Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.98.2025.2.OS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.98.2025.2.OS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 28 marca 2025 r. (data wpływu 28 marca 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina Miejska … realizuje projekt pn.: „…” w ramach Działania 2.2 Cyfrowe … w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1,2,3,4) Priorytetu II Transformacja Gospodarcza i cyfrowa regionu programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027. Projekt jest realizowany przez Partnerstwo zawiązane przez Gminę Miejską … i Gminę … na mocy Porozumienia o partnerstwie na rzecz realizacji projektu pn. „…” w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych z dnia 20 września 2024 r. oraz umowy o dofinansowanie nr: … z dnia 29 listopada 2024 r.

Projekt ma zapewnić odejście od tradycyjnych sposobów zarządzania informacją i metod załatwiania spraw, przez wykorzystanie doskonalszych, szybszych i tańszych mechanizmów komunikacyjnych. Ma to nastąpić przede wszystkim poprzez uproszczenie załatwiania spraw urzędowych, zwiększenie dostępności informacji na ich temat oraz usprawnienie funkcjonowania eadministracji.

Celem projektu jest (...)

W ramach projektu zostaną uruchomione elektroniczne e-usługi publiczne na 4 poziomie dojrzałości na szczeblu regionalnym dotyczące spraw podatkowych, spraw oświatowych, elektronicznych konsultacji z Radnymi oraz związane z elektronizacją spraw obsługi procedury wydawania i konsultacji dokumentów planistycznych dotyczących zagospodarowania przestrzennego.

Wdrożonych zostanie 41 usług publicznych (w Gminie Miejskiej – 29 sztuk, w Gminie …- 10 sztuk oraz 2 usługi wspólne). W ramach projektu przewiduje się dodatkowo wsparcie rozwoju systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją. Partnerskie Gminy udostępnią informacje sektora publicznego, otrzymają wsparcie w zakresie cyberbezpieczeństwa. W projekcie wdrożone zostanie 1 rozwiązanie wykorzystujące informacje sektora publicznego za pośrednictwem platformy do prowadzenia procedur planistycznych.

Projekt realizowany będzie zgodnie z zasadami wskazanymi w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa oraz Deklaracji tallińskiej, Zespołu Zadaniowego KRMC w sprawie przyjęcia Pryncypiów Architektury Informacyjnej wraz z zaleceniami. Dodatkowo wszystkie systemy teleinformatyczne w ramach projektu będą wdrażane zgodnie z wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności wynikającymi m.in. z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Poziom dostępności usług/ISP proponowany w ramach projektu będzie zgodny z wymaganiami Wytycznych dla dostępności treści internetowych 2.1 określonymi w załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Data rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu 2024-04-01- 2026-02-28.

Zadanie będzie realizowane na terenie Gminy Miejskiej ….

Zakres rzeczowy zadania dla Gminy Miejskiej … obejmuje:

1.ROZWÓJ FINANSOWYCH E-USŁUG PUBLICZNYCH poprzez zakup: udziału licencji i wdrożenia oprogramowania portalu e-usług, usług modernizacji oprogramowania dziedzinowego, usług rozbudowy i integracji systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją, usług opracowania i wdrożenia e-usług podatkowych, usług doradztwa technicznego.

2.ROZWÓJ E-USŁUG PUBLICZNYCH SIP poprzez zakup: licencji oprogramowania systemu informacji przestrzennej i jej wdrożenia, przeprowadzenia digitalizacji zasobów, opracowania API zasobu informacji przestrzennej, usług opracowania i wdrożenia e-usług SIP, udziału w zakupie licencji oprogramowania partnerskiej platformy do prowadzenia procedur planistycznych, usług wdrożenia oprogramowania partnerskiej platformy do prowadzenia procedur planistycznych, usług doradztwa technicznego.

3.ROZWÓJ OŚWIATOWYCH E-USŁUG PUBLICZNYCH poprzez zakup: licencji oprogramowania systemu rekrutacji zdalnych i usług wdrożenia systemu, usług opracowania i wdrożenia e-usług rekrutacji zdalnych, usług doradztwa technicznego.

