
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina ... posiada status podatnika VAT czynnego w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz.361, ze zm.), zwaną dalej u.p.t.u o numerze NIP: .... Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572). Zadania własne gminy określone są w art. 7 tej ustawy oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych - konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Zadania te obejmują w szczególności sprawy :
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
3a) działalności w zakresie telekomunikacji,
4)lokalnego transportu zbiorowego,
5)ochrony zdrowia,
6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
7)gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8)edukacji publicznej,
9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11)targowisk i hal targowych,
12)zieleni gminnej i zadrzewień,
13)cmentarzy gminnych,
14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16)polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
16a) polityki senioralnej,
17)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
18)promocji gminy,
19)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
20)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Przypomnienia wymaga też fakt, iż Gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 166 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, iż „jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych.”
Zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym organami gminy są:
1)rada gminy,
2)wójt (burmistrz, prezydent miasta).
W myśl art. 26 ust. 1 tej ustawy organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1).
Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107, 1907) prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina .... Zadania powiatu określone są w art. 4 tej ustawy.
Tak więc do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu oprócz zadań nałożonych przez ustawę o samorządzie gminnym dochodzą także zadania nałożone przez ustawę o samorządzie powiatowym.
Zgodnie z art. 9 pkt 2, 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1530, z późn. zm.) sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.
Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 tej ustawy są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.
Na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 stwierdzone zostało, iż gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego należy uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.
Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie TSUE za obowiązkowe uznano „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.
Termin obowiązkowej centralizacji podatkowej dotyczącej podatku VAT w samorządach został określony komunikatem Ministerstwa Finansów opublikowanym dnia 15.01.2016 r. na dzień 01.01.2017 r., zatem Gmina ... od tego właśnie terminu rozpoczęła scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, tj. procesem tym objęte zostały wraz z Urzędem Miasta ... wszystkie gminne jednostki budżetowe oraz samorządowy zakład budżetowy. Formalną podstawę ww. działania stanowi art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz.280).
W związku z podpisaniem w dniu 29.11.2024 r. przez Gminę umowy o dofinansowanie projektu pn. „...” w ramach programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027, zgodnie z umową, Beneficjent zobligowany jest do uzyskania interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w projekcie. Ww. interpretację beneficjent zobowiązany jest do przedłożenia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa ... w ....
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, podatek od towarów i usług (VAT) określony został w projekcie jako wydatek kwalifikowalny.
Celem projektu jest zwiększenie przez Gminę dostępności i jakości e-usług publicznych o wysokim poziomie dojrzałości oraz zwiększenie zakresu i dostępu do zasobów informacyjnych, w tym danych i informacji sektora publicznego przy jednoczesnym zwiększeniu cyberbezpieczeństwa świadczonych usług.
Projekt zakłada m.in. integrację systemów informatycznych oraz uruchomienie portalu e-usług - systemu online przeznaczonego do zdalnej obsługi mieszkańców/interesantów, który stanowić będzie jednolitą platformę agregującą wszelkie usługi świadczone przez UM oraz centralny punkt kontaktu z urzędem.
W ramach projektu zaplanowano również rozwój aplikacji bazodanowych i analitycznych opartych o rozwiązania przestrzenne oraz zwiększenie zakresu informacji prezentowanych w formule .... Poszerzona zostanie funkcjonalność Systemu Informacji Przestrzennej m. ..., m.in. poprzez modernizację Geoportalu Miejskiego wraz z utworzeniem nowych narzędzi raportowych. Dodatkowo planuje się digitalizację zasobów ISP w obszarach: fotogrametrii, dendrologii, inwentaryzacji terenów publicznych, co pozwoli na zwiększenie zakresu informacji w systemie.
Projekt przewiduje również zakup i dostawę sprzętu komputerowego oraz zakup narzędzi warstwy sprzętowej i oprogramowania niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa przesyłania i przechowywania danych.
