Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług wstępnych i okresowych szkoleń BHP na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz niewliczania tych usług do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Uzupełnił go Pan pismem z 13 marca 2025 r. (wpływ 17 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik prowadzi działalność szkoleniową w zakresie szkoleń BHP i innych usług BPH (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a), szkoleń zawodowych w zakresie obsługi wózków widłowych. Ponadto podnajmuje Pan część lokalu użytkowego oraz wynajmuje dom na cele mieszkalne, gdzie najemcą jest przedsiębiorca, udostępniający lokale mieszkalne swoim pracownikom.

Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy

W odpowiedzi na poniższe pytania udzielił Pan następujących odpowiedzi:

1.Od kiedy, pod jaką firmą i czy nadal prowadzi Pan działalność gospodarczą, o której mowa we wniosku?

„Data rozpoczęcia działalności 01.12.2004

Data zakończenia działalności 15.09.2024

Nazwa firmy (…)

Obecnie nie prowadzę działalności gospodarczej”.

2.Czy jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług? Jeśli tak to od kiedy (proszę wskazać dokładną datę) i z tytułu prowadzenia jakiej działalności?

„Jestem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT od 01.10.2024

Jako osoba fizyczna, nie prowadząca działalności gospodarczej, wynajmuję nieruchomości firmom, które są płatnikami VAT”.

3.Czy obecnie korzysta Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą”?

„Obecnie nie korzystam ze zwolnienia określonego w art.113 ust.1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2024, poz.361 ze zm.), zwanej dalej ustawą”.

4.Czy wcześniej korzystał Pan już ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy? Jeżeli tak to proszę wskazać w jakim okresie (od kiedy do kiedy)?

„Korzystałem ze zwolnienia określonego w art.113 ust. 1 lub 9 ustawy w okresie 01.01.2019 -30.09.2024”.

5.Czy utracił Pan prawo do ww. zwolnienia, czy może Pan z tego zwolnienia zrezygnował? Jeżeli tak to proszę wskazać z jakiego powodu utracił Pan prawo do ww. zwolnienia oraz kiedy (proszę wskazać dokładną datę)?

„Zrezygnowałem z tego zwolnienia od 01.10.2024”.

6.Czy w prowadzonej działalności gospodarczej wykonywał/wykonuje Pan czynności, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy? Jeżeli tak to proszę wskazać, jakie to były/są towary lub usługi i w jakim okresie wykonywał Pan te czynności?

„W prowadzonej działalności nie wykonywałem czynności, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy”.

7.Czy przedstawiony przez Pana stan faktyczny dotyczy szkoleń wstępnych i okresowych z zakresu BHP, które świadczy Pan od 2025 r., czy świadczył Pan te usługi już w latach poprzednich? Proszę dokładnie określić jakiego roku (okresu) dotyczy opisany we wniosku stan faktyczny?

„Opisany stan faktyczny dotyczy szkoleń wstępnych i okresowych z zakresu BHP prowadzonych w latach 2012-2025”.

8.Czy jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)?

„Nie jestem jednostką objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 – prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2024 poz. 737 ze zm.)”.

9.Czy posiada Pan status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego?

„Nie posiadam statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego”.

10.Czy usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, są usługami w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tj. czy usługi te obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? Jeżeli tak, to w czym związek ten się przejawia?

„Nie. Wykonywane przeze mnie usługi są usługami wymienionymi w art. 43ust. pkt. 29 lit. a – tj. usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w pkt. 26, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach Szkolenia zawodowe mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych i są związane z pracą, natomiast szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (wstępne lub okresowe) wynikają z kodeksu pracy”.

11.Czy realizowane przez Pana usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy? Proszę szczegółowo opisać jakiego rodzaju są to usługi.

„Realizowane przeze mnie usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt. 26 ustawy. Są to szkolenia z zakresu BHP adresowane do pracodawcy, pracowników oraz instruktorów i wykładowców tematyki bhp, oraz pracowników pracodawcy, niebędących służba bhp. Są to szkolenia zawodowe, gdyż znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Zgodnie z art. 2373 par. 1 kodeksy pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązek przeprowadzenia szkoleń bhp wynika wprost z przepisów kodeksu pracy. Ponadto, szczegółowe zasady przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 (Dz.U.nr 180, poz. 1860 z późn. zmianami) w sprawie szkolenia w dziadzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zostaje więc spełniona druga przesłanka, by szkolenia te były prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”.

