
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej. Uzupełnili go Państwo pismami z 27 marca 2025 r. (wpływ 27 marca 2025 r.) oraz z 2 kwietnia 2025 r. (wpływ 2 kwietnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W najbliższym czasie planuje sprzedaż działki gminnej w miejscowości … oznaczonej numerem 1. Działka nr 1 obręb …, gm. …, położona jest na terenie, dla którego nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy (Uchwała Nr … dz. nr ewid. 1 obręb … znajduje się na terenach usług (100%).
Dla dz. nr 1 obręb … nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy ani decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów prowadzonej przez starostę, nieruchomość obrębu … nr 1 o pow. 0,6321 ha określona jest jako: Bi.
Nieruchomość oznaczona numerem 1 położona w obrębie ewidencyjnym … jest ogrodzona, zabudowana:
1)dwukondygnacyjnym budynkiem po byłej szkole o pow. użytkowej 593,60 m2;
2)budynkiem gospodarczym o pow. użytkowej 87,75 m2.
W ostatnich dwóch latach Gmina nie poniosła żadnych nakładów na modernizację czy ulepszenie tych budynków, obecnie budynki są w ruinie. Decyzja na rozbiórkę już wygasła. Nowa nie została wydana. Przedmiotowa nieruchomość obecnie jest nieużytkowana.
Nieruchomość ma zapewniony dostęp do drogi publicznej.
Nieruchomość położona jest na terenie uzbrojonym w energię elektryczną i wodę z wodociągu wiejskiego.
Na przedmiotowej nieruchomości zlokalizowane są dwa słupy energetyczne, na których zostały podwieszone przewody elektroenergetyczne niskiego napięcia oraz przewody światłowodowe w postaci kabla ADSS 24j (podwieszane). Od roku 2020 firma … S.A. dzierżawiła od Gminy pow. 0,22 ha nieruchomości obrębu … ozn. nr 1 na podstawie zawartej umowy. Gmina pobierała z tego tytułu comiesięczny czynsz dzierżawny (odprowadzany był VAT 23%). Po zakończeniu umowy dzierżawy, tj. od października 2023 r. została zawarta umowa na udostępnienie terenu na cele związane z umieszczeniem infrastruktury telekomunikacyjnej z jednym z podmiotów gospodarczych, na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Za udostępnienie podmiot ten płaci Gminie jednorazową roczną opłatę (opodatkowaną stawką 23%). Umowa na udostępnienie terenu została zawarta na czas nieokreślony.
Gmina nabyła tytuł prawny do nieruchomości ozn. nr 1 na podstawie wydanej przez Wojewodę decyzji nr … z 20.01.2005 r. (w wyniku przeprowadzonego postępowania komunalizacyjnego).
Budynki znajdujące się na nieruchomości oznaczonej nr 1 (budynek byłej szkoły oraz budynek gospodarczy) były w przeszłości użytkowane na cele oświatowe i Gmina nie poniosła w ostatnich dwóch latach nakładów na modernizację czy ulepszenie tych budynków.
Gmina nie dokona rozbiórki budynków posadowionych na tym gruncie – planuje ich sprzedaż w takim stanie w jakim są.
W uzupełnieniu wniosku z 27 marca 2025 r. wskazano, że zabudowana działka 1 o powierzchni 6321 m2 w miejscowości … została nabyta nieodpłatnie z własności nieruchomości Skarbu Państwa z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1996 r. decyzją komunalizacyjną, poza czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT w związku z czym nabycie nie było dokumentowane fakturą.
Na omawianej działce znajdują się naniesienia:
1.Dwukondygnacyjny budynek po byłej szkole o pow. 593,60 m2,
2.Budynek gospodarczy o pow. użytkowej 87,75 m2,
3.Ogrodzenie działki betonowe (z tyłu działki), z przodu od ulicy i jednego boku działki ogrodzenie z siatki, z jednej strony działka nieogrodzona.
4.Słupy elektroenergetyczne czynne 3 szt.,
5.Poza tym przez działkę przechodzi fragment użytkowanej kanalizacji, należącej do Gminy,
6.Studnia wiercona.
