Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.38.2025.1.RMA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 29 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektów. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

(...) Spółka Akcyjna

2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:

(...).

Opis zdarzenia przyszłego

(...)

(...) Spółka Akcyjna (dalej: (...), Spółka) jest samodzielną jednostką prowadzącą działalność gospodarczą, jej akcjonariuszami są: (...). (...). Spółka jest jednostką przeznaczającą wypracowane zyski na cele statutowe związane z rozwojem regionu. Spółka nie posiada wyodrębnionych organizacyjnie działów, ani zakładów. Spółka świadczy usługi podmiotom gospodarczym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym, wspomagając rozwój gospodarczy, innowacyjność i konkurencję regionu. Podstawowym celem Spółki jest inicjowanie, wspieranie oraz promowanie zrównoważonego rozwoju Województwa (...) poprzez świadczenie najwyższej jakości usług podmiotom gospodarczym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym, zorientowanych na rozwój gospodarczy oraz podniesienie innowacyjności i konkurencyjności regionu. Zgodnie ze statutem celem Spółki jest podejmowanie działalności w zakresie:

a)Prowadzenia działań o charakterze informacyjnym, edukacyjnym, szkoleniowym i doradczym mających na celu inicjowanie, wspieranie i promowanie zrównoważonego rozwoju regionu, w szczególności w zakresie wzrostu gospodarczego, rozwoju społecznego i ochrony środowiska;

b)Udostępniania przedsiębiorcom wiedzy związanej z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz informacji dotyczących unijnych programów pomocowych oraz warunków i zasad funkcjonowania rynków finansowych i kapitałowych;

c)Ułatwiania przedsiębiorcom dostępu do specjalistycznych usług doradczych i szkoleniowych;

d)Pomocy w poszukiwaniu partnerów gospodarczych dla przedsiębiorców, w szczególności poprzez wspomaganie inwestorów krajowych i zagranicznych, udostępnianie informacji z dostępnych baz danych, organizację i udział w targach, misjach gospodarczych, wystawach i konferencjach;

e)Wspierania transformacji regionalnej gospodarki w kierunku gospodarki opartej na wiedzy, wzmacniania potencjału badawczo-rozwojowego oraz wdrażania i wykorzystywania nowoczesnych technologii;

f)Udziału w przedsięwzięciach mających na celu kształtowanie postaw przedsiębiorczych w społeczeństwie i promocję kreatywności oraz innowacyjności;

g)Inicjowania i wspomagania inicjatyw gospodarczych i społecznych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy, promowania samozatrudnienia i redukcji bezrobocia;

h)Promocji i wspierania udziału przedsiębiorstw, organizacji przedsiębiorców pozarządowych, a także organów administracji publicznej w programach Unii Europejskiej oraz innych programach międzynarodowych poprzez tworzenie partnerstw, świadczenie usług doradczych i eksperckich oraz pomoc w uzyskiwaniu środków z tych programów;

i)Realizowania zadań o charakterze publicznym zleconych przez organy administracji rządowej i samorządowej, w szczególności poprzez udział w przedsięwzięciach mających na celu wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego gmin, powiatów i regionów oraz przekształceń strukturalnych obszarów wiejskich;

j)Organizowania i udzielania wsparcia merytorycznego, organizacyjnego i kapitałowo-finansowego oraz przedsięwzięć i programów restrukturyzacyjnych, regionalnych i lokalnych programów rozwojowych oraz przedsięwzięć związanych z rozwojem infrastruktury wspierającej gospodarkę regionu, a także tworzeniem klastrów, Inkubatorów technologicznych i parków przemysłowych;

k)Promocji zrównoważonej turystyki i wsparcia rozwoju sektora turystycznego w regionie;

l)Wykonywania działalności służącej ochronie środowiska, edukacji ekologicznej oraz propagowaniu działań proekologicznych, w tym także uczestnictwa w realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie środowiska;

m)Wspierania małych i średnich przedsiębiorstw w realizacji inwestycji związanych z ochroną wód i gospodarką wodną, ochroną powietrza, ochroną powierzchni ziemi, ochroną przyrody, monitoringiem środowiska, nadzwyczajnymi zagrożeniami środowiska, jak również wspierania badań naukowych oraz nowatorskich rozwiązań związanych z wprowadzeniem nowych technologii przyjaznych środowisku;

n)Wspierania istniejących i nowoutworzonych podmiotów ekonomii społecznej w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej;

o)Pomocy w tworzeniu podmiotów ekonomii społecznej;

p)Wspierania osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.