12.Czy osoby biorące udział w szkoleniu wstępnym i okresowym z zakresu BHP, o którym mowa we wniosku, mogą wykorzystać nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu, pracy? Jeśli tak proszę wskazać jakiego i w jaki sposób.

„Usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

Szkolenia wstępne-ich celem jest dostarczenie pracownikowi wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania pracy z uwzględnieniem przepisów i zasad bezpieczeństwa oraz zapoznanie z zagrożeniami występującymi na konkretnych stanowiskach pracy

Szkolenia okresowe z zakresu BHP maja na celu poprawę, przypomnienie i ugruntowanie wiedzy z zakresu bhp oraz zapoznanie uczestników z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie

Osoby biorące udział w szkoleniach mogą wykorzystać zdobytą wiedzę do celów zawodowych, aby wykonywać swoją pracę w sposób bezpieczny, uwzględniając różne czynniki w środowisku pracy”.

13.Czy świadczone przez Pana usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Proszę wskazać konkretnie, z których dokładnie przepisów (artykuł, paragraf oraz nazwa aktu) wynikać będą te formy i zasady? Przy czym zauważam, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia; czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Pan przeprowadza szkolenia (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.).

„Świadczone przez mnie usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1 są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach określnych Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy . W załączniku nr 1 do tego rozporządzenia podano ramowe programy szkolenia zawierające tematy szkolenia, liczbę godzin na poszczególne tematy, krąg uczestników, do których szkolenie jest adresowane”.

14.Czy usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?

„Usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1 mają na celu przekazanie uczestnikom szkoleń wiedzy z zakresu zasad bezpieczeństwa w pracy, przepisów p.poż oraz udzielania pierwszej pomocy, a także aktualizowanie tej wiedzy w zmieniającym się środowisku, co pozwala na bezpieczne i bezwypadkowe wykonywanie obowiązków zawodowych”.

15.Czy w zakresie usług, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, działa Pan pod kontrolą państwa? Na czym polega ta kontrola?

„W zakresie usług, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, nie działam pod kontrolą państwa”.

16.Czy w zakresie usług, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1, działa Pan w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe?

„W zakresie usług, których dotyczy zadane we wniosku pytanie nr 1 działam w oparciu o ramowe programy nauczania, ogłoszone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst, j.dn. Dz.U. z 2024r, poz. 1327) Opracowane przeze mnie programy szkoleń, opracowane w oparciu o ramowe programy z załącznika 1 cytowanego powyżej rozporządzenia, kierowane do konkretnego kręgu szkolonych osób, nie wymagają akceptacji właściwych instytucji państwowych”.

17.Czy ma Pan dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania?

„Ramy dowolności w zakresie kształtowania zasad swojego działania określą w szczególności przepisy Ustawy 6 marca 2018 Prawo Przedsiębiorców (Dz.U. poz. 646 ze zm.), a także wszystkie przepisy i zasady prawne obowiązujące w Rzeczpospolitej Polskiej”.

18.Czy Pana działania – w związku ze świadczeniem usług objętych zakresem pytania nr 1 – wymagają akceptacji państwa?

„Moje działania, w związku ze świadczeniem usług objętych zakresem pytania nr 1 – nie wymagają akceptacji Państwa”.

19.Czy usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie oznaczone nr 1, są finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.)?

Jeśli tak, to:

• czy w całości, czy w części?

• jeśli w części, to w jakiej? (proszę podać procentowo)

• czy posiada Pan dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że szkolenie jest finansowane ze środków publicznych?

„Usługi, których dotyczy zadane we wniosku pytanie oznaczone nr 1, nie są finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2023, poz.1270 ze zm.)”.

20.Jeśli nie prowadzi Pan już działalności gospodarczej, to w jakim celu wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej? Proszę, aby wskazał Pan interes prawno-podatkowy w zakresie skutków podatkowych wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług mających wpływ na Pana prawidłowe rozliczenie w tym podatku.

