Możliwość opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.249.2023.2.KD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.249.2023.2.KD

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będącą rezydentem podatkowym w Polsce. Wiodącym przedmiotem Pana działalności, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, sklasyfikowana pod numerem 47.91 Z. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez ogłoszenia na portalach internetowych, w serwisach społecznościowych oraz na własnych stronach internetowych z ofertami.

Model Pana działania wygląda następująco:

1.Wyszukuje Pan towary oferowane przez sprzedawców na portalach aukcyjnych, pasujące asortymentem do prowadzonego przez Pana sklepu internetowego i które mogą zainteresować potencjalnych klientów. Kieruje się przy tym jakością oferowanych towarów oraz oceną ogólną sprzedawcy.

2.Informacje dotyczące towarów oferowanych są prezentowane przez Pana na prowadzonych przez Pana stronach internetowych. Strony internetowe nie funkcjonują jako sklepy internetowe lecz jako portale pośrednictwa zakupowego. Modyfikacje ofert polegają m.in. na ich tłumaczeniu na język polski, dodawaniu opisów, edycji graficznej celem dostosowania do potrzeb odbiorcy.

3.Klienci - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych, dokonują zamówienia w ramach Pana stron internetowych. Przed złożeniem zamówienia klient jest zobligowany do zaakceptowania regulaminu stron internetowych, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane do sprzedawcy oraz wpłacenia pieniędzy w wysokości wartości zamówienia na Pana rachunek bankowy lub przy pomocy płatności elektronicznej.

4.Z treści regulaminu oraz informacji zamieszczonych na Pana stronach internetowych wynika m in., że:

a)w ramach świadczenia usługi pośrednictwa w zawarciu umowy sprzedaży, przyjmuje Pan od klienta zamówienie oraz płatność za zamówienie,

b)w oparciu o udzielone przez klienta pełnomocnictwo (z chwilą zawarcia umowy świadczenia usługi pośrednictwa), zawiera Pan w imieniu klienta i na jego rzecz umowę sprzedaży w zakresie wybranych przez klienta towarów,

c)w ramach usługi pośrednictwa dokonuje Pan w imieniu klienta płatności ceny towarów objętych zamówieniem oraz kosztów dostawy oraz zleca sprzedawcy dokonanie dostawy towaru do klienta,

d)nie występuje Pan jako importer towarów,

e)potwierdza Pan klientowi warunki umowy, przesyłając je na adres poczty elektronicznej lub pisemnie na podany przez klienta adres.

5.W związku z zawieraną umową pośrednictwa pobiera Pan za świadczone usługi opłatę stanowiącą wartość procentową oryginalnej ceny towaru. Oplata ta jest zróżnicowana w zależności od rodzaju asortymentu:

a)informuje Pan klienta o końcowej cenie towaru (tj. zawierającej podatek VAT oraz koszty pośrednictwa),

b)udziela klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży,

c)przeprowadza i rozpoznaje Pan postępowanie reklamacyjne dotyczące funkcjonowania stron internetowych i usług pośrednictwa,

d)informuje klienta o terminie realizacji dostawy, który wynosi od 10 do 20 dni roboczych, jednak w szczególnych przypadkach może zostać przedłużony do 45 dni roboczych.

6.Na podstawie zamówienia złożonego przez klienta, działając w jego imieniu nabywa Pan towary w serwisie aukcyjnym. W stosownym formularzu wpisuje dane klienta, które są danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów.

7.Zgodnie z regulaminem, za wykonanie usługi pośrednictwa uważa się złożenie zamówienia przez klienta oraz przesłanie potwierdzenia przyjęcia do realizacji zamówienia. Z chwilą otrzymania go przez klienta umowa świadczenia usługi pośrednictwa zostaje zawarta.

8.Dokonuje Pan płatności za towar zamówiony przez klienta środkami wpłaconymi przez klienta za pośrednictwem swojego rachunku bankowego. Opłaca Pan po kilka zamówień w serwisie aukcyjnym na raz. Dążąc do ustalenia przysługującego Panu wynagrodzenia (z tytułu świadczenia usług pośrednictwa), prowadzi Pan zestawienia zrealizowanych transakcji w oparciu o wyciąg bankowy. W ewidencji dopasowywane są odpowiednio transakcje uznaniowe (kwoty odpowiadające wpłatom dokonywanym przez klientów) oraz transakcje obciążeniowe (kwoty odpowiadające wartości towaru, kosztów jego dostawy), odpowiadające im numery zamówień, za pomocą których można zidentyfikować daną transakcję oraz odpowiadające daty powstania przychodu. Pana wynagrodzeniem jest prowizja, która jest różnicą pomiędzy płatnościami otrzymanymi od klientów, a zobowiązaniami wobec sprzedawców. Rozlicza Pan zryczałtowany podatek dochodowy, którego podstawę stanowi uzyskana z tytułu świadczonych usług prowizja.

