Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.688.2024.4.AP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie posiadania stałego miejsca powadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 lutego 2025 r. (wpływ 10 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. S.A. (dalej: „spółka”) jest spółką z siedzibą w Hiszpanii. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Hiszpanii. Spółka posiada również rejestrację jako podatnik podatku VAT w Polsce (od (…) 2021 r.) i podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech.

Na terytorium Polski spółka współpracuje z dwoma podmiotami.

Współpraca z B. S.A. (dalej: „B.”)

Spółka zawarła umowę ramową na świadczenie usług i dostawę produktów z polską spółką nazwaną wówczas B. S.A. (dalej: „B.”) z dniem (…) 2021 r. (dalej: „umowa”). Przedmiotem umowy było określenie warunków mających zastosowanie do świadczenia usług i dostawy towarów przez spółkę na rzecz B.

Zgodnie z umową, usługi i dostawy towarów są realizowane przez spółkę na rzecz B. na podstawie zamówień, zgodnie z zasadami i procedurami określonymi w umowie. Celem umowy jest zapewnienie:

  • wdrożenia, utrzymania i eksploatacji systemu (…),
  • ciągłość świadczenia usług B. oraz
  • cyberbezpieczeństwo systemu (…).

Na przestrzeni lat zakres umowy pomiędzy spółką a B. ulegał zmianom. I tak:

  • od (…) 2022 r. - zakres wykonywanych przez spółkę czynności został rozszerzony o proces napraw (…) po wypadkach losowych,
  • od (…) 2022 r. - zakres wykonywanych przez spółkę czynności został rozszerzony o proces relokacji (…),
  • od (…) 2023 r. - zakres wykonywanych czynności został rozszerzony o proces zmian oprogramowania,
  • od (…) 2023 r. - zakres umowy został rozszerzony o dokument potwierdzający zobowiązanie stron do podjęcia rozmów w zakresie utworzenia spółki joint venture,
  • od (…) 2024 r. - zakres umowy został rozszerzony o zamówienie procesu przygotowania i utrzymania terenu (przy czym prace te były zlecane od (…) 2023 r.).

System (…) został zdefiniowany jako kompletne rozwiązanie umożliwiające B. świadczenie funkcjonalnie kompletnych usług odbioru, nadania paczek i innych usług, w tym usług (…) w modelu biznesowym multicarrier. System (…) obejmuje (…), sieć (...), system centralny, łącze komunikacyjne ze wszystkimi interfejsami do systemów zewnętrznych oraz wszelkie inne oprogramowanie i oprogramowanie sprzętowe (…) i systemu centralnego, a także wszelkie dodatkowe urządzenia określone w umowie i zamówieniach.

Ponadto usługi B. zostały zdefiniowane jako wszelkie usługi świadczone przez B. z wykorzystaniem (…), w szczególności kompletny odbiór paczek, dowóz i inne usługi (…) w modelu biznesowym multicarrier świadczone przez B. na rzecz klienta końcowego i innych podmiotów. Spółka zadeklarowała, że jest w stanie produkować, dostarczać i oddawać do użytku (…) oraz centralny system informatyczny sieci (…), a także jest w stanie świadczyć usługi instalacyjne umożliwiające ogólnokrajowe wdrożenie sieci (…), a także zapewniać wsparcie i obsługę utrzymania sieci.

Intencją B. było nabycie od spółki kompleksowego funkcjonalnie systemu złożonego z sieci (…) umożliwiającego B. świadczenie na terytorium polski usług w zakresie odbioru i nadawania paczek za pośrednictwem tych (…). Dla zapewniania funkcjonowania systemu (…), B. oczekiwał od spółki, aby system ten był w pełni zdatny do użytku, a więc oczekiwał dostarczenia (…), a także dostarczenia rozwiązań informatycznych wraz z niezbędnymi do tych rozwiązań licencjami, pozwalających na funkcjonowanie systemu (…) jako całej, w pełni kompletnej i zdatnej do użytkowania sieci. Zatem poza (…), intencją B. było nabycie również sieci (…) i systemu centralnego wraz ze wszelkimi interfejsami do systemów zewnętrznych (połączonych z systemami zewnętrznymi przewoźników paczek), a także niezbędnego oprogramowania dla maszyn (…), systemu centralnego i sieci (…). Urządzenie (…) jest (…) zawierającym zestaw (…) i innych elementów do nadawania i odbierania paczek. (…) nie może funkcjonować bez systemu centralnego, tj. systemu informatycznego umożliwiającego zarządzanie i obsługę (…). Z kolei sieć (…) jest rozwiązaniem informatycznym pozwalającym na komunikację pomiędzy (…) i systemem centralnym. Dodatkowo intencją B. było nabycie od spółki usług związanych z późniejszym utrzymaniem sieci (…).

Zatem intencją B. było nabycie w pełni kompletnego rozwiązania pozwalającego na uruchomieniu na terytorium polski sieci (…) i utrzymanie jej późniejszego funkcjonowania.

Nabycie (…) jest jednym ze składowych elementów transakcji zawieranej pomiędzy B. i spółką. W wyniku dokonanej transakcji B. pragnął otrzymać w pełni funkcjonalne rozwiązanie dające możliwość zaoferowania swoim klientom korzystanie z (…) wraz z niezbędnymi w tym zakresie rozwiązaniami informatycznymi pozwalającymi na w pełni zautomatyzowaną obsługę nadawania i odbierania paczek, a także ich monitorowania. Elementem pożądanym przez B. było zatem nabycie niezbędnej infrastruktury technicznej jaką są (…) wraz z rozwiązaniami informatycznymi (systemy informatyczne).

Podsumowując, rola spółki sprowadza się do: transportu (…), ich instalacji, serwisu, przeglądu, przygotowaniu terenu pod instalację, utrzymania terenu (naprawy) na którym zainstalowany jest (…), naprawy (…) z ubezpieczenia klienta, relokacji (…) oraz ich brandingu.

(…) ma konstrukcję modułową. Fizyczna instalacja obejmuje połączenie modułów ze sobą, tak aby były wypoziomowane i stabilne na ziemi. (…) zostanie wtedy podłączony do zasilania. Następnie uruchamiana jest elektronika i nawiązywane jest połączenie internetowe z siecią. W systemie centralnym należy również skonfigurować (…). Po wykonaniu tych zadań przeprowadzana jest kontrola funkcjonalna, a następnie (…) zostaje dopuszczony do obsługi użytkowników końcowych B. Montaż (…) wymaga specjalistycznej wiedzy/umiejętności i nie stanowi prostej czynności niewymagającej specjalistycznej wiedzy i umiejętności, którą można wykonać we własnym zakresie np. korzystając z dołączonej instrukcji. Ostateczny montaż (…) odbywa się w Polsce.

