Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 stycznia 2025 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT importu Dzieł Sztuki. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 marca 2025 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 11 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce.

W 2023 r. Wnioskodawca nabył połowę udziałów we własności obrazów i rzeźb (dalej: „Dzieła Sztuki”) w drodze spadku po ojcu (...), obywatelu Izraela, który w momencie śmierci posiadał miejsce zamieszkania w Izraelu. Drugą połowę udziałów we własności Dzieł Sztuki nabył brat Wnioskodawcy. Wnioskodawca nabył Dzieła Sztuki bezpośrednio w drodze spadku, a nie pośrednio za środki pieniężne nabyte w drodze spadku lub środki pieniężne ze sprzedaży przedmiotów nabytych w drodze spadku.

Dziedziczenie i postępowanie spadkowe w całości podlegało prawu spadkowemu Izraela.

Wnioskodawca został powołany do spadku na podstawie testamentu z dnia (...) 2020 r. sporządzonego przez ojca Wnioskodawcy. Otwarcie spadku miało miejsce w dniu (...) 2023 r. w chwili śmieci ojca Wnioskodawcy. Śmierć ojca Wnioskodawcy została potwierdzona w akcie zgonu wystawionym przez Organ ds. Ludności i Imigracji w (…)( Izrael) w dniu (...) 2023 r. W dniu (...) 2023 r. izraelski rejestrator ds. spadkowych w (…) (Izrael) wydał postanowienie o potwierdzeniu autentyczności testamentu, nr (…), w którym stwierdził autentyczność testamentu ojca Wnioskodawcy z dnia 24 września 2020 r. Ww. postanowienie zostało opublikowane w oficjalnym publikatorze.

Izraelskie prawo spadkowe nie przewiduje złożenia oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku przez spadkobierców oraz wydania przez sąd postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku. Wykonanie testamentu następuje poprzez wydanie przez rejestratora ds. spadkowych postanowienia stwierdzającego ważność testamentu, które jest wiążące dla spadkobierców i posiada status prawny odpowiadający orzeczeniu sądowemu.

W chwili nabycia Dzieł Sztuki przez Wnioskodawcę w drodze spadku, Dzieła Sztuki znajdowały się w Izraelu i od tego momentu Dzieła Sztuki nie były przemieszczane przez Wnioskodawcę poza terytorium Izraela. Ojciec Wnioskodawcy nie wykorzystywał Dzieł Sztuki do prowadzenia działalności gospodarczej ani zawodowej. Również Wnioskodawca nie wykorzystywał oraz nie wykorzystuje Dzieł Sztuki do prowadzenia działalności gospodarczej ani zawodowej.

Wnioskodawca zamierza dokonać importu Dzieł Sztuki z Izraela do Polski oraz zgłosić Dzieła Sztuki do procedury dopuszczenia do obrotu w Polsce w terminie przed upływem 2 lat od dnia ostatecznego nabycia Dzieł Sztuki w drodze spadku.

Wnioskodawca zakłada, że import Dzieł Sztuki z Izraela do Polski przez Wnioskodawcę będzie zwolniony z cła jako przywóz mienia osobistego nabytego w drodze dziedziczenia przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania na obszarze celnym Unii Europejskiej.

Uzupełnienie wniosku

1)Czy w związku z przywozem Dzieł Sztuki z Izraela do Polski będzie Pan podmiotem dokonującym zgłoszenia celnego, w jakim kraju zgłosi Pan Dzieła Sztuki do odprawy celnej, czy Dzieła Sztuki zostaną dopuszczone do obrotu w Polsce?

Zgłoszenie celne dotyczące przywozu Dzieł Sztuki z Izraela do Polski zostanie złożone przez Wnioskodawcę. Dzieła Sztuki zostaną zgłoszone do odprawy celnej i dopuszczone do obrotu w Polsce.

2)Czy Dzieła Sztuki, których dotyczy wniosek będą podlegać należnościom celnym przywozowym?

Zakłada się, że import Dzieł Sztuki będzie podlegać zwolnieniu od należności celnych przywozowych. 

3)Jeśli przywóz Dzieł Sztuki z Izraela do Polski będzie podlegał zwolnieniu od należności celnych, proszę podać na jakiej podstawie będzie korzystał z takiego zwolnienia?

Dzieła Sztuki będą podlegać zwolnieniu z należności celnych przywozowych na podstawie art. 17 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz.U.UE.L.2009.324.23 z dnia 10.12.2009 r.; dalej: „Rozporządzenie”) jako przywóz mienia osobistego nabytego w drodze dziedziczenia przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania na obszarze celnym Unii Europejskiej na gruncie art. 17 ust. 2 Rozporządzenia.

