Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.12.2025.2.AS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania jednorazowo usług hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania jednorazowo usług hostingu bez usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);

·momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania w okresach rozliczeniowych usług hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);

·momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania w okresach rozliczeniowych usług hostingu bez usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Uzupełnili go Państwo pismem z 3 marca 2025 r. (wpływ 4 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 10 marca 2025 r. (wpływ 11 marca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(...) S.A. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest spółką z siedzibą w Polsce, będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Główna działalność Wnioskodawcy opiera się na świadczeniu usług hostingu, czyli usług polegających na udostępnieniu do korzystania zasobów serwerowych, w celu zapisu i przetwarzania danych w formacie cyfrowym, z wykorzystaniem niezbędnej infrastruktury technicznej. W niektórych wariantach, wraz z usługami hostingu, Spółka zapewnia użytkownikom usługi wsparcia/utrzymania, obejmujące zapewnienie aktualizacji oprogramowania serwera oraz przyjmowanie i obsługi zgłoszeń kontrahentów, które mogą pojawić się w trakcie korzystania z oferowanych przez Spółkę usług hostingu. Za świadczenie usług wsparcia/utrzymania, Spółka nie nalicza dodatkowej opłaty, gdyż użytkownik otrzymuje do nich dostęp w cenie usług hostingu, z wyjątkiem VPS oraz serwera dedykowanego, w przypadku których przewidziane są różne warianty świadczenia usług (klient może nabyć dodatkowo płatne usługi wsparcia i zarządzania, ale nie jest do tego zobowiązany).

Oferowane przez Wnioskodawcę usługi są dostępne w różnych wariantach, zależnie od potrzeb kontrahenta. W ofercie Spółki znajdują się:

1.Hosting współdzielony – rodzaj usługi hostingowej, w której wiele stron internetowych korzysta z jednego serwera. W przypadku hostingu współdzielonego serwis internetowy klienta dzieli zasoby serwera (m.in. pamięć RAM, procesor, miejsce na dysku) z innymi stronami internetowymi. Dzięki temu koszty utrzymania serwera są rozłożone na większą liczbę użytkowników, co sprawia, że jest to tańsza opcja niż np. serwer dedykowany lub serwer VPS. Wybór tego rozwiązania może jednak wiązać się z wolniejszym przepływem danych.

2.Hosting na serwerze dedykowanym – usługa, w której klient ma prawo wykorzystać zasoby serwera fizycznego w całości do swojej wyłącznej dyspozycji. Serwer ten pozostaje jednak własnością Spółki. W przeciwieństwie do hostingu współdzielonego, gdzie serwer jest dzielony między wielu użytkowników, serwer dedykowany działa tylko dla konkretnego klienta. Klient ma dostęp do wszystkich jego zasobów i nie musi ich udostępniać innym użytkownikom. Dzięki temu klient posiada całkowitą kontrolę nad stanem, ustawieniami, oprogramowaniem i konfiguracją serwera. Takie rozwiązanie skutkuje również szybszym przepływem danych wynikającym z mniejszego obciążenia przez innych użytkowników. Dla serwerów dedykowanych usługi wsparcia nie są wliczone w cenę, klient może zdecydować się na jeden z dwóch wariantów:

·serwer dedykowany (...) – nie zawiera dodatkowo płatnych usług zarządzania i wsparcia

·serwer dedykowany (...) – zawiera dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia

3.Hosting VPS (Virtual Private Server) – rodzaj hostingu, który łączy cechy hostingu współdzielonego i serwera dedykowanego. Jest to wirtualna maszyna, która działa na serwerze będącym własnością Spółki, ale funkcjonuje jako niezależny, prywatny serwer. Na jednym fizycznym serwerze działa kilka wirtualnych serwerów, przy czym każdy z nich jest całkowicie odizolowany od pozostałych. To oznacza, że każdy VPS ma przydzielone zasoby (np. określoną ilość pamięci ram i mocy obliczeniowej), którymi nikt inny nie może zarządzać. Dla serwerów VPS usługi wsparcia nie są wliczone w cenę, klient może zdecydować się na jeden z dwóch wariantów:

·usługa serwer VPS (...) – nie zawiera dodatkowo płatnych usług zarządzania i wsparcia

·usługa server VPS (...) – zawierająca dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia

4.Kolokacja serwerów – klient wynajmuje miejsce w profesjonalnym centrum danych, gdzie ma prawo umieścić swój własny fizyczny serwer, który jest podłączony do infrastruktury technicznej dostawcy. Oznacza to, że dostawca kolokacji zapewnia zasilanie, łączność internetową, chłodzenie, a także fizyczne zabezpieczenia i monitoring, ale sam serwer jest własnością klienta. W klasycznym hostingu (współdzielonym, VPS czy dedykowanym) sprzęt należy do dostawcy usług, a klient jedynie korzysta z jego zasobów. Kolokacja daje klientowi pełną kontrolę nad konfiguracją i zarządzaniem serwerem, ponieważ jest jego własnością. Może go dostosować do swoich potrzeb pod względem sprzętowym (np. zamontować konkretne dyski czy karty) i oprogramowania. W tradycyjnym hostingu klient zazwyczaj ma ograniczenia dotyczące zmian sprzętowych lub niepełny dostęp do systemu operacyjnego, chyba że jest to serwer dedykowany (...). Kolokacja daje większe możliwości dostosowania sprzętu niż hosting VPS lub współdzielony, gdzie zasoby są współdzielone i mogą mieć ograniczenia sprzętowe.

5.C.S. – miejsce na serwerze będące wirtualną przestrzenią, w której przechowywane są różne dane, takie jak pliki, zdjęcia, dokumenty i inne zasoby cyfrowe, umożliwiając łatwy dostęp do nich i zarządzanie z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu. W przypadku tej usługi usługodawca nie udostępnia oprogramowania, nie świadczy również żadnych usług dodatkowych.

6.Aplikacje SAAS (Software as a Service) – nie stanowią hostingu w klasycznym tego słowa znaczeniu, chociaż czasami mogą go zastępować w kontekście dostarczania funkcji, które normalnie działałyby na własnym serwerze.

SAAS to model dostarczania oprogramowania przez Internet. Klient uzyskuje dostęp do oprogramowania poprzez przeglądarkę internetową lub specjalną aplikację. W modelu SAAS dostawca oprogramowania zajmuje się jego hostowaniem, zarządzaniem serwerami, zabezpieczeniami i aktualizacjami. Klient jako użytkownik, loguje się do aplikacji przez Internet i korzysta z jej funkcji, ale nie ma kontroli nad jej konfiguracją. SAAS to gotowa aplikacja udostępniana przez dostawcę. W pewnych przypadkach SAAS może zastąpić hosting, ale tylko w sytuacjach, gdy potrzeby klienta dotyczą gotowej aplikacji. Spółka w swojej ofercie posiada następujące aplikacje SAAS:

a)U. N. – kreator stron internetowych działający przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Sama usługa dotyczy udostępnienia kreatora stron, który wykorzystuje hosting Spółki. Hosting ten stanowi dla Spółki koszt wytworzenia usługi i sam w sobie nie jest produktem czy też odrębnym rodzajem usług. Nie jest przez to osobno fakturowany i nie jest dla klienta dodatkową korzyścią. Hosting jest składową tej usługi, przy czym nie stanowi podstawowego produktu.

b)S. S. – kreator sklepów internetowych bez udziału sztucznej inteligencji. Sama usługa dotyczy udostępnienia kreatora sklepów, który wykorzystuje hosting Spółki. Hosting ten stanowi dla Spółki koszt wytworzenia usługi i sam w sobie nie jest produktem czy też odrębnym rodzajem usług. Nie jest przez to osobno fakturowany i nie jest dla klienta dodatkową korzyścią. Hosting jest składową tej usługi, przy czym nie stanowi podstawowego produktu.

Spółka pragnie przy tym zaznaczyć, że w jej mniemaniu usługi „S. S.” oraz „U. N.” nie stanowią usług hostingu.

Hosting współdzielony, hosting na serwerze dedykowanym, hosting VPS, kolokacja serwerów, „C.S.” zostaną określone w dalszej części wniosku jako „usługi hostingu”.

„U. N.” oraz „S. S.” zostaną określone w dalszej części wniosku jako „usługi, które nie stanowią hostingu”.

Umowa na świadczenie usług pomiędzy Wnioskodawcą a klientem może zostać zawarta wyłącznie na czas oznaczony, wskazany w treści zamówienia lub regulaminu szczególnego danej usługi, równy okresowi rozliczeniowemu dla danej usługi, chyba że regulamin szczególny lub indywidualne ustalone pomiędzy Wnioskodawcą a klientem niebędącym konsumentem postanowienia umowy przewidywać będą zawarcie umowy na inny okres lub na czas nieoznaczony.

