
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 3 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 marca 2025 r. (data wpływu 10 marca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 01.03.2013 r. prowadzi Pani Kancelarię Adwokacką w formie jednoosobowej działalności gospodarczej pod nazwą Kancelaria Adwokacka. Z tytułu prowadzonej działalności jest Pani zarejestrowana jako podatnik podatku VAT czynny. Przeważającym przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest działalność prawnicza. Dodatkowym obszarem działalności jest organizacja i prowadzenie szkoleń świadczonych na rzecz szkół, których odbiorcami są nauczyciele.
Zakres merytoryczny szkoleń obejmuje następujące zagadnienia:
-.......
Wszystkie szkolenia prowadzone są dla pracowników szkół będących nauczycielami. Nabywcami szkoleń są szkoły publiczne, szkoły prywatne oraz przedszkola prowadzone przez zgromadzenia zakonne posiadające osobowość prawną.
Pani działalność gospodarcza nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada również statusu uczelni ani jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego, w zakresie kształcenia. Nie jestem podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:
1)Prowadzone przez Panią szkolenia objęte zakresem wniosku stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Z 2024 r. poz. 631 ze zm.), ponieważ obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem nauczyciela. Treści przekazywane na szkoleniach mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych związanych z pracą w szkole.
2)Umiejętności nabyte w trakcie świadczonych usług szkoleniowych, objętych zakresem wniosku, pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Mają na celu podnoszenie standardów pracy nauczycieli oraz placówek oświatowych.
3)Uczestnicy poszczególnych szkoleń będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach wykonywanej pracy oraz wykonywanego zawodu w obszarze swoich codziennych obowiązków zawodowych, dbając o przestrzeganie przepisów prawa, poprawę jakości pracy, a także zapewnienie odpowiednich warunków do bezpiecznego i etycznego wykonywania zawodu.
Uczestnicy szkoleń dotyczących ochrony danych osobowych będą stosować zasady RODO w codziennej pracy, zapewniając odpowiednią ochronę danych swoich uczniów oraz innych pracowników szkoły. W praktyce oznacza to m.in. stosowanie odpowiednich procedur przetwarzania danych uczniów takich jak oceny, dane kontaktowe czy dane medyczne.
Szkolenie z zakresu ... przygotowuje uczestników do identyfikowania i reagowania na przypadki zagrożenia małoletnich, takie jak przemoc czy wykorzystywanie dzieci. Nauczyciele zdobytą wiedzę będą wykorzystywać w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, zarówno w pracy bezpośredniej, jak i w kontekście organizowania wydarzeń czy aktywności, które obejmują dzieci i młodzież. Uczestnicy szkoleń dotyczących mobbingu będą stosować zasady przeciwdziałania mobbingowi w swoim miejscu pracy poprzez promowanie kultury szacunku i współpracy. Wiedza na temat rozpoznawania, zapobiegania i reagowania na mobbing pomoże im utrzymać zdrowe relacje interpersonalne w miejscu pracy, co będzie miało wpływ na relacje w szkole, w tym oddziaływanie na uczniów.
Szkolenie z prawa pracy pozwala uczestnikom na lepsze zrozumienie swoich praw i obowiązków w miejscu pracy. Uczestnicy będą mogli w pełni wykorzystywać swoje prawa i uniknąć naruszeń, zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika. Będą znać i dzięki temu wykonywać z należytą starannością swoje obowiązki pracownicze. Szkolenie z zakresu praw i obowiązków daje nauczycielom szczegółową wiedzę na temat ich roli zawodowej, oraz obowiązków opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystywać do lepszej organizacji swojej pracy oraz zapewnienia prawidłowych warunków pracy dla siebie oraz dla uczniów.
Szkolenie dotyczące prawnych aspektów wykonywania zawodu nauczyciela daje słuchaczom wiedzę na temat przepisów dotyczących odpowiedzialności zawodowej, procedur dyscyplinarnych, a także aspektów prawnych związanych z ocenianiem uczniów, organizowaniem zajęć czy utrzymaniem dyscypliny w klasie.
4)Usługi świadczone przez Panią w ramach szkoleń, co do których zamierza Pani skorzystać ze zwolnienia z obowiązku opodatkowywania podatkiem VAT, będą finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.).
