Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.367.2022.1.MST

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.367.2022.1.MST

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie możliwości opodatkowania dochodów ze świadczonych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 4 listopada 2019 r., którą w ubiegłym roku podatkowym opodatkowywał w formie zasad ogólnych, przy czym przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w ubiegłych latach i nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro.

Przedmiotem przeważającej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, zgodnie z aktualnym wpisem w CEIDG, jest świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem 62.01.Z. Oprócz wyżej wskazanego PKD zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy objęte są również następujące kody: 18.13.Z, 32.40.Z, 47.91.Z, 58.19.Z, 58.21.Z, 58.29.Z, 59.20.Z, 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z, 63.11.Z, 63.12.Z, 70.22.Z, 74.20.Z, 90.03.Z. Wnioskodawca dokonał w aktualnym roku podatkowym zmiany formy opodatkowania przychodów osiąganych w ramach prowadzonej działalności na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł ze spółką X (dalej: Spółka lub Zleceniodawca) umowę o współpracy (dalej: Umowa). Spółka jest niezależnym producentem gier komputerowych, specjalizującym się w ich produkcji, wydawaniu oraz sprzedaży. Na podstawie zawartej Umowy Wnioskodawca jako Asset Artist wykonuje na rzecz Spółki czynności polegające w szczególności na:

tworzeniu oprawy graficznej do gier, w tym gier komputerowych, gier na urządzenia mobilne i gier video, co w szczególności obejmuje czynności w zakresie projektowania i tworzenia grafiki komputerowej dwuwymiarowych i trójwymiarowych obiektów graficznych, wypełnianie makiet poziomów gry elementami graficznymi (layout scen, oświetlenie, dekoracje, shaders, efekty specjalne, animowane obiekty), przygotowywanie optymalnej geometrii kolizyjnej poziomów gry oraz optymalizację poziomów gry zapewniającą płynne działanie poziomów gry na docelowych platformach;

projektowaniu trójwymiarowych elementów do gry w postaci modeli 3D oraz textur za pomocą zewnętrznych narzędzi graficznych.

Wnioskodawca zobowiązany jest dostarczać zamówione usługi oraz je implementować przy użyciu różnych technik kopiowania plików do systemu (...), dodawania plików do sieci lokalnej w siedzibie Spółki oraz implementacji plików bezpośrednio w silniku gry.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi opisane w stanie faktycznym mieszczą się w grupowaniu PKWIU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o potwierdzenie klasyfikacji świadczonych przez niego usług pod ww. symbolem PKWiU.

W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami na rzecz Spółki Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie, czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności oraz Wnioskodawca jako wykonawca czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z wydawaniem:

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line;

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1);

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2);

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Wnioskodawca wskazuje, że ww. usługi nie wchodzą w zakres czynności wykonywanych przez niego na podstawie umowy zawartej ze Spółką. W szczególności należy podkreślić, że wydawaniem gier komputerowych zajmuje się Spółka, a nie Wnioskodawca. Wnioskodawca jest natomiast usługodawcą realizującym na rzecz tej Spółki określone usługi związane z projektowaniem i tworzeniem elementów graficznych oprogramowania, tj. oprawy graficznej do gier komputerowych.

Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12) oraz nie wykonuje czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). W tym zakresie Wnioskodawca chciałby wskazać, że w ramach świadczonych usług nie pisze kodów źródłowych oprogramowania (gier komputerowych), bowiem wskazane usługi nie wchodzą w zakres umowy o współpracy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką oraz wykonywane są przez specjalistów z zespołów programistycznych.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że na podstawie Umowy zawartej ze Spółką nie wykonuje czynności w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1). W szczególności Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie projektowania wystroju wnętrz i dekoracji, projektowania przemysłowego ani usług w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na projektowaniu elementów graficznych oprogramowania przy użyciu zewnętrznych narzędzi graficznych oraz tworzeniu oprawy graficznej do gier komputerowych nie mieszczą się w grupowaniach PKWiU obejmujących swoim zakresem specjalistyczne projektowanie.

Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z rozwojem i projektowaniem: stron internetowych oferowanych w pakiecie z usługą hostingu sklasyfikowanych w PKWIU 63.11.13, aplikacji oferowanych w pakiecie z usługą hostingu i bieżącym zarządzaniem aplikacją sklasyfikowanych w PKWIU 63.11.19, baz danych oferowanych w pakiecie z bieżącym zarządzaniem zasobami danych sklasyfikowanych w PKWIU 63.11.19.

