Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo (…), będące zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest jednym z Partnerów Regionalnych w ramach wniosku o dofinansowanie projektu pn. (…) w ramach programu Fundusze Europejskie (…). Projekt realizowany będzie przy zaangażowaniu regionalnych i lokalnych partnerów w formie partnerstwa w rozumieniu art. 39 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079, dalej Ustawa Wdrożeniowa). Beneficjentami projektu będą jednostki samorządu terytorialnego (…):

1.Wnioskodawca i Partner Wiodący projektu: (…),

2.Województwa – partnerzy (Partnerzy Regionalni): Województwo (…) oraz Województwo (…);

3.Podmioty – partnerzy z terytoriów województw-partnerów (Partnerzy Lokalni): (…).

Celem głównym projektu jest stworzenie spójnego zintegrowanego produktu turystycznego (…), wykorzystującego zasoby przyrodniczo-krajobrazowe i wielokulturowe dziedzictwo regionu, w celu poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej lokalnych społeczności w korytarzu szlaków. Cel główny wynika z celów szczegółowych, do których należą:

(…).

Efektem realizacji projektu będzie powstanie produktu turystycznego (…), na który złożą się: zagospodarowanie szlaków wodnych o długości ok. (…) km oraz aktywizacja społeczno-gospodarcza na poziomie lokalnym, co przyczyni się do powstania regionalnej marki turystycznej bazującej na szlakach wodnych. Przedsięwzięcie pozwoli na rozszerzenie i zróżnicowanie oferty turystycznej regionu, poprzez rozwój turystyki zrównoważonej, wykorzystującej „miękką” mobilność, opartej na lokalnym dziedzictwie kulturowym i naturalnym obszarów położonych wzdłuż szlaków wodnych.

Koszty całkowite projektu wynoszą ok. (…), z czego dofinansowanie będzie stanowiło 85%, a wkład własny 15%.

Województwa posiadają osobowość prawną i funkcjonują na podstawie Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566). Do ich zadań należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 11) ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

Gminy posiadają osobowość prawną i wykonują określone ustawami zadana publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.). Według art. 7 ust. 1 pkt 10) tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym między innymi w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wnioskodawca i Partnerzy, jako jednostki samorządu terytorialnego, są uprawnieni do ubiegania się o dofinansowanie z (…).

W celu realizacji projektu partnerzy regionalni i lokalni zawarli Umowę o Partnerstwie, która zgodnie z art. 39 ust. 9 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079) określa m.in. przedmiot umowy, prawa i obowiązki stron, zakres i formę udziału poszczególnych partnerów w projekcie, w tym zakres realizowanych przez nich zadań, sposób przekazywania dofinansowania na pokrycie kosztów ponoszonych przez poszczególnych partnerów projektu.

Zakres projektu obejmuje szereg działań zmierzających do stworzenia ponadregionalnego produktu turystycznego – szlaku turystyki wodnej, którego powstanie przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego społeczności lokalnych w korytarzu szlaku. Do głównych działań przewidzianych do realizacji w ramach projektu należą:

I. Działanie 1. Przygotowanie dokumentacji projektu:

1.Opracowanie Standardów architektonicznych miejsc podstawowego uprawiania turystyki wodnej w ramach projektu,

2.Przygotowanie dokumentacji na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie – tj. koncepcji produktu turystycznego, badania ruchu turystycznego i studium wykonalności projektu,

3.Ekspertyza w zakresie weryfikacji prawidłowości formalnoprawnej przeprowadzonej procedury oceny oddziaływania na środowisko (w tym na obszary sieci Natura 2000) oraz skumulowanego wpływu projektu na środowisko w odniesieniu do inwestycji planowanych do realizacji w ramach projektu.

Działanie 1. będzie realizowane przez Partnera Wiodącego – Województwo (…). Obejmuje ono kategorię kosztów – usługi zewnętrzne. Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

II. Działanie 2. Przygotowanie infrastruktury zintegrowanego produktu turystycznego:

1.dokumentacja techniczna,

2.utworzenie Miejsca Przyjaznego Kajakarzom:

a)zagospodarowanie terenu,

b)utworzenie Miejsca Obsługi Kamperów,

c)uporządkowanie wewnętrznych układów komunikacyjnych.

