Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia, czy Powiatowi (…) w związku z realizacją Projektu pn. (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wpłynął 29 stycznia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W celu usprawnienia wykonywania swoich zadań Powiat (…) przystąpił do realizacji projektu pn. (…). Powiat (…) jest grantobiorcą w tym Projekcie.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie na Rozwój (…). Uczestnictwo w Projekcie oznacza, że Powiat otrzyma stosowną dotację na dofinansowanie określonych zakupów towarów i usług (mających na celu realizację założeń Projektu).

Celem projektu jest wsparcie Powiatu (…), jako jednostki samorządu terytorialnego wraz z (...) jednostkami podległymi w zakresie usług publicznych na drodze teleinformatycznej, poprzez zwiększenie cyfryzacji w kontekście zwiększenia poziomu cyberbezpieczeństwa.

W obliczu ciągle wzrastającego poziomu zagrożeń i nowych wyzwań związanych z bezpieczeństwem w sieci, potrzeb zgłaszanych przez zespoły IT Starostwa Powiatowego w (…) jak i jednostek podległych, zidentyfikowano następujące obszary wsparcia w ramach projektu: niewystarczająca ochrona sieci przed zagrożeniami, zapewnienie większego bezpieczeństwa przetrzymywanych informacji na serwerach Starostwa poprzez tworzenie i zarządzanie kopią bezpieczeństwa zasobów informatycznych, niski poziom zabezpieczenia przed niepożądanymi logami do urządzeń komputerowych, działających w sieci komputerowej w starostwie, niewystarczający poziom wiedzy pracowników jednostek w zakresie zagrożeń, zapewnienie prawidłowego działania systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji i przeprowadzenie audytów, potrzeba wsparcia doradczego w zakresie wspomagania realizacji projektu dotyczącego zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem.

W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:

W obszarze technicznym:

Zakup (...) macierzy dyskowych wraz z dyskami o pojemności (...) TB, które zostaną wykorzystane do tworzenia kopii bezpieczeństwa zasobów informatycznych starostwa, jedna z macierzy zostanie uruchomiona w serwerowni starostwa, druga natomiast zostanie umieszczona jako kopia odosobniona w innym budynku niż serwerownia Starostwa.

Zakup oprogramowania do wykonywania i zarządzania kopią bezpieczeństwa zasobów informatycznych starostwa na macierze dyskowe - licencja.

Zakup systemu bezpieczeństwa do monitorowania i analizy logów dla urządzeń komputerowych działających w sieci komputerowej w starostwie dla (...) odrębnych IP.

W obszarze kompetencyjnym:

Szkolenia dla pracowników Starostwa Powiatowego w (…) i pracowników jednostek podległych w zakresie cyberbezpieczeństwa, szkolenia specjalistyczne dla informatyków w zakresie zastosowanych środków bezpieczeństwa w ramach projektu.

W obszarze organizacyjnym:

Przeprowadzenie audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, audytów zgodności oraz aktualizacji i wdrożeniu dokumentacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Starostwie Powiatowym i (...) jednostkach podległych.

Wsparcie doradcze w zakresie wspomagania realizacji projektu dotyczącego zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem przez wykwalifikowanych ekspertów.

Zgodnie z zapisami Regulaminu Konkursu zostanie przeprowadzona ankieta (zgodna z załącznikiem nr 6 do Regulaminu konkursu), a także audyt wdrożonego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji dla Starostwa Powiatowego w (…) jak i dla (...) jednostek podległych. Zostanie także opracowana oraz wdrożona procedura monitorowania utrzymania efektów Projektu.

Jednostki podległe biorące udział w projekcie: (…).

Jednostki podległe biorące udział w projekcie to głównie jednostki oświatowe, a także jednostki związane swym zakresem działania z pomocą społeczną, wspieraniem rodziny i systemu pieczy zastępczej, wspieraniem osób niepełnosprawnych, rehabilitacją .

Zaprezentowana powyżej charakterystyka Projektu (w tym zakupy towarów i usług, które w jego ramach będą dokonywane) wskazuje, że realizacja Projektu jest związana z realizacją przez Powiat jego zadań.

