Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.656.2024.2.DS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 8 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·uznania uprawy roślin ozdobnych i ich sprzedaży za działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy sprzedaży roślin ozdobnych oraz braku obowiązku wystawienia faktur VAT i prowadzenia ewidencji sprzedaży (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);

·uznania za rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Uzupełnił go Pan pismem z 26 marca 2025 r. (wpływ 26 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).

Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zajmuje się uprawą roślin ozdobnych. Rośliny są przechowywane pod adresem (…).

Rośliny do swojej kolekcji pozyskuje od sprzedawców indywidualnych oraz firm, w tym od dostawców z zagranicy. Nadwyżki roślin, nie wcześniej niż po 30 dniach od chwili nabycia, oferuje na sprzedaż.

Do uprawianych i sprzedawanych gatunków należą m.in. rośliny obrazkowate, tj. (...).

Rośliny uprawiane przez Wnioskodawcę nie są uprawiane w szklarniach, ani w ogrzewanych tunelach foliowych. Nie są to także uprawy roślin „in vitro”.

Wnioskodawca jest zainteresowany poznaniem swojej sytuacji na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej jako „ustawa VAT”.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Pytanie 1:

Na czym konkretnie będzie polegało uprawianie przez Wnioskodawcę roślin ozdobnych? Proszę opisać jakie czynności będzie wykonywał Wnioskodawca w związku z ww. uprawą roślin ozdobnych.

Odpowiedź 1:

Rośliny uprawiane będę w warunkach domowych, w witrynach do tego przeznaczonych, aby zapewnić im odpowiednią temperaturę i wilgotność. Będą to sadzonki pozyskane od osób prywatnych. Będą przechowywane u Wnioskodawcy minimum przez miesiąc w celu ich dalszego rozmnożenia. Później będą dzielone na mniejsze i sprzedawane jako sadzonki.

Pytanie 2:

Czy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży roślin ozdobnych pozyskanych tylko od innych sprzedawców?

Odpowiedź 2:

Część roślin będzie pochodziła od sprzedawców będących osobami prywatnymi. Część roślin będzie pochodziła z upraw własnych.

Pytanie 3:

Czy sprzedawane rośliny ozdobne będą pochodziły z własnej uprawy Wnioskodawcy, tj. Wnioskodawca zakupi nasiona lub młode sadzonki, a następnie będzie je uprawiał i rozmnażał?

Odpowiedź 3:

Rośliny będą pochodzić z własnej uprawy Wnioskodawcy – nie z nasion, lecz z mateczników kupionych wcześniej, które zostaną rozmnożone w okresie minimum 1 miesiąca i z których powstają sadzonki. Część roślin będzie przeznaczona do własnej dalszej uprawy, a część na sprzedaż.

Pytanie 4:

Czy Wnioskodawca posiada grunty rolne?

Odpowiedź 4:

Wnioskodawca nie posiada gruntów rolnych.

Pytanie 5:

Czy w związku ze sprzedażą roślin ozdobnych, o których mowa w opisie sprawy, Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny?

Odpowiedź 5:

W związku ze sprzedażą roślin ozdobnych, o których mowa w opisie sprawy, Wnioskodawca nie zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Pytania

1)Czy Wnioskodawca poprzez uprawianie roślin ozdobnych przez okres co najmniej miesiąca, a następnie poprzez ich sprzedaż, prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy VAT?

2)Czy przychody ze sprzedaży roślin ozdobnych pozyskanych z własnej domowej uprawy, które są w posiadaniu Wnioskodawcy powyżej 30 dni, podlegają zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT bez względu na wielkość sprzedaży, a w rezultacie czy Wnioskodawca będzie obowiązany do wystawiania faktur VAT oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży?

3)Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, poprzez uprawianie roślin ozdobnych przez okres co najmniej miesiąca, a następnie poprzez ich sprzedaż, prowadzi On działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy VAT.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze sprzedaży roślin ozdobnych pozyskanych z własnej domowej uprawy, które są w posiadaniu Wnioskodawcy powyżej 30 dni, podlegają zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT bez względu na wielkość sprzedaży. Wnioskodawca dokonując sprzedaży uprawianych przez siebie roślin ozdobnych nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży.

Ad 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest On rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy VAT.

Uzasadnienie Pana stanowiska w sprawie

Uzasadnienie stanowiska dot. pytania nr 1

Na podstawie art. 2 pkt 15 ustawy VAT, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, do uprawianych i sprzedawanych gatunków należą rośliny obrazkowate, tj. (...).

Produkcja roślinna w zakresie roślin ozdobnych została wprost wymieniona w art. 2 pkt 15 ustawy VAT. Oznacza to, że opisana działalność Wnioskodawcy stanowi działalność rolniczą.

Uzasadnienie stanowiska dot. pytania nr 2

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 20 ustawy VAT, przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Niewątpliwie rośliny ozdobne stanowią produkty rolne. Wnioskodawca uważa, że przysługuje Mu status rolnika ryczałtowego, więc dostawy roślin ozdobnych mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

W rezultacie Wnioskodawca dokonując sprzedaży uprawianych przez siebie roślin ozdobnych nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży.

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza, między innymi, interpretacja indywidualna z 17 marca 2022 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.44.2022.2.JG.

Uzasadnienie stanowiska dot. pytania nr 3

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy VAT, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W doktrynie przyjmuje się, że „(…) aby uznać kogoś za rolnika ryczałtowego, musi on łącznie spełniać następujące warunki:

1)dokonywać dostawy produktów rolnych lub świadczyć usługi rolnicze;

2)korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT;

3)nie być obowiązany, na podstawie przepisów o rachunkowości (ustawa o VAT posługuje się pojęciem odrębnych przepisów, które należy odnieść właśnie do przepisów o rachunkowości), do prowadzenia ksiąg rachunkowych” (J. Matarewicz [w:] Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 2).

