Zastosowanie 15% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla prowadzonej działalności (punkt usług). - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.174.2023.2.BM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.174.2023.2.BM

Temat interpretacji

Zastosowanie 15% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla prowadzonej działalności (punkt usług).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 maja 2023 r. (data wpływu 19 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2 lutego 2023 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą na zasadzie umowy agencyjnej. We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej Pani PKD to 46.19.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju, PKD 92.00 Z Działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi, PKD 47.62 Z - Sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, PKD 47.26 Z - Sprzedaż detaliczna wyborów tytoniowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Jest Pani czynnym podatnikiem VAT, a działalność jest opodatkowana VAT.

Umowa agencyjna, którą podpisała Pani z Dającym Zlecenie tak określa obowiązki i wynagrodzenie:

Agent będzie prowadził, w punktach Dającego Zlecenie, sprzedaż detaliczną prasy krajowej, zagranicznej, wydawnictw pozaprasowych oraz sprzedaż detaliczną towarów i usług. Zgodnie z umową przedmiot jego działalności obejmuje wykonywanie usług pośrednictwa sprzedaży różnego rodzaju.

W ramach umowy agencyjnej prowadzi Pani również sprzedaż jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, artykułów spożywczych gotowych oraz typu fast food przygotowywanych na miejscu. Świadczone są też usługi (...), odbiór przesyłek od firmy (...), płatność za rachunki klientów. Obsługuje Pani również punkt (...). Sprzedaż świadczona jest klientom detalicznym.

Dający Zlecenie zleca a Agent zobowiązuje się odpłatnie (prowizja) do stałego zawierania w imieniu Dającego zlecenie umowy sprzedaży towarów będących własnością Dającego Zlecenie w cenach ustalonych przez Dającego Zlecenie. Dający zlecenie zapewnia agentowi wyposażenie punktu sprzedaży detalicznej, kasę fiskalną, szyldy reklamowe i inne niezbędne materiały. Agent będzie świadczył usługi objęte niniejszą umową a nadto ma prawo posługiwać się osobami trzecimi, tj. osobami świadczącymi na rzecz agenta usługi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Agent otrzymuje od Dającego Zlecenie prowizję w wysokości procentowo określonej od „zrealizowanej sprzedaży” w cenach detalicznych netto, za każdy miesiąc świadczonych usług powiększonej o podatek VAT. Zrealizowana sprzedaż stanowi równowartość pozycji „należność” raportu fiskalnego sporządzonego na ostatni dzień miesiąca, skorygowaną o kwotę rejestru korekt sprzedaży w danym miesiącu. Prowizja wypłacana jest Agentowi pod warunkiem, że suma wpłat dokonanych na konto Dającego Zlecenie, jest nie mniejsza niż zrealizowana sprzedaż. Za datę wykonania usług pośrednictwa strony uznają dzień przedłożenia Dającemu Zlecenie zbiorczego miesięcznego zestawienia zrealizowanej sprzedaży. Prowizja płatna jest na podstawie faktury wystawionej przez Dającego Zlecenie oraz raportu dotyczącego sprzedaży, za okres którego dotyczy. Faktura zawiera ogólną informację o uzyskanej prowizji z podziałem jedynie na elementy: prowizja, prowizja dodatkowa, prowizja (...) i brak jest informacji o wysokości uzyskanej prowizji od sprzedaży poszczególnych towarów i usług.

Jako formę opodatkowania wybrała Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Złożyła Pani sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęła Pani pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993), w tym w szczególności nie uzyskała Pani (w 2023) z działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywała Pani w roku poprzedzającym rok podatkowy (2022) lub będzie wykonywała w roku podatkowym (2023) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Uzupełnienie wniosku

Uzyskane przez Panią przychody w 2022 roku nie przekroczyły 2.000.000 euro.

Klasyfikacje PKWiU do czynności, które są przedmiotem wniosku są następujące:

1)46.19.10.0 - Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej towarów różnego rodzaju;

2)92.00.13.0 - Usługi związane z loterią i grami liczbowymi;

3)47.00.62.0 - Sprzedaż detaliczna czasopism i gazet;

4)47.00.27.0 - Sprzedaż detaliczna wyrobów tytoniowych;

5)49.31.10.0 - Transport kolejowy pasażerski, miejski i podmiejski (w zakresie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej)

6)47.00.24.0 - Sprzedaż detaliczna pozostałej żywności, gdzie indziej niesklasyfikowanej

7)64.19.30.0 - Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane

8)53.20.19.0 - Pozostałe usługi pocztowe i kurierskie, gdzie indziej niesklasyfikowane

9)47.00.89.0 - Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych

10)47.00.86.0 - Sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych

Pytanie

Czy przychody osiągane z wyżej opisanej działalności mogą być opodatkowane jedną stawką 8,5%, jako przychody z działalności usługowej?

