
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
−prawidłowe w zakresie:
- nieuznania zbycia Składników Materialnych za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy i braku wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności;
- braku zwolnienia od podatku VAT dostawy ruchomości w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów i szafki BHP;
−nieprawidłowe w zakresie:
- zwolnienia od podatku VAT w całości na podstawie art. 29a ust. 1 i ust. 8 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy sprzedaży nieruchomości stanowiącej działkę nr (...) zabudowanej budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
§nieuznania zbycia Składników Materialnych za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy i braku wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności;
§zwolnienia od podatku VAT w całości na podstawie art. 29a ust. 1 i ust. 8 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy sprzedaży nieruchomości stanowiącej działkę nr (...) zabudowanej budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej;
§braku zwolnienia od podatku VAT dostawy ruchomości w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów i szafki BHP.
Uzupełnili go Państwo pismem z 3 marca 2025 r. (wpływ 3 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka została zawiązana na podstawie umowy spółki z dnia (…) kwietnia 2024 r. i zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców w dniu (…) kwietnia 2024 r.
W październiku 2024 r. zmieniono umowę spółki przewidując podwyższenie kapitału zakładowego i wniesienie przez (...) na pokrycie podwyższonego kapitału wkładu niepieniężnego w postaci zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych w zakresie (...).
Na tę okoliczność (...) złożył odpowiednio wcześniej wniosek w zakresie rozstrzygnięcia czy prawidłowe jest jego stanowisko, że przedmiot wkładu niepieniężnego będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług oraz w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla (...) została interpretacja w powyższym zakresie z dnia (...) lipca 2024 r., znak (...) (potwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy na gruncie podatku od towarów i usług) oraz interpretacja z dnia (...) lipca 2024 r., znak (...) (potwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych).
Wniesienie wkładu niepieniężnego zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców w dniu (…) listopada 2024 r. Przedmiotem wkładu niepieniężnego do Spółki były:
1)prawo własności nieruchomości obejmujących działki nr (...), położonych (...) i zabudowanych m.in.: budynkiem produkcyjno-magazynowym o powierzchni (...) m2, budynkiem produkcyjno-magazynowym o powierzchni (...) m2, halą magazynową o powierzchni (...) m2, halą produkcyjną z pawilonem o powierzchni (...) m2, halą produkcyjną dwukondygnacyjną o powierzchni (...) m2, halą produkcyjno-magazynową o powierzchni (...) m2, halą produkcyjną wysoką na działce nr (...), drogą dojazdową i drogą dojazdową wewnętrzna, halą produkcyjną nr 1, halą produkcyjną nr 2 na działce nr (...), ogrodzeniem betonowym, halą produkcyjno-magazynową, budynkiem portierni, placem utwardzonym, siecią kanalizacji deszczowej, wodociągowej i sanitarnej, kanalizacją deszczową z separatorami, placem parkingowym na działce nr (...), wiatą magazynową i wiatą gospodarczą na działce nr (...).
2)prawo własności następujących środków trwałych ujętych w ewidencji środków trwałych i składników ujętych w ewidencji wyposażenia: (...).
3)wartości niematerialne i prawne ujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w postaci: licencji (...).
4)ujęta w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych inwestycja w obcym środku trwałym w formie budowli parkingu,
5)prawo własności surowców w postaci arkuszy blach, prętów stalowych, stali (cały stan magazynowy surowców znajdujący się w JDG na dzień wkładu do Spółki).
6)środki pieniężne przekazane z rachunku bankowego JDG na rachunek bankowy Spółki w wysokości co najmniej około (...) zł, które pozwolą Spółce na samodzielne funkcjonowanie w pierwszym okresie działalności.
Wraz z opisanym wyżej przedmiotem wkładu, przeniesione zostały z (...) na Spółkę, w trybie art. 23[1] § 1 kodeksu pracy, czyli w ramach tzw. przejścia zakładu pracy, prawa i obowiązki z umów o pracę z pracownikami (liczba pracowników wynosiła (...)), a przedmiotem przeniesienia były prawa i obowiązki ze wszystkich umów o pracę obowiązujących w jednoosobowej działalności gospodarczej (...) w dniu wniesienia wkładu do Spółki.
(...) co do zasady nie zawierał w ramach JDG umów długoterminowych, stąd nie zostały przeniesione prawa i obowiązki z takich umów z JDG na Spółkę, za wyjątkiem przeniesienia z JDG na Spółkę praw i obowiązków z trzech umów ramowych z klientami, które to umowy gwarantują tym klientom określone bonusy za zlecenia o wartościach określonych w każdej z tych umów.
