
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lutego 2025 r. r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „ ...”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina Miasto ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi rozliczenie VAT.
Gmina Miasto ... realizuje projekt pn. " ..." współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla ..., Priorytet 01 - Gospodarka, Działanie 01.06 - E-usługi publiczne (schemat A). Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana pomiędzy Zarządem Województwa ... a Gminą Miastem ... w dniu (...).
Data rozpoczęcia realizacji projektu, tj. podpisanie umowy na dostawę sprzętu, planuje się w kwietniu 2025 r. Data zakończenia realizacji projektu: 31 grudnia 2025 r. Procent dofinansowania: 85%.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach opisanego projektu wystawiane będą na Gminę Miasto ....
Przedmiotem projektu jest tworzenie i rozwój e-usług publicznych w mieście .... Projekt obejmuje zwiększenie cyfryzacji usług publicznych w ... w celu zwiększenia dostępności i poprawy jakości e-usług w Urzędzie Miasta ... i jednostkach organizacyjnych Gminy Miasta ..., zwiększenie dostępności i jakości e-usług mieszkańców. Projekt polega na wdrożeniu 8 e-usług przez JST - Gminę Miasto .... Dwie z nich będą modyfikowane ze względu na swoje ograniczenia oprogramowania i ograniczenia funkcjonalne, przestarzałe. Sześć planowanych e-usług będzie całkowicie nowych. Aby prawidłowo wdrożyć planowane usługi, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo cyfrowe i ograniczenia osób niepełnosprawnych należy zmodyfikować istniejącą infrastrukturę techniczną. Przewidziane jest również szkolenie w zakresie kompetencji cyfrowych i promocji projektu.
Projekt przewiduje wdrożenie 5 zadań:
Zadanie 1: E- usługi: (...).
Wdrożenie 8 e-usług o stopniu dojrzałości minimum 4 i 5.
Zadanie 2: Zapewnienie dostępności e-usług (...).
Zadanie 3: Infrastruktura techniczna:
-System bezpieczeństwa z analizą logów - 1 szt.,
-System bezpiecznej komunikacji elektronicznej - 1 szt.,
-Serwery sieciowe - 2 szt.,
-System storage - 1 szt.,
-System do wykonywania kopii zapasowej - 1 szt.,
-Przełączniki sieciowe - 15 szt.,
-Drukarka kart - 2 szt.,
-Urządzenia skanujące wielofunkcyjne - 2 szt.
Do realizacji zadania Gmina zamierza w głównej mierze wykorzystać posiadaną infrastrukturę złożoną w szczególności z:
-serwerowni zabezpieczonej prądowo i termicznie wyposażonej w przełączniki rdzeniowe,
-systemu bezpieczeństwa transmisji danych,
-systemu serwerowego, wirtualizacji i backupu oraz storage.
Całość infrastruktury zabezpieczona jest systemem monitoringu środowiska oraz systemem zasilania gwarantowanego.
Zadanie 4: Szkolenia w zakresie kompetencji cyfrowych. Planuje się realizację dwóch szkoleń dla (...) osób. Szkolenie adresowane do urzędników, którzy mają pracować przy obsłudze e-usług planowanych do wdrożenia. Tematyka szkoleń m.in. (...) itp.
Zadanie 5: Promocja projektu
Promocja będzie składała się z zakupu i zamontowaniu tablicy informacyjnej, naklejek na zakupiony sprzęt techniczny, informacji w mediach społecznościowych oraz publikacji artykułu na stronie internetowej Urzędu Miasta - bezkosztowo.
Zidentyfikowano 8 grup docelowych: (...).
Wsparciem projektu zostaną objęci mieszkańcy Miasta ... oraz instytucje, w których e -usługi będą wdrażane na rzecz mieszkańców. Będą to mieszkańcy dorośli, ale także dzieci i młodzież, pracownicy instytucji, pracownicy organizacji pozarządowych. Wybór tej grupy możemy uzasadnić poprzez zwiększenie dostępności mieszkańców do e-usług, poprawa funkcjonalności, ułatwienie komunikacji.
Celem głównym projektu jest (...).
E-usługi, wdrożone w wyniku realizacji projektu, będą ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców bez jakichkolwiek opłat. Zakupiony sprzęt będzie służyć do realizacji celów projektu. Usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej i nie będą generowały przychodu dla Gminy Miasta .... Niezbędne utrzymanie urządzeń (konserwacja, bieżące naprawy, uaktualnienia oprogramowania, zużycie energii elektrycznej) będą pokrywane z budżetu Gminy Miasta ....
Wartość projektu: (...) zł, w tym wydatki na:
-wdrożenie e-usług: (...) zł,
-infrastruktura techniczna (dostawa sprzętu): (...) zł,
-szkolenia: (...) zł,
-promocja: (...) zł.
Dofinansowanie: (...) zł.
Wkład własny: (...) zł.
Pytanie
Czy w związku z realizacją projektu pod nazwą „ ...”, Gminie Miasta ... przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych celem realizacji projektu, na mocy prawodawstwa krajowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu pn. "...", nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na jego realizację.
W związku z tym, że Gmina Miasto ... nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej związanej z projektem pn. " ...", Gminie Miastu ... nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych celem realizacji projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. E-usługi, wdrożone w wyniku realizacji projektu, będą ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców bez jakichkolwiek opłat. Zakupiony sprzęt będzie służyć do realizacji celów projektu. Usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej i nie będą generowały przychodu dla Gminy Miasta .... W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „ ...”, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.