9.Sprzedawcy (z krajów azjatyckich) wysyłają nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres. Klient poinformowany jest w regulaminie o wysyłce towaru z kraju spoza Unii Europejskiej. Nie dokonuje Pan zgłoszenia celnego ani nie występuje jako przedstawiciel klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru spoczywa na kliencie (ostateczny odbiorca) oraz sprzedawcy (organizator transportu).

W powyższym stanie faktycznym, pośredniczy Pan w płatnościach i zamówieniach. Nie uzyskuje Pan od zagranicznego dostawcy rachunku ani faktury oraz nie nabywa towaru na swoją rzecz - nie występuje w roli importera. Wszystkie warunki transakcji dostępne są dla klientów w regulaminie na stronach internetowych prowadzonych przez Pana. Nie wystawia Pan klientom faktur. Zakupiony towar nie trafia do Pana, ale bezpośrednio do klienta zgodnie z przekazanymi sprzedawcy informacjami. Nie uzyskuje Pan od sprzedawców faktur, ani rachunków potwierdzających zakup przez klientów. Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmuje się sprzedawca.

Podkreśla Pan, że na żadnym etapie transakcji nie dysponuje fizycznie towarem, a w szczególności nie magazynuje go, ani nie dokonuje odprawy celnej na terytorium Polski.

Towar jest przesyłany bezpośrednio od producentów (sprzedawców z krajów azjatyckich) do końcowego odbiorcy (klienta).

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że jest podatnikiem podatku dochodowego w Polsce i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza, jak opisano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, oparta jest na modelu logistycznym zwanym dropshippingiem i polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę, jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez ogłoszenia na portalach internetowych, w serwisach społecznościowych oraz na własnych stronach internetowych. Działa Pan jako pośrednik pomiędzy nabywcą końcowym towaru a sprzedawcą z krajów azjatyckich. Przychody uzyskiwane przez Pana stanowi prowizja, która jest różnicą pomiędzy kwotą wpłaconą przez nabywcę końcowego, a kwotą zapłaconą dostawcy towaru w krajach azjatyckich.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan poprzez zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej 4 lutego 2022 r. ze skutkiem od stycznia 2022 r. Usługi, które Pan świadczy można sklasyfikować zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) pod kodami: 47.00.71.0 (sprzedaż detaliczna odzieży), 47.00.72.0 (sprzedaż detaliczna obuwia), 47.00.67.0 (sprzedaż detaliczna gier i zabawek) oraz 47.00.69.0 (sprzedaż detaliczna pamiątek i wyrobów artystycznych).

Wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie będą miały zastosowania w przypadku Pana działalności gospodarczej.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzysta Pan z formy opodatkowania przychodów jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie uzyskał Pan przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Nie prowadzi, ani nie prowadził Pan działalności gospodarczej w formie spółki.

Na portalach aukcyjnych oraz własnych stronach internetowych przedstawia Pan głównie produkty odzieżowe takie jak: bluzy damskie i męskie z nadrukiem, koszulki damskie i męskie z nadrukiem, a także buty damskie i męskie. Oprócz produktów odzieżowych na stronie znajdują się również gadżety dla fanów (…), takie jak: figurki kolekcjonerskie, plecaki z nadrukiem, etui na telefon, a także (…) (pudełko niespodzianka z losową figurką od danej tematyce). Nie jest Pan właścicielem towarów oraz nie wystawia faktur na nabywcę końcowego.

Pytanie

Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, że prowizja uzyskana z tytułu pośrednictwa jest opodatkowana stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, jak opisano w stanie faktycznym, wyszukuje Pan towary u sprzedawców z krajów azjatyckich, wystawia informacje o wyszukanych towarach na prowadzonych stronach internetowych, a następnie na mocy udzielonego pełnomocnictwa pośredniczy Pan, w imieniu klienta i na jego rzecz w zamówieniu wybranego towaru u sprzedawcy. Dokonuje Pan płatności za towar zamówiony przez klienta środkami wpłaconymi przez klienta za pośrednictwem swojego rachunku bankowego. Zamówiony towar wysyłany jest bezpośrednio do klienta na podany wcześniej adres. Nie jest Pan importerem, nie dokonuje formalności celnych na terenie Polski. Uzyskuje Pan z tytułu pośrednictwa w sprzedaży prowizję stanowiącą różnicę pomiędzy środkami otrzymanymi od klienta, a zapłatą za towar przekazaną do sprzedawcy.