W stosunku do Wnioskodawcy nie zostały spełnione przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jednocześnie prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Przedmiotem wniosku jest potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych przez niego usług właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że ma prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, ustalonego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, ustalonego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawy o zpdf”), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Jednocześnie, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zpdf, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie tej jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności; wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle powyższego należy podkreślić, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zpdf, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy zpdf, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie: wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji; wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej. Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik (Wnioskodawca). Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zpdf, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zpdf, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro. Należy podkreślić, że przychody Wnioskodawcy z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w 2021 roku nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zpdf, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę określona w art. 12 ustawy o zpdf. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zpdf, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zpdf, świadczenie usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) podlega opodatkowaniu w stawce 12%. Należy przy tym wyjaśnić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zpdf. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Grupowanie PKWiU ex 62.01.1, o którym mowa powyżej, obejmuje swoim zakresem usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, jednakże ustawa o zpdf ogranicza stosowanie stawki 12% poprzez oznaczenie „ex” wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem. W tym zakresie Wnioskodawca chciałby ponownie podkreślić, że w ramach świadczonych usług nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, a w szczególności nie pisze kodów źródłowych gier komputerowych (oprogramowania).

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wskazano powyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego Usługi należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 62.01.11.0, tj. Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Z uwagi na brak wykonywania przez Wnioskodawcę usług wskazanych w ustawie o zpdf jako podlegających innej stawce podatku, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę będą podlegać stawce 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zpdf.

Należy również podkreślić, że w odniesieniu do Wnioskodawcy nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zpdf, a jednocześnie do świadczonych przez niego usług nie mają zastosowania stawki ryczałtu określone w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego Wnioskodawca uważa, że do świadczonych przez niego usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, zastosowanie będzie miał art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zpdf w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., a tym samym Wnioskodawca ma prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia ww. usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w:

interpretacji indywidualnej z dnia 23 grudnia 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.678.2021.2.JG, w której Dyrektor KIS za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, że zakres świadczonych przez Wnioskodawczynię usług projektowania i tworzenia grafiki komputerowej, projektowania interfejsów użytkownika i przeprowadzania badań użyteczności aplikacji sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.01.11. Ponadto wskazany zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.956.2021.2.ISL, w której Dyrektor KIS za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że – co do zasady – przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania – sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 oraz z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych – sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 – niezwiązanych z oprogramowaniem, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Należy przy tym podkreślić, że grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, obejmuje również świadczone przez Panią usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.12.0, jednak znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że wyższą 15% stawkę ryczałtu, należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem. Stąd należy stwierdzić, że właściwą do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Panią z tytułu usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i systemów komputerowych, o których mowa we wniosku, jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Reasumując – przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 oraz 62.01.12 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.901.2021.3.RK, w której Dyrektor KIS za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana w 2021 r. z działalności usługowej zakwalifikowane wg PKWiU 2015 r. do symbolu 62.01.11.0 – mogą być opodatkowane w 2021 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zasadą jest, że w takim przypadku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (art. 8 ust. 1 ustawy).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy. Stawki zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).

Stawka ryczałtu 8,5% dla przychodów z działalności usługowej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% – dla:

przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przy czym działalnością usługową – stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy – jest:

pozarolnicza działalność gospodarcza której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zastrzeżenia z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 dotyczą odpowiednio: działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu.

Stawka 8,5% jest „podstawową” stawką ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej. Przychody z usług podlegają opodatkowaniu według tej stawki – o ile ustawodawca nie wskazał ich w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy jako działalności, do których mają zastosowanie odrębne stawki ryczałtu.

Stawka ryczałtu 12% dla przychodów z określonych rodzajów usług

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy przewiduje stawkę ryczałtu ewidencjonowanego 12% m.in. dla przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Oznaczenie "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza, że zakres usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 ustawy).

Grupowanie PKWiU 62.01.1 obejmuje: „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się:

1)PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

2)PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, które są związane z oprogramowaniem.

Stawka ryczałtu właściwa dla Pana działalności

Jak wskazał Pan w opisie okoliczności faktycznych sprawy:

świadczy Pan usługi, które należą do klasyfikacji PKWiU 62.01.11.0 – ich przedmiotem jest w szczególności projektowanie i tworzenie grafiki komputerowej do gier;

nie świadczy Pan usług programowania;

Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem.

Pana przychody z opisanych usług nie są więc przychodami ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wobec tego, jako przychody z działalności usługowej, które nie mieszczą się w zakresie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8, podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. Pana stanowisko jest więc prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Wobec tego, nie oceniono Pana stanowiska w tej części, lecz przyjęto za właściwą klasyfikację świadczonych usług wskazaną przez Pana w opisie stanu faktycznego.

Interpretacje indywidualne, które Pan powołał dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak, w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia wniosku organ miał na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).