Do Polski przemieszczane są moduły, które ostatecznie są instalowane i montowane w Polsce. Zgodnie z umową B. był zobowiązany do przygotowania gruntu pod dostawę i montaż (…) (w 2024 r. w związku ze zmianą zasad współpracy pomiędzy stronami czynnością przygotowania gruntu zajmuje się Spółka). Umowa potwierdza dosłownie, że przedmiotem umowy jest dostawa wraz z montażem. Spółka dostarcza (…) z Chin koleją do Polski.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce. Import rozliczany jest w Polsce. Dostawa wraz z instalacją podlega polskiemu podatkowi VAT i w związku z tym spółka wystawia faktury dla B. z 23% VAT. Umowa stanowi, że spółka jest również zobowiązana do dostarczenia licencji umożliwiającej działanie (…). Zgodnie z umową na podstawie udzielonej licencji B. ma prawo do modyfikowania i udzielania sublicencji. Samo dostarczenie towaru (…) bez oprogramowania i odpowiednich licencji nie ma sensu biznesowego. W związku z tym strony traktują udzielenie licencji jako element świadczenia kompleksowego jakim jest dostawa z montażem.

W ocenie Spółki między czynnością dostawy urządzeń i licencji istnieje ścisła zależność. Urządzenie (…) jest (…) zawierającym (…) i innych elementów do nadawania i odbierania paczek. (…) nie może funkcjonować bez systemu centralnego, tj. systemu informatycznego umożliwiającego zarządzanie i obsługę (…). Z kolei sieć (…) jest rozwiązaniem informatycznym pozwalającym na komunikację pomiędzy (…) i systemem centralnym.

Należy zaznaczyć, że z uwagi na to, że sprzedaż licencji jest traktowana przez spółkę jako element kompleksowego świadczenia, jej sprzedaż jest opodatkowana w Polsce i fakturowana zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi, z wykorzystaniem polskiego NIP. Prawidłowość stanowiska spółki została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji skarbowej w wydanej dla Spółki interpretacji z dnia 19 października 2022 roku (nr 0114-KDIP1-2.4012.397.2022.2.RD).

Współpraca z C. B.V. (Netherlands)

Od (…) 2023 r. spółka współpracuje również w holenderską firmą C. B.V. (Netherlands); (dalej: C.). Na podstawie zawartych umów spółka realizuje na rzecz C. następujące czynności:

1.Przygotowanie terenu i instalacja (…) oznaczanych marką D. Umowa została zawarta na okres roczny a możliwością przedłużenia na okres 6 miesięcy w sytuacji, gdy umowa wcześniej nie zostanie wypowiedziana;

2.Serwis maszyn oznaczanych marką D. Umowa została zawarta na okres roczny i nie przewiduje możliwości jej przedłużenia. Aktualnie trwają jednak rozmowy w ramach których zostanie zawarta nowa umowa o współpracy dotycząca podobnego zakresu usług.

Zarówno w związku z realizacją umowy z B., jak i C., spółka może korzystać z podwykonawców w celu realizacji czynności określonych w umowie - podwykonawcy zostali zatrudnieni do prac instalacyjnych (współpraca B2B). Przed (…) r. spółka współpracowała z trzema podwykonawcami, którzy wykonywali usługi instalacyjne i serwisowe. Aktualnie spółka współpracuje z siedmioma podwykonawcami, którzy wykonują na rzecz spółki usługi przygotowania, instalacji oraz serwisu (…). Podwykonawcy zatrudnieni do prac instalacyjnych działają na rzecz spółki. Spółka posiada również w Polsce partnerów logistycznych do transportu maszyn oraz producentów, u których zamawia podzespoły do (…), jak daszki, czy podstawy betonowe.

Aktualnie spółka zatrudnia w Polsce sześciu pracowników na podstawie umowy o pracę. Do (…) 2024 r. spółka zatrudniała pięciu pracowników na podstawie umowy o pracę i współpracowała z dwoma osobami na podstawie umowy zlecenia - pierwsza z umów zlecenia zakończyła się w (…), a druga w (…) 2023 r. (w 2022 r. spółka zatrudniała 4 pracowników - CEO, projekt manager, logistyk i magazynier, w (…) 2023 r. spółka zatrudniła dodatkowo logistyka, a w (…) 2024 r. logistyka i magazyniera). Spółka udostępnia tym osobom samochody, komputery i telefony komórkowe od (…) r. Do obowiązków pracowników należy zarządzanie magazynem i koordynacja logistyczna. Zajmują się przychodzącymi towarami, rozpakowują je i wysyłają w małych ciężarówkach instalacyjnych. Możliwe jest, że w przyszłości spółka zatrudni kolejne osoby. Dodatkowo spółka współpracuje z firmą E., (…), NIP: (…), REGON: (…), która dostarcza komputery na własny użytek spółki (od (…) roku).

Spółka nie posiada żadnych środków trwałych zlokalizowanych w Polsce, poza ręcznymi wózkami widłowymi, półkami i narzędziami do rozpakowywania. Ponadto spółka wynajmuje samochody od firm wynajmujących samochody, w celu realizacji usług wymienionych powyżej. W Polsce nie ma osoby fizycznej, która działałaby w imieniu spółki na podstawie stosownego pełnomocnictwa. Natomiast jeden z zatrudnionych przez spółkę pracowników ma w ramach swoich obowiązków przedstawianie rekomendacji i opinii w zakresie m.in. umów jakie spółka podpisuje np. z podwykonawcami. W tym zakresie osoba ta nie podejmuje decyzji i nie podpisuje umów, ale przedstawia swoją ocenę i rekomendację dla Spółki.

Spółka zawarła umowę najmu w (…) 2022 roku na wynajem magazynu, małego biura, w którym przechowywane są dowody dostawy, znajduje się pomieszczenie socjalne oraz miejsca parkingowe. Pod koniec (…) 2023 r. spółka założyła spółkę zależną F. sp. z o.o., której zadaniem jest świadczenia usług serwisowych dla klientów w Polsce.

W uzupełnieniu do wniosku udzielili Państwo odpowiedzi na pytania:

1)w jaki sposób jest realizowana/zorganizowana działalność gospodarcza Państwa Spółki w kraju siedziby działalności gospodarczej (należy ogólnie bez wskazywania szczegółów lecz w sposób niebudzący wątpliwości wskazać jak Państwa Spółka prowadzi działalność w Hiszpanii, np. czy działalność w kraju siedziby ogranicza się tylko do posiadania biura, czy w kraju siedziby Państwa Spółka korzysta z jakichś magazynów, czy w kraju siedziby odbywa się produkcja towarów, w sposób ogólny jakie zasoby osobowe i techniczne posiada w kraju siedziby itp.)?

Odp. W Hiszpanii spółka posiada dział sprzedaży, rozwoju sprzętu i oprogramowania, zdalne wsparcie techniczne trzeciego poziomu, magazyny, a także administrację (finanse, HR, IT). Wsparcie trzeciego poziomu odnosi się do starszych inżynierów, a nawet programistów, którzy zdalnie zapewniają wsparcie w przypadku złożonych incydentów. W Hiszpanii odbywa się tylko prototypowanie, nie ma produkcji. (…) są zazwyczaj produkowane w zewnętrznych fabrykach w Chinach i wysyłane bezpośrednio do własnego magazynu w Polsce. Znajdują się tam betonowe platformy i akcesoria do (…), produkowane w Polsce w fabrykach zewnętrznych.

