Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2023 r. (wpływ 11 maja 2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą od 16 października 2022 r. jednoosobową działalność gospodarczą w ramach, której świadczy usługi informatyczne dla kontrahenta z branży IT. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2022 r. rozlicza się Pan w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskuje Pan przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku. Aktualnie usługi wykonywane są na rzecz jednego kontrahenta (dalej: „Zleceniodawca”).
Pana zadania na podstawie umowy oraz aneksów zawartych z kontrahentem obejmują:
1.analizę wymagań klienckich związanych z wdrażaniem nowych funkcjonalności i poprawą obecnych, w systemach Zleceniodawcy;
2.zbieranie informacji o potrzebach użytkownika, a także sposobu działania systemów Zleceniodawcy;
3.dokumentowanie i projektowanie doświadczeń użytkownika (UX) oraz interfejsu użytkownika (UI) w nadzorowanych systemach Zleceniodawcy;
4.weryfikowanie dokumentacji technicznej, a także sporządzanie dokumentacji w formie graficznej oraz opisowej projektowanych rozwiązań;
5.proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów technicznych, czasowych w celu ich realizacji;
6.pilotowanie i testowanie nowych produktów i systemów;
7.monitorowanie rozwiązań konkurencyjnych i analiza przewag konkurencyjnych, wdrażanie ich w systemach Zleceniodawcy;
8.wsparcie kluczowych zespołów i klientów Zleceniodawcy w ramach obsługi funkcjonalności systemów Zleceniodawcy.
Powyższe usługi sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. W ramach współpracy ze Zleceniodawcą do Pana zadań należy sprawowanie nadzoru i zarządzanie Projektami rozumianymi w głównej mierze jako stworzenie kompleksowych rozwiązań informatycznych dla Zleceniodawcy lub jego zewnętrznych klientów. Dla każdego klienta realizowany jest odrębny projekt. Zadania przedstawione przez Pana w stanie faktycznym stanowią zobrazowanie całościowego procesu realizacji konkretnego projektu począwszy od zebrania niezbędnych informacji i potrzeb, sporządzenia dokumentacji projektowej, nadzór i wsparcie podczas realizacji danego projektu.
Poniżej szczegółowy opis w zakresie każdej z wyżej wymienionych czynności:
1.Analiza wymagań klienckich związanych z wdrażaniem nowych funkcjonalności i poprawą obecnych, w systemach Zleceniodawcy:
Na podstawie obserwacji zachowań klientów Zleceniodawcy w systemach Zleceniodawcy (dane ilościowe\logi), a także spotkań\telefonów\rozmów\ankiet\maili - ogólnie kontaktu z klientami Zleceniodawcy, przygotowuje i prowadzi Pan analizy wymagań technicznych i funkcjonalnych w systemach Zleceniodawcy;
2.Zbieranie informacji o potrzebach użytkownika, a także sposobu działania systemów Zleceniodawcy;
3.Dokumentowanie i projektowanie doświadczeń użytkownika (UX) oraz interfejsu użytkownika (UI) w nadzorowanych systemach Zleceniodawcy:
Zleceniodawcy posiadają zazwyczaj systemy dostępu klienckiego: graficzne (tzw. GUI) oraz dostępy po API (front-end). Równie istotnym elementem są silniki i modele liczące (back-end) oparte m.in. na rozwiązaniach typu machine learning. Dla obu tych składowych całego systemu analizuje Pan proces klienta Zleceniodawcy, dostępne funkcjonalności, ich zakres i wartość dodaną jaką dana funkcja tworzy dla użytkownika i potencjalne ścieżki rozwoju systemów (front-i back-end). Opracowuje i nadzoruje Pan proces wytwarzania nowych elementów tych systemów w ramach danego projektu;
4.Weryfikowanie dokumentacji technicznej, a także sporządzanie dokumentacji w formie graficznej oraz opisowej, projektowanych rozwiązań;
5.Proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów technicznych, czasowych w celu ich realizacji:
Nowe i obecne funkcjonalności wymagają od Pana stworzenia opisu\koncepcji danego projektu, stworzenia wymagań technicznych dot. rozwoju danego elementu w systemie. Jest to zarówno opis, graficzne przedstawienie obiegu danych\informacji, i ogólnie - procesu. Sprawuje Pan nadzór nad realizacją działań związanych z zapewnieniem jakości w ramach projektów, i odpowiada za przegląd i analizę dokumentacji projektowej;
6.Pilotowanie i testowanie nowych produktów i systemów:
Etapem po wdrożeniu funkcjonalności w systemie (zrealizowaniu projektu) Zleceniodawcy są testy - od strony potencjalnego klienta, ale też w kontekście zachowania się poszczególnych elementów od strony tzw. Back- end. Wymaga to od Pana: przygotowania i prowadzenia analiz wymagań biznesowych i funkcjonalnych, zgłaszania błędów lub problemów w działaniu oprogramowania, rejestrowania i raportowania wyników testów, projektowania przypadków i scenariuszy testowych oraz tzw. Use cases, dotyczących możliwych ścieżek użytkownika do wykonania w aplikacji/programie (pozytywnych, jak i negatywnych);
7.Monitorowanie rozwiązań konkurencyjnych i analiza przewag konkurencyjnych, wdrażanie ich w systemach Zleceniodawcy:
Realizuje Pan w ramach współpracy ze Zleceniodawcą zadania, które wymagają znajomości rynku i tego jak działają m.in. systemy potencjalnie konkurencyjne. Dowiaduje się Pan o nich z ogólnie dostępnych źródeł, a także empirycznie sprawdza ich działanie i analizuje np. wersje demo. Dodatkowo odpowiada Pan za pozyskiwanie nowych rozwiązań technologicznych mających na celu sprawniejsze realizowanie projektów;
8.Wsparcie kluczowych zespołów i klientów Zleceniodawcy w ramach obsługi:
W przypadku wymaganej wiedzy eksperckiej dla wewnętrznego zespołu Zleceniodawcy – służy Pan wiedzą o jego systemach, pomagając w procesie implementacji i lepszego zrozumienia rozwiązań jakimi może dysponować. Pomaga ponadto w zakresie szkoleniowym, wsparciu w rozwoju kompetencji i umiejętności m.in. developerów Zleceniodawcy i analizie ich potrzeb szkoleniowych.
Na moment pisania wniosku usługi wykonywane są na rzecz jednej, polskiej firmy. Bierze Pan jednakże pod uwagę możliwość rozszerzania świadczenia swoich usług także pod kątem innych kontrahentów, zarówno polskich, jak i zagranicznych przy czym zaznaczyć należy, że usługi zawsze będą wykonywane z terytorium Polski. Nadto, nawet gdy liczba klientów ulegnie zwiększeniu, nie zmieni się specyfika i charakter świadczonych przez Pana usług, które zostały wskazane wyżej.
Ma Pan bowiem w planach aby w bliżej nieokreślonej przyszłości zawrzeć kolejne umowy, z innymi podmiotami, zainteresowanymi usługami objętymi klasyfikacją PKWiU 62.02.30.0. Wskazany obszar działalności wpisuje się bowiem w zakres Pana specjalizacji w ramach sektora IT.
Wskazane przez Pana usługi nie mają charakteru czynności:
-związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
-związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
-związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
-związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyska Pan również w 2023 r. z opisanej wyżej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2022 r. lub będzie wykonywał w roku podatkowym, tj. 2023 r. w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że Pana zadania/czynności, które wykonuje obejmują usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta. Szerszy zakres opisał Pan w stanie faktycznym, a posługując się konkretnym przykładem dla zobrazowania wykonywanych w praktyce czynności wygląda to tak: np. zlecenie „dodanie funkcjonalności dla użytkownika końcowego - możliwość wyceniania wartości miejsca postojowego przy użyciu metod automatycznej wyceny\machine learning:
1.Otrzymuje Pan zlecenie od Zleceniodawcy, które ma za zadanie dostarczenie systemu\rozwiązania z określonymi funkcjonalnościami dla jego użytkowników wewnętrznych i klientów zewnętrznych.