Dwukondygnacyjny budynek po byłej szkole o pow. użytkowej 593,60 m2 oraz budynek gospodarczy – na dzień sprzedaży w świetle przepisów ustawy z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane naniesienia stanowią budynki. Własnością ich jest Gmina, budynki są na trwale związane z gruntem. W stosunku do tych budynków Gmina domniema, że nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a momentem sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Od 17 października 1965 r. wyłącznym użytkownikiem nieruchomości była Szkoła Podstawowa w …, funkcjonująca niegdyś jako jednostka organizacyjna Skarbu Państwa, a od dnia 1 stycznia 1996 r. jako jednostka Gminy. Dowodem w sprawie był wypis z rejestru gruntów, decyzja Urzędu Wojewódzkiego w … z dnia 26 lipca 1996 r. o komunalizacji środków trwałych należących do szkoły w …, zeznania świadków. Szkoła została wybudowana na działce znajdującej się wcześniej w posiadaniu Skarbu Państwa – Nadleśnictwa …, wchodzącego w skład … – dowodem są zeznania świadków. O tym, że ta nieruchomość przed 1965 r. stanowiła grunty państwowe świadczy także plan realizacyjny zagospodarowania przestrzennego szkoły z 1963 r. oraz wniosek o wydanie pozwolenia na budowę szkoły z 04.05.1964 r. – dowodem jest kserokopia planu i wniosku. Wnioskodawca nie posiada informacji, kiedy budynki zostały oddane do użytku, ale jako szkoła funkcjonowała i pełniła funkcję oświatową nieprzerwalnie do 31 sierpnia 2004 r., została zlikwidowana uchwałą Rady Gminy w … z dnia … w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w … z mocą obowiązującą od 1 września 2004 r. Gmina nie posiada żadnych dokumentów wskazujących na poniesienie nakładów na ulepszenie tych budynków w wysokości co najmniej 30% ich wartości początkowej.
Zabudowana działka 1 wraz z budynkami w miejscowości … została nabyta nieodpłatnie z własności nieruchomości Skarbu Państwa z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1996 r. decyzją komunalizacyjną, poza czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym nabycie nie było dokumentowane fakturą, nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynki od dnia nabycia w drodze komunalizacji były wykorzystywane na działalność oświatową, czyli związaną z działalnością zwolnioną z podatku od towarów i usług. W budynku szkoły zamieszkiwali nauczyciele uczący w szkole w ... Prawo do zamieszkania w szkole umożliwiały przepisy oświatowe. W szkole w … ostatni nauczyciel wyprowadził się w lipcu 2005 r., czyli rok po zlikwidowaniu szkoły. W 2005 roku czynsz płacony był do gminy … za najem lokalu na cele mieszkalne ze stawką VAT zwolnioną – art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Wodę zamieszkujący nauczyciele czerpali ze studni, także nie wnosili żadnych opłat za korzystanie z wodociągu. Należności za zużycie energii elektrycznej, gazu, opłaty telefoniczne, ogrzewanie pomieszczeń, wywóz nieczystości stałych i płynnych, usługi kominiarskie najemcy regulowali we własnym zakresie (informacje powzięte od nauczyciela zamieszkującego w szkole). Gmina nie posiada informacji, gdzie wcześniej wnoszone były opłaty za najem lokalu.
Słupy elektroenergetyczne czynne 3 szt. – na dzień sprzedaży w świetle przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane naniesienia stanowią budowle, są one trwale związane z gruntem. Słupy niezmiennie spełniają swoją funkcję przesyłową energii elektrycznej. W stosunku do tych budowli Gmina domniema, że nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a momentem sprzedaży upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W momencie komunalizacji słupy znajdowały się na działce. Gmina nie ponosiła żadnych nakładów finansowych na ulepszenie, modernizację tych słupów. Nie ma żadnych informacji dotyczących modernizacji 2 słupów, których właścicielem jest ... Gmina nie przypuszcza aby były ponoszone jakieś nakłady finansowe na modernizację zważywszy na ich stan, są to stare słupy energetyczne.
Jeśli chodzi o ogrodzenia – na dzień sprzedaży w świetle przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane naniesienia stanowią urządzenia budowlane.
Fragment wodociągu – na dzień sprzedaży w świetle przepisów ustawy z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane naniesienia stanowią budowlę. Właścicielem wodociągu jest Gmina. W tym przypadku było pierwsze zasiedlenie, a od pierwszego zasiedlenia minęło 2 lata. Wodociąg nie był modernizowany, ulepszany. Gmina nie ponosiła nakładów w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej tej budowli. Wodociąg nie będzie przedmiotem sprzedaży, a sprzedaż działki 1 w m. … nastąpi z ustanowieniem na rzecz Gminy służebności przesyłu nieodpłatnie na pasie gruntu, pod którym znajduje się sieć wodociągowa.
Studnia wiercona na dzień sprzedaży w świetle przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane naniesienia stanowi urządzenie budowlane.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 2 kwietnia 2025 r. doprecyzowano, że na działce 1 znajduje się fragment czynnego wodociągu. W miejscowości … nie ma kanalizacji.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy sprzedaż działki 1 obręb …, gm. … objęta będzie stawką zwolnioną w ramach ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Niezależnie od aktualnego stanu budynków, w ocenie Gminy możliwe jest uznanie, iż w tym przypadku Gmina dokona sprzedaży nieruchomości (działki 1 w m. …) zabudowanej i dostawa budynków znajdujących się na tej nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Zatem Gmina uważa, że w tym przypadku, dla dostawy przedmiotowej nieruchomości, zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zgodnie z treścią tego przepisu, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Ponadto, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zwolnienie z VAT znajdzie zastosowanie również w odniesieniu do dostawy gruntu, z którym trwale związane są przedmiotowe budynki. W przypadku bowiem sprzedaży nieruchomości zabudowanej, stawkę VAT właściwą dla opodatkowania budynku lub budowli należy zastosować również w odniesieniu do dostawy gruntu, na którym posadowione są te obiekty budowlane. Zatem podstawą zwolnienia z opodatkowania VAT planowanej sprzedaży nieruchomości w tym przypadku byłby art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W najbliższym czasie planują Państwo sprzedaż działki gminnej oznaczonej numerem 1. Zabudowana działka 1 została nabyta nieodpłatnie z własności nieruchomości Skarbu Państwa z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1996 r. decyzją komunalizacyjną, poza czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym nabycie nie było dokumentowane fakturą.
Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż nieruchomości będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) dla planowanej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie będą Państwo korzystać z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.
Zatem z tytułu przedmiotowej transakcji sprzedaży nieruchomości zabudowanej nr 1 będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym ww. transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W odniesieniu do sprzedaży ww. działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po wypełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Natomiast jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
·towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Według art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
W myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych – należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Jak wynika z okoliczności sprawy na działce, będącej przedmiotem sprzedaży, znajdują się następujące naniesienia:
1.Dwukondygnacyjny budynek po byłej szkole;
2.Budynek gospodarczy;
3.Ogrodzenie działki, stanowiące urządzenie budowlane,
4.Słupy elektroenergetyczne czynne 3 szt., będące budowlami. Przy czym właścicielem 2 słupów jest PGE;
5.Fragment czynnego wodociągu. Wodociąg nie będzie jednak przedmiotem sprzedaży, a sprzedaż działki 1 nastąpi z ustanowieniem na rzecz Państwa służebności przesyłu nieodpłatnie na pasie gruntu, pod którym znajduje się sieć wodociągowa;
6.Studnia wiercona,stanowiąca urządzenie budowlane.
Odnosząc się do powyższego należy przywołać przepis art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.) w myśl, którego:
Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Zgodnie z art. 47 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Z kolei art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi:
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.
Jednak stosownie do art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.
Z powyższego przepisu wynika, że jeśli przebiegające pod/nad daną działką części infrastruktury są przyłączone do przedsiębiorstw świadczących usługi przesyłowe, to stanowią one własność tych przedsiębiorstw.
Wskazać w tym miejscu należy, że wyrażenia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” zawartego w przytoczonym wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie należy utożsamiać z prawem własności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, definiując wyrażenie „dostawa towarów” akcentuje „własność ekonomiczną” funkcjonującą w oderwaniu od krajowych przepisów prawa cywilnego, regulujących przeniesienie prawa własności. W orzeczeniu C-320/88 Staatssecretaris van Financiën v. Shipping and Forwarding Safe B.V. TSUE wyraził pogląd, że „wyrażenie „dostawa towarów” w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy oznacza także przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, nawet jeżeli nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym” (pkt 1), jednak jednocześnie zastrzegł, że „zadaniem sądu krajowego jest określenie w każdym przypadku, na podstawie stanu rzeczy, czy przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy, miało miejsce” (pkt 2).
Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości – w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym).
Mając na uwadze, iż – jak Państwo wskazali – właścicielem 2 słupów elektroenergetycznych jest …, to nie sposób przyjąć, że dokonają Państwo dostawy gruntu wraz ze znajdującymi się na nim ww. naniesieniami. Tak więc w przypadku planowanej sprzedaży działki nr 1 ww. naniesienia nie mogą być uwzględnione w niniejszym rozstrzygnięciu.
Ponadto z okoliczności sprawy wynika, że fragment wodociągu znajdujący się na działce nr 1 nie będzie przedmiotem planowanej sprzedaży.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy działki nr 1 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do budynku po byłej szkole, budynku gospodarczego oraz budowli – słupu elektroenergetycznego, będącego Państwa własnością, miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w stosunku do ww. budynków oraz budowli posadowionych na działce nr 1 doszło do pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Ponadto – jak Państwo wskazali – nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie tych obiektów w wysokości co najmniej 30% ich wartości początkowej.
A zatem, w świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do budynku po byłej szkole, budynku gospodarczego oraz budowli – słupu elektroenergetycznego, będącego Państwa własnością, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ponadto znajdujące się na działce nr 1 ogrodzenie i studnia wiercona, stanowiące urządzenia budowlane, należy traktować jako elementy przynależne do ww. budynków, budowli i ich dostawa będzie korzystała ze zwolnienia właściwego dla tych budynków, budowli.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak posadowione na nim budynki i budowle. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – sprzedaż gruntu, z którym związane są ww. budynki i budowla będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W związku z powyższym, sprzedaż przez Państwa, działających w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, działki nr 1 wraz z posadowionymi się na niej budynkami: po byłej szkole oraz gospodarczym, budowlą – słupem elektroenergetycznym, będącym Państwa własnością, a także urządzeniami budowlanymi, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy w związku z art. 43 ust. 11 ustawy.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.