W Polsce spółka posiada lokalne wsparcie techniczne drugiego poziomu, magazyn i biuro, zespoły montażowe, a także lokalną administrację. Wsparcie pierwszego poziomu odnosi się do pierwszego punktu kontaktu klienta końcowego, który ma problem z (…). To wsparcie pierwszego poziomu jest wykonywane przez klienta spółki. Pierwszy poziom ma tylko bardzo podstawową wiedzę i może pomóc tylko w prostych incydentach. Jeśli pierwszy poziom nie jest w stanie rozwiązać problemu, jest on następnie eskalowany do wsparcia drugiego poziomu, dedykowanego, wysoko wykwalifikowanego zespołu spółki w Polsce, który w razie potrzeby jest również w stanie fizycznie interweniować na miejscu z (…). W Polsce nie odbywa się żadna produkcja. Znajdują się tam betonowe platformy i akcesoria do (…), produkowane w Polsce w fabrykach zewnętrznych.

2)Gdzie (w jakim kraju) podejmowane są istotne decyzje dotyczące działalności Spółki na terytorium Polski?

Odp. Spółka w Hiszpanii określa strategię grupy składającej się z 10 spółek zależnych w kilku różnych krajach. Produkty są projektowane w Hiszpanii, w oparciu o lokalne wymagania, np. klientów z Polski. Polski zespół na bieżąco kontaktuje się z klientem, zbiera wymagania dotyczące produktu i funkcjonalności. Umowy sprzedaży są zawierane i podpisywane przez Prezesa Zarządu Grupy A. w Hiszpanii. Lokalny polski zespół jest w stałym kontakcie z lokalnymi podwykonawcami. Jednak wszystkie najważniejsze decyzje i wszystkie umowy z podwykonawcami są podpisywane przez prezesa Grupy A. w Hiszpanii. To samo dotyczy podpisywania umów najmu i umów o pracę. Lokalny CEO w Polsce nie ma uprawnień do składania podpisów.

3)Czy posiadane na terytorium Polski zasoby osobowe i techniczne pozwalają na samodzielne (bez udziału zasobów osobowych i technicznych innych podmiotów oraz Państwa siedziby) prowadzenie działalności gospodarczej?

Odp. Zespół w Polsce jest w stanie wykonywać samodzielnie i niezależnie od hiszpańskiej centrali pojedyncze podstawowe czynności. Jeśli jednak dochodzi do złożonych incydentów z (…) w Polsce, potrzebna jest starsza wiedza techniczna od programistów i zespołu wsparcia trzeciego poziomu w Hiszpanii (dział zaawansowanego wsparcia). Ponadto polska działalność wymaga regularnych dostaw części zamiennych i (…). Dział łańcucha dostaw znajduje się w Hiszpanii, a wszystkie zakupy i logistyka są organizowane przez dedykowany zespół w Hiszpanii. Dział finansowy i administracyjny jest również obsługiwany przez A. w Hiszpanii, faktury od dostawców są rejestrowane i opłacane w Hiszpanii, a faktury dla klientów są wystawiane w Hiszpanii. Ponadto finansowanie kapitału obrotowego, tj. (…) i części zamiennych, jest finansowane przez A. Jest to niebagatelna kwota, ponieważ (…) i części zamienne muszą zostać w pełni opłacone, zanim opuszczą fabrykę w Chinach. Potrzeba kilku miesięcy, zanim (…) zostaną zainstalowane, zaakceptowane i zafakturowane (z 60-dniowym terminem płatności) w Polsce.

4)Czy nabywane na terytorium Polski usługi, towary wykorzystywane są na potrzeby działalności gospodarczej Spółki w Polsce?

Odp. Tak, cały personel w Polsce, wszystkie towary i usługi nabyte w Polsce są wykorzystywane do zaspokajania potrzeb klientów w Polsce.

5)Jakie świadczenia, usługi, towary są nabywane przez Spółkę na terytoriom Polski w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą?

Odp. Zespół w Polsce składa się z 9 pracowników i kontraktorów (kontraktorzy poświęcają większość swojego czasu pracy na rzecz A.). Ponadto lokalni polscy podwykonawcy są zatrudniani do przygotowania terenów, instalacji (…) i ich konserwacji. Lokalny magazyn jest wynajmowany w celu przygotowania (…) przed instalacją oraz do przechowywania zapasów części zamiennych. Lokalne polskie zespoły zarządzające i wsparcia technicznego korzystają z wynajmowanych w Polsce biur, a także z samochodów służbowych.

6)Od kiedy Spółka zatrudnia pracowników w Polsce na podstawie umowy o pracę i za co ci pracownicy byli odpowiedzialni od momentu zatrudnienia?

Odp. W (…) r. pierwsza osoba została zatrudniona jako kierownik projektu, aby wspierać instalację (…) i koordynować działania z lokalnymi podwykonawcami i zespołem programistów w Hiszpanii. Wraz z rozwojem polskiego oddziału, zespół ten rozrósł się z czasem do około 9 osób. Pod koniec (…) roku zatrudniono lokalnego CEO dedykowanego działalności w Polsce. Zarządza lokalnym zespołem i codzienną działalnością, ale nie ma upoważnienia do podpisywania dokumentów w imieniu Spółki. Decyzje podejmowane są w Hiszpanii, a wszystkie umowy są podpisywane przez Prezesa Zarządu Grupy z A. w Hiszpanii.

7)Czy zamierzają Państwo zawierać umowy z kontrahentami (innymi niż wymienieni we wniosku) na terytorium Polski? Kto będzie zawierał umowy z kontrahentami w imieniu Państwa Spółki w zakresie prowadzonej w Polsce działalności?

W zależności od rozwoju działalności w Polsce, będą mogły być zawierane kolejne kontrakty. Zależy to od obecnych i przyszłych klientów w Polsce oraz ich tempa w rozwijającej się sieci (…). Wszystkie umowy są podpisywane przez Prezesa Zarządu Grupy z A. w Hiszpanii.

8)W jaki sposób Państwa Spółka pozyskuje klientów, w tym klientów z terytorium Polski? Jakie, do kogo należące i na terytorium jakiego państwa znajdujące się zasoby osobowe oraz techniczne (ludzie/urządzenia/narzędzia) są w tym procesie wykorzystywane?

Odp. Dział sprzedaży jest prowadzony w firmie A. w Hiszpanii, a wszystkie umowy z klientami są podpisywane przez dyrektora generalnego Grupy z A. w Hiszpanii. Wynika to również z faktu, że klientami spółki są zazwyczaj ogromne korporacje, w wielu przypadkach działające w kilku krajach. Firmy te przestrzegają ścisłych zasad udzielania zamówień publicznych przy złożonym procesie przetargowym. Dedykowany zespół sprzedaży w Hiszpanii specjalizuje się w przygotowywaniu dokumentacji przetargowej.

9)Przez jaki okres czasu Państwa Spółka planuje na terytorium Polski realizować kompleksowe usługi dla spółki B. S.A. dotyczące m.in. wdrożenia, utrzymania i eksploatacji systemu (…)?