W ramach projektu nie przewiduje się żadnych robót budowlanych. Planuje się uruchomienie ponad 30 e-usług publicznych udostępnianych nieodpłatnie. Udostępnianie e-usług przez Gminę nie będzie wiązało się z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Ww. e-usługi to:
1)Złożenie wniosku o sporządzenie / zmianę Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego / zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
Złożenie wniosku (planowanie przestrzenne)
2)Zgłoszenie uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego / studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w okresie jego wyłożenia do publicznego wglądu i w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o wyłożeniu projektu planu / w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu / studium
Zgłoszenie uwag lub wniosku (planowanie przestrzenne)
3)Wydanie/zmiana/przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy / o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
Wydanie decyzji administracyjnej (z opłatą)
4)Wydanie wypisu i wyrysu z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego / studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
Wydanie wypisu/wyrysu/zaświadczenia (SIP)
5)Zaświadczenie o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Wydanie wypisu/wyrysu/zaświadczenia (SIP)
6)Wydanie zezwolenia na usunięcie/przesadzenie drzew/krzewów
Wydanie decyzji administracyjnej (bez opłaty)
7)Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa/drzew
Zgłoszenie z opcją sprzeciwu
8)Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków
Zgłoszenie do rejestru
9)Informacja o wyrobach zawierających azbest
Zgłoszenie do rejestru
10)Wniosek o usunięcie wyrobów oraz odpadów zawierających azbest
Zgłoszenie do rejestru
11)Składanie deklaracji na odpady komunalne
Składanie deklaracji lub informacji podatkowej
12)Zaświadczenie dotyczące obszaru zdegradowanego, obszaru rewitalizacji oraz Gminnego Programu Rewitalizacji
Wydanie wypisu/wyrysu/zaświadczenia (SIP)
13)Zezwolenie na usunięcie/przesadzenie drzew/krzewów (wniosek do Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków i Rewitalizacji)
Wydanie decyzji administracyjnej (bez opłaty)
14)Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków (dot. osób fizycznych)
Zgłoszenie z opcją sprzeciwu
15)Składanie deklaracji na podatek od nieruchomości
Składanie deklaracji lub informacji podatkowej
16)Składanie informacji o nieruchomościach
Składanie deklaracji lub informacji podatkowej
17)Składanie deklaracji na podatek rolny
Składanie deklaracji lub informacji podatkowej
18)Składanie informacji o gruntach
Składanie deklaracji lub informacji podatkowej
19)Składanie deklaracji na podatek leśny
Składanie deklaracji lub informacji podatkowej
20)Składanie deklaracji na podatek od środków transportowych
Składanie deklaracji lub informacji podatkowej
21)Wydanie decyzji w sprawie podatku
Wydanie decyzji podatkowej
22)Składanie wniosku o zwrot opłaty skarbowej lub określenie wysokości nadpłaty w opłacie skarbowej
Wydanie decyzji administracyjnej (bez opłaty)
23)Stwierdzenie nadpłaty podatku - wniosek
Wydanie decyzji administracyjnej (bez opłaty)
24)Zaliczenie nadpłaty podatku - wniosek
Wydanie decyzji administracyjnej (bez opłaty)
25)Złożenie wniosku o odroczenie terminu płatności / rozłożenie na raty / umorzenie zobowiązania z tytułu podatków i opłat lokalnych
Wydanie decyzji administracyjnej (bez opłaty)
26)Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych podatnika
Wydanie zaświadczenia (dane podatkowe)
27)Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o płaceniu podatków
Wydanie zaświadczenia (dane podatkowe)
28)Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych zbywającego
Wydanie zaświadczenia (dane podatkowe)
29)Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o wysokości zobowiązań spadkodawcy
Wydanie zaświadczenia (dane podatkowe)
30)Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości
Wydanie zaświadczenia (dane podatkowe) 31)
31)Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o posiadaniu/nieposiadaniu gospodarstwa rolnego
Wydanie zaświadczenia (dane podatkowe)
32)Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o figurowaniu/niefigurowaniu w ewidencji podatkowej nieruchomości
Wydanie zaświadczenia (dane podatkowe)
33)Wyrażenie/odwołanie zgody na otrzymywanie korespondencji w formie elektronicznej
Zgłoszenie do rejestru
34)Wyrażenie/odwołanie zgody na powiadamianie SMS-em/e-mailem o stanie należności i zobowiązań z tytułu podatków lokalnych
Zgłoszenie do rejestru
35)Obsługa płatności dot. spraw z zakresu ustawy o gospodarce nieruchomościami – możliwość weryfikacji przez interesanta swoich zobowiązań wraz z możliwością ich opłacenia w sposób elektroniczny
Informacja o stanie salda.
