Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.48.2025.1.MW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pani wniosek z 23 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy, w związku z usługami pisania dokumentów aplikacyjnych, wpłynął 28 stycznia 2025 r.

Na wstępnie informuję, że w zakresie Pani pytania dotyczącego ustalenia, czy ma Pani zawierać umowy z klientami na usługę redagowania CV i listu motywacyjnego, czy wystarczy tylko ewidencja – zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na wstępie przypomina Pani, że pisała Pani już prośbę o interpretację indywidualną w dniu 7 października 2024 roku na platformie (...) epuap (...). Dostała Pani od Organu Wezwanie do uzupełnienia wniosku. 23 grudnia 2024 roku wysłała Pani do Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnienie w załączniku, które nie dotarło przez system e-PUAP. Dlatego w odpowiedzi dostała Pani Postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

W tym piśmie odpowiada Pani na pytania oraz na nowo formułuje dwa pytania i prosi Pani o wydanie interpretacji indywidualnej w Pani sprawie.

Na przestrzeni tych kilku miesięcy Pani plany tego, czym chciałaby się Pani zajmować w ramach działalności nierejestrowanej wyklarowały się. W tej działalności będzie się Pani zajmować tylko pisaniem dokumentów aplikacyjnych - zdalnie.

Zajęcia dotyczące konsultacji dla dzieci ze spektrum autyzmu o charakterze grupowym - treningi TUS, czy konsultacje indywidualne będą prowadzone przez Panią na podstawie umowy cywilnoprawnej z podmiotem leczniczym (na które miała Pani pomysł początkowo w działalności nierejestrowanej i opisywała je w zapytaniu z dnia 7 października 2024 roku ).

Natomiast doradzaniem młodzieży odnośnie wyboru szkoły, studiów - na tą usługę jest bardzo mały popyt, a prawie w ogóle - na razie nie będzie się Pani zajmowała, a jeżeli ktoś były zainteresowany z klientów, to będzie to na podstawie zatrudnienia w oparciu o umowę cywilnoprawną z podmiotem leczniczym.

23 grudnia 2024 wysłała Pani do Krajowej Informacji Skarbowej niniejsze wyjaśnienie w załączniku, które nie dotarło przez system e-PUAP.

Od marca 2024 do obecnie z przerwami wykonuje Pani usługi pisania dokumentów aplikacyjnych – pisze Pani nowe CV dla klientów, nie doradza im Pani jak pisać, tylko przeprowadza Pani rozmowę telefoniczną, klient wypełnia formularz z informacjami, które mają się znaleźć w CV i na podstawie zebranych informacji redaguj Pani nowe CV. Oferuje też Pani napisanie Listu Motywacyjnego pod kątem danej oferty pracy. Jest to usługa redagowania dokumentów aplikacyjnych on-line. Kod PKWIU: 82.19 Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.

Nie wykonuje Pani czynności w ramach tej działalności nierejestrowanej, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przewidywana przez Panią wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2024 roku nie przekroczy 200. 000 zł. Pani działalność nierejestrowana to niskie kwoty zarobku miesięcznie, jest to dodatkowa działalność oprócz pracy na etacie w szkole.

Prowadziła Pani indywidualną działalność gospodarczą od 2 września 2014 r. do 11 grudnia 2015 r. (…).

Była Pani w trakcie prowadzenia tej wyżej wymienionej działalności gospodarczej czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ realizowała Pani usługi doradztwa zawodowego oraz pisała Pani dokumenty aplikacyjne, prowadziła szkolenia. Odprowadzała Pani wtedy podatek VAT.

Nie zawierała Pani umów do tej pory z klientami w ramach działalności nierejestrowanej. Usługa pisania CV czy listu motywacyjnego oraz te dwa zajęcia z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Usługa pisania CV i listów motywacyjnych - kwotę od klienta wpisywałam do ewidencji sprzedaży. W przypadku zajęć z dzieckiem ze spektrum autyzmu również te zajęcia zostały wpisane do ewidencji sprzedaży. Za wynajęcie sali w podmiocie leczniczym rozliczyła się Pani na podstawie faktury, który wystawił Pani ośrodek.

Pisanie dokumentów aplikacyjnych – na Pani rachunek oraz na Pani odpowiedzialność.

Natomiast, jeżeli chodzi o usługę terapeutyczną indywidualną dla dziecka ze spektrum autyzmu oraz zajęcia TUS - trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży (zajęcia grupowe) będą prowadzone na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej przez centrum psychoterapii z Panią. Rachunek i odpowiedzialność będą rozłożone po stronie Zleceniodawcy i Zleceniobiorcy.

