
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadania pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.). Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, składające się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu dostawy wody oraz odprowadzania ścieków, wynajmu i dzierżawy.
Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy (…) i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT - obroty osiągane przez jednostki są wykazywane w łącznych rozliczeniach VAT Gminy. W strukturze organizacyjnej Gminy (…) funkcjonują następujące jednostki budżetowe:
1)(…),
2)(…),
3)(…).
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług (zadania własne) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną (m.in. refakturowanie opłat za energię, sprzedaż wody, odbiór ścieków, dzierżawa nieruchomości gruntowej, sprzedaż nieruchomości) i zwolnioną (wynajem na cele mieszkalne lokalu, dzierżawa nieruchomości gruntowej, sprzedaż nieruchomości).
Gmina jest właścicielem różnych nieruchomości, w tym terenów rekreacyjnych i turystycznych. Gmina w latach (…) w ramach projektu „(…)” będzie realizować zadania dotyczące zagospodarowanie terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…): (…) i (…). Zasadniczym celem realizacji projektu jest ochrona, rozwój i promowanie publicznych walorów turystycznych i usług turystycznych Gminy (…). Projekt zagospodarowania terenów rekreacyjnych przy (…) (…), (…) i (…), ma na celu stworzenie przyjaznej i atrakcyjnej infrastruktury dla turystów, uwzględniając jednocześnie zrównoważony rozwój i ochronę środowiska. Ważnym elementem tego projektu jest zastosowanie rozwiązań zgodnych z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym ((…)), która promuje minimalizację odpadów, recykling oraz efektywne zarządzanie zasobami. Zastosowanie będą miały rozwiązania przyjazne środowisku, takie jak:
1)(…);
2)(…);
3)(…);
4)(…).
5)(…);
6)(…);
7)(…).
Realizacja inwestycji odbywa się w ramach wykonywania zadań własnych Gminy. Gmina realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie ochrony środowiska i przyrody (pkt 1), kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10), za utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15), edukacją publiczną (pkt 8) oraz promocji gminy (pkt 18).
Gmina (…) realizując projekt „(…)” stworzy nowe miejsca infrastruktury rekreacyjno-wypoczynkowej na terenie gminy. Powyższe działania pozwolą na zwiększenie poziomu dostępu mieszkańców oraz turystów do terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Realizacja projektu wpływa na stymulowanie aktywności turystycznej w regionie poprzez, wzrost liczby odwiedzających obiekty turystyczne.
Inwestycja nie jest ukierunkowania na zysk, nie będzie generować dochodu. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie nieodpłatna i ogólnodostępna dla wszystkich odwiedzających. Przedmiotem zadania jest zagospodarowanie terenów rekreacyjnych/turystycznych przy dwóch (…): (…) i (…):
1.Teren wokół (…) (…) (…)
-(…),
-(…),
-(…).
2.Teren w pobliżu (…):
-(…),
-(…),
-(…),
-(…),
-(…),
-(…),
-(…),
-(…).
Ponadto w projekcie (…) za pomocą (…) i usług (…), ze szczególnym uwzględnieniem (…) osób znajdujących się w (…) ((…)) - poprzez montaż (…) przy (…) w (…). (…) zewnętrzny pełnić będzie funkcję (…). Zawierać będzie informację o głównych atrakcjach turystycznych, ich (…), a także lokalizacje. (…) dostosowany będzie do potrzeb osób z (…) ((…)). Urządzenia będą proste w obsłudze - będą przyjazne osobom w każdym wieku, również (…).
W dniu (…) (…) 2024 r. Gmina zawarła z Województwem (…) umowę Nr (..) o dofinansowanie projektu „(…)” w ramach Działania 7.10 Turystyczne (…) (typ projektu 1,2,3) (…) Priorytetu VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych programu Fundusze Europejskie dla (…) (…). Wartość dofinansowania wynosi (…) zł tj. (…)% kwoty całkowitych kosztów kwalifikowalnych. Wkład Gminy wyniesie nie mniej niż (…) zł. Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji. W realizowanym zadaniu podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym. Dofinansowanie będzie przekazane w formie refundacji wydatków w postaci płatności pośrednich i płatności końcowej lub jako zaliczki. Gmina może składać wniosek o płatność nie częściej niż raz w miesiącu i nie rzadziej niż raz na trzy miesiące. Pierwszy wniosek o płatność składa się nie później niż w terminie trzech miesięcy od podpisania umowy.
Gmina dotychczas nie otrzymała dofinansowania - planowane jest złożenie wniosku o płatność w (…) (…) 2025 r.