Elementy cyberbezpieczeństwa realizowane w ramach projektu:
1.Zbudowanie portalu e-usług, który będzie systemem dostępnym on-line, przeznaczonym do zdalnej obsługi mieszkańców/interesantów. Portal będzie umożliwiać bezpieczne zalogowanie się przez przeglądarkę z wykorzystaniem Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej - login.gov.pl.
2.Zakup oprogramowania do wykrywania ataków na punktach końcowych, reagowanie, monitorowanie w czasie rzeczywistym, zbieranie danych z punktów końcowych i zaawansowaną korelację w celu reagowania na podejrzane działania powiązane z połączeniami z hostami i punktami końcowymi.
3.Dokumentacja zawierająca:
-aktualizacje Polityki Bezpieczeństwa Informacji Urzędu Miasta ... z opracowaniem procedur reakcji w sytuacjach krytycznych,
-analizy w zakresie doboru skutecznego oprogramowania ochrony stacji końcowych,
-opracowanie procesu obsługi incydentów bezpieczeństwa,
-rekomendacje w zakresie wykorzystania informacji z systemów źródłowych np. ..., ..., ... itp.,
-opracowanie reguł postępowania w przypadku podejrzenia wystąpienia incydentu bezpieczeństwa (...).
Faktury zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane będą na: Gminę ... NIP: ....
Pytanie
Czy Gminie ... będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „...”?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie ... nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „...”.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 u.p.t.u opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z kolei w myśl art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Biorąc pod uwagę, iż majątek wytworzony w ramach projektu nie będzie służył do dokonywania czynności opodatkowanych (prowadzenia sprzedaży opodatkowanej) nie wystąpi podstawowa przesłanka przedmiotowa, o której mowa w art. 86 ust. 1 ww. u.p.t.u. Podkreślić też należy, iż nie wystąpi również przesłanka podmiotowa wynikająca z ww. przepisu, gdyż przepis art. 86 ust. 1 operuje pojęciem „podatnika, o którym mowa w art. 15”, gdyż realizując ww. projekt Gmina nie występuje w tym charakterze, lecz w charakterze podmiotu o którym mowa w art. 15 ust. 6 u.p.t.u.
Poparciem stanowiska Wnioskodawcy jest najnowsza wykładnia Dyrektora Krajowej wynikająca z interpretacji indywidualnej z dnia 18.12.2024 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.760.2024.2.KP w sprawie realizacji przez j.s.t zbliżonego projektu z zakresu cyberbezpieczeństwa. Czytamy w niej:
„(…) Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, generujących po Państwa stronie podatek należny. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do realizacji projektu pn. "(...)" nie będziecie mieli Państwo prawa do odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług. Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.(...)”.
Stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest także z wcześniejszymi interpretacjami indywidualnymi dla Gminy ... wydanymi dla podobnych projektów w zbliżonym stanie faktycznym, tj.:
-0115-KDIT1-2.4012.448.2018.1.KK z dnia 01 sierpnia 2018 r.
-0113-KDIPT1-3.4012.809.2017.1.JSO z dnia 08 stycznia 2018 r.
-0112-KDIL1-3.4012.607.2023.1.TK z dnia 19 lutego 2024 roku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji mogą jedynie pomóc Państwu ocenić, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.