Spółka nie przejęła zobowiązań handlowych (...) związanych z działalnością w zakresie (...), a sam (...) uregulował przed wniesieniem wkładu niepieniężnego do Spółki swoje zobowiązania, związane z działalnością gospodarczą w zakresie (...), powstałe do dnia wniesienia wkładu do Spółki.
Spółka nie przejęła należności handlowych (...) związanych z działalnością w zakresie (...), jako że należności handlowe (rozumiane jako wierzytelności o uregulowanie należności z tytułu sprzedanych wyrobów (...) lub wykonanych usług) pozostały przy (...).
Przeniesione na Spółkę zostały prawa i obowiązki z umów z dostawcami mediów (woda, energia elektryczna, gaz, odbiór ścieków) dla Nieruchomości w (...), na których jest prowadzona, i będzie prowadzona na dzień wniesienia wkładu, działalność gospodarcza w zakresie (...).
Przeniesione zostały także na Spółkę prawa i obowiązki z umowy sponsorskiej zawartej przez JDG z podmiotem trzecim.
Prawa i obowiązki z wyżej wymienionych umów z dostawcami mediów, z trzech umów ramowych z klientami oraz prawa i obowiązki z umów o pracę nie wchodziły w zakres wkładu niepieniężnego, ale przeniesienie praw i obowiązków z tych umów z (...) na Spółkę było nierozerwalnie związane z wniesieniem wkładu niepieniężnego do Spółki i zostało wzmiankowane w treści aktu notarialnego, obejmującego czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki.
Otrzymane w formie wkładu składniki materialne i niematerialne zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki (te które spełniają warunki do uznania za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne) i odpowiednio wpisane do ewidencji wyposażenia (te które spełnią warunki do uznania za wyposażenie). Surowiec zostanie ujęty w księgach rachunkowych na właściwych do tego kontach księgowych. Otrzymane w ramach wkładu do Spółki środki pieniężne, w kwocie co najmniej około (…) zł, zostały przekazane z rachunku bankowego jednoosobowej działalności gospodarczej (...) na rachunek bankowy Spółki.
Spółka otrzymująca wkład w postaci zespołu składników materialnych i niematerialnych, przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład otrzymanego wkładu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych (...) jako wnoszącego wkład do Spółki.
Spółka zawarła umowę z biurem rachunkowym na prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz ewidencji podatkowych i rozliczeń z ZUS Spółki jako podatnika i płatnika.
Spółka ma siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). Spółka w oparciu o nabyty w drodze wkładu opisany wyżej zespół składników materialnych i niematerialnych prowadziła działalność gospodarczą w zakresie (...).
Aktualnie zarząd Spółki stwierdził drastyczny kryzys w branży (...), z którą współpracowała Spółka i będący tego konsekwencją brak zamówień od kontrahentów. Sytuacja jest poważna do tego stopnia, że zarząd Spółki (...) jest zmuszony poszukiwać nabywcy na działkę nr (...) położoną (...), zabudowaną:
§dwiema halami (produkcyjną i magazynową) połączonymi budynkiem tak zwanego łącznika oraz budynkiem portierni, gdzie w hali produkcyjnej zamontowana jest jako jej część składowa stanowiąca odrębny od budynku środek trwały sprężarka powietrza podłączona do istniejącej w budynku hali istniejącej sieci sprężonego powietrza stanowiącej odrębny od budynku środek trwały,
§budowlami: zbiornika wody opadowej, ogrodzenia, utwardzeniem terenu kostką brukową.
Wraz z opisaną wyżej nieruchomością, Spółka planuje sprzedać kilka innych urządzeń taki jak: sprężarki oraz regały, biurka, regały, stoły i szafkę BHP znajdujące się w pomieszczeniu socjalnym w obrębie działki nr (...).
W dalszej części wniosku, wszystkie te składniki majątkowe nazywane będą także łącznie Sprzedawanymi Składnikami Materialnymi.
Hala produkcyjna i hala magazynowa, portiernia, budowla ogrodzenia, budowla zbiornika na wody opadowe, budowla utwardzenie kostką brukową posadowione na działce nr (...) zostały wybudowane przed dniem (…) września 2017 r. przez matkę (...), a prawo własności działki nr (...), wraz ze znajdującymi się na nich wymienionymi wyżej budynkami i budowlami, były przedmiotem darowizny we wrześniu 2017 r. przez matkę (...), na rzecz (...), jako wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Po nabyciu przez (...) darowizny zorganizowanej części przedsiębiorstwa w dniu (…) września 2017 r., w stosunku do żadnego z budynków ani budowli posadowionych na działce nr (...) nie zaszło ulepszenie, które by stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.