5)Posiadanym przez Panią dokumentem, z którego jednoznacznie będzie wynikało, że każde szkolenie przeprowadzone na rzecz pracowników poszczególnych placówek finansowane jest ze środków publicznych będzie oświadczenie nabywcy dotyczące źródeł finansowania. Dotychczas prowadzone szkolenia w ww. wymienionym zakresie opodatkowane były przez Panią podstawową stawką VAT. Aktualnie w związku z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, zamierza Pani skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług, co będzie wiązało się z pobieraniem od nabywcy szkolenia oświadczeń o finansowaniu szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Pytanie
Czy sprzedaż szkoleń dla nauczycieli w zakresie przepisów prawa dotyczących…..; prawnych aspektów wykonywania zawodu nauczyciela organizowanych przez adwokata w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz szkół, przy założeniu, że szkolenia te są finansowane ze środków publicznych w wysokości co najmniej 70%, jest zwolniona z podatku VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że prowadzenie szkoleń dla nauczycieli z zakresu ww. obszarów prawa może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26a:
a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, łub
c.finansowane w całości ze środków publicznych
oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
oraz w oparciu o przepis § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, na podstawie którego zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Aby usługi mogły być objęte zwolnieniem z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, muszą one zostać zaklasyfikowane jako usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania. Realizowane szkolenia z przepisów prawa dotyczących …..a także prawnych aspektów wykonywania zawodu nauczyciela służą podnoszeniu kompetencji zawodowych nauczycieli. Ustawa o VAT nie definiuje terminów „usługa kształcenia zawodowego” i „usługa przekwalifikowania zawodowego”.
Z kolei zgodnie z treścią art. 44 Rozporządzenia Rady UE Nr 282/2011 „usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia”. Jak zatem wynika z art. 44 Rozporządzenia Rady UE, przesłanką podmiotową zwolnienia z VAT jest „nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem”. Szkolenia te są więc, Pani zdaniem, ściśle związane z funkcjonowaniem szkół i mają na celu zwiększenie świadomości pracowników szkół w zakresie przepisów prawnych, w tym prawa pracy w kontekście nauczycieli, RODO w zakresie przetwarzania danych uczniów oraz innych zagadnień prawnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nauczycieli a więc i również placówek edukacyjnych. Należy również podkreślić, że w ramach prowadzonych szkoleń, nauczyciele uzyskują wiedzę, którą bezpośrednio wykorzystają w swym zawodzie. Uważam, iż w ramach szkoleń nie jest przekazywana wiedza ogólna ale wiedza specjalistyczna.
Aby usługa szkolenia mogła zostać zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT musi być również spełniony warunek finansowania ze środków publicznych w co najmniej 70% dlatego, w ramach zawieranych umów na przeprowadzenie szkolenia, odbiorca składa oświadczenie, że finansowanie w całości (lub w 70%) świadczonych usług nastąpi ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, iż Pani stanowisko w sprawie nie ulega zmianie. Uważa Pani, że prowadzenie szkoleń dla nauczycieli z zakresu ww. obszarów prawa może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług, przewidzianego dla usług kształcenia zawodowego, o ile jest spełniony warunek finansowania ze środków publicznych w co najmniej 70%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Zaznaczenia wymaga, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
I tak, stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Z kolei ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.
Ponadto zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W świetle § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane przepisy przewidują zwolnienie od podatku dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z tego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej: „Dyrektywą 2006/112/WE Rady
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
Zauważenia wymaga, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT, w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).
Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia, oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).
Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Zgodnie z ww. art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Podkreślenia wymaga, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z tego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Mając na względzie powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w internecie pod adresem: https://sjp.pwn.pl/), słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzenia wymaga, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową lub wykonywać określony zawód.
W tym kontekście wskazania raz jeszcze wymaga – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.
W powołanym już wcześniej wyroku TSUE C-461/08 stwierdzono, że:
Pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Jak wyżej wskazałem, przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie m.in. dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości lub w części ze środków publicznych.
Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.
W tym miejscu zauważenia wymaga, że myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
Środkami publicznymi są:
1) dochody publiczne;
2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);
2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;
3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
a) ze sprzedaży papierów wartościowych,
b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,
e) z innych operacji finansowych;
5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Przepisy ustawy stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych;
2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.
Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności m.in. organizuje Pani i prowadzi szkolenia na rzecz szkół, których odbiorcami są nauczyciele.
Zakres merytoryczny szkoleń obejmuje następujące zagadnienia:
-......
Wszystkie szkolenia prowadzone są dla pracowników szkół będących nauczycielami. Nabywcami szkoleń są szkoły publiczne, szkoły prywatne oraz przedszkola prowadzone przez zgromadzenia zakonne posiadające osobowość prawną.
