Stawka ryczałtu. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.318.2023.2.RK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.318.2023.2.RK

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 czerwca 2023 r. (wpływ 27 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Od 2 kwietnia 2013 r. prowadzi Pan jednoosobową, pozarolniczą działalność gospodarczą. Zakres Pana działalności według kodów PKD obejmuje 62.01.Z (działalność związana z oprogramowaniem), 74.20.Z (działalność fotograficzna), 73.11.Z (działalność agencji reklamowych), 71.20.B (pozostałe badania i analizy techniczne), 63.99.Z (pozostała działalność usługowa w zakresie informacji gdzie indziej niesklasyfikowana), 63.12.Z (działalność portali internetowych), 63.11.Z (przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność), 62.09.Z (pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych), 62.02.Z (działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki).

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi na rzecz spółki, zwanej dalej: Zleceniodawcą. Zleceniodawca to spółka tworząca swojego rodzaju wirtualny bank, tj. system komputerowy służący do (...). Główny produkt Zleceniodawcy, tj. aplikacja ... jest pierwszą w swoim rodzaju - łączy (...). Ma umożliwiać (...).

Dla jasności zaznacza Pan, że nie jest i nigdy nie był wspólnikiem, ani członkiem organów ww. spółki. Świadczy Pan dla spółki usługi, jako przedsiębiorca w ramach własnej działalności gospodarczej. Świadczy Pan usługi na rzecz ww. Zleceniodawcy pełniąc funkcję „Technical Lead of the Company” (Lidera Technicznego Spółki.) Usługi te w zależności od bieżących, konkretnych potrzeb Zleceniodawcy obejmować mogą:

  • analizę wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta;
  • projektowanie oraz usprawnianie architektury rozproszonych systemów komputerowych w taki sposób, aby zoptymalizować działanie oraz proces wytwarzania oprogramowania dla systemów komputerowych połączonych siecią;
  • dostarczanie ekspertyz w zakresie projektowania oraz rozwoju bezpieczeństwa sieci;
  • dostarczanie ekspertyz w zakresie usprawniania procesów wytwarzania i dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentach;
  • dostarczanie ekspertyz w zakresie monitorowania oraz stabilizacji rozproszonych systemów komputerowych i powiązanego oprogramowania;
  • budowanie wysokowydajnego zespołu odpowiednio dobranych specjalistów (high performing team) o uzupełniających się umiejętnościach w zakresie technologii informatycznych zorientowanego na osiąganie określonych celów i rezultatów w założonej jednostce czasu;
  • definiowanie jasnych celów dla ww. zespołu specjalistów z zakresu technologii informatycznych w oparciu o cele biznesowe całej firmy Zleceniodawcy (przekładanie celów biznesowych firmy na cele zrozumiałe i wykonalne dla specjalistów z zakresu technologii informatycznych w tym programistów);
  • zachęcanie do wprowadzania innowacji w stosowanych przez ww. zespół specjalistów rozwiązaniach informatycznych;
  • zapewnienie jasnego kierunku technicznego w ww. zespole poprzez organizowanie spotkań, wspieranie dyskusji i procesu podejmowania decyzji dotyczących architektury i stosu technologicznego;
  • ocenę bieżących procesów tworzenia systemów komputerowych w celu dostosowania do najlepszych praktyk realizacji i dostarczania produktu do klienta docelowego;
  • współpracę z Product Managerem Zleceniodawcy w celu dostosowania rozwiązań technologii informatycznych do wizji produktu.

Wyżej wskazane usługi świadczone przez Pana, należy zaliczyć do grupowania PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (według kodów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dalej: „PKWiU”, wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 4 września 2015 r.). Potwierdza to opinia Urzędu Statystycznego z 10 listopada 2022 r., otrzymana przez Pana. Należy bowiem podkreślić, że aby uzyskać potwierdzenie, co do tego, jak prawidłowo klasyfikować świadczone przez siebie usługi, wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego Ośrodka Klasyfikacji Nomenklatur o udzielenie informacji w przedmiotowej kwestii (a to w oparciu o treść pkt 2 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych).

