
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej wykonanej przez Państwa na gruncie Gminy, prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi podczas realizacji Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK a także określenia podstawy opodatkowania dla sprzedaży zrealizowanej Inwestycji PWiK. Uzupełnili Państwo wniosek pismem z 6 marca 2025 r. (wpływ 7 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością I spółka jawna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka prowadzi działalność w postaci wynajmu powierzchni w galerii handlowej zlokalizowanej w miejscowości (…) (dalej: „Galeria handlowa”).
Spółka wybudowała Galerię handlową a następnie po jej oddaniu do użytkowania wynajęła powierzchnię najemcom. Spółka jest właścicielem nieruchomości na której posadowiona jest Galeria handlowa. W sąsiedztwie Galerii Handlowej znajduje się działka, której właścicielem jest Gmina (…), a działka ta jest oznaczona wg planu zagospodarowania jako teren drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczony symbolem KD-D.
W celu zapewnienia sprawnej komunikacji po oddaniu do użytkowania Galerii handlowej, a także w oparciu o przepisy prawa zobowiązujące inwestora do zapewnienia dojazdu do nowopowstałych budynków, Spółka zawarła z Gminą (…) umowę, której przedmiotem jest:
- budowa drogi dojazdowej do Galerii handlowej, w tym także chodników i krawężników; umieszczenie poziomych i pionowych znaków drogowych;
- umieszczenie sygnalizacji świetlnej;
(dalej: „Inwestycja drogowa”).
Spółka wskazuje, że Inwestycja drogowa jest realizowana przez nią na działce będącej własnością Gminy (…), Spółka nie jest właścicielem ani współwłaścicielem działki na której realizowana jest Inwestycja drogowa.
W ramach zawartej umowy z Gminą (…), Spółka zobowiązała się do kompleksowego wykonania Inwestycji drogowej oraz poniesienia wszelkich kosztów związanych z inwestycją. Po zakończeniu wszystkich procedur i czynności związanych z realizacją Inwestycji drogowej, Spółka przeniesie nieodpłatnie na Gminę (…) zrealizowaną Inwestycję drogową oraz prawa własności projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji.
Umowa o Inwestycję drogową została zawarta przez Spółkę i Gminę (…) w celu umożliwienia wybudowania Galerii Handlowej przez Spółkę oraz zapewnienia jej niezbędnych dróg dojazdowych. Ponadto Spółka była zobowiązana do przebudowy infrastruktury dojazdowej na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. W świetle tego przepisu: „Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.”
Spółka miała ustawowy obowiązek przebudować infrastrukturę dojazdową do Galerii handlowej jako jej inwestor. Oprócz obowiązków ustawowych, Spółka wskazuje, że Inwestycja drogowa realizowana na gruncie Gminy (…) jest niezbędna, aby w pełni móc korzystać z Galerii handlowej wybudowanej przez Spółkę.
Podsumowując, Inwestycja drogowa będzie realizowana na działkach należących do Gminy (…). Na rzecz Gminy (…) będzie przekazana wyłącznie infrastruktura drogowa wraz z dokumentacją, ale nie prawo własności działki ponieważ Inwestycja drogowa wskazana we wniosku jest prowadzona na działkach należących do Gminy (…).
W związku z realizacją Inwestycji drogowej Wnioskodawca poniesie szereg kosztów, w szczególności: wydatki dotyczące zakupu materiałów i koszty usług firm podwykonawczych związanych z wykonaniem Inwestycji drogowej. Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę dotyczące Inwestycji drogowej nie zostaną w żaden sposób zwrócone. Inwestycja drogowa jest niezbędna do obsługi komunikacyjnej Galerii handlowej, gdyż bez drogi dojazdowej niemożliwym czy utrudnionym byłoby korzystanie z Galerii Handlowej.
Brak zapewnienia prawidłowej komunikacji ma bezpośredni wpływ na zainteresowanie potencjalnych klientów kupnem i wynajmem lokali. Ponadto, Wnioskodawca był zobowiązany do przebudowy infrastruktury z uwagi na brzmienie art. 16 ustawy o drogach publicznych. Wnioskodawca planuje przekazać na rzecz Gminy (…) zrealizowaną Inwestycję drogową nieodpłatne, tj. w formie umowy darowizny.
