Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług opieki na rzecz osób starszych, osób niepełnosprawnych oraz osób w podeszłym wieku. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 13 marca 2025 r. (wpływ 13 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2003 r. Która polega na świadczeniu usług budowlanych i od 10 lipca 2003 r. jest Pan czynnym płatnikiem VAT, natomiast od 2012 r. na podstawie otrzymanej decyzji (…) Wojewody (…) rozszerzył Pan działalność i rozpoczął prowadzenie działalności placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorych i osobom w podeszłym wieku. Od tego czasu prowadzi Pan działalność ze sprzedażą mieszaną i stosuje zwolnienie przedmiotowe w zakresie usług świadczonych w placówce opiekuńczej. Pozostałe usługi świadczone w ramach Pana działalności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Indywidualna interpretacja jest Panu niezbędna do projektu: „(…)”.

Zakres projektu.

Projekt polega na doposażeniu domu opieki w (…), zwiększy to dostęp do innowacyjnych form rehabilitacji. Doposaży Pan ośrodek w: (...)

Wyjaśnienia odnośnie placówki.

Placówka (…) świadczy następujące usługi: usługi bytowe, opiekuńcze, lecznicze, rehabilitacyjne oraz wspomagające – w tym społeczne, rekreacyjne, religijne oraz edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidulanych potrzeb przebywających w nim mieszkańców. Mieszkańcy mają zapewnioną swoją intymną przestrzeń, czyli pokój do spania z łazienką, całodobowe wyżywienie, opiekę pielęgniarską, lekarską, opiekę higieniczną. Każde z pomieszczeń jest przystosowane do mieszkania przez osoby niepełnosprawne, poruszające się na wózkach inwalidzkich. Placówka zatrudnia osoby wykwalifikowane w zakresie opieki nad osobami niepełnosprawnymi, m.in. rehabilitanci, osoby dbające o czystość w pomieszczeniach w których przebywają mieszkańcy, jak również opiekuni którzy na co dzień organizują rekreację. Placówka zapewnia całodobowe wyżywienie dzięki posiadaniu wyposażonej profesjonalnie kuchni wraz z personelem który na bieżąco jest w stanie zagwarantować zdrową i zbilansowaną dietę dla każdego mieszkańca. W placówce zapewnionych jest maksymalnie 43 miejsc dla mieszkańców.

Placówka w której świadczone są usługi opieki działa jako podmiot wpisany do rejestru prowadzonego przez Wojewodę: dom pomocy społecznej prowadzony przez podmiot posiadający zezwolenie Wojewody Decyzja nr (…) z 19 września 2012 r. wydana przez Wojewodę (…). Podstawa prawna: art. 22 pkt 3, art. 67 ust. 2 i art. 68 ustawy z dnia 12 marca 2004 r, o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 Nr 175, poz. 1362 ze zm.), § 5 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę (Dz. U. Nr 86, poz. 739) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) wydano decyzję zezwalającą na prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym i osobom w podeszłym wieku pn. „ (…)”, (…), z 43 miejscami dla osób w podeszłym wieku, niepełnosprawnych oraz przewlekle chorych, prowadzonej na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, na czas nieokreślony.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W ramach świadczenia usług prowadzonych przez Pana w budynku usługowym którego jest Pan właścicielem zawiera się: usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających. Organizacja domu pomocy społecznej, zakres i poziom usług świadczonych przez dom uwzględnia w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców domu oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności. Najczęściej w ramach usług opiekuńczych wykonywane są następujące czynności: pomoc przy myciu, czesaniu, goleniu, kąpieli, przy czynnościach związanych z utrzymaniem higieny, pomoc przy przemieszczaniu się, pomoc przy spożywaniu posiłków, pranie pościeli i ubrań, pomoc przy zmianie odzieży i inne potrzebne osobom starszym lub niepełnosprawnym. Poszczególne czynności wykonywane są w różnych porach dnia, w zależności od potrzeb podopiecznego. Wszystkie świadczone usługi dedykowane są beneficjentowi, czyli osobie starszej, osobie niepełnosprawnej lub osobie w podeszłym wieku,

Zakres świadczonych usług jest bardzo rozszerzony i zależny od zapotrzebowania bytowego każdej osoby starszej lub niepełnosprawnej przebywającej w Pana domu opieki. Usługi świadczone przez Pana polegają na wykonywaniu czynności codziennych takich jak: wyżywienie, usługi opiekuńcze, usługi higieniczne (mycie, kąpiele, przebieranie, pranie odzieży, sprzątanie pokoi, zapewnienie miejsca do spania itp.) usługi rekreacyjne – zapewnienie atrakcji w czasie spędzania wolnego czasu, usługi medyczne polegające na stałej kontroli lekarskiej, pielęgniarskiej, pilnowanie dawkowania leków. Usługi nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi i osobami w podeszłym wieku świadczone w ramach Pana działalności odbywają się wyłącznie w Pana budynku usługowym własnościowym, czyli w placówce Domu Opieki w (…).

Usługi świadczone przez Pana w domu opieki stanowią usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.

Wszystkie świadczone usługi w ramach opieki społecznej są wymienione w pkt 1 i 2. Usługi społeczne wymienione powyżej nie są głównym celem osiągnięcia dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 13 marca 2025 r.)

