Interpretacja indywidualna stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w części dotyczącej:

  • świadczonych usług edukacyjno-szkoleniowych będących usługami w zakresie kształcenia - jest prawidłowe;
  • usługi „(…)” oraz „(…)” - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) to polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnik CIT. Jest polskim rezydentem podatkowym. Na dzień składania wniosku Wnioskodawca nie jest podatnikiem czynnym VAT.

Spółka powołana została m. in. w celu prowadzenia działalności szkoleniowej i edukacyjnej. Przedmiot przeważającej działalności Spółki (PKD) będzie obejmował PKD (według klasyfikacji z 2025 roku) 85.59.B - Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, w przedmiocie działalności Spółki znajdzie się także PKD (według klasyfikacji z 2025 r.) 85.59.D - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (w poprzedniej klasyfikacji PKD 2007 oba te rodzaje działalności klasyfikowane były pod jednym kodem 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane), a także ogólne PKD 85 dotyczące edukacji.

Spółka zamierza uzyskać status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.). Spółka planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego (dalej: „Placówka”). Usługi, opisane w punktach poniżej będzie świadczyła Spółka poprzez powyższą Placówkę, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.). Prowadzona działalność to swoiste innowacyjne centrum edukacyjne.

Podstawą prawną działania Placówki będzie statut oraz ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256. poz. 2572, art. 84 ze zm.).

Głównym celem działalności Placówki będzie zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie rozwoju ogólnego uczestników zajęć edukacyjnych, m.in. dostarczanie wiedzy psychologicznej, podnoszenie potencjału osobistego rozwojem własnym oraz poprawą stosunków z otoczeniem, rozwój kreatywności, uzupełnianie wiedzy.

Ponadto z uwagi na to, że jedną z najważniejszych aktywności w życiu każdego człowieka jest proces uczenia się, celem Placówki jest przywrócenie w życiu słuchacza (w każdym wieku), naturalnej radości i lekkości w doświadczaniu otaczającego nas świata i przyswajaniu nowych informacji na jego temat.

Prowadzona przez Spółkę Placówka prowadzić będzie działalność edukacyjno-szkoleniową polegającą na szkoleniach, kursach, warsztatach (w tym także on-line) z zakresu szeroko rozumianej edukacji psychologicznej oraz zdrowotnej, komunikacji międzyludzkiej, nauki rozwiązywania konfliktów, pokonywania trudności życiowych oraz kryzysów, odnajdywania wspólnych wartości w związkach, umiejętności budowania związków i ich utrzymywania, szeroko rozumianych kompetencji miękkich.

Usługi te będą dedykowane dla osób zawodowo zajmujących się zdrowiem psychicznym i emocjonalnym, a także innych grup zawodowych, które mogą wykorzystywać wiedzę zdobytą na kursie w swojej pracy zawodowej (psychologów, psychiatrów, osób związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, terapeutów, hipnoterapeutów, naturopatów, coachów, mentorów). Kursy będą dedykowane również dla osób, które chcą zdobyć nowe kwalifikacje zawodowe, które będą wykorzystywać w pracy związanej z zachowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Kursy dedykowane będą również dla osób, które chcą poznać metodę wspierającą zdrowie psychiczne i emocjonalne.

Kursy/szkolenia będą świadczone przede wszystkim online, będą odbywały się w czasie rzeczywistym, będą możliwe do odsłuchania. Wnioskodawca dopuszcza również możliwość przeprowadzania kursów na żywo.

Przy czym, co istotne, szkolenia/kursy/warsztaty polegają na przekazaniu wiedzy teoretycznej, jak i umiejętności praktycznych z zakresu wyżej wymienionych dziedzin, w ich ramach Spółka nie będzie udzielać jakichkolwiek porad czy rekomendacji dotyczących zachowań czy podejmowania decyzji, nie będzie świadczyć jakichkolwiek usług w zakresie doradztwa.

Szkolenia prowadzone są głównie on-line, ale na żywo (wideotransmisja), z bezpośrednim udziałem wykładowców (lektorów, prowadzącego), istotą dla użytkownika jest możliwość zapisania się na szkolenie w konkretnym dniu w konkretnym terminie, gdzie prowadzący będzie obecny i będzie możliwość zadania mu pytań i rozmawiania z nim online (np. w formie czatu). Świadczenie usługi wymaga bezpośredniego udziału człowieka, a osoby prowadzące są kluczowe dla kursantów (ze względu na to, że będą to osoby mające wiedzę, praktykę i poważanie w środowisku).

Słuchaczami (uczestnikami, kursantami) w znaczeniu faktycznym zawsze są zindywidualizowane osoby fizyczne. Mogą być to osoby zarówno z Polski, jak i zagranicy - nie przewiduje się ograniczeń terytorialnych. Co do ograniczeń wiekowych, to aby uczestniczyć w zajęciach trzeba mieć ukończone 18 lat, osoby niepełnoletnie mogą być słuchaczami za zgodą przedstawiciela ustawowego. Przy czym istotne jest to, że o ile słuchaczem (w znaczeniu faktycznym) jest zawsze zindywidualizowana osoba fizyczna, to stroną umowy o świadczenie usług edukacyjno-szkoleniowych ze Spółką (w znaczeniu prawnym) może być podmiot gospodarczy, osoba prawna czy instytucja (np. sytuacja, gdy spółka czy jednostka budżetowa wysyła na szkolenie swoich pracowników, wówczas taka spółka czy jednostka budżetowa opłaca usługę, otrzymuje dokument potwierdzający wykupienie usługi, ale uczestnikami kursu są wskazane przez nią osoby - np. pracownicy).

W przypadku zajęć on-line, uczestnicy kursów otrzymują również dostęp do nagrań z lekcji. Każdy uczestnik obowiązany jest posiadać odpowiedni sprzęt wraz z oprogramowaniem pozwalającym na uczestnictwo w lekcjach.

Choć jak wskazano, podstawową formą świadczenia usług edukacyjno-szkoleniowych będą zajęcia on-line, Spółka - w zależności od zapotrzebowania i oczekiwań słuchaczy - nie wyklucza prowadzenia zajęć w innej formie, np. stacjonarnej, spotkań w większych lub mniejszych grupach, a także spotkań online czy spotkań osobistych ze słuchaczami - przy czym zawsze w ich ramach świadczone będą wyłącznie wyżej opisane usługi edukacyjno-szkoleniowe, a nie usługi doradcze czy porady psychologiczne, zdrowotne itp.

Poniżej opis przykładowych kursów/szkoleń/zajęć, które będą odbywały się w Placówce.