Wnioskodawca na koniec okresu, wysyła kontrahentowi zawiadomienie o zbliżającym się upływie czasu trwania umowy, na co najmniej (...) dni przed jego upływem. Gdy dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, Wnioskodawca wysyła przedmiotowe zawiadomienie w możliwie niezwłocznym terminie.

Do zawiadomienia Spółka załączy informację o możliwości zawarcia umowy na kolejny czas oznaczony. Umowa ta, zostaje zawarta w drodze przyjęcia przez kontrahenta oferty Spółki, poprzez uiszczenie należności w sposób określony w ofercie. W przypadku braku przyjęcia oferty przez klienta do upływu bieżącego terminu obowiązywania umowy, umowa wygasa wraz z upływem okresu na jaki została zawarta.

Opłaty od klientów, za świadczone przez Wnioskodawcę usługi należne są z góry. Są one płatne w terminie wskazanym na proformie lub fakturze nie krótszym jednak niż (...) dni od ich wystawienia, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z oferty Wnioskodawcy, jeżeli krótszy termin jest konsekwencją specyfiki danej usługi. Płatności za świadczone przez Wnioskodawcę usługi mogą być regulowane jednorazowo z góry, lub przy wykorzystaniu okresów rozliczeniowych, przy czym minimalny czas trwania umowy o świadczenie usługi wynosi jeden miesiąc, chyba że z zawartej umowy lub specyfikacji usługi wynika inny okres.

Możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której umowa pomiędzy Wnioskodawcą, a klientem zostaje zawarta na czas oznaczony (np. rok), a płatność na podstawie faktury zostaje uregulowana co miesiąc.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1)Zdaniem Wnioskodawcy usługi aplikacji SAAS stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Jak wskazują zapisy art. 7 rozporządzenia 282/2011 , do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Usługi aplikacji SAAS obejmują kreatory sklepów i stron internetowych wykorzystujące hosting oraz w części bazujące na wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Narzędzie to jest zautomatyzowane i jego świadczenie nie wymaga dodatkowego angażowania zasobów ludzkich ze strony Wnioskodawcy. Usługi pozwalają na w pełni zautomatyzowane tworzenie dedykowanych dla klienta treści – w pełni dzięki technologii informacyjnej.

2)Nabywając usługi aplikacji SAAS, klienci mają nieograniczony dostęp do usług przez cały okres obowiązywania subskrypcji. Świadczenie usługi nie jest ograniczone do momentu stworzenia dedykowanej strony internetowej lub sklepu internetowego. Stworzona – dedykowana strona internetowa klienta/sklep internetowy jest utrzymywana i dostępna w sieci internetowej przez czas obowiązywania opłaconej przez klienta subskrypcji. Klient w ramach jednej subskrypcji jest uprawniony do wygenerowania jednej strony internetowej/jednego sklepu internetowego, ale w okresie czasu, za który została opłacona subskrypcja, klient może na swojej stronie/w swoim sklepie internetowym dokonywać modyfikacji (np. zmieniać zdjęcia, korygować tekst, dodawać nowe produkty itd.).

3)Pytanie „Kiedy kontrahenci uzyskują dostęp do korzystania z oferowanych przez Państwa usług hostingu i aplikacji SAAS, tj. np. przed podpisaniem umowy, po podpisaniu umowy, w momencie dokonania płatności? Proszę wyjaśnić”.

Odpowiedź: Hosting Współdzielony, Hosting na Serwerze Dedykowanym, Hosting VPS, Kolokacja:

Spółka umożliwia klientom dwa sposoby nabycia oferowanych przez nią wyżej wymienionych usług hostingowych:

a)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą strony internetowej Wnioskodawcy. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Jednocześnie klient otrzymuje fakturę proformę z wskazaną ceną usługi oraz wyznaczonym terminem płatności. Zgodnie z obowiązującym regulaminem, opłacenie faktury proforma przez klienta równoznaczne jest z zawarciem umowy z Wnioskodawcą. Po dokonanej wpłacie, klient otrzymuje fakturę VAT. W przypadku braku wpłaty w wyznaczonym na fakturze proforma terminie, Spółka dezaktywuje usługę i nie dochodzi do zawarcia umowy.

b)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą strony internetowej Wnioskodawcy. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Klient, który odmawia dokonania płatności na podstawie faktury proforma ma możliwość kontaktu z Wnioskodawcą i wystąpienie o wystawienie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku Spółka przed wystawieniem faktury VAT zawiera umowę z klientem. Spółka wystawia fakturę VAT z odroczonym terminem płatności. W razie braku płatności w wyznaczonym na fakturze terminie, Spółka dezaktywuje usługę.

Usługi SAAS:

Klienci nabywając usługi typu SAAS, uzyskują dostęp do oferowanych usług po dokonaniu płatności za wyżej wymienione. Klient z poziomu strony internetowej Wnioskodawcy wybiera okres na jaki zostaje wykupiona usługa spośród dostępnych wariantów (miesiąc, rok) oraz akceptuje warunki współpracy (regulamin) – co jest jednoznaczne z zawarciem umowy. W kolejnym kroku inicjuje płatność za usługę. Usługa ta zostaje aktywowana dopiero po zrealizowani płatności.

C.S.:

Spółka umożliwia klientom dwa sposoby nabycia oferowanych przez nią wyżej wymienionych usług:

a)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą strony internetowej Wnioskodawcy. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Jednocześnie klient otrzymuje fakturę proformę z wskazaną ceną usługi oraz wyznaczonym terminem płatności. Zgodnie z obowiązującym regulaminem, opłacenie faktury proforma przez klienta równoznaczne jest z zawarciem umowy z Wnioskodawcą. Po dokonanej wpłacie, klient otrzymuje fakturę VAT. W przypadku braku wpłaty w wyznaczonym na fakturze proforma terminie, Spółka dezaktywuje usługę i nie dochodzi do zawarcia umowy.

b)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą strony internetowej Wnioskodawcy. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Klient, który odmawia dokonania płatności na podstawie faktury proforma ma możliwość kontaktu z Wnioskodawcą i wystąpienie o wystawienie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku Spółka przed wystawieniem faktury VAT zawiera umowę z klientem. Spółka wystawia fakturę VAT z odroczonym terminem płatności. W razie braku płatności w wyznaczonym na fakturze terminie, Spółka dezaktywuje usługę.

4)Hosting Współdzielony, Hosting na Serwerze Dedykowanym, Hosting VPS, Kolokacja, Usługi SAAS:

Umowy z klientami dotyczące wyżej wymienionych usług nie określają terminów płatności za świadczenie tych usług.

C.S.:

Umowy z klientami dotyczące wyżej wymienionych usług nie określają terminów płatności za świadczenie tych usług.

5)Hosting Współdzielony, Hosting na Serwerze Dedykowanym, Hosting VPS, Kolokacja, Usługi SAAS:

Umowy z klientami określają moment wystawienia faktury jako zgodny z przepisami obowiązującego prawa: „(...)”. Niniejszy zapis odnosi się do postanowień wynikających z art. 106i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).

C.S.:

Umowy z klientami określają moment wystawienia faktury jako zgodny z przepisami obowiązującego prawa: „(...)”. Niniejszy zapis odnosi się do postanowień wynikających z art. 106i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).

6)Hosting Współdzielony, Hosting na Serwerze Dedykowanym, Hosting VPS, Kolokacja, Usługi SAAS:

Umowy z klientami dotyczące wyżej wymienionych usług nie określają jaki moment uznaje się za wykonanie tych usług.

C.S.:

Umowy z klientami dotyczące wyżej wymienionych usług nie określają jaki moment uznaje się za wykonanie tych usług.

7)Usługi kolokacji serwerów: W przypadku usług Kolokacji serwerów nie są świadczone żadne dodatkowo płatne usługi wsparcia i zarządzania.

Usługi C.S.: W przypadku usług C.S. nie są świadczone żadne dodatkowo płatne usługi wsparcia i zarządzania.

Usługi SAAS: W przypadku usług SAAS nie są świadczone żadne dodatkowo płatne usługi wsparcia i zarządzania.

8)Zdaniem Wnioskodawcy, dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia, których świadczenie Spółka przewiduje jedynie dla usług VPS oraz serwera dedykowanego stanowią usługi pomocnicze do tychże wymienionych we wniosku. Stanowią one bowiem jedynie uzupełnienie usługi podstawowej i są one świadczone jedynie w określonych przypadkach na wniosek klienta. Usługi te mają charakter wspierający usługę podstawową i jako takie nie wpływają na charakter usługi podstawowej. Dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia obejmują, np.:

1.Usługi systemowe takie jak: (...) i inne,

2.Zapewnienie backupu – tworzenie i przechowywanie kopii zapasowych,

3.Prace administracyjne takie jak: cykliczna aktualizacja oprogramowania, usuwanie usterek, monitorowanie sprawności www.

