
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3
stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji
indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania
100% podatku VAT naliczonego z faktur wystawianych przez Dostawców pojazdów, które
to pojazdy będą przez Państwa przeznaczone wyłącznie na wynajem.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 13 marca 2025 r. (datływu 14 marca 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są kompleksowe usługi w zakresie doradztwa, projektowania, produkcji i realizacji inwestycji budowlanych. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zamierza poszerzyć swoją działalność gospodarczą o czynności związane z oddawaniem samochodów osobowych (pojazdów samochodowych rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony) w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu długoterminowego. Dla tych celów przed rozpoczęciem świadczenia tej usługi Wnioskodawca zamierza poszerzyć przedmiot swojej działalności o PKD 77.11.Z – wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek.
Zgodnie z założeniami tej usługi:
·Spółka będzie oddawać w odpłatne używanie w ramach najmu długoterminowego samochody osobowe, które będą przez nią wykorzystywane na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej z podmiotem dostarczającym/ finansującym te pojazdy (dalej: „Dostawcy pojazdów”);
·Stronami umowy najmu pojazdów zawartej ze Spółką w ramach świadczonej przez nią usługi będą zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (w tym także pracownicy Wnioskodawcy) jak i osoby fizyczne zawierające taką umowę w ramach prowadzonej przez te osoby pozarolniczej działalności gospodarczej (dalej: „Użytkownicy”);
·Wszystkie samochody będące przedmiotem usługi najmu długoterminowego będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej, polegającej na oddaniu ich w najem Użytkownikom (tj. już od momentu odebrania każdego z tych samochodów od Dostawcy pojazdu lub wskazanego przez niego dilera samochodowego);
·Sposób wykorzystywania wynajmowanych samochodów określony zostanie w ustalonych przez Wnioskodawcę zasadach używania samochodów zawartych w umowie najmu. W szczególności jednak samochody osobowe, będące przedmiotem umowy najmu zawartej przez Wnioskodawcę z Użytkownikami, nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane dla celów pozostałej działalności Wnioskodawcy, w szczególności w przypadku gdy Użytkownikami będą osoby będące pracownikami Wnioskodawcy nie będzie możliwe zawarcie umowy na użytkowanie pojazdu prywatnego dla celów służbowych, w której jako pojazd prywatny wskazany byłby samochód osobowy będący przedmiotem umowy najmu zawartej przez danego z Użytkowników ze Spółką.
·Wynagrodzenie określone w umowach najmu zawieranych z Użytkownikami będzie adekwatne do kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z pozyskaniem i ewentualną obsługą pojazdu samochodowego będącego przedmiotem umowy najmu z każdym z Użytkowników;
·W przypadku przedwczesnego rozwiązania umowy najmu z którymkolwiek z Użytkowników pojazd będący przedmiotem takiej umowy zostanie zwrócony do Spółki. W przypadku zwrotu przedmiotowego pojazdu na skutek rozwiązanej umowy z którymkolwiek z Użytkowników pojazd taki będzie bądź to oddawany w dalszy najem na podstawie nowej umowy bądź – w przypadku braku nowego najemcy – nie można wykluczyć sytuacji, iż zostanie on wtedy pozostawiony w Spółce celem wykorzystania go dla innych celów związanych z działalnością Wnioskodawcy.