Kurs Certyfikowanego Trenera:

Cykl spotkań online, w czasie których uczestnicy:

  • wysłuchują wykładów teoretycznych przedstawiających filozofię oraz metodologię Metody (...),
  • są świadkami sesji pokazowych prowadzonych przez wykładowcę, w czasie których reprezentowane jest użycie narzędzi tej metody na prawdziwych historiach uczestników,
  • następnie wszyscy uczestnicy przepracowują dane narzędzie w pracy w parach. W czasie tej pracy każdy uczestnik jest zarówno trenerem jak i klientem,
  • każde ćwiczenie zakończone jest grupowym omówieniem problemów i sukcesów pracy w parach z danym narzędziem,
  • uczestnicy otrzymują zadania domowe (do wykonania między zjazdami) polegające na przećwiczeniu danego narzędzia raz jeszcze w parach,
  • po sesjach zjazdowych, następuje około miesiąca przerwy w czasie, którego uczestnicy odbywają sesje praktykanckie (praca z prawdziwymi klientami), które są warunkiem otrzymania Certyfikatu,
  • kurs zakończony jest sesją egzaminacyjną. Warunkiem otrzymania Certyfikatu Trenera jest: zdanie pisemnego testu z wiedzy, odbycie 4 sesji praktykanckich z 3 klientami, przedstawienie raportu z tych sesji,
  • po czasie sesji praktykanckich odbywa się zjazd egzaminacyjny na którym omawiane są sesje praktykanckie oraz dodatkowo ćwiczone narzędzia,
  • certyfikat upoważnia do przeprowadzania sesji Metodą (...) i dla wielu osób staje się nowym zawodem do pracy z innymi lub narzędziem wspierającym pracę terapeutów, psychologów, psychoterapeutów, terapeutów, specjalistów HR etc.

Gra psychologiczna „(…)”.

Spotkanie na żywo lub online dla grupy, wykorzystujące grę planszową do przechodzenia terapeutycznego procesu uwalnia od cierpienia i bólu. W czasie gry (także dzięki wsparciu grupy) uczestnicy identyfikują i uwalniają wiele obciążających emocji i przekonań oraz dokonują zmiany postrzegania bolesnych doświadczeń, co pozwala im poczuć wewnętrzną siłę, odwagę i chęć naprawienia relacji ze sobą i innymi.

Certyfikacja: Instruktor Gry „(…)”.

Kurs prowadzony na żywo lub online, w czasie którego przyszli Instruktorzy przechodzą szkolenie z przeprowadzania Gry (…).

Szkolenie składa się z:

  • przejścia przez grę jako uczestnik,
  • zdanie testu z wiedzy o Grze (…),
  • przeprowadzanie Gry (…) i przesłanie sprawozdania w formie raportu,
  • zdany egzamin daje tytuł Instruktora oraz prawo do przeprowadzania Gry (…),

Warsztat: praca z przekonaniami metodą (...) i (...).

Dwudniowe spotkanie online w czasie, którego uczestnicy:

  • poznają tajniki podświadomości,
  • poznają nowe narzędzia: pisanie afirmacji, arkusz The (...),
  • pogłębiają umiejętność pracy z Arkuszem Metody (...),
  • biorą udział w wykładach, sesjach pokazowych oraz przechodzą pracę własną ze wszystkimi narzędziami,
  • udział wzbogaca pracę terapeutów, psychologów, psychoterapeutów, terapeutów, specjalistów HR osób pracujących z innymi,
  • narzędzia te stają się także zasobem do pracy własnej (samorozwoju) poprzez poprawę samopoczucia,
  • warsztat kończy się egzaminem i w przypadku jego pozytywnego wyniku otrzymaniem dyplomu uczestnictwa.

Certyfikacja: (…).

Kurs prowadzony na żywo, w czasie, którego kursanci:

  • wysłuchują wykładów na temat przeprowadzania Ceremonii (wstęp, przejścia przez kręgi, integracja, pomieszczenie, praca z osobami niepełnoletnimi, kwestie bezpieczeństwa, pomoc dla uczestników po wydarzeniu itd.),
  • przechodzą ćwiczenia w parach oraz grupowe,
  • otrzymują uprawnienia do prowadzenie Ceremonii dla grup (Instruktor Ceremonii Wybaczania w kręgu) po zaliczeniu egzaminu, którego elementem może być w szczególności uczestnictwo w Ceremonii wybaczenia w kręgu organizowanej przez Placówkę lub pomoc w zorganizowaniu takiego wydarzenia.

(...).

W planach Placówka ma także (...), których celem jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji, stylów przywiązania, rozwiązywania konfliktów, odnajdywania wspólnych wartości w związku, w celu umożliwienia wychodzenia z kryzysów i odzyskania satysfakcji w związku.

Spółka chciałaby podkreślić fakt, że przedmiot zajęć edukacyjno-szkoleniowych, które zamierza świadczyć (edukacja psychologiczna i zdrowotna) nie został wybrany przypadkowo.

Spółka zauważa, że wśród społeczeństwa istnieje ogromne zapotrzebowanie na wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną z zakresu szeroko pojętych edukacji psychologicznej oraz zdrowotnej, komunikacji międzyludzkiej, nauki rozwiązywania konfliktów, pokonywania trudności życiowych oraz kryzysów, odnajdywania wspólnych wartości w związkach, kompetencji miękkich. Wynika to z tego, że ostatnie kilkanaście lat przyniosło intensywny rozwód gospodarczy, technologiczny, wzrost zamożności społeczeństwa, które bardzo się wzbogaciło. Tyle, że - jak wiadomo - człowiek zmienia się najwolniej - z jednej strony mamy do czynienia z gwałtowanym rozwojem Internetu i technologii informatycznych oraz informacyjno-komunikacyjnych, z drugiej strony - większość ludzi nie jest w stanie nadążyć za szybko zmieniającą się rzeczywistością. Efektem tego jest - mimo ogólnego wydłużania się długości życia społeczeństwa oraz wzrostu jakości i komfortu życia (zwłaszcza jeśli chodzi o zdrowie „fizyczne”; dzięki rozwojowi medycyny i wiedzy udało się wszak pokonać lub zmarginalizować wiele schorzeń, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu dziesiątkowały społeczeństwo - jednoczesny ogromny wzrost problemów natury psychologiczno-emocjonalnej, wywołany zbyt szybkim tempem życia, brakiem umiejętności odnalezienia się w gąszczu informacyjnym, przytłoczeniem informacjami i jednocześnie coraz wyższymi wymaganiami jakie stawia się człowiekowi. Człowiek zatem ma być perfekcyjnym pracownikiem (a jeśli zarządza firmą - perfekcyjnym leaderem, managerem), następnie w domu ma być idealnym partnerem i rodzicem, do tego jeszcze ma być idealnym sportowcem czy mieć pasje, w których jest najlepszy i stale się rozwija. Wiele osób łatwo ulega również pewnym fikcjom, z jakimi możemy się spotkać obserwując „idealne” życie celebrytów czy gwiazd prezentowane na popularnych portalach społecznościowych typu (...). Zwłaszcza dotyczy to osób młodszych, niedoświadczonych, które są przekonane, że taki model życia jest realny, do osiągnięcia i to, że nie są w stanie dorównać swoim „instagramowym” ideałom jest efektem ich nieudolności życiowej, co skutkuje coraz niższą samooceną. Coraz częściej dostrzegane są problemy wśród nawet kilkuletnich dzieci, zapotrzebowanie na usługi psychiatrów dziecięcych jest olbrzymie, gdyż rodzice nie są w stanie samodzielnie poradzić sobie z wyzwaniami wychowawczymi, często bombardowani przez „genialne” wskazówki „idealnych” ojców czy matek. Problemy takie jak depresja, nagłe załamania, wypalenie zawodowe czy wreszcie - kryzysy w związkach wynikające z „niedopasowania” charakterów stały się normą. Wystarczy spojrzeć chociażby na ilość rozwodów. Te wszystkie problemy są najczęściej wynikiem braku umiejętności rozmawiania ze sobą, jasnego wyrażania swoich potrzeb, brakiem umiejętności komunikacyjnych - co z kolei wynika z braku edukacji i złych nawyków przejętych jeszcze często po poprzednich pokoleniach.