W opinii Urzędu Statystycznego wskazano wprost, że Pana usługi obejmujące czynności wyliczone wyżej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Dodano jednocześnie w opinii, że jeżeli wyżej wymienione usługi są świadczone bez projektowania architektury rozproszonych systemów komputerowych to należy je klasyfikować w grupowaniu PKWiU 62.02 „usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Wyjaśnia Pan jednak, że świadczone przez Pana, opisane we wniosku usługi stanowią spójną lecz mającą szeroki zakres sekwencję działań (obejmującą docelowo udział w tworzeniu produktu IT Zleceniodawcy). Nieodłącznym elementem tych działań jest projektowanie architektury rozproszonych systemów komputerowych. Dlatego Pan nie pyta we wniosku o sytuację, w której świadczenia usług odbywałoby się bez tego projektowania (tj. taką, w której usługi te należałoby zaliczyć do grupowania 62.02), a wyłącznie o taką sytuację w której ww. projektowanie architektury stanowi element usług (tj. taką w której usługi należy zaliczyć do grupowania 62.01.12.0).

Jednocześnie wyjaśnić należy, że Pan jako Lider Techniczny Spółki świadczy usługi na rzecz Zleceniodawcy pozostając w bezpośrednim i stałym kontakcie z programistami tworzącymi oprogramowanie dla tejże spółki. Sam jednak nie tworzy Pan, nie rozwija, ani nie modyfikuje oprogramowania. Nie ingeruje Pan w prace programistów. Współpraca z programistami świadczącymi usługi na rzecz Zleceniodawcy polega na czynnościach wypunktowanych wyżej w tym wykonywaniu ww. ekspertyz, definiowaniu dla nich technicznych celów, itp.

Oczywiście posiada Pan wiedzę i doświadczenie z zakresu tworzenia oprogramowania, czym zajmował się w ramach poprzedniego etapu swojej kariery zawodowej w przeszłości. Teraz jednak jako Lider Techniczny jak wyżej wskazano, nie zajmuje się Pan programowaniem. Nie doradza Pan też w zakresie oprogramowania. Usługi świadczone przez Pana szczegółowo opisane wyżej polegają m.in. na przekładaniu wizji i wymagań biznesowych Zleceniodawcy (opartych o potrzeby klientów) na wymagania techniczne i cele konieczne do osiągnięcia przez grupy specjalistów pracujących dla Zleceniodawcy. Praca Pana obejmuje analizę potrzeb Zleceniodawcy i jego klientów, opracowanie koncepcji działania oraz przekazane jej np. w formie plików tekstowych, czy w formie graficznej ww. zespołom specjalistów tworzących produkt Zleceniodawcy.

Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z  20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dalej: „ustawa o zryczałtowanym podatku”.

Nie wykonuje Pan usług na rzecz byłego, ani obecnego pracodawcy. Opisana we wniosku, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Dodatkowo wskazuje Pan, że nie wyklucza możliwości świadczenia innych niż opisane we wniosku usług, które są zakwalifikowane do innych kodów PKWiU i które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz w takim przypadku dokona Pan odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem. Tej ewentualnej części działalności nie dotyczy jednak wniosek.

W tym zakresie prowadzić będzie Pan stosowną ewidencję, która umożliwi określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (stosownie do art. 12 ust. 3 zdanie 1 ustawy o zryczałtowanym podatku), jeśli zaktualizuje się taka konieczność. Wniosek dotyczy usług świadczonych przez Pana w 2022 r. oraz w kolejnych latach, gdyż przewiduje Pan możliwość dalszego świadczenia usług o takim samym przedmiocie i na takich samych zasadach.

Mając na uwadze treść art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku, wskazuje Pan, że w roku podatkowym 2021, jak również w 2022 r. uzyskał Pan przychód z pozarolniczej działalność gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Wskazuje Pan również, że przychody uzyskiwane przez Pana podlegają opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym. Złożył Pan w terminie prawem przewidzianym oświadczenie o wyborze opodatkowania Pana przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ust 1 ustawy o zryczałtowanym podatku.