4.ROZWÓJ E-USŁUG W ZAKRESIE KONSULTACJI SPOŁECZNYCH poprzez zakup: licencji oprogramowania systemu konsultacji społecznych i usług jej wdrożenia, usług opracowania i wdrożenia e-usług konsultacji społecznych, usług doradztwa technicznego.

5.ROZWÓJ CYBERBEZPIECZEŃSTWA ORAZ UZUPEŁNIENIE INFRASTRUKTURY SPRZĘTOWEJ – zakup szafy RACK (2 szt.), zakup systemu monitoringu parametrów środowiskowych (1 szt.), systemu kontroli dostępu do serwerowni (1 szt.) , UPS (2 szt.), skanera (2 szt.), drukarki kodów kreskowych (2 szt.), czytnika kodów kreskowych (2 szt.), stacji roboczych (10 szt.), usług doradztwa technicznego.

W Gminie Miejskiej … zostanie uruchomionych 29 e-usług. Na platformie partnerskiej uruchomione zostaną wspólne e-usługi dla obu Gmin:

1.Zgłoszenie uwag do dokumentów planistycznych.

2.Zgłoszenie wniosku do dokumentów planistycznych

Dodatkowo w związku z realizacją projektu zostaną uruchomione następujące e-usługi o stopniu dojrzałości co najmniej 4-transakcja:

1.Wydanie decyzji (niżej WD) w sprawie podatku od nieruchomości od osób fizycznych.

2.WD w sprawie podatku od nieruchomości od osób prawnych.

3.WD w sprawie podatku od nieruchomości rolnych od osób fizycznych.

4.WD w sprawie podatku od nieruchomości rolnych od osób prawnych.

5.WD w sprawie podatku od nieruchomości leśnych od osób fizycznych.

6.WD w sprawie podatku od nieruchomości leśnych od osób prawnych.

7.Ustalenie stanu zobowiązań podatnika wobec gminy z tytułu podatków.

8.Zgłoszenie powstania (niżej ZP) obowiązku podatku od nieruchomości od osób fizycznych.

9.ZP obowiązku podatku od nieruchomości od osób prawnych.

10.ZP obowiązku podatku od nieruchomości rolnych od osób fizycznych.

11.ZP obowiązku podatku od nieruchomości rolnych od osób prawnych.

12.ZP obowiązku podatku od nieruchomości leśnych od osób fizycznych.

13.ZP obowiązku podatku od nieruchomości leśnych od osób prawnych.

14.Zgłoszenie wygaśnięcia (niżej ZW) obowiązku podatku od nieruchomości od osób fizycznych.

15.ZW obowiązku podatku od nieruchomości od osób prawnych.

16.ZW obowiązku podatku od nieruchomości rolnych od osób fizycznych.

17.ZW obowiązku podatku od nieruchomości rolnych od osób prawnych.

18.ZW obowiązku podatku od nieruchomości leśnych od osób fizycznych.

19.ZW obowiązku podatku od nieruchomości leśnych od osób prawnych

W związku z realizacją zadania wdrożone zostaną e-usługi w obu Urzędach (Gmina Miejska …, Gmina … takie same):

1.Wydanie zaświadczenia (niżej WZ) o wielkości gospodarstwa rolnego/użytków rolnych gospodarstwa rolnego.

2.WZ o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości.

3.WZ o figurowaniu/ niefigurowaniu w ewidencji podatników.

4.Wydanie wypisu i wyrysu z dokumentów planistycznych.

5.WZ z dokumentów planistycznych.

6.Prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do szkół.

7.Prowadzenie usług zdalnej rekrutacji do przedszkoli.

8.Udział w konsultacjach społecznych.

9.Zgłoszenie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.

10.Zgłoszenie petycji.

Osiągnięty zostanie wspólny efekt, rezultat i produkt końcowy projektu, tj. wspólne wykorzystanie stworzonej w jego ramach infrastruktury (partnerska platforma, na której zostaną uruchomione wspólne dla obu Gmin (eusługi).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

1.Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Ad. 1 Gmina Miejska … jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składający deklarację VAT-7.