„Obecnie nie prowadzę działalności gospodarczej.

W latach 2021-2024 prowadziłem działalność gospodarczą w zakresie usług BHP (z wyłączeniem doradztwa), szkoleń BHP i w zakresie obsługi wózków widłowych, obsługi butli gazów technicznych), pośrednictwa w zakupie nieruchomości, podnajmu lokalu użytkowego. Ponadto wynajmowałem budynek mieszkalny firmie, na cele mieszkalne jej pracowników.

Przychód w poszczególnych latach wynosił

2021 (...) w tym szkolenia BHP (...)

2022 (...) w tym szkolenia BHP (...)

2023 (...) w tym szkolenia BHP (...)

2024 (...) w tym szkolenia BHP (...)”.

Pytania

1.Czy wstępne i okresowe szkolenia BHP, spełniając definicje kształcenia zawodowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, są zwolnione od VAT?

2.Czy przychód z tytułu szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie BHP, określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, wlicza się do przychodu 200.000, który generuje obowiązek rejestracji przedsiębiorcy, jako płatnika VAT czynnego poprzez złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R?

Pana stanowisko w sprawie (stanowisko w zakresie pytania nr 2 ostatecznie wyrażone w piśmie z 13 marca 2025 r.)

W Pana ocenie:

1.Szkolenia wstępne i okresowe z zakresu BHP są zwolnione przedmiotowo VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, gdyż prowadzone są zgodnie z formami i zasadami przyjętymi w odrębnych przepisach (art. 237/3 § 2 kodeksu pracy) oraz Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2024 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.Zgodnie z art. 113 pkt 2 pkt 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust.1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych.

Szkolenia BHP, są Pana zdaniem, zwolnione przedmiotowo z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a Ustawy o VAT, a zatem nie wliczają się do wartości sprzedaży, o której mowa w par. 1.

A zatem, ponieważ w żadnym roku z lat 2021-2024 przychód, wyliczony zgodnie z powyższymi przepisami nie przekroczył kwoty 200.000, nie miał Pan obowiązku rejestracji jako podatnik czynny VAT, poprzez złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

− oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo–podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247), obowiązującego do 31 grudnia 2013 r., zwanego dalej rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2014 r., zwanej dalej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl § 3 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl § 13 ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na podstawie § 3 ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Ponadto należy zaznaczyć, że 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Z opisu sprawy wynika, że:

·Prowadzi Pan działalność szkoleniową w zakresie szkoleń BHP i innych usług BPH (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a), szkoleń zawodowych w zakresie obsługi wózków widłowych. Ponadto podnajmuje Pan część lokalu użytkowego oraz wynajmuje dom na cele mieszkalne, gdzie najemcą jest przedsiębiorca, udostępniający lokale mieszkalne swoim pracownikom.

·Prowadził Pan działalność gospodarczą w okresie 1 grudnia 2004 r. do 15 września 2024 r. pn. (…).

·Jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT od 1 października 2024 r. Jako osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej, wynajmuje Pan nieruchomości firmom, które są podatnikami VAT.

·Korzystał Pan ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy w okresie 1 stycznia 2019 r. do 30 września 2024 r. Zrezygnował Pan z tego zwolnienia od 1 października 2024 r.

·W prowadzonej działalności nie wykonywał Pan czynności, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy.

·Opisany stan faktyczny dotyczy szkoleń wstępnych i okresowych z zakresu BHP prowadzonych w latach 2012-2025.

·Nie jest Pan jednostką objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

·Nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.

·Usługi, których dotyczy wniosek, nie są usługami w zakresie kształcenia i/lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wykonywane przez Pana usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w pkt 26, prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenia zawodowe mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych i są związane z pracą, natomiast szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (wstępne lub okresowe) wynikają z kodeksu pracy.