Jednocześnie Spółka wskazuje, że przekazanie Gminie (…) infrastruktury drogowej będzie następować tylko w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. W momencie przekazania infrastruktury drogowej, Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do rozporządzania nią jak właściciel, gdyż Gmina (…) stanie się właścicielem tej infrastruktury - dochodzi do jej faktycznego przeniesienia na Gminę (…) w ramach planowanej umowy darowizny.
Dodatkowo Spółka wskazuje, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją Inwestycji drogowej będą związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem mają wpływ na późniejszą sprzedaż jak i wynajem w ramach Galerii handlowej, które stanowić będą czynność opodatkowaną podatkiem VAT.
Dodatkowo Wnioskodawca zawarł umowę z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „PWiK”) w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej i opadowej (dalej: „Inwestycja PWiK”).
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w (…) sp. z o.o. jest jednostką organizacyjną Gminy (…). Inwestycja PWiK jest realizowana na gruncie należącym do Gminy (…). Realizacja Inwestycji PWiK jest istotna dla prowadzenia przez spółkę usług w wybudowanej Galerii handlowej, gdyż ta nie mogłaby prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniego zadbania o kwestie sanitarno-odpadowe. Z tytułu natomiast ponoszonych wydatków na nakłady wodno-kanalizacyjne Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Spółka planuje przenieść na rzecz PWiK Inwestycję PWiK za symboliczną kwotę. Po zawarciu umowy sprzedaży urządzeń sanitarnych i odpadowych (które zostaną wybudowane przez Spółkę w ramach realizacji Inwestycji PWiK), PWiK stanie się właścicielem tej infrastruktury.
Obie inwestycje mają dla Spółki i jej potencjalnych klientów niebagatelne znaczenie, gdyż prawidłowe korzystanie z Galerii handlowej jest możliwe dopiero w momencie zrealizowania Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK. Przeniesienie efektów obu inwestycji na Gminę (…) oraz PWiK jest dla Spółki także korzystne z perspektywy kosztów, które należałoby ponieść w przyszłości (np. odśnieżanie, równanie, naprawa, budowa) ale i uzyskiwaniem zgody od współwłaścicieli na realizację inwestycji na własnych nieruchomościach.
Reasumując, Spółka zamierza przekazać nieodpłatnie efekty Inwestycji drogowej na rzecz Gminy (…) oraz dokonać zbycia na rzecz PWiK efektów Inwestycji PWiK za symboliczną odpłatnością.
Spółka podkreśla także, że ww. przekazania inwestycji nie będzie następować dla celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza. Ponadto przekazanie będzie pozostawało w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki. Jednocześnie Spółka wskazuje, że pomiędzy Spółką a PWiK oraz Spółką a Gminą (…) nie występują powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wydatki na realizację Inwestycji Drogowej i Inwestycji PWiK są ponoszone przez Wnioskodawcę i nie zostaną Wnioskodawcy w żaden sposób zwrócone. Wydatki zostały poniesione przez Wnioskodawcę na mocy opisanej we wniosku umowy z Gminą (…) i PWiK, której przedmiotem było zobowiązanie Wnioskodawcy do wybudowania i przekazania na rzecz drugiej strony umowy infrastruktury drogowej i wodociągowej.
Wydatki poniesione na realizację Inwestycji drogowej i Inwestycji PWiK zostały sfinansowane ze środków obrotowych Spółki oraz środków pochodzących z udzielonego Wnioskodawcy finansowania na wybudowanie Galerii handlowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Finansowanie zostało udzielone przez bank w formie kredytu zabezpieczonego hipotecznie na nieruchomości należącej do Spółki.
W związku z nieodpłatnym przekazaniem Inwestycji drogowej, Gmina (…) nie jest zobowiązana do świadczenia wzajemnego.
Wydatki poniesione w związku z Inwestycją PWiK dotyczyły wykonania projektu, zakupu materiałów, budowy/wykonania, zabezpieczenia i oznakowania terenu budowy i koordynacji dla przebudowy sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej 100% kosztów.
Wnioskodawca planuje przenieść Inwestycję PWiK na rzecz PWiK za kwotę 1 zł powiększoną o VAT wg odpowiedniej stawki.
Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, realizacja Inwestycji PWiK została objęta Umową zawartą z Gminą (…) (infrastruktura drogowa oraz infrastruktura wodociągowa).