Jeszcze około 100 lat temu podstawowym problemem społeczeństw w krajach nawet uchodzących za rozwinięte były choroby, epidemie, głód, wojny. Obecnie na plan pierwszy wysuwają się czynniki psychiczno-emocjonalne - wiele osób w wieku 40, 50 czy 60 lat to osoby zdrowe, aktywne fizycznie, mające mnóstwo planów życiowych, ale zmagające się z bardzo dużymi problemami o podłożu psychiczno-emocjonalnym, które były często nieznane naszym przodkom (lub nie zdawali sobie z nich sprawy).

Jeszcze większe problemy dotykają młodsze generacje, kończąc na dzieciach w wieku przedszkolnym czy szkolnym - wszak już kilkuletnie dziecko styka się z technologiami, takimi jak smartfon czy Internet.

Obserwuje się jednocześnie ogromny napływ informacji w Internecie, oferujących rzekomo skuteczne rozwiązania problemów psychiczno-emocjonalnych. Tymczasem wielu uczestników nie ma narzędzi, by zweryfikować prawdziwość czy wiarygodność tych treści. Nie ma też ani wiedzy, ani narzędzi do samopomocy. Szukający dla siebie pomocy psychicznej często trafiają na materiały tworzone przez osoby bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, które jedynie kreują się na ekspertów w mediach społecznościowych czy na platformach takich jak (...). Co gorsza, niektóre z tych treści mogą mieć destrukcyjny wpływ na zdrowie psychiczne i emocjonalne odbiorców.

Powyższe zjawiska są efektem niedostatecznego wyedukowania społeczeństwa w zakresie edukacji psychologicznej, zdrowotnej, komunikacji międzyludzkiej, rozwiązywania konfliktów, pokonywania trudności życiowych oraz kryzysów, a także odnajdywania wspólnych wartości w związkach. Choć o problemach tych mówi się coraz więcej, publiczny system edukacji nie jest w stanie sprostać rosnącym potrzebom społeczeństwa w zakresie edukacji psychologiczno-emocjonalnej.

Dorosłe osoby często nie miały możliwości nauki o emocjach, komunikacji czy psychologii w szkole, ponieważ kształciły się w innych realiach społeczno-gospodarczych. W tamtych czasach korzystanie z pomocy psychologa lub psychiatry było często stygmatyzowane.

Obecna młodzież również zmaga się z ograniczonym dostępem do wiedzy psychologicznej z powodu braków kadrowych oraz niewystarczającego miejsca dla tych tematów w programach nauczania. Przedmioty takie jak psychologia, edukacja zdrowotna, komunikacja międzyludzka czy nauka o związkach są traktowane marginalnie, mimo że ich rola w kształtowaniu kompetencji miękkich jest nieoceniona.

W rezultacie wiele osób, choć posiada dużą wiedzę w swojej dziedzinie, nie potrafi skutecznie się komunikować, nawiązywać zdrowych relacji międzyludzkich ani pomóc sobie w sytuacji, która powoduje utratę dobrostanu emocjonalnego i psychicznego.

Według badań z raportu EZOP II, u co najmniej jednego na czterech Polaków co najmniej raz w życiu zdiagnozowano zaburzenia psychiczne. Dane te nie obrazują pełnego problemu zjawiska zaburzeń psychicznych, gdyż z oczywistych względów nie uwzględniają osób, które nigdy tych zaburzeń nie diagnozowały. Zaledwie czterech na 100 dorosłych mieszkańców kraju skorzystało z pomocy specjalistycznej psychologa lub psychiatry. Wynika to po pierwsze z wciąż małej świadomości i edukacji społeczeństwa oraz po drugie z małej dostępności specjalistów - w Polsce na jednego psychiatrę przypada około 6,5 tysiąca mieszkańców, a na jednego psychiatrę dziecięcego aż 12 tysięcy dzieci i młodzieży.

Pandemia COVID-19 dodatkowo pogłębiła kryzys zdrowia psychicznego - niemal połowa Polaków odczuła pogorszenie stanu psychicznego, a 10% miało myśli samobójcze. Problemy te szczególnie dotykają młodzież, z której blisko 30% ma objawy depresji, a 40% przyznaje się do myśli samobójczych.

Również stygmatyzacja wciąż utrudnia ludziom szukanie pomocy, co potwierdza raport CBOS, według którego jedna trzecia Polaków obawia się o swoje zdrowie psychiczne, ale jednocześnie boi się przyznać do problemów ze względu na społeczne piętno i w efekcie nie korzysta z pomocy specjalistycznej.

Dodatkowo Polakom nie pomaga w utrzymaniu zdrowia psychicznego sytuacja geopolityczna, lęk przed zachodzącymi zmianami klimatycznymi i bliskość konfliktu zbrojnego za wschodnią granicą.

Według najnowszych danych, w Polsce już ponad 5 milionów dorosłych osób korzysta z leków przeciwdepresyjnych i przeciwlękowych, co świadczy o skali problemu zdrowia psychicznego w społeczeństwie. Te statystyki podkreślają pilną potrzebę wsparcia także w postaci edukacji, które pozwoli ludziom radzić sobie z narastającymi trudnościami emocjonalnymi i psychicznymi. Warto zwrócić uwagę na szokującą wręcz statystyką - na prawie 30 mln dorosłych mieszkańców naszego kraju 5 mln z nich korzysta z leków przeciwdepresyjnych i przeciwlękowych (to jest 16,6%), a z usług specjalisty - ponad czterokrotnie mniej. Świadczy to o kompletnym braku edukacji w tym zakresie - większość ludzi wierzy, że wystarczy załatwić problem tabletką, często ufając reklamie.

Istnieje więc pilna potrzeba stworzenia placówki, która wypełni tę lukę edukacyjną, oferując wiedzę z zakresu psychologii, zdrowia, komunikacji międzyludzkiej, relacji, rozwiązywania konfliktów oraz pokonywania trudności życiowych. Dodatkowo Placówka będzie przygotowywać też trenerów, tj. ludzi, którzy po zdaniu egzaminów i uzyskaniu stosownych certyfikatów będą wspomagać ludzi w odzyskiwaniu dobrostanu psychicznego oraz uczyć narzędzi do samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach kryzysów i stresu.

Placówka ta powinna również uczyć narzędzi do samodzielnego radzenia sobie z problemami, co jest szczególnie pożądane na rynku szkoleniowym. Dodatkowo, jej celem będzie rozwijanie inteligencji psychologiczno-emocjonalnej oraz kształtowanie właściwych postaw społecznych, takich jak krytyczne podejście do treści internetowych czy odporność na presję społeczną związaną z idealizowaniem rzeczywistości w mediach społecznościowych. Umiejętności wyniesione z proponowanej edukacji stanowią szansę na samopomoc oraz utrzymanie lub powrót do dobrostanu psychicznego i emocjonalnego.