·Realizowane przez Pana usługi, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Są to szkolenia z zakresu BHP adresowane do pracodawcy, pracowników oraz instruktorów i wykładowców tematyki bhp, oraz pracowników pracodawcy, niebędących służba bhp. Są to szkolenia zawodowe, gdyż znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Zgodnie z art.2373 § 1 Kodeksu pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Obowiązek przeprowadzenia szkoleń bhp wynika wprost z przepisów kodeksu pracy. Ponadto, szczegółowe zasady przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.) w sprawie szkolenia w dziadzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

·Ww. usługi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

Szkolenia wstępne – ich celem jest dostarczenie pracownikowi wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania pracy z uwzględnieniem przepisów i zasad bezpieczeństwa oraz zapoznanie z zagrożeniami występującymi na konkretnych stanowiskach pracy.

Szkolenia okresowe z zakresu BHP maja na celu poprawę, przypomnienie i ugruntowanie wiedzy z zakresu bhp oraz zapoznanie uczestników z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

Osoby biorące udział w szkoleniach mogą wykorzystać zdobytą wiedzę do celów zawodowych, aby wykonywać swoją pracę w sposób bezpieczny, uwzględniając różne czynniki w środowisku pracy.

·Świadczone przez Pana usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach określnych Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. W załączniku nr 1 do tego rozporządzenia podano ramowe programy szkolenia zawierające tematy szkolenia, liczbę godzin na poszczególne tematy, krąg uczestników, do których szkolenie jest adresowane.

·Ww. usługi mają na celu przekazanie uczestnikom szkoleń wiedzy z zakresu zasad bezpieczeństwa w pracy, przepisów p.poż oraz udzielania pierwszej pomocy, a także aktualizowanie tej wiedzy w zmieniającym się środowisku, co pozwala na bezpieczne i bezwypadkowe wykonywanie obowiązków zawodowych.

·Ww. usługi nie są finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.).

·Obecnie nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. W latach 2021-2024 prowadził Pan działalność gospodarczą w zakresie usług BHP (z wyłączeniem doradztwa), szkoleń BHP i w zakresie obsługi wózków widłowych, obsługi butli gazów technicznych, pośrednictwa w zakupie nieruchomości, podnajmu lokalu użytkowego. Ponadto wynajmował Pan budynek mieszkalny firmie, na cele mieszkalne jej pracowników.

Pana wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy wstępne i okresowe szkolenia BHP, spełniając definicję kształcenia zawodowego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, korzystają ze zwolnienia od VAT.

Aby rozstrzygnąć Pana wątpliwości, w pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy zostaną spełnione warunki z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W opisie sprawy wskazał Pan, że świadcząc przedmiotowe usługi nie był Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Świadcząc przedmiotowe usługi nie posiadał Pan również statusu uczelni, jednostki naukowej PAN lub instytutu badawczego.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że analizowane usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie będą spełnione przesłanki wynikające z tego przepisu.

Dla oceny tego, czy usługi wykonywane przez Pana były/są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest również stwierdzenie, czy były/są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz

a)czy były/są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b)czy były/są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe lub

c)czy szkolenia finansowane były/są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Prowadzone przez Pana szkolenia – zgodnie z Pana wskazaniem – spełniały definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jednakże – jak zaznaczono powyżej, powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

W treści uzupełnienia wskazał Pan, że świadcząc przedmiotowe usługi nie będzie Pan podmiotem posiadającym akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Ponadto wskazał Pan, że świadczone szkolenia wstępne i okresowe w zakresie BHP nie są finansowane ze środków publicznych.

Powyższe informacje przesądzają o braku możliwości skorzystania ze zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i lit. c ustawy oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r. Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Natomiast w celu dokonania oceny, czy usługi szkoleniowe świadczone przez Pana korzystały/korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie, czy usługi te prowadzone były/są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Z opisu sprawy wynika, że szkolenia wstępne i okresowe w zakresie BHP prowadzone były/są przez Pana w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach – Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia BHP. Szkolenia obejmują pracowników i przedsiębiorców. Zauważył Pan również, że warunkiem dopuszczenia pracownika do pracy na danym stanowisku jest odbycie przez pracownika szkolenia wstępnego, a później szkolenia okresowego, co wynika z Kodeksu Pracy – art. 2373 § 2.

Zauważyć należy, że w objaśnieniach do struktury klasyfikacji zawodów i specjalności zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227 ze zm.) zawarta jest definicja pojęcia „zawód”, który zdefiniowany został jako źródło dochodów i oznacza zestaw zadań (czynności) wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wymagających kompetencji nabytych w toku uczenia się lub praktyki.