Prowadzona przez Pana działalność nie mieści się w definicji wolnego zawodu. Posiada Pan na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust.  1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie z 23 czerwca 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazuje Pan na czynności, które wykonuje Pan w ramach świadczonych usług odnosząc się osobno do każdej z usług przedstawionych w opisie sprawy:

1)analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta - Zleceniodawca (klient Pana) dostarcza ogólny opis potrzeby do zrealizowania w rozproszonym systemie bankowym. Pan dokonuje analizy zadania, przegląda istniejącą dokumentację oraz specyfikację. Potrzeby dotyczą głównie usprawniania, projektowania nowych rozwiązań, odpowiadających na potrzeby klientów końcowych (klientów systemu bankowego), optymalizacji czasu wykonania/przeprocesowania zadań przez specjalistów świadczących usługi dla Zleceniodawcy, autonomii zespołów, dostarczenia wartości przez zespoły. Na tej podstawie proponuje Pan kilka rozwiązań, wśród których Produkt Manager dokonuje wyboru, co należy wdrożyć w kolejnej iteracji produktu, umieścić w planach firmy na kolejny kwartał, okres półroczny lub dłuższy. Efektem tych czynności są diagramy przepływu informacji, czasami podstawowa dokumentacja proponowanych rozwiązań (założenia, plusy i minusy rozwiązania - przedstawiane w formie plików tekstowych i grafów), macierze ryzyka, proponowany skład zespołu implementacyjnego lub inne, w zależności od potrzeb;

2)projektowanie oraz usprawnianie architektury rozproszonych systemów komputerowych w taki sposób, aby zoptymalizować działanie oraz proces wytwarzania oprogramowania dla systemów komputerowych połączonych siecią – w ramach świadczenia swoich usług, musi Pan na bieżąco szukać problemów, które mogą w przyszłości powodować zastoje w procesach działania zespołu specjalistów lub wydłużać niepotrzebnie czas na dostarczenie rozwiązania. Klient ma z góry określone cele, według których cała firma musi prowadzić operacje. Rozproszony system bankowy Zleceniodawcy oparty jest o setki współdziałających części systemu, które działają odrębnie od siebie, ale jednak mają na siebie wpływ. To niestety często powoduje np. kaskadowe zapaści, jak w domino. Przegląd systemu przez Pana robiony jest pod kątem: sieci, wykorzystania zasobów sieciowych, wykorzystania zasobów bazodanowych, wykorzystania istniejących komponentów systemu, istniejących komponentów względem najbliższych i dalszych planów rozwojowych. Takie problemy, które mogą potencjalnie wystąpić muszą być raportowane. Trzeba stworzyć w tym celu dokument nazwany ... (kontekst problemu, diagramy przepływu, proponowane rozwiązania, macierze ryzyka, itd.). Taki stworzony przez Pana dokument musi zostać kolejno zaakceptowany przez większe grono specjalistów po stronie Zleceniodawcy. Całość tych czynności musi być przez Pana wykonywana zgodnie z metodyką „Event Storming” oraz podejściem „Domain Driven Design”;

3)dostarczanie ekspertyz w zakresie projektowania oraz rozwoju bezpieczeństwa sieci - Zleceniodawca bardzo dużą wagę przykłada do bezpieczeństwa sieci wraz z komponentami tworzonego przez niego banku. W ramach współpracy dostarczane są do Pana projekty oraz proponowane rozwiązania w powyższym zakresie, które są lub będą wdrażane u Zleceniodawcy. Dokonuje Pan analizy proponowanego rozwiązania pod względem architektury sieci, architektury zasobów sieciowych, zgodności rozwiązania z regulacjami, wymaganiami bezpieczeństwa, standardami zgodności z certyfikatami, itd. Efektem tej analizy jest dokument (ekspertyza) przedstawiająca możliwe (zdiagnozowane przez Pana) problemy, brakujące elementy oraz rekomendacje, tak by spełnić cele wyznaczone przez Zleceniodawcę - cele pod względem bezpieczeństwa oraz integralności zasobów/danych, czy certyfikatów;