(...) S.A. jako Lider partnerstwa przystąpiła do konkursu z zamiarem wspólnej realizacji z (...) czterech bliźniaczych projektów obejmujących swoim zasięgiem teren województwa (...). Po ogłoszeniu wyników naboru 14 grudnia 2023 r. podpisano cztery umowy o dofinansowanie projektów, tj.:

(...).

Beneficjentem każdego z projektów i każdej z podpisanych umów są łącznie wszystkie wskazane powyżej podmioty tworzące (...). Projekty realizowane są na terenie czterech subregionów województwa (...). Głównym celem projektów jest wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji (EFS+, ESO4.8).

Projekty są zgodne z „Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027”. Realizacja projektów przyczyni się do zwiększenia liczby miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych dla osób defaworyzowanych na rynku pracy, przy czym w regionie (...) zaplanowano utworzenie (...) miejsc pracy.

Projekty zakładają oprócz kompleksowego wsparcia merytorycznego podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych, również dystrybucję środków na utworzenie i utrzymanie miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych oraz refundację środków na wsparcie reintegracji społecznej i zawodowej w przedsiębiorstwach społecznych. Realizacja projektów przewidywana jest na okres 1 października 2023 r. - 30 września 2027 r. z możliwością wydłużenia okresu realizacji. W projektach planowane są zadania polegające na:

1)ożywieniu społeczno-gospodarczym,

2)świadczeniu usług wsparcia i tworzenia podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych,

3)świadczeniu specjalistycznych usług wsparcia,

4)wypłacie finansowego wsparcia reintegracyjnego (wsparcie wypłacane na podstawie zapisów regulaminu zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027”),

5)tworzeniu miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych w oparciu o stawki jednostkowe zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027”.

Wszystkie powyższe wydatki zostaną sfinansowane z uzyskanej dotacji w ramach realizacji projektów oraz pozyskanego wkładu własnego (wolontariat, wykorzystanie zasobów rzeczowych, środki pozyskane z innych źródeł). Zestawienie szacunkowe przedmiotowo-kwotowe tych wydatków przedstawia się następująco:

1. (...)

2. (...)

3. (...)

4. (...).

Uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektów w transzach na podstawie wniosków o płatność składanych do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w (...). W ramach projektów Beneficjent nie osiąga innych przychodów poza dotacją, a realizacja projektów nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub realizowanych usług. W związku z realizacją projektów Beneficjent nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu, a jedynie realizuje wyżej przedstawione zadania, które są finansowane ze środków uzyskanych z dotacji.

W związku z możliwością wydłużenia okresu realizacji projektów, a co za tym idzie ich wartości powyżej kwoty 5 mln EUR (włączając VAT) niezbędna jest indywidualna interpretacja podatkowa. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach konkursu nr (...) w przypadku projektu, którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT), podatek VAT może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego - ustawy o podatku od towarów i usług.

Status podatnika

W przypadku, gdy uczestnik konkursu ma status czynnego podatnika, a tak jest w przypadku czterech podmiotów będących Beneficjentem (jeden podmiot nie figuruje w rejestrze VAT i jeden podmiot ma status podatnika VAT „zwolniony” co oznacza zgodnie z zapisami Regulaminu naboru nr (...) dla Działania 6.15 Kompleksowe wsparcie ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych Programu Fundusze Europejskie dla (...), że podatek VAT z automatu będzie uznany za kwalifikowalny), VAT może zostać uznany za kwalifikowalny jedynie w przypadku posiadania indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej przez uprawniony organ - Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

(...)