Wnioskodawca wielokrotnie spotykał się z pytaniami o organizację kursów z edukacji psychologiczno-zdrowotnej. Zainteresowani chcą rozwijać swoje kompetencje w zakresie zrozumienia ludzkich zachowań, sztuki komunikacji i umiejętności interpretowania emocji. Jednak wielu z nich czuje się zagubionych w nadmiarze niesprawdzonych informacji dostępnych online. W związku z tym usługi edukacyjno-szkoleniowe świadczone przez wnioskodawcę będą skupiać się na kształtowaniu prawidłowych wzorców zachowań i umiejętności, takich jak kontrola nad podejmowanymi decyzjami, unikanie działań impulsywnych czy dbałość o własny dobrostan psychiczny.

Dodatkowo Wnioskodawca dostrzegł, że grupą społeczną, która wykazuje bardzo duże zainteresowanie tego typu kształceniem i wychowaniem są osoby w wieku 50+, które albo chcą się przekwalifikować albo chcą aktywizować się zawodowo - te osoby potrzebują edukacji i kształcenia, które im umożliwi odnalezienie się w zmienionej rzeczywistości i powrót na rynek pracy lub przekwalifikowanie. Motywacje do takiego działania są różne - czasem jest to chęć powrotu na rynek pracy po długotrwałej przerwie wynikającej, np. z konieczności opieki nad dziećmi i pracy w gospodarstwie domowym, czasem jest to problem wypalania zawodowego - osoby wykonujące od wielu lat tę samą pracę, są nią znudzone, niezadowolone, nie widzą szans dalszego rozwoju zawodowego. Szkoła Wnioskodawcy ma w założeniu pomóc takim osobom kontynuować jak najdłużej aktywność zawodową, także po osiągnięciu przez te osoby wieku emerytalnego (co pozwoli również odciążyć budżet państwa od konieczności finansowania takich osób, które to będą cały czas aktywne na „starzejącym się” rynku pracy).

Placówka taka, nadrabiając braki systemu edukacji, pozwoli uczestnikom lepiej radzić sobie z wyzwaniami życia codziennego, zapobiegać depresji i innym problemom psychicznym, a także wesprze umiejętność budowania i poprawy relacji z innymi. Dzięki temu stanie się kluczowym miejscem wsparcia dla osób w każdym wieku, które pragną zrozumieć siebie i innych oraz rozwijać swoją inteligencję emocjonalną i psychologiczną. Wnioskodawca wskazuje, że czasem żartobliwie mówi, że świadcząc swoje usługi, „nadrabia to, czego nie uczą w szkołach” [publicznych, w ramach powszechnego systemu bezpłatnej edukacji].

Źródła badań: Badanie EZOP II: Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań, EZOP; Raport CBOS: „Zdrowie psychiczne Polaków”, CBOS; Publikacja na temat zdrowia psychicznego Polaków: „Zdrowie psychiczne Polaków - kompleksowe zestawienie (2025)” Pokonaj Lęk.

Dlatego też Wnioskodawca dostrzegając taką potrzebę na rynku zdecydował się założyć placówkę podlegającą systemowi oświaty i w jej ramach świadczyć powyższe usługi edukacyjno-szkoleniowe w zakresie opisanym powyżej, tj. szeroko rozumianej edukacji psychologiczno-zdrowotnej (inteligencji emocjonalno-życiowej).

Wnioskodawca dodaje, że świadczone przez niego usługi nie są natomiast innymi usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 (tj. nie podlegają zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT), nie są także usługami prywatnego nauczania świadczonymi przez nauczycieli, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Na pytanie nr 1: „Czy wszystkie kursy/szkolenia/zajęcia opisane we wniosku objęte będą wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych o których mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.)? Jeżeli nie wszystkie to które z wymienionych we wniosku”, odpowiedzieli Państwo: wszystkie kursy/szkolenia/zajęcia opisane we wniosku objęte będą wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Kursy/szkolenia objęte wnioskiem - to forma kształcenia ustawicznego określona w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, tj. kurs (...) umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych. Prowadzone będą przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 117 ust. 1 pkt 2 i w określonej w art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Na pytanie nr 2: „Kto jest odbiorcą usług „(...)”, odpowiedzieli Państwo: Odbiorcą usług będą uczniowie (słuchacze) placówki kształcenia ustawicznego, w tym w szczególności:

  • pary na różnych etapach związku - zarówno tych, które chcą wzmocnić swoją relację, straciły satysfakcję ze związku, jak i tych, które mierzą się z trudnościami i pragną znaleźć skuteczne sposoby ich rozwiązania;
  • narzeczeni i młode małżeństwa - aby zbudować solidne fundamenty trwałej relacji opartej na wzajemnym zrozumieniu i bliskości;
  • pary w długoterminowych związkach - które pragną odnowić więź i pogłębić swoje porozumienie;
  • osoby doświadczające trudności komunikacyjne w związkach - by nauczyć się, jak rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny i bez narastających frustracji.

Kursy te pozwolą ich uczestnikom na uzupełnienie wiedzy i umiejętności ze wskazanego obszaru.

Na pytanie nr 3: „Czy są to spotkania indywidualne czy grupowe, czy spotkania mają charakter warsztatowy”, odpowiedzieli Państwo: szkolenie jest w formie warsztatu i opierać się będzie na pracy w grupie.

Na pytanie nr 4: „Czy w trakcie „Cyklu spotkań edukacyjnych dla par” omawiane są konkretne studia przypadków uczestników, czy uczestnicy zgłaszają się z konkretnymi problemami pojawiającymi się w ich związkach”, odpowiedzieli Państwo: „(...)” jest skierowany do par, które pragną lepiej zrozumieć oraz pielęgnować swoje relacje. Jednakże istnieją sytuacje, dla których zakres warsztatu jest niewystarczający:

  • przemoc domowa: w przypadkach, gdzie występuje przemoc fizyczna, emocjonalna lub psychiczna, standardowe warsztaty mogą nie zapewnić odpowiedniego wsparcia. W takich sytuacjach konieczna jest interwencja specjalistyczna i terapia indywidualna;
  • uzależnienia: jeśli jeden z partnerów zmaga się z nieleczonym uzależnieniem (np. od alkoholu, narkotyków, hazardu), praca nad relacją bez równoczesnego leczenia uzależnienia będzie nieskuteczna;
  • poważne zaburzenia psychiczne: w sytuacjach, gdy jeden z partnerów cierpi na poważne zaburzenia psychiczne, takie jak ciężka depresja czy schizofrenia, konieczne jest najpierw podjęcie leczenia indywidualnego przed skupieniem się na relacji.

Zatem odpowiadając na pytanie: uczestnicy szkolenia (warsztatu) oczywiście mogą dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi z wyłączeniem powyższych przypadków, gdyż warsztat ten nie jest terapią grupową. W takich przypadkach zaleca się skonsultowanie z profesjonalistą (specjalistą) w celu dobrania odpowiedniej formy pomocy dostosowanej do indywidualnych potrzeb i sytuacji pary.

