Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy konsekwencji podatkowych związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego i czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (MOF) Województwa (…) Działanie 2.2 Cyfrowe (…), Gmina jako lider wraz z Gminą A. i Gminą B. - jako partnerami będzie realizowała projekt pn.: „(…)”.

Przewidziano w nim cyfryzację nowych usług oraz poprawę funkcjonalności i e-dojrzałości już istniejących, wdrożenie oraz rozbudowę platform służących udostępnianiu usług, rozwój infrastruktury informatycznej jednostek, wdrożenie oraz modernizację systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, elektronizację rejestrów publicznych - co najmniej rejestry uchwał dotyczących planowania przestrzennego. Wykonana zostanie także digitalizacja i udostępnienie na dedykowanej platformie zasobów Informacji Sektora Publicznego (ISP) z zakresu co najmniej planowania przestrzennego oraz wdrożenie rozwiązań umożliwiających zarządzanie informacją przestrzenną (infrastruktura systemowo-sprzętowa).

Działania zaplanowane w projekcie realizują cel szczegółowy Działania 2.2 poprzez udostępnienie w jednostkach wchodzących w skład MOF rozwiązań dostępnych dla obywateli i przedsiębiorstw (w tym wspólnych dla MOF). Będą oni osiągać korzyści z cyfryzacji poprzez możliwość korzystania z wysokiej jakości usług publicznych w dogodnym dla siebie miejscu i czasie, oszczędzając czas i inne zasoby.

Okres realizacji projektu to wrzesień 2024 r. - sierpień 2026 r.

Całkowita wartość projektu to (…) zł (tj. (…) EUR przy kursie 4,54 zł), zaś dofinansowanie wyniesie (…) EUR.

Realizacja projektu wynika z potrzeb mieszkańców MOF Miasta, którzy oczekują wysokiej dostępności usług publicznych, tj. świadczenia ich w dowolnym czasie, w tym w sposób zdalny oraz szybkiego załatwiania spraw urzędowych.

Przekłada się to na konieczność zapewnienia mieszkańcom MOF możliwości korzystania z usług elektronicznych oraz informatyzacji procesów wewnętrznych urzędów jednostek samorządu terytorialnego.

W projekcie przewidziano realizację następującego zakresu rzeczowego:

1)uruchomienie wspólnego portalu e-usług i informacji przestrzennej gmin MOF, udostępniającego e-usługi, zasoby ISP, w tym moduł obsługujący procedury konsultacyjne dla dokumentów planistycznych,

2)modernizację systemu elektronicznego obiegu dokumentów lub zakup i wdrożenie takiego systemu,

3)digitalizację zasobów informacji sektora publicznego z udostępnieniem ich na wspólnym portalu informacji przestrzennej gmin MOF oraz z uruchomieniem e-usług (zakłada się co najmniej digitalizację planów miejscowych oraz uruchomienie e-usług z zakresu planowania przestrzennego, nadania numeru porządkowego budynku, zgłaszania awarii i zagrożeń),

4)uruchomienie wspólnej platformy, na której każda z gmin MOF będzie mogła prowadzić rekrutację do szkół i przedszkoli (system elektronicznej rekrutacji),

5)zakup i wdrożenie rozwiązań zapewniających ciągłość działania systemów udostępniających dane do świadczenia e-usług i zasoby ISP,

6)instruktaże dla administratorów i pracowników w ramach wdrożeń nowych rozwiązań.

Projekt obejmie zakupy sprzętowe w zakresie niezbędnym do realizacji powyższych elementów w zakresie wynikającym z analizy dostępności zasobów.

Wszelkie e-usługi realizowane w ramach projektu będą usługami o wysokim poziomie dojrzałości (co najmniej na 4 poziomie dojrzałości), gwarantujące pełną dostępność on-line. Każda z e-usług udostępnionych w efekcie realizacji projektu będzie zapewniać możliwość uzyskania informacji, pobrania i odesłania formularzy, a także uiszczenia wymaganych opłat oraz otrzymania oficjalnego zaświadczenia, decyzji lub innego dokumentu, o który dana osoba/firma występuje (zależnie od typu sprawy, którego dotyczy dana e-usługa).

E-usługi planowane do uruchomienia w ramach projektu będą komplementarne z istniejącymi i planowanymi e-usługami (na poziomie regionalnym i krajowym). Systemy udostępniające e-usługi będą cechować się interoperacyjnością i będą zgodne z założeniami Architektury Informacyjnej Państwa. Odpowiednie wymagania dla wykonawców realizujących projekt zostaną zawarte w dokumentacji przetargowej.

Zadania określone w projekcie będą realizowane zarówno przez lidera, jak i partnerów. Podział przewidzianych do wykonania zadań oraz środków finansowych na ich realizację określa porozumienie miedzy liderem a partnerami. Środki finansowe na dofinasowanie projektu otrzyma lider, który następnie będzie przekazywał partnerom środki na sfinansowanie zadań, za które są odpowiedzialni.