Wnioskodawca niewątpliwie dokonuje dostawy produktów rolnych, ponieważ rośliny ozdobne są uznawane za produkty rolne.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Ponadto z przepisów odrębnych nie wynika, aby Wnioskodawca miał obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Powyższe wskazuje, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W oparciu art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro'', fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):

Przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych, z zastrzeżeniem pkt 2, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości:

Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz przedsiębiorstwa w spadku działające zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw mogą stosować zasady rachunkowości określone ustawą również od początku następnego roku obrotowego, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok obrotowy są niższe niż równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro. W tym przypadku osoby te lub wspólnicy przed rozpoczęciem roku obrotowego są obowiązani, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, do zawiadomienia o tym urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym. Osoby fizyczne lub wspólnicy spółek cywilnych osób fizycznych mogą złożyć zawiadomienie na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541).

Natomiast w świetle art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości:

Ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce - rozumie się przez to podmioty i osoby określone w art. 2 ust. 1.

W oparciu o art. 11 ust. 1 ustawy o rachunkowości:

Księgi rachunkowe są prowadzone przez jednostkę.

Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).

Według art. 43 ust. 3 ustawy:

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że zajmuje się Pan uprawą roślin ozdobnych. Rośliny do swojej kolekcji pozyskuje Pan od sprzedawców indywidualnych oraz firm, w tym od dostawców z zagranicy. Część roślin będzie pochodziła od sprzedawców będących osobami prywatnymi. Część roślin będzie pochodziła z upraw własnych. Nadwyżki roślin, nie wcześniej niż po 30 dniach od chwili nabycia, oferuje Pan na sprzedaż. Rośliny do swojej kolekcji pozyskuje Pan od sprzedawców indywidualnych oraz firm, w tym od dostawców z zagranicy. Nadwyżki roślin, nie wcześniej niż po 30 dniach od chwili nabycia, oferuje Pan na sprzedaż. Rośliny uprawiane będę w warunkach domowych, w witrynach do tego przeznaczonych, aby zapewnić im odpowiednią temperaturę i wilgotność. Będą to sadzonki pozyskane od osób prywatnych. Będą przechowywane u Pana minimum przez miesiąc w celu ich dalszego rozmnożenia. Później będą dzielone na mniejsze i sprzedawane jako sadzonki. Rośliny będą pochodzić z Pana własnej uprawy – nie z nasion, lecz z mateczników kupionych wcześniej, które zostaną rozmnożone w okresie minimum 1 miesiąca i z których powstają sadzonki. Część roślin będzie przeznaczona do własnej dalszej uprawy, a część na sprzedaż. W związku ze sprzedażą roślin ozdobnych, o których mowa w opisie sprawy, nie zamierza Pan zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Pana wątpliwości dotyczą m.in. uznania uprawy roślin ozdobnych i ich sprzedaży za działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz uznania za rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 15 ustawy wynika, że przez działalność rolniczą rozumie się m.in. produkcję roślin ozdobnych.

W związku z tym w rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że produkcja roślin ozdobnych w opisany przez Pana sposób to działalność rolnicza w rozumieniu z art. 2 pkt 15 ustawy. Tym samym, spełnia Pan definicję rolnika ryczałtowego, dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy, o ile dobrowolnie nie dokona Pan rejestracji w zakresie podatku VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej oraz nie będzie Pan obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Podsumowując, stwierdzam, że poprzez uprawianie roślin ozdobnych przez okres co najmniej miesiąca, a następnie poprzez ich sprzedaż, będzie prowadził Pan działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy i będzie Pan rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 3 jest prawidłowe.

Pana wątpliwości dotyczą również zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy sprzedaży roślin ozdobnych oraz braku obowiązku wystawienia faktur VAT i prowadzenia ewidencji sprzedaży (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Odnosząc się do powyższego, wskazać należy, że w związku z realizacją przez Pana dostaw produktów rolnych pochodzących z Pana własnej działalności rolniczej, jest Pan rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Natomiast na mocy art. 109 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Z kolei na postawie art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Wskazać należy, że w Rozdziale 2 Działu XII ustawy zostały zawarte uregulowania w zakresie szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych.

Jak stanowi art. 117 ustawy:

Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1)wystawiania faktur;

2)prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3)składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4)dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że przepisy dotyczące rolników ryczałtowych, określone w Dziale XII – Rozdziału 2 ustawy, przewidują szczególne procedury dotyczące dokumentowania transakcji nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego oraz rozliczania podatku od towarów i usług w związku z taką transakcją. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 117 ustawy, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług, składania w deklaracji podatkowych i dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

W analizowanej sprawie dla sprzedaży produktów rolnych, tj. roślin ozdobnych, które będą pochodziły z Pana działalności rolniczej będzie Pan posiadał w tym zakresie status rolnika ryczałtowego zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w związku z ww. sprzedażą, którą będzie Pan realizował jako rolnik ryczałtowy znajdą dla Pana zastosowanie zwolnienia, które wynikają ze szczególnych procedur przysługujących rolnikom ryczałtowym przewidziane w cytowanym art. 117 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że sprzedaż roślin ozdobnych pozyskanych z własnej domowej uprawy, które są w Pana posiadaniu powyżej 30 dni, będą podlegały zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy bez względu na wielkość sprzedaży, a Pan nie będzie obowiązany do wystawiania faktur VAT oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży w związku z tą sprzedażą.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.