Dla obu wymienionych typów usług, dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia są jednakowe, a różnice między tymi usługami (serwery dedykowane, VPS) wynikają głównie z innych czynników, takich jak dostęp klienta do mocy obliczeniowej serwera: VPS – ograniczona liczba klientów Spółki korzystająca z mocy obliczeniowej jednego serwera, serwer dedykowany – wyłączny dostęp do mocy obliczeniowej serwera dla jednego klienta.

Dla usług hostingu współdzielonego, kolokacji serwerów, usług C.S., aplikacji SAAS nie są świadczone dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia.

9)Pytanie „Czy usługi zarządzania i wsparcia są niezbędne i służą do pełnego wykonania lub wykorzystania świadczonych przez Państwa usług opisanych we wniosku”?

Odpowiedź: Dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia świadczone są wyłącznie dla usług VPS oraz serwera dedykowanego nie są niezbędne dla prawidłowego wykonania usług na rzecz klientów. Są to usługi opcjonalne które klient może nabyć, ale nie jest do tego w żaden sposób zobowiązany. Usługi wymienione we wniosku świadczone w podstawowym zakresie (bez dodatkowo płatnych usług zarządzania i wsparcia) uważa się w pełni za wykonane bez względu na fakt, czy klient nabędzie dodatkowo płatne usługi wsparcia i zarządzania, czy też nie.

Z tego właśnie względu Spółka udostępnia klientowi możliwość wyboru pomiędzy zakupem usługi w wariancie nieobejmującym dodatkowo płatnych usług zarządzania i wsparcia (Serwer dedykowany (...) oraz Usługa Serwer VPS (...)) oraz w wariancie obejmującym takie usługi (Serwer dedykowany (...), Usługa Server VPS (...)).

Dla usług hostingu współdzielonego, kolokacji serwerów, usług C.S., aplikacji SAAS nie są świadczone dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia.

10)Pytanie „Czy usługi zarządzania i wsparcia mogą być świadczone odrębnie od opisanych przez Państwa we wniosku usług? Jeżeli nie to, na czym konkretnie polegają zależności między usługami zarządzania i wsparcia oraz usługami o których mowa we wniosku, powodujące, że świadczenia te nie mogą być wykonywane odrębnie? Proszę zwięźle opisać”.

Dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia świadczone są wyłącznie dla usług VPS oraz serwera dedykowanego, przy czym nie mogą być one świadczone odrębnie od tych usług. Takie usługi dodatkowe obejmują np.:

1.Usługi systemowe takie jak: (...) i inne,

2.Zapewnienie backupu – tworzenie i przechowywanie kopii zapasowych,

3.Prace administracyjne takie jak: cykliczna aktualizacja oprogramowania, usuwanie usterek, monitorowanie sprawności www.

Przy czym ze specyfiki powyżej wymienionych usług dodatkowych wynika, że są one nierozerwalnie związane ze świadczeniem usługi podstawowej (hosting). Spółka nie świadczy usług z powyższego katalogu na rzecz osób/podmiotów wykupujących usługi hostingowe u innych a niżeli Spółka usługodawców. Mając na uwadze powyższe, bez zakupu przez klienta usługi podstawowej nie zaistniałaby możliwość wyświadczenia przez Spółkę żadnej z oferowanych dodatkowo płatnych usług.

Dla usług hostingu współdzielonego, kolokacji serwerów, usług C.S. , aplikacji SAAS nie są świadczone dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia.

11)Pytanie „Proszę wskazać, w jaki sposób usługi zarządzania i wsparcia przyczyniają się/służą do efektywniejszego/lepszego wyświadczenia usług opisanych we wniosku”?

Odpowiedź: Dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia świadczone są wyłącznie dla usług VPS oraz serwera dedykowanego. Obejmują one np.:

1.Usługi systemowe takie jak: (...) i inne,

2.Zapewnienie backupu – tworzenie i przechowywanie kopii zapasowych,

3.Prace administracyjne takie jak: cykliczna aktualizacja oprogramowania, usuwanie usterek, monitorowanie sprawności www.

Nabywając od Spółki dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia, klient ma możliwość przeniesienia na Spółkę obowiązków związanych z zapewnieniem bezawaryjnego i wydajnego działania hostingu. Klienci rezygnujący z zakupu usług dodatkowo płatnych muszą we własnym zakresie zapewnić sobie wsparcie w tym zakresie – poprzez nawiązanie współpracy z innym usługodawcą lub zatrudnienie posiadającego odpowiednie kompetencje pracownika.

Mając na uwadze powyższe, oferowane przez Spółkę usługi dodatkowo płatne mają w ocenie Wnioskodawcy wartość dodaną dla klienta ponieważ pozwalają na:

-ograniczenie kosztów (nawiązanie współpracy z innym usługodawcą lub zatrudnienie posiadającego odpowiednie kompetencje pracownika jest kosztowniejsze niż wariant proponowany przez Spółkę),

-zapewnienie klientowi pomocy wykwalifikowanego/zweryfikowanego przez Spółkę personelu znającego specyfikę usługi podstawowej, dostępnego bez ograniczeń czasowych,

-zapewnienie ciągłości świadczenia usług dodatkowych (brak problemów wynikających z samodzielnego zatrudnienia pracownika do obsługi – takich jak choroby, urlopy, itp.)

Dla usług hostingu współdzielonego, kolokacji serwerów, usług C.S., aplikacji SAAS nie są świadczone dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia.

12)Klienci nie mają swobodnego dostępu do swoich serwerów umieszczonych w Centrum Danych w ramach usługi kolokacji serwerów.

13)Powierzchnia Centrum Danych jest współdzielona z innymi klientami.

14)Pytanie „Czy instalacja serwerów klientów w Centrum Danych sprawia, ze stają się one integralną częścią nieruchomości”?

Odpowiedź: Nie, serwery klientów są elementami ruchomymi i nie stanowią integralnej części nieruchomości.

15)Pytanie „Czy serwery klientów są elementem ruchomym, który po zakończeniu współpracy jest przez nich odbierany”?

odpowiedź: Tak, serwery klientów są elementem ruchomym – po zakończeniu współpracy są odbierane przez klientów ponieważ stanowią ich własność.

16)Pytanie „Czy serwer jest przytwierdzony do podłoża, ścian budynku, sufitu budynku w ten sposób, że nie można go w łatwy sposób zdemontować lub przenieść”?

Odpowiedź: Nie, serwer nie jest w żaden sposób trwale przytwierdzony do budynku ani żadnego jego elementu – stanowi element ruchomy.

17)Pytanie „W jaki sposób, za pomocą jakich elementów, czy w sposób trwały przytwierdzony jest serwer w budynku Centrum Danych”?

Odpowiedź: Serwer nie jest trwale przytwierdzony do budynku Centrum Danych za pomocą jakichkolwiek elementów.

18)Pytanie „Czy podczas ewentualnego zdemontowania i przeniesienia serwera budynek w którym umiejscowiony jest serwer, ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu fizycznego”?

Odpowiedź: Nie, serwer nie jest trwale przytwierdzony do budynku Centrum Danych za pomocą jakichkolwiek elementów, zatem jego demontaż lub przeniesienie nie spowoduje uszkodzenia ani zmiany stanu fizycznego budynku.

19)Pytanie „Czy istotą świadczonej przez Państwa usługi kolokacji jest przechowywanie i obsługa serwerów klientów czy też umieszczenie ich w danej (konkretnej) nieruchomości, tzn. czy samo miejsce przechowywania serwerów jest istotne z punktu widzenia świadczonych przez Państwa usług kolokacji serwerów”?

Odpowiedź: Istotą świadczenia przez Wnioskodawcę usługi kolokacji jest przechowywanie i obsługa serwerów. Samo miejsce przechowywania serwerów nie jest istotne z punktu widzenia świadczonych usług.

Pytania

1.Czy w przypadku rozliczania jednorazowo opisanych w stanie faktycznym usług hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania, oraz usług, które w mniemaniu Spółki nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu tychże usług powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT z dniem wykonania usług, rozumianym jako ostatni dzień okresu, na jaki zawarto umowę (ostatnim dniem świadczenia usług), a jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy VAT?

2.Czy w przypadku rozliczania jednorazowo opisanych w stanie faktycznym usług hostingu bez usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu tychże usług powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT z dniem wykonania usług, rozumianym jako ostatni dzień okresu, na jaki zawarto umowę (ostatnim dniem świadczenia usług), a jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy VAT?

