
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 luty 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne pliki JPK_V7M (składające się z części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej).
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług oraz działalność nieobjętą zakresem opodatkowania zgodnie z art. 15 ust. 6 u.p.t.u.
Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy (…) i jej jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych.
W strukturze Gminy (…) funkcjonują następujące jednostki budżetowe:
1)Urząd Gminy (…),
2)Ośrodek (…) w (…),
3)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),
4)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),
5)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),
6)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),
7)Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…),
8)Żłobek (…).
Gmina (…) jest w trakcie realizacji inwestycji pod nazwą: „(…)”. Inwestorem w przedmiotowym zadaniu jest Gmina (…). Zakończenie rozliczenia zadania przewidziane jest na 2025 r.
Inwestycja polega na budowie stawu z funkcją retencyjną o powierzchni całkowitej (…) ha (powierzchnia lustra wody (…) ha) i głębokości nieprzekraczającej (…) m od naturalnej powierzchni terenu, w miejscowości (…) na działkach ewidencyjnych nr 1 i 2 obręb: (…), o zasięgu oddziaływania niewykraczającym poza granice terenu, którego gmina (…) jest właścicielem. Staw z funkcją retencyjną nie będzie napełniany w ramach usług wodnych, lecz wyłącznie wodami opadowymi, roztopowymi lub wodami gruntowymi. Staw będzie pełnił rolę retencyjną, służył będzie m.in. do zatrzymywania i oczyszczenia wody opadowej. Staw urozmaici okoliczny krajobraz tej miejscowości i stanowić będzie idealne miejsce dla gatunków flory i fauny związanych z środowiskiem wodnym. Inwestycja nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na działki sąsiednie, a wręcz przeciwnie. Wykonanie stawu z funkcją retencyjną pozwoli przywrócić odpowiednie stosunki wodne na działkach bezpośrednio przyległych do stawu w okresie wiosennym, natomiast w okresie letnim, kiedy występuje deficyt wody staw będzie nawadniał grunty utrzymując właściwe stosunki wodne. Wykonanie planowanego stawu ziemnego z funkcją retencyjną, wpłynie korzystnie na lokalny mikroklimat, a tym samym bardzo korzystnie na stan ochrony środowiska. Planuje się na części projektowanego stawu nasadzenie roślinności (…), w celu utworzenia strefy (…) na pozostawionych płyciznach. Nie przewiduje się wykonania żadnych budowli piętrzących, ani grobli stawowych.
Umowa o przyznaniu pomocy Nr (…) z dnia 4 listopada 2024 r. zawarta z Samorządem Województwa (…) przewiduje dofinansowanie projektu pn. „(…)” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji typu „(…)” w ramach poddziałania „(…)”.
Środki z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 wpłyną na rachunek Gminy po przedstawieniu instytucji dofinansowującej wniosku o płatność wraz z niezbędnymi dokumentami finansowym, w tym potwierdzeniem zapłaty wykonawcy za wykonane roboty budowlane.
Przewidziana jest zapłata wykonawcy robót budowlanych na podstawie wystawionych faktur za wykonane roboty. Ponadto przewidziana jest zapłata za nadzór inwestorski nad robotami budowlanymi oraz zapłata za dokumentację projektową.
Całkowita wartość projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie wynosi (…) zł i dotyczy ww. kosztów budowy, nadzoru inwestorskiego i dokumentacji projektowej stawu z funkcją retencyjną w miejscowości (…), gmina (…).
Realizowana inwestycja stanowi zadanie własne Gminy. Staw z funkcją retencyjną w miejscowości (…), gmina (…) nie będzie powodował ponoszenia przez mieszkańców jakichkolwiek opłat.
