
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach związanych z inwestycją pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 marca 2025 r. (wpływ 11 marca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina Miejska (dalej: „Miasto”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Miasto prowadzi skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług obejmujące czynności prowadzone przez jednostki organizacyjne Miasta.
Miasto wykonuje zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Część z tych zadań jest realizowana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, część zaś czynności Miasto wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Miasto odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych, zgodnie z artykułem 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). Stanowi on, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
W związku z tym, Miasto poniosło, ponosi i będzie ponosić w przyszłości liczne wydatki związane z budową i modernizacją infrastruktury w zakresie kanalizacji sanitarnej oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
W szczególności, Miasto jest właścicielem oczyszczalni ścieków, która obsługiwana jest przez zakład budżetowy. Oczyszczalnia niezmiennie ma służyć mieszkańcom oraz jednostkom znajdującym się na terenie Miasta.
W związku ze wzrastającym zapotrzebowaniem mieszkańców miasta na infrastrukturę kanalizacyjną, Miasto w 2024 r. w ramach zadań własnych przystąpiło do realizacji zadania inwestycyjnego pn. „(…)”.
W związku z tym, że instytucje pożytku publicznego znajdujące się na terenie miasta są już połączone z istniejącą siecią wodno-kanalizacyjną, stąd wniosek Miasta, że rozbudowa oczyszczalni ścieków w (…) nie spowoduje zmiany parametrów świadczonych usług dla jednostek budżetowych Miasta.
Zadanie inwestycyjne pn. „(…)” jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców i firm na infrastrukturę kanalizacyjną, co jest związane z rozwojem gospodarczym Miasta. Przy realizacji ww. inwestycji dodatkowo zostaną zamontowane hydrocyklony zwiększające przepustowość oczyszczalni (zamontowany system zwiększa przepustowość i wydajność procesu poprzez wyselekcjonowanie cząstek osadu o wyższej gęstości, odznaczających się wyższą od klasycznego osadu czynnego prędkością opadania oraz wyższą aktywnością biologicznego usuwania fosforu).
Do nowej, powstającej infrastruktury technicznej nie są planowane podłączenia budynków użyteczności publicznej, a więc Miasto realizując przedsięwzięcie pn. „(…)” jest przedsiębiorcą.
W związku z powyższym, Miasto rozpisało przetarg na wykonanie zadania, w którym opisano przedmiot zamówienia w następujący sposób:
1.Przedmiotem zamówienia publicznego jest wykonanie przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą techniczną w formule zaprojektuj i wybuduj oraz wybuduj w ramach zadania pn. „(…)”.
2.Zamówienie udzielane jest na podstawie szczegółowych warunków i wytycznych „(…)”, zgodnie z umową o dofinansowanie projektu nr (…) w ramach Priorytetu (…) Działania (…) zawartej 24 lipca 2024 r. Całkowita wartość projektu wynosi (...) zł.; całkowite wydatki kwalifikowalne umowy wynoszą (...) zł (wartość netto), w tym dofinansowanie (...) zł oraz wydatki niekwalifikowalne w kwocie (...) zł (wartość podatku VAT).
Planuje się realizację inwestycji w latach 2025-2026. Projektowana rozbudowa ma miejsce na terenie istniejącej oczyszczalni ścieków. Miasto rozbuduje, przebuduje, a także zmodernizuje oczyszczalnię ścieków, a następnie na podstawie dokumentu OT zwiększy wartość istniejącego środka trwałego stanowiącego mienie komunalne Miasta.
W tym celu Miasto dokona zakupów od podmiotów zajmujących się profesjonalnie pracami budowlanymi, innymi usługami i dostawami materiałów. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycia od nich zostaną udokumentowane fakturami VAT, z których wynika podatek VAT. Faktury będą wystawiane przez wykonawcę na Gminę Miejską.