Celem Fundacji jest propagowanie i wdrażanie w życie zasad zrównoważonego rozwoju w oparciu o zasoby społeczne, gospodarcze i przyrodnicze oraz potencjał naukowo-badawczy. W szczególności celami Fundacji są: pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej; udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa; działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; działalność charytatywna; podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego; działalność na rzecz integracji cudzoziemców; ochrona i promocja zdrowia, w tym działalność lecznicza w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567); działalności na rzecz osób niepełnosprawnych; promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn; działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym; działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej; działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania; działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego; turystyki i krajoznawstwa; porządku i bezpieczeństwa publicznego; obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji; udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego; ratownictwa i ochrony ludności; pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą; upowszechniania i ochrony praw konsumentów; działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; promocji i organizacji wolontariatu; pomocy Polonii i Polakom za granicą; działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych; działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 1569 i 1726); promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą; działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka; przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym; rewitalizacji; działalności na rzecz organizacji pozarządowych; wspieranie i podejmowanie działań w zakresie usług opiekuńczych, społecznych i sąsiedzkich.

(...)

Fundacja jest jednostką przeznaczającą wypracowane zyski na cele statutowe, związane z rozwojem regionu. Fundacja nie posiada wyodrębnionych organizacyjnie oddziałów, ani zakładów. Fundacja świadczy usługi podmiotom gospodarczym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym, wspomagając rozwój gospodarczy, innowacyjność i konkurencję regionu. Podstawowymi celami Fundacji jest:

1) wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społeczeństwa polskiego na rzecz rozwoju rynku i demokracji oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego w środowiskach lokalnych, regionalnych i ponadnarodowych;

2) promowanie i wspieranie wszelkich działań zmierzających do podejmowania inicjatyw rewitalizacyjnych, kulturalnych i społeczno-gospodarczych;

3) rozwijanie przedsiębiorczości, tworzenia i rozwoju organizacji pozarządowych, firm, podmiotów ekonomii społecznej, przedsiębiorstw społecznych, powstawania nowych miejsc pracy oraz kształtowania warunków efektywnego funkcjonowania samorządów terytorialnych;

4) podejmowanie działań na rzecz wyrównywania szans grup słabszych lub zagrożonych społecznym wykluczeniem (m.in. niepełnosprawni, dzieci i młodzież ze środowisk patologicznych lub terenów zaniedbanych gospodarczo, społecznie, kulturowo);

5) wspieranie rozwoju lokalnego, w tym rozwoju przedsiębiorczości i aktywności lokalnej oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu grup zmarginalizowanych;

6) reintegracja społeczna i zawodowa (w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej) osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej);

7) realizacja usług społecznych w zakresie wspierania rodziny, pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych, edukacji, reintegracji zawodowej i społecznej).

Zgodnie ze statutem Fundacja realizuje cele statutowe prowadząc oraz wspierając (finansowo, rzeczowo lub organizacyjnie) inne osoby prawne i fizyczne lub organizacje i instytucje prowadząc: a. działania służące upowszechnieniu zasad demokratycznego państwa prawa, przejrzystości w życiu publicznym, społecznej kontroli nad instytucjami zaufania publicznego oraz przeciwdziałania patologiom życia publicznego i społecznego; b. działania na rzecz ochrony praw i swobód obywatelskich, równych praw kobiet i mniejszości, dostępu obywateli do informacji, pomocy prawnej i wymiaru sprawiedliwości oraz propagowania postaw obywatelskiej aktywności i odpowiedzialności, działania wspomagające rozwój społeczności lokalnych, samorządnych wspólnot, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na rzecz dobra publicznego w różnych dziedzinach życia społecznego (m.in.: edukacja, nauka, kultura, informacja, integracja europejska, ochrona środowiska, ochrona zdrowia, przedsiębiorczość, pomoc społeczna, charytatywna i humanitarna); c. działania służące wyrównywaniu szans grup słabszych lub zagrożonych społecznym wykluczeniem (m.in. niepełnosprawni, mniejszości, uchodźcy, dzieci i młodzież ze środowisk patologicznych lub terenów zaniedbanych gospodarczo, społecznie, kulturowo); d. współpracę międzynarodową na rzecz rozwoju demokracji, rynku, edukacji, nauki, kultury, wymiany informacji, ochrony środowiska i zdrowia, pomocy społecznej i humanitarnej, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w regionie Europy Środkowej i Wschodniej; e. programy badawcze, informacyjne i wydawnicze służące zdobywaniu i upowszechnianiu wiedzy na temat zjawisk społecznych, ekonomicznych, politycznych; f. programy stypendialne i szkoleniowe dla młodzieży szkolnej i akademickiej, wolontariuszy oraz specjalistów różnych dziedzin.

