Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w kwestii braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz braku możliwości zwrotu różnicy podatku VAT od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) (…) na realizację projektu pn. „(…)”. Z uwagi na fakt, iż (…) jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, iż realizacją projektu zajmie się Urząd (…).

(…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Jednym z warunków rozliczenia dofinansowania z Instytucją Zarządzającą (…) (…) jest dostarczenie interpretacji indywidualnej z Biura Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącej informacji, czy beneficjent (w tym przypadku przez beneficjenta należy rozumieć (…)) ma prawo czy też nie ma prawa odzyskać podatku VAT w ramach projektu. Jest to o tyle istotne, że według przepisów regulujących zasady dofinansowanie ze środków UE, podatek VAT który jest możliwy do odzyskania nie może stanowić tzw. kosztu kwalifikowalnego.

Powyższy projekt jest realizowany w partnerstwie (…) gmin, w którym liderem projektu jest (…), a partnerami poniższe gminy:

-(…).

Celem projektu jest rozwój energetyki rozproszonej przyczyniającej się do poprawy jakości powietrza podregionu (…), zwiększenia udziału energii odnawialnej w ogólnym bilansie energetycznym gmin, redukcji zanieczyszczeń, poprawy zdrowia i sytuacji ekonomicznej mieszkańców, a także kształtowania postaw proekologicznych.

W projekcie zaplanowano zadania:

1.Udzielanie grantów na zakup, dostawę i montaż instalacji OZE wytwarzających energię cieplną i/lub elektryczną na potrzeby socjalno-bytowe oraz magazynowanie energii (w regulaminie projektu wskazano rodzaje i liczbę poszczególnych instalacji pojedynczych i w zestawach). Gminy Partnerskie powierzyły (…) realizację zadania polegającego na udzielaniu grantów na zakup, dostawę i montaż instalacji OZE właścicielom/współwłaścicielom nieruchomości znajdujących się na terenie Gmin Partnerskich (grantów udzielać będzie (…)).

2.(…), na którą składają się różne działania mające wpływ na kształtowanie (…) wśród mieszkańców – zadanie realizowane indywidualnie przez wszystkich partnerów projektu.

Projekt jest realizowany w formule grantowej – (…), tj. (…), będzie udzielał grantów osobom fizycznym. Grant to wsparcie finansowe dla osób fizycznych polegający na refundacji części kosztów ((…)) na zadania uwzględnione w projekcie. Koszty będą ponoszone bezpośrednio przez mieszkańców.

Wyboru wykonawcy prac związanych z realizacją zadania 1 dokonują mieszkańcy, którzy zawierają z wybranym wykonawcą umowę. Jako nabywcy na fakturach VAT figurują osoby fizyczne, które otrzymały grant. Grantobiorca (mieszkaniec) po zrealizowaniu zadania, dokona rozliczenia grantu. Grantobiorcy będą ostatecznymi beneficjentami wsparcia pochodzącego ze środków europejskich. Mieszkańcy w ramach projektu nie będą dokonywać żadnych wpłat na rzecz (…).

W ramach zadania 2 – kampanii edukacyjnej w zakresie wydatków (…) na fakturach VAT figurować będzie (…). Kampania edukacyjna, proekologiczna skierowana będzie do szerokiego grona odbiorców: Uczestników projektu, Grantobiorców, dzieci i młodzieży szkolnej i mieszkańców (…).

Ponadto w ramach projektu (…) poniesie wydatek związany z (…) i (…) na terenie (…) (…), zgodnie z (…) programu „(…)”, a także będzie ponosiło inne wydatki stanowiące koszty pośrednie niniejszego projektu.

Wydatki w ramach zadania 2 oraz w ramach kosztów pośrednich są jedynymi wydatkami w projekcie, gdzie VAT stanowił koszt kwalifikowany.

Zakupione przez (…) towary i usługi związane z projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Okres realizacji projektu: (…) – (…) (…).

Pytanie

Czy w odniesieniu do projektu partnerskiego „(…)” realizowanego przez Urząd (…) – jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej (…), istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu pn. „(…)” nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.

(…) nie ma możliwości odzyskania podatku VAT gdyż zakupione przez (…) towary i usługi związane z przedmiotowym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaka jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. (…) nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl ust. 1 tego artykułu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Otrzymali Państwo dofinansowanie na realizację projektu pn. „(…)”. Projekt jest realizowany w partnerstwie (…) gmin, w którym liderem projektu są Państwo. Celem projektu jest rozwój energetyki rozproszonej przyczyniającej się do poprawy jakości powietrza podregionu (…), zwiększenia udziału energii odnawialnej w ogólnym bilansie energetycznym gmin, redukcji zanieczyszczeń, poprawy zdrowia i sytuacji ekonomicznej mieszkańców, a także kształtowania postaw proekologicznych.

W projekcie zaplanowano dwa zadania:

1. Udzielanie grantów na zakup, dostawę i montaż instalacji OZE wytwarzających energię cieplną i/lub elektryczną na potrzeby socjalno-bytowe oraz magazynowanie energii. Gminy Partnerskie powierzyły Państwu realizację zadania polegającego na udzielaniu grantów na zakup, dostawę i montaż instalacji OZE właścicielom/współwłaścicielom nieruchomości znajdujących się na terenie Gmin Partnerskich.

Grant to wsparcie finansowe dla osób fizycznych polegający na refundacji części kosztów (z wyłączeniem podatku VAT - podatek VAT jest w ramach grantu kosztem niekwalifikowanym ponoszonym z własnych środków przez mieszkańca) na zadania uwzględnione w projekcie. Koszty będą ponoszone bezpośrednio przez mieszkańców. Wyboru wykonawcy dokonują mieszkańcy, którzy zawierają z wybranym wykonawcą umowę. Jako nabywcy na fakturach VAT figurują osoby fizyczne, które otrzymały grant. Grantobiorca (mieszkaniec) po zrealizowaniu zadania, dokona rozliczenia grantu. Grantobiorcy będą ostatecznymi beneficjentami wsparcia pochodzącego ze środków europejskich. Mieszkańcy w ramach projektu nie będą dokonywać żadnych wpłat na rzecz Państwa.

2. Kampanię edukacyjną, na którą składają się różne działania mające wpływ na kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców – zadanie realizowane indywidualnie przez wszystkich partnerów projektu. W zakresie wydatków na fakturach VAT figurować będą Państwo. Kampania edukacyjna, proekologiczna skierowana będzie do szerokiego grona odbiorców: Uczestników projektu, Grantobiorców, dzieci i młodzieży szkolnej i mieszkańców (…).

Ponadto w ramach projektu poniosą Państwo wydatek związany z zakupem i montażem na terenie miasta tablicy informacyjnej, zgodnie z wytycznymi w zakresie promocji programu „(…)”, a także będą ponosić inne wydatki stanowiące koszty pośrednie niniejszego projektu.

Wydatki w ramach zadania 2 oraz w ramach kosztów pośrednich są jedynymi wydatkami w projekcie, gdzie VAT stanowił koszt kwalifikowany.

Zakupione przez Państwa towary i usługi związane z projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz braku możliwości zwrotu różnicy podatku VAT od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazali Państwo we wniosku - zakupione przez Państwa towary i usługi związane z projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będzie przysługiwało Państwu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie wskazanych wydatków nie będą Państwo mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1328 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie będą Państwo mieć możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Podsumowując, w odniesieniu do projektu partnerskiego „(…)” realizowanego przez Urząd (…)– jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej (…), nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz nie istnieje możliwość otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.