Ponadto, należy wskazać, że wykonywanie każdego zawodu związane jest z koniecznością poznania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycia umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do jej podjęcia i wykonywania w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, pierwszej pomocy przedmedycznej oraz ochrony przeciwpożarowej może dotyczyć pracodawcy, pracowników służby BHP, innych pracowników oraz instruktorów i wykładowców tej tematyki. Szkolenia te, adresowane do pracodawcy, pracowników służb BHP, instruktorów i wykładowców tej tematyki, są usługami kształcenia zawodowego. Przedmiotowe szkolenia są usługami kształcenia zawodowego również wówczas, gdy dotyczą pracowników pracodawcy niebędących np. służbą bhp, mają bowiem na celu zapewnienie uczestnikom poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do podjęcia i wykonywania pracy w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

Znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy szkolenia, w tym przekazać mu informacje i instrukcje dotyczące zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy. Obowiązek przeszkolenia podwładnych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy nałożony został na pracodawcę ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem pracy.

Zgodnie z art. 209¹ § 1 Kodeksu pracy:

Pracodawca jest obowiązany:

1)zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;

2)wyznaczyć pracowników do:

a)udzielania pierwszej pomocy,

b)wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;

3)zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.

Na podstawie § 2 ww. artykułu:

Działania, o których mowa w § 1, powinny być dostosowane do rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i innych osób przebywających na terenie zakładu pracy oraz rodzaju i poziomu występujących zagrożeń.

W myśl § 3 cyt. artykułu:

Liczba pracowników, o których mowa w § 1 pkt 2, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.

Według art. 237³ § 1 Kodeksu pracy:

Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Stosownie do treści § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t. j. Dz. U. Nr 169 poz. 1650 ze zm.):

1.Rozporządzenie określa ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy, w szczególności dotyczące:

1)obiektów budowlanych, pomieszczeń pracy i terenu zakładów pracy;

2)procesów pracy;

3)pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych.

2.Przepisy rozporządzenia nie dotyczą środków transportu kolejowego, lotniczego, morskiego i wodnego śródlądowego.

Zgodnie z § 44 cytowanego wyżej rozporządzenia:

1.Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy. W szczególności pracodawca powinien zapewnić:

1)punkty pierwszej pomocy w wydziałach (oddziałach), w których są wykonywane prace powodujące duże ryzyko wypadku lub związane z wydzielaniem się par, gazów albo pyłów substancji sklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie ze względu na ostre działanie toksyczne;

2)apteczki w poszczególnych wydziałach (oddziałach) zakładu pracy.

2.Ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń.

3.Obsługa punktów i apteczek, o których mowa w ust. 1, na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy.

4.W punktach pierwszej pomocy i przy apteczkach, w widocznych miejscach, powinny być wywieszone instrukcje o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykazy pracowników, o których mowa w ust. 3.

5.Punkty pierwszej pomocy i miejsca usytuowania apteczek powinny być odpowiednio oznakowane, zgodnie z Polską Normą, i łatwo dostępne.

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1327), które – w myśl § 1 – określa:

1)szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zwanego dalej „szkoleniem”;

2)zakres szkolenia;

3)wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia;

4)sposób dokumentowania szkolenia;

5)przypadki, w których pracodawcy lub pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

Stosownie do § 3 powyższego rozporządzenia:

Szkolenie zapewnia uczestnikom:

1)zaznajomienie się z czynnikami środowiska pracy mogącymi powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników podczas pracy oraz z odpowiednimi środkami i działaniami zapobiegawczymi;

2)poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy w zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy, a także związanych z pracą obowiązków i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;

3)nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz udzielenia pomocy osobie, która uległa wypadkowi.

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Szkolenie może być organizowane i prowadzone przez pracodawców lub, na ich zlecenie, przez jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

W myśl § 1a pkt 2 powoływanego rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostce organizacyjnej prowadzącej działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – rozumie się przez to:

a)placówkę kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia zawodowego,

b)szkołę ponadpodstawową,

c)podmiot wchodzący w skład systemu szkolnictwa wyższego i nauki, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.),

d)stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność związana z bezpieczeństwem i higieną pracy,

e)przedsiębiorcę prowadzącego działalność oświatową na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 i 1222).