Odp. (…), które są dostarczane do B., objęte są 2-letnim okresem gwarancji. Ostatnie (…) zostały zainstalowane w (…) roku, a dziś nie ma już otwartego zamówienia. Okres użytkowania (…) wynosi do 10 lat, przy regularnej konserwacji. Obecnie obowiązuje umowa serwisowa na okres do 10 lat. B. może jednak w każdej chwili odstąpić od tej umowy. A B. już informował Spółkę, że umowa serwisowa jest dla nich za wysoka i że mogą ogłosić przetarg na konserwację. Przyszła obecność spółki w Polsce zależy od wygrania przetargu z rozsądną marżą.

10)Czy po realizacji projektów na terytorium Polski Spółka na terenie kraju będzie posiadała jakieś zasoby osobowe, rzeczowe, techniczne? Należy wskazać jakie i do czego będą wykorzystywane.

Odp. Środki, którymi obecnie dysponuje Spółka w Polsce, są przeznaczone na wsparcie bieżących projektów z B. i C. Tak długo, jak te projekty są realizowane i przynoszą rozsądne marże, Spółka utrzymuje zasoby ludzkie, materialne i techniczne. Gdy te projekty zostaną wstrzymane, Spółka rozwiąże lokalny zespół i zasoby techniczne w Polsce.

11)Czy współpraca ze spółką C. B.V. dotyczy przygotowania terenu i instalacji (…) na terenie Polski?

Odp. Tak, dla C. Spółka przygotowuje również teren, aby można było zainstalować (…). Zwykle wymaga to fundamentu, aby udźwignąć ciężar maszyny i mieć wyrównaną powierzchnię do zainstalowania. Następnie zespół A. Poland instaluje (…). A następnie zapewnione jest wsparcie techniczne i usługi serwisowe.

12)Czy czynności wykonywane przez Państwa na rzecz spółki C. B.V. (przygotowanie terenu, instalacja (…), serwis maszyn) są traktowane przez Państwa jako usługa kompleksowa (podobnie jak w przypadku usług realizowanych dla B. S.A.)? Czy miejscem opodatkowania tych usług jest Polska?

Odp. W przypadku C. spółka instaluje i utrzymuje produkt innej firmy. Dla B. spółka instaluje i serwisuje jej własny produkt (zaprojektowany i opracowany przez A. w Hiszpanii). Główna różnica polega na tym, że sprzęt i oprogramowanie, które są kluczową częścią prowadzenia (…), pochodzą z C. do ich działań. A. nadal świadczy kompleksowe usługi serwisowe, ponieważ przygotowanie terenu, instalacja i konserwacja są usługami ściśle ze sobą powiązanymi. Instalacja nie jest możliwa bez przygotowania. Konserwacja nie jest możliwa bez instalacji. Spółka uznaje swoją usługę na rzecz C. za świadczenie kompleksowe. Zdaniem spółki miejscem opodatkowania tych usług jest Polska.

13)Jakie, do kogo należące i na terytorium jakiego państwa znajdujące się zasoby osobowe oraz rzeczowe (ludzie/urządzenia/narzędzia) były wykorzystywane na danym etapie przy realizacji świadczenia na rzecz B. S.A. oraz C. B.V.? Należy ogólnie, bez wskazywania szczegółów, lecz w sposób niebudzący wątpliwości opisać jak przebiega realizacja świadczenia ze wskazaniem kto (Państwa Spółka czy podwykonawca) realizuje dany etap i przy wykorzystaniu czyich (Państwa Spółki czy podwykonawcy) zasobów osobowych oraz rzeczowych (osób/urządzeń/narzędzi) jest realizowany dany etap i na terytorium jakiego państwa znajdują się zasoby osobowe oraz rzeczowe wykorzystywane przy realizacji danego etapu (w kraju siedziby czy na terytorium Polski).

Odp. Na początku 2022 roku pierwsza osoba została zatrudniona jako kierownik projektu, aby wspierać instalację (…) i koordynować działania z lokalnymi podwykonawcami i zespołem programistów w Hiszpanii. Wraz z rozwojem działań w Polsce, zespół ten rozrósł się z czasem do około 9 osób. Pod koniec (…) roku zatrudniono lokalnego CEO na polską działalność. Obecnie lokalny zespół wsparcia technicznego przyjmuje incydenty, naprawia problemy zdalnie, a w przypadku awarii mechanicznej wysyła podwykonawców do naprawy maszyn na miejscu. Prezes Zarządu w Polsce nie ma upoważnienia do podpisywania umów, co oznacza, że wszystkie umowy są podpisywane przez Prezesa Grupy z A. w Hiszpanii.

Ponadto od 2022 roku Spółka wynajmuje magazyn, który służy do rozpakowywania, konfigurowania i przygotowywania (…). Są więc gotowe do odbioru przez podwykonawcę w celu montażu. Zarządzanie częściami zamiennymi odbywa się również z zespołem spółki we własnym magazynie. Spółka polega jednak również na zewnętrznych podwykonawcach w zakresie magazynowania (…) i części zamiennych, w tym rozpakowywania, konfiguracji i przygotowania (…). A od jesieni (…) roku spółka ma biuro dla zespołu wsparcia technicznego, a także dla CEO. Samochody służbowe służą do dojazdu do (..), klientów i dostawców.

14)Jednoznaczne wskazanie od kiedy pracownicy Spółki zatrudnieni na umowę o pracę/ podwykonawcy Spółki realizują w Polsce prace przygotowawcze, prace instalacyjne, serwisowe, związane z instalacją (…) - proszę wskazać daty rozpoczęcia realizacji ww. prac odrębnie dla kontraktu zawartego ze spółką B. S.A. i odrębnie dla kontraktu zawartego ze spółką C. B.V.

Odp. Obecnie spółka zatrudnia w Polsce sześciu pracowników na podstawie umowy o pracę oraz trzech na podstawie kontraktów, którzy większość swojego czasu poświęcają A. w Polsce. Do (…) roku spółka zatrudniała pięciu pracowników na umowę o pracę oraz współpracowała z dwiema osobami na podstawie umowy zlecenia - pierwsza z umów zlecenia zakończyła się w (…), a druga w (…) roku (w (…) roku spółka zatrudniała 4 pracowników - Prezesa Zarządu, Kierownika Projektu, logistyka i magazyniera, w (…) roku spółka zatrudniła dodatkowego logistyka, a w (…) r. pracownik logistyki i magazynu).

15)Czy okres wykonywania prac budowlanych/instalacyjnych o których mowa we wniosku, przez pracowników/podwykonawców spółki przekracza/będzie przekraczać odrębnie dla każdego z zawartych kontraktów okres 12 miesięcy?

Odp. Umowy ramowe zawierane są na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Zlecenia i zlecenia pracy, w zależności od rodzaju usługi, obejmują od 6 do 24 miesięcy (w przypadku instalacji), 24 miesiące w przypadku gwarancji, do ponad dziesięciu lat do nieokreślonego okresu w przypadku wsparcia technicznego i konserwacji. Zarządzanie projektem, w tym planowanie instalacji, przygotowanie (…), przydzielanie (…) do lokalizacji i podwykonawców, jest wykonywane przez własny personel. Montaż jest wykonywany przez podwykonawców. Wsparciem technicznym zajmuje się własny personel, a w przypadku awarii mechanicznych fizyczna interwencja na miejscu jest przydzielana podwykonawcom.