Pani stanowisko w sprawie

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem Pani działalności są usługi pośrednictwa sprzedaży towarów i usług różnego rodzaju i jest to sprzedaż wyłącznie detaliczna, w Pani ocenie, uzyskane w ramach tej działalności przychody (prowizja) mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według jednej stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej wynosi:

8,5% z przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy),

5,5% z prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów, (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. b tej ustawy),

3,0% z przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b tej ustawy).

Ze względu na brak możliwości określenia wysokości przychodów (prowizji) z każdego rodzaju sprzedawanego towaru i usługi, zgodnie z art. 12 ust. 3:

„Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wobec powyższego, w Pani mniemaniu, zasadne jest zastosowanie jednej stawki ryczałtu 8,5% od całości przychodów (prowizji) osiągniętych z Pani działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 3:

działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

2) 15% przychodów ze świadczenia usług:

(…)

c) pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),

(…)

j) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

(…)

5) 8,5%:

a) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1–4 oraz 6–8,

(…)

6)5,5%:

(…)

b) prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów,

7) 3,0% przychodów:

(…)

b) z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

3)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

4)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

5)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

6)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro:

prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane w następujących grupowaniach PKWiU:

1)46.19.10.0 - Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej towarów różnego rodzaju;

2)92.00.13.0 - Usługi związane z loterią i grami liczbowymi;

3)47.00.62.0 - Sprzedaż detaliczna czasopism i gazet;

4)47.00.27.0 - Sprzedaż detaliczna wyrobów tytoniowych;

5)49.31.10.0 - Transport kolejowy pasażerski, miejski i podmiejski (w zakresie sprzedaży biletów komunikacji miejskiej)

6)47.00.24.0 - Sprzedaż detaliczna pozostałej żywności, gdzie indziej niesklasyfikowanej

7)64.19.30.0 - Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane

8)53.20.19.0 -Pozostałe usługi pocztowe i kurierskie, gdzie indziej niesklasyfikowane

9)47.00.89.0 - Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych

10)47.00.86.0 - Sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych

złożyła Pani w ustawowym terminie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 r.,

w roku podatkowym 2022 nie uzyskała Pani przychodów z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie o wysokości przekraczającej 2 000 000 euro,

nie znajdują w Pani przypadku zastosowania wyłączenia opisane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

ma Pani prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dopóki nie wystąpią przesłanki negatywne wykluczające z tej formy opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do kwestii stawek ryczałtu wskazać należy, że nie może Pani opodatkować wszystkich wymienionych we wniosku czynności jedną stawką 8,5%.

We wniosku wskazała Pani, że otrzymuje prowizję, która płatna jest na podstawie faktury wystawionej przez Dającego Zlecenie oraz raportu dotyczącego sprzedaży, za okres którego dotyczy. Faktura zawiera ogólną informację o uzyskanej prowizji z podziałem jedynie na elementy: prowizja, prowizja dodatkowa, prowizja (...) i brak jest informacji o wysokości uzyskanej prowizji od sprzedaży poszczególnych towarów i usług. Tym samym z okoliczności sprawy nie wynika, aby prowadziła Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W konsekwencji stwierdzić należy, że skoro nie jest Pani w stanie ustalić przychodów dla każdego rodzaju prowadzonej działalności, powinna Pani opodatkować cały opisany we wniosku przychód w stawce 15% zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 2 ustawy, a nie jak Pani wskazała - 8,5%.

Uzyskuje Pani bowiem przychód m.in. z wykonywania czynności objętych grupowaniem 46.19.10.0 - Usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej towarów różnego rodzaju oraz ze świadczenia usług objętych grupowaniem 64.19.30.0 - Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane mieszczących się w PKWiU w sekcji K, dla których ustawodawca przewidział stawkę 15%, co powoduje, że w takiej sytuacji należy zastosować stawkę ryczałtu 15% do całego uzyskanego przychodu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).