3.Czy w przypadku rozliczania w okresach rozliczeniowych opisanych w stanie faktycznym usług hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu tychże usług powstanie z upływem okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy VAT (chyba że usługi są świadczone przez okres dłuższy niż rok, a w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed ostatnim dniem okresu rozliczeniowego otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 tej ustawy?

4.Czy w przypadku rozliczania w okresach rozliczeniowych opisanych w stanie faktycznym usług hostingu bez usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu tychże usług powstanie z upływem okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy VAT (chyba że usługi są świadczone przez okres dłuższy niż rok, a w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed ostatnim dniem okresu rozliczeniowego otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 tej ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1:

Zdaniem Spółki, w przypadku usług hostingu świadczonych wraz z usługami wsparcia/utrzymania rozliczanych jednorazowo, oraz usług, które nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tychże usług powstanie z dniem wykonania usługi, rozumianym jako ostatni dzień okresu, na jaki zawarto umowę (ostatnim dniem świadczenia usług), a jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Jak stanowi art. 19a ust. 8, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty z wyjątkiem:

1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi hostingu świadczone wraz z jednoczesnym dostępem do usług wsparcia/utrzymania należą do usług elektronicznych, które zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy VAT należy rozumieć jako usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego rady UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. Ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/we w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ww. Rozporządzenia, do usług świadczonych drogą elektroniczną należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie ze względu na ich charakter jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. W szczególności obejmują one m.in. Hosting witryn internetowych. W przypadku świadczenia usług elektronicznych ustawodawca nie określił szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT. Zdaniem Wnioskodawcy więc, należy stosować tu zasady ogólne.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Natomiast jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty to obowiązek podatkowy powstaje w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego usług hostingu świadczonych wraz z jednoczesnym zapewnieniem dostępu do usług wsparcia/utrzymania, usługi te należy traktować jako świadczenie kompleksowe i obowiązek podatkowy z tego tytułu należy rozpoznać jednolicie, zgodnie z powyższym stanowiskiem Wnioskodawcy, z dniem właściwym dla powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług hostingu. W sytuacji, w której nie ma możliwości nabycia usług hostingu bez jednoczesnego dostępu do usług wsparcia/utrzymania, jest za nie przewidziane jedno wynagrodzenie i wsparcie/utrzymanie jest świadczeniem ściśle powiązanym z prawidłowym korzystaniem z usług hostingu, obowiązek podatkowy należy rozpoznać łącznie w zakresie wszystkich świadczeń składających się na jedno kompleksowe świadczenie Wnioskodawcy w którym zasadniczym elementem jest świadczenie usług hostingu, a usługi wsparcia/utrzymania są jedynie usługami pomocniczymi.

Zgodnie ze stanowiskiem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 3 stycznia 2020 r. o sygn. 0114-KDIP1-1.4012.521.2019.2.JO „patrząc na charakter udzielanych usług utrzymania należy stwierdzić, że są one usługami pomocniczymi, niezbędnymi do wyświadczenia usługi zasadniczej, którą w tym przypadku jest świadczenie usług hostingu. W konsekwencji należy uznać, że usługi hostingu i świadczenie usług utrzymania, stanowią jedno kompleksowe świadczenie. Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla ww. Usług, to w opisanej sytuacji, moment powstania obowiązku podatkowego dla usług hostingu oraz usług utrzymania, należy określić łącznie”.

Stanowisko organu wyrażone w tej interpretacji potwierdza zatem podejście prezentowane przez Spółkę. W kontekście powstania obowiązku podatkowego, zdaniem Wnioskodawcy momentem wykonania usługi jest moment zakończenia okresu, przez który użytkownik uprawniony jest do korzystania z zasobów Spółki w ramach usługi hostingu. Świadczenie usług przez Wnioskodawcę trwa w takim przypadku przez cały okres umowy, a Spółka ma świadomość tego, że określony podmiot będzie, przez umówiony okres, korzystał z jej zasobów. Świadczenie Wnioskodawcy nie kończy się na udzieleniu użytkownikowi dostępu do usług, lecz polega także na zapewnieniu dostępu do serwerów Wnioskodawcy przez cały okres obowiązywania umowy.

W rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy VAT, za moment wykonania usługi należy przyjąć sytuację, w której wykonane zostały wszystkie świadczenia, do których usługodawca był zobowiązany w ramach określonego stosunku prawnego.

Natomiast w sytuacji, gdy przed tak rozumianym dniem wykonania usługi, Wnioskodawca otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy należało będzie rozpoznać w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie we wcześniej wspomnianej interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS gdzie organ stwierdza, że „za moment wykonania usługi hostingu wraz z usługami utrzymania, należy uznać dzień zakończenia świadczenia przedmiotowych usług na rzecz klienta rozumianych jako dzień zakończenia okresu przez który użytkownik był uprawniony do korzystania z zasobów Spółki udostępnionych w ramach usługi hostingu. Niemniej jednak, jak wynika z opisu sprawy wynagrodzenie za świadczenie ww. usługi kompleksowej, zgodnie z zawarta umową, może być płatne jednorazowo przed upływem okresu obowiązywania umowy […] w tej sytuacji obowiązek podatkowy dla usługi hostingu wraz z jednoczesnym świadczeniem usług utrzymania, powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, tj. z chwilą dokonania całości lub części zapłaty raty wynagrodzenia przed dniem wykonania przedmiotowych usług hostingu”.

W przypadku usług, które nie stanowią hostingu, zdaniem Spółki nadal stanowią one usługi elektroniczne. W wyniku tego obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług powstanie, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT, z chwilą wykonania usługi rozumianą jako ostatni dzień okresu, na jaki zawarto umowę (ostatnim dniem świadczenia usług), a jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2:

Zdaniem Spółki, w przypadku rozliczania jednorazowo opisanych w stanie faktycznym usług hostingu bez jednoczesnego świadczenia usług wsparcia/utrzymania, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tychże usług powstanie z dniem wykonania usługi, rozumianym jako ostatni dzień okresu, na jaki zawarto umowę (ostatnim dniem świadczenia usług), a jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Analogicznie do argumentacji przedstawionej w stanowisku dotyczącym pytania nr 1, zdaniem Wnioskodawcy usługi hostingu świadczone bez jednoczesnego dostępu do usług wsparcia/ utrzymania należą do usług elektronicznych, które zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy VAT należy rozumieć jako usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego rady UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ww. Rozporządzenia, do usług świadczonych drogą elektroniczną należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie ze względu na ich charakter jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. W szczególności obejmują one m.in. hosting witryn internetowych. Tym samym, należy stosować tu zasady ogólne.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Natomiast jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty to obowiązek podatkowy powstaje w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy VAT.

Natomiast w kontekście momentu powstania obowiązku podatkowego, zdaniem Wnioskodawcy momentem wykonania usługi jest moment zakończenia okresu, przez który użytkownik uprawniony jest do korzystania z zasobów Spółki w ramach usługi hostingu. Świadczenie usług przez Wnioskodawcę trwa w takim przypadku przez cały okres umowy, a Spółka ma świadomość tego, że określony podmiot będzie, przez umówiony okres, korzystał z jej zasobów. Świadczenie Wnioskodawcy nie kończy się na udzieleniu użytkownikowi dostępu do usług, lecz polega także na zapewnieniu dostępu do serwerów Wnioskodawcy przez cały okres obowiązywania umowy.

W rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy VAT, za moment wykonania usługi należy przyjąć sytuację, w której wykonane zostały wszystkie świadczenia, do których usługodawca był zobowiązany w ramach określonego stosunku prawnego.

Natomiast w sytuacji, gdy przed tak rozumianym dniem wykonania usługi, Wnioskodawca otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy należało będzie rozpoznać w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 3:

Zdaniem Spółki w sytuacji, gdy umowa na świadczenie usług hostingu z jednoczesnym dostępem do usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu jest zawarta na czas oznaczony, ale płatność regulowana jest co miesiąc to w ocenie Spółki występują okresy rozliczeniowe. Tym samym obowiązek podatkowy z tytułu tejże usługi oraz usług utrzymania powstanie z upływem okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy o VAT (chyba że usługa jest świadczona przez okres dłuższy niż rok, a w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed wykonaniem usługi w rozumieniu art. 19a ust. 3 ustawy o VAT otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 tej ustawy.

Jak stanowi art. 19a ust. 3 ustawy VAT, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Jednocześnie usługi hostingu, które są rozliczanie w okresach rozliczeniowych i świadczone wraz z usługami wsparcia/utrzymania, zdaniem Wnioskodawcy powinny być traktowane jako świadczenie kompleksowe, gdzie usługa hostingu jest świadczeniem zasadniczym, a usługi wsparcia/utrzymania stanowią jedynie usługi pomocnicze.