Czy opisane w stanie faktycznym usługi opiekuńcze, świadczone przez Pana na rzecz osób starszych, osób niepełnosprawnych oraz osób w podeszłym wieku, w budynku, którego jest Pan właścicielem, posiadającym zezwolenie na świadczenie tego typu usług - czy usługi te korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ppkt d ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 13 marca 2025 r.)

Uważa Pan, że opisany przez Pan zakres świadczonych usług społecznych może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ppkt d ustawy o VAT.

Jest Pan osobą fizyczną, która w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. świadczeniem usług opiekuńczych na rzecz osób niepełnosprawnych oraz osób w podeszłym wieku (przeważająca działalność gospodarcza PKD 87.30.Z - pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych). Usługi opieki nie są czynnościami jednorodnymi, lecz w praktyce składają się z szeregu poszczególnych czynności, które w zależności od potrzeb, stanu zdrowia i okoliczności mogą przybierać różną formę. Najczęściej w ramach usług opiekuńczych wykonywane są następujące czynności: pomoc przy myciu, czesaniu, goleniu, kąpieli, przy czynnościach związanych z utrzymaniem higieny, pomoc przy przemieszczaniu się, pomoc przy spożywaniu posiłków, pranie pościeli i ubrań, pomoc przy zmianie odzieży i inne potrzebne osobom starszym lub niepełnosprawnym. Poszczególne czynności wykonywane są w różnych porach dnia, w zależności od potrzeb Podopiecznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy rozpatrywać ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a) regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b) wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

- domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

- placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c) placówki specjalistycznego poradnictwa,

d) inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e) specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (...)”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r., poz. 1283 ze zm.):

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej:

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej:

Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Zgodnie z art. 22 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej:

Do zadań wojewody należy wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.

Z kolei z art. 22 pkt 4 ustawy o pomocy społecznej wynika, że:

Do zadań wojewody należy również prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, miejsc udzielania tymczasowego schronienia oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa.

Stosownie do art. 67 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej:

Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia wojewody.

Z kolei art. 67 ust. 1a ustawy o pomocy społecznej stanowi, iż:

Uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, wymaga również prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku przez usługodawcę z państwa członkowskiego w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2022 r. poz. 470 oraz z 2024 r. poz. 1222).

Na mocy art. 67 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej:

Wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący:

1)spełnia warunki określone w niniejszej ustawie;

2)spełnia standardy, o których mowa w art. 68;

3)przedstawi:

a)wniosek o zezwolenie,

b)dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,

c)zaświadczenie organu nadzoru budowlanego potwierdzające możliwość użytkowania obiektu budowlanego określonego w kategorii XI załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 r. poz. 725, 834 i 1222),

d)koncepcję prowadzenia placówki,

e)informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

f)informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką, i zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do prowadzenia placówki.

Z przepisu art. 67 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej wynika, że:

Wojewoda prowadzi rejestr placówek, o których mowa w ust. 1. Rejestr jest jawny.

W myśl art. 67 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej:

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach dotyczących wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku i wzór wniosku o zezwolenie, uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej opieki osobom przebywającym w takich placówkach.

Zgodnie z art. 68 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej:

Opieka w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku polega na świadczeniu przez całą dobę usług:

1)opiekuńczych zapewniających:

a)udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

b)pielęgnację, w tym pielęgnację w czasie choroby,

c)opiekę higieniczną,

d)niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych,

e)kontakty z otoczeniem;

2)bytowych zapewniających:

a)miejsce pobytu,

b)wyżywienie,

c)utrzymanie czystości.

Powołany art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką i pomocą społeczną, wraz z usługami świadczonymi przez domy spokojnej starości, dokonywane przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii rozstrzygnięcia czy usługi opiekuńcze, świadczone przez Pana na rzecz osób starszych, osób niepełnosprawnych oraz osób w podeszłym wieku, w budynku, którego jest Pan właścicielem, posiadającym zezwolenie na świadczenie tego typu usług - korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy o VAT.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, lecz również przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Jak wskazano we wniosku, świadczone przez Pana usługi w domu opieki stanowią usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej, zatem spełniona jest przesłanka przedmiotowa. Ponadto, placówka, w której świadczone są usługi opieki działa jako podmiot wpisany do rejestru prowadzonego przez Wojewodę: dom pomocy społecznej prowadzony przez podmiot posiadający zezwolenie Wojewody. Zatem posiada Pan stosowne zezwolenie i w przypadku posiadania wpisu do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku prowadzonego przez Wojewodę, dla czynności objętych wnioskiem, Pana dom opieki będzie podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy.

Wobec powyższego ww. usługi, objęte zakresem wniosku, świadczone przez Pana, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy, ponieważ posiada Pan wpis do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonego przez wojewodę, a także usługi te stanowią usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej. Spełnione są więc obie przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia od podatku, tj. zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa, określone w powołanym wyżej przepisie.

Podsumowując, usługi opiekuńcze, świadczone przez Pana na rzecz osób starszych, osób niepełnosprawnych oraz osób w podeszłym wieku, w budynku, którego jest Pan właścicielem, posiadającym zezwolenie na świadczenie tego typu usług, korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy.

W konsekwencji Pana stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.