Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.81.2023.1.KD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.81.2023.1.KD

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 7 stycznia 2019 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą. W głównej mierze polega ona przede wszystkim na świadczeniu usług analitycznych i doradczych z zakresu komunikacji i .... na rzecz (…) Sp. z o.o., z siedzibą w ....(dalej: Zleceniodawcy), świadczącego m.in. usługi z zakresu 70.21.Z, tj. stosunki międzyludzkie (public relation) i komunikacja oraz 74.14.A, tj. doradztwo w zakresie działalności związanej z oddziaływaniem na opinię publiczną.

W zakres Pana pracy świadczonej w ramach usług dla Zleceniodawcy wchodzi:

1.komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów Zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji - co odpowiada PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

2.tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami - co odpowiada PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

3.pomocniczo wobec zadań określonych w pkt 1 i 2: bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych - co odpowiada PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

4.dodatkowo: informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań - co odpowiada PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej, wystawia Pan faktury dla Zleceniodawcy opisując wykonywane usługi jedynie jako: „Usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs”. Nie zawierał Pan kodu PKWiU świadczonych usług na wystawianych fakturach. Świadczy Pan usługę na podstawie umowy o współpracę zawartą 7 stycznia 2019 r., a także na podstawie odrębnych ustnych ustaleń ze Zleceniodawcą. Usługi świadczone przez Pana na rzecz Zleceniodawcy zostały określone w umowie, jako „usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs”. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej kwalifikował Pan wykonywaną przez siebie działalność gospodarczą na rzecz Zleceniodawcy jako: PKD 70.21.Z - stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja, co stanowi Pana przeważającą działalność gospodarczą.

Informuje Pan także, że we wpisie do CEiDG posiada także wpisy z zakresu następujących PKD:

1.70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

2.74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana które okazjonalnie wykonuje, jednak na rzecz innych podmiotów niż Zleceniodawca.

3.85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W zakresie usług świadczonych dla Zleceniodawcy, nie świadczy Pan usług związanych zarówno z usługami prawniczymi, jak i z usługami doradztwa gospodarczego w zakresie zarządzania. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze oraz osobistą odpowiedzialność w stosunku do Zleceniodawcy za wykonywanie swoich czynności. Pana działalność nie jest także wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Nie jest Pan wspólnikiem, bądź członkiem zarządu spółki Zleceniodawcy, nie pełni także innych funkcji zarządczych w spółce.

Począwszy od 2023 r. zamierza Pan opodatkowywać osiągane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stąd przedmiotowy wniosek w zakresie poprawności kwalifikacji usługi. Aktualnie rozlicza się Pan wg podatku liniowego i począwszy od 2023 r. zamierza opodatkowywać osiągane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stąd przedmiotowy wniosek w zakresie poprawności kwalifikacji usługi. Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznych. Przychód jaki Pan osiągnie z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczy limitu wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznych.

Usługi jakie Pan świadczy charakteryzują się:

1.PKWiU 70.21.10.0 – niematerialność, różnorodność,

2.PKWiU 70.22.30.0 – niematerialność, różnorodność,

3.PKWiU 74.90.20.0 – niematerialność, różnorodność.

W ramach świadczonych usług wykonuje następujące czynności:

1.PKWiU 70.21.10.0 – komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów Zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji;

2.PKWiU 70.22.30.0 – tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami;

3.PKWiU 74.90.20.0 – bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni  polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych, informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań.

Pytanie

Czy odnośnie przychodów z tytułu wymienionych usług, świadczonych przez Pana na rzecz Zleceniodawcy prawidłowe będzie stosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana przekonaniu, świadczone usługi kwalifikują się następująco: PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe gdzie indziej niesklasyfikowane, PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe gdzie indziej niesklasyfikowane.

W ramach świadczonych usług wykonuje Pan następujące czynności:

-PKWiU 70.21.10.0 – komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów Zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji;

-PKWiU 70.22.30.0 – tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami;

-PKWiU 74.90.20.0 – bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni     polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych, informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań.

Przyjmuje Pan, że forma sformułowania art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o  ryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (usług doradztwa związanych z zarządzaniem - PKWiU ex dział 70) oznacza, że zakresem przedmiotowym przepisu nie jest objęta cała grupa PKWiU 70.2 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a jedynie - rozumiane literalnie - te usługi doradztwa, które są związane z zarządzaniem i są zawarte w dziale 70 PKWiU; w przeciwnym wypadku wydaje się, że prawodawca zastosowałby formę „PKWiU 70.2” zamiast przewidzianego w art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oznaczenia „ex”.