4)dostarczanie ekspertyz w zakresie usprawniania procesów wytwarzania i dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentach - Zleceniodawca prowadzi szczegółową statystykę dotyczącą zespołów projektowych/implementacyjnych świadczących dla niego usługi. W momencie, gdy któryś z zespołów specjalistów odbiega od „normy” trzeba przyjrzeć się procesom, produktowi oraz komponentom, zaproponować możliwe do wdrożenia zmiany mające na celu przyspieszenie czasu na dostarczenie wartości przez dany zespół implementacyjny, ograniczenie wpływu wielu zespołów na siebie, zwiększenie autonomii w zespole (pod wieloma względami, wyznaczonymi przez cele w strukturach Zleceniodawcy). Na podstawie analizy wytwarzana jest ekspertyza mająca postać dokumentu zawierającego kontekst, zarys stanu obecnego, proponowane rozwiązania w rozproszonym systemie, plusy i minusy rozwiązań, macierze ryzyka, diagramy „Event Storming” oraz inne, w zależności od potrzeb. Rozwiązania/ekspertyzy dotyczą systemu „...” i „...”, który pozwala użytkownikom (zespołom produktowym) szybciej dostarczać rozwiązania do użytkownika końcowego systemu bankowego, a także dotyczą przepływu informacji w sieci, danych, przechowywania danych, używanych technologii, itd.;

5)dostarczanie ekspertyz w zakresie monitorowania oraz stabilizacji rozproszonych systemów komputerowych i powiązanego oprogramowania - jednym z podstawowych założeń w organizacji Zleceniodawcy jest by wszelkie sieci, zasoby oraz komponenty bankowe były stabilne i monitorowane w trybie ciągłym. W tym celu tworzony jest w firmie (przez innych współpracowników Zleceniodawcy) automatyczny system monitoringu. W ramach świadczenia swoich usług ma Pan dostęp i wgląd w bardzo wiele rozwiązań sieciowych/architektonicznych. W ramach dostarczania przez Pana ekspertyz czasami wytwarzany jest dodatkowy dokument (...) z proponowaną zmianą do ustabilizowania komponentu, bądź sugerujący możliwe rozszerzenie zakresu monitorowania, np. o rozproszone systemy bazodanowe wykorzystywane w jednym z komponentów, system blockchain, wysokowydajne systemy kolejkowe, wysoko dostępne systemy rozliczeniowe, interfejsy zewnętrznych dostawców, procesy wdrażania, itd.

Przykładem efektu omawianych czynności jest:

§wdrożenie Metryk MTTR (Mean Time to Resolution - średni czas naprawy) oraz CFR (Change Failure Rate - rozwiązanie pokazujące stosunek ilości wdrożonych do systemu bankowego zmian, które spowodowały błędy do tych bezproblemowych);

§wdrożenie programu On-Call w zespołach implementacyjnych (Stream Aligned Teams), opracowanie jego zasad i podstaw (wdrożenie systemu/procedury pozostawania przez specjalistów IT w stanie gotowości na wypadek jakichkolwiek błędów w działaniu systemu bankowego Zleceniodawcy);