Art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne definiuje w ust. 1 pkt 1 działalność usługową jako pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, czyli działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Przez działalność usługową w zakresie handlu rozumie się sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Słowem kluczem jest w powyższej definicji „nabytych uprzednio produktów”.

Pana zdaniem, działalność prowadzona przez Pana nie spełnia definicji działalności usługowej w zakresie handlu, z uwagi na fakt, że nie nabywa Pan towarów zamawianych od dostawców, a następnie nie sprzedaje ich klientom końcowym. Na żadnym etapie świadczonej usługi nie jest Pan w posiadaniu towaru. Świadczy Pan jedynie usługi pośrednictwa w zamawianiu towarów oraz w dokonywaniu płatności za nie. Z tego tytułu pobiera Pan prowizję, która stanowi różnicę pomiędzy środkami wpłaconymi przez klienta a środkami przekazanymi dostawcy zagranicznemu.

Pana zdaniem, działalność przez Pana prowadzona wpisuje się w definicję zawartą w opodatkowanie uzyskanej za wykonane usługi prowizji, nie zaś całej kwoty otrzymanej od klienta za zamówiony towar, zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne .

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa w zakresie handlu” oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane  lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

      f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lubkażdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z przedstawionego opisu zdarzania przyszłego wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, sklasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), której przedmiotem jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Usługi, które Pan świadczy można sklasyfikować zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) pod kodami: 47.00.71.0 (sprzedaż detaliczna odzieży), 47.00.72.0 (sprzedaż detaliczna obuwia), 47.00.67.0 (sprzedaż detaliczna gier i zabawek) oraz 47.00.69.0 (sprzedaż detaliczna pamiątek i wyrobów artystycznych). Prowadzi Pan działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem i polega ona na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę, jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez ogłoszenia na portalach internetowych, w serwisach społecznościowych oraz na własnych stronach internetowych z ofertami. W powyższym stanie faktycznym, pośredniczy Pan w płatnościach i zamówieniach. Nie uzyskuje Pan od zagranicznego dostawcy rachunku, ani faktury oraz nie nabywa towaru na swoją rzecz - nie występuje w roli importera. Wszystkie warunki transakcji dostępne są dla klientów w regulaminie na stronach internetowych prowadzonych przez Pana. Nie wystawia Pan klientom faktur. Zakupiony towar nie trafia do Pana, ale bezpośrednio do klienta zgodnie z przekazanymi sprzedawcy informacjami. Nie uzyskuje Pan od sprzedawców faktur, ani rachunków potwierdzających zakup przez klientów. Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmuje się sprzedawca. Na żadnym etapie transakcji nie dysponuje fizycznie towarem, a w szczególności nie magazynuje go, ani nie dokonuje odprawy celnej na terytorium Polski. Towar jest przesyłany bezpośrednio od producentów (sprzedawców z krajów azjatyckich) do końcowego odbiorcy (klienta). Działa Pan jako pośrednik pomiędzy nabywcą końcowym towaru a sprzedawcą z krajów azjatyckich. Przychody uzyskiwane przez Pana stanowi prowizja, która jest różnicą pomiędzy kwotą wpłaconą przez nabywcę końcowego, a kwotą zapłaconą dostawcy towaru w krajach azjatyckich. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan poprzez zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej 4 lutego 2022 r. ze skutkiem od stycznia 2022 r. Wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie będą miały zastosowania w przypadku Pana działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działalność prowadzona przez Pana nie spełnia warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową z zakresie handlu, która została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na fakt, że świadczy Pan jedynie usługi pośrednictwa w zamawianiu towarów oraz w dokonywaniu płatności za nie i z tego tytułu pobiera Pan prowizję, która stanowi różnicę pomiędzy środkami wpłaconymi przez klienta a środkami przekazanymi dostawcy zagranicznemu. Na żadnym etapie transakcji nie dysponuje fizycznie towarem. Osiąga Pan zatem przychody z działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść opisu zawartego we wniosku, a w szczególności zakres świadczonych przez Pana usług, należy zauważyć, że nie są one ani usługami wymienionymi w wyłączeniach z ryczałtu, ani nie mają do nich zastosowania stawki wynikające z art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży towarów (tzw. prowizja), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

W efekcie powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mającej zastosowanie w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług w ramach wskazanych kodów PKWiU oraz opisu sprawy, gdyż jest to przedmiotem Pana zapytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).