Zestawienie planowanych wydatków na zagospodarowanie terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…): (…) i (…)- związanych z realizacją projektu i źródła ich finansowania przedstawia się następująco:
RODZAJ WYDATKU |
DOFINANSOWANIE |
WKŁAD GMINY |
OGÓŁEM |
|||
netto |
VAT |
netto |
VAT |
netto |
VAT |
|
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
RAZEM |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
(…) |
RAZEM BRUTTO |
(…) |
(…) |
(…) |
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania (koszty (…) % - wyniosą (…) zł) w realizowanym projekcie przedstawia się następująco:
-dofinansowanie - (…) % (kwota (…) zł),
-wkład własny Gminy - (…)% (kwota (…)zł).
Realizacja inwestycji pn. „(…)” jest uzależniona od dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. W sytuacji gdyby projekt nie był dofinansowany, to Gmina musiałaby pokryć wydatki na realizację zadania z innych środków, realizować zadanie w mniejszym zakresie lub nie realizować przedmiotowego zadania. W przypadku natomiast niezrealizowania projektu Gmina, zgodnie z umową o dofinansowanie, byłaby zobowiązana do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie może być przeznaczone na inne cele, a w szczególności na ogólną działalność Gminy czy inny projekt, a jedynie na projekt, o którym mowa we wniosku i w umowie o dofinansowanie. Wysokość dofinansowania uzależniona jest wyłącznie od całkowitego kosztu operacji, a więc nabywanych przez Gminę usług.
Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Otrzymane dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy" tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(…)”.
Gmina jest zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z instytucją finansującą. Rozpatrując wniosek o płatność złożony po wykonaniu projektu, Województwo (…) dokona sprawdzenia zgodności realizacji projektu.
Do szczegółowych obowiązków Gminy przy realizacji projektu należy:
1.pełnienie funkcji inwestora:
a)wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,
b)protokolarne przekazanie terenu budowy,
c)zapewnienie nadzoru inwestorskiego,
d)dokonywanie odbiorów robót.
2.zawarcie umów z wykonawcami w zakresie realizacji inwestycji.
3.regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców.
4.odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją.
5.dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.
Obecnie inwestycja jest na etapie przygotowania postępowania przetargowego w trybie podstawowym i nie zostały zawarte jeszcze umowy z wykonawcami. Gmina podpisze umowę/y na wykonanie zadania. Wykonawca/y wystawią faktury z wykazanym podatkiem VAT, wskazując Gminę jako nabywcę. Wydatki będą bezpośrednio i wyłącznie związane z inwestycją pn. „(…)”.
Wydatki stanowić będą nakłady na środek trwały będący własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy jako dwie odrębne pozycje - (…) i (…), podlegające amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Realizowane w ramach projektu zagospodarowanie terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…), po ich wykonaniu, pozostanie własnością Gminy. Nakłady wyniosą powyżej 15 tys. zł. Wydatki ponoszone w związku z zagospodarowaniem terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…), stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT.
Po zakończeniu realizacji inwestycji - zagospodarowanie terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…) na terenie Gminy - nieruchomością nadal zarządzać będzie Gmina (…).
Gmina, jako właściciel terenów rekreacyjnych/turystycznych, wykorzystywać je będzie do realizacji zadań własnych. Zagospodarowane w ramach projektu tereny wykorzystywane będą przez Gminę w zakresie działalności sportowej i rekreacyjno-wypoczynkowej. Zagospodarowane tereny będą ogólnodostępne, udostępniane w sposób nieodpłatny i niekomercyjny. Gmina nie będzie ich wykorzystywała do czynności odpłatnych.
Nabycie towarów i usług w związku z zagospodarowaniem terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…) nie następuje w ramach wykonywanej przez Gminę działalności gospodarczej i w momencie dokonywania nabycia Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT. Wydatki dotyczące inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi VAT. Gmina ma możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do czynności nie stanowiących działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki na zagospodarowanie terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…) będą udokumentowane przez wykonawcę fakturami wystawionymi na Gminę, z wykazanym podatkiem VAT. Zagospodarowanie terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…) związane będzie wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowanymi Gminy. Gmina realizując ww. Projekt nie będzie wykonywała działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, nie wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Gmina dotychczas nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji. Gmina dotychczas otrzymała następujące faktury:
-Faktura nr (…) z dnia (…) na kwotę (…) zł brutto (kwota netto (…) zł, podatek VAT (…) zł), na zakup (…). Faktura została zapłacona w dniu (…) r.