Centralizacja podatku VAT, która nastąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r. spowodowała ujednolicenie rozliczeń Miasta w zakresie podatku VAT, co skutkuje koniecznością prowadzenia cząstkowych ewidencji sprzedaży oraz zakupów za poszczególne miesiące rozliczeniowe przez jednostki organizacyjne Miasta, jedną z nich jest zakład budżetowy – Zakład Wodociągów i Kanalizacji (dalej: „Zakład”), który zajmuje się sprzedażą wody oraz odbiorem ścieków. Zakład, jako jednostka niesamodzielna, nie jest odrębnym od Miasta podatnikiem VAT, jest jedynie wystawcą faktur za odbiór ścieków, składa cząstkowe Deklaracje VAT (obecnie cząstkowe JPK), zaś Miasto jako czynny podatnik VAT jest zobowiązane do składania zbiorczych Deklaracji VAT (obecnie plików JPK_V7M).
Zakład będzie wykorzystywał nowopowstałą infrastrukturę oczyszczalni ścieków do działalności opodatkowanej – odbiór ścieków od odbiorców indywidualnych. Z tytułu świadczonych usług Zakład wystawi na kontrahentów faktury VAT oraz odprowadzi podatek należny.
Z uwagi na rozliczenie z urzędem skarbowym w sposób skonsolidowany, na fakturach jako wystawca figuruje Zakład, a jako sprzedawca Gmina Miejska.
Miasto zamierza odliczyć podatek VAT naliczony w fakturach kosztowych związanych z zadaniem inwestycyjnym pn. „(…)” w 100%.
Od momentu zaplanowania tej inwestycji Miasto posiada zamiar eksploatowania oczyszczalni ścieków powierzając nadzorowanie tej infrastruktury Zakładowi, który rozbudowaną oczyszczalnię ścieków w wykorzysta do prowadzenia w imieniu Miasta działalności gospodarczej obejmującej odpłatne odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Zakład zobowiązany jest do prowadzenia eksploatacji oczyszczalni ścieków oraz kanalizacji sanitarnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami oraz zgodnie z pozwoleniem wodno-prawnym, a także do dokonywania poboru opłat za ścieki odebrane od dostawców. W konsekwencji, Zakład bezpośrednio zawiera umowy z odbiorcami usług o przyłączenie się do sieci oraz o odbiór ścieków sanitarnych. Zakład jako eksploatator tego majątku prowadzi przy jego pomocy działalność gospodarczą opodatkowaną VAT w postaci świadczenia usług odprowadzania ścieków.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Instytucje pożytku publicznego znajdujące się na terenie miasta są już połączone z istniejącą siecią wodno-kanalizacyjną, stąd wniosek Miasta, że rozbudowa oczyszczalni ścieków nie spowoduje zmiany parametrów świadczonych usług dla jednostek budżetowych Miasta. Zadanie inwestycyjne jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców i firm na infrastrukturę kanalizacyjną, co jest związane z rozwojem gospodarczym Miasta. Do nowej, powstającej infrastruktury technicznej nie są planowane podłączenia budynków użyteczności publicznej, a więc przedsięwzięcie będzie służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.
Pytanie
Czy Gmina realizując zadanie pn. „(…)” jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z niniejszą inwestycją w całości, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Miasto realizując zadanie pn. „(…)” jest podatnikiem podatku VAT, a tym samym jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych w całości.
Podstawową zasadą podatku VAT jest neutralność opodatkowania, która oznacza, że podatnik musi być od podatku VAT uwolniony.
Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej: „ustawy o VAT”, w którym czytamy, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, zatem sytuacja taka występuje, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w związku z art. 88 ww. ustawy, gdzie zamieszczono wyłączenia stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.
Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Intencją Miasta, jako podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, jest wykonywanie czynności opodatkowanych. Nie są planowane podłączenia do kanalizacji jednostek użyteczności publicznej. Rozbudowa oczyszczalni wynika wyłącznie ze zwiększonego zapotrzebowania na kanalizację ze strony osób fizycznych oraz firm.
Miasto stoi więc na stanowisku, że rozbudowa oczyszczalni będzie miała związek wyłącznie ze zwiększoną ilością transakcji opodatkowanych podatnika, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może zatem mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy – bezpośrednio wiec wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast ze związkiem pośrednim nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.