2.W celu doprecyzowania przygotowuje Pan wstępną analizę wymagań technicznych i funkcjonalnych we wskazanych systemach, koordynując działania osób odpowiedzialnych za poszczególne podsystemy i części składowe (front-office, back-office, API, testy, bazy danych), by opisali swoją część wymagań, poszczególne elementy i sposób ich dostarczenia. W tym celu każdy z tych elementów wymaga przygotowania opisu, graficznego przedstawienia obiegu danych\informacji i ogólnie - procesu działania nowych funkcjonalności - te elementy wykonują osoby zaangażowane w swoje części składowe projektu, nadzoruje Pan całość przygotowanej koncepcji i dokumentacji, by możliwe było ruszenie z dalszymi pracami.
3.Rozwiązania mogą być w tzw. systemach front-office (czyli interfejsy użytkownika), jak i systemach back-office (np. wymagania w stosunku do API i nowych pól) - jw. te elementy są uzgadniane przez Pana ze Zleceniodawcą oraz osobami odpowiedzialnymi za ich rozwój po stronie Zleceniodawcy.
4.Po ustaleniu elementów systemu jakie powinny zostać dostarczone, określa Pan zasoby ludzkie jakie będą potrzebne i dba o to by realizacja prac postępowała w terminie, informując Zleceniodawcę o postępach.
5.Dba Pan o jakość rozwiązań - przy pomocy zespołu testerów, nowe funkcjonalności są sprawdzane w trakcie wdrażania bazując na Pana wytycznych; przygotowywana jest też dokumentacja techniczna. Całość, czyli wyniki testów i dokumentację potem Pan weryfikuje, by zagwarantować jakość wszystkich funkcjonalności w systemie.
6.W przypadku błędów lub problemów w działaniu systemu, są one rejestrowane przez osoby odpowiedzialne za bieżące testy, a do Pana są raportowane wyniki testów i ew. problemy; wcześniej projektowane są oczywiście przypadki użytkowników i scenariuszy testowych co może się wydarzyć w systemie, do Pana wglądu i akceptacji, by ruszyć z testami.
7.W ramach monitorowania konkurencji – współpracuje Pan z działem rozwoju biznesu i produktów, aby sprawdzić jak wyglądają inne tego typu rozwiązania na rynku, aby najlepiej dopasować systemy Zleceniodawcy do obowiązujących standardów. Dział testów prosi Pan o empiryczne sprawdzenie ich działania i analizę, np. wersji demo.
8.Przez cały okres trwania zlecenia, służy Pan wiedzą ekspercką Zleceniodawcy, pomaga w procesie implementacji i lepszego zrozumienia rozwiązań jakimi może dysponować Zleceniodawca. Wspomaga Pan szkolenia i wsparcie w rozwoju kompetencji i umiejętności m.in. developerów Zleceniodawcy.
Złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie. Pana zleceniodawcy to niezależne od Pana podmioty. Nie są to spółki/spółka, w których jest Pan wspólnikiem\członkiem zarządu. Nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze. Nie uzyskuje Pan przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m).
Uzyskuje Pan przychody z tzw. najmu prywatnego, a więc poza działalnością gospodarczą.
Pytanie
Czy przychody ze wskazanych w stanie faktycznym usług, podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym (klasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0) kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm. dalej „u.z.p.d.”).
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);
-8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5. lit. a).
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Pana zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d.
Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 70 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15), tj. usług, których Pan nie świadczy.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” obejmuje: Pozostałe usługi zarządzania projektami mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług koordynacji i nadzoru w zakresie zarządzania projektami, a nie usług związanych z doradztwem związanym z zarządzaniem.
Warto również przytoczyć interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 czerwca 2022 r., Nr. 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN, w której uznano za prawidłowe stanowisko, mówiące, że przychody uzyskiwane przez wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prawidłowe stanowisko w zakresie wskazanego kodu PKWiU potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 grudnia 2022 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.767.2022.1.IM.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów, należy uznać, że usługi wykonywane przez Pana, sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że
-złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie;
-świadczone usługi klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
-do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
-nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nie uzyskuje Pan również przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej;
-nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że uzyskane przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod kodem PKWiU 70.22.20.0, stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Tym samym, stanowisko Pana jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.20.0. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania (planowanych usług objętych klasyfikacją PKWiU 62.02.30.0).
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).