Zarówno budowa infrastruktury drogowej, jak również infrastruktury wodociągowej (opisanej we wniosku jako: „Inwestycja PWiK”) była niezbędna aby Spółka mogła wybudować a następnie prawidłowo korzystać z Galerii Handlowej, w sąsiedztwie której Inwestycja PWiK jest zlokalizowana. Przebudowa dróg i instalacji wodnej była niezbędna dla prowadzenia przez Spółkę działalności w Galerii Handlowej w (…). Obiekt nie mógłby prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniego zadbania o kwestie drogowe i wodno-kanalizacyjne czy sanitarno-odpadowe. Spółka dokonała w tym zakresie ustaleń z Miastem (…) oraz PWiK, w tym w części dotyczącej infrastruktury PWiK. Zobowiązanie Spółki do wybudowania infrastruktury i inwestycji PWiK wynika z umów zawartych przez Spółkę na etapie projektowania Galerii Handlowej. Przeniesienie inwestycji drogowej i wodno-kanalizacyjnej stanowi dopełnianie ustaleń wynikających z zawartych Umów, w których wskazano, że inwestycja zostanie przeniesiona za symboliczną kwotę, gdyż Gmina (…) oraz PWiK nie były zainteresowane finansowaniem inwestycji, której beneficjentem była Spółka jako prywatny podmiot.
Spółka w 2018 r. ustaliła, że sieć drogowa i wodna przylegająca do budowanej wówczas Galerii Handlowej wymaga kompleksowej modernizacji, aby mogła zapewnić właściwe korzystanie z obiektu jej klientom oraz najemcom powierzchni handlowo - usługowych. Po zawarciu Umów z Gminą (…), w toku prac i badań, ustalono, że infrastruktura PWiK także wymaga modernizacji. Spółka ustaliła z Gminą (…), że wykona także ten zakres prac. Spółka wykonała wskazany powyżej zakres prac w związku z koniecznością zapewnienia obiektowi dojazdu i możliwości korzystania z sprawnej sieci PWiK (kanalizacyjnej, sanitarnej i odpadowej).
W Umowach zostały ustalone zasady przeniesienia na Miasto rezultatów prac - Spółka zobowiązała się je przenieść na Miasto bez wynagrodzenia. Sprzedaż za 1 zł jest realizacją tych ustaleń, gdyż nie odzwierciedla ono faktycznych nakładów poniesionych przez Spółkę na wybudowanie infrastruktury.
Z drugiej strony PWiK oraz Miasto (…) otrzymają od Spółki nowo-wydudowaną infrastrukturę bez poniesionych nakładów ze swojej strony. Gdyby nie inwestycja Spółki, podmioty te musiałby wyłożyć środki publiczne na przygotowanie infrastruktury, której beneficjentem byłby głównie podmiot prywatny (Spółka). Zawarte Umowy oraz wynikające z nich zobowiązania stanowią przykład współpracy podmiotu prywatnego z podmiotem publicznym w zakresie odpowiedzialności i ponoszenia kosztów na rozbudowę infrastruktury Miasta w związku z inwestycją prywatną.
Spółka dokona sprzedaży na rzecz PWiK oraz Gminy (…) a z drugiej strony PWiK oraz Gmina (…) nie są zobowiązane do wykonania na rzecz Spółki dodatkowych czynności.
Spółka dokona sprzedaży za 1 zł i wystawi fakturę dotyczącą sprzedaży. Spółka dokona sprzedaży za 1 zł i taką wartość wskaże na fakturze.
Wybudowana/rozbudowana sieć wodno - kanalizacyjna nie jest środkiem trwałym i nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Koszty rozbudowany sieci wodno-kanalizacyjnej nie były amortyzowane.
Wnioskodawca oraz druga strona Umowy sporządzą stosowny protokół zdawczo - odbiorczy w dniu przekazania. Wcześniej sporządzone zostały protokoły odbioru i usuwania wad i usterek.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1, 2 i 4)
1.Czy nieodpłatne przekazanie zrealizowanej Inwestycji drogowej wykonanej przez Spółkę na gruncie Gminy (…) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi podczas realizacji Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK?