Dokonując oceny, czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe będą objęte zwolnieniem, w pierwszej kolejności należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Nie posiada również statusu uczelni ani jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego, w zakresie kształcenia. Nie jest Pani również podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Powyższe okoliczności prowadzą zatem do wniosku, że świadczone przez Panią usługi – ….. prawnych aspektów wykonywania zawodu nauczyciela, nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Nie zostały bowiem spełnione przesłanki wynikające z tego przepisu.
W związku z powyższym należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.
Tym samym warunek do zwolnienia od podatku jest spełniony nie tylko, jeżeli szkolenie jest finansowane w całości ze środków publicznych, a więc jeżeli płatnikiem za szkolenie jest podmiot publiczny, w tym jednostka samorządu terytorialnego lub prowadzona przez ten organ publiczna szkoła lub publiczne przedszkole, ale także z uwzględnieniem, że muszą to być usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Natomiast, aby skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zatem dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w ww. przepisach ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowego warunku wynikającego z ww. przepisów, tj. finansowanie danego szkolenia w całości lub w części ze środków publicznych.
Z przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że prowadzone przez Panią szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem nauczyciela. Treści przekazywane na szkoleniach mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych związanych z pracą w szkole. Umiejętności nabyte w trakcie świadczonych usług szkoleniowych, objętych zakresem wniosku, pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Mają na celu podnoszenie standardów pracy nauczycieli oraz placówek oświatowych. Uczestnicy poszczególnych szkoleń będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach wykonywanej pracy oraz wykonywanego zawodu w obszarze swoich codziennych obowiązków zawodowych, dbając o przestrzeganie przepisów prawa, poprawę jakości pracy, a także zapewnienie odpowiednich warunków do bezpiecznego i etycznego wykonywania zawodu. Uczestnicy szkoleń dotyczących ochrony danych osobowych będą stosować zasady RODO w codziennej pracy, zapewniając odpowiednią ochronę danych swoich uczniów oraz innych pracowników szkoły. W praktyce oznacza to m.in. stosowanie odpowiednich procedur przetwarzania danych uczniów takich jak oceny, dane kontaktowe czy dane medyczne. Szkolenie z zakresu .... przygotowuje uczestników do identyfikowania i reagowania na przypadki zagrożenia małoletnich, takie jak przemoc czy wykorzystywanie dzieci. Nauczyciele zdobytą wiedzę będą wykorzystywać w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, zarówno w pracy bezpośredniej jak i w kontekście organizowania wydarzeń czy aktywności, które obejmują dzieci i młodzież. Uczestnicy szkoleń dotyczących mobbingu będą stosować zasady przeciwdziałania mobbingowi w swoim miejscu pracy poprzez promowanie kultury szacunku i współpracy. Wiedza na temat rozpoznawania, zapobiegania i reagowania na mobbing pomoże im utrzymać zdrowe relacje interpersonalne w miejscu pracy co będzie miało wpływ na relacje w szkole, w tym oddziaływanie na uczniów. Szkolenie z prawa pracy pozwala uczestnikom na lepsze zrozumienie swoich praw i obowiązków w miejscu pracy. Uczestnicy będą mogli w pełni wykorzystywać swoje prawa i uniknąć naruszeń, zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika. Będą znać i dzięki temu wykonywać z należytą starannością swoje obowiązki pracownicze. Szkolenie z zakresu praw i obowiązków daje nauczycielom szczegółową wiedzę na temat ich roli zawodowej, oraz obowiązków opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystywać do lepszej organizacji swojej pracy oraz zapewnienia prawidłowych warunków pracy dla siebie oraz dla uczniów. Szkolenie dotyczące prawnych aspektów wykonywania zawodu nauczyciela daje słuchaczom wiedzę na temat przepisów dotyczących odpowiedzialności zawodowej, procedur dyscyplinarnych, a także aspektów prawnych związanych z ocenianiem uczniów, organizowaniem zajęć czy utrzymaniem dyscypliny w klasie.
Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że usługi świadczone przez Panią w ramach szkoleń, co do których zamierza Pani skorzystać ze zwolnienia z obowiązku opodatkowywania podatkiem VAT, będą finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych, co będzie potwierdzane stosownymi dokumentami.
Zatem w przypadku finansowania ww. szkoleń w całości ze środków publicznych zostaną spełnione łącznie warunki do zwolnienia tych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.
Natomiast w przypadku finansowania usług szkoleniowych w co najmniej 70% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT wynikające z § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia.
Zatem, prowadzone przez Panią szkolenia dla nauczycieli w zakresie przepisów prawa dotyczących: ….., których celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy lub na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia. Zwolnienie to przysługuje Pani pod warunkiem posiadania przez Panią dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że finansowanie świadczonych przez Panią usług następuje ze środków publicznych.
Tym samym, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.