Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo A. będące zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jako Lider projektu, złożyło wniosek o dofinansowanie zadania pn. „(…)” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski (…) na lata 2021-2027, działanie 5.1 Zrównoważona turystyka.

Celem głównym projektu jest stworzenie spójnego zintegrowanego produktu turystycznego (…), wykorzystując zasoby przyrodniczo-krajobrazowe i wielokulturowe dziedzictwo regionu, w celu poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej lokalnych społeczności w korytarzu szlaków. Cel główny wynika z celów szczegółowych, do których należą:

  • zagospodarowanie szlaków wodnych regionu poprzez rozbudowę i poprawę standardu, dostępności i bezpieczeństwa infrastruktury turystycznej;
  • zapewnienie dostępu do dziedzictwa kulturowego i naturalnego znajdującego się wzdłuż szlaków;
  • ograniczenie antropopresji poprzez budowę i rozwój infrastruktury turystycznej w celu ukierunkowania ruchu turystycznego na terenie obszarów chronionych i cennych przyrodniczo w celu zachowania ich bioróżnorodności;
  • budowa regionalnej marki turystycznej bazującej na szlakach wodnych, zintegrowanej z innymi elementami oferty turystycznej i kulturalnej regionu;
  • zwiększenie zainteresowania turystów turystyką kajakową;
  • poprawa dobrobytu społecznego na poziomie lokalnym i regionalnym;
  • zwiększenie roli sektora usług turystycznych, a tym samym rozwój przedsiębiorczości i aktywizacja gospodarcza obszarów wzdłuż szlaków wodnych.

Efektem realizacji projektu będzie powstanie produktu turystycznego (…), na który złożą się: zagospodarowanie szlaków wodnych o długości ok. (…) km oraz aktywizacja społeczno-gospodarcza na poziomie lokalnym, co przyczyni się do powstania regionalnej marki turystycznej bazującej na szlakach wodnych. Przedsięwzięcie pozwoli na rozszerzenie i zróżnicowanie oferty turystycznej regionu, poprzez rozwój turystyki zrównoważonej, wykorzystującej „miękką” mobilność, opartej na lokalnym dziedzictwie kulturowym i naturalnym obszarów położonych wzdłuż szlaków wodnych.

Koszty całkowite projektu wynoszą ok. (…) mln zł, z czego dofinansowanie będzie stanowiło 85%, a wkład własny 15%.

Projekt realizowany będzie przy zaangażowaniu regionalnych i lokalnych partnerów w formie partnerstwa w rozumieniu art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1079, dalej Ustawa Wdrożeniowa). Beneficjentami projektu będą jednostki samorządu terytorialnego położone w makroregionie Polski (…):

  • Wnioskodawca i Partner Wiodący projektu: Województwo A.;
  • województwa-partnerzy (Partnerzy Regionalni): Województwo B. oraz Województwo C.;
  • podmioty-partnerzy z terytoriów województw-partnerów (Partnerzy Lokalni): Miasto D., Gmina E., Gmina F., Gmina G., Gmina H., Gmina I., Gmina J., Gmina K., Gmina L., Gmina Ł., Gmina M., Gmina N., Gmina O., Gmina P., Gmina R., Gmina S., Gmina T. i Gmina U.

Województwa posiadają osobowość prawną i funkcjonują na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566). Do ich zadań należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej. Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

Gminy posiadają osobowość prawną i wykonują określone ustawami zadana publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). Według art. 7 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym między innymi w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wnioskodawca i Partnerzy, jako jednostki samorządu terytorialnego, są uprawnieni do ubiegania się o dofinansowanie z Działania (…) Zrównoważona turystyka, Priorytetu (…) Zrównoważona turystyka w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski (…) 2021- 2027.