6)budowanie wysokowydajnego zespołu odpowiednio dobranych specjalistów (high performing team) o uzupełniających się umiejętnościach w zakresie technologii informatycznych, zorientowanego na osiąganie określonych celów i rezultatów w założonej jednostce czasu - jak wskazano we wniosku, świadczy Pan usługi dla Zleceniodawcy jako Lider Techniczny spółki. Czasami w ramach banku Zleceniodawcy zaistnieje potrzeba odpowiedniego dobrania do zespołu osoby, bądź zbudowanie całego tymczasowego zespołu specjalistów, mającego dostarczyć w optymalny i wydajny sposób, rozwiązanie zaproponowane przez osobę kompetentną do tego w ramach organizacji Zleceniodawcy. Mając dostęp do różnych rozwiązań, wiedzy technologicznej, jak również często dyskutując z „właścicielami” komponentów wewnątrz organizacji Zleceniodawcy, jest Pan w stanie dobrać odpowiednie osoby w jeden zespół - osoby, które są w stanie uzupełniać się (w zakresie swojej wiedzy i doświadczenia) na tyle, by zagwarantować powodzenie projektu, jego optymalną realizację w ramach założonych celów. Po otrzymaniu zadania zbudowania takiej jednostki w organizacji, analizuje Pan założenia zadania, specyfikację oraz wytwarza (na podstawie uzyskanych informacji) dokument przedstawiający proponowany skład bądź składy osobowe, lub wymagane umiejętności techniczne, które są potrzebne by zbudować zespół, który jest odpowiedni by zrealizować postawione zadanie. Czasami zdarza się również, że pomaga Pan w rekrutacji osób o odpowiednich kwalifikacjach na otwartym rynku;

7)definiowanie jasnych celów dla ww. zespołu specjalistów z zakresu technologii informatycznych w oparciu o cele biznesowe całej firmy Zleceniodawcy (przekładanie celów biznesowych firmy na cele zrozumiałe i wykonalne dla specjalistów z zakresu technologii informatycznych, w tym programistów) - Zleceniodawca ma jasno określoną strukturę celów (wizję produktową), która ma swoje przełożenie na każdą jednostkę organizacyjną w strukturze Zleceniodawcy. Czasami jednak przełożenie wysokopoziomowych celów na niektóre jednostki organizacyjne może być bardzo trudne, niezrozumiałe, bądź może wydawać się nie mieć odpowiedniego wydźwięku. Zadaniem Pana jest zrozumienie celów wysokopoziomowych, kontekstu działalności jednostki organizacyjnej oraz wpasowanie celów w kontekst działalności jednostki posiadającej wiedzę techniczną. Czasami cele muszą zostać sprowadzone do mierzalnych celi określonych w ilości wykonanych zadań danego typu, innym razem do subiektywnych dających się zmierzyć w prosty sposób wyników pracy zespołów lub osób indywidualnych. Do tego wszystkiego określany jest przez Pana sposób mierzenia celów na każdym poziomie, tak by całość była jak najbardziej obiektywna. Wszystko co wyżej zostało tutaj opisane jest przez Pana zapisane i prezentowane w wewnętrznym systemie Zleceniodawcy, dzięki czemu można śledzić globalne wykonanie założonych celów. Metodyka używana do definiowania i weryfikacji wykonania celów to „OKR” (Objective Key Results – tłum. obiektywne kluczowe wyniki);

8)zachęcanie do wprowadzania innowacji w stosowanych przez ww. zespół specjalistów rozwiązaniach informatycznych - po pierwsze, świadcząc oferowane przez siebie usługi musi Pan posiadać aktualną wiedzę na temat innowacji z zakresu technologii, systemów bankowych oraz sposobu działania organizacji takich jak Zleceniodawca (działania zespołów w ramach tej organizacji). Musi poszerzać swoją wiedzę poprzez czytanie artykułów, książek oraz uczestnictwo w konferencjach technologicznych. Zachęcać ma do tego samego innych specjalistów świadczących usługi na rzecz Zleceniodawcy. Po drugie. Zleceniodawca dając zadanie analizy proponowanego rozwiązania w organizacji (jakiegoś celu biznesowego), oczekuje, że wszelkie możliwe problemy zostaną wyłapane przed implementacją projektu, a pomysły przedstawione do wglądu. Zespoły specjalistów IT są zbyt przyzwyczajone do istniejących rozwiązań, co powoduje, że powstające rozwiązania nie są optymalne, a czasami nie tak innowacyjne, jak mogłyby być, gdyby zostały zastosowane inne technologie. Podczas analizy danego projektu Zleceniodawcy, znajdywane są usprawnienia i pomysły na innowacyjne podejście do wykonania zadania. Czasami w ramach organizacji Zleceniodawcy wystarczy np. zaproponować zakup istniejącego zewnętrznego narzędzia lub w niewielki sposób zmienić procedurę działania zespołu, by przyspieszyć czas realizacji zadania o kilka miesięcy. Zakres analizy pod względem innowacyjności zawiera między innymi przegląd istniejących rozwiązań, rozproszonych systemów, sprawdzenie dostępnych na rynku technologii i zewnętrznych narzędzi, sposobu wykonywania zadań przez zespół oraz wszystkiego co może spowodować, że organizacja będzie bardziej innowacyjna od innych. Pan poprzez rozmowy ze specjalistami IT, ma ich zachęcać do proponowania przez nich możliwych do wprowadzenia innowacji. Propozycje te mają być poparte fachową wiedzą specjalistów z zakresu IT, ale też mieć realne przełożenie na cele biznesowe Zleceniodawcy. Ocena tego adekwatnego związku między ww. potrzebami (wiedzy technologicznej i celami biznesu) jest Pana zadaniem. Efektem są dokumenty z rekomendacjami, pomysłami oraz analizą między innymi ryzyka spowodowanego rekomendacjami czy wprowadzeniem podanych pomysłów, czy zwrotu z inwestycji;

