
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację zadania nr 11. „...”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina Miejska A (dalej jako: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina prowadzi scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.
Gmina zamierza realizować projekt pn. „...” (dalej jako „Projekt”). Projekt ma charakter partnerski, tj. Gmina w porozumieniu z Gminą A wspólnie ubiegają się i będą wspólnie realizować zamierzenie, polegające na budowie i rozwoju swoich systemów teleinformatycznych (zakupie usług informatycznych oraz licencji) celem wprowadzenia do oferty partnerów e-usług na czwartym poziomie dojrzałości (tj. usług, które mogą być świadczone on-line od początku do końca, bez konieczności pojawienia się interesanta w urzędzie czy odbywania rozmów telefonicznych z urzędnikiem). Źródłem dofinansowania mają być środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027, działania 02.02 „...”. Wniosek o interpretację dotyczy zadań realizowanych przez Gminę.
I.Gmina w obszarze związanym z Projektem posiada aktualnie następujące systemy informatyczne:
1.Portal ePodatki, który integruje dane z systemu podatkowego oraz księgowego i udostępnia informacje o podatnikach, podstawie wymiaru, należnościach, wpłatach, zwrotach, ratach, wystawionych decyzjach, przeksięgowaniach. Portal umożliwia złożenie deklaracji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, o gruntach i lasach. Umożliwia również realizację płatności za pośrednictwem ...
2.System do kompleksowego zarządzania infrastrukturą drogową, który umożliwia:
a)bieżące utrzymanie dróg,
b)obsługę zajęcia pasa drogowego,
c)kontrolę GPS (monitoring objazdów, płużenia, odśnieżania),
d)wizualizacje na mapie,
e)przekazywanie zleceń do innych jednostek,
f)zarządzanie reklamami w pasie drogowym,
g)gromadzenie dokumentacji dotyczącej prac w pasie drogowym,
h)prowadzenie ewidencji dróg,
i)zarządzanie i planowanie organizacji ruchu,
j)wykonywanie wizji lokalnej pasa drogowego,
k)pomiary drogowe.
3.System elektronicznego zarządzania dokumentacją będący zintegrowanym pakietem oprogramowania do zarządzania dokumentami, korespondencją, sprawami oraz poleceniami, opartym o Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt (JRWA), który tworzy centralną, uporządkowaną bazę dokumentów i informacji (pism przychodzących i wychodzących, poleceń służbowych, umów, uchwał, regulacji wewnętrznych itp.). System posiada wbudowane mechanizmy przepływu pracy „workflow” co pozwala na kontrolę drogi obiegu dokumentów oraz stan realizacji spraw. System jest zintegrowany ze skrzynką podawczą ePUAP.
4.Geoportal, który udostępnia dane z powiatowej części państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, będące w dyspozycji Gminy Miejskiej A, która jest miastem na prawach powiatu. Geoportal udostępnia e-usługi dedykowane dla wykonawców prac geodezyjnych, komorników oraz rzeczoznawców majątkowych, a także umożliwia zakup materiałów z …. W formie warstw mapowych, geoportal udostępnia między innymi dane o uzbrojeniu terenu, działki, użytki, adresy, obiekty topograficzne, plany zagospodarowania przestrzennego, dane związane ze środowiskiem i jego ochroną.
II.W ramach Projektu, Gmina planuje realizować następujące działania:
1.Wytworzenie „części miejskiej” Platformy Usługowej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (dalej jako „Platforma Usługowa MOF”). Platforma Usługowa MOF to portal integrujący dane i usługi z różnych systemów należących do obu gmin - partnerów w projekcie tj. Gminy i Gminy A. Dzięki Platformie Usługowej MOF mieszkańcy mają dostęp do wszystkich produktów wytworzonych w ramach projektu. Do budowy Platformy zostanie wykorzystany CMS strony ... oraz aplikacja mobilna skojarzona ze stroną. Platforma Usługowa MOF zawierać będzie co najmniej:
‒treści proponowane przez redaktora Platformy,
‒opisy wszystkich świadczonych przez urząd e-usług - w tym również na platformie ePUAP, z których mieszkaniec może skorzystać w sposób elektroniczny,
‒dostęp do formularzy usług oferowanych poprzez e-urząd,
‒mechanizm śledzenia postępu spraw,
‒dostęp do spersonalizowanych danych o należnościach i zobowiązaniach z tytułu podatków i opłat lokalnych,
‒dostęp do płatności z tytułu zobowiązań.