Fundacja, zgodnie ze statutem realizuje swoje cele poprzez: a. doradztwo ekonomiczne, finansowe, organizacyjne i inne w razie potrzeby, osobom fizycznym i prawnym rozpoczynającym i prowadzącym działalność gospodarczą lub też zmieniającym zakres swojego działania; b. doradztwo ekonomiczne, finansowe i organizacyjne osobom fizycznym zamierzającym utworzyć organizacje pozarządowe oraz takim organizacjom; c. prowadzenie działalności szkoleniowej; d. organizowanie pokazów, konkursów, giełd, targów, spotkań i szkoleń; e. przyznawanie stypendiów, nagród, dotacji osobom fizycznym i prawnym wybitnie przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji. Opisane wyżej ewentualne świadczenia finansowe nie mogą stanowić wynagrodzenia dla osób je otrzymujących; f. podejmowanie działalności reklamowej, wydawniczej i informacyjnej; g. prowadzenie własnej działalności gospodarczej w kraju i za granicą, uczestnictwo w spółkach z osobami krajowymi i zagranicznymi oraz organizowanie wspólnych przedsięwzięć gospodarczych zgodnie z obowiązującymi przepisami w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, zakładanie przedsiębiorstw i towarzystw, których cele mieszczą się w celach statutowych Fundacji; h. doradztwo w zakresie podnoszenia kwalifikacji przez osoby poszukujące pracy lub też chcące ją zmienić; i. rzecznictwo interesów grup marginalizowanych społecznie; j. pomoc społeczną; k. ochronę i promocję zdrowia; l. działalność edukacyjną i kulturalną; m. prowadzenie programów szkoleniowych, informacyjnych, stypendialnych i dotacyjnych; n. promocję i organizację akcji mających na celu uzyskanie dochodów na rzecz Fundacji; o. organizowanie i prowadzenie programów i konferencji propagujących cele Fundacji oraz informowanie o nich w środkach masowego przekazu - radio, telewizja, prasa i portale internetowe; p. organizowanie zbiórek publicznych; q. świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej na rzecz osób chorych, niepełnosprawnych, ubogich oraz z różnych przyczyn zagrożonych wykluczeniem społecznym; r. świadczenie bezpośredniej i pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej i organizacyjnej, w tym tworzenie warunków do jej rozwoju, na rzecz podmiotów (osób fizycznych, osób prawnych i jednostek nieposiadających osobowości prawnej) prowadzących, wspomagających lub organizujących działalność w zakresie ochrony zdrowia, pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym, ubogim; s. organizacja, dofinansowywanie oraz wspieranie wyjazdów dzieci i młodzieży na kolonie i obozy, a także na leczenie i rehabilitację w kraju i za granicą; t. finansowanie nagród i stypendiów dla osób szczególnie uzdolnionych; u. organizację, wspieranie i dofinansowywanie krajowych, zagranicznych i międzynarodowych imprez charytatywnych, artystycznych, w tym wernisaży, wystaw i koncertów, jak również szkoleń, prelekcji, sympozjów i konferencji naukowych, publikacji i wydawnictw, a także imprez o charakterze sportowym; v. upowszechnianie wiedzy o przyczynach niepełnosprawności, wiedzy o chorobach przede wszystkim tych spowodowanych zmianami cywilizacyjnymi i społecznymi oraz informacji o możliwościach i sposobach im zapobiegania; w. współpracę z organami administracji rządowej i samorządowej, x. współpracę z organizacjami związkowymi, samorządowymi, społecznymi, naukowymi, stowarzyszeniami, fundacjami, podmiotami gospodarczymi i instytucjami państwowymi oraz organizacjami pozarządowymi, nie wykluczając międzynarodowych, w zakresie wymienionym udzielania pomocy mieszczącej się w obszarze celów działania Fundacji, y. rewitalizacji; b. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873), a. działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. poz. 1812 i 2140).