W celu realizacji projektu Partnerzy Regionalni i Lokalni zawarli Umowę o Partnerstwie, która zgodnie z art. 39 ust. 9 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1079) określa:

  • przedmiot umowy,
  • prawa i obowiązki stron,
  • zakres i formę udziału poszczególnych partnerów w projekcie, w tym zakres realizowanych przez nich zadań,
  • partnera wiodącego uprawnionego do reprezentowania pozostałych partnerów projektu,
  • sposób przekazywania dofinansowania na pokrycie kosztów ponoszonych przez poszczególnych partnerów projektu, umożliwiający określenie kwoty dofinansowania udzielonego każdemu z partnerów,
  • sposób postępowania w przypadku naruszenia lub niewywiązania się stron z porozumienia lub umowy.

Zakres projektu obejmuje szereg działań zmierzających do stworzenia ponadregionalnego produktu turystycznego - szlaku turystyki wodnej, którego powstanie przyczyni się do rozwoju społeczno-gospodarczego społeczności lokalnych w korytarzu szlaku. Do głównych działań przewidzianych do realizacji w ramach projektu należą:

I.Działanie 1. Przygotowanie dokumentacji projektu:

1.(…).

2.(…).

3.(…).

Działanie 1 będzie realizowane przez Partnera Wiodącego - Województwo A. oraz przez Partnerów Regionalnych - Województwo C. i Województwo B.. Obejmuje ono kategorię kosztów - usługi zewnętrzne. Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

II.Działanie 2. Przygotowanie infrastruktury zintegrowanego produktu turystycznego:

1.Dokumentacja techniczna.

2.Utworzenie (…):

2.1. Zagospodarowanie terenu.

2.2. Utworzenie (…).

2.3. Uporządkowanie wewnętrznych układów komunikacyjnych.

2.Tablice informacyjne i pamiątkowe.

3.Oznakowanie szlaku.

4.System pomiaru ruchu turystycznego.

Działanie 2 będzie realizowane przez Partnerów Lokalnych, a w zakresie Oznakowania szlaku, także przez Partnera Wiodącego - Województwo A. oraz przez Partnera Regionalnego - Województwo B. W ramach Działania 2 każda z gmin będąca partnerem projektu będzie realizowała swoje zadanie inwestycyjne obejmujące kategorie kosztów: usługi zewnętrzne (dokumentacja techniczna, system pomiaru ruchu turystycznego), środki trwałe/dostawy (tablice informacyjne i pamiątkowe, oznakowanie szlaku) i roboty budowlane (zagospodarowanie terenu, utworzenie (…), uporządkowanie wewnętrznych układów komunikacyjnych).

Każdy z Partnerów Lokalnych (gminy i miasto) będzie realizował działania infrastrukturalne związane z budową infrastruktury turystycznej oraz realizował płatności. Każdy z Partnerów Lokalnych będzie także właścicielem zaplanowanej do wybudowania infrastruktury w ramach projektu. Partnerzy Lokalni potwierdzili w formie oświadczenia osoby upoważnionej do reprezentowania Partnera, że w ramach przedmiotowego projektu nie przewidziano budowy/zakupu środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych, które miałyby być udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu. Części oznakowania szlaku realizowane i finansowane przez Partnera Wiodącego - Województwo A. oraz przez Partnera Regionalnego - Województwo B. będą także stanowić element bezpłatnie udostępnianego szlaku, stanowiąc część oznakowania szlaku na całej jego długości.

Ponadto, Partnerzy Lokalni wystąpili do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzyskane przez Partnerów interpretacje indywidualne potwierdzają brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Gmina E. UNP: (…), znak pisma: 0113-KDIPT1-1.4012.74.2024.1.MG; Gmina F. UNP: (…), znak pisma: 0113-KDIPT1-3.4012.79.2024.1.KAK; Gmina G. UNP: (…), znak pisma: 0113-KDIPT1-2.4012.829.2024.1.AM; Gmina N. UNP: (…), znak pisma: 0114-KDIP1-3.4012.440.2024.1.PRM; Gmina H. UNP: (…), znak pisma: 0114-KDIP1-2.4012.342.2024.2.MW; Gmina O. UNP: (…), znak pisma: 0114-KDIP1-2.4012.89.2024.1.RM; Gmina Ł. UNP: (…), znak pisma: 0114-KDIP1-2.4012.377.2024.1.MW; Gmina M. UNP: (…), znak pisma: 0114-KDIP1-1.4012.79.2024.1.ESZ; Miasto D. UNP: (…), znak pisma: 0114-KDIP1-1.4012.26.2024.1.MKA; Gmina U. UNP: (…), znak pisma: 0111-KDIB3-2.4012.680.2023.1.SR; Gmina I. UNP: (…), znak pisma: 0113-KDIPT1-1.4012.842.2024 1.WL; Gmina J. UNP: (…), znak pisma: 0113-KDIPT1-3.4012.543.2024.1.MWJ; Gmina K. UNP: (…), znak pisma 0113-KDIPT1-2.4012.95.2024.1.JSZ; Gmina R. UNP: (…), znak pisma: 0113-KDIPT1-2.4012.83.2024.1.KT; Gmina L. UNP: (…), znak pisma: 0114-KDIP1-1.4012.119.2024.1.MZ; Gmina S. UNP: (…), znak pisma: 0112-KDIL3.4012.151.2024.1.KFK.

