Temat interpretacji
Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 13 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 13 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem – brak daty sporządzenia (wpływ 16 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 3 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i wykonuje ją samodzielnie. Wnioskodawca jest z zawodu technikiem dentystycznym, jego przeważającą działalnością jest produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne sklasyfikowaną pod PKD 32.50.Z.
Usługi protetyczne wykonywane przez Wnioskodawcę polegają na wytwarzaniu protez zębowych ruchomych i stałych, jak na przykład protezy zębowe z tworzyw sztucznych, cyrkonu czy ceramiki, protezy z materiału światłoutwardzalnego. Wnioskodawca wytwarza protezy stałe, a mianowicie mosty, licówki, korony. Są to uzupełnienia w trwały sposób mocowane w ustach pacjenta. Gabinety stomatologiczne, z którymi współpracuje Wnioskodawca, przekazują mu skany węwnątrzustne pola protetycznego i na bazie tego Wnioskodawca wykonuje projekt przyszłego uzupełnienia oraz wytwarza drukowany z żywicy model stanowiący obiekt kontrolny dla przyszłej pracy. Całość Wnioskodawca projektuje w wyspecjalizowanym oprogramowaniu do projektów (...), następnie dokładnie omawia każdy projekt z lekarzem prowadzącym danego gabinetu, nanosi ewentualne poprawki na projekt (...), aż do momentu akceptacji projektu przez lekarza. Następnie gotowy projekt (...) Wnioskodawca wysyła do specjalistycznego centrum (...), gdyż nie posiada własnego sprzętu (...). Na tym etapie pracy Wnioskodawcy zleca jedyne podwykonawstwo w tym zakresie. Wytworzoną surową konstrukcję Wnioskodawca otrzymuje z centrum (...). Na tak przygotowaną strukturę metalową nakłada ręcznie przy pomocy specjalnego pędzla masę ceramiczną, która jest następnie wypalona w piecu do ceramiki. Proces ten jest wykonywany wielokrotnie (...). Następnie obiekt jest poddany obróbce mechanicznej i szkliwieniu. Do prac ostatecznych często są wykonywane etapy pośrednie (...). Projekty Wnioskodawca wykonuje też w programie (...), a potem za pomocą drukarki (...), z konkretnych żywic, wytwarza i poddaje obróbce ostatecznej naświetlaniem oraz mechanicznie obrabia (...).
Wszystkie uzupełnienia są wytwarzane przez Wnioskodawcę przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu. Surowce i materiały wykorzystywane do wytworzenia uzupełnień Wnioskodawca nabywa we własnym zakresie w specjalistycznych punktach sprzedaży. Zlecenia na wykonanie usług Wnioskodawca otrzymuje z gabinetów stomatologicznych, z którymi współpracuje.
Dla klasyfikacji swoich usług Wnioskodawca stosuje PKWiU 32.50.22 – sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane. Działalność Wnioskodawcy jest to działalność wytwórcza, gdyż Wnioskodawca wytwarza wyroby protetyczne z własnych materiałów, które kupuje. Gdyby wykonywał wyroby protetyczne z powierzonego materiału, to wtedy jego działalność byłaby działalnością usługową.
Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W poprzednim roku podatkowym, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawca uzyskał przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Od 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca jest opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przedtem rozliczał swoje dochody na zasadach ogólnych podatkiem liniowym na podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Poza usługami protetycznymi Wnioskodawca projektuje sztuczne zęby, protezy oraz szablony chirurgiczne sklasyfikowanymi pod nr PKWiU 74.10.19.0. Świadczy te usługi jako podwykonawca na rzecz laboratorium, które to współpracuje z kliniką stomatologiczną. Zadaniem Wnioskodawcy w tym zakresie jest wykonanie projektu protetyki dentystycznej dla pacjenta, który to projekt akceptuje prowadzący lekarz dentysta. Są to projekty sztucznych zębów, szablony chirurgiczne potrzebnych do zabiegów implantacji. Wykonanie i materiał natomiast należy po stronie laboratorium.
