
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT z faktury wystawionej na Pana jako osobę fizyczną (bez numeru NIP).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest rolnikiem. Do końca września korzystał ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. W czerwcu 2024 r. Wnioskodawca dokonał zapłaty za fakturę zaliczkową na sprzęt rolniczy - zestaw uprawowo-siewny na kwotę brutto (…) zł i otrzymał fakturę imienną na ww. zakup. Faktura ta zawierała wszystkie niezbędne elementy zgodnie z art. 106e ustawy o VAT poza numerem NIP, gdyż Wnioskodawca nie posiadał tego numeru.
W lipcu 2024 r. Wnioskodawca otrzymał fakturę końcową na zakup maszyny w kwocie (…) zł brutto w tym (…) VAT. Faktura również zawierała wszystkie elementy jakie powinna mieć oprócz numeru NIP a zamiast niego był numer pesel, gdyż zgodnie z art. 3 ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników rolnik ryczałtowy posługuje się nr pesel.
Od października Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia i stał się płatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z tym iż zakupiony środek trwały ma służyć w działalności gospodarstwa został wpisany do ewidencji środków trwałych i faktura dokumentująca zakup z lipca (faktura końcowa) została ujęta w rejestrze VAT za miesiąc październik 2024 r. W deklaracji JPK-V7M Wnioskodawca wykazał dostawę zboża w związku z tym wystąpił o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za miesiąc październik 2024 r.
Wnioskodawca zwrotu nie otrzymał, gdyż Urząd Skarbowy nie uznał faktury dokumentującej zakup środka trwałego z uwagi na brak NIP.
Pytanie
Czy Wnioskodawca miał prawo do wykazania i odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej zakupu środka trwałego (chodzi o fakturę końcową) mimo braku numeru NIP na fakturze?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy miał On prawo do wykazania i odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu środka trwałego w kwocie brutto (…) w tym VAT (…) zł, gdyż zakup nastąpił w lipcu (faktura końcowa rozliczająca zakup była wystawiona z datą 24 lipca 2024 r. a miesiąc październik jest ostatnim miesiącem możliwym na dokonanie takiego odliczenia, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług a brak numeru NIP na fakturze nie powinien mieć wpływu na możliwość odliczenia VAT, gdyż zakup ma służyć działalności opodatkowanej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza tym samym możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują jednak określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, z treści art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, by do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Tak więc podatnik, w zakresie, w jakim nabyte towary wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status czynnego podatnika VAT.
Z opisu sprawy wynika, że do końca września 2024 r. korzystał Pan ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Od października 2024 r. stał się płatnikiem podatku od towarów i usług. W lipcu 2024 r. otrzymał Pan fakturę końcową na zakup maszyny. Faktura zawierała wszystkie elementy jakie powinna mieć oprócz numeru NIP a zamiast niego był numer pesel, gdyż zgodnie z art. 3 ustawy o zasadach ewidencji podatników i płatników rolnik ryczałtowy posługuje się nr pesel. W związku z tym, iż zakupiony środek trwały ma służyć w działalności gospodarstwa został wpisany do ewidencji środków trwałych i faktura dokumentująca zakup z lipca (faktura końcowa) została ujęta w rejestrze VAT za miesiąc październik 2024 r. W deklaracji JPK-V7M wykazał Pan dostawę zboża w związku z tym wystąpił o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za miesiąc październik 2024 r.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy miał Pan prawo do wykazania i odliczenia podatku VAT z faktury dotyczącej zakupu środka trwałego (chodzi o fakturę końcową) mimo braku numeru NIP na fakturze.
W analizowanej sprawie zakupił Pan sprzęt rolniczy jako rolnik korzystający ze zwolnienia od podatku VAT, a dopiero w październiku 2024 r. zarejestrował się Pan jako czynny podatnik podatku VAT. Zatem w opisanej sytuacji należy wskazać, że odliczenie podatku VAT od środków trwałych nabytych pierwotnie do działalności zwolnionej, a które poprzez zmianę ich przeznaczenia do działalności opodatkowanej podatkiem VAT jest możliwe na zasadzie korekty określonej w art. 91 ustawy.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.
Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Na mocy art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
W świetle art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Jak wynika z art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Na mocy art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.
Ponadto na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Jak stanowi art. 106e ust. 1 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15) kwotę należności ogółem (…).
Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imię i nazwisko lub nazwy podatnika/sprzedawcy i nabywcy, ich adresy. Faktura winna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który winien wynikać z zawartej umowy.
Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Co do zasady zatem, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy, mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem, jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują, tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.
Wskazać należy, że w opisanej sytuacji otrzymał Pan fakturę dokumentującą nabycie sprzętu rolniczego będąc rolnikiem ryczałtowym.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 237):
Identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL – w przypadku podatników będących osobami fizycznymi niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług lub nieprowadzących działalności gospodarczej;
Tym samym faktura, która jako identyfikator podatkowy zawierała nr pana pesel, była wystawiona poprawnie.
Odnosząc się natomiast do prawa do odliczenia z faktury niezawierającej nr NIP należy wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości (braku NIP nabywcy) jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze). Zatem brak numeru NIP na fakturze nie przesądza o braku prawa do odliczenia podatku VAT.
Jak już wyżej wskazano, dokonał Pan zakupu sprzętu rolniczego jako rolnik korzystający ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, następnie w październiku 2024 r. zarejestrował się Pan jako czynny podatnik podatku VAT. Poniósł Pan wydatki związane z zakupem środka trwałego sprzętu rolniczego - zestaw uprawowo-siewny o wartości przekraczającej 15 000 zł.
Przenosząc powyższe przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w związku z rezygnacją ze zwolnienia od października 2024 r. nastąpiła u Pana zmiana przeznaczenia zakupionego przed tym dniem środka trwałego (tj. sprzętu rolniczego), co daje możliwość odliczenia podatku VAT przez dokonanie korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy.
Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy i powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że skoro od października 2024 r. jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT a zakupiony sprzęt rolniczy - zestaw uprawowo-siewny, od tego momentu jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby prowadzonej przez Pana opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej, to przysługuje Panu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup tego sprzętu (pomimo, że faktura nie zawiera numeru NIP). Jednakże, prawo to będzie przysługiwało Panu na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy w związku z art. 91 ust. 2 i ust. 3 ustawy na zasadzie korekty. W niniejszej sprawie bowiem doszło do zmiany przeznaczenia zakupionego środka trwałego z czynności zwolnionych od podatku VAT (zakupił Pan sprzęt jako rolnik ryczałtowy) na czynności opodatkowane podatkiem VAT (od października 2024 r. z tytułu wykonywania działalności rolniczej jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT).
Zatem, w analizowanej sprawie pierwszej korekty należało dokonać za rok 2024, w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, czyli jeżeli Pan rozlicza się miesięcznie to za miesiąc styczeń roku następującego po roku w którym dokonana zostanie opisana we wniosku zmiana przeznaczenia w sposobie wykorzystywania maszyny uwzględniając w rozliczeniu 1/5 wartości nieodliczonego podatku naliczonego, pod warunkiem, że do końca 5-letniego okresu korekty maszyna ta będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przy czym należy podkreślić, że jeżeli w okresie korekty nastąpi kolejna zamiana przeznaczenia ww. sprzętu, to winien Pan dokonać ponownie stosownej korekty podatku naliczonego z uwzględnieniem treści ww. przepisów prawa podatkowego.
Zatem ma Pan prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie sprzętu rolniczego poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach wynikających, jak wyżej wskazano, z powołanych przepisów art. 91 ust. 2 i ust. 3 w związku z art. 91 ust. 7 ustawy.
W związku z powyższym Pana stanowisko, zgodnie z którym miał Pan prawo do wykazania i odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu środka trwałego a miesiąc październik jest ostatnim miesiącem możliwym na dokonanie takiego odliczenia zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawił Pan i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.