Tytułem wynagrodzenia za usługi najmu długoterminowego Spółka będzie każdorazowo wystawiać faktury VAT zgodnie z zasadami uzgodnionymi w umowach z poszczególnymi Użytkownikami. Spółka nie będzie też prowadzić ewidencji przebiegu w odniesieniu do przedmiotowych pojazdów. Dodatkowo Spółka informuje, iż w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (w tym pracowników) wszystkie płatności będą regulowane wyłącznie w formie tradycyjnego przelewu bankowego na rachunek bankowy, w których Użytkownicy będą wskazywać dane identyfikujące dany przelew w odniesieniu do konkretnej umowy (np. poprzez wskazanie numeru faktury czy numeru rejestracyjnego pojazdu będącego przedmiotem najmu).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Pytanie nr 1:
Czy wysokość czynszu najmu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jeśli tak, to jakich konkretnie? (odpowiedź należy wskazać odrębnie dla pracowników Spółki oraz pozostałych użytkowników)
Odpowiedź :
W ocenie Spółki wysokość czynszu najmu będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych – kwota jaką będą obciążani Użytkownicy będzie odpowiadała kwocie jaką obciążane jest ... przez Dostawców pojazdów. Powyższe warunki będą tak samo stosowane zarówno dla pracowników Spółki oraz dla pozostałych Użytkowników.
Pytanie nr 2:
Czy wysokość czynszu najmu będzie niższa od wartości rynkowej, równa wartości rynkowej czy też wyższa od tej wartości? (odpowiedź należy wskazać odrębnie dla pracowników Spółki oraz pozostałych użytkowników)
Odpowiedź ...:
Przyjmując perspektywę, iż opłata, jaką obciążani będą użytkownicy, odpowiada opłacie jaką na rzecz podmiotu niepowiązanego (danego Dostawcy pojazdów) ponosi ..., stąd w ocenie Spółki uzasadnione jest przyjęcie, iż wysokość czynszu najmu płaconego przez Użytkowników będzie korespondować z wartością rynkową. Powyższe warunki będą tak samo stosowane zarówno dla pracowników Spółki oraz dla pozostałych Użytkowników.
Pytanie nr 3:
Czy wysokość miesięcznego/rocznego czynszu najmu dla pracowników będzie inna niż dla pozostałych podmiotów? Jeśli tak, to należy podać szczegółowo opisać jaka będzie różnica wartości i z czego będzie ona wynikała.
Odpowiedź:
Wysokość czynszu najmu uzależniona jest od rodzaju pojazdu. W przypadku takiego samego typu pojazdu samochodowego wysokość miesięcznego czynszu płaconego przez pracowników Spółki oraz pozostałych Użytkowników będzie taka sama.
Pytanie nr 4:
Czy wysokość czynszu najmu miesięcznego/rocznego umożliwi zwrot poniesionych przez Państwa miesięcznych/rocznych kosztów związanych z danym pojazdem oddanym w najem? (odpowiedź należy wskazać odrębnie dla pracowników Spółki oraz pozostałych użytkowników).
Odpowiedź:
Wysokość czynszu miesięcznego płaconego przez Użytkowników będzie umożliwiać zwrot pełnych kosztów ponoszonych przez ... związanych z poszczególnymi pojazdami oddawanymi w najem. Powyższe warunki będą tak samo stosowane zarówno dla pracowników Spółki oraz dla pozostałych Użytkowników.
Pytanie nr 5:
W jakiej relacji będzie pozostawał czynsz najmu za miesiąc/rok z całkowitymi wydatkami poniesionymi przez Państwa na dany samochód oddany w najem w skali miesiąca/roku? Jaki % w wartości wydatków, poniesionych na dany samochód, będzie stanowił miesięczny/roczny obrót z tytułu najmu?
Odpowiedź :
Zgodnie z założeniami tego projektu czynsz płacony do ... przez poszczególnych Użytkowników ma pokrywać 100% kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z pierwotnym wynajęciem pojazdów samochodowych od Dostawców pojazdów.
Pytanie nr 6:
Czy ustalona kwota czynszu najmu będzie stała, czy zmienna? Jeśli czynsz będzie zmienny, to od czego będzie zależała zmiana? (odpowiedź należy wskazać odrębnie dla pracowników Spółki oraz pozostałych użytkowników)
Odpowiedź :
Wysokość czynszu co do zasady będzie stała, niemniej gdyby doszło zamian w poziomie kosztów ponoszonych w związku z tą usługą przez ..., to wówczas będzie to miało odzwierciedlenie w poziomie wynagrodzenia pobieranego przez Spółkę. Powyższe warunki będą tak samo stosowane zarówno dla pracowników Spółki oraz dla pozostałych Użytkowników.