Po nabyciu we wrześniu 2017 r., (...) wykorzystywał nabytą zorganizowaną część przedsiębiorstwa do działalności gospodarczej jako czynny podatnik VAT, do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
(...) wybudował na działce nr (...) budynek łącznika hali magazynowej i hali produkcyjnej i przyjął ten budynek łącznika do użytkowania w dniu (…) czerwca 2018 r. (przy wybudowaniu budynku łącznika przysługiwało (…) jako podatnikowi VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego). Po oddaniu tego budynku łącznika do użytkowania w dniu 29 czerwca 2018 r., nie zaszło ulepszenie, które by stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Po oddaniu łącznika do użytkowania był on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż dwa lata.
Cała zatem nieruchomość obejmująca działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, portierni, budynkiem łącznika, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika na wodę opadową, utwardzeniem terenu była wykorzystywana przez (...), jako czynnego podatnika VAT, do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, przez okres dłuższy niż dwa lata.
Po nabyciu w 2024 r. przez Spółkę opisanego w treści złożonego wniosku wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka nie ponosiła żadnych wydatków w stosunku do tych Składników Materialnych przeznaczonych obecnie do sprzedaży, od których to wydatków by przysługiwało Spółce prawo odliczenia podatku naliczonego VAT, ani też w stosunku do żadnego budynku ani budowli nie zaszło ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Po nabyciu aportu przez Spółkę, nieruchomość obejmująca działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, portierni, budynkiem łącznika, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika na wodę opadową, utwardzeniem terenu, była wykorzystywana przez Spółkę jako czynnego podatnika VAT do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Inne maszyny i urządzenia takiej jak sprężarki, regały, biurka, stoły oraz szafka BHP, które będą przedmiotem zbycia na rzecz osób trzecich przez Spółkę, wchodziły także w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa przekazanej w 2017 r. przez matkę (...) na rzecz (...) w ramach darowizny, gdzie matce (...), przy nabyciu tych maszyn, urządzeń, regałów, biurek i szafki BHP, przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Wymienione w poprzednim zdaniu składniki majątkowe weszły w skład aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego przez (...) do Spółki w 2024 r. i służyły Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie (...).
Oceniając zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycia na podstawie umowy sprzedaży, zawartej z podmiotem trzecim, Sprzedawanych Składników Materialnych, Spółka będzie uwzględniała fakt nabycia tych składników jako składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a więc jako nabytych przez Spółkę w drodze wniesienia do Spółki wkładu niepieniężnego, którego wniesienie do Spółki było wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka będzie ustalała odrębnie zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług każdego ze Składników Materialnych, gdzie:
§dla nieruchomości stanowiącej działkę nr (...), zabudowanej budynkiem hali magazynowej i hali produkcyjnej oraz budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz dla utwardzenia terenu, ze względu na fakt, że te Składniki Materialne Spółka nabyła jako wchodzące w skład wkładu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wyłączonej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług − Spółka przyjmie, że sprzedaż tej nieruchomości zabudowanej wskazanymi wyżej budynkami i budowlami będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów usług, a ze względu na treść art. 29a ust. 1 i ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług cała cena sprzedaży nieruchomości, stanowiącej działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia budowli zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej, będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług;
§dla ruchomości w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów oraz szafki BHP, które nabył w przeszłości (...), w drodze darowizny w 2017 r. od matki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdzie matce przysługiwało prawo odliczenia VAT przy ich nabyciu, a następnie te składniki weszły w skład aportu (...) do Spółki wniesionego w 2024 r., to Spółka przyjmie, że sprzedaż tych Składników Materialnych podlega opodatkowaniu VAT, to znaczy, że sprzedaż tych Składników Materialnych nie będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.
Spółka zaznacza, że przedmiotem złożonego wniosku nie jest rozstrzygnięcie według jakiej stawki podatku od towarów i usług powinny być opodatkowane Składniki Materialne opisane we wniosku, stąd zasadne jest złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej.