Po wybudowaniu obiektu, Gmina nie planuje wykorzystywać go do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Gmina (…), w ramach realizacji tej inwestycji, wypełni swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, 1378), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
4)lokalnego transportu zbiorowego;
5)ochrony zdrowia;
6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
7)gminnego budownictwa mieszkaniowego;
8)edukacji publicznej;
9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
11)targowisk i hal targowych;
12)zieleni gminnej i zadrzewień;
13)cmentarzy gminnych;
14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
16)polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
17)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18)promocji gminy.
Przy realizacji inwestycji Gmina (…) poniesie wydatki na budowę ww. stawu wraz z nadzorem inwestorskim i dokumentacją projektową.
Wydatki na inwestycję dokumentowane będą wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę (…) z wykazanymi w nich kwotami podatku naliczonego.
Majątek powstały w wyniku realizacji powyższej inwestycji będzie stanowił własność Gminy (…) i zostanie przyjęty na stan środków trwałych. Wartość nakładów na środek trwały przekroczy 15 tys. zł netto.
Po zakończeniu realizacji Projektu inwestycja będzie własnością Gminy, i pozostanie własnością Gminy przez okres trwałości minimum 5 lat od dnia płatności końcowej, tj. płatności dokonanej na podstawie wniosku o płatność składanego po zrealizowaniu całego zadania.
Wybudowana infrastruktura służyć będzie w gminie (…) zaspokajaniu potrzeb związanych z retencją wody i przeciwdziałaniom suszy. Staw będzie służył zarówno gminie jak i właścicielom sąsiednich działek do nawadniania i utrzymywania właściwych stosunków wodnych.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwość co do okoliczności, czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z tytułu budowy stawu z funkcją retencyjną w miejscowości (…), który to staw będzie własnością Gminy i służyć będzie gminie i właścicielom przyległych działek w utrzymywaniu właściwych stosunków wodnych.
Powstanie inwestycji nie będzie wiązało się z żadnymi dodatkowymi opłatami dla właścicieli sąsiednich działek, jak również wszystkich mieszkańców gminy.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne z tytułu zrealizowania inwestycji polegającej na budowie stawu z funkcją retencyjną w miejscowości (…), który to staw zostanie własnością Gminy?
Państwa stanowisko w sprawie
Wskazać należy, że w ocenie Gminy brak jest prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, ponieważ jest to zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z inwestycji, które generują podatek należny. Majątek, który powstanie na skutek realizowanej inwestycji nie będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. Jego przeznaczenie pozostanie ściśle związane z realizacją zadań Gminy (…), które nałożone zostały na nią m.in. w ustawie o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca przewidział dwa warunki, których łączne spełnienie uprawnia do skorzystania z prawa do odliczenia:
- towary lub usługi zostaną nabyte przez podatnika VAT,
- zakupy będą w bezspornym związku z czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie ustawodawca w przepisie art. 15 ust. 6 u.p.t.u. wskazuje, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Tym samym Gmina (…) nie jest uznawana za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie czynności, których wykonanie wiąże się z wykonywaniem zadań nałożonych odrębnymi przepisami, w tym wykonywaniem zadań własnych.
Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów, ale dokonywać będzie nabyć towarów i usług, które pozostawać będą w związku z czynnościami niepodlegającymi VAT.
Powstały staw z funkcją retencyjną w miejscowości (…) gmina (…), nie będzie związany z wykonaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Powyższy staw nie będzie wykorzystywany w ramach prowadzenia działalności gospodarczej.
Towary i usługi nabyte przez Gminę (…) (czynnego podatnika VAT) w ramach ponoszonych wydatków na powstanie stawu z funkcją retencyjną w miejscowości (…) mają związek z wykonywaniem czynności niepodlegającymi VAT, tj. przeznaczeniu stawu celom poprawy gospodarki wodnej w gminie (…) poprzez retencję, zatrzymywanie wody i regulację stosunków wodnych dla działek znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie.
Głównym celem inwestycji jest poprawa gospodarki wodnej poprzez budowę stawu z funkcją retencyjną w miejscowości (…), gmina (…).
Zadaniem Gminy są działania związane z ochroną środowiska i przyrody oraz gospodarką wodną.
