowania dokumentacji, etc. a tym samym
-nie będą spełniały wskazanej powyżej definicji a tym samym nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
(iv)
Mając więc na uwadze powyższą analizę przepisów oraz zakres opisanych we wniosku usług świadczonych przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a)
Ustawy (tak długo jak spełniane nadal będą przez Wnioskodawcę pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie).
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w znanych mu interpretacjach podatkowych wydanych w zbliżonych (aczkolwiek nie zawsze tożsamych) stanach faktycznych, w szczególności:
-interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 14 lipca 2021 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.328.2021.1.MK);
-interpretacji DKIS z 30 lipca 2021 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.407.2021.2.MN),
-interpretacji DKIS z 10 maja 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.155.2021.2.ISL);
-interpretacji DKIS z 5 maja 2021 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.168.2021.2.AC);
-interpretacji DKIS z 29 kwietnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.53.2021.3.MN);
-interpretacji DKIS z 3 marca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ);
-interpretacji DKIS z 19 lutego 2020 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.732.2019.1.MT);
-interpretacji DKIS z 8 listopada 2019 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.434.2019.2.AP).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że:
1.działalność wykonywana prze Pana obejmuje usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (PKWiU 62.01.12.0) oraz usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0);
2.wskazał Pan, iż nie realizuje działań w zakresie:
-związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01) ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. nie jest Pan programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija / ulepsza oprogramowania technologii informatycznych a jedynie projektuje wizualnie i funkcjonalnie produkty cyfrowe. Nie wytwarza Pan również systemów / aplikacji / programów gotowych do użycia przez użytkownika. Dopiero dokumentacja przygotowana przez Pana w formie projektu jest przekazywana do programistów, którzy tworzą gotowe do użycia produkty cyfrowe (w szczególności aplikacje mobilne),
-usług reklamowych (PKWiU 73.1),
-usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2).
3.Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4.Pana przychód nie przekroczył w 2021 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 (Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) oraz usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0), mogą być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.
Ponadto informujemy, że nie ma potrzeby dołączać do wniosku opinii GUS, gdyż nie jest/nie będzie ona przedmiotem naszej oceny.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).