Uzupełnili Państwo opis sprawy o poniższe informacje:
Przedmiot sprzedaży (Sprzedawane Składniki Materialne) na dzień planowanej dostawy nie będzie stanowił zorganizowanego kompleksu praw, obowiązków i rzeczy, zdolnego do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Przedmiot sprzedaży (Sprzedawane Składniki Materialne), na dzień planowanej dostawy, nie będzie stanowił zespołu składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Składniki będące przedmiotem transakcji (Sprzedawane Składniki Materialne) nie funkcjonują i nie będą funkcjonować w Spółce na moment planowanego zbycia jako wyodrębniona część przedsiębiorstwa Spółki. Sprzedawane Składniki Majątkowe nie zostały w Spółce w żaden sposób wyodrębnione organizacyjnie, finansowo ani funkcjonalnie.
Przedmiot sprzedaży (Sprzedawane Składniki Materialne) nie będzie w przedsiębiorstwie Spółki na moment sprzedaży wyodrębniony:
A.na płaszczyźnie organizacyjnej, to jest − nie będzie stanowił wyodrębnionej organizacyjnie części (zespołu składników wyodrębnionych w sposób faktyczny działalnością operacyjną, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe). Nie dokonano w stosunku do Sprzedawanych Składników Materialnych wyodrębnienia na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (nie nastąpiło ich faktyczne wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Spółki).
B.na płaszczyźnie finansowej, to jest − Sprzedawane Składniki Materialne nie posiadają w obrębie Spółki samodzielności finansowej, pozwalającej na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. W księgach rachunkowych Spółki nie obowiązuje układ kont, który by pozwalał na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych ze Sprzedawanymi Składnikami Materialnymi. Nie jest i nie będzie możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych ze Sprzedawanymi Składnikami Materialnymi. Nie jest i nie będzie możliwe określenie wyniku finansowego na działalności dotyczącej Sprzedawanych Składników Materialnych.
C.na płaszczyźnie funkcjonalnej, to jest − zespół składników majątkowych, stanowiących Sprzedawane Składniki Materialne, nie jest i nie będzie na dzień planowanej dostawy na tyle zorganizowany, aby samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność gospodarczą.
W oparciu wyłącznie o przedmiot zbycia (Sprzedawane Składniki Materialne) nie będzie możliwe w sposób trwały samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej przez Nabywcę.
Nabywca nie będzie miał faktycznej możliwości kontynuowania działalności w dotychczasowym zakresie wyłącznie w oparciu o Sprzedawane Składniki Materialne.
Nabywca będzie musiał podjąć/wykonać określone działania faktyczne, np. zawrzeć umowy z dostawcami mediów, zapewnić inne składniki majątkowe niezbędne do działalności gospodarczej jaką będzie prowadził z wykorzystaniem zakupionych Sprzedawanych Składników Materialnych, zatrudnić pracowników − tak by było możliwe prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie w jakim Nabywca to sobie zaplanował w oparciu o między innymi nabyte Sprzedawane Składniki Materialne.
Nabywca Sprzedawanych Składników Materialnych nie będzie miał zamiaru nieprzerwanego kontynuowania działalności dotychczas prowadzonej w oparciu o przedsiębiorstwo Spółki, przy pomocy wyłącznie Sprzedawanych Składników Materialnych będących przedmiotem sprzedaży. Nabywca będzie prowadził działalność gospodarczą w innym zakresie niż to czyniła dotąd Spółka.
Budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane jest:
−hala magazynowa,
−hala produkcyjna,
−łącznik,
−portiernia.
Budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane jest:
−ogrodzenie,
−zbiornik wody opadowej,
−utwardzenie terenu z kostki brukowej.
Część składowa, stanowiąca odrębny od budynku środek trwały w postaci sprężarki powietrza, podłączonej do istniejącej w budynku hali istniejącej sieci sprężonego powietrza jest, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, urządzeniem budowlanym, o którym mowa w art. 3 pkt 9 tej ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem, ilekroć w ustawie mowa o urządzeniach budowlanych − należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zbycie na podstawie umowy sprzedaży zawartej z podmiotem trzecim Sprzedawanych Składników Materialnych nie będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Spółka musi opodatkować podatkiem od towarów i usług sprzedaż każdego z osobna ze Sprzedawanych Składników Materialnych, ustalając odrębnie zasady opodatkowania konkretnego Składnika Materialnego na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że dla nieruchomości stanowiącej działkę nr (...) zabudowanej budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej, ze względu na fakt, że Spółka nabyła te Składniki Materialne w ramach wkładu zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączonego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to sprzedaż tych Składników Materialnych będzie w całości zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 i ust. 8 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?
