
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego i zwrotu podatku od wydatków związanych z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 marca 2025 r. (wpływ 25 marca 2025 r.) i pismem z 26 marca 2025 r. (wpływ 26 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) realizuje projekt pn.: „ (...)” w ramach (...). Projekt jest realizowany przez Partnerstwo zawiązane przez Gminę Miejską (...) i Gminę (...) na mocy Porozumienia o partnerstwie na rzecz realizacji projektu pn. „(...)” w ramach (...) z dnia 20 września 2024 r. oraz umowy o dofinansowanie nr: (…) z dnia 29 listopada 2024 r.
Projekt ma zapewnić (...). Ma to nastąpić przede wszystkim poprzez uproszczenie załatwiania spraw urzędowych, zwiększenie dostępności informacji na ich temat oraz usprawnienie funkcjonowania e-administracji.
Celem projektu jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych poprzez informatyzację procesów, zwiększenie dostępności ISP, uruchomienie nowych e-usług publicznych oraz wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w Gminie Miejskiej (...) i Gminie (...).
W ramach projektu zostaną uruchomione elektroniczne e-usługi publiczne (...) na szczeblu regionalnym dotyczące spraw podatkowych, spraw oświatowych, elektronicznych konsultacji z Radnymi oraz związane z elektronizacją spraw obsługi procedury wydawania i konsultacji dokumentów planistycznych dotyczących zagospodarowania przestrzennego. Wdrożonych zostanie X usług publicznych (...). W ramach projektu przewiduje się dodatkowo wsparcie rozwoju systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją. Partnerskie Gminy udostępnią informacje sektora publicznego, otrzymają wsparcie w zakresie cyberbezpieczeństwa. W projekcie wdrożone zostanie (...) rozwiązanie wykorzystujące informacje sektora publicznego za pośrednictwem platformy do prowadzenia procedur planistycznych.
Projekt realizowany będzie zgodnie z zasadami wskazanymi w (...) w sprawie przyjęcia Pryncypiów Architektury Informacyjnej wraz z zaleceniami. Dodatkowo wszystkie systemy teleinformatyczne w ramach projektu będą wdrażane zgodnie z wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności wynikającymi m.in. z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Poziom dostępności usług/ISP proponowany w ramach projektu będzie zgodny z wymaganiami Wytycznych dla dostępności treści internetowych 2.1 określonymi w załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Data rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu 2024-04-01 - 2026-02-28. Zadanie będzie realizowane na terenie Gminy (...) (dalej: GW).
Zakres rzeczowy zadania obejmuje:
1.ROZWÓJ FINANSOWYCH E-USŁUG PUBLICZNYCH – (...)
2.ROZWÓJ E-USŁUG PUBLICZNYCH SIP – (...).
3.ROZWÓJ OŚWIATOWYCH E-USŁUG PUBLICZNYCH – (...).
4.ROZWÓJ E-USŁUG W ZAKRESIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH – (...).
5.ROZWÓJ CYBERBEZPIECZEŃSTWA ORAZ UZUPEŁNIENIE INFRASTRUKTURY SPRZĘTOWEJ – (...).
W związku z realizacją zadania wdrożone zostaną e-usługi (...):
1.Wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego/użytków rolnych gospodarstwa rolnego.
2.Wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości.
3.Wydanie zaświadczenia o figurowaniu/ niefigurowaniu w ewidencji podatników.
4.Wydanie wypisu i wyrysu z dokumentów planistycznych.
5.Wydanie zaświadczania z dokumentów planistycznych.
6.Prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do szkół.
7.Prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do przedszkoli.
8.Udział w konsultacjach społecznych.
9.Zgłoszenie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.
10.Zgłoszenie petycji.
Na platformie partnerskiej uruchomione zostanę również wspólne e-usługi dla obu Gmin:
1.Zgłoszenie uwag do dokumentów planistycznych.
2.Zgłoszenie wniosku do dokumentów planistycznych.
Osiągnięty zostanie wspólny efekt, rezultat i produkt końcowy projektu, tj. wspólne wykorzystanie stworzonej w jego ramach infrastruktury (partnerska platforma, na której zostaną uruchomione wspólne dla obu Gmin (e-usługi).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1.Zadanie pn. „(...)” było i będzie zrealizowane w ramach zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 w szczególności pkt 1, 15, 17, 18 i 19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
2.Towary i usługi nabyte w związku z realizacją pn. „(...)” zostaną wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zadania będącego przedmiotem zapytania Realizacji projektu pn. „(...)" w ramach (...), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przyczyni się do:
−zwiększenia dostępności usług publicznych świadczonych przez samorządy (...),
−podniesienia jakości świadczenia usług publicznych mieszkańcom oraz skrócenie czasu ich realizacji/ skrócenie czasu oczekiwania,
−promocji wśród społeczności lokalnej nowoczesnych technologii oraz nowych modeli obsługi klienta przez sektor publiczny,
−wzrostu poziomu wyposażenia samorządów (...) w nowoczesne urządzenia i technologie.
Powyższe obszary działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT”.
3.Wydatki poniesione przez Gminę na realizację inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania jakiejkolwiek działalności odpłatnej.
4.Efekty realizacji przedmiotowej inwestycji pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych jako organu władzy publicznej.
5.Faktury są i będą wystawiane, zgodnie z poniższym:
(...).
6.Gmina (...) w ramach realizowanych zakresów projektu E-usługi poniesie następujące wydatki: (...)
W związku z realizacją zadania wdrożone zostaną e-usługi w Gminie (...), jak:
1.Wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego/użytków rolnych gospodarstwa rolnego.
2.Wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości.
3.Wydanie zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatników.
4.Wydanie wypisu i wyrysu z dokumentów planistycznych.
5.Wydanie zaświadczenia z dokumentów planistycznych.
6.Prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do szkół.
7.Prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do przedszkoli.
8.Udział w konsultacjach społecznych.
9.Zgłoszenie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.
10.Zgłoszenie petycji.
Na platformie partnerskiej uruchomione zostaną również wspólne e-usługi dla obu Gmin wiejskiej i miejskiej (...):
1.Zgłoszenie uwag do dokumentów planistycznych
2.Zgłoszenie wniosku do dokumentów planistycznych”.
Pytanie
Czy Gminie (...) będącej czynnym podatnikiem podatku VAT przysługuje zwrot podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „ (...)” w ramach (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, Gminie (...) nie przysługuje i nie przysługiwał zwrot podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „(...)” w ramach (...), ponieważ efekty realizowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
W przypadku realizacji przedmiotowego zadania nie istnieje bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi skutkującymi powstaniem podatku należnego. Nie spełnione będą warunki przysługiwania prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.
Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże w związku z realizacją przedmiotowego zadania Gminy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług, gdyż realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, między innymi, dla realizacji których została ona powołana i nie występują tutaj czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W świetle art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 15, 17, 18 i 19 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy;
19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy Gminie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, bowiem – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w związku z realizacją zostaną wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto wydatki poniesione przez Gminę na realizację inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania jakiejkolwiek działalności odpłatnej. Efekty realizacji przedmiotowej inwestycji pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych jako organu władzy publicznej.
Tym samym, Gmina nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia, ani prawa do jego zwrotu – zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1328 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie będą Państwo spełniali tych warunków, nie będą mieli zatem Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, nie mają Państwo prawa do zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „ (...)” w ramach (...).
Zatem, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Ponadto stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem zaznaczam, że ta interpretacja dotyczy tylko Państwa, nie wywołuje skutków podatkowych dla Gminy Miejskiej (...).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.