Pytanie nr 7:
Jakie czynniki będą Państwo uwzględniać przy kalkulacji czynszu najmu? Należy szczegółowo wymienić odrębnie dla pracowników Spółki oraz pozostałych użytkowników.
Odpowiedź :
Podstawą do kalkulacji czynszu najmu będą koszty ponoszone przez ... w związku z przedmiotem najmu – zgodnie z założeniem całość kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z oddaniem w najem przedmiotowych pojazdów będzie przenoszona w ramach czynszu najmu na poszczególnych użytkowników. Powyższe warunki będą tak samo stosowane zarówno dla pracowników Spółki oraz dla pozostałych Użytkowników.
Pytanie nr 8:
Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania samochodów w odpowiednim stanie technicznym, koszty eksploatacyjne, koszty paliwa dotyczące samochodów oddanych w najem? (odpowiedź należy wskazać odrębnie dla pracowników Spółki oraz pozostałych użytkowników)
Odpowiedź :
Wszystkie koszty związane z użytkowaniem pojazdów samochodowych będących przedmiotem najmu w okresie trwania umowy najmu między ... a Użytkownikami pojazdów będzie ekonomicznie ponosił każdy z Użytkowników czy to w ramach czynszu najmu płaconego na rzecz Spółki czy to poprzez samodzielne ponoszenie wydatków takich jak opłaty eksploatacyjne związane z użytkowaniem pojazdów np. paliwo. W ramach niniejszej usługi nie jest przewidywana okoliczność, gdzie Spółka miałaby w jakimkolwiek zakresie ponosić ekonomiczny ciężar użytkowania pojazdów (tj. taki, który nie zostałby efektywnie przeniesiony na finalnych Użytkowników). Powyższe warunki będą tak samo stosowane zarówno dla pracowników Spółki oraz dla pozostałych Użytkowników.
Pytanie nr 9:
Czy pomiędzy Państwem a najemcami będą istniały powiązania, np. osobowe, finansowe, organizacyjne lub inne; czy najemcy będą zależni od Państwa? Prosimy wskazać rodzaj powiązań oraz jakie przesłanki świadczą o zależności bądź niezależności najemców od Państwa?
Odpowiedź ...:
Przedmiotowa oferta w zakresie najmu samochodów będzie skierowana do osób, które posiadają pewien stopień związku z firmą, tj.:
-są pracownikami Spółki, lub
-mają ze Spółką zawartą umowę o stałą współpracę;
-są pracownikami podmiotów powiązanych z ... w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2025 r., poz. 278), lub też z takimi podmiotami powiązanymi z ... mają zawartą umowę o stałą współpracę.
Tym samym grupa docelowa składa się z osób (Użytkowników) mających na moment zawarcia przedmiotowych umów najmu związki z ... lub podmiotami powiązanymi ze Spółką, choć sama umowa najmu samochodów jest zupełnie odrębnym stosunkiem prawnym łączącym Spółkę z Użytkownikami. Niemniej w opisywanym przypadku może następować sytuacja, gdzie wraz z rozwiązaniem np. umowy o pracę zawartej między ... a danym Użytkownikiem rozwiązaniu ulegnie także zawarta między tymi stronami umowa najmu pojazdu samochodowego.
Pytanie nr 10:
Czy przedmiotowe samochody będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług? Jeśli nie to do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali samochody (czynności zwolnionych z opodatkowania, niepodlegających opodatkowaniu)?