16)Czy świadczenie usług przez podwykonawców na Państwa rzecz było realizowane zgodnie wytycznymi/oczekiwaniami/ilościami wskazanymi/określonymi przez Państwa Spółkę?

Odp. Tak, kierownicy projektów spółki przydzielają prace i ustalają wytyczne.

17)Czy Państwa Spółka posiadała bezpośrednią kontrolę nad zasobami osobowymi podwykonawcy? Na czym ta kontrola polegała i w jaki sposób była realizowana?

Odp. Nie, to kierownik projektu spółki przydziela prace firmom podwykonawczym. Firmy te posiadają własną funkcję kadrową i administracyjną, a także własne zasoby (personel, samochody, narzędzia, magazyny, biura itp.). Firma podwykonawcza potwierdza, że przestrzega wszelkich obowiązujących przepisów i regulacji. Prace wykonywane przez podwykonawców są sprawdzane i akceptowane przez B. lub C. Wszelkie problemy są rozwiązywane w ramach 24-miesięcznej gwarancji. W przypadku, gdy roszczeń gwarancyjnych jest więcej niż przeciętna, podwykonawcy wydawane jest ostrzeżenie.

18)Czy Państwa Spółka posiadała bezpośrednią kontrolę nad zasobami technicznymi/ rzeczowymi podwykonawcy? Na czym ta kontrola polegała i w jaki sposób była realizowana?

Odp. Nie, kierownik projektu spółki przydziela prace firmom podwykonawczym. Firmy te posiadają własną funkcję kadrową i administracyjną, a także własne zasoby (personel, samochody, narzędzia, magazyny, biura itp.). Firma podwykonawcza potwierdza, że przestrzega wszelkich obowiązujących przepisów i regulacji. Prace wykonywane przez podwykonawców są sprawdzane i akceptowane przez B. lub C. Wszelkie problemy są rozwiązywane w ramach 24-miesięcznej gwarancji. W przypadku, gdy roszczeń gwarancyjnych jest więcej niż przeciętna, podwykonawcy wydawane jest ostrzeżenie.

19)Czy Państwa Spółka miała wpływ jaka część zasobów technicznych/rzeczowych podwykonawcy była wykorzystana do wykonania danej czynności/zadania? Należy wskazać/opisać na czym ten wpływ polegał i w jaki sposób był realizowany.

Odp. Nie, kierownik projektu spółki przydziela prace firmom podwykonawczym. Firmy te posiadają własną funkcję kadrową i administracyjną, a także własne zasoby (personel, samochody, narzędzia, magazyny, biura itp.). Firma A. w Hiszpanii wydaje instrukcję instalacji, w której należy używać narzędzi, aby zagwarantować bezproblemową instalację, bez ryzyka uszkodzenia (…) lub miejsca instalacji oraz zapobiec obrażeniom. Firma podwykonawcza potwierdza, że przestrzega wszelkich obowiązujących przepisów i regulacji. Prace wykonywane przez podwykonawców są sprawdzane i akceptowane przez B. lub C. Wszelkie problemy są rozwiązywane w ramach 24-miesięcznej gwarancji. W przypadku, gdy roszczeń gwarancyjnych jest więcej niż przeciętna, podwykonawcy wydawane jest ostrzeżenie. Firma podwykonawcza może wtedy przeszkolić swoich pracowników lub zainwestować w lepsze zasoby (samochody, narzędzia, magazyny), ale nie jest to odpowiedzialność spółki.

20)Czy Państwa Spółka miała wpływ jaka część zasobów osobowych podwykonawcy ma wykonać czynności/zadania? Czy Wnioskodawca miał wpływ na czas pracy zasobów osobowych podwykonawcy? Czy Wnioskodawca miał wpływ, które zasoby osobowe podwykonawcy mają realizować określone czynności/zadania? Należy wskazać/opisać na czym ten wpływ polegał i w jaki sposób był realizowany.

Odp. Nie, kierownik projektu spółki przydziela prace firmom podwykonawczym. Firmy te posiadają własną funkcję kadrową i administracyjną, a także własne zasoby (personel, samochody, narzędzia, magazyny, biura itp.). A. wydaje instrukcję montażu, a zespół podwykonawców przechodzi jednorazowe szkolenie z zakresu instalacji (…). Następnie uczą swoich innych zespołów (koncepcja szkolenia trenera). Firma podwykonawcza potwierdza, że przestrzega wszelkich obowiązujących przepisów i regulacji. Prace wykonywane przez podwykonawców są sprawdzane i akceptowane przez B. lub C. Wszelkie problemy są rozwiązywane w ramach 24-miesięcznej gwarancji. W przypadku, gdy roszczeń gwarancyjnych jest więcej niż przeciętna, podwykonawcy wydawane jest ostrzeżenie. Firma podwykonawcza może wtedy przeszkolić swoich pracowników lub zainwestować w lepsze zasoby (samochody, narzędzia, magazyny), ale nie jest to odpowiedzialność spółki.

21)Czy podwykonawcy wykonywali także usługi dla innych spółek, czy też działali tylko w ramach wyłączności dla Państwa Spółki?

Odp. Spółka współpracuje z siedmioma różnymi podwykonawcami. Czworo z nich świadczy usługi dla kilku klientów innych niż spółka. W Polsce G. jest największym operatorem sieci (…). I jest kilka mniejszych, jak klient spółki B. Wielu podwykonawców spółki współpracuje z G i innymi operatorami sieci (…).

22)Czy spółka zależna F. sp. z o.o. świadczy usługi dla innych spółek, czy też działa w ramach wyłączności dla Państwa Spółki?

Odp. Do dnia dzisiejszego F. Sp. z o.o. nie prowadzi działalności. Podpisano list intencyjny (LoI) z B., na mocy którego F. będzie świadczył wyłącznie usługi serwisowe. Zgodnie z LoI, nie ma wyłączności, co oznacza, że F. może swobodnie świadczyć usługi na rzecz każdego. Ponadto, w LoI, B. posiada opcję call na objęcie 100% akcji po określonej cenie.

23)Czy Państwa Spółka ma bezpośrednią kontrolę nad zasobami osobowymi/ technicznymi/ rzeczowymi spółki F. sp. z o.o.? Należy wskazać/ opisać na czym ta kontrola polega i w jaki sposób jest realizowana.

Odp. Tak, dwóch z trzech członków zarządu pochodzi z A. w Hiszpanii.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 3)

Czy począwszy od (…) 2021 r. spółka posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, a w konsekwencji czy w przypadku nabycia usług na terytorium Polski, do których zastosowanie ma art. 28b ustawy VAT z wykazanym podatkiem, po stronie Spółki powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie (do pytania oznaczonego we wniosku nr 3)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w świetle art. 28b ust. 1 ustawy VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. Na podstawie ust. 2 tej regulacji, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W przepisach ustawy VAT brak jest definicji pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”, zatem należy odwołać się do definicji zawartej w przepisach prawa UE. Definicja „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” została zawarta w Rozporządzeniu Wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE l z 2011 r. Nr 77/1; dalej: rozporządzenie wykonawcze).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Na użytek stosowania następujących artykułów „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:

a)art. 45 dyrektywy 2006/112/WE;

b)począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE;

c)do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 dyrektywy 2006/112/WE;

d)art. 192a dyrektywy 2006/112/WE (art. 11 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego).

Fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 11 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego). Zgodnie z art. 53 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego na użytek stosowania art. 192a dyrektywy 2006/112/WE stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika uwzględnia się wyłącznie wtedy, gdy charakteryzuje się ono wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, w których uczestniczy.

Zgodnie z art. 192a dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE l z 2006 nr 347/1; dalej: dyrektywa VAT) do celów niniejszej sekcji podatnika mającego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, w którym podatek jest należny, uznaje się za podatnika, który nie ma siedziby w tym państwie członkowskim, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a)dokonuje on podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub podlegającego opodatkowaniu świadczenia usług na terytorium tego państwa członkowskiego;

b)przedsiębiorstwo, które dostawca lub usługodawca posiada na terytorium tego państwa członkowskiego, nie uczestniczy w tej transakcji dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dokonując wykładni pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, odwołując się do orzecznictwa trybunału sprawiedliwości unii europejskiej (dalej: TSUE), należy zwrócić uwagę, że o ww. miejscu można mówić jeżeli występuje odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej oraz istnieje pewna minimalna skala działalności gospodarczej, która pozwala na uznanie, że działalność podatnika w tym miejscu nie jest prowadzona w sposób okresowy, jak również działalność z tego miejsca jest prowadzona w sposób samodzielny w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa (tak m.in. Wyrok C-168/84 Gunter Berkholz, C-231/94 Faaborg -Gelting Linien A/S, C-190/95 Aro Lease By, C-260/95 Commissioners Of Customs And Excise V. Dfds A/S, C-390/96 Lease Plan Luxembourg SA oraz C-605/12 Welmory sp. z o.o.). Jednocześnie do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, podatnikowi musi jednak przysługiwać - na podstawie wymogu wystarczającej stałości miejsca działalności - porównywalna kontrola nad zapleczem personalnym i technicznym. Uwzględniając regulacje zawarte w rozporządzeniu wykonawczym oraz orzecznictwo TSUE, należy stwierdzić, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

1)miejsce działalności charakteryzuje się istnieniem odpowiedniej struktury w zakresie zaplecza personalnego i technicznego koniecznej do prowadzenia działalności gospodarczej,

2)miejsce charakteryzuje się określonym poziomem stałości,

3)działalność prowadzona w tym miejscu jest działalnością niezależną w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa.

Powyższe kryteria muszą zostać spełnione łącznie. W przypadku, gdy którekolwiek z nich nie jest spełnione nie można uznać, że powstało stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca uważa, że począwszy od (…) r. posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Za takim stanowiskiem przemawiają następujące okoliczności. Zdaniem Wnioskodawcy, spółka posiada w Polsce odpowiednią strukturę w zakresie zaplecza personalnego i technicznego niezbędną dla powstania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. W szczególności spółka wynajmuje magazyn oraz biuro, w którym swoje czynności wykonują osoby zatrudnione w Polsce. Co prawda spółka nie posiada tytułu własności do obiektu, z którego korzysta, niemniej jednak posiadanie tytułu własności nie stanowi warunku uznania działalności podmiotu zagranicznego w Polsce za stałe miejsce prowadzenia działalności - równie dobrze takie miejsce może powstać w lokalu, w którym podmiot prowadzi działalność na podstawie umowy najmu. Wnioskodawca podkreśla również, że jego obecność w Polsce nie ma charakteru przemijającego, lecz jest związana z realizacją kluczowego projektu, jakim jest umowa z B. Tym samym ma ona charakter stały i trwały. Ponadto, zdaniem spółki, jej działalność w Polsce jest związana z umową z B. realizowaną na terytorium Polski. Tym samym, jest działanie odrębne od działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Hiszpanii.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem spółki począwszy od (…) 2021 r. spółka posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, a w konsekwencji w przypadku nabycia usług na terytorium Polski, do których zastosowanie ma art. 28b ustawy VAT z wykazanym podatkiem, po stronie Spółki powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Z treści wniosku wynika, że posiadacie Państwo siedzibę działalności gospodarczej w Hiszpanii, gdzie jesteście zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Spółka jest również zarejestrowana jako podatnik podatku VAT w Polsce i podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech. Na terytorium Polski Spółka współpracuje z dwoma podmiotami: B. S.A. („B.”) oraz od (…) r. z C. B.V. („C.”). Intencją B. było nabycie od Spółki kompleksowego funkcjonalnie systemu złożonego z sieci (…) umożliwiającego B. świadczenie na terytorium Polski usług w zakresie odbioru i nadawania paczek za pośrednictwem tych (…). Natomiast umowa z C. obejmuje przygotowanie terenu i instalację (…) oznaczanych marką D. oraz serwis maszyn. Ponadto pod koniec (…) r. spółka założyła spółkę zależną F. sp. z o.o., której zadaniem jest świadczenia usług serwisowych dla klientów w Polsce.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy począwszy od (…) 2021 r. spółka posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT, a w konsekwencji czy w przypadku nabycia usług na terytorium Polski, do których zastosowanie ma art. 28b ustawy VAT z wykazanym podatkiem, po stronie Spółki powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Dla ujednolicenia stosowanych zasad dotyczących miejsca opodatkowania transakcji podlegających opodatkowaniu definicja „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” została zawarta w Rozporządzeniu Wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE l 77 z 23.03.2011, str.1, ze zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”.

Z części wstępnej (preambuły) - punkt (4) wynika, że podstawowym celem niniejszego rozporządzenia 282/2011 jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Natomiast w punkcie (14) stwierdzono, że:

Aby zapewnić jednolite stosowanie zasad dotyczących miejsca dokonania transakcji podlegających opodatkowaniu, należy wyjaśnić pojęcia, takie jak: siedziba działalności gospodarczej podatnika, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu. Stosowanie możliwie jak najbardziej precyzyjnych i obiektywnych kryteriów powinno ułatwić stosowanie tych pojęć w praktyce; należy przy tym uwzględniać orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości.

W myśl art. 11 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania następujących artykułów stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:

a)art. 45 dyrektywy 2006/112/WE;

b)począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE;

c)do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 dyrektywy 2006/112/WE;

d)art. 192a dyrektywy 2006/112/WE.

Jak stanowi art. art. 11 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:

Fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 53 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Na użytek stosowania art. 192a dyrektywy 2006/112/WE stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika jest brane pod uwagę wyłącznie wtedy, gdy charakteryzuje się ono wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, w których uczestniczy.