3.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że dla ruchomości w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów i szafki BHP, które nabył w przeszłości (...) w drodze darowizny w 2017 r. od matki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdzie matce przysługiwało prawo odliczenia VAT, a które następnie w 2024 r. zostały wniesione aportem do Spółki jako wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka powinna opodatkować odrębnie podatkiem od towarów i usług sprzedaż każdego z tych Składników Materialnych podatkiem od towarów i usług, jako że sprzedaż żadnego z tych Składników nie będzie zwolniona z podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Spółki, zbycie, na podstawie umowy sprzedaży, zawartej z podmiotem trzecim, Sprzedawanych Składników Materialnych, nie będzie zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Spółka musi opodatkować podatkiem od towarów i usług sprzedaż każdego z osobna ze Sprzedawanych Składników Materialnych, ustalając odrębnie zasady opodatkowania konkretnego Składnika Materialnego na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z treścią art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zdaniem Spółki, opisane we wniosku Sprzedawane Składniki Materialne nie są zespołem składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące te zadania.
Zgodnie z utrwalonym poglądem, aby uznać dany zespół składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą wystąpić łącznie w zespole składników materialnych i niematerialnych trzy zasadnicze elementy:
1)wyodrębnienie organizacyjne i finansowe,
2)przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych,
3)możliwość funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
Tymczasem, opisane we wniosku Sprzedawane Składniki Materialne nie zostały w obrębie Spółki wyodrębnione finansowo ani organizacyjnie i nie mają możliwości funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Sprzedawane Składniki Materialne nie posiadają w obrębie Spółki samodzielności finansowej, pozwalającej na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. W księgach rachunkowych Spółki nie obowiązuje układ kont, który by pozwalał na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych ze Sprzedawanymi Składnikami Materialnymi.
Zdaniem Spółki, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, zaistnieje sprzedaż poszczególnych Składników Materialnych, a wszystkie te składniki rozpatrywane razem nie wykazują cech niezbędnych do uznania ich za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Spółka musi opodatkować sprzedaż podatkiem od towarów i usług każdego z osobna ze Sprzedawanych Składników Materialnych, ustalając odrębnie zasady opodatkowania konkretnego Składnika Materialnego na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad 2
Zdaniem Spółki, dla nieruchomości stanowiącej działkę nr (...) zabudowanej budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej, ze względu na fakt że Spółka nabyła te Składniki Materialne w ramach wkładu zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączonego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to sprzedaż tych Składników Materialnych będzie w całości zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 i ust. 8 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Wreszcie zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Uwzględniając treść przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ze względu na fakt, że Spółka nabyła nieruchomość stanowiącą działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączonej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług − to opisana we wniosku sprzedaż tych Składników Materialnych, z uwagi na brak prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych Składników Materialnych w drodze aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz, stwierdzony w opisie stanu faktycznego, brak poniesienia już po nabyciu przez Spółkę, w stosunku do tych Składników Materialnych, wydatków stanowiących ulepszenie, od których by przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego − skutkują tym, że sprzedaż tych Składników Materialnych musi zostać objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ze względu na treść art. 29a ust. 1 i ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, cała cena sprzedaży nieruchomości, stanowiącej działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej będzie zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad 3
Zdaniem Spółki, dla ruchomości w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów i szafki BHP, które nabył w przeszłości (...), w drodze darowizny w 2017 r. od matki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdzie matce przysługiwało prawo odliczenia VAT, a które następnie w 2024 r. zostały wniesione aportem do Spółki jako wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka powinna opodatkować taką sprzedaż odrębnie każdego z tych Składników Materialnych podatkiem od towarów i usług, jako że sprzedaż tych Składników nie będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.
W stosunku do rzeczy ruchomych, jakimi są opisane we wniosku jako przeznaczone do sprzedaży maszyny, urządzenia, krzesła, biurka, regały i szafki BHP, które to Składniki Materialne, służyły Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie ma w ustawie o podatku od towarów i usług przepisu, na podstawie którego sprzedaż tych składników mogła by być zwolniona z podatku od towarów i usług.