Na pytanie nr 5: „Jaką wiedzę i umiejętności zdobywają uczestnicy „Cyklu spotkań edukacyjnych dla par”, odpowiedzieli Państwo: podczas szkolenia „(...)” uczestnicy:

  • poznają i wdrażają siedem zasad zdrowego i trwałego związku - bazujących m. in. na badaniach Johna Gottmana, który przez ponad 40 lat analizował, co decyduje o sukcesie małżeństw;
  • uczą się efektywnej komunikacji - czyli jak wyrażać potrzeby, słuchać z empatią i prowadzić trudne rozmowy, bez eskalacji konfliktu;
  • zrozumieją mechanizmy, które osłabiają relacją - i dowiedzą się, jak unikać tzw. „czterech jeźdźców apokalipsy związku” - krytyki, obronności, pogardy i unikania;
  • nabywają wiedzę i umiejętności, jak zwiększyć poczucie bliskości i zaufania;
  • nabywają wiedzę i umiejętności, jak opracować indywidualną strategię budowania satysfakcji w związku - dostosowaną do ich unikalnych potrzeb i wartości.

Część warsztatu wykorzystująca wiedzę o stylach przywiązania zapewni uczestnikom nabycie umiejętności oraz wiedzy dotyczącej:

  • poznania swojego stylu przywiązania - co da lepsze zrozumienie, w jaki sposób wcześniejsze doświadczenia wpływają na reakcje w relacji;
  • świadomość dynamiki związku - odkrycie, jak style przywiązania (bezpieczny, lękowy, unikowy, zdezorganizowany) kształtują interakcje;
  • umiejętność świadomego reagowania w trudnych sytuacjach;
  • wzmacniania poczucia bezpieczeństwa w relacji - praktyczne ćwiczenia rozwijające wzajemne zaufanie i bliskość;
  • narzędzi do budowania zdrowej, bezpiecznej więzi - sposobów na świadomą zmianę schematów, które nie służą relacji.

Na pytanie nr 6: „Kto jest odbiorcą usług „(…)”, odpowiedzieli Państwo: odbiorcą usług „(…)” będą uczniowie (słuchacze) placówki kształcenia ustawicznego, którzy to chcą nabyć wiedzę i umiejętności pozwalające na:

  • uwolnienie się od negatywnych przekonań i blokad emocjonalnych;
  • lepsze zrozumienie siebie i swoich zachowań;
  • zmianę perspektywy dającej możliwość wyjścia z bólu emocjonalnego w celu poprawy jakości swojego życia poprzez pracę nad przeszłymi doświadczeniami, poprawy dobrostanu psychicznego.

Na pytanie nr 7: „Czy w trakcie „(…)” omawiane są problemy osób w niej uczestniczących”, odpowiedzieli Państwo: Tak - w trakcie „(…)” omawiane są problemy osób w niej uczestniczących jako ilustracja i przykład do głębszego przeanalizowania tematu i problemu. Tak samo, jak np. podczas szkolenia poświęconego, np. prawu rodzinnemu można omawiać przykładowe problemy osób, które w szkoleniu uczestniczą (np. ktoś może powiedzieć, że miał problem z rozwodem, z alimentami, z kwestią uregulowania kontaktów z dzieckiem, z kwestiami doboru ustroju majątkowego małżeńskiego) - służy to temu, by szkolenia/warsztaty miały wymiar bardziej praktyczny, a nie były czysto teoretycznie oparte o analizę prawdziwych, życiowych problemów.

Uczestnicy (…) (którymi są uczniowie/słuchacze Placówki) zdobywają wiedzę i umiejętności pozwalające na identyfikację trudnych doświadczeń, takich jak konflikt, bolesne wspomnienia lub uczucie, takie jak uraza, poczcie winy czy złość. Zdobywają oni więc „warsztat”, który to pozwala na konfrontację z własnymi emocjami czy ukrytymi przekonaniami, przy czym celem gry nie jest indywidualne rozwiązanie indywidualnego problemu tylko przekazanie kursantowi/słuchaczowi wiedzy, narzędzi i warsztatu, które to będą przydatne do rozwiązania problemu.

Na pytanie nr 8: „Jaką wiedzę i umiejętności zdobywają uczestnicy „(…)”, odpowiedzieli Państwo: odpowiadając szczegółowo - wiedza i umiejętności, którą zdobywają uczestnicy to:

(...)

Na pytanie nr 9: „Jaki jest cel prowadzonego kursu/szkolenia/zajęć „(…)”, odpowiedzieli Państwo: celem kursu instruktorskiego jest przygotowanie uczestników do profesjonalnego prowadzenia (…) w sposób skuteczny, etyczny i transparentny. Szkolenie wyposaża przyszłych instruktorów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności, które pozwolą im:

  • głębiej zrozumieć filozofię i mechanizmy (…), w tym zasady metody Golina (...); - efektywnie prowadzić sesje gry, wspierając uczestników w procesie emocjonalnego uwolnienia;
  • rozpoznawać i zarządzać trudnymi emocjami uczestników, aby zapewnić im bezpieczne i wartościowe doświadczenie;
  • nauka uczestników technik zmiany perspektywy, które prowadzą do głębokiej transformacji ich przekonań i emocji;
  • zdobycie kompetencji facylitatora, dzięki którym mogą skutecznie kierować procesem gry i wspierać uczestników na każdym jej etapie;
  • stosowanie technik pracy z przekonaniami i emocjami, przydatnych także w coachingu i innych formach pracy rozwojowej.

Szkolenie przeznaczone jest dla coachów, terapeutów, trenerów rozwoju osobistego oraz osób, które chcą wspierać innych w procesie wewnętrznej transformacji.

Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują certyfikat instruktora (…), który uprawnia ich do prowadzenia gry dla klientów indywidualnych i grupowych.

Na pytanie nr 10: „Czy wszystkie usługi opisane we wniosku będą skierowane do osób zawodowo zajmujących się zdrowiem psychicznym i emocjonalnym”, odpowiedzieli Państwo: nie -nie wszystkie usługi opisane we wniosku będą skierowane do osób zawodowo zajmujących się zdrowiem psychicznym i emocjonalnym. Jedynie część usług może być skierowana dla takich osób, np. coachów, terapeutów, trenerów rozwoju osobistego oraz osób, które chcą wspierać innych w procesie wewnętrznej transformacji i dopiero rozpoczynają taką drogę. Znaczna część osób będących słuchaczami/kursantami Placówki będą to jednak „zwykli” ludzi nie zajmujący się zawodowo zdrowiem psychicznym i emocjonalnym, a po prostu chcący nabyć podczas zajęć w Placówce wiedzę i umiejętności przydatne do rozwiązywania wielu życiowych problemów i sytuacji. Na marginesie - na dziś uczestnictwo w zajęciach/kursach organizowanych przez Placówkę będzie co do zasady otwarte dla uczestników (oczywiście po podpisaniu stosownej umowy, akceptacji regulaminu, uiszczeniu opłaty, ewentualnie spełnieniu warunku posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych), natomiast warunkiem uczestnictwa w zajęciach/kursach nie będzie np. legitymowanie się określonym dyplomem, posiadanie określonych uprawnień zawodowych, wykształcenie z zakresu psychologii czy prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zajmowania się zdrowiem psychicznym i emocjonalnym.