Artykuł 15 ww. ustawy stanowi o tym, kto może być podatnikiem podatku od towarów i usług, i tak w ust. 1 wskazano, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zaś w ust. 2 wskazano, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast w ust. 6 wymieniono kogo nie uznaje się za podatnika VAT, i tak: nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Miasto spełnia warunki uznania go za podatnika VAT, gdyż czynności opodatkowane będą wykonywane przez Zakład, któremu zostanie przekazana inwestycja i który w imieniu Gminy będzie świadczył usługi opodatkowane dla mieszkańców i firm związane z gospodarką wodnokanalizacyjną, tj. usługi odpłatnej dostawy wody i odpłatnego odbioru ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Reasumując, Miasto w świetle powyższego ma prawo do odliczenia podatku VAT od dokonanych wydatków inwestycyjnych w 100%, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
§podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
§podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto prowadzi skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług obejmujące czynności prowadzone przez jednostki organizacyjne Miasta.
W związku ze wzrastającym zapotrzebowaniem mieszkańców miasta na infrastrukturę kanalizacyjną, Miasto w 2024 r. w ramach zadań własnych przystąpiło do realizacji zadania inwestycyjnego pn. „(…)”.
Miasto dokona zakupów od podmiotów zajmujących się profesjonalnie pracami budowlanymi, innymi usługami i dostawami materiałów. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycia od nich zostaną udokumentowane fakturami VAT, z których wynika podatek VAT. Faktury będą wystawiane przez wykonawcę na Gminę Miejską
Centralizacja podatku VAT, która nastąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r. spowodowała ujednolicenie rozliczeń Miasta w zakresie podatku VAT, co skutkuje koniecznością prowadzenia cząstkowych ewidencji sprzedaży oraz zakupów za poszczególne miesiące rozliczeniowe przez jednostki organizacyjne Miasta, jedną z nich jest zakład budżetowy – Zakład Wodociągów i Kanalizacji , który zajmuje się sprzedażą wody oraz odbiorem ścieków. Zakład, jako jednostka niesamodzielna, nie jest odrębnym od Miasta podatnikiem VAT, jest jedynie wystawcą faktur za odbiór ścieków, składa cząstkowe Deklaracje VAT (obecnie cząstkowe JPK), zaś Miasto jako czynny podatnik VAT jest zobowiązane do składania zbiorczych Deklaracji VAT (obecnie plików JPK_V7M).
Zakład będzie wykorzystywał nowopowstałą infrastrukturę oczyszczalni ścieków do działalności opodatkowanej – odbiór ścieków od odbiorców indywidualnych. Z tytułu świadczonych usług Zakład wystawi na kontrahentów faktury VAT oraz odprowadzi podatek należny.
Instytucje pożytku publicznego znajdujące się na terenie miasta są już połączone z istniejącą siecią wodno-kanalizacyjną, stąd wniosek Miasta, że rozbudowa oczyszczalni ścieków nie spowoduje zmiany parametrów świadczonych usług dla jednostek budżetowych Miasta. Zadanie inwestycyjne jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie mieszkańców i firm na infrastrukturę kanalizacyjną, co jest związane z rozwojem gospodarczym Miasta. Do nowej, powstającej infrastruktury technicznej nie są planowane podłączenia budynków użyteczności publicznej, a więc przedsięwzięcie będzie służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach związanych z ww. inwestycją.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie oba warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, do nowej, powstającej infrastruktury technicznej nie są planowane podłączenia budynków użyteczności publicznej, a więc przedsięwzięcie będzie służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.
Wobec powyższego, mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową ww. infrastruktury. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
Podsumowując stwierdzić należy, że Gmina realizując zadanie pn. „(…)” jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z niniejszą inwestycją w całości, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, w szczególności na informacji, że „Do nowej, powstającej infrastruktury technicznej nie są planowane podłączenia budynków użyteczności publicznej, a więc przedsięwzięcie będzie służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej”. Tym samym, w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.