3.Czy w przypadku sprzedaży zrealizowanej Inwestycji PWiK za symboliczną kwotę, Spółka powinna określić podstawę opodatkowania w wysokości wskazanej na fakturze ceny sprzedaży, a więc w symbolicznej kwocie pomniejszonej o kwotę należnego podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Nieodpłatne przekazanie zrealizowanej Inwestycji drogowej wykonanej przez Spółkę na gruncie Gminy (…) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
2.Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi podczas realizacji Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK.
3.W przypadku sprzedaży zrealizowanej Inwestycji PWiK za symboliczną kwotę, Spółka powinna określić podstawę opodatkowania w wysokości wskazanej na fakturze ceny sprzedaży, a więc w symbolicznej kwocie pomniejszonej o kwotę należnego podatku od towarów i usług.
UZASADNIENIE WNIOSKODAWCY
Ad. 1
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2.wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W ocenie Wnioskodawcy, z powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT wynika, że przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Spod pojęcia usługi będzie natomiast wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Jeśli tylko mamy do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.
W przedmiotowej sprawie istotne jest to, że aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.
Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść. Wnioskodawca podkreśla, że kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał”). Jak zauważył Trybunał w wyroku C-102/86: „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.
Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność: „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.
W orzeczeniu z 5 lutego 1981 r., C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. Zatem z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje adekwatny związek. Zgodnie z ustawą o VAT, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu.
Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.
I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1.użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2.nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W ocenie Wnioskodawcy przekazania Gminie (…) efektów Inwestycji drogowej wykonanej przez Spółkę na gruncie ww. Gminy, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Po zakończeniu wszystkich procedur dotyczących wykonania Inwestycji drogowej Spółka przeniesie nieodpłatnie na Gminę (…) efekty wykonanej Inwestycji drogowej oraz prawo własności projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji. W momencie przekazania efektów Inwestycji drogowej Gminie przysługuje prawo do rozporządzania nią jak właściciel, Gmina (…) stanie się właścicielem efektów Inwestycji drogowej - dochodzi do jej faktycznego przeniesienia na Gminę.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, zasadne jest przyjęcie, że ekonomiczne władanie efektami Inwestycji drogowej nie należy do Spółki.
Przekazanie przez Spółkę efektów Inwestycji drogowej wybudowanej na gruncie Gminy nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT.
W tym miejscu Wnioskodawca powołuje się także na przepisy Kodeksu cywilnego. Wskazać należy, że na podstawie art. 46 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Na mocy art. 47 § 1 i 2 ustawy - Kodeks cywilny, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Na podstawie art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Przytoczony przepis łączy się z art. 191 Kodeksu cywilnego, wyrażającym klasyczną zasadę superficies solo cedit. Zgodnie z tym przepisem, własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.
Wzniesienie budynku w całości na cudzym gruncie [tu: Gminy] ma miejsce z zachowaniem zasady superficies solo cedit. Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.
Zatem, czynność będąca przedmiotem niniejszego zapytania, stanowi świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy o VAT. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, w ocenie Wnioskodawcy kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.
W przedmiotowej sprawie w sytuacji nieodpłatnego przekazania efektów Inwestycji drogowej na rzecz Gminy będącej właścicielem gruntu, dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług związanego z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.
Zatem w ocenie Spółki, związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest spełniony. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie zrealizowanej Inwestycji drogowej na rzecz Gminy (…) nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zatem nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy zrealizowanej Inwestycji drogowej wybudowanej przez Spółkę na gruncie Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dla przykładu Wnioskodawca wskazuje na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydaną w analogicznym stanie faktycznym, tj. pismo z dnia 27 października 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.612.2023.3.IO, zgodnie z którym: „Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej jest spełniony. W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie infrastruktury nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie będzie mieć związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Zatem nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy infrastruktury drogowej wybudowanej przez Państwa na gruncie Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania czy nieodpłatne przekazanie infrastruktury drogowej wykonanej przez Państwa na gruncie Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jest prawidłowe.”