W związku z powyższym, dla świadczenia składającego się z usługi hostingu i usług wsparcia/utrzymania, moment powstania obowiązku podatkowego powinien zostać określony łącznie, w momencie w którym obowiązek ten powstaje z tytułu świadczenia usług hostingu. Zdaniem Spółki określone w art. 19a ust. 3 ustawy VAT unormowanie w zakresie ustalenia momentu wykonania usługi, odnosi się do usług, które wykonywane są w sposób ciągły przez pewien czas natomiast rozliczenie należności za nie następuje w ramach okresu.

Przepisy regulujące podatek od towarów i usług nie definiują pojęcia „sprzedaży o charakterze ciągłym”. Wykładnia językowa pojęcia „sprzedaż o charakterze ciągłym” sprowadza się do ustalenia znaczenia przymiotnika „ciągły”. W słowniku języka polskiego pod. Red. J. Szymczaka (PWN, Warszawa 1989) słowo to zdefiniowane zostało jako „dziejący się, odbywający nieustannie, trwający stale, nieustannie; bezustanny, ustawiczny stale się powtarzający, stały” oraz „ciągnący się nieprzerwanie w przestrzeni, nie mający luk, odstępów”. W rozumieniu Spółki, za sprzedaż o charakterze ciągłym należy uznać każdą usługę odbywającą się bezustannie, stale, bez przerwy. Biorąc pod uwagę powyższe, usługi hostingu z jednoczesnym dostępem do usług wsparcia/utrzymania świadczone przez Spółkę i rozliczane w okresach rozliczeniowych, będą stanowiły usługi o charakterze ciągłym.

Zatem, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy VAT, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług powstanie z upływem okresu rozliczeniowego (chyba że usługa jest świadczona przez okres dłuższy niż rok, a w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed wykonaniem usługi w rozumieniu art. 19a ust. 3 ustawy o VAT otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 tej ustawy.

Powyższe również znajduje potwierdzenie w przywołanej interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS, zgodnie z którym „w kwestii ustalenia obowiązku podatkowego dla usług hostingu wraz z jednoczesnym świadczeniem usług utrzymania, rozliczanych okresowo (np. Miesięcznie, kwartalnie, rocznie), obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy. W tym przypadku za moment wykonania usługi hostingu należy uznać, ostatni dzień każdego okresu rozliczeniowego, do którego odnosi się płatność wpłacana na rzecz Spółki. Przy czym usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi – w przedmiotowym przypadku dzień zakończenia okresu przez który użytkownik był uprawniony do korzystania z zasobów Spółki”.

Analogicznie usługi, które nie stanowią hostingu, które Wnioskodawca nadal uważa za usługi elektroniczne, są rozliczane w okresach rozliczeniowych, zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług powstanie, zgodnie z art. 19a ust. 3, z upływem okresu rozliczeniowego (chyba że usługa jest świadczona przez okres dłuższy niż rok, a w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed wykonaniem usługi w rozumieniu art. 19a ust. 3 ustawy o VAT otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 tej ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 4:

Zdaniem Spółki, w sytuacji, gdy umowa na świadczenie usług hostingu bez jednoczesnego dostępu do usług wsparcia/utrzymania jest zawarta na czas oznaczony, ale płatność regulowana jest co miesiąc to w ocenie Spółki występują okresy rozliczeniowe. W związku z powyższym, analogicznie do argumentacji przedstawionej w stanowisku dotyczącym pytania nr 3, obowiązek podatkowy z tytułu tejże usługi powstanie z upływem okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy o VAT (chyba że usługa jest świadczona przez okres dłuższy niż rok, a w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed wykonaniem usługi w rozumieniu art. 19a ust. 3 ustawy o VAT otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi hostingu bez jednoczesnego dostępu do usług wsparcia/utrzymania świadczone przez Spółkę i rozliczane w okresach rozliczeniowych, będą stanowiły usługi o charakterze ciągłym. Zatem, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy VAT, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług powstanie z upływem okresu rozliczeniowego (chyba że usługa jest świadczona przez okres dłuższy niż rok, a w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed wykonaniem usługi w rozumieniu art. 19a ust. 3 ustawy o VAT otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 tej ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Państwa główna działalność opiera się na świadczeniu usług hostingu, czyli usług polegających na udostępnieniu do korzystania zasobów serwerowych, w celu zapisu i przetwarzania danych w formacie cyfrowym, z wykorzystaniem niezbędnej infrastruktury technicznej. W niektórych wariantach, wraz z usługami hostingu, zapewniają Państwo użytkownikom usługi wsparcia/utrzymania. Za świadczenie usług wsparcia/utrzymania, nie naliczają Państwo dodatkowej opłaty, gdyż użytkownik otrzymuje do nich dostęp w cenie usług hostingu, z wyjątkiem VPS oraz serwera dedykowanego, w przypadku których przewidziane są różne warianty świadczenia usług. W Państwa ofercie znajdują się:

1.Hosting współdzielony.

2.Hosting na serwerze dedykowanym. Dla serwerów dedykowanych usługi wsparcia nie są wliczone w cenę, klient może zdecydować się na jeden z dwóch wariantów:

·serwer dedykowany (...) – nie zawiera dodatkowo płatnych usług zarządzania i wsparcia

·serwer dedykowany (...) – zawiera dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia

3.Hosting VPS (Virtual Private Server). Dla serwerów VPS usługi wsparcia nie są wliczone w cenę, klient może zdecydować się na jeden z dwóch wariantów:

·usługa serwer VPS (...) – nie zawiera dodatkowo płatnych usług zarządzania i wsparcia

·usługa server VPS (...) – zawierająca dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia

4.Kolokacja serwerów – klient wynajmuje miejsce w profesjonalnym centrum danych, gdzie ma prawo umieścić swój własny fizyczny serwer, który jest podłączony do infrastruktury technicznej dostawcy. Oznacza to, że dostawca kolokacji zapewnia zasilanie, łączność internetową, chłodzenie, a także fizyczne zabezpieczenia i monitoring, ale sam serwer jest własnością klienta. Kolokacja daje klientowi pełną kontrolę nad konfiguracją i zarządzaniem serwerem, ponieważ jest jego własnością. Może go dostosować do swoich potrzeb pod względem sprzętowym i oprogramowania. Kolokacja daje większe możliwości dostosowania sprzętu niż hosting VPS lub współdzielony, gdzie zasoby są współdzielone i mogą mieć ograniczenia sprzętowe.

5.C.S.. W przypadku tej usługi nie udostępniają Państwo oprogramowania, nie świadczą również żadnych usług dodatkowych.

6.Aplikacje SAAS (Software as a Service). SAAS to model dostarczania oprogramowania przez Internet. Klient uzyskuje dostęp do oprogramowania poprzez przeglądarkę internetową lub specjalną aplikację. W modelu SAAS dostawca oprogramowania zajmuje się jego hostowaniem, zarządzaniem serwerami, zabezpieczeniami i aktualizacjami. Klient jako użytkownik, loguje się do aplikacji przez Internet i korzysta z jej funkcji, ale nie ma kontroli nad jej konfiguracją. SAAS to gotowa aplikacja udostępniana przez dostawcę. Spółka w swojej ofercie posiada następujące aplikacje SAAS:

a)U. N. – kreator stron internetowych działający przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Sama usługa dotyczy udostępnienia kreatora stron, który wykorzystuje hosting Spółki. Hosting ten stanowi dla Spółki koszt wytworzenia usługi i sam w sobie nie jest produktem czy też odrębnym rodzajem usług. Nie jest przez to osobno fakturowany i nie jest dla klienta dodatkową korzyścią. Hosting jest składową tej usługi, przy czym nie stanowi podstawowego produktu.

b)S. S. – kreator sklepów internetowych bez udziału sztucznej inteligencji. Sama usługa dotyczy udostępnienia kreatora sklepów, który wykorzystuje hosting Spółki. Hosting ten stanowi dla Spółki koszt wytworzenia usługi i sam w sobie nie jest produktem czy też odrębnym rodzajem usług. Nie jest przez to osobno fakturowany i nie jest dla klienta dodatkową korzyścią. Hosting jest składową tej usługi, przy czym nie stanowi podstawowego produktu.