2.Wytworzenie możliwości tworzenia kont na Platformie oraz personalizacji widoków (subskrybowania tylko tych informacji czy usług, którymi użytkownik jest zainteresowany).
3.Włączenie e-usług udostępnianych przez portal ePodatki do Platformy Usługowej MOF
4.Uruchomienie ePłatności w aplikacji mObywatel.
5.Rozbudowa posiadanego systemu elektronicznego obiegu dokumentów o formularze e-usług, generator formularzy, integrację z systemem eDoręczenia.
6.Rozbudowa posiadanego systemu do obsługi zarządzania drogami o:
‒formularze niezbędne do uruchomienia e-usług związanych zarządzaniem infrastrukturą drogową,
‒integrację z Węzłem Krajowym,
‒integrację z systemem obiegu dokumentów,
‒uzupełnienie ewidencji dróg i infrastruktury drogowej (pomiary i fotorejestracja) dla 2,7 km nowych dróg,
‒opracowanie warstwy infrastruktury drogowej i włączenie jej do geoportalu.
7.Wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w A wraz z uruchomieniem e-usług, które nie są obsługiwane przez system ....
8.Przygotowanie bazy wiedzy oraz wdrożenie wirtualnego asystenta.
9.Przeszkolenie pracowników Urzędu Miasta A oraz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A (informatyków oraz pracowników merytorycznych) w zakresie obsługi nowych oraz rozbudowanych systemów.
III.W efekcie realizacji Projektu jednostki Gminy (Urząd Miasta, MOPS) będą mogły świadczyć poniższe e-usługi na 4 poziomie dojrzałości:
Lp. Nazwa e-usługi Poziom dojrzałości
1.Wniosek Konsumenta 4
2.Wniosek o wydanie zaświadczenia o ilości osób/braku osób zameldowanych w lokalu lub budynku 4
3.Wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców 4
4.Deklaracja „śmieciowa’’ 4
5.Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych 4
6.Wniosek o przyznanie pomocy z zakresu pomocy społecznej oraz świadczeń z pieczy zastępczej (MOPS) 4
7.Wniosek o wydanie:
a)Karty Dużej Rodziny,
b)… Karty Dużej Rodziny,
c)Karty Seniora. 4
8.Zezwolenie na przejazd pojazdów nienormatywnych 4
9.Wniosek o wpis do rejestru zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie umów międzynarodowych 4
10.Wniosek na sterylizację kotów wolno żyjących 4
11.Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew 4
12.Sprawozdanie podmiotu prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych 4
13.Oświadczenie podmiotu obowiązanego do ponoszenia opłaty za usługi wodne z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej 4
IV.Według wstępnego, szacunkowego kosztorysu obejmującego zadania Gminy, w tym zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji przygotowawczej wspólnej dla obu partnerów (obu gmin), zrealizowane przez Gminę:
1.Dokumentacja przygotowawcza Opracowanie dokumentacji przygotowawczej netto brutto VAT: ………
2.Wytworzenie Platformy Usługowej MOF - gmina miejskaRealizacja projektu – Gmina Miejska A netto brutto VAT: ………
3.Przygotowanie bazy wiedzy oraz wdrożenie wirtualnego asystenta - gmina miejska netto brutto VAT: ………
4.Włączenie e-usług udostępnianych przez portal ePodatki do Platformy Usługowej MOF - gmina miejska netto brutto VAT: ………
5.Uruchomienie ePłatności w aplikacji mObywatel - gmina miejska netto brutto VAT: ………
6.Rozbudowa posiadanego systemu elektronicznego obiegu dokumentów o formularze e-usług, generator formularzy, integrację z systemem eDoręczenia - gmina miejska netto brutto VAT: ………
7.Uruchomienie e-usług - gmina miejska netto brutto VAT: ………
8.Rozbudowa posiadanego systemu do zarządzania infrastrukturą drogową - gmina miejska netto brutto VAT: ………
9.Uzupełnienie ewidencji dróg i infrastruktury drogowej (pomiary, fotorejestracja) dla 2,7 km nowych dróg - gmina miejska netto brutto VAT: ………
10.Opracowanie warstwy infrastruktury drogowej i włączenie jej do geoportalu - gmina miejska netto brutto VAT: ………
11.... netto brutto VAT: ………
12.Szkolenia - gmina miejska netto brutto VAT: ………
W odniesieniu do zadań opisanych w pkt 1-10 i 12, przyjęto że podatek VAT będzie niekwalifikowalny.