Pytanie

Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym, usługi edukacyjno-szkoleniowe przedstawione powyżej świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Placówki, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym będą zwolnione z VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym usługi edukacyjno-szkoleniowe przedstawione powyżej świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Placówki, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, są usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i będą zwolnione z VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, Jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz Jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy: zwolnienia, o których mowo w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników nie korzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W kwestii usług w zakresie wychowania, należy wskazać, że jest ono przypisane podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania.

Na podstawie przedmiotowego przepisu, zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Dla oceny tego, czy świadczone usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

1)czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz

2)czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Wskazać należy, że określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2021 r. poz. 1082 ze zm.): system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe: system oświaty obejmuje placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe: szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Art. 8 ust. 2 ww. ustawy Prawo oświatowe stanowi, że: szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego,

2)inną osobę prawną,

3)osobę fizyczną.

Stosownie do art. 168 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe: osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Podstawą prawną działania Placówki będzie statut oraz ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, art. 84 ze zm.). Placówka będzie prowadziła działalność w zakresie edukacji pozaszkolnej w formie zajęć, w tym zajęć on-line online, których uczestnikami są osoby fizyczne (mogą być to zarówno osoby pełnoletnie, jak i niepełnoletnie). Głównym celem działalności Placówki będzie zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie rozwoju ogólnego uczestników zajęć edukacyjnych, m.in. dostarczanie wiedzy psychologicznej, podnoszenie potencjału osobistego rozwojem własnym oraz poprawą stosunków z otoczeniem, rozwój kreatywności, uzupełnianie wiedzy.

Ponadto z uwagi na to, że jedną z najważniejszych aktywności w życiu każdego człowieka jest proces uczenia się, celem Placówki jest przywrócenie w życiu słuchacza (w każdym wieku), naturalnej radości i lekkości w doświadczaniu otaczającego nas świata i przyswajaniu nowych informacji na jego temat.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca posiadać będzie status podmiotu objętego systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty to należy uznać, że podmiotowa przesłanka określona w zwolnieniu, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług zostanie spełniona.

W odniesieniu do przedmiotowej przesłanki tego przepisu należy wskazać, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Działania realizowane przez Placówkę taki wpływ wywierają, bowiem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szeroko rozumianej nauki o psychologii, zdrowiu, komunikacji międzyludzkiej, relacji międzyludzkich, nauki rozwiązywania konfliktów, pokonywania trudności życiowych oraz kryzysów, odnajdywania wspólnych wartości w związkach (czyli ogólnie rozumianej inteligencji psychologiczno-emocjonalnej oraz nauka narzędzi do samopomocy w odzyskiwaniu dobrostanu emocjonalnego i psychicznego, szczegółowo opisane w części - opis zdarzenia przyszłego, są usługami w zakresie kształcenia. Ich celem jest bowiem przekazanie uczestnikom wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu szeroko pojętej edukacji psychologiczno-zdrowotnej (kształcenie psychologiczno-zdrowotne). Nadto zauważyć należy, że Placówka jako podmiot objęty systemem oświaty podlega nadzorowi administracyjnemu ze strony jednostki samorządu terytorialnego oraz merytorycznemu ze strony kuratoriów oświaty (a zatem niejako z definicji obowiązana jest realizować właśnie zadania z zakresu kształcenia). Edukacja psychologiczno-zdrowotna (czy inaczej mówiąc - edukacja emocjonalna) jest - z powodów opisanych wyżej - niezmiernie ważną dziedziną wiedzy, pozwala bowiem na właściwe i świadome kształtowanie wzorców zachowań, komunikowanie się z drugim człowiekiem, jasne wyrażanie swoich potrzeb, rozumienie potrzeb innych, zapobieganie depresji, umiejętność radzenia sobie ze stresem, co przyczynia się do lepszej kondycji psychicznej społeczeństwa, które ma dzięki temu lepsze warunki do rozwoju i bogacenia się, a Państwo osiąga większe wpływy z podatków (bo dzięki szczęśliwym, zdrowym, zdolnym do pracy mieszkańcom Państwo staje się również bogatsze). A dodatkowo - Placówka będzie prowadzić - jak opisano w stanie faktycznym - szerokie kształcenie i wychowanie dla osób po 50 roku życia, nakierowane na ich przekwalifikowanie zawodowe lub aktywizację zawodową. Spowoduje to, że osoby te mają szanse dłużej pracować, co odciąży system ubezpieczeń społecznych i spowoduje, że osoby te będą dłużej aktywne na „starzejącym” się coraz bardziej rynku pracy. Aktywizacja zawodowa społeczeństwa i przedłużanie wieku aktywności zawodowej są bowiem jednymi z najważniejszych zadań jakie winien obecnie postawić sobie system edukacji i oświaty. Niestety system placówek publicznych nie jest w stanie do końca podołać temu zadaniu, stąd konieczne jest istnienie placówek prywatnych, niepublicznych, które to będą prowadzić działalność w zakresie kształcenia i wychowania skierowaną do tejże grupy społecznej.

Jest to czynnik, który powinien być szczególnie brany pod uwagę, gdyż jak pokazują najnowsze badania:

  • 10,8% wszystkich dni absencji chorobowych Polaków w pracy dotyczyło zdrowia psychicznego,
  • długość zaświadczenia lekarskiego o niezdolności do pracy z powodów zaburzeń psychicznych wynosiła średnio 19 dni i była trzecią najdłuższą spośród wszystkich jednostek chorobowych (po ciąży oraz nowotworach),
  • kobiety dwukrotnie częściej biorą chorobowe związane z zaburzeniami psychicznymi (64% ogółu) niż mężczyźni a to właśnie kobiety są w ogromnej przewadze odbiorcami edukacji poprawiającej zdrowie psychiczne,
  • większość osób korzystających z absencji chorobowych z powodu zaburzeń psychicznych (58%) to osoby w przedziale wiekowym 30-49 lat - czyli w wieku produktywnym.

- źródło: (...)

Skoro zatem celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest wyedukowanie świadomych obywateli, którzy to nabywają umiejętności i wiedzę pozwalającą na należyte zarządzanie swoim zdrowiem psychicznym, rozumienie potrzeb własnych i innych, właściwą komunikację w relacjach międzyludzkich, inaczej rzecz biorąc - „świadomych emocjonalnie” to niewątpliwie jest to kształcenie. Naturalnie Wnioskodawca nie jest w stanie zagwarantować każdemu osiągnięcia rezultatu - albowiem proces kształcenia nie zależy tylko od pracy szkoły i jakości przekazywanej wiedzy, ale także od pracy, rozwoju i przyswajania wiedzy przez samego kursanta (dokładnie tak, jak w publicznej szkole podstawowej, publicznym liceum czy na publicznej uczelni).

Wnioskodawca pragnie jeszcze zwrócić uwagę na znaczenie pojęcia „usługi w zakresie kształcenia i wychowania” - albowiem z literalnego brzmienia przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 litera a) wynika koniunkcja. Interpretować ją należy w ten sposób, że zwolnione z VAT są zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty. Wystarczające jest zatem dla zastosowania zwolnienia z VAT, że dana usługa jest usługą kształcenia, nie musi być dodatkowo usługą z zakresu wychowania.