Ad. 2
Wnioskodawca wskazuje, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle tego przepisu: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W ocenie Wnioskodawcy, z analizy powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Wnioskodawca wskazuje, że jest on czynnym podatnikiem VAT i realizuje działalność polegającą na wznoszeniu obiektów mieszkaniowych, usługowych oraz przemysłowych. Realizuje również inwestycje jako deweloper. Głównym źródłem przychodów Wnioskodawcy jest sprzedaż wybudowanych lokali mieszkalnych oraz usługowych, doraźnie również wynajem lokali usługowych. Wydatki, które Spółka planuje zaliczyć do kosztów podatkowych to wydatki związane z zakupem materiałów i koszty usług firm podwykonawczych związanych z wykonaniem Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK. Wydatki poniesione przez Spółkę dotyczące obu wymienionych w poprzednim zdaniu inwestycji nie zostaną w żaden sposób Spółce zwrócone. Zatem zarówno nieodpłatne przekazanie Gminie efektów Inwestycji drogowej będzie następować tylko do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, jak również sprzedaż za symboliczną kwotę efektów Inwestycji PWiK będzie następowało w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. inwestycji będą związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem mają wpływ na późniejszą sprzedaż, jak i wynajem, które stanowić będą czynność opodatkowaną podatkiem VAT.
Wnioskodawca wskazuje, że bez poniesionych wydatków na realizację Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK nie byłby w stanie prowadzić działalności w wybudowanej galerii handlowej, ponieważ nie byłaby ona w stanie zapewnić sprawnej komunikacji dla klientów i prawdopodobnie bez odpowiednich dróg dojazdowych i infrastruktury odpływowej budynek Galerii handlowej nie otrzymałby pozwolenia na użytkowanie od odpowiednich organów państwowych.
Podsumowując, w opinii Spółki, wydatki związane z realizacją Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK są związane z wykonywaną przez Spółkę działalnością gospodarczą, tj. są niezbędne do świadczenia usług wynajmu w wybudowanym budynku Galerii handlowej. W konsekwencji, w ocenie Spółki przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji drogowej, której efekty będą następnie nieodpłatnie przekazane Gminie (…), jak także z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji PWiK, której efekty zostaną odsprzedane za symboliczną kwotę PWiK.
Dla przykładu Wnioskodawca wskazuje na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydaną w analogicznym stanie faktycznym, tj. pismo z 27 października 2023 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.612.2023.3.IO, zgodnie z którym: „Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT i prowadzą działalność budowlaną dotyczącą wznoszenia obiektów mieszkaniowych, usługowych oraz przemysłowych, realizują Państwo również inwestycje jako Deweloper. Wydatki jakie Państwo zamierzają zaliczyć do kosztów podatkowych to wydatki dotyczące zakupu materiałów i koszty usług firm podwykonawczych związanych z wykonaniem ww. inwestycji. Wydatki poniesione przez Państwa dotyczące inwestycji drogowej nie zostaną w żaden sposób zwrócone. Nieodpłatne przekazanie Gminie infrastruktury drogowej będzie następować tylko do celów prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej.
Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji drogowej będą związane z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem mają wpływ na późniejszą sprzedaż jak i wynajem, które stanowić będą czynność opodatkowaną podatkiem VAT. W konsekwencji powyższego wskazać należy, że bez poniesionych wydatków na budowę infrastruktury drogowej nie moglibyście Państwo prowadzić działalności gospodarczej w zakresie budowy, sprzedaży lub najmu przynoszącej Państwu zyski.
Zatem, wydatki związane z budową infrastruktury drogowej są związane z wykonywaną przez Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą, tj. sprzedażą wybudowanych lokali mieszkalnych oraz usługowych lub wynajmem lokali usługowych. W konsekwencji, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę infrastruktury drogowej przekazanej następnie na rzecz Gminy. Tym samym Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia w związku z wydatkami poniesionymi podczas budowy infrastruktury drogowej jest prawidłowe.”
Ad. 3
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Według art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i VAT, dla uznania, że dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza dokonanie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.
Należy w tym miejscu wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy o VAT odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Jak stanowi art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:
1.podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2.koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1.stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2.udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3.otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
W myśl art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania obniża się o:
1.kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2.wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3.zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4.wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
W ocenie Wnioskodawcy, powyższe przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 168), użyte w ustawie określenia oznaczają: cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.
W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.
Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
1.niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2.niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
3.wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej - rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
a)w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
b)w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.
W myśl art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:
1.w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2.wynikające ze stosunku pracy;
3.wynikające z tytułu przysposobienia.
Biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy, Spółka uważa, że ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niej opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli będzie to w jej uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Wnioskodawca wskazuje, że tak jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.
