Temat interpretacji
Dotyczy możliwości rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 24 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% i 12%.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i od 1 października 2011 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Od 1 stycznia 2022 roku działalność ta jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 - dalej jako: „ustawa o ryczałcie”).
W ramach działalności świadczy Pan usługi na rzecz spółki realizującej projekty IT związane z aplikacjami dedykowanymi obsłudze klienta w kanałach głosowych, chat, video, email, social media. Wykonywana działalność obejmuje poniżej wskazane czynności:
1.doradztwo w zakresie pisania i modyfikowania oprogramowania, w tym audytów kodów źródłowych i innych kwestii informatyczno-technicznych,
2.doradztwo w zakresie projektowania, wykonywania, wdrażania, utrzymywania, dokumentowania, testowania oraz rozwijania systemów informatycznych i oprogramowania dla klientów spółki,
3.zadania związane z doradztwem w zakresie IT, w tym doradztwo przy tworzeniu projektów systemów komputerowych (oprogramowania)/ architektury systemów IT,
4.wsparcie w zakresie zarządzania i obsługi systemów IT i/lub urządzeń przetwarzania, planowania i projektowania systemów IT, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie, technologie komunikacyjne tworzone na potrzeby klienta,
5.wsparcie przy implementacji oraz integracji systemów IT,
6.zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT.
W Pana ocenie zgodnie z klasyfikacją PKWiU czynności zawarte w punktach od 1- 5 mieszczą się:
‒ w klasie 62.02 tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” - w szczególności w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 - tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
‒ częściowo również w klasie PKWiU 62.01 i grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 tj. „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” - w kontekście świadczenia usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych;
‒ część usług mieści się również w klasie 62.03 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”.
Natomiast czynności wskazane w punkcie 6 mieszczą się w klasie 70.22.2 i grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Pana przychód nie przekroczył w 2022 r. limitu 2 000 000 euro określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie.
W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że:
a) nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;
b) nie korzystał Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
c) nie osiąga i nie planuje Pan osiągać przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów);
d) nie spełnia Pan również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5, tj. nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalności po zmianie:
‒ z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,
‒ z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,
‒ z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.
Ponadto w ramach działalności nie świadczy i nie będzie Pan świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Pytania
1. Czy opisane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej opisane w punktach 1-5 mogą być opodatkowanie 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie?
2. Czy opisane w stanie faktycznym usługi opisane w punkcie 6 mogą być opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
1. W Pana ocenie czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej opisane w punktach 1-5 mogą być opodatkowanie 12% stawką ryczałtu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie.
2. Pana zdaniem usługi opisane w punkcie 6 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o ryczałcie.
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „ustawa o PDOF”).
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatek w tej formie mogą opłacać podatnicy w danym roku podatkowym, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym ten rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
W 2022 r. i latach ubiegłych osiągnięte z tej działalności gospodarczej Pana przychody były niższe niż 2 000 000 euro.
W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie:
a.nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej.
b.nie korzystał Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego.
c. nie osiąga i nie planuje Pan osiągać przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów).
d.nie spełnia Pan również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5, tj. nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalność po zmianie:
‒ z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,
‒ z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,
‒ z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.
Ponadto w ramach działalności nie świadczy i nie będzie Pan świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Zgodnie z ustawą o ryczałcie, podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stanowi kwalifikacja wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU.
Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa GUS , zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot (podatnik) sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
W stosunku do usług związanych z branżą IT najczęściej zastosowanie znajdzie 12% stawka ryczałtu. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:
a) związanych z wydawaniem:
‒pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
‒pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
‒pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
‒oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Ponadto, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów, o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Jednakże, aby spełnić przesłanki do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu, działalność świadczona przez podatnika musi spełniać przesłanki pozostałej działalności usługowej, której zakres nie mieści się w żadnej z ww. kategorii opodatkowanych inną stawką ryczałtu, tj. określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8.
Uzasadnienie do pytania nr 1
W Pana opinii, w odniesieniu do świadczonych usług opisanych w punktach 1-5 zastosowanie znajdzie 12% stawka ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b ustawy o ryczałcie.
Wskazany w stanie faktycznym zakres czynności, tj.:
1. doradztwo w zakresie pisania i modyfikowania oprogramowania, w tym audytów kodów źródłowych i innych kwestii informatyczno-technicznych,
2. doradztwo w zakresie projektowania, wykonywania, wdrażania, utrzymywania, dokumentowania, testowania oraz rozwijania systemów informatycznych i oprogramowania dla klientów spółki,
3. zadania związane z doradztwem w zakresie IT, w tym doradztwo przy tworzeniu projektów systemów komputerowych (oprogramowania)/ architektury systemów IT,
4. wsparcie w zakresie zarządzania i obsługi systemów IT i/lub urządzeń przetwarzania, planowania i projektowania systemów IT, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie, technologie komunikacyjne tworzone na potrzeby klienta,
5.wsparcie przy implementacji oraz integracji systemów IT,
- mieści się bowiem w dyspozycji niżej wskazanych klasyfikacji PKWiU:
‒ w klasie PKWiU 62.01 i grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 tj. „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” - w kontekście świadczenia usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych;
‒ w klasie 62.02 tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” - w szczególności w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 - tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
‒ cześć usług mieści się również w klasie 62.03 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi".