W sprawie projektowania Wnioskodawca składał już interpretację do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i otrzymał odpowiedź w kwestii opodatkowania tych czynności 14% stawką ryczałtu. Interpretacja indywidualna w ww. sprawie była (...). W związku z tym, przedmiot niniejszej interpretacji jest jedynym elementem do wyjaśnienia i podstawą do zapytania o stan faktyczny.
W 2023 roku Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać w działalności dochodów z innych tytułów niż ww. wymienionych.
Pytanie
Czy przychód z tytułu wytwarzania protez zębowych ruchomych i stałych może zostać opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%?
Pana stanowisko w sprawie
W świetle przedstawionego stanu faktycznego, w opinii Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej PKD 32.50.Z związane z wytwarzaniem protez zębowych mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% określonym w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 stawkę 5,5% stosuje się do przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Z kolei w art. 4 ust. 1 pkt 4 działalność wytwórcza zdefiniowana jest jako działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji. Taką właśnie działalność prowadzi Wnioskodawca, w skutek, której dochodzi do powstawania własnych wyrobów z samodzielnej produkcji.
Obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu stałych uzupełnień protetycznych, a także projektowaniu sztucznych zębów, protez i szablonów chirurgicznych i jest opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Kody PKD: 32.50.Z, 47.74.Z, 74.10.Z w działalności Wnioskodawcy zgodnie z Ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wykluczają z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 tejże ustawy.
Usługi protetyczne wykonywane przez Wnioskodawcę są zaklasyfikowane pod nr PKWiU 32.50.22.0. Symbol ten nie został wymieniony przy żadnej ze stawek w art. 12, dlatego Wnioskodawca uważa, że właściwą będzie dla jego usług stawka 5,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Pojęcie „wolny zawód” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:
przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
przez działalność wytwórczą należy rozumieć działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Zgodnie ze wskazaniem A. Bartosiewicza, R. Kubackiego zawartym w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „W myśl Słownika języka polskiego »wyrób« to »przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu« (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie »wyrobić« (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co »produkować coś«. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).
Zgodnie z definicją słownikową »wytwarzać« to »produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś«. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik »nowy« m.in. jako »niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony«. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).” (A Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).
Natomiast pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a, ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan wskazał – w stosunku do Pana działalności gospodarczej nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17% ;
ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15% ;
ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14% ;
ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12% ;
ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10% ;
ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
W opisie stanu faktycznego przedstawił Pan informacje, z których wynika, że prowadzi Pan od 3 sierpnia 2020 r. działalność gospodarczą i wykonuje ją samodzielnie. Jest Pan z zawodu technikiem dentystycznym. Usługi protetyczne wykonywane przez Pana polegają na wytwarzaniu protez zębowych ruchomych i stałych, jak na przykład protezy zębowe z tworzyw sztucznych, cyrkonu czy ceramiki, protezy z materiału światłoutwardzalnego. Surowce i materiały wykorzystywane do wytworzenia uzupełnień nabywa Pan we własnym zakresie w specjalistycznych punktach sprzedaży. Zlecenia na wykonanie usług otrzymuje Pan z gabinetów stomatologicznych, z którymi współpracuje. Wskazał Pan, że Pana działalność jest sklasyfikowana wg PKWiU 32.50.22 i jest działalnością wytwórczą, gdyż wytwarza Pan wyroby protetyczne z własnych materiałów, które kupuje. W odniesieniu do Pana, zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku od osób fizycznych.
Jak wskazano wyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pan uzyskiwał z działalności wytwórczej świadczonej w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 32.50.22, polegające na wytwarzaniu protez zębowych ruchomych i stałych (np. protezy zębowe z tworzyw sztucznych, cyrkonu czy ceramiki, protezy z materiału światłoutwardzalnego), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.
Zatem Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Ponadto przypomnieć należy, że zgodnie z ww. art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ewidencja przychodów winna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).