Wniosek ten znajduje potwierdzenie w treści art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy VAT, który w ogóle wspomina wyłącznie o usłudze kształcenia - zgodnie z nim: państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawę/towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

A zatem dla zastosowania tego zwolnienia wystarczające jest, aby świadczona usługa była usługą w zakresie kształcenia lub wychowania.

Zatem w odniesieniu do ww. świadczonych usług w zakresie kształcenia i wychowania Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do formy prowadzenia zajęć (stacjonarne/online) Wnioskodawca pragnie zauważyć, że bez wpływu na zwolnienie z VAT pozostaje fakt, że usługi realizowane będą w formie on-line.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą: opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy: przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011: do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011: ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami,

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa,

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę,

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer,

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.),

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że: ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych,

b)usług telekomunikacyjnych,

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie,

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych,

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma,

f)płyt CD i kaset magnetofonowych,

g)kaset wideo i płyt DVD,

h)gier na płytach CD-ROM,

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej,

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie),

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego,

l)hurtowni danych off-line,

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji,

n)usług centrum wsparcia telefonicznego,

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty,

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert,

q-s) (uchylone),

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online,

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem,

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.): stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

Stąd też Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska w interpretacji indywidualnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w części dotyczącej:

  • świadczonych usług edukacyjno-szkoleniowych będących usługami w zakresie kształcenia - jest prawidłowe;
  • usługi „(...)” oraz „(…)” - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:

przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:

ust. 1 obejmuje w szczególności:

a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q)(uchylona)

r)(uchylona)

s)(uchylona)

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 pkt a) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:

oprócz dwóch stawek obniżonych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie mogą stosować stawkę obniżoną niższą niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w maksymalnie siedmiu punktach w załączniku III.

Stawka obniżona niższa niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w następujących punktach w załączniku III, pkt 1-6 oraz pkt 10c.

Jak stanowi art. 98 ust. 3 Dyrektywy:

stawek obniżonych i zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, nie stosuje się do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług wymienionych w załączniku III pkt 6, 7, 8 oraz 13.

Dyrektywa stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.):

system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:

system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1) jednostkę samorządu terytorialnego;

2) inną osobę prawną;

3) osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe:

przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

W myśl art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczone przez Państwa w ramach Placówki, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, usługi edukacyjno-szkoleniowe będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym będą zwolnione z VAT.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy ustalić, czy oferowane przez usługi będą stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.

Jak wskazano we wniosku, prowadzona przez Państwa Placówka prowadzić będzie działalność edukacyjno-szkoleniową polegającą na szkoleniach, kursach, warsztatach (w tym także on-line). Kursy/szkolenia będą świadczone przede wszystkim online, będą odbywały się w czasie rzeczywistym, będą możliwe do odsłuchania. Szkolenia prowadzone są głównie on-line, ale na żywo (wideotransmisja), z bezpośrednim udziałem wykładowców (lektorów, prowadzącego), istotą dla użytkownika jest możliwość zapisania się na szkolenie w konkretnym dniu w konkretnym terminie, gdzie prowadzący będzie obecny i będzie możliwość zadania mu pytań i rozmawiania z nim online (np. w formie czatu). Świadczenie usługi wymaga bezpośredniego udziału człowieka, a osoby prowadzące są kluczowe dla kursantów (ze względu na to, że będą to osoby mające wiedzę, praktykę i poważanie w środowisku). W przypadku zajęć on-line, uczestnicy kursów otrzymują również dostęp do nagrań z lekcji. Każdy uczestnik obowiązany jest posiadać odpowiedni sprzęt wraz z oprogramowaniem pozwalającym na uczestnictwo w lekcjach.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz definicję usług elektronicznych zawartą w rozporządzeniu 282/2011 stwierdzić należy, że oferowane przez Państwa usługi w postaci kursów/szkoleń on-line nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. W analizowanym przypadku nie można uznać, że świadczenie usług jest zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w świadczeniu tych usług jest minimalny.

W następnej kolejności należy przeanalizować, czy zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ma zastosowanie do wykonywanych przez Państwa w ramach Placówki, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, usług edukacyjno-szkoleniowych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, zamierzają Państwo uzyskać status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Planują Państwo założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego. Będą Państwo świadczyć usługi poprzez Placówkę, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ponadto wszystkie kursy/szkolenia/zajęcia opisane we wniosku objęte będą wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Kursy/szkolenia objęte wnioskiem - to forma kształcenia ustawicznego określona w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, tj. kurs (...) umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych. Prowadzone będą przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 117 ust. 1 pkt 2 i w określonej w art. 2 pkt 4 ww. ustawy.

Tym samym w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dalszej analizie podlega przesłanka przedmiotowa, tj. czy świadczone przez Państwa usługi edukacyjno-szkoleniowe są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Z opisu sprawy wynika, że głównym celem Państwa działalności będzie zaspokajanie potrzeb społecznych w zakresie rozwoju ogólnego uczestników zajęć edukacyjnych, m.in. dostarczanie wiedzy psychologicznej, podnoszenie potencjału osobistego rozwojem własnym oraz poprawą stosunków z otoczeniem, rozwój kreatywności, uzupełnianie wiedzy. Prowadzona przez Państwa Placówka prowadzić będzie działalność edukacyjno-szkoleniową polegającą na szkoleniach, kursach, warsztatach (w tym także on-line) z zakresu szeroko rozumianej edukacji psychologicznej oraz zdrowotnej, komunikacji międzyludzkiej, nauki rozwiązywania konfliktów, pokonywania trudności życiowych oraz kryzysów, odnajdywania wspólnych wartości w związkach, umiejętności budowania związków i ich utrzymywania, szeroko rozumianych kompetencji miękkich. Usługi te będą dedykowane dla osób zawodowo zajmujących się zdrowiem psychicznym i emocjonalnym, a także innych grup zawodowych, które mogą wykorzystywać wiedzę zdobytą na kursie w swojej pracy zawodowej (psychologów, psychiatrów, osób związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, terapeutów, hipnoterapeutów, naturopatów, coachów, mentorów). Kursy będą dedykowane również dla osób, które chcą zdobyć nowe kwalifikacje zawodowe, które będą wykorzystywać w pracy związanej z zachowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Kursy dedykowane będą również dla osób, które chcą poznać metodę wspierającą zdrowie psychiczne i emocjonalne. Szkolenia/kursy/warsztaty polegają na przekazaniu wiedzy teoretycznej, jak i umiejętności praktycznych z zakresu wyżej wymienionych dziedzin.