Wyłącznie jako koszt kwalifikowany (podlegający refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) uznano kwotę podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadania 11. „...”.
Zdaniem Gminy w przypadku tego systemu zakupywanego dla ośrodka pomocy społecznej nie ma żadnej możliwości odzyskania kwoty poniesionego VAT. Działalność prowadzona przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A (dalej jako „MOPS”) nie wiąże się ze sprzedażą, w tym sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. MOPS jest jednostką organizacyjną Miasta A nieposiadającą osobowości prawnej. Ośrodek realizuje zadania własne Miasta oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone ustawą o pomocy społecznej i innymi ustawami. MOPS jest jednostką budżetową podlegającą scentralizowanym rozliczeniom podatku VAT z Gminą, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. MOPS Ustala własny wskaźnik i prewskaźnik. Z uwagi na brak dochodów opodatkowanych wynosi on 0%. Wszystkie dochody osiągane przez MOPS w ramach swojej działalności są dochodami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i są to w szczególności:
‒opłaty z tytułu odpłatności za członków rodzin przebywających w domach pomocy społecznej i w rodzinnym domu pomocy oraz za korzystanie z usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania,
‒opłaty z tytułu odpłatności za pobyt dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych pobierane od rodziców,
‒opłaty z tytułu odpłatności za pobyt dziecka w rodzinie zastępczej pobierane od innych gmin na podstawie zawartych porozumień o umieszczeniu dzieci w rodzinach zastępczych znajdujących się na terenie miasta,
‒opłaty pobierane od rodziców z tytułu odpłatności za dzieci niepełnosprawne dojeżdżające do szkół i korzystające ze specjalistycznych usług transportowych na terenie miasta,
‒zwroty nienależnie pobranych w latach ubiegłych świadczeń rodzinnych, wychowawczych oraz z funduszu alimentacyjnego,
‒zwroty nienależnie pobranych w latach ubiegłych zasiłków stałych i okresowych,
‒zwroty z tytułu dodatków mieszkaniowych finansowanych z budżetu miasta,
‒zwroty z tytułu poniesionych przez MOPS kosztów za pochówek,
‒zwroty z tytułu poniesionych przez MOPS wydatków na świadczenia w formie gorącego posiłku i suchego prowiantu wydanych osobom bezdomnym, dla ponoszenia których właściwa jest inna gmina będąca miejscem ostatniego zameldowania na pobyt stały,
‒odsetki od zwrotów nienależnie pobranych świadczeń i zasiłków,
‒opłaty za wydanie karty parkingowej dla osoby niepełnosprawnej,
‒wpływ dochodów z PFRON na obsługę realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
‒wpływy z tytułu pobrania kosztów upomnień, kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej;
‒wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego odprowadzania podatku dochodowego,
‒odsetki na rachunkach bankowych MOPS.
Pytanie
Czy w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją zadania nr 11. „...”, Gminie nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację tego zadania.
Państwa stanowisko w sprawie
W odniesieniu do kwoty podatku VAT związanego z realizacją zadania 11. „...” związku z brakiem sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT, którą dałoby się przypisać bezpośrednio MOPS, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, dalej jako: „ustawa z dnia 8 marca 1990 r.”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.
Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy - bezpośrednio, więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czy to będzie działalność opodatkowana, zwolniona czy może niepodlegająca opodatkowaniu. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, jeżeli wyodrębnienie nie jest możliwe podatnik ma prawo do odliczenia w części kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną jak i nieopodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
W myśl art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy z dnia 11 marca 2004 r., sposób określenia prewspółczynnika najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia prewspółczynnika można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).
Prewskaźnik określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stosuje się odpowiednio zgodnie z art. 86 ust. 2g tej ustawy.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego. Na mocy § 1 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r., rozporządzenie
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z i wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze. Zgodnie z § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla poszczególnych jednostek organizacyjnych. Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100 / D gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D - dochody wykonane jednostki budżetowej.
Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 tej ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz - w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku – w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w zakresie prewskaźnika odpowiednio stosuje się przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., dotyczące tzw. współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Współczynnik proporcji ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w przypadku gdy współczynnik proporcji nie przekroczył 2% - podatnik ma prawo uznać, że wynosi on 0%. Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy z dnia 11 marca 2004 r., regulacja art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ma także zastosowanie względem prewskaźnika. Jeśli zatem prewskaźnik nie przekracza 2%, podatnik może uznać, że wynosi on 0%.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku systemu zakupywanego dla ośrodka pomocy społecznej - w ramach realizacji zadania nr 11 w Projekcie, nie ma żadnej możliwości odzyskania kwoty poniesionego VAT. Działalność prowadzona przez MOPS nie wiąże się ze sprzedażą, w tym sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Prewskaźnik wyliczony dla tej jednostki na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynosi 0%.
Wszystkie dochody osiągane przez MOPS w ramach swojej działalności są dochodami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i są to w szczególności:
‒opłaty z tytułu odpłatności za członków rodzin przebywających w domach pomocy społecznej i w rodzinnym domu pomocy oraz za korzystanie z usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania,
‒opłaty z tytułu odpłatności za pobyt dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych pobierane od rodziców,
‒opłaty z tytułu odpłatności za pobyt dziecka w rodzinie zastępczej pobierane od innych gmin na podstawie zawartych porozumień o umieszczeniu dzieci w rodzinach zastępczych znajdujących się na terenie miasta,
‒opłaty pobierane od rodziców z tytułu odpłatności za dzieci niepełnosprawne dojeżdżające do szkół i korzystające ze specjalistycznych usług transportowych na terenie miasta,
‒zwroty nienależnie pobranych w latach ubiegłych świadczeń rodzinnych, wychowawczych oraz z funduszu alimentacyjnego,
‒zwroty nienależnie pobranych w latach ubiegłych zasiłków stałych i okresowych,
‒zwroty z tytułu dodatków mieszkaniowych finansowanych z budżetu miasta,
‒zwroty z tytułu poniesionych przez MOPS kosztów za pochówek,
‒zwroty z tytułu poniesionych przez MOPS wydatków na świadczenia w formie gorącego posiłku i suchego prowiantu wydanych osobom bezdomnym, dla ponoszenia których właściwa jest inna gmina będąca miejscem ostatniego zameldowania na pobyt stały,
‒odsetki od zwrotów nienależnie pobranych świadczeń i zasiłków,
‒opłaty za wydanie karty parkingowej dla osoby niepełnosprawnej,
‒wpływ dochodów z PFRON na obsługę realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
‒wpływy z tytułu pobrania kosztów upomnień, kosztów egzekucyjnych, opłaty komorniczej,
‒wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego odprowadzania podatku dochodowego,
‒odsetki na rachunkach bankowych MOPS.
W przypadku zakupów realizowanych w ramach zadania nr 11 „...” dla MOPS, nie ma żadnej możliwości odzyskania kwoty poniesionego VAT. Działalność prowadzona przez MOPS nie wiąże się ze sprzedażą określoną przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w tym ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. MOPS jest jednostką organizacyjną Miasta A nieposiadającą osobowości prawnej. Ośrodek realizuje zadania własne Miasta oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone ustawą o pomocy społecznej i innymi ustawami. MOPS jest jednostką budżetową podlegającą scentralizowanym rozliczeniom podatku VAT z Gminą, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT. MOPS ustala własny wskaźnik i prewskaźnik. Z uwagi na brak dochodów opodatkowanych, prewskaźnik wynosi 0%.
Odnosząc powyższe do przedmiotu niniejszego wniosku, Gmina nie ma możliwości przypisania zakupów związanych z realizacją zadania nr 11 bezpośrednio do prowadzonej sprzedaży opodatkowanej bowiem MOPS takiej sprzedaży nie realizował i nie realizuje. W związku z powyższym, Gmina może przyjąć, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do faktur dotyczących związanych z realizacją zadania nr 11. „...”.
Reasumując Gmina wnosi o uznanie stanowiska za prawidłowe w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
‒podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
‒podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ efekty zadania nr 11 pn. „...” nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych VAT. Jak bowiem Państwo wskazali, działalność prowadzona przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A nie wiąże się ze sprzedażą, w tym sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Wszystkie dochody osiągane przez MOPS w ramach swojej działalności są dochodami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. MOPS ustala własny wskaźnik i prewskaźnik, z uwagi na brak dochodów opodatkowanych wynosi on 0%. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania nr 11. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że Państwa Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych na realizację zadania nr 11. „...” w ramach projektu pn. „...”, ponieważ efekty ww. zadania nr 11 nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.