W tym punkcie Pani sytuacja się zmienia w stosunku do tej, jaką przedstawiła Pani w październiku, gdzie opisała Pani, że nie będzie zatrudniona przez podmiot leczniczy. Jest Pani po wstępnych rozmowach, więc na świadczenie prowadzenia zajęć TUS oraz na indywidualne zajęcia z dzieckiem ze spektrum autyzmu ma Pani od stycznia 2025 roku umowę cywilnoprawną.

Wiedzę i kwalifikacje, które uprawniają Panią do profesjonalnego redagowania dokumentów aplikacyjnych posiada Pani na podstawie ukończonych pięcioletnich studiów magisterskich:

-Kierunek: Pedagogika, specjalność: Doradztwo zawodowe na Akademii (…) (Dyplom ukończenia studiów z oceną bardzo dobrą, suplement,), rok 2009 oraz

-studiów podyplomowych: Administracja i Zarządzanie na Uniwersytecie (…), rok ukończenia 2019 - świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z wynikiem bardzo dobrym.

W trakcie studiów dziennych magisterskich uczęszczała Pani na takie przedmioty jak m.in.: Zarządzanie zasobami ludzkimi; Zawodoznawstwo i informacja zawodowa; Pośrednictwo pracy w systemie szkolnym i rynku pracy; Rynek i zarządzanie potencjałem pracy; Informatyka.

Natomiast odnosząc się do kwalifikacji dotyczących przeprowadzenia dwóch zajęć z nastolatką będącą w spektrum autyzmu są to posiadane przez Panią:

-Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z oceną bardzo dobrą. Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera - Wyższa Szkoła Zarządzania w (…), rok ukończenia 2024;

-Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z oceną bardzo dobrą „Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną” - Wyższa Szkoła Zarządzania w (…), rok ukończenia 2024;

-Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z oceną bardzo dobrą „Przygotowanie pedagogiczne” - Wyższa Szkoła Zarządzania w (…) rok ukończenia 2013;

-Zaświadczenie z kursu doskonalącego przez Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli. Zespół Aspergera - funkcjonowanie psychospołeczne dzieci i młodzieży”, rok ukończenia 2023.

W latach 2010- 2023 zdobyła Pani doświadczenie zawodowe przy tworzeniu dokumentów aplikacyjnych dla uczestników projektów unijnych, podczas realizacji doradztwa zawodowego. Często wtedy prowadziła Pani zajęcia z zasad tworzenia CV i listów motywacyjnych, pisała je razem z uczestnikami, również podczas swojej działalności gospodarczej także pisała Pani dokumenty aplikacyjne dla klientów. Na studiach z doradztwa zawodowego nauczono Panią jak pisać takie dokumenty, jak zaprezentować swoją osobę, kandydaturę w dokumentach aplikacyjnych i na rozmowie kwalifikacyjnej. Na studiach podyplomowych z zakresu administracji i zarządzania nabyła Pani wiedzę o aktach prawnych, ustawach, które są ważne na rynku pracy, np. gdzie znaleźć aktualną klauzulę RODO, która ma być umieszczona w CV.

Natomiast odnosząc się do kwalifikacji dotyczących przeprowadzenia dwóch zajęć z nastolatką będącą w spektrum autyzmu są to posiadane przez Panią doświadczenie zawodowe - od września 2023 r. do lutego 2024 r. pracowała Pani jako pomoc nauczyciela, później nauczyciel wspomagający proces kształcenia uczniów niepełnosprawnych w przedszkolu. Do Pani obowiązków należało opiekowanie się 4 letnim dzieckiem będącym w spektrum, maj - czerwiec 2024 odbyła Pani praktyki studenckie w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi, do Pani obowiązków należało: obserwowanie pomoc w prowadzeniu zajęć z uczniami z orzeczeniami o niepełnosprawności intelektualnej, spektrum autyzmu, z zespołem Aspergera, a obecnie od września 2024 pracuje Pani jako nauczyciel wspomagający w szkole.

Nie naucza Pani, i nie nauczała w ramach tej działalności nierejestrowanej i nie planuje Pani nauczać jak pisać, redagować dokumenty aplikacyjne, więc jest to po prostu usługa napisania przez Panią dokumentów aplikacyjnych kierowana do osób dorosłych poszukujących zatrudnienia lub chcących je zmienić.