W konsekwencji, świadczone przez Państwa usługi:

  • Kurs Certyfikowanego Trenera, w czasie którego uczestnicy: wysłuchują wykładów teoretycznych przedstawiających filozofię oraz metodologię Metody (...), są świadkami sesji pokazowych prowadzonych przez wykładowcę, w czasie których reprezentowane jest użycie narzędzi tej metody na prawdziwych historiach uczestników, po sesjach zjazdowych, następuje około miesiąca przerwy w czasie, którego uczestnicy odbywają sesje praktykanckie (praca z prawdziwymi klientami), które są warunkiem otrzymania Certyfikatu. Kurs zakończony jest sesją egzaminacyjną. Warunkiem otrzymania Certyfikatu Trenera jest: zdanie pisemnego testu z wiedzy, odbycie 4 sesji praktykanckich z 3 klientami, przedstawienie raportu z tych sesji. Certyfikat upoważnia do przeprowadzania sesji Metodą (...) i dla wielu osób staje się nowym zawodem do pracy z innymi lub narzędziem wspierającym pracę terapeutów, psychologów, psychoterapeutów, terapeutów, specjalistów HR etc.;
  • Certyfikacja: Instruktor Gry „(…)”, w czasie którego przyszli Instruktorzy przechodzą szkolenie z przeprowadzania Gry (…), a zdany egzamin daje tytuł Instruktora oraz prawo do przeprowadzania Gry (…);
  • Warsztat: praca z przekonaniami metodą (...) i (...) w czasie, którego uczestnicy: poznają tajniki podświadomości, poznają nowe narzędzia: pisanie afirmacji, arkusz The (...), pogłębiają umiejętność pracy z Arkuszem Metody (...). Udział w warsztatach wzbogaca pracę terapeutów, psychologów, psychoterapeutów, terapeutów, specjalistów HR osób pracujących z innymi. Warsztat kończy się egzaminem i w przypadku jego pozytywnego wyniku otrzymaniem dyplomu uczestnictwa;
  • Certyfikacja: Ceremonia Wybaczania w kręgu w czasie, którego kursanci: wysłuchują wykładów na temat przeprowadzania Ceremonii (wstęp, przejścia przez kręgi, integracja, pomieszczenie, praca z osobami niepełnoletnimi, kwestie bezpieczeństwa, pomoc dla uczestników po wydarzeniu itd.), otrzymują uprawnienia do prowadzenie Ceremonii dla grup (Instruktor Ceremonii Wybaczania w kręgu) po zaliczeniu egzaminu, którego elementem może być w szczególności uczestnictwo w Ceremonii wybaczenia w kręgu organizowanej przez Placówkę lub pomoc w zorganizowaniu takiego wydarzenia

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, należy uznać, że świadczone przez Państwa usługi w tym zakresie stanowią usługi kształcenia ustawicznego, mające na celu uzyskiwanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych uczestników. Tym samym należy uznać je za usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Zakończone są egzaminem lub uzyskaniem certyfikatu upoważniającego uczestników zajęć do przeprowadzania sesji/warsztatów. Pozwalają one uczestnikom zdobyć wiedzę i umiejętności do pracy z innymi osobami.

Zatem w analizowanym przypadku świadczone przez Państwa usługi edukacyjno-szkoleniowe - Kurs Certyfikowanego Trenera, Instruktora (…), Praca z przekonaniami (...) i (...), Ceremonia wybaczania w kręgu, stanowiące usługi w zakresie kształcenia i wychowania spełniają również przesłankę przedmiotową zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że mają Państwo także w planach organizację cyklu spotkań edukacyjnych dla par, których celem jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji, stylów przywiązania, rozwiązywania konfliktów, odnajdywania wspólnych wartości w związku, w celu umożliwienia wychodzenia z kryzysów i odzyskania satysfakcji w związku. Odbiorcami usług będą pary na różnych etapach związku - zarówno tych, które chcą wzmocnić swoją relację, straciły satysfakcję ze związku, jak i tych, które mierzą się z trudnościami i pragną znaleźć skuteczne sposoby ich rozwiązania, narzeczeni i młode małżeństwa - aby zbudować solidne fundamenty trwałej relacji opartej na wzajemnym zrozumieniu i bliskości, pary w długoterminowych związkach - które pragną odnowić więź i pogłębić swoje porozumienie, osoby doświadczające trudności komunikacyjne w związkach - by nauczyć się, jak rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny i bez narastających frustracji. „(...)” jest skierowany do par, które pragną lepiej zrozumieć oraz pielęgnować swoje relacje. Ponadto, jako jedną ze świadczonych usług wskazali Państwo grę psychologiczną (…), stanowiącą spotkanie na żywo lub online dla grupy, wykorzystujące grę planszową do przechodzenia terapeutycznego procesu uwalnia od cierpienia i bólu. W czasie gry (także dzięki wsparciu grupy) uczestnicy identyfikują i uwalniają wiele obciążających emocji i przekonań oraz dokonują zmiany postrzegania bolesnych doświadczeń, co pozwala im poczuć wewnętrzną siłę, odwagę i chęć naprawienia relacji ze sobą i innymi. Odbiorcą gry psychologicznej (…) będą uczniowie (słuchacze), którzy to chcą nabyć wiedzę i umiejętności pozwalające na uwolnienie się od negatywnych przekonań i blokad emocjonalnych, lepsze zrozumienie siebie i swoich zachowań, zmianę perspektywy dającej możliwość wyjścia z bólu emocjonalnego w celu poprawy jakości swojego życia poprzez pracę nad przeszłymi doświadczeniami, poprawy dobrostanu psychicznego. Uczestnicy gry psychologicznej (…) zdobywają wiedzę i umiejętności pozwalające na identyfikację trudnych doświadczeń, takich jak konflikt, bolesne wspomnienia lub uczucie, takie jak uraza, poczucie winy czy złość. Zdobywają oni więc „warsztat”, który to pozwala na konfrontację z własnymi emocjami czy ukrytymi przekonaniami.

Wskazali Państwo we wniosku, że wszystkie kursy/szkolenia/zajęcia opisane we wniosku objęte będą wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Kursy/szkolenia objęte wnioskiem - to forma kształcenia ustawicznego określona w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, tj. kurs (...) umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Wskazane usługi „(...)” oraz „(…)” nie stanowią usług kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 117 ust. 1 Prawo oświatowe, gdyż usługi te mają na celu uwolnienie się od negatywnych przekonań i blokad emocjonalnych, lepsze zrozumienie siebie i swoich zachowań oraz skuteczne rozwiązywanie problemów w związkach. Celem świadczenia ww. usług nie jest uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.

Tym samym pomimo, że usługi te będą świadczyć Państwo w ramach placówki objętej systemem oświaty, to usługi „(...)” oraz „(…)” nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, z uwagi na to, że nie została spełniona przesłanka przedmiotowa. Opis tych usług wskazuje, że mają one charakter terapeutyczny i służą rozwiązywaniu indywidualnych problemów uczestników.

W konsekwencji, świadczonych przez Państwa usług „(...)” oraz „(…)” nie można uznać za usługi obejmujące kształcenie i wychowanie.

Mając zatem na uwadze okoliczności analizowanej sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku świadczone przez Państwa w ramach Placówki, która będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe usługi edukacyjno-szkoleniowe będące usługami w zakresie kształcenia, tj. Kurs Certyfikowanego Trenera, Instruktora Gry „(…)”, Praca z przekonaniami (...) i (...), Ceremonia wybaczania w kręgu - będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Natomiast świadczone przez Państwa usługi „(...)” oraz „(…)”, które nie stanowią usług kształcenia, nie będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż nie spełniają przesłanki przedmiotowej.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.