W Państwa mniemaniu usługi „S. S.” oraz „U. N.” nie stanowią usług hostingu. Umowa na świadczenie usług pomiędzy Państwem a klientem może zostać zawarta wyłącznie na czas oznaczony, wskazany w treści zamówienia lub regulaminu szczególnego danej usługi, równy okresowi rozliczeniowemu dla danej usługi, chyba że regulamin szczególny lub indywidualne ustalone pomiędzy Państwem a klientem niebędącym konsumentem postanowienia umowy przewidywać będą zawarcie umowy na inny okres lub na czas nieoznaczony. Na koniec okresu, wysyłają Państwo kontrahentowi zawiadomienie o zbliżającym się upływie czasu trwania umowy, na co najmniej (...) dni przed jego upływem. Gdy dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, wysyłają Państwo przedmiotowe zawiadomienie w możliwie niezwłocznym terminie. Do zawiadomienia załączą Państwo informację o możliwości zawarcia umowy na kolejny czas oznaczony. Umowa ta, zostaje zawarta w drodze przyjęcia przez kontrahenta Państwa oferty, poprzez uiszczenie należności w sposób określony w ofercie. W przypadku braku przyjęcia oferty przez klienta do upływu bieżącego terminu obowiązywania umowy, umowa wygasa wraz z upływem okresu na jaki została zawarta.

Opłaty od klientów należne są z góry. Są one płatne w terminie wskazanym na proformie lub fakturze nie krótszym jednak niż (...) dni od ich wystawienia, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z Państwa oferty, jeżeli krótszy termin jest konsekwencją specyfiki danej usługi. Płatności za świadczone przez Państwa usługi mogą być regulowane jednorazowo z góry, lub przy wykorzystaniu okresów rozliczeniowych, przy czym minimalny czas trwania umowy o świadczenie usługi wynosi jeden miesiąc, chyba że z zawartej umowy lub specyfikacji usługi wynika inny okres. Możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której umowa pomiędzy Państwem, a klientem zostaje zawarta na czas oznaczony (np. rok), a płatność na podstawie faktury zostaje uregulowana co miesiąc.

Usługi aplikacji SAAS stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy.

Nabywając usługi aplikacji SAAS, klienci mają nieograniczony dostęp do usług przez cały okres obowiązywania subskrypcji. Świadczenie usługi nie jest ograniczone do momentu stworzenia dedykowanej strony internetowej lub sklepu internetowego. Stworzona – dedykowana strona internetowa klienta/sklep internetowy jest utrzymywana i dostępna w sieci internetowej przez czas obowiązywania opłaconej przez klienta subskrypcji. Klient w ramach jednej subskrypcji jest uprawniony do wygenerowania jednej strony internetowej/jednego sklepu internetowego, ale w okresie czasu, za który została opłacona subskrypcja, klient może na swojej stronie/w swoim sklepie internetowym dokonywać modyfikacji (np. zmieniać zdjęcia, korygować tekst, dodawać nowe produkty itd.).

Umożliwiają Państwo klientom dwa sposoby nabycia oferowanych przez Państwa usług hostingu współdzielonego, hostingu na serwerze dedykowanym, hostingu VPS, kolokacji:

a)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą Państwa strony internetowej. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Jednocześnie klient otrzymuje fakturę proformę z wskazaną ceną usługi oraz wyznaczonym terminem płatności. Zgodnie z obowiązującym regulaminem, opłacenie faktury proforma przez klienta równoznaczne jest z zawarciem umowy z Państwem. Po dokonanej wpłacie, klient otrzymuje fakturę VAT. W przypadku braku wpłaty w wyznaczonym na fakturze proforma terminie, dezaktywują Państwo usługę i nie dochodzi do zawarcia umowy.

b)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą Państwa strony internetowej. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Klient, który odmawia dokonania płatności na podstawie faktury proforma ma możliwość kontaktu z Państwem i wystąpienie o wystawienie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku przed wystawieniem faktury VAT zawierają Państwo umowę z klientem. Wystawiają Państwo fakturę VAT z odroczonym terminem płatności. W razie braku płatności w wyznaczonym na fakturze terminie, dezaktywują Państwo usługę.

Klienci nabywając usługi typu SAAS, uzyskują dostęp do oferowanych usług po dokonaniu płatności za wyżej wymienione. Klient z poziomu Państwa strony internetowej wybiera okres na jaki zostaje wykupiona usługa spośród dostępnych wariantów (miesiąc, rok) oraz akceptuje warunki współpracy (regulamin) – co jest jednoznaczne z zawarciem umowy. W kolejnym kroku inicjuje płatność za usługę. Usługa ta zostaje aktywowana dopiero po zrealizowani płatności.

Umożliwiają Państwo swoim klientom dwa sposoby nabycia usługi C.S.:

a)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą Państwa strony internetowej. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Jednocześnie klient otrzymuje fakturę proformę z wskazaną ceną usługi oraz wyznaczonym terminem płatności. Zgodnie z obowiązującym regulaminem, opłacenie faktury proforma przez klienta równoznaczne jest z zawarciem umowy z Państwem. Po dokonanej wpłacie, klient otrzymuje fakturę VAT. W przypadku braku wpłaty w wyznaczonym na fakturze proforma terminie, dezaktywują Państwo usługę i nie dochodzi do zawarcia umowy.

b)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą Państwa strony internetowej. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Klient, który odmawia dokonania płatności na podstawie faktury proforma ma możliwość kontaktu z Państwem i wystąpienie o wystawienie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku przed wystawieniem faktury VAT zawierają Państwo umowę z klientem. Wystawiają Państwo fakturę VAT z odroczonym terminem płatności. W razie braku płatności w wyznaczonym na fakturze terminie, dezaktywują Państwo usługę.

Umowy z klientami dotyczące usług Hostingu Współdzielonego, Hostingu na Serwerze Dedykowanym, Hostingu VPS, Kolokacji, Usług SAAS, C.S. nie określają terminów płatności za świadczenie tych usług.

Umowy z klientami określają moment wystawienia faktury jako zgodny z przepisami obowiązującego prawa. Niniejszy zapis odnosi się do postanowień wynikających z art. 106i ustawy.

Umowy z klientami dotyczące usług Hostingu Współdzielonego, Hostingu na Serwerze Dedykowanym, Hostingu VPS, Kolokacji, Usług SAAS, C.S. nie określają jaki moment uznaje się za wykonanie tych usług.

W przypadku usług Kolokacji serwerów, usług C.S. oraz usług SAAS nie są świadczone żadne dodatkowo płatne usługi wsparcia i zarządzania.

Dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia stanowią usługi pomocnicze do tychże wymienionych we wniosku. Stanowią one bowiem jedynie uzupełnienie usługi podstawowej i są one świadczone jedynie w określonych przypadkach na wniosek klienta. Usługi te mają charakter wspierający usługę podstawową i jako takie nie wpływają na charakter usługi podstawowej.

Dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia są to usługi opcjonalne które klient może nabyć, ale nie jest do tego w żaden sposób zobowiązany. Usługi wymienione we wniosku świadczone w podstawowym zakresie uważa się w pełni za wykonane bez względu na fakt, czy klient nabędzie dodatkowo płatne usługi wsparcia i zarządzania, czy też nie. Dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia świadczone są wyłącznie dla usług VPS oraz serwera dedykowanego, przy czym nie mogą być one świadczone odrębnie od tych usług. Przy czym ze specyfiki powyżej wymienionych usług dodatkowych wynika, że są one nierozerwalnie związane ze świadczeniem usługi podstawowej (hosting). Nie świadczą Państwo usług z powyższego katalogu na rzecz osób/podmiotów wykupujących usługi hostingowe u innych a niżeli Państwo usługodawców. Mając na uwadze powyższe, bez zakupu przez klienta usługi podstawowej nie zaistniałaby możliwość wyświadczenia przez Państwa żadnej z oferowanych dodatkowo płatnych usług.

Nabywając od Państwa dodatkowo płatne usługi zarządzania i wsparcia, klient ma możliwość przeniesienia na Państwa obowiązków związanych z zapewnieniem bezawaryjnego i wydajnego działania hostingu. Klienci rezygnujący z zakupu usług dodatkowo płatnych muszą we własnym zakresie zapewnić sobie wsparcie w tym zakresie – poprzez nawiązanie współpracy z innym usługodawcą lub zatrudnienie posiadającego odpowiednie kompetencje pracownika.

Klienci nie mają swobodnego dostępu do swoich serwerów umieszczonych w Centrum Danych w ramach usługi kolokacji serwerów.

Powierzchnia Centrum Danych jest współdzielona z innymi klientami.

Serwery klientów są elementami ruchomymi i nie stanowią integralnej części nieruchomości.

Serwery klientów są elementem ruchomym – po zakończeniu współpracy są odbierane przez klientów ponieważ stanowią ich własność.

Serwer nie jest w żaden sposób trwale przytwierdzony do budynku ani żadnego jego elementu – stanowi element ruchomy.

Serwer nie jest trwale przytwierdzony do budynku Centrum Danych za pomocą jakichkolwiek elementów.