Przy wykładni pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”, odwołując się do orzeczeń TSUE, należy wskazać, że o ww. miejscu można mówić jeżeli występuje odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej oraz istnieje pewna minimalna skala działalności gospodarczej, która pozwala na uznanie, że działalność podatnika w tym miejscu nie jest prowadzona w sposób okresowy, jak również działalność z tego miejsca jest prowadzona w sposób samodzielny w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa. W tym zakresie aktualne jest orzecznictwo TSUE, m.in. wyrok C-168/84 Gunter Berkholz, C-231/94 Faaborg-Gelting Linien A/S, C-190/95 ARO Lease BV, C-260/95 Commissioners of Customs and Excise v. DFDS A/S, C-390/96 Lease Plan Luxembourg SA, jak również C-605/12 Welmory Sp. z o.o.

Z uwagi na definicję stałego miejsca prowadzenia działalności wynikającą z przedmiotowego rozporządzenia 282/2011, jak również utrwalone orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwo polskich sądów administracyjnych w powyższym zakresie, wymienić można kilka przesłanek, których zaistnienie powoduje, że można mówić o „stałym miejscu prowadzenia działalności”. Jak wynika z samej nazwy „stały”, to trwale związany z danym miejscem, nieprzenośny, niezmienny. Powyższe wskazuje, że stałe miejsce prowadzenia działalności charakteryzować się musi pewnym określonym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, że działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający, czy też okresowy. Konieczna jest zatem pewna określona minimalna skala działalności, która stanowi zewnętrzną oznakę, że działalność w tym miejscu prowadzona jest stale. Zaangażowanie, o którym mowa powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy, pozwalający na świadczenie usług w sposób niezależny. Innymi słowy, dla uznania, że określone miejsce prowadzenia działalności ma charakter stały, konieczne jest istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej oraz personelu ludzkiego, który samodzielnie może świadczyć określone czynności. Taka osobowo-rzeczowa struktura w stałym miejscu prowadzenia działalności powinna występować w sposób stały, tzn. powtarzalny i nieprzemijający.

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności nie sposób również rozpatrywać w oderwaniu od definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z uwagi na wskazane w powołanym wyżej przepisie kryteria, stwierdzić należy, że podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, jeżeli przy wykorzystaniu na jego terytorium infrastruktury oraz personelu, w sposób zorganizowany oraz ciągły, prowadzi działalność, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przyjąć zatem należy, że infrastruktura techniczna i zaangażowanie osobowe musi pozostawać w ścisłym związku z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem koniecznym jest dla uznania za stałe miejsce prowadzenia działalności aby to miejsce nie tylko wykorzystywało towary i usługi, lecz także samo mogło wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Przy czym, nie jest konieczne dla uznania działalności podmiotu za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, aby przy wykorzystaniu wystarczających środków sam podmiot świadczył usługi czy też dokonywał dostaw towarów. Ważne również aby stworzona struktura działalności podmiotu miała możliwość odbioru i korzystania z usług dostarczonych na własne potrzeby.

Jednocześnie do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, podatnikowi musi jednak przysługiwać - na podstawie wymogu wystarczającej stałości miejsca działalności - porównywalna kontrola nad zapleczem personalnym i technicznym.

Na podstawie wymienionych przesłanek można uznać, że jeżeli dany podmiot posiada w danym państwie personel oraz strukturę (w tym infrastrukturę techniczną), cechującą się odpowiednią stałością, to posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w tym państwie. Bez znaczenia pozostaje natomiast - co należy podkreślić - czy są to pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przez ten podmiot, czy też „własna” infrastruktura. Orzecznictwo TSUE wskazuje bowiem, że także korzystanie z zasobów ludzkich i technicznych innego podmiotu może prowadzić do powstania stałego miejsca prowadzenia działalności w innym kraju.

Należy zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 3 czerwca 2021 r., w sprawie C-931/19 (Titanium), w którym Sąd uznał, że brak własnego personelu w kraju, w którym znajduje się wynajmowana przez podmiot nieruchomość, wyklucza uznanie posiadania przez wynajmującego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem nieruchomość, która nie ma żadnych zasobów ludzkich umożliwiających samodzielne działanie, w sposób oczywisty nie spełnia ustanowionych w orzecznictwie kryteriów uznania za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (…).

Należy w tym miejscu przywołać orzeczenie NSA z 3 października 2019 r. (I FSK 980/17), które porusza kwestię „samowystarczalności” stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej: „To, czy posiadane w danym miejscu siły i środki są odpowiednie, powinno być oceniane każdorazowo w kontekście konkretnych usług. Pamiętać bowiem należy, że owe siły i środki mają być odpowiednie do tego, aby umożliwić albo odbiór i wykorzystanie nabywanych usług, albo świadczenie usług. Innymi słowy, powinno być tak, że to ta właśnie struktura faktycznie konsumuje, zużywa usługi. Jeśli nie jest możliwe, aby dana struktura (z uwagi na swoje zaplecze personalne i techniczne) była w stanie skonsumować nabywane usługi, to należy ją uznać za niebędącą w tym przypadku stałym miejscem prowadzenia działalności. Odpowiednio - stałe miejsce prowadzenia działalności powinno mieć w dyspozycji takie siły i środki, aby było w stanie wyświadczyć usługi, które sprzedaje. Tylko wówczas w odniesieniu do sprzedawanych usług może być ono uznane za stałe miejsce prowadzenia działalności”.

Mając na uwadze orzecznictwo TSUE, powyższe przepisy prawa oraz okoliczności rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, że działalność Spółki A. S.A realizowana w Polsce spełnia przesłanki do uznania jej za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, bowiem cechuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego. W przedmiotowej sprawie prowadzenie działalności w Polsce wynika z posiadania przez Spółkę w kraju wystarczających zasobów osobowych oraz technicznych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wdrożenia, utrzymania i eksploatacji (w tym instalacji i serwisu) (…). Jak wynika z wniosku Spółka na terytorium Polski współpracuje z dwoma podmiotami: B. S.A. („B.”) oraz od (…) r. z C. B.V. („C.”). Intencją B. było nabycie od Spółki kompleksowego funkcjonalnie systemu złożonego z sieci (…) umożliwiającego B. świadczenie na terytorium Polski usług w zakresie odbioru i nadawania paczek za pośrednictwem tych (…). Natomiast umowa z C. obejmuje przygotowanie terenu i instalację (…) oznaczanych marką D. oraz serwis maszyn. W Hiszpanii Spółka posiada dział sprzedaży, rozwoju sprzętu i oprogramowania, zdalne wsparcie techniczne trzeciego poziomu, magazyny, a także administrację (finanse, HR, IT). W Polsce Spółka posiada lokalne wsparcie techniczne drugiego poziomu, magazyn i biuro, zespoły montażowe, a także lokalną administrację. Ani w Hiszpanii ani w Polsce nie odbywa się żadna produkcja. W Hiszpanii odbywa się tylko prototypowanie. (…) są zazwyczaj produkowane w zewnętrznych fabrykach w Chinach i wysyłane bezpośrednio do Państwa magazynu w Polsce. Ponadto pod koniec (…) 2023 r. spółka założyła spółkę zależną F. sp. z o.o., której zadaniem jest świadczenia usług serwisowych dla klientów w Polsce.