W niniejszej sprawie, Wnioskodawca wskazał, że nie będą występować powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że sprzedaż efektów Inwestycji PWiK za symboliczną kwotę dokonane zostanie w celu zwiększenia w przyszłości przychodów Spółki. Zatem w ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży efektów Inwestycji PWiK za symboliczną kwotę, będzie - zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 oraz art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy o VAT - wszystko, co stanowi zapłatę, którą Spółka otrzyma od nabywcy, czyli PWiK z tytułu sprzedaży efektów Inwestycji PWiK, pomniejszone o kwotę podatku VAT.
Zatem, w przypadku przeprowadzenia opisanych przez Spółkę działań, podstawą opodatkowania podatkiem VAT sprzedawanych przez Spółkę efektów Inwestycji PWiK za symboliczną kwotę, będzie cena faktycznie zapłacona przez PWiK, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.
I tak, przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że:
za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.) stanowi, że:
budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 16 ust. 2 ww. ustawy:
szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi, a inwestorem inwestycji niedrogowej.
W myśl zaś art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że:
z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że prowadzą działalność w postaci wynajmu powierzchni w galerii handlowej zlokalizowanej w miejscowości (…). Wybudowali Państwo Galerię handlową a następnie po jej oddaniu do użytkowania wynajęli powierzchnie najemcom. Są Państwo właścicielem nieruchomości na której posadowiona jest Galeria handlowa. W sąsiedztwie Galerii Handlowej znajduje się działka, której właścicielem jest Gmina (…), a działka ta jest oznaczona wg planu zagospodarowania jako teren drogi publicznej klasy dojazdowej oznaczony symbolem KD-D. W celu zapewnienia sprawnej komunikacji po oddaniu do użytkowania Galerii handlowej, a także w oparciu o przepisy prawa zobowiązujące inwestora do zapewnienia dojazdu do nowopowstałych budynków, zawarli Państwo z Gminą (…) umowę, której przedmiotem jest: budowa drogi dojazdowej do Galerii handlowej, w tym także chodników i krawężników, umieszczenie poziomych i pionowych znaków drogowych, umieszczenie sygnalizacji świetlnej. W ramach zawartej umowy z Gminą (…), zobowiązali się Państwo do kompleksowego wykonania Inwestycji drogowej oraz poniesienia wszelkich kosztów związanych z inwestycją. Po zakończeniu wszystkich procedur i czynności związanych z realizacją Inwestycji drogowej, przeniosą Państwo nieodpłatnie na Gminę (…) zrealizowaną Inwestycję drogową oraz prawa własności projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji. W związku z realizacją Inwestycji drogowej ponieśli Państwo szereg kosztów, w szczególności: wydatki dotyczące zakupu materiałów i koszty usług firm podwykonawczych związanych z wykonaniem Inwestycji drogowej. Wydatki poniesione przez Państwa dotyczące Inwestycji drogowej nie zostaną w żaden sposób zwrócone. Inwestycja drogowa jest niezbędna do obsługi komunikacyjnej Galerii handlowej, gdyż bez drogi dojazdowej niemożliwym czy utrudnionym byłoby korzystanie z Galerii Handlowej. Planują Państwo przekazać na rzecz Gminy (…) zrealizowaną Inwestycję drogową nieodpłatne, tj. w formie umowy darowizny. Wskazali Państwo, że przekazanie Gminie (…) infrastruktury drogowej będzie następować tylko w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją Inwestycji drogowej będą związane z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem mają wpływ na późniejszą sprzedaż jak i wynajem w ramach Galerii handlowej, które stanowić będą czynność opodatkowaną podatkiem VAT. W związku z nieodpłatnym przekazaniem Inwestycji drogowej, Gmina (…) nie jest zobowiązana do świadczenia wzajemnego. Dodatkowo zawarli Państwo umowę z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej i opadowej. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w (…) sp. z o.o. jest jednostką organizacyjną Gminy (…). Inwestycja PWiK jest realizowana na gruncie należącym do Gminy (…). Realizacja Inwestycji PWiK jest istotna dla prowadzenia przez Państwa usług w wybudowanej Galerii handlowej, gdyż ta nie mogłaby prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniego zadbania o kwestie sanitarno-odpadowe. Z tytułu natomiast ponoszonych wydatków na nakłady wodno-kanalizacyjne przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy nieodpłatne przekazanie zrealizowanej Inwestycji drogowej wykonanej przez Państwa na gruncie Gminy (…) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazanie Gminie (…) Inwestycji drogowej wykonanej przez Państwa na gruncie ww. Gminy, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Po zakończeniu wszystkich procedur i czynności związanych z realizacją Inwestycji drogowej przeniosą Państwo nieodpłatnie na Gminę (…) zrealizowaną Inwestycję drogową oraz prawa własności projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji. W momencie przekazania infrastruktury drogowej Gminie będzie przysługiwało prawo do rozporządzania nią jak właściciel, Gmina staje się właścicielem tej infrastruktury - dochodzi do jej faktycznego przeniesienia na Gminę.