Dwóch Partnerów złożyło wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji i obecnie czeka na ich wydanie. Gmina T. złożyła wniosek 14 stycznia 2025 r., natomiast Gmina P. 26 lutego 2025 r.

III.Działanie 3. Działania informacyjno-promocyjne:

1.Konferencja inaugurująca projekt.

2.Strategia promocji i budowania marki, w tym opracowanie (…).

3.Przygotowanie planu i przeprowadzenie (…).

3.1. Kampania promocyjna (zakup dostaw i usług niezbędnych do przeprowadzenia działań promocyjnych dotyczących produktu turystycznego).

3.2. Kampania informacyjno-edukacyjna (zakup dostaw i usług niezbędnych do przeprowadzenia działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie wykorzystania produktu turystycznego).

4.Konferencja podsumowująca projekt

Działanie 3 będzie realizowane przez Partnera Wiodącego - Województwo A. - oraz przez Partnerów Regionalnych - Województwo C. i Województwo B. Obejmuje ono kategorię kosztów - usługi zewnętrzne.

Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Uczestnictwo w realizowanych wydarzeniach będzie nieodpłatne. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

IV.Działanie 4. Wdrożenie Produktu Turystycznego oraz komercjalizacja oferty szlaku:

1.(…).

2.System oznakowania szlaku (dokument ma wskazać standardy, miejsca posadowienia znaków, metodologię, grafikę itp.).

3.(…).

4.Strategia sieciowania i komercjalizacji produktu turystycznego.

5.Działania z zakresu budowania sieci współpracy (stworzenie narzędzi do współpracy w ramach wdrożenia produktu turystycznego, opracowanie pakietów ofert, jednolitych standardów obsługi turystów, systemu certyfikacji).

6.Działania z zakresu digitalizacji oferty szlaku (usługi niezbędne do stworzenie systemu do komercjalizacji produktu turystycznego).

Działanie 4 będzie realizowane przez Partnera Wiodącego - Województwo A. - oraz przez Partnerów Regionalnych - Województwo C. i Województwo B.. Obejmuje ono kategorię kosztów - usługi zewnętrzne.

Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

V.Działanie 5 Koszty pośrednie.

W ramach kosztów pośrednich poniesione zostaną wydatki m.in. na:

1.koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu w tym nadzór nad pracami budowlanymi - np. Inżynier Kontraktu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń;

2.koszty zarządu (wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownika jednostki);

3.koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki;

4.koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, koszty związane ze zleceniem do biura rachunkowego prowadzenia obsługi księgowej projektu);

5.koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne);

6.wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku płatniczym lub odrębnego rachunku płatniczego;

7.amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w lit. a-d;

8.opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków, opłaty za wywóz odpadów komunalnych;

9.koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich;

10. koszty usług powielania dokumentów;

11. koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych;

12. koszty ochrony;

13. koszty sprzątania pomieszczeń, w tym środków czystości, dezynsekcji, dezynfekcji, deratyzacji tych pomieszczeń;

14. opłaty pobierane od dokonywanych transakcji płatniczych (krajowych lub zagranicznych);

15. koszty informacji i promocji (w zakresie informowania o projekcie).