9)zapewnienie jasnego kierunku technicznego w ww. zespole poprzez organizowanie spotkań, wspieranie dyskusji i procesu podejmowania decyzji dotyczących architektury i stosu technologicznego - zakres tych czynności obejmuje organizację spotkań specjalistów z różnych dziedzin, świadczących usługi na rzecz Zleceniodawcy (w tym specjalistów z zakresu IT, produktu, zarządzania), wspieranie dyskusji oraz procesu podejmowania wysokopoziomowych decyzji w procesach istotnych dla rozproszonego systemu bankowego Zleceniodawcy, z uwzględnieniem architektury, używanych technologii oraz innowacyjności. Pan jest facylitatorem spotkań. Efektem tych działań jest ujednolicona lista zadań, jasne cele po spotkaniu, brak niezrozumienia wśród uczestników spotkań czy dyskusji. Każdy w zdefiniowanym zespole dokładnie wie, jaki stos technologiczny lub architektura zostały wybrane i dlaczego;

10)ocena bieżących procesów tworzenia systemów komputerowych w celu dostosowania do najlepszych praktyk realizacji i dostarczania produktu do klienta docelowego - dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas wielu lat pracy z zespołami wytwórczymi oprogramowania, jest Pan w stanie ocenić koncepcje i założenia architektury rozproszonego systemu komputerowego (w tym przypadku systemu bankowego). Widzi Pan, gdzie mogą zostać usprawnione lub poprawione procesy dla odbiorcy końcowego produktu Zleceniodawcy (w tym przypadku - dla klienta banku). Usprawnienia mogą dotyczyć choćby kultury pracy, bądź stanowić czysto techniczne/ narzędziowe rozwiązania. Czynności te swoim zakresem obejmują np. wprowadzanie tak zwanych dobrych praktyk, jak: ..... lub wprowadzanie nowych narzędzi do codziennej pracy organizacji jak: .... Ocena powyższych kwestii umożliwia kolejno edukację zespołów pod kątem efektywniejszego wykorzystywania narzędzi i dostosowania swojego sposobu wykonywania zadań do ww. dobrych praktyk;

11)współpraca z Product Managerem Zleceniodawcy w celu dostosowania rozwiązań technologii informatycznych do wizji produktu - współpraca Pana z Product Managerem Zleceniodawcy pozwala na skorelowanie kierunku technologicznego z kierunkiem produktowym firmy, co jest elementem kluczowym dla sukcesu firmy Zleceniodawcy. Współpraca ta polega na regularnych spotkaniach „jeden na jeden”, np. przez aplikacje ...., komunikacji asynchronicznej przez narzędzie ....oraz czytaniu i wspólnym analizowaniu dokumentacji dotyczącej nowych projektów Zleceniodawcy. Współpraca ta oparta jest głównie na dostarczaniu przez obie strony Analiz i Ekspertyz, sugerowaniu rozwiązań wpisujących się w cele i założenia organizacji Klienta. Namacalnym efektem tych czynności są najczęściej dokumenty (w których utrwala się wyniki ustaleń), przygotowywane przy pomocy narzędzi takich jak ... (w tym drugim najczęściej przygotowuje się diagramy).