-Faktura nr (…) z dnia (…) na kwotę (…) zł brutto (kwota netto (…) zł, podatek VAT (…) zł), na zakup (…). Faktura została zapłacona w dniu (…) r.
Pytanie
Czy Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadania pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy (…), w odniesieniu do wydatków służących czynnościom niepodlegającym VAT dotyczących inwestycji - „(…)” Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Uzasadnienie
Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zadania z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie bezpłatne. Gmina nie planuje uzyskiwania żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z przedmiotowym zadaniem. Gmina dokonując zagospodarowania terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…) wykorzystywać je będzie wyłącznie do zadań własnych - do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wydatki poniesione na realizację projektu, są w sposób bezpośredni i jednoznaczny związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami. Z powyższego wynika, że możliwe jest dokonanie odliczenia VAT od dokonywanych wydatków wówczas, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:
-wydatek ponoszony jest przez podatnika,
-wydatek jest związany z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
-nie ma zastosowania art. 88 ustawy o VAT.
Tym samym, nie jest możliwe dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Powyższe znajduje potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych:
-z dnia 28 stycznia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.970.2024.1.MH, w której określono, że „warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - dokonane przez Powiat zakupy w ramach realizacji przedmiotowego projektu, zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po jego zakończeniu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. przedsięwzięcia. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie będą spełniali Państwo tego warunku, nie będą Państwo mieli zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia. Zatem, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „...”w ramach programu Fundusze Europejskie (…), ponieważ dokonane przez Powiat zakupy w ramach realizacji przedmiotowego projektu, zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po jego zakończeniu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;
-z dnia 21 stycznia 2025 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.693.2024.1.AKR, w której podkreślono, że „Gmina będzie wykorzystywać majątek powstały w ramach Inwestycji, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy. Oznacza to, że majątek powstały w ramach Inwestycji będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. Inwestycji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Podsumowując, stwierdzam, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji";
-z dnia 18 listopada 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.558.2024.1.MR, gdzie wskazano, że „Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych i stanowi celowe przedsięwzięcie dla zapewnienia wody do celów rekreacyjnych, pożarowych oraz małej retencji. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, a wykorzystując powstały w wyniku realizacji Projektu majątek nie będziecie Państwo uzyskiwać przychodów. Zatem przy realizacji Projektu nie działacie Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej, w ramach zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a zakupione towary i usługi w ramach realizacji Projektu nie pozostają w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych - co w konsekwencji powoduje, iż w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione.
Podsumowując, stwierdzam, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu”;
-z dnia 15 listopada 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.761.2024.1.MJ gdzie uznano, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazano w opisie sprawy - efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu”;
-z dnia 12 listopada 2024 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.572.2024.1.GK, w której uznano, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy, zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy. Ponadto Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów związanych z wykorzystaniem uzyskanego w wyniku realizacji Projektu majątku. Zatem w niniejszej sprawie podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją Projektu nie będzie związany z realizacją czynności opodatkowanych. Tym samym, nie będą spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Projektu”;
-z dnia 02 września 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.407.2024.1.TK, w której wskazano, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, bowiem jak wynika z wniosku, nabyte towary i usługi związane z realizacją wyżej wymienionego zadania będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego zadania. Podsumowując stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadania”;
-z dnia 23 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.534.2024.1.DS, w której podkreślono, że „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazano w treści wniosku - podejmowane zadania w ramach wyżej opisanego projektu należy do zadań własnych Gminy. Nabyte towary i usługi nie są i nie będą przez Gminę wykorzystane do prowadzenia działalności odpłatnej. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług związanych z realizacją projektu";
-z dnia 08 sierpnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.377.2024.1.MW w której podkreślono, że „Z opisu sprawy wynika, że infrastruktura będzie ogólnodostępna dla mieszkańców i korzystanie z niej będzie nieodpłatne, miejsce to ma pełnić funkcję rekreacyjno-wypoczynkową, będzie też miejscem lokalnej integracji i aktywności społecznej. W konsekwencji, nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w związku z realizacją projektu”;
-z dnia 19 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.316.2024.1.PM w której uznano, że „podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wskazali Państwo we wniosku - nie będą Państwo prowadzili sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Zatem nie będą Państwo mieli - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania”;