2.Na kogo są wystawione faktury dotyczące realizacje projektu pn. „…”?

Faktury VAT w zakresie zadań objętych wnioskiem i budżetem dla Gminy Miejskiej …projektu pn. „…” będą wystawiane na Gminę Miejską … zgodnie z poniższym: Nabywca: Gmina Miejska … Odbiorca: Urząd Miejski ...

3.Do jakich są wykorzystywane przez Państwa towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu, tj. czy do czynności:

a.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Ad. 3 Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” są czynnościami niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących m.in. sprawy ładu przestrzennego, edukacji publicznej, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocja gminy, współpraca ze społecznościami lokalnymi, utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Realizacja projektu pn.: „…” przyczyni się do zwiększenia dostępności usług publicznych świadczonych przez Gminę, podniesienia jakości świadczonych usług publicznych dla mieszkańców oraz skrócenia czasu ich realizacji/skrócenia czasu oczekiwania, promocji wśród społeczności lokalnej nowoczesnych technologii oraz nowych modeli obsługi klienta przez sektor publiczny, wzrostu poziomu wyposażenia w nowoczesne urządzenia i technologie. Powyższe obszary działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Infrastruktura zakupiona w ramach projektu będzie wykorzystywana do procedowania i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych na mocy obowiązujących przepisów. Klient w urzędzie nie płaci za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa). Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w obszarze procedowania, które to procedowanie jest zadaniem publicznym, nieodpłatnym, do którego Wnioskodawca ma prawo i obowiązek na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów. Warto również podkreślić, że wdrożenie zaplanowanych działań nie zmieni dotychczasowej aktywności gospodarczej jednostki. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia. Zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych). Gmina Miejska … nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z tytułu użytkowania zakupionego w ramach realizowanego projektu sprzętu, oprogramowania oraz nowych e-usług. Gmina zakupione urządzenia techniczne i oprogramowanie będzie wykorzystywała do prowadzenia ww. działalności statutowej. Efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji będzie wykorzystywać do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty realizacji przedmiotowej inwestycji pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych jako organu władzy publicznej.

Pytanie

Czy Gminie Miejska … będącej czynnym podatnikiem podatku VAT przysługuje zwrot podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu "…" w ramach Działania 2.2 Cyfrowe … w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1,2,3,4) Priorytetu II Transformacja Gospodarcza i cyfrowa regionu programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie Miejskiej … nie przysługuje i nie przysługiwał zwrot podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „…” w ramach Działania 2.2 Cyfrowe … w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskich Obszarów Funkcjonalnych (typ projektu 1,2,3,4) Priorytetu II Transformacja Gospodarcza i cyfrowa regionu programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027, ponieważ efekty realizowanego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W przypadku realizacji przedmiotowego zadania nie istnieje bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi skutkującymi powstaniem podatku należnego. Nie spełnione będą warunki przysługiwania prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego , o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże w związku z realizacją przedmiotowego zadania Gminy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług, gdyż realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, między innymi, dla realizacji których została ona powołana i nie występują tutaj czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).

W uzupełnieniu wnisoku wskazali Państwo:

Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko, że Gminie Miejskiej … nie przysługuje i nie przysługiwał zwrot podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „….”

Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej. Zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych). Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z tytułu użytkowania w trakcie trwania projektu sprzętu, oprogramowania oraz nowych e-usług jakie powstaną w okresie realizacji Projektu. Wnioskodawca zakupione urządzenia techniczne i oprogramowanie będzie wykorzystywał do prowadzenia ww. działalności statutowej. Efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych). Gmina Miejska ...nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z tytułu użytkowania zakupionego w ramach realizowanego projektu sprzętu, oprogramowania oraz nowych e-usług. Gmina zakupione urządzenia techniczne i oprogramowanie będzie wykorzystywała do prowadzenia ww. działalności statutowej. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1325 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tego warunku, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do zwrotu podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „…”, ponieważ efekty powstałe w ramach ww. projektu nie są przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.