Należy zauważyć, że za „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” należy uznać każde miejsce inne niż siedziba działalności gospodarczej podatnika, jeżeli łącznie spełnione zostaną warunki: posiadania w tym miejscu zaplecza personalnego i technicznego, ponadto zaplecze to musi posiadać strukturę, która umożliwia odbiór i wykorzystanie nabywanych usług dla własnych potrzeb oraz musi charakteryzować się stałością. Wskazać również należy, że kryterium posiadania własnego zaplecza personalnego oraz technicznego może być spełnione także w przypadku korzystania przez usługobiorcę z personelu i infrastruktury technicznej usługodawcy. Jednak w takim przypadku zaplecze to musi być dostępne dla usługobiorcy jak jego własne tj. usługobiorca musi sprawować nad nim kontrolę porównywalną do tej, jaką sprawuje nad zapleczem własnym. W analizowanej sprawie Spółka posiada zasoby ludzkie w Polsce, do których zalicza się zespół liczący 9 pracowników i kontraktorów wraz z zatrudnionym pod koniec (…) 2022 roku lokalnym CEO, który zarządza lokalnym zespołem i codzienną działalnością. Na początku (…) 2022 roku pierwsza osoba została zatrudniona jako kierownik projektu, aby wspierać instalację (…) i koordynować działania z lokalnymi podwykonawcami i zespołem programistów w Hiszpanii. Wraz z rozwojem działań w Polsce, zespół ten rozrósł się z czasem do około 9 osób. Lokalny polski zespół Wnioskodawcy obejmuje Prezesa Zarządu, Kierownika Projektu, logistyków i magazyniera oraz jest w stałym kontakcie z podwykonawcami. Aktualnie Spółka zatrudnia w Polsce sześciu pracowników na podstawie umowy o pracę. Możliwe jest że w przyszłości Spółka zatrudni kolejne osoby. Obecnie lokalny zespół wsparcia technicznego przyjmuje incydenty, naprawia problemy zdalnie, a w przypadku awarii mechanicznej wysyła podwykonawców do naprawy maszyn na miejscu. Do obowiązków pracowników należy zarządzanie magazynem i koordynacja logistyczna. Jeden z zatrudnionych przez spółkę pracowników ma w ramach swoich obowiązków przedstawianie rekomendacji i opinii w zakresie m.in. umów jakie Spółka podpisuje np. z podwykonawcami, oraz przedstawia w tym swoją ocenę i rekomendację dla Spółki. Dodatkowo Spółka posiada także środki rzeczowe zlokalizowane w Polsce, w postaci ręcznych wózków widłowych, półek i narzędzi do rozpakowywania.

Ponadto jak już powyżej wskazałem kryterium posiadania własnego zaplecza technicznego i personalnego może być spełnione także w przypadku korzystania przez Spółkę z zasobów usługodawcy na podstawie umów np. najmu, leasingu czy outsourcingu. W analizowanej sprawie Spółka wynajmuje w Polsce magazyn, który służy do rozpakowywania, konfigurowania i przygotowywania (…) oraz biuro dla zespołu wsparcia technicznego, a także dla CEO. Ponadto Spółka wynajmuje samochody w celu realizacji świadczonych usług.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Spółka zorganizowała na terytorium Polski odpowiednie zaplecze personalne (własny personel) i techniczne (wózki widłowe, półki, narzędzia do rozpakowywania oraz wynajmowany magazyn, biuro, samochody) niezbędne do prowadzenia niezależnej działalności w zakresie wdrożenia, utrzymania i eksploatacji (w tym instalacji i serwisu) (…). Tym samym kryterium posiadania zaplecza personalnego i technicznego zostało spełnione.

Należy także wskazać, że Spółka w związku z realizacją umowy z B., jak i C. korzysta z usług podwykonawców. Podwykonawcy ci zostali zatrudnieni do prac instalacyjnych (współpraca B2B). Przed (…) r. Spółka współpracowała z trzema podwykonawcami, którzy wykonywali usługi instalacyjne i serwisowe. Aktualnie Spółka współpracuje z siedmioma podwykonawcami, którzy wykonują na rzecz spółki usługi przygotowania, instalacji oraz serwisu (…). Podwykonawcy zatrudnieni do prac instalacyjnych działają na rzecz spółki. Spółka posiada również w Polsce partnerów logistycznych do transportu maszyn oraz producentów, u których zamawia podzespoły do (…), jak daszki, czy podstawy betonowe. Wskazać przy tym należy, że zakupione usługi nie są przedmiotem dalszej odsprzedaży, usługi te wykorzystywane są na potrzeby własne Spółki w celu realizacji działalności na terytorium Polski. Zatem struktura jaką Spółka zorganizowała na terytorium Polski jest w stanie odbierać i wykorzystywać nabywane usługi dla własnych potrzeb. Usługi nabywane na terytorium Polski są faktycznie wykorzystywane przez Spółkę. Ponadto Spółka zawarła umowę z B. w 2021 r., a od (…) 2022 roku Spółka utrzymuje personel na terytorium Polski. Jednocześnie ostatni (…) objęty 2-letnim okresem gwarancji został zainstalowany w (…) r. Ponadto obecnie obowiązuje umowa serwisowa na okres do 10 lat. W konsekwencji działalność prowadzona przez Spółkę na terytorium Polski charakteryzuje się stałością. Tym samym, poprzez zorganizowanie odpowiedniego zaplecza osobowego i technicznego oraz nabywanie od niezależnych podmiotów usług Spółka niezależnie i w długiej perspektywie czasu na terytorium Polski prowadzi działalność gospodarczą.

Jednocześnie w analizowanym przypadku bez znaczenia pozostaje okoliczność, że w siedzibie Spółki w Hiszpanii podejmowane są strategiczne decyzje dotyczące Grupy, bowiem stałości miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie można utożsamiać z intensywnością i częstotliwością podejmowania działań w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak również z decyzjami podejmowanymi przez Spółkę, które nie mają miejsca w kraju. Istotny jest fakt, że decyzje, które zapadają w kraju siedziby dotyczą w rzeczywistości działalności prowadzonej w Polsce.

Podsumowując, aktywność Spółki na terytorium kraju, posiadającej odpowiednie zaplecze techniczne i personalne, kwalifikuje prowadzoną działalność Spółki w zakresie wdrożenia, utrzymania i eksploatacji (…) jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W konsekwencji Spółka posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Spółki w Polsce.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia na terytorium Polski usług, do których zastosowanie ma art. 28b ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podkreślić należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zauważyć również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem w sytuacji, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze.

Jak Państwo wskazali, wszystkie towary i usługi nabywane w Polsce są wykorzystywane do zaspokajania potrzeb klientów w Polsce. Zatem biorąc pod uwagę, że jak powyżej ustaliłem, Spółka posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, do nabywanych usług zastosowanie znajdzie art. 28b ust. 2 ustawy. Tym samym Państwa Spółka, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych na terytorium Polski.

Z uwagi na powyższe Państwa stanowisko, że Spółka posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, a w konsekwencji w przypadku nabycia na terytorium Polski usług, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy, po stronie Spółki powstanie prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Jednocześnie Organ wskazuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.