
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia kwot podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) realizuje projekt „(…)”, który współfinansowany jest ze środków Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Projekt obejmuje wykonanie robót budowlanych, wykończeniowych w zakresie udogodnień dla osób z niepełnosprawnością wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz, tj. przygotowanie infrastruktury pod kątem dostępności dla uczniów, nauczycieli, rodziców i członków społeczności lokalnej z niepełnosprawnością oraz dostępności poszczególnych pomieszczeń. W ramach zadania realizowane będą prace dostosowawcze zarówno wewnątrz, jaki i na zewnątrz obiektu szkolnego. Zakres zadania dotyczy prac rozbiórkowych oraz przygotowawczych w zakresie przebudowy głównej klatki schodowej która udostępni obiekt osobom niepełnosprawnych na wszystkich poziomach obiektu (od suteryn po ostatnie piętro). W tym celu zostaną przebudowane schody wewnętrzne jak również schody wewnętrzne. Zostaną zamontowane podnośnik i platforma przyschodowa. Zmodernizowane zostaną ciągi komunikacyjne obiektu - korytarze i istniejące klatki schodowe obiektu zgodnie z modelem Dostępnej szkoły - odpowiednie nawierzchnie podłóg, schodów jak również oświetlenie i odpowiednia kolorystyka ścian (zastosowanie kontrastowych oznaczeń), dostosowanie barierek przyschodowych do odpowiedniej kolorystyki i wysokości. Wykonane zostaną toalety dla osób niepełnosprawnych, których brakuje w obiekcie, a także pokój wyciszeń. Zmodernizowane i przystosowane zostaną gabinety specjalistyczne - psychologa i pedagoga. Zmodernizowana zostanie sala integracji sensorycznej poprzez zastosowanie odpowiedniej kolorystyki ścian. Na zewnątrz budynku blisko wejścia na przebudowaną klatkę schodową zostanie wyznaczone miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych, ułatwiając dostęp do budynku. Zadanie obejmuje również zakup wyposażenia niezbędnego do zapewnienia włączającego charakteru procesu edukacyjnego, w szczególności dostępności dla uczniów ze SPE, w tym uczniów z niepełnosprawnością.
Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Faktury związane z realizacją projektu „(…)” (roboty budowlane, zakup wyposażenia, nadzór inwestorski) wystawiane będą na Gminę.
Projekt dotyczy budynku Zespołu Szkół (…). Zespół Szkół (…) jest jedną z jednostek organizacyjnych Gminy (…) będącą jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej i niebędącą odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.
Zespół Szkół jest samorządową jednostką budżetową utworzona z godnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Art. 9 ust. 1 mówi, że w celu wykonywania zadań własnych gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Poprzez Zespół Szkół Gmina realizuje zadania własne w zakresie edukacji publicznej.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 8 w szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej.
Zespół Szkół do końca 2024 roku prowadził tylko działalność w zakresie edukacji i wychowania, niestanowiącą działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Od 2025 roku w Zespole Szkół może wystąpić również działalność gospodarcza, polegająca na sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną, znajdującą się na budynku Zespołu Szkół, co stanowi odpłatą dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, ale zakupione towary i usługi w ramach projektu „(…)” nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - działalności edukacyjnej. Przedmiotem projektu jest poprawa dostępności nauczania dla uczniów, głównie ze szczególnymi potrzebami. W budynku szkoły nie występują czynności opodatkowane wykonywane są tylko zadania własne w zakresie edukacji.
Pytanie
Czy Gmina ma możliwość odliczenia w całości lub w części kwot podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w całości, jak również w części, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu „(…)”.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Tym samym Gmina uczestnicząc w projekcie „(…)”, którego celem jest poprawa warunków nauczania dla uczniów, głównie ze szczególnymi potrzebami, występuje jako organ władzy publicznej, a nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu związane jest z realizacją zadań własnych i nie będzie służyć do wykonywania czynności na podstawie umów cywilnoprawnych i w tym zakresie [Gmina] nie może być uznana za podatnika podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wydatki poniesione na projekt „(…)” nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę w przyszłości czynności opodatkowanych.
Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. działalności edukacyjnej. Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy. Brak jest powiązania dla zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu z wykorzystywaniem ich do czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Podatnik ma obowiązek dokonania tzw. alokacji podatku, czyli określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do tego rodzaju sprzedaży, z którym są związane.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
W art. 88 ustawy przedstawiona jest lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
- mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności - czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
Art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Gmina działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdy wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Dotyczy on budynku Zespołu Szkół (…) - jednej z jednostek organizacyjnych Gminy (jednostki budżetowej). Poprzez Zespół Szkół realizują Państwo zadania własne w zakresie edukacji publicznej.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia w całości lub w części kwot podatku VAT z faktur dokumentujących realizację Projektu.
Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.
Projekt obejmuje wykonanie robót budowlanych, wykończeniowych w zakresie udogodnień dla osób z niepełnosprawnością wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz tj. przygotowanie infrastruktury pod kątem dostępności dla uczniów, nauczycieli, rodziców i członków społeczności lokalnej z niepełnosprawnością oraz dostępności poszczególnych pomieszczeń. W ramach zadania realizowane będą prace dostosowawcze zarówno wewnątrz, jaki i na zewnątrz obiektu szkolnego, w szczególności:
- przebudowa głównej klatki schodowej,
- modernizacja ciągów komunikacyjnych obiektu,
- toalety dla osób niepełnosprawnych,
- pokój wyciszeń,
- modernizacja gabinetów psychologa i pedagoga,
- modernizacja sali integracji sensorycznej,
- wyznaczenie miejsca parkingowego dla niepełnosprawnych.
Zadanie obejmuje również zakup wyposażenia niezbędnego do zapewnienia włączającego charakteru procesu edukacyjnego, w szczególności dostępności dla uczniów ze SPE, w tym uczniów z niepełnosprawnością.
Zaznaczyli Państwo, że Zespół Szkół do końca 2024 roku prowadził tylko działalność w zakresie edukacji i wychowania, niepodlegającą opodatkowaniu. Od 2025 roku w Zespole Szkół może wystąpić działalność gospodarcza, polegająca na sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną na budynku, ale podkreślili Państwo, że towary i usługi zakupione w ramach projektu „(…)” nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Będą one służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - działalności edukacyjnej.
W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka, która pozwala na odliczenie podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydając interpretację, jako element opisu sprawy przyjąłem, że realizacja Projektu związana jest wyłącznie działalnością edukacyjną, wykonywaną w ramach zadań własnych gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym, a zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, które mogą wystąpić w związku ze sprzedażą energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną znajdującą się na budynku Zespołu Szkół (…).
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.