Odpowiedź :
Zgodnie z założeniami tej usługi pojazdy od samego początku (tj. od odebrania ich od Dostawców pojazdów) będą wykorzystywane przez ... do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (oddanie pojazdów samochodowych w najem długoterminowy). Pojazdy te w czasie umowy najmu zawartej między ... a Użytkownikami nie będą w żaden inny sposób – niż oddanie w odpłatny długoterminowy najem – wykorzystywane przez Spółkę do prowadzonej działalności, a w szczególności nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT czy czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Spółka podkreśla, iż w związku z tym obszarem działalności może dojść jednak do sytuacji, iż na skutek rozwiązania umowy najmu między ... a Użytkownikiem pojazd samochodowy zostanie zwrócony do Spółki, która może podjąć decyzję zarówno o oddaniu go w najem innemu Użytkownikowi jak i o pozostawieniu go w Spółce w celu wewnętrznego wykorzystania pojazdu do celów innej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.
Pytanie
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego czy w przedmiotowej sytuacji Spółka w związku z zawarciem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej z Dostawcami pojazdów będzie uprawniona do odliczania 100% podatku VAT naliczonego od faktur wystawianych przez Dostawców pojazdów przez cały okres kiedy pojazd jest wykorzystywany dla celów oddania go w najem na rzecz Użytkowników, biorąc pod uwagę, iż poszczególne pojazdy będą przeznaczone już od momentu odebrania ich od dostawy do oddania ich Użytkownikom w ramach zawartej z nimi umowy najmu długoterminowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego wobec faktu wyłącznego wykorzystywania wspominanych pojazdów samochodowych do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy, polegającej na oddaniu tego pojazdu w najem długoterminowy w ramach wykonywanej przez Spółkę działalności gospodarczej co wynika z faktu, iż pojazdy te są oddawane w najem od momentu ich odebrania od dostawcy. Tym samym tak długo samochody będą przedmiotem umów najmu długoterminowego zawartego z Użytkownikami, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% VAT naliczonego w związku z faktem wyłącznego przeznaczenia pojazdów samochodowych dla celów działalności gospodarczej Spółki polegającej na wynajmie pojazdów samochodowych (będzie to jeden z przedmiotów działalności Spółki).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, przy czym zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest nabycie lub wynajem pojazdu samochodowego, przez który rozumie się – w świetle art. 2 pkt 34 Ustawy o VAT – pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, Ustawodawca wprowadził zasadę (art. 86a ust. 1 Ustawy o VAT), w myśl której w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 Ustawy o VAT, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 Ustawy o VAT, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1.nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2.używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3.nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, choć od tej zasady zostały przewidziane pewne wyjątki, które pozwalają od wydatków określonych w art. 86a ust. 2 Ustawy o VAT dokonać odliczenia 100% podatku VAT naliczonego. Do takich wyjątków należy zaliczyć m.in. wskazany w art. 86a ust. 3 pkt 1 lit a Ustawy o VAT, zgodnie z którym przepis art. 86a ust. 1 Ustawy o VAT nie stosuje się, gdy pojazdy samochodowe wykorzystywane są wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Kwestia udowodnienia „wyłącznego wykorzystania do działalności gospodarczej” danego pojazdu samochodowego została rozwinięta w przepisie art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, w świetle którego pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1.sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2.konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Należy jednak podkreślić, iż istnieją przypadki, które pozwalają wskazać wyłączne wykorzystanie pojazdu do działalności gospodarczej z prawem do odliczenia 100% podatku naliczonego bez konieczności prowadzeni wspomnianej wyżej ewidencji przebiegu. Jak bowiem wskazuje art. 86a ust. 5 pkt 1 Ustawy o VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do:
a.odprzedaży,
b.sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c.oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Podsumowując powyższe przepisy należy wskazać, iż art. 86a ust. 5 pkt 1 Ustawy o VAT wskazuje, iż w przypadku braku ewidencji przebiegu możliwe jest odliczenie 100% podatku VAT naliczonego w odniesieniu do pojazdu, który np. jest przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, ale z zastrzeżeniem, że pojazdy nie mogą być wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Efektywnie zatem już od samego momentu wejścia w posiadanie tego pojazdu samochodowego musi być on przeznaczony do oddania w najem, dzierżawę , leasing lub inną podobną umowę (decyzja o takim przekazaniu nie może być podjęta na dalszym etapie od wejścia w posiadanie danego pojazdu samochodowego).