Usługi wykonywane przez Pana na rzecz Zleceniodawcy nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są usługami objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są usługami związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wyjaśnia Pan, że Pan świadcząc usługi na rzecz Zleceniodawcy pozostaje w bezpośrednim i stałym kontakcie ze specjalistami z zakresu technologii informatycznych (IT), w tym programistami tworzącymi oprogramowanie na zlecenie Zleceniodawcy. Sam jednak Pan nie programuje. Nie tworzy Pan, nie rozwija, ani nie modyfikuje oprogramowania. Nie ingeruje Pan w prace programistów. Współpraca z programistami świadczącymi usługi na rzecz Zleceniodawcy polega na czynnościach wypunktowanych wyżej, np. definiowaniu dla nich celów, itp. Pan świadcząc swoje usługi współpracuje również z innymi specjalistami, w tym z dziedziny finansów i bankowości, zarządzania, marketingu, HR (Human Resources – tłum. zasoby ludzkie), produktowcami.

Jak wskazano we wniosku, posiada Pan wiedzę i doświadczenie z zakresu programowania, czym zajmował się w ramach poprzedniego etapu swojej kariery zawodowej, w przeszłości. Teraz jednak świadcząc usługi dla Zleceniodawcy jako Lider Techniczny Spółki, na obecnym etapie kariery zawodowej, nie zajmuje się oprogramowaniem. Nie doradza Pan również w zakresie oprogramowania.

W kolejnych latach będzie Pan spełniał warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pytanie Pana dotyczące przyszłości, zawarte we wniosku dotyczy wyłącznie takich samych, niezmienionych okoliczności, w których będą spełnione wszystkie warunki opisane we wniosku.

Pytanie

Czy przychód osiągany przez Pana w 2022 r. oraz w latach kolejnych, w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, z tytułu usług obejmujących czynności wypunktowane w opisie stanu faktycznego, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Przychód osiągany przez Pana w 2022 r. oraz w latach kolejnych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących czynności wypunktowane w opisie stanu faktycznego, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ustawa o zryczałtowanym podatku, zgodnie z art. 1 pkt 1, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy w zw. z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy wskazać że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku - zarobkową działalność usługową i z tego tytułu osiąga Pan przychody.

Uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 Euro (art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku). Pan spełnia ten warunek. W stosunku do Pana nie aktualizują się również wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku. Złożył Pan też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku), co stanowi kolejny warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U z 2015 r. poz. 1676, ze zm.).

Stawki zostały określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z pkt 2b lit. b) oraz pkt 5 lit. a) tego przepisu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiednio wynosi:

  • 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWU ex 62.01.1) objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62. 02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 % z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Świadczy Pan na rzecz Zleceniodawcy usługi zaliczane do grupowania 62.01.12.0 (co potwierdzone zostało również w powołanej w stanie faktycznym opinii Urzędu Statystycznego wydanej na Pana wniosek) i z tego tytułu osiąga Pan przychody.

Należy w tym miejscu podkreślić, że zarówno możliwość korzystania z omawianej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu zależy od rodzaju świadczonych w ramach działalności usług - od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, a klasyfikacji tej - przyporządkowania danych czynności do konkretnego grupowania PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o podatku zryczałtowanym, ilekroć w ustawie tej używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Użycie w przepisie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danej części grupowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.1 o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku, obejmuje również usługi sklasyfikowane w grupowaniu wyższego (bardziej szczegółowego) poziomu, tj. 62.01.12.0. Jednak użycie w omawianym przepisie przed symbolem grupowania 62.01.1 oznaczenia „ex” oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem, co nie aktualizuje się w Pana sytuacji faktycznej. Pana działalność nie obejmuje bowiem tego rodzaju aktywności. Usługi świadczone przez Pana nie dotyczą czynności związanych z oprogramowaniem.