4)Czy w związku z przywozem Dzieł Sztuki z Izraela do Polski będzie na Panu ciążył obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości?

Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych w związku z przywozem Dzieł Sztuki z Izraela do Polski gdyż Dzieła Sztuki będą podlegać zwolnieniu z należności celnych przywozowych.

Pytanie

Czy import Dzieł Sztuki przez Wnioskodawcę do Polski będzie podlegał zwolnieniu od VAT, o którym mowa w art. 49 Ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, import Dzieł Sztuki przez Wnioskodawcę do Polski będzie podlegał zwolnieniu od VAT, o którym mowa w art. 49 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega import towarów na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 19a ust. 9 Ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w VAT z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego. Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym m.in. procedurą dopuszczenia do obrotu, o czym stanowi art. 77 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. UE L.2013.269.1 z dnia 10 października 2013 r.; dalej: „UKC”). Na podstawie art. 77 ust. 2 UKC, w takim przypadku dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, podatnikiem VAT z tytułu importu towarów jest m.in. osoba fizyczna, na której ciąży obowiązek uiszczenia cła, także wówczas, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na ten towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną. Na podstawie art. 77 ust. 3 UKC, dłużnikiem celnym jest zgłaszający.

Zgodnie z art. 49 ust. 1 Ustawy o VAT zwolnieniu od VAT podlega import rzeczy pochodzących ze spadku otrzymanych przez osobę fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski. W świetle art. 49 ust. 3 Ustawy o VAT zwolnienie od VAT stosuje się, jeżeli rzeczy zostały zgłoszone do procedury dopuszczenia do obrotu przed upływem 2 lat od dnia ostatecznego nabycia spadku przez osobę uprawnioną. Okres ten może być wydłużony przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w wyjątkowych przypadkach.

Zwolnienie od VAT, o którym mowa w art. 49 ust. 1 Ustawy o VAT nie ma zastosowania do rzeczy wymienionych w art. 49 ust. 2 Ustawy o VAT tj.:

1)napojów alkoholowych;

2)tytoniu i wyrobów tytoniowych;

3)środków transportu przeznaczonych do działalności gospodarczej;

4)artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia, innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej, używanych do wykonywania zawodu lub zajęcia przez osobę zmarłą;

5)zapasów surowców, półproduktów lub wyrobów gotowych;

6)żywego inwentarza i zapasów produktów rolnych, których ilość jest większa niż przeznaczona na niezbędne potrzeby domowe rodziny.

Natomiast zgodnie z art. 81 Ustawy o VAT, zwolnienie od VAT określone w art. 49 Ustawy o VAT stosuje się wyłącznie w przypadku zastosowania zwolnienia od należności celnych w stosunku do importu rzeczy pochodzących ze spadku.

W analizowanym przypadku Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce.

Przywóz Dzieł Sztuki z Izraela do Polski przez Wnioskodawcę oraz zgłoszenie Dzieł Sztuki do procedury dopuszczenia do obrotu w Polsce będzie stanowił import towarów w Polsce i będzie podlegał należnościom celnym przywozowym i podatkowi VAT.

W związku z importem Dzieł Sztuki do Polski wraz ze zgłoszeniem Dzieł Sztuki do procedury dopuszczenia do obrotu w Polsce oraz złożeniem przez Wnioskodawcę zgłoszenia celnego, Wnioskodawca będzie dłużnikiem celnym i podatnikiem VAT z tytułu importu Dzieł Sztuki do Polski.

Import Dzieł Sztuki przez Wnioskodawcę z Izraela do Polski wraz ze zgłoszeniem do procedury dopuszczenia do obrotu w Polsce będzie zwolniony od należności celnych na podstawie art. 17 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz.U.UE.L.2009.324.23 z dnia 10 grudnia 2009 r.; dalej: „Rozporządzenie”) jako przywóz mienia osobistego nabytego w drodze dziedziczenia przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania na obszarze celnym Unii Europejskiej na gruncie art. 17 ust. 2 Rozporządzenia.

Mając na uwadze, że Wnioskodawca zamierza dokonać importu Dzieł Sztuki do Polski i zgłosić Dzieła Sztuki do procedury dopuszczenia do obrotu w Polsce w okresie przed upływem 2 lat, licząc od dnia ostatecznego nabycia przez Wnioskodawcę połowy udziałów we własności Dzieł Sztuki w drodze spadku po swoim ojcu (...), import Dzieł Sztuki będzie korzystał ze zwolnienia od VAT określonego w art. 49 Ustawy o VAT, jako zwolniony od cła import rzeczy pochodzących bezpośrednio ze spadku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Jak stanowi art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Ponadto, w myśl art. 5 pkt 15, 18, 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

- „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;

- „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;

- „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do art. 77 UKC:

1. Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a) dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b) odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2. Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

3. Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. (...)

