
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 1 kwietnia 2025 r. (wpływ 1 kwietnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca niniejszego wniosku – Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym jako podatnik czynny.
Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych na realizację inwestycji pn. „(…)”. Dofinansowanie wnioskowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego oraz rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Wniosek o pozyskanie dofinansowania został złożony w dniu 21.06.2024 r. Zakłada on przebudowę urządzeń wodnych na terenie gminy, zaplanowana inwestycja w szczególności będzie polegać na:
• koszeniu porostów,
• wykonaniu tymczasowych dróg dojazdowych,
• przebudowie wlotu do stawu,
• przebudowie zastawek powyżej wlotu do stawu,
• przebudowie wylotu ze stawu,
• wykonaniu ciągów pieszych i rowerowych wokół stawu.
Zaplanowane działania przyczynią się do prawidłowego funkcjonowania stawu „(…)”, szczególnie w okresach intensywnych opadów, tak aby nie dochodziło do zalewania terenów przyległych. Rodzaj planowanych robót obejmuję przebudowę urządzenia melioracji wodnych w postaci istniejącego ziemnego stawu rybnego „(…)” w (…) poprzez przebudowę dopływu i odpływu. Przebudowa wylotu do stawu „ (…)”, polegają na zastąpieniu istniejącego wlotu do stawu poprzez przedłużenia betonowego koryta o szerokości 80 cm do stawu. W korycie od strony napływu wody zainstalowana zostanie zastawka kanałowa z ręcznym mechanizmem podnoszącym zastawkę. Wykonane zostaną dwa zestawy prowadnic dla szandorów drewnianych z zakotwionych ceowników. Po koronie odtworzony zostanie ciąg pieszo rowerowy z barierkami równolegle do istniejącej trasy.
Na podstawie zawartej umowy na wykonanie zadanie pn. „(…)”, termin zakończenia realizacji zadania został określony do dnia 15.05.2025 r.
Zapisy umowy zawartej w związku z przyznaniem pomocy finansowej na zadanie oraz zasady programu stanowią, iż wszystkie wydatki związane z realizacją zadania muszą zostać poniesione nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność. W terminie od 1 czerwca 2025 r. do 30 czerwca 2025 r. należy złożyć wniosek o płatność wraz z wymaganymi dokumentami niezbędnymi do wypłaty dofinansowana. Ponoszone wydatki w odniesieniu do realizowanego zadania inwestycyjnego będą bezpośrednio i wyłącznie związane z ww. inwestycją i będą udokumentowane wystawionymi fakturami na Gminę, NIP: (…) jako nabywcę. Przewidywana wartość inwestycji wyniesie (…) zł brutto (w tym VAT (…) zł netto - koszty kwalifikowane). W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym.
Inwestycja będzie realizowana na terenie stanowiącym własność gminy – wnioskodawcy. Realizacja zadania będzie stanowić zadanie własne gminy a podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym pkt 14 - porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Efekt zrealizowanego zadania przyczyni się do prawidłowego funkcjonowania stawu „(…)”, szczególnie w okresach intensywnych opadów, zostanie osiągnięty następujący cel „Poprawa gospodarki wodnej, w tym nawożenia i stosowania pestycydów” ale nie będzie wykorzystywany przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do innych celów poza działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2024 r. o podatkach od towarów i usług, więc nie nastąpi możliwość przyporządkowana kwot podatku.
Wnioskodawca będzie wykorzystywał zrealizowany efekt zadania, o którym mowa we wniosku, do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy gmina Krzyżanowice ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego?
Państwa stanowisko w sprawie
W odniesieniu do przedstawionego zderzenia przyszłego oraz zdania Wnioskodawcy, gmina (…) w związku z planowaną inwestycją nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycje jak i po jej zakończeniu ponieważ inwestycja ta zalicza się do inwestycji z zakresu zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz, na podstawie faktu iż gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W tym miejscu należy również wskazać na uregulowania wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.).
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i ubiegają się Państwo o dofinansowanie ze środków zewnętrznych na realizację inwestycji pn. „(…)”.
Inwestycja zakłada przebudowę urządzeń wodnych na terenie gminy (…) – staw (…), zaplanowana inwestycja w szczególności będzie polegać na:
• koszeniu porostów,
• wykonaniu tymczasowych dróg dojazdowych,
• przebudowie wlotu do stawu,
• przebudowie zastawek powyżej wlotu do stawu,
• przebudowie wylotu ze stawu,
• wykonaniu ciągów pieszych i rowerowych wokół stawu.
Zaplanowane działania przyczynią się do prawidłowego funkcjonowania stawu „(…)”, szczególnie w okresach intensywnych opadów, tak aby nie dochodziło do zalewania terenów przyległych. Rodzaj planowanych robót obejmuję przebudowę urządzenia melioracji wodnych w postaci istniejącego ziemnego stawu rybnego „(…)” w (…) poprzez przebudowę dopływu i odpływu. Przebudowa wylotu do stawu „(…)”, polegają na zastąpieniu istniejącego wlotu do stawu poprzez przedłużenia betonowego koryta o szerokości 80 cm do stawu. W korycie od strony napływu wody zainstalowana zostanie zastawka kanałowa z ręcznym mechanizmem podnoszącym zastawkę. Wykonane zostaną dwa zestawy prowadnic dla szandorów drewnianych z zakotwionych ceowników. Po koronie odtworzony zostanie ciąg pieszo rowerowy z barierkami równolegle do istniejącej trasy.
Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą ustalenia czy będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zrealizowany efekt zadania, o którym mowa we wniosku, będą Państwo wykorzystywali do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto z opisu sprawy wynika, że realizacja zadania będzie stanowiła Państwa zadanie własne na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym. Realizując więc to zadanie, nie będą Państwo działali w charakterze podatnika.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.