Podsumowując, nawet gdy podatnik przeznacza samochód także do innych celów, wykluczając przy tym, poprzez wprowadzenie w przedsiębiorstwie zasad jego używania możliwość wykorzystywania tego pojazdu w celach prywatnych, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W tej sytuacji nie można bowiem uznać, że pojazd jest przeznaczony wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, nawet gdy oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy wskazać kluczowe elementy, które będą miały znaczenie w tej sprawie, tj.:
·Wnioskodawca będzie miał jako jeden z przedmiotów działalności podane PKD 77.11.Z -wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek;
·Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT;
·Wnioskodawca zawrze umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub inne umowy o podobnym charakterze z Dostawcami pojazdów, których przedmiotem będą samochody osobowe, tj. pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony;
·Powyższe pojazdy są samochody osobowe zostaną przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu długoterminowego od dnia jego odebrania od Dostawcy pojazdów lub wskazanego przezeń dealera (będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług polegających tylko i wyłącznie na oddaniu go w najem Użytkownikom).
·Samochody te nie będą wykorzystywane do innych celów niż opisane powyżej.
Biorąc pod uwagę powyższe to z treści przytoczonych powyżej regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej z Dostawcami pojazdów (oraz wydatków związanych z eksploatacją tychże pojazdów) w sytuacji, gdy samochody te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu. Przy czym zgodnie z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c Ustawy o VAT obowiązku ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, umożliwiający dokonanie odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od faktur wynikających z umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze zawartych z Dostawcami pojazdów oraz od wydatków związanych z użytkowaniem i eksploatacją samochodów osobowych. Jednakże, Wnioskodawca może skorzystać z tego prawa wyłącznie, jeżeli wypełni - wskazane wcześniej - warunki określone w art. 86a ust. 4 pkt 1 z zastrzeżeniem ust. 5 Ustawy o VAT.
Powołany przepis art. 86a ust. 5 Ustawy o VAT wskazuje ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. W przedmiotowej sprawie należy wskazać na pkt 1 lit. c tej regulacji. Zgodnie z tymi przepisami, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy ma zastosowanie jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
W przedmiotowej sprawie ww. warunki będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - wynajem i dzierżawa samochodów osobowych będzie stanowić przedmiot prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności oraz pojazdy wskazane we wniosku będą przeznaczone wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu - do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym tak długo jak powyższe warunki będą spełnione, to Spółce będzie przysługiwało prawo pełnego odliczenia podatku VAT i prawo to w tej sytuacji nie będzie uzależnione od prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji przebiegu poszczególnych pojazdów samochodowych. Hipotetycznie nie jest wykluczone, że kiedyś w przyszłości którykolwiek z pojazdów będzie wykorzystywany dla innych celów związanych z działalnością Spółki, niemniej na moment zawierania umów z Dostawcami pojazdów są one przeznaczone wyłącznie do oddania w najem na rzecz Użytkowników.
Wnioskodawca wskazuje, iż poprawność stanowiska wskazanego w niniejszym wniosku została potwierdzona m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 05 czerwca 2023 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.231.2023.1.AG).
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że w związku z uzupełnieniem wniosku o kwestie opisane w odpowiedziach na pytania Organu nie doszło do zmiany stanowiska Spółki w sprawie oceny prawnej opisu sprawy odnośnie sformułowanych we wniosku pytań oraz ocena prawna opisu sprawy odnośnie sformułowanych we wniosku pytań przedstawiona we wniosku jest w dalszym ciągu w pełni adekwatna do opisu sprawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie natomiast powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, zauważam że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.