Temat interpretacji
Prawo do rozliczania działalności gospodarczej (usługi fotograficzne) w ramach karty podatkowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Uzupełnił go Pan pismem z 22 marca 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan fotografem korzystającym z opodatkowania na zasadach karty podatkowej. Do tej pory, korzystając z przyporządkowania ze względu na rodzaj i zakres prowadzonej działalności, „tj. 90 usługi fotograficzne: usługi pozostałe” i biorąc pod uwagę wielkość miasta, kwota jaką miał Pan obowiązek wpłacać to (...) zł.
Uzupełnienie wniosku
Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 1 maja 2013 r. W formie karty podatkowej jest Pan opodatkowany od roku 2014.
Spełnia Pan przesłanki do opodatkowania w formie karty podatkowej (jest Pan w ten sposób opodatkowany w chwili obecnej).
Zakres świadczonych usług odpowiada zakresowi usług wymienionych w poz. 90 zał. nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne tj.:
•wykonywanie w zakładzie i poza zakładem fotografii, filmów i przeźroczy: portretowych, reportażowych, okolicznościowych, krajobrazowych, technicznych itp.,
•wykonywanie fotokopii,
•wykonywanie prac powierzonych,
•sporządzanie odbitek fotograficznych na papierze, porcelanie itp.
Przedmiot działalności nie obejmuje prac wykonywanych na kasetach magnetowidowych.
Planuje Pan rozszerzyć ofertę fotografii o zdjęcia w szkołach i przedszkolach. Będzie Pan robił fotografie dzieciom, następnie rodzice otrzymają link do galerii internetowej, gdzie z wybranych ujęć będą mogli bezgotówkowo zakupić zdjęcie w wersji elektronicznej i/lub w wersji wydrukowanej. Galeria będzie dostępna dla rodziców tydzień czasu. Po tym czasie będzie usuwana i nie będzie możliwości dokonania zakupu.
Zakupione zdjęcia będzie Pan drukował na drukarce. Będzie Pan drukował tylko zdjęcia wykonane osobiście przez Pana, wydruk będzie fizyczną formą ich przekazania (poza wersją elektroniczną). Nie będzie Pan świadczył usług wydruku z plików otrzymanych od klienta. Wydrukowane zdjęcia nie będą wykonywane na samoczynnym printerze. Podczas zakupu nie są przenoszone prawa autorskie do zamieszczonych przez Pana zdjęć.
Klient w ciągu tygodnia dostępności może złożyć zamówienie, więcej niż jeden raz (ale raczej nie będzie dokonywał ponownego zamówienia).
Pytanie
1.Czy w ramach tego przyporządkowania może Pan wykonywać dla klientów wydruki na drukarce, jako formę przekazania zdjęć wyłącznie wykonanych przez Pana (nie jest to automatyczny samoczynny printer do naświetlania)?
2.Czy będąc opodatkowanym w formie karty podatkowej będzie mógł Pan korzystać z usługi specjalistycznej, mianowicie platformy pośredniczącej między fotografem a klientem, konkretnie strony (...)?
System teleinformatyczny wyżej wymienionej firmy pozwoli Pana klientom na wybór i zakup zdjęć, a następnie bezgotówkową płatność (płatność będzie odbywać się przez (...)).
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, „wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego” pozwala Panu korzystać z karty podatkowej na dotychczasowych zasadach. Wykonane przez Pana zdjęcia będzie Pan drukował na drukarce fotograficznej (nie jest to automatyczny samoczynny printer, zdjęcia nie są naświetlanymi odbitkami). Korzystanie z usług specjalistycznych jest dozwolone na karcie podatkowej. Wspomniana usługa/system pozwala Panu na wygodniejszą sprzedaż zdjęć z wykorzystaniem płatności bezgotówkowej (do tej pory wszystkie płatności przyjmował Pan przelewem), system oferowany przez stronę (...) pozwoli Panu na sprzedaż z wykorzystaniem m.in. karty kredytowej, szybkich przelewów (...) itp.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym;
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
2)(uchylony)
3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z kolei z art. 25 ust. 3 ww. ustawy wynika, że
Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.