Skoro istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, zasadne jest przyjęcie, że ekonomiczne władanie infrastrukturą nie należy do Państwa. Przekazania przez Państwa Inwestycji drogowej wybudowanej na gruncie Gminy nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.
Zatem, opisane czynności będą stanowić świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że przekazanie Inwestycji drogowej oraz prawa własności projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.
Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu - jak wskazano powyżej - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Należy uznać, że w opisanej sprawie w związku z nieodpłatnym przekazaniem zrealizowanej Inwestycji drogowej na rzecz Gminy będącej właścicielem gruntu, dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług związanego z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Jak wynika z opisu sprawy, umowa o Inwestycję drogową została zawarta przez Państwa i Gminę (…) w celu umożliwienia wybudowania Galerii Handlowej przez Państwa oraz zapewnienia jej niezbędnych dróg dojazdowych. Inwestycja drogowa jest niezbędna do obsługi komunikacyjnej galerii handlowej, gdyż bez drogi dojazdowej niemożliwym czy utrudnionym byłoby korzystanie z galerii Handlowej. Brak zapewnienia prawidłowej komunikacji ma bezpośredni wpływ na zainteresowanie potencjalnych klientów kupnem i wynajmem lokali. Ponadto, byli Państwo zobowiązani do przebudowy infrastruktury z uwagi na brzmienie art. 16 ustawy o drogach publicznych.
Zatem, w analizowanym przypadku związek nieodpłatnego świadczenia usług z potrzebami prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej będzie spełniony.
W konsekwencji, nieodpłatne przekazanie zrealizowanej Inwestycji drogowej nie będzie stanowić czynności opodatkowanej podatkiem, ponieważ nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy. Z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że przedmiotowe świadczenie będzie mieć związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Zatem nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy infrastruktury drogowej wybudowanej przez Państwa na gruncie Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości budzi również kwestia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi podczas realizacji Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK.
Należy wskazać, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle tego przepisu:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub świadczenia usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. Prowadzą Państwo działalność w postaci wynajmu powierzchni w galerii handlowej zlokalizowanej w miejscowości (…). W związku z realizacją Inwestycji drogowej ponieśli Państwo szereg kosztów, w szczególności: wydatki dotyczące zakupu materiałów i koszty usług firm podwykonawczych związanych z wykonaniem Inwestycji drogowej. Wydatki poniesione w związku z Inwestycją PWiK dotyczyły wykonania projektu, zakupu materiałów, budowy/wykonania, zabezpieczenia i oznakowania terenu budowy i koordynacji dla przebudowy sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej. Wydatki na realizację Inwestycji Drogowej i Inwestycji PWiK są ponoszone przez Państwa i nie zostaną Państwu w żaden sposób zwrócone. Wskazali Państwo, że zarówno budowa infrastruktury drogowej, jak również infrastruktury wodociągowej była niezbędna aby mogli Państwo wybudować a następnie prawidłowo korzystać z Galerii Handlowej w sąsiedztwie, której Inwestycja PWiK jest zlokalizowana. Przebudowa dróg i instalacji wodnej była niezbędna dla prowadzenia przez Państwa działalności w Galerii Handlowej w (…). Obiekt nie mógłby prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniego zadbania o kwestie drogowe i wodno-kanalizacyjne czy sanitarno-odpadowe.
W konsekwencji powyższego wskazać należy, że bez poniesionych wydatków na budowę infrastruktury drogowej i wodociągowej nie mogli Państwo prowadzić działalności gospodarczej w zakresie najmu przynoszącego Państwu zyski.