3.tablice informacyjne i pamiątkowe,

4.oznakowanie szlaku,

5.system pomiaru ruchu turystycznego.

Działanie 2. będzie realizowane przez Partnerów Lokalnych, a w zakresie Oznakowania szlaku, także przez Partnera Wiodącego – Województwo (…) oraz przez Partnera Regionalnego – Województwo (…). W ramach Działania 2. każda z gmin będąca partnerem projektu będzie realizowała swoje zadanie inwestycyjne obejmujące kategorie kosztów: usługi zewnętrzne (dokumentacja techniczna, system pomiaru ruchu turystycznego), środki trwałe/dostawy (tablice informacyjne i pamiątkowe, oznakowanie szlaku) i roboty budowlane (zagospodarowanie terenu, utworzenie Miejsca Obsługi Kamperów, uporządkowanie wewnętrznych układów komunikacyjnych). Każdy z Partnerów Lokalnych (gminy i miasto) będzie realizował działania infrastrukturalne związane z budową infrastruktury turystycznej oraz realizował płatności. Każdy z Partnerów Lokalnych będzie także właścicielem zaplanowanej do wybudowania infrastruktury w ramach projektu. Partnerzy Lokalni potwierdzili w formie oświadczenia osoby upoważnionej do reprezentowania Partnera, że w ramach przedmiotowego projektu nie przewidziano budowy/zakupu środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych, które miałyby być udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu. Części oznakowania szlaku realizowane i finansowane przez Partnera Wiodącego – Województwo (…) oraz przez Partnera Regionalnego – Województwo (…) będą także stanowić element bezpłatnie udostępnianego szlaku, stanowiąc część oznakowania szlaku na całej jego długości.

Ponadto, Partnerzy Lokalni wystąpili do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

III. Działanie 3. Działania informacyjno-promocyjne:

1.konferencja inaugurująca projekt,

2.strategia promocji i budowania marki, w tym opracowanie logotypu, Systemu Identyfikacji Wizualnej i Księgi Marki Produktu Turystycznego,

3.przygotowanie planu i przeprowadzenie Kompleksowej Kampanii Informacyjno-Promocyjnej,

a.3.1. Kampania promocyjna (zakup dostaw i usług niezbędnych do przeprowadzenia działań promocyjnych dotyczących produktu turystycznego).

b.3.2. Kampania informacyjno-edukacyjna (zakup dostaw i usług niezbędnych do przeprowadzenia działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie wykorzystania produktu turystycznego).

4.konferencja podsumowująca projekt.

Działanie 3. będzie realizowane przez Partnera Wiodącego – Województwo (…) – oraz przez Partnerów Regionalnych – Województwo (…) i Województwo (…). Obejmuje ono kategorię kosztów – usługi zewnętrzne.

Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Uczestnictwo w realizowanych wydarzeniach będzie nieodpłatne. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

IV. Działanie 4. Wdrożenie Produktu Turystycznego oraz komercjalizacja oferty szlaku:

1.kompleksowa Strategia Zarządzania i Rozwoju Produktu Turystycznego,

2.system oznakowania szlaku (dokument ma wskazać standardy, miejsca posadowienia znaków, metodologię, grafikę itp.),

3.koncepcja Systemu Informacji Kajakowej (SIK),

4.strategia sieciowania i komercjalizacji produktu turystycznego,

5.działania z zakresu budowania sieci współpracy (stworzenie narzędzi do współpracy w ramach wdrożenia produktu turystycznego, opracowanie pakietów ofert, jednolitych standardów obsługi turystów, systemu certyfikacji),

6.działania z zakresu digitalizacji oferty szlaku (usługi niezbędne do stworzenie systemu do komercjalizacji produktu turystycznego).

Działanie 4. będzie realizowane przez Partnera Wiodącego – Województwo (…) – oraz przez Partnerów Regionalnych – Województwo (…) i Województwo (…). Obejmuje ono kategorię kosztów – usługi zewnętrzne.

Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

V. Działanie 5. Koszty pośrednie.

W ramach kosztów pośrednich poniesione zostaną wydatki m.in. na:

1.koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu w tym nadzór nad pracami budowlanymi – np. Inżynier Kontraktu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń,

2.koszty zarządu (wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownika jednostki),

3.koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki,

4.koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, koszty związane ze zleceniem do biura rachunkowego prowadzenia obsługi księgowej projektu),

5.koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne),

6.wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku płatniczym lub odrębnego rachunku płatniczego,

7.amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w lit. a-d,

8.opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków, opłaty za wywóz odpadów komunalnych,

9.koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich,

10.koszty usług powielania dokumentów,

11.koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych,

12.koszty ochrony,

13.koszty sprzątania pomieszczeń, w tym środków czystości, dezynsekcji, dezynfekcji, deratyzacji tych pomieszczeń,

14.opłaty pobierane od dokonywanych transakcji płatniczych (krajowych lub zagranicznych),

15.koszty informacji i promocji (w zakresie informowania o projekcie).

Działanie 5. będzie realizowane przez wszystkich partnerów, w tym Województwo (…). Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

Wykonawcy zadań przewidzianych do realizacji zostaną wyłonieni na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Faktury za zadania zrealizowane przez Województwo (…) zostaną wystawione na:

  • Nabywcę: Województwo (…).
  • Odbiorcę: (…).

Planowane do realizacji przedsięwzięcie jest zgodne z celami rozwojowymi dla turystyki, uwzględnionymi w strategiach rozwoju województw, o których mowa w rozdziale 2 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566). Założenia realizacji projektu są zgodne z celami i kierunkami działań strategii terytorialnych i odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby w zakresie wspólnej promocji i budowania produktów turystycznych opartych na potencjale przyrodniczym i kulturowym obszaru.

Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566), samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a planowane przedsięwzięcie zgodnie z art. 14 ust. pkt 11 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 566) stanowi zadanie samorządu województwa. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku gmin, o czym mowa w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Efekty realizacji projektu „(…)” służyć będą wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnot, a za korzystanie z nich nie będą pobierane żadne opłaty. We wniosku o przyznanie dotacji zostało złożone oświadczenie, iż Województwo (…) nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, gdyż efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniania nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

Zakres inwestycji realizowanych w ramach projektu należy do zadań własnych Partnerów, którzy są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny np. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane przez Partnerów projektu do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniania odbiorcy końcowemu nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

W konsekwencji Partnerzy realizując projekt nie będą działać jako podatnik VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 6 Ustawy, a zakupy dokonywane przez Partnerów w związku z realizacją projektu nie będą służyły Partnerom do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w odniesieniu do powyższego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Województwo (…) biorąc pod uwagę realizację projektu „(…)”, na realizację którego planuje się pozyskać środki finansowe z programu Fundusze Europejskie (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Województwo (…) stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu. Województwo (…) nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, gdyż efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniania nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej. Beneficjent realizując projekt nie będzie działać jako podatnik VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

– podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

– podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2024 r. poz. 566 ze zm.):

Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa:

1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie:

11) kultury fizycznej i turystyki.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest jednym z Partnerów Regionalnych w ramach wniosku o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Celem głównym projektu jest stworzenie spójnego zintegrowanego produktu turystycznego (…) wykorzystującego zasoby przyrodniczo-krajobrazowe i wielokulturowe dziedzictwo regionu, w celu poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej lokalnych społeczności w korytarzu szlaków. Efektem realizacji projektu będzie powstanie produktu turystycznego (…), na który złożą się: zagospodarowanie szlaków wodnych o długości ok. (…) km oraz aktywizacja społeczno-gospodarcza na poziomie lokalnym, co przyczyni się do powstania regionalnej marki turystycznej bazującej na szlakach wodnych. Przedsięwzięcie pozwoli na rozszerzenie i zróżnicowanie oferty turystycznej regionu, poprzez rozwój turystyki zrównoważonej, wykorzystującej „miękką” mobilność, opartej na lokalnym dziedzictwie kulturowym i naturalnym obszarów położonych wzdłuż szlaków wodnych. Wykonawcy zadań przewidzianych do realizacji zostaną wyłonieni na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Faktury za zadania zrealizowane przez Województwo (…) zostaną wystawione na Województwo (…). Ponadto, efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane do prowadzenia działalności publiczno-prawnej, infrastruktura będzie udostępniania nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła do działalności opodatkowanej.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Województwo (…) od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT, były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Województwo do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Województwo nie będzie mieć – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Podsumowując stwierdzić należy, że Województwo (…) nie będzie mieć możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.