Serwer nie jest trwale przytwierdzony do budynku Centrum Danych za pomocą jakichkolwiek elementów, zatem jego demontaż lub przeniesienie nie spowoduje uszkodzenia ani zmiany stanu fizycznego budynku.

Istotą świadczenia przez Państwa usługi kolokacji jest przechowywanie i obsługa serwerów. Samo miejsce przechowywania serwerów nie jest istotne z punktu widzenia świadczonych usług.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania jednorazowo usług hostingu wraz z usługami wsparcia/ utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania jednorazowo usług hostingu bez usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy w pierwszej kolejności ustalić, czy usługi hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania stanowią świadczenie kompleksowe.

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za czynność zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako czynności pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do czynności zasadniczej.

Aby móc wskazać, że dane świadczenie jest świadczeniem złożonym (kompleksowym), powinno składać się ono z różnych czynności, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na świadczenie kompleksowe składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncza czynność traktowana jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia czynności pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez czynności pomocniczej.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia, świadczenie nie powinno być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będzie jedno świadczenie kompleksowe, obejmujące kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład wykonywanego świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.

Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwany dalej TSUE) w wyroku z 25 lutego 1999 r., nr C-349/96, Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs and Excise, ECLI:EU:C:1999:93, stwierdzając, że: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Odnosząc się do zagadnienia będącego przedmiotem wniosku, wskazać również należy, że:

·w wyroku z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, ECLI:EU:C:2005:649, TSUE wskazał, że po pierwsze z art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy wynika, że każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania podatku VAT. W ocenie TSUE, aby określić, czy mamy do czynienia z jednym świadczeniem, należy przede wszystkim poszukać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem ustalenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie (pkt 20 wyroku). Podobnie jest w przypadku, jeśli dwa (lub więcej) świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie jedno tylko nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (pkt 22 wyroku);

·w wyroku z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11, Field Fisher Waterhouse LLP przeciwko Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, ECLI:EU:C:2012:597, TSUE wskazał, że aby móc uznać, że ogół świadczeń zapewnianych przez wynajmującego najemcy stanowi jedno świadczenie, należy zbadać czy wykonywane świadczenia stanowią jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, czy też obejmują one świadczenie główne, względem którego pozostałe świadczenia mają charakter dodatkowy (pkt 22 wyroku).

Charakter danego świadczenia należy oceniać biorąc pod uwagę punkt widzenia nabywcy oraz cechy charakterystyczne tego świadczenia (vide: wyrok TSUE z 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Ministero dell’Economia e delle Finanze przeciwko Part Service Srl, ECLI:EU:C:2008:108, pkt 51-53; z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro v Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, ECLI:EU:C:2009:365, pkt 17-19 oraz z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, ECLI:EU:C:2009:722, pkt 36-38).

Warto zwrócić również uwagę na opinię rzecznik generalnej Juliane Kokott z 22 października 2020 r. do sprawy C-581/19 Frenetikexito – Unipessoal Lda przeciwko Autoridade Tributária e Aduaneira, ECLI:EU:C:2020:855, gdzie wskazano, że „W przypadku jednego świadczenia złożonego kilka elementów świadczenia tworzy świadczenie sui generis. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału takie świadczenie występuje w sytuacji, w której dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno, niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. Trybunał ustala, czy ma to miejsce, określając elementy charakterystyczne, a tym samym istotę danej transakcji, z punktu widzenia przeciętnego konsumenta (22)”.

Rzecznik Generalna Juliane Kokott w ww. opinii wskazała również, że: „Wskazówką świadczącą o istnieniu jednego świadczenia złożonego jest też jednolity cel gospodarczy transakcji (26). Jeżeli przeciętnemu świadczeniobiorcy zależy właśnie na połączeniu kilku świadczeń, przemawia to za istnieniem jednego świadczenia złożonego. W świetle orzecznictwa Trybunału jedno świadczenie złożone występuje wtedy, kiedy wszystkie elementy świadczenia są niezbędne dla osiągnięcia jego celu (27)”.

W konsekwencji powyższego, w przypadku świadczeń o charakterze złożonym o sposobie opodatkowania, decyduje to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Świadczenie o charakterze złożonym podlega opodatkowaniu według jednolitych zasad właściwych dla świadczenia głównego.

Warto w tym miejscu zacytować wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 czerwca 2008 r., sygn. akt I FSK 1788/07, w którym sąd uznał, że przy ustalaniu charakteru usługi dla celów podatku od towarów i usług należy uwzględniać podstawowy cel wynikający z porozumień gospodarczych, a nie wyodrębniać poszczególne czynności służące realizacji tego celu na potrzeby podatkowe w sposób oderwany od ich sensu gospodarczego.

Z uwagi na brak stosownych definicji i uregulowań ustawowych, badanie występowania świadczenia kompleksowego następuje wyłącznie w świetle tez wynikających z orzecznictwa TSUE oraz krajowych sadów administracyjnych.

W Państwa sprawie, w przypadku usług hostingu świadczonych wraz z usługami wsparcia/utrzymania mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym (kompleksowym).

Jak bowiem wynika z treści uzupełnienia wniosku, usługi zarządzania i wsparcia stanowią usługi pomocnicze do usług wymienionych we wniosku, gdyż są one jedynie uzupełnieniem usługi podstawowej i są świadczone jedynie w określonych przypadkach na wniosek klienta. Usługi te mają charakter wspierający usługę podstawową. Usługi zarządzania i wsparcia nie mogą być świadczone odrębnie od usług podstawowych. Ze specyfiki powyżej wymienionych usług dodatkowych wynika, że są one nierozerwalnie związane ze świadczeniem usługi podstawowej. Bez zakupu przez klienta usługi podstawowej nie zaistniałaby możliwość wyświadczenia przez Państwa żadnej z oferowanych usług dodatkowych.

Należy zatem uznać, że mamy do czynienia z sytuacją, że dodatkowe usługi wsparcia/utrzymania stanowią w istocie usługi pomocnicze do świadczonej przez Państwa usługi podstawowej i jako takie stanowią część usługi hostingu.

Zatem w opisanej sytuacji, moment powstania obowiązku podatkowego dla usług hostingu oraz usług wsparcia/utrzymania, należy określić łącznie.

Na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

W myśl art. 19a ust. 2 ustawy:

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Dla celów rozpoznania obowiązku podatkowego z chwilą wykonania usługi oraz otrzymania przed datą zapłaty (zastosowanie zasad ogólnych) ustawa określa „umowne” zasady uznania danej usługi za wykonaną.

Przepis art. 19a ust. 3 ustawy, stanowi, że:

Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Moment powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Należy jednak wskazać, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter. Z kolei o charakterze i o dacie wykonania usługi decydują strony umowy cywilnoprawnej, chyba że moment ten jest określony przez obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.

Zgodnie z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z powyższej zasady wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.

W art. 19a ust. 3 ustawy ustawodawca wprowadził unormowanie w zakresie ustalenia momentu wykonania usługi w odniesieniu do „usługi, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń”, czyli takiej usługi, która jest wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach okresu.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 19a ust. 3 ustawy jest konsekwencją skorzystania przez ustawodawcę krajowego z możliwości jaką daje art. 64 ust. 2 akapit trzeci Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym Państwa członkowskie mogą postanowić, że w niektórych przypadkach, innych niż określone w akapicie pierwszym i drugim, dostawy towarów lub świadczenie usług dokonywane w sposób ciągły przez pewien okres, uważa się za dokonane z upływem okresów nie dłuższych niż jeden rok.

Przepisy regulujące podatek od towarów i usług nie definiują pojęcia „sprzedaży o charakterze ciągłym”. Wykładnia językowa pojęcia „sprzedaż o charakterze ciągłym” sprowadza się do ustalenia znaczenia przymiotnika „ciągły”. W Słowniku Języka Polskiego pod. red. J. Szymczaka (PWN, Warszawa 1989) słowo to zdefiniowane zostało jako „dziejący się, odbywający nieustannie, trwający stale, nieustannie; bezustanny, ustawiczny stale się powtarzający, stały” oraz „ciągnący się nieprzerwanie w przestrzeni, nie mający luk, odstępów”.

Z powyższego wynika, że za sprzedaż o charakterze ciągłym należy uznać każdą usługę odbywającą się bezustannie, stale, bez przerwy. Pojęcie ciągłości rozumiane zgodnie z zasadami prawa cywilnego, należy odnieść do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie takie wytwarza stosunek prawny oznaczony terminem lub nim nieoznaczony. Charakter tego zobowiązania jest trwały i mogą z niego wypłynąć obowiązki ciągłe lub okresowe.