Zatem, wydatki związane z budową infrastruktury drogowej i wodociągowej są związane z wykonywaną przez Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą, tj. wynajmem powierzchni w wybudowanej galerii handlowej.
W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi podczas realizacji Inwestycji drogowej oraz Inwestycji PWiK. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą również tego, czy w przypadku sprzedaży zrealizowanej Inwestycji PWiK za symboliczną kwotę, powinni Państwo określić podstawę opodatkowania w wysokości wskazanej na fakturze ceny sprzedaży, a więc w symbolicznej kwocie pomniejszonej o kwotę należnego podatku od towarów i usług
Wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy:
podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Z przytoczonych powyżej przepisów wynika przede wszystkim, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Na podstawie art. 2 pkt 27b) ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej - rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
a) w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
b) w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług;
Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 168):
użyte w ustawie określenie cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.
W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy:
w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Jednak wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy:
w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
1) niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
2) niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
3) wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
Natomiast zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy:
przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:
1) w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
2) wynikające ze stosunku pracy;
3) wynikające z tytułu przysposobienia.
Mając na uwadze powołane przepisy w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu.
Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych upustów cenowych jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust cenowy winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.
Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że zawarli Państwo umowę z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej i opadowej. Wydatki poniesione w związku z Inwestycją PWiK dotyczyły wykonania projektu, zakupu materiałów, budowy/wykonania, zabezpieczenia i oznakowania terenu budowy i koordynacji dla przebudowy sieci: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej 100% kosztów. Dokonają Państwo sprzedaży za 1 zł i wystawią Państwo fakturę dotyczącą sprzedaży wykazując taką wartość na fakturze. Wybudowana/rozbudowana sieć wodno - Wskazaliście Państwo, że budowa infrastruktury wodociągowej była niezbędna aby mogli Państwo wybudować a następnie prawidłowo korzystać z Galerii Handlowej w sąsiedztwie, której Inwestycja PWiK jest zlokalizowana. Przebudowa instalacji wodnej była niezbędna dla prowadzenia przez Spółkę działalności w Galerii Handlowej w (…). Obiekt nie mógłby prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniego zadbania o kwestie drogowe i wodno-kanalizacyjne czy sanitarno-odpadowe. Państwa zobowiązanie do wybudowania inwestycji PWiK wynika z umów zawartych przez Spółkę na etapie projektowania Galerii Handlowej. Przeniesienie inwestycji wodno-kanalizacyjnej stanowi dopełnianie ustaleń wynikających z zawartych Umów, w których wskazano, że inwestycja zostanie przeniesiona za symboliczną kwotę, gdyż PWiK nie była zainteresowana finansowaniem inwestycji, której beneficjentem byli Państwo jako prywatny podmiot. W Umowach zostały ustalone zasady przeniesienia na Miasto rezultatów prac - zobowiązali się Państwo przenieść je na Miasto bez wynagrodzenia. Sprzedaż za 1 zł jest realizacją tych ustaleń, gdyż nie odzwierciedla ono faktycznych nakładów poniesionych przez Państwa na wybudowanie infrastruktury. Z drugiej strony PWiK oraz Miasto (…) otrzymają od Państwa nowo-wydudowaną infrastrukturę bez poniesionych nakładów ze swojej strony.
W analizowanej sprawie nie ma zastosowania art. 32 ustawy o VAT, gdyż jak wskazali Państwo w opisie sprawy pomiędzy Państwem a PWiK nie istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Z powołanych przepisów wynika, że podstawą opodatkowania jest zapłata z tytułu dokonanej dostawy towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku, tj. wartość netto (bez podatku). Przy czym to strony dokonujące czynności cywilnoprawnych określają w zawieranych przez siebie umowach wartość - cenę, za którą dokonują transakcji.
Wobec tego, podstawą opodatkowania w przypadku opisanej sprzedaży Inwestycji PWiK będzie - zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy - wszystko, co stanowi zapłatę, tj. uzgodniona w umowie sprzedaży kwota brutto pomniejszona o kwotę podatku VAT. Zatem podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży zrealizowanej Inwestycji PWiK, będzie cena faktycznie należna Państwu pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wniosku wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.