Temat interpretacji
Usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, należy przyjąć, ze usługi wykonywane przez Pana należy objąć 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 marca 2023 r. (data wpływu 7 marca 2023 r.) i pismem z 16 marca 2023 r. (data wpływu 16 marca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jej przedmiotem jest głównie działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z). Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie stosują się do niego wyjątku, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Na podstawie umowy o współpracy zawartej z kontrahentem z sektora IT, świadczy Pan usługi w branży IT jako Kierownik Projektu świadczący usługi z dziedziny koordynowania projektami informatycznymi - dla różnych klientów zewnętrznych.
Nie świadczy Pan usług doradczych ani usług stricte technicznych (np. programowanie), a wszystkie wykonywane przez Pana czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci zarządzania/koordynowania projektami informatycznymi. Wykonywane przez Pana usługi dotyczą profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzenie dokumentacji technicznej. Jako kierownik projektu wspiera i koordynuje Pan wykonanie przydzielonego zaaprobowanego zakresu, budżetu i harmonogramu przydzielonych mu projektów. Na podstawie zidentyfikowanych zadań Pan jako kierownik projektu układa harmonogram prac i rozpoczyna pracę z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu.
Co istotne Pan jako Kierownik Projektu nie świadczy usług doradczych ani analitycznych - wszelkie rekomendacje co do rozwiązań w kwestii infrastruktury czy oprogramowania pochodzą od przydzielonych do tego członków zespołu lub dostawców, dane są zbierane i przedstawiane bez rekomendacji samego kierownika projektu do osób decyzyjnych. Wszelkie procedury i procesy wg których odbywa się dostarczanie usługi są z góry ustalone przez Klienta. Właścicielem budżetu, sprzętu i wytworzonych produktów w tym własności intelektualnej jest zawsze Klient Spółki.
Usługi, które świadczy i będzie świadczył Pan w 2022 roku jako Kierownik Projektu są związane z:
1) projektowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.11.0 - w zakresie w jakim świadczy Pan usługi:
a) definiowania, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów;
b) koordynowania i dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z Klientem jakości;
c) koordynowania i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom;
d) bieżącego zarządzania projektami, według zasad przyjętych przez Klienta;
2) pozyskiwaniem i przekazywaniem wiedzy o projekcie sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30 w zakresie w jakim pozyskuje i przekazuje Pan wiedzę o projekcie oraz prowadzi szkolenia czy warsztaty z interesariuszami, jak również świadczy usługi:
a)zamknięcia projektu po jego zakończeniu oraz zebrania i udokumentowania wyciągniętych wniosków;
b)spotkań z klientem i innymi interesariuszami, przekazywania odpowiednich informacji w celu osiągania pożądanego zrozumienia i wsparcia;
c)przygotowania i realizacji planowanych budżetów projektowych;
d)prowadzenia dokumentacji projektu.
Usługi te są skategoryzowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod numerem 62.01.11.0, 62.02.30.0 i w żadnym stopniu nie dotyczą one rozbudowy i implementacji oprogramowania - PKWiU ex 62.02 (nie projektuje Pan oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania technologii informatycznych) (dalej: „Usługi”).
Czynności, które wykonuje Pan nie dotyczą usług takich jak: projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Nie jest Pan aktywnym programistą i nie świadczy też usług takich jak:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania,
·doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające, które wskazane są w klasyfikacji PKWiU 2015 jako "usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego".
Świadczy Pan usługi jako niezależny kontraktor - nie jest Pan pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą ani reprezentantem kontrahentów. Zawarte umowy nie narzucają w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Pana działań. Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia. Jako wykonujący postanowienia umowy z kontrahentami ponosi Pan pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Prowadzi w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ewidencję przychodów. Nie wyklucza Pan, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług pozostanie tożsamy - mieszczący się w obowiązkach Kierownika Projektu i mieścić się będzie w klasyfikacji PKWiU 62.01.11.0, 62.02.30.0.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego:
· Wniosek dotyczy 2022 roku.
· Dotychczas był Pan opodatkowany ryczałtem - od początku prowadzenia działalności gospodarczej.
· Złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania 1 marca 2022 r.
· Pierwszy dochód, który chce Pan opodatkować ryczałtem osiągnął Pan 31 marca 2022 r.
· Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje i nie uzyska Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
· Przychód Pana nie przekroczy ani nie przekroczył limitów wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
· Prowadzona przez Pana działalność spełnia i będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych osób przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
· Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
· Wymienione we wniosku czynności są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, które obejmuje całość opisanych czynności, a głównym celem umowy jest monitorowanie i kontrolowania postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0:
-Projekty, którymi kieruje/zarządza Pan są projektami służącymi stworzenia systemów wspomagających decyzje, gdzie pobierane są dane rynkowe (dostarczone przez firmę trzecią jako pliki płaskie albo dane wystawiane przez (…). Następnie dane są obrabiane (…) i wystawiane dla (…)(tworzony jest dashboard dla klienta końcowego. Dashboard zawiera metryki prezentujące dane). W ramach tych projektów tworzone jest oprogramowanie. W projektach uczestniczą programiści, analitycy biznesowi oraz Ux designerzy. Projekty obejmują projektowanie, rozwój i tworzenie oprogramowania;
-Koordynowanie i dostarczanie wyników projektu polega na zarządzaniu zasobami zgromadzonymi w ramach projektu w taki sposób, by były dostarczane w sposób optymalny jego wyniki oraz zapewnieniu dostarczania projektu w postaci gotowych rozwiązań i dokumentacji projektowej. W ramach projektów powstaje oprogramowanie. Koordynuje Pan te zadania przez organizację spotkań, tworzenie miejsc do dzielenia się wiedzą oraz wymianę maili. Proaktywne zarządzanie polega na samodzielnym znajdowaniu ryzyk i możliwości i dostosowywanie podejmowanych działań wobec projektu i zasobów, by na nie odpowiadać. Zarządzanie polega między innymi na dostarczaniu i usuwaniu zasobów oraz przydzielaniu zasobów w projekcie. Koordynowanie i ustalanie priorytetów zadań projektowych polega na ustalaniu kolejności zidentyfikowanych zadań projektowych, tak by maksymalizować korzyści płynące z projektu. Zadania projektowe mogą być zadaniami polegającymi na dokonaniu analizy, stworzeniu dokumentacji lub stworzenia funkcjonalności. Mogą one dotyczyć oprogramowania. W ramach działań koordynacyjnych na bieżąco analizuje Pan stan pracy i zasobów i odpowiednio dostosowuje priorytety i rozdysponowuje zasobami.
-Pozyskuje i przekazuje Pan wiedzę o projekcie rozmawiając z osobami odpowiedzialnymi za projektowanie i wykonawstwo, a następnie dzieli się tą wiedzą w trakcie spotkań lub prezentacji z innymi interesariuszami. Wiedza pozyskiwana jest w celach raportowania i wsparcia merytorycznego, a może dotyczyć wszystkich etapów projektów, w tym aktualnych i oczekiwanych efektów. Nie doradza Pan w żadnych tematach dotyczących projektu. Szkolenia i warsztaty z interesariuszami dotyczą projektowanych i tworzonych funkcjonalności oraz identyfikacji priorytetów. Interesariuszami są dyrektorzy w organizacji i inne osoby decyzyjne.
-Szkolenia/warsztaty z interesariuszami polegają na organizacji spotkań z interesariuszami przy wykorzystaniu technik organizacji szkoleń i warsztatów. Celem szkoleń i warsztatów jest pozyskanie i przekazanie wiedzy o projekcie i jego zaplanowanie. Interesariusze projektu to osoby, które mają wpływ na projekt lub na które to projekt ma wpływ. Mogą oni zajmować różne pozycje w organizacji - od indywidualnych współpracowników po starszą kadrę zarządzającą - ale jeśli są zaangażowani w projekt, są istotni - przede wszystkim są to osoby na stanowiskach dyrektorskich w organizacji oraz developerzy.
-W ramach przygotowania i realizacji planowanych budżetów projektowych estymuje i na podstawie estymacji spisuje Pan budżety projektowe, a następnie uzyskuje ich akceptację i weryfikuje czy wydatkowanie środków odpowiada planom oraz ewentualnie dostosowuje plany do zmieniającej się rzeczywistości projektowej. Budżety projektowe są to zestawienia kosztów w czasie na poszczególne zasoby wymagane w projekcie.
-Sformułowanie określone we wniosku: „Usługi te (...) w żadnym stopniu nie dotyczą (...) rozbudowy i implementacji oprogramowania - PKWiU ex 62.02 (nie projektuje Pan oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania technologii informatycznych) (dalej: „Usługi”) należy rozumieć w ten sposób, że nie uczestniczy Pan bezpośrednio w rozbudowanie, czy implementacji oprogramowania, a jedynie zarządza zasobami służącymi realizacji projektu (w tym oprogramowania). Przez projektowanie Pan rozumie projektowanie techniczne funkcjonalności oprogramowania; rozbudowę - nadbudowywanie oprogramowania już istniejącego; rozwijanie - polepszania istniejącego już oprogramowania; implementacji - wdrożenia oprogramowania. Pojęcia te nie dotyczą wyłącznie pracy programistów tworzących kod, ale też osób bezpośrednio pracujących w celu stworzenia architektury i projektu technicznego rozwiązania.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej "u.z.p.d."), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".
Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d., które osiągane są przez osoby fizyczne, użyte przez ustawodawcę określenie działalność oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
W związku z późniejszymi zmianami w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które świadczy Pan, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz 62.02.30 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego - mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.
Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., w brzmieniu od 1 stycznia 2022 roku, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:
1.12% przychodów ze świadczenia usług: związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2); związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);
2.8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU - w tym pokrywających się z symbolami, które przypisuje Pan Usługom, stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca postanowił umieścić znak "ex".
Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
W związku z powyższym, należy uznać, że wykonywane przez Pana usługi objęte grupowaniem 62.01.11.0; 62.02.30.0 - nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, a w szczególności usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. 2015. 1676 z 2015.10.23), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą jako Kierownik Projektu świadczący na rzecz swoich kontrahentów usługi dotyczące profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzeniem dokumentacji.