Poniesione wydatki na ww. inwestycję nie są związane z wykonaniem przez Gminę czynności opodatkowanych (brak świadczeń odpłatnych, brak przychodów) co uniemożliwia odliczenia VAT.
W związku z powyższym Gmina (…) nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją inwestycji. Gmina działa tym samym jako organ władzy publicznej, w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidulanych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- z dnia 12 lipca 2022 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.272.2022.1.KP, w której stwierdzono, że „warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione. Wnioskodawca, realizując Projekt, nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz działa jako organ władzy publicznej, w zakresie zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych, a efekty realizacji Projektu - jak wynika z wniosku - nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją Projektu”.
- z dnia 1 lipca 2022 r. sygn. 0113-KDIPT-2.4012.344.2022.1.MC, w której stwierdzono, że „powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został/nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie mają/nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(...)”, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.
- z dnia 1 lipca 2022 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.366.2022.1.JSZ, w której stwierdzono, że powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)” w ramach zadania inwestycyjnego pn. „(...)”, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
- z dnia 1 lipca 2022 r. sygn. 0112-KDIL-1.4012.312.2022.1.AW, w której stwierdzono, że „Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy: Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem - jak wynika z opisu sprawy - Gmina realizując ww. Projekt będzie realizowała zadanie własne gminy, nałożone na JST przepisami ustawy o samorządzie gminnym, jako zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmuje sprawy związane z ochroną środowiska i przyrody oraz gospodarką wodną. Zatem realizując ww. inwestycję Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, lecz w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Ponadto efekty planowanego Projektu, nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, Gmina - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji. Tym samym, Gminie z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”.
Zgodnie z poglądem wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2022 r., wydanej przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.228.2022.1.PC , „Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż realizując projekt pn. (...), nie będziecie Państwo działać w charakterze podatnika VAT, lecz będziecie działać w obszarze zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Jak Państwo wskazujecie majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji będzie stanowił infrastrukturę z zakresu poprawy ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, od którego Gmina nie będzie pobierała dochodów wynikających z ustawy o VAT. W konsekwencji nie będziecie Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z realizacją przedmiotowego zadania”.
W świetle powyżej przedstawionych poglądów Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Gmina stoi na stanowisku, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne na wykonywaną inwestycję obejmującą budowę stawu z funkcją retencyjną w miejscowości (…), który to staw będzie własnością Gminy i wykorzystywany będzie do czynności niepodlegających VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
- czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
- czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 1 i 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Są Państwo w trakcie realizacji inwestycji pn.: „(…)” (Inwestycja).
Staw z funkcją retencyjną nie będzie napełniany w ramach usług wodnych, lecz wyłącznie wodami opadowymi, roztopowymi lub wodami gruntowymi. Staw będzie pełnił rolę retencyjną, będzie służył m.in. do zatrzymywania i oczyszczenia wody opadowej.
Inwestycja dotyczy ww. kosztów budowy, nadzoru inwestorskiego i dokumentacji projektowej stawu z funkcją retencyjną.
Staw będzie służył Państwu oraz właścicielom sąsiednich działek do nawadniania i utrzymywania właściwych stosunków wodnych. Powstanie inwestycji nie będzie wiązało się z żadnymi dodatkowymi opłatami dla właścicieli sąsiednich działek, jak również wszystkich mieszkańców gminy.
W ramach realizacji tej inwestycji, wypełniają Państwo ustawowe zadania wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące realizacji ww. Inwestycji.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z okoliczności sprawy wynika, że realizowana inwestycja stanowi realizację zadania własnego. Staw z funkcją retencyjną nie będzie miał związku z ponoszeniem przez mieszkańców jakichkolwiek opłat. Nie planują Państwo wykorzystywać ww. stawu do działalności gospodarczej.
W związku z realizacją Inwestycji nie spełniają Państwo podstawowej przesłanki, która pozwala na odliczenie podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.