Fundacja, zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873) wyodrębnia rachunkowo przewidziane w ustawie formy działalności (działalność nieodpłatną pożytku publicznego, działalność odpłatną pożytku publicznego oraz działalność gospodarczą) w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. Prowadzona przez Fundację wyodrębniona działalność gospodarcza, zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1984 r. Nr 21 poz. 97) pełni wyłącznie funkcję pomocniczą wspomagającą realizację celów statutowych Fundacji (przeważający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej wg PKD: 47.91.Z, sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet).

(...)

Spółka jest jednostką przeznaczającą wypracowane zyski na cele statutowe, związane z rozwojem regionu. Spółka nie posiada wyodrębnionych organizacyjnie oddziałów, ani zakładów. Spółka świadczy usługi podmiotom gospodarczym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym, wspomagając rozwój gospodarczy, innowacyjność i konkurencję regionu. Spółka:

a) działa na rzecz integracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, świadczy usługi społeczne użyteczności publicznej, przy jednoczesnej realizacji celów prozatrudnieniowych oraz prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz społeczności lokalnej;

b) nie działa w celu osiągnięcia zysku, a wszelkie ewentualne wypracowane zyski przeznaczy na realizację celów działalności pożytku publicznego;

c) nie przeznacza dochodu do podziału między swoich wspólników i pracowników;

d) jest zarządzana na zasadach konsultacyjno-doradczych z udziałem pracowników i innych interesariuszy.

Podstawowymi celami (...) jest:

a) wspierania wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społeczeństwa polskiego na rzecz rozwoju rynku i demokracji oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego w środowiskach lokalnych, regionalnych i ponadnarodowych;

b) promowania i wspierania wszelkich działań zmierzających do podejmowania inicjatyw kulturalnych, edukacyjnych i społeczno-gospodarczych;

c) rozwijania przedsiębiorczości i innowacyjności, tworzenia i rozwoju firm, podmiotów ekonomii społecznej, przedsiębiorstw społecznych, powstawania nowych miejsc pracy oraz kształtowania warunków efektywnego funkcjonowania samorządów terytorialnych;

d) podejmowania działań na rzecz wyrównania szans grup słabszych lub zagrożonych społecznym wykluczeniem (m.in. niepełnosprawni, dzieci i młodzież ze środowisk patologicznych lub terenów zaniedbanych gospodarczo, społecznie, kulturowo);

e) wspierania rozwoju lokalnego, w tym rozwoju przedsiębiorczości i aktywności lokalnej oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu grup zmarginalizowanych.

Zgodnie z umową spółka realizuje następujące zadania:

a) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

b) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

c) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

d) działalności charytatywnej;

e) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

f) ochrony i promocji zdrowia;

g) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

h) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

i) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

j) działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;

k) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

l) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

m) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

n) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

o) wypoczynku dzieci i młodzieży;

p) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

q) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

r) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

s) turystyki i krajoznawstwa;

t) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

u) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

v) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

w) promocji i organizacji wolontariatu;

x) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;

y) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.

Spółka wyodrębnia rachunkowo formy działalności (działalność nieodpłatną pożytku publicznego, działalność odpłatną pożytku publicznego oraz działalność gospodarczą) w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości. Przeważający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej wg PKD: 70.22.Z, pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).