Odbiorcami projektu będą wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy gmin MOF Miasta oraz inne osoby, które będą zainteresowane korzystaniem z e-usług świadczonych przez gminy MOF Miasta oraz dostępem do udostępnianych zasobów informacji sektora publicznego.

Korzystanie z usług, których udostepnienie przewiduje realizowany projekt będzie nieodpłatny.

Pytania

1) Czy Gmina realizując przedmiotowy projekt będzie podatnikiem podatku od towarów i usług?

2) W sytuacji gdy odpowiedź na pytanie Nr 1 będzie pozytywna, to czy Gmina realizując przedmiotowy projekt będzie miała prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup usług, wyposażenia i sprzętu związanego z tymże projektem?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1)

Gmina realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z:

  • art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności,
  • art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych,
  • art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z:

  • art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
  • art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów,
  • art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności w obszarach wymienionych w tym przepisie należy do zadań własnych gminy.

Gmina realizuje przedmiotowy projekt chcąc zaspokoić potrzeby mieszkańców, którzy oczekują wysokiej dostępności usług publicznych, tj. świadczenia ich w dowolnym czasie, w tym w sposób zdalny oraz szybkiego załatwiania spraw urzędowych.

Realizacja projektu nie wiąże się z wykonywaniem jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad. 2)

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup usług, wyposażenia i sprzętu związanego z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż w jego ramach nie będzie wykonywała jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Ponadto nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo realizację projektu pn.: „(…)”. Przewidziano w nim cyfryzację nowych usług oraz poprawę funkcjonalności i e-dojrzałości już istniejących, wdrożenie oraz rozbudowę platform służących udostępnianiu usług, rozwój infrastruktury informatycznej jednostek, wdrożenie oraz modernizację systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, elektronizację rejestrów publicznych - co najmniej rejestry uchwał dotyczących planowania przestrzennego. Wykonana zostanie także digitalizacja i udostępnienie na dedykowanej platformie zasobów Informacji Sektora Publicznego (ISP) z zakresu co najmniej planowania przestrzennego oraz wdrożenie rozwiązań umożliwiających zarządzanie informacją przestrzenną (infrastruktura systemowo-sprzętowa).

Realizacja projektu wynika z potrzeb mieszkańców MOF Miasta, którzy oczekują wysokiej dostępności usług publicznych, tj. świadczenia ich w dowolnym czasie, w tym w sposób zdalny oraz szybkiego załatwiania spraw urzędowych. Przekłada się to na konieczność zapewnienia mieszkańcom MOF możliwości korzystania z usług elektronicznych oraz informatyzacji procesów wewnętrznych urzędów jednostek samorządu terytorialnego.

Projekt obejmie zakupy sprzętowe w zakresie niezbędnym do realizacji zadania.

Odbiorcami projektu będą wszyscy mieszkańcy i przedsiębiorcy gmin MOF Miasta oraz inne osoby, które będą zainteresowane korzystaniem z e-usług świadczonych przez gminy MOF Miasta oraz dostępem do udostępnianych zasobów informacji sektora publicznego.

Korzystanie z usług, których udostepnienie przewiduje realizowany projekt będzie nieodpłatne.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy realizując przedmiotowy projekt będą Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług.

Rozpatrując Państwa wątpliwości należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa projektu będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak Państwo wskazali, efekty realizacji projektu będą udostępnione nieodpłatnie na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców gmin MOF oraz innych osób, które będą zainteresowane korzystaniem z e-usług.

Zatem, realizując opisany projekt nie będą wykonywali Państwo działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostały tu bowiem spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), tym samym nie można Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.

Państwa działania, w ramach których będą Państwo udostępniać usługi elektroniczne oraz zapewnią Państwo informatyzację procesów wewnętrznych urzędu, pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Państwa zadań publicznych, związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb mieszkańców. Zatem wykonując wskazane czynności zrealizowane w ramach projektu nie będą Państwo podatnikiem podatku od towarów i usług wykonującym działalność gospodarczą.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup usług, wyposażenia i sprzętu związanego z projektem.

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie wystąpi.

Jak wskazano wyżej, skoro korzystanie z usług, których udostepnienie przewiduje realizowany projekt będzie nieodpłatne, Państwo wykonując wskazane czynności zrealizowane w ramach projektu nie będą podatnikiem podatku od towarów i usług wykonującym działalność gospodarczą. Państwa działania, w ramach których będą Państwo udostępniać usługi elektroniczne oraz zapewnią Państwo informatyzację procesów wewnętrznych urzędu, nie będą zatem związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z projektem pn.: „(…)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.