W szczególności nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Brak możliwości zastosowania tego przepisy wynika z tego, że Spółka wykorzystywała te Składniki Materialne do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W stosunku do rzeczy ruchomych, jakimi są opisane we wniosku jako przeznaczone do sprzedaży maszyny, urządzenia, krzesła, biurka, regały i szafki BHP nie może znaleźć zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ani też pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Oznacza to, że sprzedaż każdego z tych Składników Materialnych, takich jak opisane we wniosku, jako przeznaczone do sprzedaży maszyny, urządzenia, krzesła, biurka, regały i szafki BHP, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, bez wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (co wynika ze stanowiska Spółki, że opisane we wniosku Sprzedawane Składniki Materialne nie będą stanowiły zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług) oraz bez możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług (w szczególności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
−prawidłowe w zakresie:
§nieuznania zbycia Składników Materialnych za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy i braku wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności;
§braku zwolnienia od podatku VAT dostawy ruchomości w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów i szafki BHP;
−nieprawidłowe w zakresie:
§zwolnienia od podatku VAT w całości na podstawie art. 29a ust. 1 i ust. 8 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy sprzedaży nieruchomości stanowiącej działkę nr (...) zabudowanej budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie przepisy art. 6 wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Należy również zauważyć, że na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport) itp.
Kwestią wymagającą interpretacji w niniejszej sprawie jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zgodnie z którym:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5.koncesje, licencje i zezwolenia;
6.patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8.tajemnice przedsiębiorstwa;
9.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Przy czym, zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego:
Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Przedsiębiorstwo jest nie tylko sumą składników materialnych i niematerialnych, lecz ich zorganizowanym zespołem, tzn. składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. „Czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników, umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości” – wyrok NSA z dnia 27 marca 2008 r. (sygn. II FSK 1896/11).
Zatem, przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, ustawodawca wyłączył ponadto z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 ust. 27e ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).
Zgodnie z literalnym brzmieniem analizowanych przepisów, zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników majątkowych, w skład którego wchodzą zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze, aby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby składał się on co najmniej z jednego składnika materialnego i co najmniej z jednego składnika niematerialnego (zob. S. Kępa, Sprzedaż przedsiębiorstwa i jego zorganizowanej części – podatki dochodowe, Warszawa 2007). Powyższe wynika także z zasad dokonywania wykładni prawa podatkowego, a w szczególności z zasady zakazu wykładni per non est.
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa obrotowe, ale także czynnik ludzki, a więc pracowniczy.
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
·składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
·zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
·faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Lüdenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo zbycie działki nr (...), która jest zabudowana dwiema halami (produkcyjną i magazynową) połączonymi budynkiem tak zwanego łącznika oraz budynkiem portierni, gdzie w hali produkcyjnej zamontowana jest jako jej część składowa stanowiąca odrębny od budynku środek trwały sprężarka powietrza podłączona do istniejącej w budynku hali istniejącej sieci sprężonego powietrza stanowiącej odrębny od budynku środek trwały oraz budowlami: zbiornika wody opadowej, ogrodzenia, utwardzeniem terenu kostką brukową.
Wraz z opisaną wyżej nieruchomością, planują Państwo sprzedać kilka innych urządzeń taki jak: sprężarki oraz regały, biurka, regały, stoły i szafkę BHP znajdujące się w pomieszczeniu socjalnym w obrębie działki nr (...).
Hala produkcyjna i hala magazynowa, portiernia, budowla ogrodzenia, budowla zbiornika na wody opadowe, budowla utwardzenie kostką brukową posadowione na działce nr (...) zostały wybudowane przed dniem 17 września 2017 r. W stosunku do żadnego z budynków ani budowli posadowionych na działce nr (...) nie zaszło ulepszenie, które by stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.
Budynek łącznika hali magazynowej i hali produkcyjnej został wybudowany i przyjęty do użytkowania w dniu 29 czerwca 2018 r. Po oddaniu tego budynku łącznika do użytkowania, nie zaszło ulepszenie, które by stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Po oddaniu łącznika do użytkowania był on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż dwa lata.
Po nabyciu w 2024 r. przez Spółkę opisanego w treści złożonego wniosku wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka nie ponosiła żadnych wydatków w stosunku do tych Składników Materialnych przeznaczonych obecnie do sprzedaży, od których to wydatków by przysługiwało Spółce prawo odliczenia podatku naliczonego VAT, ani też w stosunku do żadnego budynku ani budowli nie zaszło ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Po nabyciu aportu przez Spółkę, nieruchomość obejmująca działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, portierni, budynkiem łącznika, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika na wodę opadową, utwardzeniem terenu, była wykorzystywana przez Spółkę jako czynnego podatnika VAT do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Inne maszyny i urządzenia takiej jak sprężarki, regały, biurka, stoły oraz szafka BHP, które będą przedmiotem zbycia na rzecz osób trzecich przez Państwa, weszły również w skład aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa wniesionego przez (...) do Spółki w 2024 r. i służyły Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie (...).