Jakkolwiek powtarzalność dostaw dla których ustalono okresy rozliczeniowe nie może przesądzać o ich automatycznej kwalifikacji jako dostaw o charakterze ciągłym, niemniej jednak podstawą do prawidłowego stosowania art. 19a ust. 4 w zw. z ust. 3 ustawy powinna być każdorazowo ocena na tle konkretnego stanu faktycznego, przy czym zasadnicze znaczenie będzie miała ocena stosunku zobowiązaniowego. W tym miejscu należy wskazać, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 kwietnia 2017 r., sygn. akt I FSK 1104/15 odniósł się do tego pojęcia następująco: „(...) kwestia ta musi być oceniania każdorazowo na tle konkretnego stanu fatycznego. Zasadnicze znaczenie będzie tu miała ocena stosunku zobowiązaniowego łączącego strony, jako że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają jedynie te czynności (dostawy, usługi) które wynikają ze stosunku zobowiązaniowego. Jego analiza jest zatem konieczna dla ustalenia, czy dostawca realizuje jedną dostawę w sposób ciągły, w drodze wykonania świadczeń częściowych, czy kilka odrębnych dostaw”.

Jak wynika z wniosku, umowa na świadczenie usług pomiędzy Państwem a klientem może zostać zawarta wyłącznie na czas oznaczony, wskazany w treści zamówienia lub regulaminu szczególnego danej usługi, równy okresowi rozliczeniowemu dla danej usługi, chyba że regulamin szczególny lub indywidualne ustalone pomiędzy Państwem a klientem postanowienia umowy przewidywać będą zawarcie umowy na inny okres lub na czas nieoznaczony.

Klienci mają do wyboru dwa sposoby nabycia oferowanych przez Państwa usług hostingu:

a)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą strony internetowej. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Klient otrzymuje fakturę proformę z wskazaną ceną usługi oraz wyznaczonym terminem płatności. Opłacenie faktury proforma równoznaczne jest z zawarciem umowy. Po dokonanej wpłacie, klient otrzymuje fakturę VAT. W przypadku braku wpłaty w wyznaczonym na fakturze proforma terminie, dezaktywują Państwo usługę i nie dochodzi do zawarcia umowy.

b)Klient składa zamówienie na wybraną usługę za pomocą strony internetowej. W momencie złożenia zamówienia usługa zostaje uruchomiona. Klient, który odmawia dokonania płatności na podstawie faktury proforma ma możliwość wystąpienia o wystawienie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. W takim przypadku przed wystawieniem faktury VAT zawierają Państwo umowę z klientem. Wystawiają Państwo fakturę VAT z odroczonym terminem płatności. W razie braku płatności w wyznaczonym na fakturze terminie, dezaktywują Państwo usługę.

Z kolei nabywając usługi typu SAAS, klienci uzyskują dostęp do oferowanych usług po dokonaniu płatności. Klient z poziomu strony internetowej wybiera okres na jaki zostaje wykupiona usługa spośród dostępnych wariantów (miesiąc, rok) oraz akceptuje warunki współpracy (regulamin) – co jest jednoznaczne z zawarciem umowy. W kolejnym kroku inicjuje płatność za usługę. Usługa ta zostaje aktywowana dopiero po zrealizowaniu płatności.

Umowy z klientami nie określają jaki moment uznaje się za wykonanie tych usług. Umowy z klientami dotyczące nie określają terminów płatności za świadczenie tych usług. Umowy z klientami określają moment wystawienia faktury jako zgodny z art. 106i ustawy.

Opłaty są wnoszone w terminie wskazanym na proformie lub fakturze nie krótszym jednak niż (...) dni od ich wystawienia, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z Państwa oferty, jeżeli krótszy termin jest konsekwencją specyfiki danej usługi. Płatności za świadczone przez Państwa usługi mogą być regulowane jednorazowo z góry, lub przy wykorzystaniu okresów rozliczeniowych, przy czym minimalny czas trwania umowy o świadczenie usługi wynosi jeden miesiąc, chyba że z zawartej umowy lub specyfikacji usługi wynika inny okres. Możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której umowa pomiędzy Państwem, a klientem zostaje zawarta na czas oznaczony (np. rok), a płatność na podstawie faktury zostaje uregulowana co miesiąc.

Należy również zwrócić uwagę na charakter świadczonych przez Państwa usług kolokacji, z uwagi na brzmienie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit b ustawy, zgodnie z którym:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że istotą świadczenia przez Państwa usługi kolokacji jest przechowywanie i obsługa serwerów, a samo miejsce przechowywania serwerów nie jest istotne z punktu widzenia świadczonych usług. Opis wskazuje także, że usługi kolokacji nie są w żaden sposób związane z nieruchomością.

Zatem – skoro istotą usługi kolokacji nie jest najem miejsca w wyznaczonej nieruchomości, ale przechowywanie i obsługa serwerów – przepis szczególny z ww. artykułu nie znajdzie w tym przypadku zastosowania.

W przedmiotowej sytuacji za moment wykonania usług hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania lub bez nich, oraz usług, które nie stanowią hostingu, należy uznać dzień zakończenia świadczenia przedmiotowych usług na rzecz klienta rozumianych jako dzień zakończenia okresu przez który użytkownik był uprawniony do korzystania z ww. usług.

Niemniej jednak, jak wynika z opisu sprawy, wynagrodzenie za świadczenie usług hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania lub bez nich, oraz usług, które nie stanowią hostingu jest płatne przed upływem okresu obowiązywania umowy (co do zasady w terminie wskazanym na proformie lub fakturze nie krótszym jednak niż (...) dni od ich wystawienia). W tej sytuacji obowiązek podatkowy dla ww. usług powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, tj. z chwilą dokonania całości lub części zapłaty przed dniem wykonania przedmiotowych usług.

Natomiast w sytuacji, gdy wynagrodzenie za świadczenie ww. usług będzie płatne po zakończeniu świadczenia ww. usług, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą zakończenia okresu przez który klient był uprawniony do korzystania z usług hostingu i usług SAAS.

Podsumowując, stwierdzam, że:

·w przypadku rozliczania jednorazowo usług hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu tychże usług powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy z dniem wykonania usług, rozumianym jako ostatni dzień okresu, na jaki zawarto umowę (ostatnim dniem świadczenia usług), a jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy;

·w przypadku rozliczania jednorazowo usług hostingu bez usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu tychże usług powstanie zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy z dniem wykonania usług, rozumianym jako ostatni dzień okresu, na jaki zawarto umowę (ostatnim dniem świadczenia usług), a jeżeli przed tym dniem otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dalsze Państwa wątpliwości dotyczą kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania w okresach rozliczeniowych usług hostingu wraz z usługami wsparcia/ utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) oraz momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku rozliczania w okresach rozliczeniowych usług hostingu bez usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) (chyba że usługi są świadczone przez okres dłuższy niż rok, a w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń).

Z treści wniosku wynika, że płatności za świadczone przez Państwa usługi mogą być regulowane przy wykorzystaniu okresów rozliczeniowych, przy czym minimalny czas trwania umowy o świadczenie usługi wynosi jeden miesiąc, chyba że z zawartej umowy lub specyfikacji usługi wynika inny okres. Możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której umowa pomiędzy Państwem, a klientem zostaje zawarta na czas oznaczony (np. rok), a płatność na podstawie faktury zostaje uregulowana co miesiąc.

W kwestii ustalenia obowiązku podatkowego dla usług hostingu wraz z usługami wsparcia/ utrzymania lub bez nich, oraz usług, które nie stanowią hostingu rozliczanych w okresach rozliczeniowych (np. co miesiąc), obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy. W tym przypadku za moment wykonania ww. usług należy uznać ostatni dzień każdego okresu rozliczeniowego, do którego odnosi się płatność wpłacana na Państwa rzecz.

Przy czym usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi – w przedmiotowym przypadku dzień zakończenia okresu przez który użytkownik był uprawniony do korzystania z ww. usług.

Podsumowując, stwierdzam, że:

·w przypadku rozliczania w okresach rozliczeniowych usług hostingu wraz z usługami wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu tychże usług powstanie z upływem okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy (chyba że usługi są świadczone przez okres dłuższy niż rok, a w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed ostatnim dniem okresu rozliczeniowego otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy.

·w przypadku rozliczania w okresach rozliczeniowych usług hostingu bez usług wsparcia/utrzymania, oraz usług, które nie stanowią hostingu obowiązek podatkowy z tytułu tychże usług powstanie z upływem okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy (chyba że usługi są świadczone przez okres dłuższy niż rok, a w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń), a w przypadku, gdy przed ostatnim dniem okresu rozliczeniowego otrzymano całość lub część zapłaty, w dniu otrzymania takiej całości lub części zapłaty, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie oznaczonych we wniosku nr 3 i 4 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.