(...)

Fundacja (...) posiada osobowość prawną i samodzielnie gospodaruje swoim majątkiem. Fundacja (...) działa na podstawie przepisów prawa polskiego, w tym na podstawie ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz zgodnie z postanowieniami Statutu. Fundacja (...) wpisana jest do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz do Rejestru przedsiębiorców, co przekłada się na możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację w rozmiarach niezbędnych dla finansowania realizacji celów statutowych (działalność gospodarcza pełni funkcję pomocniczą). Fundacja (...) nie posiada wyodrębnionych organizacyjnie oddziałów ani zakładów, jest zarejestrowana jako podatnik VAT zwolniony. Dochód z działalności Fundacji (...) w całości przeznacza się na realizację celów statutowych w obszarze pożytku publicznego. Celem Fundacji jest:

1) Wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społeczeństwa polskiego - działalności społecznej, informacyjnej, naukowej, kulturalno-oświatowej, dziedzictwa narodowego, ochrony zdrowia, sportowej, turystycznej i rekreacyjnej na rzecz rozwoju rynku i demokracji oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego w środowiskach lokalnych, regionalnych i ponadnarodowych.

2) Promowanie i wspieranie wszelkich działań zmierzających do podejmowania inicjatyw społeczno-gospodarczych, w tym rozwijania przedsiębiorczości, tworzenia i rozwoju organizacji pozarządowych, podmiotów integracji społecznej, przedsiębiorstw społecznych, firm biznesowych MŚP, budowania partnerstw, w tym partnerstw publiczno-prywatnych, współpracy pomiędzy podmiotami społeczno-biznesowymi oraz jednostkami administracji rządowej i samorządowej, powstawania nowych miejsc pracy.

3) Podejmowanie działań w obszarze pomocy społecznej, w tym na rzecz wyrównywania szans osobom zagrożonym społecznym wykluczeniem (m.in. niepełnosprawni, seniorzy, dzieci, młodzież, osoby dorosłe ze środowisk patologicznych, zaniedbanych gospodarczo, społecznie, kulturowo oraz osób z terenów wiejskich, mniejszości, uchodźcy).

Zgodnie z (...) Fundacja (...) realizuje cele statutowe prowadząc oraz wspierając (finansowo, rzeczowo, know-how, organizacyjnie) podmioty podejmujące: 1. działania służące upowszechnianiu zasad demokratycznego państwa prawa, przejrzystości w życiu publicznym, społecznej kontroli nad instytucjami zaufania publicznego oraz przeciwdziałania patologiom życia publicznego i społecznego; 2. działania na rzecz ochrony praw i swobód obywatelskich, równych praw kobiet i mężczyzn, mniejszości, dostępu obywateli do informacji, pomocy prawnej i wymiaru sprawiedliwości oraz propagowania postaw obywatelskiej aktywności i odpowiedzialności; 3. działania wspomagające rozwój społeczności lokalnych, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na rzecz dobra publicznego w różnych dziedzinach życia społecznego (m.in. edukacja, nauka, kultura, informacja, integracja europejska, ochrona środowiska, ochrona zdrowia, sport, przedsiębiorczość, pomoc społeczna, charytatywna i humanitarna); 4. współpracę międzynarodową na rzecz rozwoju demokracji, rynku, edukacji, nauki, kultury, wymiany informacji, ochrony środowiska i zdrowia, pomocy społecznej i humanitarnej, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy w regionie Europy Środkowej i Wschodniej; 5. programy badawcze, informacyjne i wydawnicze służące zdobywaniu i upowszechnianiu wiedzy na temat zjawisk społecznych, ekonomicznych i politycznych, programy stypendialne i szkoleniowe dla młodzieży szkolnej i akademickiej, wolontariuszy oraz ekspertów różnych dziedzin.

(...)