Efekty osiągnięte poprzez realizację Projektu będą służyły wykonywanej działalności. Projekt jest realizowany w celu umożliwienia Powiatowi właściwego, nowoczesnego oraz bezpiecznego wykonywania nałożonych zadań, zgodnie zobowiązującymi przepisami prawa.

Przy czym celem Powiatu nie jest realizacja Projektu w celach komercyjnych rozumianych jako chęć uzyskania dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (w rozumieniu VAT) lub zwiększenie dochodów opodatkowanych VAT. Celem jest natomiast podniesienie jakości (standardu) realizacji zadań publicznych jak już wyżej wskazano. Projekt jest realizowany w celu zapewnienia możliwości wykonywania przez Powiat swoich zadań przy zachowaniu określonych standardów oraz bezpieczeństwa.

W tym sensie Projekt - w szczególności jego efekty niematerialne i materialne (w tym efekty rzeczowe) - nie będzie w sposób bezpośredni generował uzyskania przez Powiat (działający poprzez Starostwo i jednostki podległe) nowych dochodów, w tym dochodów opodatkowanych VAT. W tym kontekście realizacja Projektu nie będzie miała charakteru cenotwórczego - okoliczność realizacji Projektu przez Powiat nie spowoduje efektu w postaci podwyższenia cen czy opłat uzyskiwanych przez Powiat, w tym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, czy też wygenerowania nowych wpływów (dochodów), w tym również opodatkowanych VAT. Decyzja o realizacji Projektu była całkowicie niezależna od okoliczności ewentualnego pobierania (uzyskiwania) przez Powiat dochodów (w tym dochodów w ramach części swojej działalności stanowiącej działalność opodatkowaną VAT), gdyż - jak już wskazano - u podstaw decyzji o realizacji Projektu leżała chęć podniesienia standardu realizacji zadań Powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego w ogóle. Zatem bez względu na to czy opłaty (dochody podlegające VAT) będą (czy też ich nie będzie) opisany Projekt i tak byłby realizowany. W szczególności natomiast powodem realizacji Projektu nie jest zamiar (chęć) pobierania opłat (uzyskiwania dochodów podlegających VAT), czy też zwiększenie dochodów w tym zakresie.

Jednocześnie Powiat pragnie podkreślić, że w związku z dokonywanymi w ramach Projektu nabyciami, nie będzie uzyskiwał bezpośrednio jakichkolwiek dochodów (efekty materialne i niematerialne same w sobie nie wygenerują po stronie Powiatu bezpośrednio dochodów powiązanych z tymi wydatkami). Zapewnianie ulepszonych i usprawnionych usług publicznych nie będzie wiązało się z koniecznością poniesienia przez zainteresowanych klientów Starostwa i jednostek podległych kosztów lub kosztów dodatkowych (w stosunku do standardowych i dotychczasowych kosztów niektórych usług). Dla mieszkańca (zainteresowanego) realizacja Projektu będzie neutralna ekonomicznie.

Powiat (…) posiada osobowość prawną, jest jednostką samorządu terytorialnego, i jednocześnie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powiat wykonuje swoje zadania przy pomocy Starostwa Powiatowego, a także powiatowych jednostek organizacyjnych (będących jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).

Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. centralizacja rozliczeń VAT), tj. zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280).

Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Powiat (Dz. U. 2024 r., poz. 107) wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Do zadań Powiatu - stosownie do ustawy o samorządzie powiatowym - należą m.in. zadania z zakresu edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych, polityki senioralnej, dróg publicznych, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, geodezji, kartografii i katastru, gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno-budowlanej, przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy, ochrony praw konsumenta. Powiat uzyskuje dochody, których źródła zostały określone w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, źródłami dochodów własnych powiatu są m.in. wpływy z opłat stanowiących dochody powiatu, uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów, są to m.in. opłaty komunikacyjne, z opłat za zezwolenia, akredytacje, opłaty ewidencyjne, wpływy za wydanie prawa jazdy, dochody uzyskiwane przez powiatowe jednostki budżetowe, dochody z majątku powiatu, spadki, zapisy i darowizny na rzecz powiatu, dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach, 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody powiatu, odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych powiatu, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego.

Zadania publiczne (zadania własne) realizowane są przez Powiat przede wszystkim w charakterze relacji administracyjnoprawnych oraz - w mniejszym zakresie - w ramach stosunków (relacji) cywilnoprawnych.