Załącznik nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne obejmuje charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie ryczałtu. W poz. 90 tego załącznika wskazano:
Zakres działalności: usługi fotograficzne.
Przedmiot działalności: Wykonywanie w zakładzie i poza zakładem fotografii, filmów i przeźroczy: portretowych, reportażowych, okolicznościowych, krajobrazowych, technicznych itp. Wykonywanie fotokopii. Wykonywanie prac powierzonych. Sporządzanie odbitek fotograficznych na papierze, porcelanie itp. Przedmiot działalności nie obejmuje prac wykonywanych na kasetach magnetowidowych.
W załączniku nr 3 do ww. ustawy stanowiącej tabelę miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, w części I pod poz. 90 wymienione zostały usługi fotograficzne: świadczone z wykorzystaniem urządzeń do samoczynnego automatycznego naświetlania odbitek (samoczynnych printerów), jak i usługi pozostałe.
Dla poszczególnych usług określone zostały odmienne stawki podatku.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług fotograficznych, rozliczając się w formie karty podatkowej od roku 2014.
Spełnia Pan przesłanki wymienione w z art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uprawniające do korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej. Zakres świadczonych przez Pana usług odpowiada zakresowi usług fotograficznych wymienionych w poz. 90 zał. nr 4 do ww. ustawy. Zamierza Pan rozszerzyć ofertę fotografii o zdjęcia w szkołach i przedszkolach. Będzie Pan wykonywał fotografie dzieciom, następnie rodzice otrzymają link do galerii internetowej, gdzie z wybranych ujęć będą mogli bezgotówkowo zakupić zdjęcie w wersji elektronicznej i/lub w wersji wydrukowanej. Galeria będzie dostępna dla rodziców tydzień. Po tym czasie będzie usuwana i nie będzie możliwości dokonania zakupu zdjęć.
Zakupione zdjęcia będzie Pan drukował na drukarce. Będzie Pan drukował tylko zdjęcia wykonane osobiście przez Pana, wydruk będzie fizyczną formą ich przekazania (poza wersją elektroniczną). Nie będzie Pan świadczył usług wydruku z plików otrzymanych od klienta. Wydrukowane zdjęcia nie będą wykonywane na samoczynnym printerze.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że w związku z planowanym rozszerzeniem działalności o wykonywanie wydruków zdjęć, wyłącznie wykonanych przez Pana, na drukarce fotograficznej oraz o korzystanie z usługi specjalistycznej – platformy internetowej (...) pośredniczącej między Panem a klientem, służącej do zamawiania oraz zakupu zdjęć wykonywanych przez Pana na zlecenie klienta – będzie Pan miał w dalszym ciągu możliwość opodatkowania uzyskanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.
Uznać bowiem należy, że korzystanie przez Pana z platformy internetowej, za pomocą której Pana klienci (rodzice dzieci) będą mieli możliwość zakupu zdjęć w wersji elektronicznej i/lub w wersji wydrukowanej i dokonywania płatności zbliża ją do działalności specjalistycznej, o której mowa w art. 25 ust. 3 ustawy, tzn. takiej, która jest potrzebna i zarazem pożądana, by móc zaspokoić rosnące oczekiwania klientów i zarazem, by móc prowadzić działalność w zakresie fotografii w szkołach i przedszkolach. Przyjąć trzeba, że w obecnych realiach gospodarczych i coraz powszechniejszej dostępności Internetu brak możliwości dokonywania zakupu zdjęć oraz dokonywania płatności przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (platformy internetowej) utrudnia, czy wręcz uniemożliwia pozyskiwanie klientów, co wpływa na działalność gospodarczą i może dowodzić niezbędności tych usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniami. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).