-z dnia 08 lipca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.334.2024.1.MGO gdzie wskazano, że „jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - wydatki związane z planowaną przebudową infrastruktury należy bezpośrednio przyporządkować do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn."...", ponieważ efekty realizacji tej inwestycji będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”;
-z dnia 09 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.288.2024.1.AS w której uznano, że „W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku - realizacja Operacji stanowi realizację Państwa zadań własnych, obejmujących m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz edukacji publicznej oraz nie będą Państwo osiągali przychodów związanych z użytkowaniem powstałej Infrastruktury. Zatem nie będą państwo mieli - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Operacji. Podsumowując, stwierdzam, że w związku z realizacją Projektu nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego”;
-z dnia 07 maja 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.206.2024.1.NS gdzie uznano, że „Budowa obiektów/miejsc rekreacyjnych i turystycznych odbywa się w ramach władztwa publicznego, Gmina wykonując te inwestycje działa jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Dodatkowo - jak Państwo wskazali - nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Gmina nie będzie wykorzystywać ww. majątku do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Ponadto, planowana operacja ma charakter niekomercyjny oraz służy zaspokajaniu potrzeb lokalnej społeczności. Zatem, realizując zadanie wskazane we wniosku Gmina nie działała w charakterze podatnika VAT, lecz działała w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Z kolei towary i usługi związane z realizacją tej operacji nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Gmina nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania, ani prawa do jego zwrotu - zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy. (...). W konsekwencji, Gmina nie ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn.: „(...)”, zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu”;
-z dnia 12 kwietnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.127.2024.1.WK, w której podkreślono, że „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione, gdyż - jak wskazali Państwo w opisie sprawy - towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Cel jest publiczny, miejsca ogólnodostępne dla wszystkich, za które nie będzie pobierana opłata. Tym samym, nie będą spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację Projektu. Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na budowę placu zabaw w Parku (...) i (…) boisk osiedlowych w S. przy ul. P. i ul. W”;
-z dnia 01 marca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.17.2024.1.KL w której wskazano, że „Zrealizowany Projekt jest związany wyłącznie z zadaniami własnymi Gminy, wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym. Powstałe w wyniku realizacji Inwestycji obiekty są bezpłatnie ogólnodostępne dla mieszkańców i nie są w żaden sposób udostępniane odpłatnie. Inwestycja nie jest więc wykorzystywana przez Gminę do świadczenia jakichkolwiek czynności podlegających VAT. Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)". Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Gmina wskazała, że zrealizowany Projekt jest związany wyłącznie z zadaniami własnymi Gminy, wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym. Powstałe w wyniku realizacji Inwestycji obiekty są bezpłatnie ogólnodostępne dla mieszkańców i nie są w żaden sposób udostępniane odpłatnie. Inwestycja nie jest więc wykorzystywana przez Gminę do świadczenia jakichkolwiek czynności podlegających VAT. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gmina nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu”.
Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane na otrzymywanych przez Gminę fakturach dokumentujących wydatki na realizację projektu „(…)”, które wykorzystywane będą wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl ust. 1 tego artykułu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 10, 15 i 18 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1); edukacji publicznej (pkt 8); kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10); utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15); promocji gminy (pkt 18).
W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo właścicielem różnych nieruchomości, w tym terenów rekreacyjnych i turystycznych. W latach (…) w ramach projektu „(…)” będą Państwo realizować zadania dotyczące zagospodarowania terenów rekreacyjnych/turystycznych przy (…) (…): (…) i (…). Zasadniczym celem realizacji projektu jest ochrona, rozwój i promowanie publicznych walorów turystycznych i usług turystycznych Państwa Gminy. Projekt zagospodarowania terenów rekreacyjnych przy (…) (…), (…) i (…), ma na celu stworzenie przyjaznej i atrakcyjnej infrastruktury dla turystów, uwzględniając jednocześnie zrównoważony rozwój i ochronę środowiska.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadania pn. „(…)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bowiem - jak wskazali Państwa we wniosku – wydatki dotyczące inwestycji będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi VAT. Inwestycja nie jest ukierunkowania na zysk, nie będzie generować dochodu. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie nieodpłatna i ogólnodostępna dla wszystkich odwiedzających. Zagospodarowane tereny będą ogólnodostępne, udostępniane w sposób nieodpłatny i niekomercyjny, nie będą Państwo ich wykorzystywali do czynności odpłatnych. Ponadto – co również wynika z wniosku – realizacja projektu odbywa się w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 10, 15 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zatem realizując ww. projekt, nie działają Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, lecz jako organ władzy publicznej, w zakresie zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, w ramach czynności publicznoprawnych.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację przedmiotowego zadania.
Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją zadania pn. „(…)”.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.