Opodatkowanie działalności ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.716.2022.3.WS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.716.2022.3.WS

Temat interpretacji

Opodatkowanie działalności ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 8 września 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 7 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismem z 1 lutego 2023 r. (wpływ 3 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przedmiotem jest różnego rodzaju działalność usługowa i handlowa (np. doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju, sprzedaż hurtowa i detaliczna).

Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT, a dochód osiągany w 2022 r. z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowany jest Ryczałtem.

Jednocześnie Wnioskodawca jest wspólnikiem Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) prowadzącej działalność w zakresie kompleksowych usług związanych z inwestycjami w odnawialne źródła energii.

Wnioskodawca w roku 2021 uzyskał przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy na rzecz Spółki usługi na podstawie umowy, których przedmiot stanowi:

-    działalność usługowa związana z przedstawicielstwem – poszukiwaniem kontrahentów dla Spółki, a także pośrednictwem przy zawieraniu na rzecz Spółki umów o świadczenie usług, licencyjnych, zlecenie, sprzedaży i innych związanych z jej działalnością.

Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach tych usług obejmuje m.in.:

·poszukiwanie i identyfikację możliwie dużej liczby potencjalnych klientów w celu ich pozyskiwania dla Spółki,

·utrzymanie/budowanie dobrych relacji handlowych,

·przyjmowanie od klientów zapytań handlowych,

·prowadzenie rozmów dotyczących warunków nabycia przez klienta usług czy towarów,

·informowanie klientów o sposobie składania zamówień i stosowanych warunkach współpracy,

·przekazywanie klientom materiałów reklamowych,

·aktywny udział w przygotowaniu ofert handlowych w związku z uczestnictwem w przetargach,

·pomoc Spółce w zawarciu umowy z klientem,

·kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki itp.

Usługi te powinny być klasyfikowane zgodnie z PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wnioskodawca jest w trakcie pozyskiwania interpretacji Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego.

Wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy uzależniona jest od osiągniętego przez Wnioskodawcę wyniku sprzedażowego oraz stanowi przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawcy udokumentowany fakturą wystawioną przez Wnioskodawcę na podstawie prowadzonej ewidencji.

W ramach umowy ze Spółką Wnioskodawca ponosi na zasadach ogólnych odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania.

Wnioskodawca terminowo złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na rok podatkowy 2022 naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania.

Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca nie świadczy w ten sposób tych samych usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpi również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy, czyli Wnioskodawca nie będzie podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości może świadczyć ww. rodzaje usług również na rzecz innych podmiotów, zarówno powiązanych, jak i niepowiązanych, a z możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie korzystał także w następnych latach podatkowych.

Pytanie

Czy przychód Wnioskodawcy z tytułu świadczenia przez niego usług na rzecz Spółki w zakresie opisanym w stanie faktycznym może podlegać opodatkowaniu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia przez niego usług na rzecz Spółki i innych podmiotów w zakresie opisanym w niniejszym wniosku będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, jako przychód osiągany przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą.

Wnioskodawca bowiem spełnia wszystkie ustawowe kryteria pozwalające na opodatkowanie przychodów z planowanej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki podatku określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w sprawie

Możliwość opodatkowania Ryczałtem

Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

·wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

·polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

·polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Natomiast art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy stanowi, iż podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ponadto u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy.

Żadna z powyższych przesłanek negatywnych nie wystąpi w przypadku Wnioskodawcy. W szczególności nie wystąpią negatywne przesłanki z art. 8, jak również Wnioskodawca nie uzyska w roku poprzedzającym rok podatkowy (2022) przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro i nie będzie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Stawki Ryczałtu

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

·    8,5 % – przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (pkt 5 lit. a).

Usługi pośrednictwa

Zdaniem Wnioskodawcy działalność usługowa związana z poszukiwaniem kontrahentów dla Spółki, a także pośrednictwem przy zawieraniu na jej rzecz umów mieści się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” i w konsekwencji usługi w tym zakresie powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.

Zgodnie z „Wyjaśnieniami do PKWiU 2015” grupowanie to obejmuje usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową. Prowadzi to do konkluzji, iż jest to odpowiednie grupowanie dla usług Wnioskodawcy obejmujących m.in.: poszukiwanie i identyfikację możliwie dużej liczby potencjalnych klientów w celu ich pozyskiwania dla Spółki, utrzymanie/budowanie dobrych relacji handlowych, przyjmowanie od klientów zapytań handlowych, prowadzenie rozmów dotyczących warunków nabycia przez klienta usług czy towarów, informowanie klientów o sposobie składania zamówień i stosowanych warunkach współpracy, przekazywanie klientom materiałów reklamowych, aktywny udział w przygotowaniu ofert handlowych w związku z uczestnictwem w przetargach, pomoc Spółce w zawarciu umowy z klientem, kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki itp.

Pośrednictwo Wnioskodawcy w zawieraniu umów między Spółką a klientami umotywowane jest jego kompetencjami i doświadczeniem w zakresie profesjonalnej sprzedaży usług i produktów, jak również jego wiedzą oraz kontaktami, a także znajomością standardów sprzedażowych w branży, co wydatnie przekłada się na jakość wyświadczanych usług i finalnie stanowi kluczowy czynnik ułatwiający dotarcie Wnioskodawcy do potencjalnych klientów oraz pośrednictwo w sprzedaży.

Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania stawki Ryczałtu 8,5% dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, np.

·interpretacja nr 0112-KDIL2-2.4011.378.2022.2.WS z 18 lipca 2022 r.

·interpretacja nr 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL z 25 stycznia 2022 r.

·interpretacja nr 0113-KDIPT2-1.4011.958.2021.4.MM z 16 grudnia 2021 r.

·interpretacja nr 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG z 17 marca 2021 r.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%.

Wnioskodawca prowadzi odpowiednią ewidencję, umożliwiającą określenie przychodów, tym samym będzie on uprawniony do zastosowania stawki 8,5% podatku od przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa i przedstawicielstwa.

Podsumowanie

W świetle powyższych uwag, w ocenie Wnioskodawcy, przychody z tytułu świadczenia przez niego usług na rzecz Spółki i innych podmiotów w zakresie opisanym w niniejszym wniosku będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% – z przychodów z działalności usługowej związanej z przedstawicielstwem i pośrednictwem, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pani oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pani prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Usługi te związane są z poszukiwaniem kontrahentów dla Spółki, a także pośrednictwem przy zawieraniu na rzecz Spółki umów o świadczenie usług, licencyjnych, zlecenie, sprzedaży i innych związanych z jej działalnością. Zakres czynności wykonywanych przez Panią w ramach tych usług obejmuje m.in.:

·poszukiwanie i identyfikację możliwie dużej liczby potencjalnych klientów w celu ich pozyskiwania dla Spółki,

·utrzymanie/budowanie dobrych relacji handlowych,

·przyjmowanie od klientów zapytań handlowych,

·prowadzenie rozmów dotyczących warunków nabycia przez klienta usług czy towarów,

·informowanie klientów o sposobie składania zamówień i stosowanych warunkach współpracy,

·przekazywanie klientom materiałów reklamowych,

·aktywny udział w przygotowaniu ofert handlowych w związku z uczestnictwem w przetargach,

·pomoc Spółce w zawarciu umowy z klientem,

·kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki itp.

Ponadto wskazała Pani, że w roku 2021 uzyskała Pani przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód z tytułu świadczenia przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0. może podlegać opodatkowaniu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Z uwagi na to, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, na poczet wniosku zaksięgowana została cała wpłacona przez Panią kwota w wysokości 80 zł.

Ponadto wskazuję, że powołane przez Panią interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).