Spółka nie figuruje w rejestrze VAT. Spółka jest samodzielną jednostką prowadzącą działalność nieodpłatną, odpłatną i gospodarczą. Celem działalności Spółki jest prowadzenie działań w sferach pożytku publicznego określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 688), m.in.: pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; działalności charytatywnej; działalności na rzecz osób z niepełnosprawnością; promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn; działalności na rzecz osób w wieku starszym i emerytalnym; działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania; kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; promocji i organizacji partnerstwa i wolontariatu; przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym; działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej, organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego. Spółka nie posiada wyodrębnionych organizacyjnie oddziałów, ani zakładów. Spółka świadczy usługi podmiotom gospodarczym, jednostkom samorządu terytorialnego oraz organizacjom społecznym, wspomagając rozwój gospodarczy, innowacyjność i konkurencję regionu. Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność non-profit, a więc nie działającym w celu osiągnięcia zysku, a jedynie w celu prowadzenia działalności społecznie użytecznej. Ewentualnie wypracowany zysk Spółka przeznacza w całości na realizację celów statutowych, nie dzieląc go między udziałowców. Spółka jest zarządzana na zasadach konsultacyjno-doradczych z udziałem pracowników i innych interesariuszy. Zgodnie z umową spółka prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest głównie: Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych, Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana, Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe, Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, Pozaszkolne formy edukacji, Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku. Spółka wyodrębnia rachunkowo formy działalności (działalność nieodpłatną pożytku publicznego, działalność odpłatną pożytku publicznego oraz działalność gospodarczą) w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów o rachunkowości.

Pytanie

Czy poszczególnym podmiotom, tj. (...) Spółka Akcyjna, (...) łącznie będących Beneficjentem, przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od faktur dotyczących zakupu towarów i usług wystawionych w związku z realizacją ww. projektów, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, w których wskazane podmioty występują łącznie jako Beneficjent?

Państwa stanowisko w sprawie

(...) Spółka Akcyjna, (...) mają status czynnego podatnika VAT, (...) ma status podatnika VAT „zwolniony”, a (...) nie figuruje w rejestrze VAT. Wskazane podmioty łącznie będące Beneficjentem mają potencjalnie możliwość odliczania podatku naliczonego, jednak wyłącznie w zakresie zakupów towarów i usług, które są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli podatek VAT może zostać odzyskany przez podatnika, jest wydatkiem niekwalifikowanym w ramach Projektów, natomiast jeżeli nie można odliczyć poniesionego podatku VAT na mocy określonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas podatek ten może stać się wydatkiem kwalifikowanym (dofinansowanie w kwocie brutto).

Możliwość odzyskania podatku VAT uzależniona jest od tego, czy w wyniku realizacji projektu wystąpią czynności podlegające opodatkowaniu.

