Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.90.2025.1.AG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania nieodpłatnego przekazania przez Spółkę na rzecz Gminy infrastruktury towarzyszącej – „ciągu dróg wewnętrznych”, wybudowaną w ramach zadania pn. (…) na gruntach stanowiących własność Gminy za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (…) sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej jako „Spółka) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (zwanego dalej „VAT”) zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej „Ustawą o VAT”).

Spółka zawarła z Gminą Miasto (…) (dalej jako „Gmina”) umowę nazwaną „umowę użyczenia”, na mocy której Użyczający - Gmina oddała spółce w użyczenie Nieruchomość położoną w (…), w rejonie (…), oznaczoną nr działek m.in.: 1, 2, 3, 4 oraz 5 o łącznej powierzchni 7,7943 ha, w obrębie (…), dla której Sąd Rejonowy w (…), VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgi wieczyste, pod nr (…). Nieruchomości stanowią wyłączną własność Gminy (…).

Spółce zostały użyczone ww. działki z przeznaczeniem na realizację zadania: (…), na podstawie decyzji nr (…), zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę. Aktualna umowa użyczenia m.in. działek nr 1, 2, 3 oraz 5 obrębu (...), zawarta została dnia 14 maja 2024 roku, na okres 11 lat od dnia podpisania umowy lub do czasu przekazania tej nieruchomości aktem notarialnym w aport. Poprzednie umowy, obejmowały okres od 22 stycznia 2021 roku do 25 kwietnia 2024 roku. Z kolei, działka nr 4 obrębu (…) została użyczona umową z dnia 15 kwietnia 2023 roku, na okres od 15 kwietnia 2023 roku do 25 kwietnia 2025 roku. Aktualnie natomiast, Spółka rozważa zawarcie z Gminą (…) umowy dzierżawy ww. gruntów na czas określony.

Wskazane powyżej tereny objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (…) - Uchwała Rady Miasta (…) nr (…) z dnia 24 października 2019 roku i oznaczone zostały na rysunku planu symbolami 2U - tereny zabudowy usługowej (działka nr 4), 1US/U - tereny sportu i rekreacji oraz usług oraz 1 US - tereny sportu i rekreacji.

W ramach realizacji ww. inwestycji, Spółka na gruntach stanowiących własność Gminy Miasta (…) poniosła nakłady inwestycyjne na realizację zadania: (…), w tym wybudowała na tym gruncie ciąg dróg wewnętrznych, tj.

(...)

łącznie określanych dalej jako: „ciąg dróg wewnętrznych”.

Spółka rozważa nieodpłatne przekazanie nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Spółkę na budowę infrastruktury towarzyszącej - „ciągu dróg wewnętrznych", jako nieodpłatnego świadczenia - na rzecz Gminy Miasta (…), właściciela gruntów, na których zrealizowana została wskazana powyżej inwestycja. Istotnym w sprawie jest, że Spółka będzie korzystała z infrastruktury towarzyszącej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - zrealizowanej inwestycji. Ciąg dróg wewnętrznych został zbudowany i zrealizowany ze środków Spółki i jest niezbędny do korzystania ze Stadionu w sposób prawidłowy - będzie bowiem wykorzystywany zarówno w ramach bieżącej działalności Spółki, jak i przez osoby zainteresowane, odwiedzające Stadion. Infrastruktura towarzysząca uatrakcyjnia zarządzany przez Spółkę stadion i okoliczne tereny. Co więcej, w czasie realizacji zadania pn. : (…), poniesione przez Spółkę nakłady inwestycyjne na „ciąg dróg wewnętrznych” ułatwiały również prowadzenie budowy na tej nieruchomości.

Pytanie

Czy nieodpłatne przekazanie przez Spółkę (…) sp. z o.o. na rzecz Gminy Miasta (…) nakładów poniesionych przez Spółkę na infrastrukturę towarzyszącą – „ciąg dróg wewnętrznych”, wybudowaną w ramach zadania pn. (…) na gruntach stanowiących własność Gminy Miasta (…) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę na infrastrukturę towarzyszącą – „ciąg dróg wewnętrznych”, wytworzoną w ramach zadania pn. (…) znajdującą się na gruntach stanowiących własność Gminy Miasta (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Treść powołanego powyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie stanowi, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Jednocześnie przepisy ustawy o VAT nie określają postaci wynagrodzenia.

Ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Powyższy przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każde nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Spółka podkreśla, że nie przysługiwało jej prawo jak właścicielowi do rozporządzania gruntem, na którym realizowała przedsięwzięcie. Zatem nieodpłatnego przekazania nakładów inwestycyjnych przez Spółkę, poniesionych w ramach realizacji zadania pn. (…), nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT. Czynność ta stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, ponieważ będzie to jedynie przeniesienie własności poniesionych nakładów na infrastrukturę towarzyszącą („ciąg dróg wewnętrznych”), wybudowaną na gruntach stanowiących własność Gminy Miasta (…).

Zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.). zwanej dalej k.c., użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

W kwestii poniesionych nakładów na rzeczy oddanej w używanie, zastosowanie znajdą przepisy dotyczące prowadzenia cudzych spraw bez zlecenia, tj. art. 713 k.c. stanowiący, iż: „Biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz, stosuje się odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia”. Mając na uwadze powyższe odesłanie, zasadnym jest zastosowanie treści art. 753 § 2 k.c., zgodnie z którym, „z czynności swych prowadzący cudzą sprawę powinien złożyć rachunek oraz wydać wszystko, co przy prowadzeniu sprawy uzyskał dla osoby, której sprawę prowadzi. Jeżeli działał zgodnie ze swoimi obowiązkami, może żądać zwrotu uzasadnionych wydatków i nakładów wraz z ustawowymi odsetkami oraz zwolnienia od zobowiązań, które zaciągnął przy prowadzeniu sprawy”. W przedmiotowej sprawie prowadzący cudzą sprawę - Spółka nie żąda zwrotu wydatków i poniesionych nakładów inwestycyjnych od właściciela nieruchomości - Gminy Miasta (…), na rzecz której realizował inwestycję.

Jak wynika z treści art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Nr 16, poz. 93 z późn. zm.; dalej jako „k.c.”), rzeczami są tylko przedmioty materialne. Zgodnie z art. 47 § 1 k.c., część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Przepis art. 47 § 2 k.c. stanowi, że częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych (art. 47 § 3 k.c.).

Przepis art. 48 k.c. stanowi, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Biorąc powyższe pod uwagę, przekazanie przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych na drogę dojazdową będącą własnością innego podmiotu (Gminy), stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.

Natomiast z uwagi na to, że przekazanie przedmiotowych nakładów nastąpiło nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W niniejszym stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miasta (…) nakładów poniesionych przez Spółkę na realizację zadania pn. (…), stanowi nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie spełnia, wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega każde nieodpłatne świadczenie usług na cele inne niż działalność gospodarcza. Natomiast w niniejszym stanie faktycznym nieodpłatne świadczenie usług jest związane z potrzebami działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.

Wnioskodawca zrealizował przedsięwzięcie w postaci budowy infrastruktury towarzyszącej będącej własnością Gminy zapewniając dojazd oraz dojście do miejsca prowadzenia działalności Spółki - Stadionu i w celu zabezpieczenia możliwości wykonywania przyszłych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług związanych z jego podstawową działalnością. Poniesione przez Spółkę nakłady na realizację zadania pn. (…) były niezbędne do umożliwienia prowadzenia budowy na nieruchomości Spółki, uatrakcyjnienia inwestycji Spółki poprzez zapewnienie dogodnego dojazdu do tej nieruchomości i zapewnienia jej prawidłowego funkcjonowania.

Biorąc pod uwagę powyższe, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów ustawy o VAT należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie jednej z przesłanek warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług oraz z uwagi na istnienie związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki - nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miasta (…) nakładów poniesionych przez Spółkę na infrastrukturę towarzyszącą („ciąg dróg wewnętrznych”) do jego nieruchomości, jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotnym w ocenie przedstawionego stanu faktycznego jest to, iż nieodpłatne przekazanie nakładów inwestycyjnych na „ciąg dróg wewnętrznych” ma charakter nieodpłatnego świadczenia usług do celów działalności gospodarczej podatnika - Spółki. Unormowanie przyjęte w przepisie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, stanowiącym, iż „za odpłatne świadczenie usług uznaje się również: nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika” stanowi wyjątek od zasady, iż opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług. Ustawodawca przyjął fikcję prawną uznając, że nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT stanowią odpłatne świadczenie usług.