W Pana przekonaniu nigdy nie świadczył i nadal nie świadczy dla Zleceniodawcy usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym, usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem, usług doradztwa związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, usług doradztwa związanych z zarządzaniem produkcją, usług doradztwa związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw, pozostałych usług doradztwa związanego z zarządzaniem, ani pozostałych usług zarządzania projektami.

Swoje przekonanie opiera Pan na charakterze swojej pracy - w pierwszym rzędzie polega ona na komunikacji w imieniu podmiotów gospodarczych z publicznymi i prywatnymi interesariuszami, szczegółowym organizowaniu i przygotowywaniu spotkań pomiędzy kontrahentami a interesariuszami oraz na doradztwu i bezpośredniej pomocy w zakresie komunikacji z interesariuszami. Nie doradza Pan kontrahentom w zakresie zarządzania - wskazuje jedynie na właściwe strategie komunikacyjne oraz współpracuje z klientami w zakresie realizowania tych strategii.

Biorąc pod uwagę charakter świadczonych usług oraz fakt, że nie są to usługi związane z zarządzaniem, ani wykonywane w ramach wolnego zawodu, przychody osiągane z tytułu usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy powinny być rozliczane wg stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Pana potwierdza także interpretacja indywidualna Nr 0115-KDIT1.4011.95.2022.3.MST.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

  • 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny:

1)Klasa 70.21 - USŁUGI W ZAKRESIE STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH (PUBLIC RELATIONS) I KOMUNIKACJI zawiera grupowanie 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, które obejmuje:

  • usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług w zakresie planowania i tworzenia reklam, sklasyfikowanych w 73.11.11.0,
  • usług badania rynku i opinii publicznej, sklasyfikowanych w 73.20.

2)Klasa 70.22.3 - POZOSTAŁE USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ zawiera grupowanie 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które obejmuje usługi w zakresie rozwoju regionalnego, przemysłowego lub turystycznego.

3)Klasa 74.90.2 - POZOSTAŁE USŁUGI PROFESJONALNE, TECHNICZNE I HANDLOWE, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE zawiera grupowanie 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, które obejmuje:

  • usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego: w dziedzinie sztuki, sądowego, itp.,
  • usługi zarządzania prawami autorskimi i związanymi z nimi dochodami, z wyłączeniem zarządzania prawami związanymi z filmami i twórczością artystyczną,
  • usługi zarządzania prawami do własności przemysłowej (patenty, licencje, znaki towarowe, franszyza, itp.),
  • usługi doradztwa ślubnego,
  • usługi świadczone przez agencje i agentów w imieniu indywidualnych osób poszukujących zatrudnienia w filmie, teatrze lub innej działalności rozrywkowej lub sportowej, wydawania książek, sztuk, dzieł sztuki, fotografii, itp. przez wydawców, producentów, itp.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług zarządzania prawami związanymi z filmami, sklasyfikowanych w 59.13.12.0,
  • usług zarządzania prawami związanymi z twórczością artystyczną, sklasyfikowanych w 90.02.19.1,
  • usług związanych z działalnością obiektów kulturalnych, sklasyfikowanych w 90.04.10.0,
  • usług organizowania imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.11.10.0, 93.12.10.0.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:

  1. prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na świadczeniu usług analitycznych i doradczych z zakresu komunikacji i public affairs, tj. działalności związanej z oddziaływaniem na opinię publiczną, w zakres której wchodzi:

-    komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów Zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji - co odpowiada PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-    tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami - co odpowiada PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

-    pomocniczo wobec zadań określonych w pkt 1 i 2: bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych - co odpowiada PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

-    dodatkowo: informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań - co odpowiada PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

  1. nie świadczy Pan usług związanych zarówno z usługami prawniczymi, jak i z usługami doradztwa gospodarczego w zakresie zarządzania,
  2. począwszy od 2023 r. zamierza opodatkować osiągane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym,
  3. do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  4. Pana przychód za 2022 r. nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że uzyskany przychód ze świadczenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami:

-PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz

-PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

niestanowiących usług doradztwa związanego z zarządzaniem, może być opodatkowany 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeśli złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko w zakresie przedmiotu wniosku, tj. usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 70.21.10.0, 70.22.30.0 oraz 74.90.20.0. A zatem, nie odnosi się do innych usług zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem wniosku.

W odniesieniu do powołanej interpretacji, zauważamy, że została wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika i nie jest wiążąca w Pana sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).