Działania Powiatu wykonywane w ramach reżimu publicznoprawnego (w tym z wykorzystaniem władztwa administracyjnego), z uwagi na dominujące formy administracyjnoprawne czynności, pozostają poza sferą zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Te działania, wykonywane w ich ramach czynności oraz uzyskiwane dochody w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Część zadań Powiat wykonuje natomiast na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i w tym zakresie część z wykonywanych czynności stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT). W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Powiat dokonuje m.in. czynności opodatkowanych VAT - dzierżawy i najmu lokali (nieruchomości) oraz odsprzedaż tzw. mediów związanych z tymi lokalami. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Powiat może również dokonywać czynności zwolnionych przedmiotowo z opodatkowania VAT (np. najem lokali mieszkalnych na cele mieszkalne).

W tym świetle, dochody Powiatu stanowią w zdecydowanej części dochody niepodlegające VAT oraz w pozostałej części dochody podlegające VAT (opodatkowane VAT i zwolnione przedmiotowo z VAT).

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), dalej ustawa o VAT, w ewidencji prowadzonej dla celów VAT, Powiat odlicza podatek naliczony w następujący sposób:

  - w przypadku, kiedy nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych - odlicza podatek w 100%;

  - w przypadku nabycia towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu kwoty podatku naliczonego odliczane są na podstawie prewspółczynnika;

  - odnośnie kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza, Powiat nie odlicza podatku.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. (…) nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat (…) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Powiatowi (…) w związku z realizacją Projektu przysługuje jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Powiatowi (…) w związku z realizowanym projektem pn. (…) nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT. Projekt służy do wypełniania zadań publicznoprawnych, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jego celem jest wsparcie Powiatu (…) jako jednostki samorządu terytorialnego wraz z 15 jednostkami podległymi w zakresie usług publicznych na drodze teleinformatycznej, poprzez zwiększenie cyfryzacji w kontekście zwiększenia poziomu cyberbezpieczeństwa.

Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 1077) nakłada nowe obowiązki na wszystkie podmioty, których funkcjonowanie jest istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Krajowy system cyberbezpieczeństwa, którego celem jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa na poziomie krajowym, w tym niezakłóconego świadczenia usług kluczowych i usług cyfrowych obejmuje m.in. podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego. W związku z powyższym efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powiat (…) realizuje i działa na podstawie Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107). Podstawowym zadaniem Powiatu jest realizacja zadań własnych wynikających z ustawy oraz zadań zleconych wynikających z uzasadnionych potrzeb państwa.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych np. czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy.

Działania w obszarach projektu: nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, a jedynie będą służyły zapewnieniu cyberbezpieczeństwa Powiatu (…). Nowo zakupiony sprzęt dla Powiatu i jednostek organizacyjnych wraz z oprogramowaniem będzie służył wyłącznie zadaniom związanym z podniesieniem poziomu cyberbezpieczeństwa informacji i ochrony danych w jednostkach, a nie czynnościom w sferze cywilnoprawnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 tej ustawy stanowi, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):

Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na powiat na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat (…) przystąpił do realizacji projektu pn. (…).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Powiatowi (…) w związku z realizacją Projektu przysługuje jakiekolwiek prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak wskazano już wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, dokonywaną przez dany podmiot w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czyli przez podatnika.

W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie wystąpi. Jak bowiem Państwo wskazali, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. (…) nie są i nie będą wykorzystywane przez Powiat (…) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto wskazali Państwo również, że charakterystyka Projektu (w tym zakupy towarów i usług, które w jego ramach będą dokonywane) wskazuje, że realizacja Projektu jest związana z realizacją przez Powiat jego zadań. Projekt jest realizowany w celu umożliwienia Powiatowi właściwego, nowoczesnego oraz bezpiecznego wykonywania nałożonych zadań, zgodnie zobowiązującymi przepisami prawa.

Tym samym czynności podejmowane przez Powiat w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą miały charakter publicznoprawny, co w tej sytuacji wyłącza Powiat z kategorii podatników podatku od towarów i usług.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a także z uwagi na fakt w przedmiotowej sprawie Powiat nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…).

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy.

Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.