W związku z powyższym, jak wynika ze stanu faktycznego, inwestycja polegająca na budowie ciągu dróg wewnętrznych była koniecznym elementem realizacji wzmiankowanego powyżej zadania, którego rezultatem będzie bieżące prowadzenie działalności gospodarczej spółki na inwestycji (zarządzanie wybudowanym stadionem, m.in., poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury towarzyszącej temu obiektowi, uatrakcyjnienie przyszłej inwestycji Spółki, a wcześniej zapewnienie infrastruktury na czas budowy). Poniesione nakłady inwestycyjne umożliwią zatem dojazd oraz dojście do miejsca prowadzenia działalności spółki - tym samym nie będzie miał zastosowania przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a co za tym idzie podatnik nie będzie obowiązany do naliczenia podatku VAT od nieodpłatnego świadczenia.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że umowa użyczenia na działki wskazane w opisie stanu faktycznego została zawarta przez Spółkę należącą do Gminy (…). Kolejne umowy użyczenia obejmowały okres od 22 stycznia 2021 roku i były zawierane na czas określony. Aktualna umowa została zawarta na okres 11 lat od dnia podpisania umowy, tj. od dnia 14 maja 2024 roku. W związku z umową użyczenia i realizowanym zadaniem pn. (…), w okresie obowiązywania tej umowy, Spółka poniosła nakłady inwestycyjne, mające na celu dostosowanie przekazanych gruntów do potrzeb działalności gospodarczej Spółki - zagospodarowania terenów pod prowadzenie Stadionu wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym „ciągiem dróg wewnętrznych”, wydatki z tym związane stanowiły dla Spółki inwestycje w obcym środku trwałym.

Dla zachowania należytego porządku niniejszego wniosku, podkreślić należy, iż w opisanej sytuacji, nakłady inwestycyjne poczynione przez Spółkę dokonane były w przedmiocie użyczenia, który stanowił własność Gminy Miasta (…), a nie Spółki - Wnioskodawcy. Zatem pozostawienie nakładów na użyczanym terenie (ciągu dróg wewnętrznych) nie stanowi zdaniem Spółki przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a tym samym dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem nie stanowiły one własności biorącego w używanie. Ponadto jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka poniosła nakłady mające na celu dostosowanie przekazanych na podstawie umowy użyczenia gruntów do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem czynność ta nie jest również nieodpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem wszystko, co wiąże się z użyczeniem gruntów wykorzystywanych w działalności gospodarczej Spółki, wiąże się z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki. W przedmiotowej sprawie nie jest zatem spełniony jeden z warunków wskazanych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Na powyższej podstawie Spółka wskazuje, iż nieodpłatne przekazanie Gminie poniesionych przez Spółkę nakładów nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, wskazane przez Spółkę stanowisko, że nieodpłatne pozostawienie nakładów poniesionych na inwestycje w obcym środku trwałym w związku z zawartą umową użyczenia i zrealizowanym zadaniem pn. (…) nie będzie stanowić dostawy towarów, ani też nieodpłatnego świadczenia usług, podlegającego opodatkowaniu na mocy art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, należy uznać za prawidłowe.

Za przedstawionym przez Wnioskodawcę stanowiskiem przemawia liczne piśmiennictwo. Jak wskazał w jednej z interpretacji indywidualnych Dyrektor KIS, odnosząc się do dyspozycji art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, powyższy przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT stanowi implementację art. 26 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się każdą z następujących czynności:

  • użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu,
  • nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

Z przywołanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlega nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (por. także m.in. w: A. Bartosiewicz, R. Kubacki „VAT Komentarz”, WK 2016). Zatem jeżeli nieodpłatnie wyświadczona usługa będzie związana z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. (vide: Pismo z dnia 1.09.2021 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4-1.4012.334.2021.2.DP, Rozliczanie VAT w związku z nieodpłatnym przeniesieniem nakładów na właściciela, http://sip.mf.gov.pl.).