Według opinii wszystkich podmiotów będących łącznie Beneficjentem w niniejszych projektach nie wystąpią czynności opodatkowane, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odzyskania podatku. Aby można było uznać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT. Należy podkreślić, że dla czynności wykonywanych w ramach projektów, brak jest zindywidualizowanego odbiorcy, nie można więc mówić o świadczeniu wzajemnym między podmiotami będącymi łącznie Beneficjentem a odbiorcą usługi, brak jest bowiem konkretnego odbiorcy świadczonych usług. W tym zakresie bowiem nie zostały spełnione przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych w ramach projektów czynności za odpłatne dostawy towarów w myśl art. 7 ust. 1 lub/i świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Co do kwestii odliczenia podatku VAT naliczonego od nabywanych w ramach projektów towarów lub usług należy podkreślić, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W każdym przypadku podatnik powinien dokonać oceny, czy jego intencją przy wykonywaniu określonych czynności, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, uzależnione jest od spełnienia przez podatnika zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Aby odliczenie podatku VAT było dopuszczalne, czynność powodująca naliczenie podatku powinna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada zatem, żeby wydatki poczynione celem ich uzyskania stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego wynika, że realizacja projektów ma na celu wspieranie zatrudnienia w przedsiębiorstwach społecznych, wsparcia zagrożonym wykluczeniem społecznym osób fizycznych zainteresowanych rozwojem społeczno-zawodowym w obrębie sektora ekonomii społecznej, rozwoju potencjału podmiotów ekonomii społecznej oraz wsparcia realizacji polityki społecznej w wymiarze lokalnym z wykorzystaniem możliwości sektora ekonomii społecznej. Podmioty będące łącznie Beneficjentem nie prowadzą działań marketingowych związanych z własną działalnością gospodarczą w ramach realizowanych projektów, nie prowadzą także działań związanych ze sprzedażą produktów czy usług objętych realizacją projektów. Środki pochodzące z dofinansowania w ramach projektów przeznaczone są wyłącznie na pokrycie wskazanych w nich kosztów. Działania wykonywane w ramach projektów spójne są z działalnością statutową podmiotów będących łącznie Beneficjentem. Działania te finansowane są z dotacji, której nie można w tym przypadku uznać za wynagrodzenie, nie podlegają zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizacja projektów stanowi odrębny obszar działalności od obszaru działalności komercyjnej. Działalność w zakresie realizacji projektów, będąca nieodpłatną działalnością, nie może być uznana za działalność podporządkowaną regułom opłacalności i zysku, nie polega ona bowiem na wykonywaniu odpłatnych świadczeń. Projekty nie generują żadnych dochodów a odbiorcy wsparcia korzystają z nich w sposób nieodpłatny. W związku z realizacją projektów podmioty będące łącznie Beneficjentem nie otrzymują wynagrodzenia za dokonywanie dostawy towarów lub świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektów nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem w omawianej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji podmioty będące łącznie Beneficjentem nie mają i nie będą miały prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji projektów pn. (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że (...) S.A. jako Lider partnerstwa przystąpiła do konkursu z zamiarem wspólnej realizacji z (...) czterech bliźniaczych projektów obejmujących swoim zasięgiem teren województwa (...). Po ogłoszeniu wyników naboru 14 grudnia 2023 r. podpisano cztery umowy o dofinansowanie projektów, tj.:

(...).

Beneficjentem każdego z projektów i każdej z podpisanych umów są łącznie wszystkie wskazane powyżej podmioty tworzące (...). Projekty realizowane są na terenie czterech subregionów województwa (...). Głównym celem projektów jest wspieranie aktywnego włączenia społecznego w celu promowania równości szans, niedyskryminacji i aktywnego uczestnictwa oraz zwiększanie zdolności do zatrudnienia, w szczególności grup w niekorzystnej sytuacji.

Uzyskane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektów w transzach na podstawie wniosków o płatność składanych do Wojewódzkiego Urzędu Pracy. W ramach projektów Beneficjent nie osiąga innych przychodów poza dotacją, a realizacja projektów nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub realizowanych usług. W związku z realizacją projektów Beneficjent nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu, a jedynie realizuje wyżej przedstawione zadania, które są finansowane ze środków uzyskanych z dotacji.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektów.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.

Jak Państwo wskazali, w ramach projektów Beneficjent nie osiąga innych przychodów poza dotacją, a realizacja projektów nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub realizowanych usług. W związku z realizacją projektów Beneficjent nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu, a jedynie realizuje wyżej przedstawione zadania, które są finansowane ze środków uzyskanych z dotacji.

Tym samym nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem poszczególnym podmiotom, tj. (...) Spółka Akcyjna, (...) łącznie zwanych Beneficjentem, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji ww. projektów.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. W szczególności w interpretacji nie rozstrzygano w zakresie braku uznania dotacji (wypłacanego Państwu dofinansowania) za wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.

Należna opłata od wniosku wynosi 240 zł (iloczyn ustawowej opłaty (40 zł) x ilość zdarzeń przyszłych (1) x ogólna ilość zainteresowanych (6)). 30 stycznia 2025 r. dokonali Państwo wpłaty w wysokości 440 zł. W związku z powyższym nienależną opłatę w kwocie 200 zł (440 zł - 240 zł), stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zwrócimy zgodnie z dyspozycją zawartą we wniosku na rachunek bankowy, z którego jej dokonano.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(...) Spółka Akcyjna (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.