Działanie 5 będzie realizowane przez wszystkich partnerów, w tym Województwo A.

Efekty realizacji wskazanego działania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty realizacji działania nie będą udostępniane odpłatnie użytkownikom lub podmiotom świadczącym usługi na ich rzecz w okresie trwałości projektu.

Wykonawcy zadań przewidzianych do realizacji zostaną wyłonieni na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Faktury za zrealizowane działania zostaną wystawione na Województwo A..

Planowane do realizacji przedsięwzięcie jest zgodne z celami rozwojowymi dla turystyki, uwzględnionymi w strategiach rozwoju województw, o których mowa w rozdziale 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566). Założenia realizacji projektu są zgodne z celami i kierunkami działań strategii terytorialnych i odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby w zakresie wspólnej promocji i budowania produktów turystycznych opartych na potencjale przyrodniczym i kulturowym obszaru.

Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566), samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a planowane przedsięwzięcie zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566), stanowi zadanie samorządu województwa. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku gmin, o czym mowa w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Efekty realizacji projektu „(…)” służyć będą wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnot, a za korzystanie z nich nie będą pobierane żadne opłaty.

We wniosku o przyznanie dotacji zostało złożone oświadczenie, że Województwo A. nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, gdyż efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniania nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

Zakres inwestycji realizowanych w ramach projektu należy do zadań własnych Partnerów, którzy są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny np. czynności sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane przez Partnerów projektu do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniania odbiorcy końcowemu nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

W konsekwencji Partnerzy realizując projekt nie będą działać jako podatnik VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy, a zakupy dokonywane przez Partnerów w związku z realizacją projektu nie będą służyły Partnerom do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w odniesieniu do powyższego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Województwo A. biorąc pod uwagę realizację projektu „(…)”, na realizację którego planuje się pozyskać środki finansowe z programu Fundusze Europejskie dla Polski (…) na lata 2021-2027, w ramach działania 5.1 Zrównoważona turystyka?

Państwo stanowisko w sprawie

Województwo A. stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia poniesionego kosztu podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją przedmiotowego projektu.

We wniosku o przyznanie pomocy złożonym przez Województwo zostało złożone oświadczenie, że Województwo A. nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, gdyż efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane do prowadzenia działalności publiczno-prawnej. Infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie, a zatem nie będzie służyła działalności opodatkowanej. Beneficjent realizując projekt nie będzie działać jako podatnik VAT, zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 566 ze zm.):

Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.

Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa:

1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;

2) dysponuje mieniem wojewódzkim;

3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Jak wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast przepis art. 14 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że:

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie ww. warunki nie będą spełnione, gdyż ponosząc wydatki związane ze stworzeniem spójnego zintegrowanego produktu turystycznego (…), wykorzystującego zasoby przyrodniczo-krajobrazowe i wielokulturowe dziedzictwo regionu, w celu poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej lokalnych społeczności w korytarzu szlaków, nie będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Będą Państwo działać jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych. Wykonując zadania, z wyłączeniem tych, które należą do zadań Partnerów biorących udział w projekcie, będą Państwo realizować:

I.Działanie 1. Przygotowanie dokumentacji projektu;

II.Działanie 2. Przygotowanie infrastruktury zintegrowanego produktu turystycznego;

III.Działanie 3. Działania informacyjno-promocyjne;

IV.Działanie 4. Wdrożenie Produktu Turystycznego oraz komercjalizacja oferty szlaku;

V.Działanie 5. Koszty pośrednie.

Wykonawcy zadań wystawiać będą faktury za zrealizowane działania na Państwa. Efekty realizacji projektu służyć będą wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, a za korzystanie z nich nie będą pobierane żadne opłaty.

W konsekwencji należy zgodzić się z Państwem, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. „(…)”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Państwa stanowisko, uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

W kwestii skutków prawnych jakie wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla Państwa, należy stwierdzić, że w myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając na uwadze, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez Państwa, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych Partnerów biorących udział w opisanym projekcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.