Na tle powyższego opisu sprawy Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy sprzedaż Składników Materialnych będzie stanowić sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w konsekwencji czego transakcja ta nie będzie podlegać pod regulacje ustawy.
Należy ponownie zauważyć, że zgodnie z powołanym wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów rozumiana w świetle art. 7 ust. 1 ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl wskazanego wyżej art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zatem, w świetle powyższych regulacji – co do zasady – dostawa nieruchomości i ruchomości stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W wyjątkowych okolicznościach dostawa nieruchomości i ruchomości może zostać uznana za czynność niepodlegającą opodatkowaniu, tj. w przypadku spełnienia przesłanek kwalifikacji składników majątkowych będących przedmiotem dostawy jako przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Z kolei okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności sprzedaży określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u wnoszącego ZCP zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po wniesieniu ZCP powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.
Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji, tj. przedsiębiorstwo/zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe – ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy na tle przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana transakcja sprzedaży Składników Materialnych przez Państwa będzie stanowiła dostawę składników majątkowych i nie będzie sprzedażą przedsiębiorstwa, bowiem nie dokonują Państwo zbycia całego Państwa przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ze względu na niespełnienie przesłanek zawartych w regulacji art. 2 pkt 27e ustawy.
Sami Państwo wskazali, że przedmiot sprzedaży (Sprzedawane Składniki Materialne) na dzień planowanej dostawy, nie będzie stanowił zorganizowanego kompleksu praw, obowiązków i rzeczy, zdolnego do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Nie będzie również stanowił zespołu składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
W rezultacie, sprzedawane nieruchomości oraz ruchomości nie będą spełniały podstawowej przesłanki uznania tych składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, bowiem nie stanowią one zespołu składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu ustawy.
Co również istotne, definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa wymaga zaistnienia stosownych wyodrębnień na trzech płaszczyznach (organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej) w prowadzonym przedsiębiorstwie.
Państwo natomiast wskazali, że Sprzedawane Składniki Materialne nie funkcjonują i nie będą funkcjonować u Państwa, na moment planowanego zbycia, jako wyodrębniona część przedsiębiorstwa Spółki. Sprzedawane Składniki Majątkowe nie zostały w Spółce w żaden sposób wyodrębnione organizacyjnie, finansowo ani funkcjonalnie.
Dodatkowo, w oparciu wyłącznie o przedmiot zbycia (Sprzedawane Składniki Materialne) nie będzie możliwe w sposób trwały samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej przez Nabywcę. Nabywca nie będzie miał faktycznej możliwości kontynuowania działalności w dotychczasowym zakresie wyłącznie w oparciu o sprzedawane Składniki Materialne.
Nabywca będzie musiał podjąć/wykonać określone działania faktyczne, np. zawrzeć umowy z dostawcami mediów, zapewnić inne składniki majątkowe niezbędne do działalności gospodarczej, jaką będzie prowadził z wykorzystaniem zakupionych Składników Materialnych, zatrudnić pracowników − tak, by było możliwe prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie, w jakim Nabywca to sobie zaplanował w oparciu o między innymi nabyte Składniki Materialne. Nabywca Składników Materialnych nie będzie miał zamiaru nieprzerwanego kontynuowania działalności dotychczas prowadzonej w oparciu o przedsiębiorstwo Spółki, przy pomocy wyłącznie Składników Materialnych będących przedmiotem sprzedaży. Nabywca będzie prowadził działalność gospodarczą w innym zakresie niż to czyniła dotąd Spółka.
Podsumowując, przedmiotem planowanej dostawy będą wyłącznie Składniki Materialne − składniki majątkowe niestanowiące przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Zatem transakcja zbycia Składników Materialnych nie będzie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Planowana transakcja sprzedaży Składników Materialnych, zawarta z podmiotem trzecim, stanowić będzie przeniesienie własności konkretnych (każdego z osobna) składników majątkowych, a więc dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, uznałem za prawidłowe.
Kolejną Państwa wątpliwością jest ustalenie, czy dla nieruchomości, stanowiącej działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej, ze względu na fakt, że Spółka nabyła te Składniki Materialne w ramach wkładu zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączonego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to sprzedaż tych Składników Materialnych będzie w całości zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 i ust. 8 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynął od tego momentu.
Według art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
W myśl art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części, spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.
Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Zatem, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży nieruchomości, stanowiącej działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy w odniesieniu do budynków i budowli znajdujących się na działce nr (...) miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Z opisu sprawy wynika, że hala produkcyjna i hala magazynowa, portiernia, budowla ogrodzenia, budowla zbiornika na wody opadowe, budowla utwardzenia kostką brukową posadowione na działce nr (...) zostały wybudowane przed dniem 17 września 2017 r. W stosunku do żadnego z budynków ani budowli posadowionych na działce nr (...) nie zaszło ulepszenie, które by stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.
Budynek łącznika hali magazynowej i hali produkcyjnej został wybudowany i przyjęty do użytkowania w dniu 29 czerwca 2018 r. Po oddaniu tego budynku łącznika do użytkowania, nie zaszło ulepszenie, które by stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Po oddaniu łącznika do użytkowania był on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż dwa lata.
Po nabyciu w 2024 r. przez Spółkę opisanego w treści złożonego wniosku wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka nie ponosiła żadnych wydatków w stosunku do tych Składników Materialnych przeznaczonych obecnie do sprzedaży, od których to wydatków by przysługiwało Spółce prawo odliczenia podatku naliczonego VAT, ani też w stosunku do żadnego budynku ani budowli nie zaszło ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości stwierdzić należy, że dostawa budynków i budowli posadowionych na działce nr (...) nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.
W związku z tym, przy sprzedaży ww. budynków i budowli spełnione zostaną warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem planowana transakcja nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz od daty pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej dostawy minie okres dłuższy niż 2 lata. Dodatkowo, w stosunku do żadnego z budynków i budowli nie zaszło ulepszenie w rozumieniu ustawy. Zatem, dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. budynki i budowle, również korzysta ze zwolnienia od podatku, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy.
W związku z tym, że opisana powyżej dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień ww. czynności – wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.
Podsumowując stwierdzam, że sprzedaż nieruchomości, stanowiącej działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia, budowlą zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.
Zatem, Państwa stanowisko, że nieruchomość, stanowiąca działkę nr (...) zabudowaną budynkiem hali magazynowej, hali produkcyjnej, budynkiem łącznika i portiernią, budowlą ogrodzenia budowli zbiornika wody opadowej oraz budowlą utwardzenia terenu z kostki brukowej, ze względu na fakt, że Spółka nabyła te Składniki Materialne w ramach wkładu zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączonego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, będzie w całości zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 i ust. 8 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, uznałem za nieprawidłowe.
Kolejną Państwa wątpliwością jest ustalenie, czy dla ruchomości w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów i szafki BHP, które nabył w przeszłości (...) w drodze darowizny w 2017 r. od matki zorganizowanej części przedsiębiorstwa, gdzie matce przysługiwało prawo odliczenia VAT, a które następnie w 2024 r. zostały wniesione aportem do Spółki jako wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka powinna opodatkować odrębnie podatkiem od towarów i usług sprzedaż każdego z tych Składników Materialnych podatkiem od towarów i usług, jako że sprzedaż żadnego z tych Składników nie będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.
Jak już wcześniej wskazano − zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, zarówno nieruchomości jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu), których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano powyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
§ towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
§przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.
W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.
Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowanie do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że środki trwałe w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów i szafki BHP, które mają być przedmiotem zbycia na rzecz osób trzecich, zostały przez Państwa nabyte w drodze wniesienia do Spółki wkładu niepieniężnego, które to było wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. W takiej sytuacji nie można mówić, że przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. składników majątkowych lub, że takie prawo Państwu nie przysługiwało, skoro przy nabyciu Składników Materialnych nie wystąpił podatek VAT, który mógłby podlegać przez Państwa odliczeniu. Oznacza to, że nie zostanie spełniony jeden z warunków określony w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem przy nabyciu nie wystąpił podatek VAT naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu.
Ponadto, maszyny i urządzenia, krzesła, biurka, regały i szafki BHP, które mają być przedmiotem zbycia na rzecz osób trzecich, służyły Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie (...). Zatem, nie były/nie są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W związku z powyższym, dostawa ww. składników majątkowych nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie zostały spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie. Dostawa składników majątkowych będzie opodatkowana właściwą stawką podatku.
Podsumowując, sprzedaż ruchomości w postaci maszyn i urządzeń, krzeseł, biurek, regałów i szafki BHP nie będzie zwolniona od podatku VAT, w związku z powyższym transakcja sprzedaży każdego Składnika Materialnego musi być opodatkowana odrębnie podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.