Według Pani usługa pisania dokumentów aplikacyjnych nie jest i nie będzie równoważna z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego.

Natomiast już zajęcia z zakresu treningu umiejętności społecznych (TUS) czy zajęć indywidualnych z osobami ze spektrum autyzmu Pani zdaniem będą miały charakter przekazywania wiedzy i kompetencji społecznych dzieciom i nastolatkom na temat poprawnej komunikacji interpersonalnej, budowania relacji z ludźmi. W tym zakresie wykorzysta Pani swoją specjalistyczną wiedzę z dziedziny pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii.

Posiada Pani przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończyła Pani pięcioletnie studia magisterskie na kierunku Pedagogika, następnie ukończyła Pani studia podyplomowe:

-Kierunek: Pedagogika, specjalność: Doradztwo zawodowe na Akademii (…) (Dyplom ukończenia studiów z oceną bardzo dobrą, suplement,) rok ukończenia 2009 oraz

-Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z oceną bardzo dobrą „Przygotowanie pedagogiczne” - Wyższa Szkoła Zarządzania w (…), rok ukończenia 2013;

-Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z oceną bardzo dobrą „Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera - Wyższa Szkoła Zarządzania w (…), rok ukończenia 2024;

-Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z oceną bardzo dobrą „Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną” - Wyższa Szkoła Zarządzania w (…), rok ukończenia 2024.

Na podstawie tych kwalifikacji może Pani pracować w szkole jako nauczyciel wspomagający proces kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub jako nauczyciel doradca zawodowy.

Pytanie

Czy od usługi pisania dokumentów aplikacyjnych na podstawie działalności nierejestrowanej ma Pani odprowadzać podatek VAT, czy może Pani uzyskać zwolnienie podmiotowe w oparciu o art. 113 Ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem spełnia Pani kryteria zwolnienia przedmiotowego z płacenia podatku VAT od pisania CV i listów motywacyjnych, ponieważ wartość w sprzedaży za rok 2024 z działalności nierejestrowanej wynosi około 2000 zł (dwa tysiące polskich złotych) i jest to dodatkowa drobna działalność zarobkowa oraz tak jak wspomniała Pani nie jest to doradztwo.

Pani sprzedaż z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 tys. złotych, była nawet stukrotnie niższa. Odnosi się Pani tutaj do artykułu 113 zwolnienia podmiotowe.

Prowadzenie działalności nierejestrowanej jest dla Pani działalnością dorywczą, ponieważ głównym źródłem utrzymania jest praca w szkole na umowę o pracę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych m.in. wyżej przytoczonymi przepisami art. 113 ust. 1-10 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że od marca 2024 do obecnie, z przerwami, wykonuje Pani usługi pisania dokumentów aplikacyjnych – pisze Pani nowe CV dla klientów, nie doradza Pani jak pisać, tylko przeprowadza Pani rozmowę telefoniczną, klient wypełnia formularz z informacjami, które mają się znaleźć w CV i na podstawie zebranych informacji redaguj Pani nowe CV. Oferuje też Pani napisanie Listu Motywacyjnego pod kątem danej oferty pracy. Jest to usługa redagowania dokumentów aplikacyjnych on-line. Kod PKWIU: 82.19 Usługi wykonywania fotokopii, przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura.

Nie naucza Pani, i nie nauczała w ramach tej działalności nierejestrowanej i nie planuje Pani nauczać jak pisać, redagować dokumenty aplikacyjne, więc jest to usługa napisania przez Panią dokumentów aplikacyjnych, kierowana do osób dorosłych poszukujących zatrudnienia lub chcących je zmienić.

Wskazała Pani, że nie wykonuje Pani czynności w ramach tej działalności nierejestrowanej, o których mowa w art 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazała Pani również, że przewidywana przez Panią wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2024 roku nie przekroczy 200.000 zł. Pani działalność nierejestrowana to niskie kwoty zarobku miesięcznie, jest to dodatkowa działalność oprócz pracy na etacie w szkole.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pani usług doradztwa oraz jeżeli nie będzie Pani wykonywała innych czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a wartość sprzedaży za rok 2024 - w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej - nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł, to może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Należy jednakże zaznaczyć, że jeżeli w 2025 roku wartość Pani sprzedaży przekroczy kwotę 200.000 zł oraz w kolejnych latach wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy u Pani kwotę 200.000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Utraci Pani również prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy.

Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.