Co więcej, w interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2016 roku, ILPP1/4512-1-182/16-2/HW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu potwierdził, że nakłady poczynione na nieruchomości, która nie stanowi własności użytkownika, przekazane następnie właścicielowi nieruchomości, nie stanowią przeniesienia prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel, a tym samym dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem nie stanowią one własności podmiotu przekazującego te nakłady. Czynność taka nie jest nieodpłatnym świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu VAT, o ile poniesione nakłady wiążą się z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, który stwierdził w interpretacji z dnia 31 marca 2016 r. nr IBPP1/4512-236/16/KJ, że: „pozostawienie przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych na inwestycję w obcym środku trwałym (nabyte od spółki kapitałowej nakłady na wybudowanie budynku) nie będzie stanowić przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Wnioskodawca posiada jedynie prawo do tych nakładów. Zatem pozostawienie tych nakładów wydzierżawiającemu nie stanowi dostawy towarów (...) pozostawienie (nieodpłatne) nakładów poniesionych na inwestycję w obcym środku trwałym (do których Wnioskodawca nabył prawa), związane jest z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż nie został spełniony warunek wskazany w tym przepisie”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wypowiedział się podobnie również w interpretacjach z 31 marca 2016 r. nr IBPP1/4512-988/15/KJ oraz z dnia 19 października 2015 r. nr IBPP1/4512-609/15/LSz. Podobne stanowisko zaprezentował także m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23 grudnia 2015 r. nr ILPP2/4512-1-719/15-4/JK.

W podobnej sprawie, analogiczne do przedstawionego w niniejszym wniosku stanowisko zajął Dyrektor KIS, który to w interpretacji indywidualnej z dnia 7 czerwca 2017 roku wskazał, iż: „Uwzględniając powyższe uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy wybudowanej drogi dojazdowej, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu - jak wskazano - świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług, polegające na nieodpłatnym przekazaniu wybudowanej drogi dojazdowej ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Jak wskazał Wnioskodawca brak drogi dojazdowej do nieruchomości utrudniał prowadzenie budowy na tej nieruchomości. Ponadto niedogodny dojazd do tej nieruchomości nie sprzyjał również atrakcyjności przyszłej inwestycji Wnioskodawcy.” (vide: Pismo z dnia 7.06.2017 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4.4012.190.2017.1.PR, Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania gminie wybudowanej drogi dojazdowej, http://sip.mf.gov.pl).

Uwzględniając całokształt przedstawionego stanu faktycznego, w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy Miasta (…) nakładów inwestycyjnych w postaci infrastruktury towarzyszącej, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Jak wynika bowiem z ww. normy prawnej, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu, świadczenie musi odbyć się bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

We wnioskowanej sprawie, nieodpłatne przekazanie infrastruktury towarzyszącej „ciągu dróg wewnętrznych” wybudowanych przez Spółkę ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, gdyż ciąg dróg wewnętrznych będzie służył uatrakcyjnieniu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, poprzez umożliwienie dojazdu oraz dojścia do stadionu, z kolei w czasie budowy umożliwiał również sprawne prowadzenie jej prac.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi musi zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

Art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.),

Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

W myśl art. 16 ust. 2 ustawy o drogach publicznych,

Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Zgodnie z art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.),

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przepis art. 48 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że,

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Analiza przedstawionego przez Państwa opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazania nakładów poniesionych na inwestycję towarzyszącą „ciągu dróg wewnętrznych” nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Po zakończeniu inwestycji towarzyszącej „ciągu dróg wewnętrznych” związane z nią nakłady inwestycyjne poniesione przez Państwa zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz Gminy. Przekazanie przez Państwa infrastruktury nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Zatem, czynność ta stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na własność Gminy nakładów związanych z realizacją inwestycji towarzyszącej - „ciągu dróg wewnętrznych”, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu – jak wskazano – świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z inwestycją towarzyszącą - „ciągu dróg wewnętrznych” będzie miało związek z prowadzoną działalnością gospodarczą Państwa. Jak Państwo wskazali, inwestycja towarzysząca - „ciąg dróg wewnętrznych” jest niezbędna do korzystania ze Stadionu w ramach Państwa bieżącej działalności gospodarczej. Infrastruktura towarzysząca uatrakcyjnia zarządzany przez Państwa stadion i okoliczne tereny.

Podsumowując, nieodpłatne przekazanie przez Państwa na rzecz Gminy infrastruktury towarzyszącej - „ciągu dróg wewnętrznych”, wybudowanej w ramach zadania pn. (…) na gruntach stanowiących własność Gminy, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Zatem powołane interpretacje indywidualne nie mogą mieć wpływu na ocenę prawną rozpatrzonej sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.