Zatem świadczone usługi wyczerpują te określone w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. b (tj. związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Jednocześnie do opisanych w punktach 1-5 czynności nie znajdą zastosowania pozostałe stawki ryczałtu. Co oznacza, że jest Pan zobowiązany do zastosowania 12% stawki ryczałtu.
Uzasadnienie do pytania nr 2
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan także doradztwem w zakresie zarządzania projektami i zespołami IT, w szczególności koordynuje bieżące prace zespołów IT swojego zleceniobiorcy, sprawuje pieczę nad realizowanymi projektami (monitoruje działania zespołu projektowego). Ponadto jest Pan odpowiedzialny za tworzenie ofert w imieniu zleceniodawcy, jak również wycen oraz budżetów projektów IT.
W Pana ocenie tak określony zakres usług mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, a właściwą stawką podatku dla tak określonych usług będzie 8,5% ryczałt.
Jak wskazano w "Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)" sklasyfikowane w sekcji M pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 grupowanie obejmuje:
‒ usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
‒ usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
‒ usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie świadczenie usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - opodatkowane jest 15% stawką ryczałtu.
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W odniesieniu do powołanego przepisu, w Pana opinii jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 - doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej została przypisana stawka 15%, innym zaś usługom, a konkretnie jak w Pana przypadku - usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa i nie mieszczą się w zakresie usług opodatkowanych innymi stawkami ryczałtu, należy przypisać stawkę ryczałtu właściwą dla działalności usługowej wynoszącą 8,5%.
Usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzenia. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano "Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania". Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).
Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad' (zob. Słownik języka polskiego PWN pod redakcją W. Doroszewskiego). Zarządzanie natomiast to „zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania, realizowanych w następującej sekwencji: planowanie (wybór celów i sposobów ich osiągania oraz precyzowanie stosownych zadań i terminów ich wykonania); organizowanie (przydzielanie i zapewnianie zasobów, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań, w sposób gwarantujący skuteczność / sprawność zarządzania); przewodzenie (kierowanie, motywowanie do współpracy w trakcie realizacji zadań); kontrolowanie (stała obserwacja postępów i podejmowanie korygujących decyzji)" (zob. internetowa Encyklopedia PWN). Ponieważ zgodnie z zasadami wykładni prawa, nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia - usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać 8,5% stawkę ryczałtu, odmienną od 15% stawki ryczałtu właściwej dla usług doradztwa (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym - PKWiU 70.22.16 ).
Osoba odpowiedzialna za zarządzanie projektami IT (tzw. Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu należy przyporządkować 8,5% stawkę ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Powyżej zaprezentowane stanowisko zostało potwierdzone w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej indywidualnych interpretacjach. Jako przykład wskazać można interpretację z 2 grudnia 2022 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1 MAP.
W powołanej interpretacji organ wprost wskazał, iż:
„Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol "ex" oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
‒ klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
‒ kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16 ).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z "usługami firm centralnych (head offices)" a także "usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem" tj.:
‒ klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
‒ kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
‒ kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych" (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).”
Podsumowując, stoi Pan na stanowisku, że usługi opisane w punkcie 6 stanu faktycznego obejmujące: zarządzanie projektami i zespołami IT (koordynowanie bieżących prac i nadzorowanie zespołów IT), w tym również tworzenie ofert, wycen oraz budżetów projektów IT - powinien opodatkować 8,5% stawką ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wynika z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Treść art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy stanowi, że:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylony
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
Według art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1b ww. ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy);
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – (art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
‒ klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
‒ kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
‒ klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
‒ kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
‒ kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:
1) prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;
2) od 1 stycznia 2022 r. działalność ta jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
3) usługi sklasyfikowane będą pod PKWiU: 62.02.20.0 - tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”; 62.01.11.0 tj. „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”; 62.03 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”; 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,
4)w Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy;
5)Pana przychód w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym,
6)Prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że prowadzona przez Pana działalność może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz treści wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług zawartych w punktach od 1-5, sklasyfikowanych według PKWiU:
‒ pod symbolem 62.02.20.0 - tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”; 62.01.11.0 tj. „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”; 62.03 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”, będą opodatkowane stawką 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług zawartych w punkcie 6, sklasyfikowanych według PKWiU:
‒ pod symbolem 70.22.20.0 tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jeśli będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów osiąganych osobno dla każdego rodzaju usług, to będzie Pan mógł stosować osobno stawkę opodatkowania właściwą dla przychodów osiągniętych z tytułu każdego rodzaju działalności, które prowadzi w myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒ Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).