Z powołanych regulacji wynika, że dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, natomiast dłużnikiem, czyli podmiotem odpowiedzialnym za dług celny jest zgłaszający. Obowiązek uiszczenia cła związany jest z ciążącym na określonym podmiocie długiem celnym. Zatem, w przypadku importu towarów podatnikiem jest ten podmiot, który jest dłużnikiem celnym, czyli co do zasady podmiot dokonujący zgłoszenia celnego lub podmiot, na rzecz którego działa przedstawiciel pośredni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabył w 2023 r. połowę udziałów we własności obrazów i rzeźb (Dzieła Sztuki) w drodze spadku po ojcu, który był obywatelem Izraela i w momencie śmierci posiadał miejsce zamieszkania w tym kraju. Wnioskodawca nabył Dzieła Sztuki bezpośrednio w drodze spadku, a nie pośrednio za środki pieniężne nabyte w drodze spadku lub środki pieniężne ze sprzedaży przedmiotów nabytych w drodze spadku. Dzieła Sztuki nie były wykorzystywane przez ojca ani przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej. W chwili nabycia Dzieł Sztuki w drodze spadku, Dzieła Sztuki znajdowały się w Izraelu. Wnioskodawca zamierza dokonać ich importu do Polski.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy import Dzieł Sztuki do Polski będzie podlegał zwolnieniu od VAT, o którym mowa w art. 49 ustawy.

Odnosząc się do przestawionych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku import rzeczy pochodzących ze spadku otrzymanych przez:

1) osobę fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub

2) prowadzącą działalność niedochodową osobę prawną posiadającą siedzibę na terytorium kraju.

Według art. 49 ust. 2 ustawy:

Zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1) napojów alkoholowych;

2) tytoniu i wyrobów tytoniowych;

3) środków transportu przeznaczonych do działalności gospodarczej;

4) artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia, innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej, używanych do wykonywania zawodu lub zajęcia przez osobę zmarłą;

5) zapasów surowców, półproduktów lub wyrobów gotowych;

6) żywego inwentarza i zapasów produktów rolnych, których ilość jest większa niż przeznaczona na niezbędne potrzeby domowe rodziny.

Zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy:

Rzeczy, o których mowa w ust. 1, podlegają zwolnieniu od podatku, jeżeli zostały zgłoszone do procedury dopuszczenia do obrotu przed upływem 2 lat, licząc od dnia ostatecznego nabycia spadku przez osobę uprawnioną. Okres ten może być wydłużony przez właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego w wyjątkowych przypadkach.

Przy czym, stosownie do art. 81 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w art. 47-80, stosuje się w przypadku zastosowania zwolnień od cła, z wyjątkiem art. 56 i art. 74 ust. 1 pkt 19.

W analizowanej sprawie nastąpi przywóz towarów (Dzieł Sztuki) z kraju trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, a zatem wystąpi import towarów. Wnioskodawca dokona zgłoszenia celnego Dzieł Sztuki do procedury dopuszczenia do obrotu w Polsce. Zatem z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego Wnioskodawca stanie się dłużnikiem odpowiedzialnym za dług celny. Należy jednak zauważyć, że Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w Polsce i zamierza zgłosić Dzieła Sztuki do procedury dopuszczenia do obrotu w Polsce w okresie przed upływem 2 lat, licząc od dnia ostatecznego nabycia w drodze spadku połowy udziałów we własności Dzieł Sztuki. Wnioskodawca wskazał również, że przywóz Dzieł Sztuki będzie podlegał zwolnieniu od należności celnych przywozowych na podstawie art. 17 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz.U.UE.L.2009.324.23 z dnia 10.12.2009 r.; dalej: „Rozporządzenie”) jako przywóz mienia osobistego nabytego w drodze dziedziczenia przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania na obszarze celnym Unii Europejskiej na gruncie art. 17 ust. 2 ww. Rozporządzenia. Oznacza to, że w analizowanym przypadku będą spełnione warunki wskazane w art. 49 ust. 1 pkt 1 oraz 49 ust. 3 i art. 81 ustawy. Jednocześnie Dzieła Sztuki nie zostały wymienione w art. 49 ust. 2 ustawy, jako towary, których import nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy.

Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że import Dzieł Sztuki będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 49 ustawy.

Tym samym, przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem przedmiotowa interpretacja rozstrzyga w zakresie zastosowania przepisów regulujących podatek od towarów i usług względem Pana, a nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych spadkobierców (Pana brata).

Podkreślamy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.