Definiując pojęcie „usług związanych z oprogramowaniem” należy mieć na względzie stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w Objaśnieniach do PKWiU z 2015 r. (rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług). Zgodnie z ww. Objaśnieniami do usług takich należy zaliczyć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia, rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze ww. stan faktyczny oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, podkreślić trzeba, że nie wykonuje Pan jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, nie pisze Pan kodu, nie modyfikuje go, nie dokonuje analizy kodu oprogramowania, wobec czego Pan nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Co więcej, w razie ewentualności zaistnienia potrzeby rozgraniczenia usług stosownie do różnych stawek opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, czego warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, mając świadomość konieczności odpowiedniego zróżnicowania stawek ryczałtu w zależności od faktycznej istoty świadczonych usług w przypadku zaktualizowania się takiej potrzeby, dokona Pan odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je Pan właściwą stawką podatku, czego wyrazem będzie stosowna ewidencja.

Podsumowując, okoliczności przedstawionego przez Pana stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, spełniają wszystkie pozytywne przesłanki warunkujące możliwość opodatkowania osiąganego przez Pana przychodu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% i jednocześnie nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające taką możliwość.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)    uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)    uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., w dziale 62 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

  • rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
  • pisanie programów na zlecenie użytkownika,
  • projektowanie stron internetowych.

Klasa ta nie obejmuje:

  • publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
  • usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
  • usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi na rzecz spółki, sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, które polegają na:

  • analizie wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez klienta;
  • projektowaniu oraz usprawnianiu architektury rozproszonych systemów komputerowych w taki sposób, aby zoptymalizować działanie oraz proces wytwarzania oprogramowania dla systemów komputerowych połączonych siecią;
  • dostarczaniu ekspertyz w zakresie projektowania oraz rozwoju bezpieczeństwa sieci;
  • dostarczaniu ekspertyz w zakresie usprawniania procesów wytwarzania i dostarczaniu zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentach;
  • dostarczaniu ekspertyz w zakresie monitorowania oraz stabilizacji rozproszonych systemów komputerowych i powiązanego oprogramowania;
  • budowaniu wysokowydajnego zespołu odpowiednio dobranych specjalistów (high performing team) o uzupełniających się umiejętnościach w zakresie technologii informatycznych, zorientowanego na osiąganie określonych celów i rezultatów w założonej jednostce czasu;
  • definiowaniu jasnych celów dla ww. zespołu specjalistów z zakresu technologii informatycznych w oparciu o cele biznesowe całej firmy Zleceniodawcy (przekładanie celów biznesowych firmy na cele zrozumiałe i wykonalne dla specjalistów z zakresu technologii informatycznych, w tym programistów);
  • zachęcaniu do wprowadzania innowacji w stosowanych przez ww. zespół specjalistów rozwiązaniach informatycznych;
  • zapewnieniu jasnego kierunku technicznego w ww. zespole poprzez organizowanie spotkań, wspieranie dyskusji i procesu podejmowania decyzji dotyczących architektury i stosu technologicznego;
  • ocenie bieżących procesów tworzenia systemów komputerowych w celu dostosowania do najlepszych praktyk realizacji i dostarczania produktu do klienta docelowego;
  • współpracy z Product Managerem Zleceniodawcy w celu dostosowania rozwiązań technologii informatycznych do wizji produktu.

Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.1 obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in.: PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

§usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

§usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, które są związane z oprogramowaniem.

Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług, jak również wyjaśnienia do klasyfikacji PKWiU 62.01. Projektowanie oraz usprawnianie architektury rozproszonych systemów komputerowych w taki sposób, aby zoptymalizować działanie oraz proces wytwarzania oprogramowania dla systemów komputerowych połączonych siecią wskazuje na zakres czynności związanych z oprogramowaniem. Niezasadne jest zatem przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że przychód osiągany przez Pana w 2022 r. oraz w latach kolejnych, w ramach działalności gospodarczej, z tytułu usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych będzie podlegał opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).