Na mocy § 6 ww. rozporządzenia:

Szkolenie jest prowadzone jako szkolenie wstępne i szkolenie okresowe.

W myśl § 14 tego rozporządzenia:

1.Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

2.Szkolenie okresowe odbywają:

1)osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści;

2)pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych;

3)pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji;

4)pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby;

5)pracownicy na stanowiskach administracyjno-biurowych;

pracownicy niewymienieni w pkt 1-5, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jak wynika z § 15 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Szkolenie okresowe pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych przeprowadza się w formie instruktażu, nie rzadziej niż raz na 3 lata, a na stanowiskach, na których są wykonywane prace szczególnie niebezpieczne, nie rzadziej niż raz w roku.

Natomiast zgodnie z ust. 2 tego paragrafu:

Szkolenie okresowe osób wymienionych w § 14 ust. 2 pkt 1 i 3-6 powinno być przeprowadzane w formie kursu, seminarium lub samokształcenia kierowanego nie rzadziej niż raz na 5 lat, a w przypadku pracowników na stanowiskach administracyjno-biurowych nie rzadziej niż raz na 6 lat.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz powołanych uregulowań prawnych prowadzi do stwierdzenia, że usługi szkolenia wstępnego i okresowego w zakresie BHP, które Pan świadczył/świadczy, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Wobec faktu, że przepisy Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, określają formy i zasady szkoleń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, świadczone przez Pana w tym zakresie szkolenia korzystały/korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Podsumowanie

Świadczone przez Pana usługi szkolenia wstępnego i okresowego BHP, spełniając definicję kształcenia zawodowego, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 oceniłem jako prawidłowe.

Ponadto Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy przychód z tytułu szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie BHP, określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, wlicza się do przychodu 200.000 zł, który generuje obowiązek rejestracji przedsiębiorcy, jako płatnika VAT czynnego poprzez złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Jednocześnie wskazał Pan, że w latach 2021-2024 prowadził Pan działalność gospodarczą w zakresie usług BHP (z wyłączeniem doradztwa), szkoleń BHP i w zakresie obsługi wózków widłowych, obsługi butli gazów technicznych, pośrednictwa w zakupie nieruchomości, podnajmu lokalu użytkowego . Ponadto wynajmował Pan budynek mieszkalny firmie, na cele mieszkalne jej pracowników.

Odnosząc się do powyższego należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.):

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.):

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.):

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.):

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 i 2 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu.

Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1) przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2) przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3) przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4) przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

W tym miejscu należy wskazać, że obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, po przekroczeniu którego podatnik traci prawo do zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, nie bierze się pod uwagę odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem czynności wskazanych w art. 113 ust. 2 ustawy.

Jak ustalono powyżej, dla świadczonych przez Pana usług szkolenia wstępnego i okresowego BHP, miało zastosowanie zwolnienie od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Zatem wartości usług szkolenia wstępnego i okresowego BHP nie był Pan zobowiązany do wliczania do limitu wartości sprzedaży wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Równocześnie należy wskazać należy, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy i według zasad określonych w art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w prowadzonej działalności nie wykonywał Pan czynności, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy.

Podsumowanie

Wartość sprzedaży z tytułu szkoleń wstępnych i okresowych w zakresie BHP, określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, nie powinna być wliczana do kwoty 200.000 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, której przekroczenie generuje obowiązek rejestracji przedsiębiorcy, jako podatnika VAT czynnego poprzez złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Zatem w przypadku, gdy łączna wartości sprzedaży u Pana nie przekroczyła kwoty 200.000 (nie wliczając kwoty podatku) oraz w przypadku, gdy nie wykonywał Pan czynności, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy mógł Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii badania poprawności dokonywanych przez Pana wyliczeń, prawidłowości ustalenia przez Pana wysokości przychodu, jak i w związku ze wskazaniem, że jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT od 1 października 2024 r., możliwości ponownego korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Jednocześnie, zgodnie z powołanym wyżej art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z dołączonych do niego dokumentów. W związku z tym załączone przez Pana do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.