W 2022 r. będzie świadczył Pan usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.11.0, usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0. Realizacja usług świadczonych w 2023 roku polegać będzie głównie na usłudze koordynowania projektami informatycznymi, gdzie przede wszystkim wspiera i koordynuje wykonanie przydzielonego zaaprobowanego zakresu, budżetu i harmonogramu przydzielonych mu projektów. Pan jako kierownik projektu układa harmonogram prac, i rozpoczyna pracę z wyznaczonymi przez klienta strukturami odpowiedzialnymi za oszacowanie budżetu, w trakcie procesu tworzenia i rozwoju projektu informatycznego prowadzi komunikację z interesariuszami i zespołem deweloperskim, a także udziela konsultacji, prowadzi szkolenia oraz dokumentację projektową.
Czynności, które wykonuje Pan nie dotyczą usług programowania czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Warto jeszcze podkreślić, że mając na uwadze stan faktyczny i stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego nie wykonuje Pan jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem, a mianowicie nie są to czynności takie jak: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych. Nie świadczy również usług doradczych ani usług stricte technicznych (np. programowanie), a wszystkie wykonywane przez niego czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci zarządzania/koordynowania projektami informatycznymi. Wykonywane przez Pana usługi dotyczą profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzenie dokumentacji technicznej.
Wobec powyższych konkluzji - usługi świadczone przez Pana nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem ani też innymi usługami, które określone są jako usługi, które podlegają opodatkowaniu stawką 12% i są określone w art. art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakres usług świadczonych przez Pana należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Pana sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolami 62.01.12.0, 62.02.30.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu –o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W opisie sprawy wskazał Pan, że:
1.wykonywane przez Pana usługi dotyczą profesjonalnego i skutecznego wspierania realizacji projektów informatycznych, usług związanych z rozwojem i utrzymywaniem systemów informatycznych oraz prowadzenie dokumentacji technicznej;
2.jako Kierownik Projektu świadczył Pan w 2022 r. usługi związane z:
- projektowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.11.0, w zakresie w jakim świadczy Pan usługi:definiowania, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów; koordynowania i dostarczania wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z Klientem jakości; koordynowania i ustalanie priorytetów zadań projektowych, zarządzanie terminami, utrzymywanie planów projektów i przekazywanie statusu kluczowym interesariuszom; bieżącego zarządzania projektami, według zasad przyjętych przez Klienta;
- pozyskiwaniem i przekazywaniem wiedzy o projekcie sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30 w zakresie w jakim pozyskuje i przekazuje Pan wiedzę o projekcie oraz prowadzi szkolenia czy warsztaty z interesariuszami, jak również świadczy usługi:zamknięcia projektu po jego zakończeniu oraz zebrania i udokumentowania wyciągniętych wniosków;spotkań z klientem i innymi interesariuszami, przekazywania odpowiednich informacji w celu osiągania pożądanego zrozumienia i wsparcia; przygotowania i realizacji planowanych budżetów projektowych; prowadzenia dokumentacji projektu;
3.wymienione we wniosku czynności są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, które obejmuje całość opisanych czynności, a głównym celem umowy jest monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu sklasyfikowane pod numerem PKWiU 62.01.11.0;
4.w ramach tych projektów tworzone jest oprogramowanie. W projektach uczestniczą programiści, analitycy biznesowi oraz Ux designerzy. Projekty obejmują projektowanie, rozwój i tworzenie oprogramowania. Zadania projektowe mogą być zadaniami polegającymi na dokonaniu analizy, stworzeniu dokumentacji lub stworzenia funkcjonalności. Mogą one dotyczyć oprogramowania. Nie uczestniczy Pan bezpośrednio w rozbudowanie, czy implementacji oprogramowania, a jedynie zarządza zasobami służącymi realizacji projektu (w tym oprogramowania).
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są według PKWiU pod symbolami:
-62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;
-62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
W przypadku wymienionych przez Pana usług, które są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, to przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej tych usług mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).
Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem kodów źródłowych programów komputerowych/gier komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane przez Pana czynności, które są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta obejmujące całość opisanych czynności, których głównym celem umowy jest monitorowanie i kontrolowanie postępu projektu, w ramach których tworzone jest oprogramowanie, proaktywnego zarządzania i ograniczania ryzyka projektu, gdzie wyżej wymienione projekty obejmujące projektowanie, rozwój i tworzenie oprogramowania są związane z oprogramowaniem.
Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że mimo wskazania przez Pana, że wykonywane przez Pana czynności nie są związane z oprogramowaniem, to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0 jako kompleksowe (złożone) świadczenia są związane z oprogramowaniem. Czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.
Analiza przedstawionego opisu dotyczącego zakresu wykonywanych usług prowadzi do wniosku, że usługi te są związane z oprogramowaniem, a tym samym nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.
Z uwagi na fakt, że Pana usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta, należy przyjąć, ze usługi wykonywane przez Pana należy objąć 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 e zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).