
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Uzupełnili go Państwo pismem z 12 marca 2025 r. (wpływ 12 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
·uOP – Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1478);
·uFP – Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1530);
·uVAT – Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361).
A, zwany dalej Parkiem, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 uFP. Działalność Parku w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) w zakresie ochrony przyrody. Do zadań Parku należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Park w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3, dokonuje sprzedaży towarów i usług i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 uVAT. Wykonywane przez Park czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 uVAT.
Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w uOP, w tym zadań Służby Parku Narodowego, oraz koszty działalności bieżącej. Przychodami Parku są: dotacje z budżetu państwa, dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przychody z najmu obiektów na cele mieszkaniowe i inne niż mieszkaniowe, przychody ze sprzedaży drewna, ryb, tusz zwierzyny, przychody ze sprzedaży usług i towarów w zakresie działalności edukacyjnej, przychody z udostępniania Parku w celach turystycznych oraz inne przychody z działalności bieżącej.
Park planuje realizację przedsięwzięcia pn.: (…) w ramach programu (…).
W ramach przedsięwzięcia planowana jest:
(…).
Celem projektu jest ochrona (...). W Parku od ponad (…) lat funkcjonuje rozbudowana sieć szlaków turystycznych (łącznie około (…) km). Przez całą działalność Parku prowadzony jest na bieżąco monitoring przyrodniczy pozwalający zweryfikować wpływ ruchu turystycznego na siedliska i gatunki, zidentyfikować miejsca wymagające zmiany przebiegu szlaków oraz poprawę ich stanu technicznego.
Projekt przyczyni się do ochrony przyrody, natomiast grupami docelowymi są osoby/turyści korzystający z produktów wytworzonych w celu (...). Działania poprawią (...).
Towary i usługi zakupione w ramach prowadzonych działań będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Park.
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
1.W jaki sposób zadania wykonywane przez Państwa w ramach projektu pn.: (…) będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług? Proszę opisać dla każdego działania (pkt 1-11 we wniosku) osobno.
Odpowiedź: Zadania realizowane przez A, dalej A w ramach projektu pn.: (…) będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w sposób pośredni.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.), dalej UoP, obszar parku narodowego może być udostępniony w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym. Za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary oraz za udostępnianie parku narodowego lub niektórych jego obszarów mogą być, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 UoP, pobierane opłaty.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie parków narodowych lub niektórych ich obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty, w § 1 wskazuje A, dalej A jako park narodowy, gdzie za wstęp na obszar całego parku pobierana jest opłata. Zgodnie z powyższym turysta przebywający na terenie A zobowiązany jest do posiadania ważnej karty wstępu, którą może wykupić logując się na stronie e-parki, w siedzibie Dyrekcji i we wskazanych punktach sprzedaży. Sprzedaż kart wstępu opodatkowana jest stawką 8% VAT. Turyści, zgodnie z regulaminem udostępniania A zobowiązani są także w określonych przypadkach do uiszczenia opłaty z tytułu zakupu usługi przewodnickiej, z tytułu zakupu usługi edukacyjnej na ścieżkach wodnych, rowerowych lub pieszych.
Każde z zadań planowanych do realizacji w przedmiotowym projekcie związane jest pośrednio z opłatą za udostępnienie obszaru A dla celów turystycznych i edukacyjnych. Pośrednim celem projektu jest zapewnienie odwiedzającym A turystom bezpiecznego korzystania z infrastruktury turystycznej w celu kontaktu z walorami przyrodniczymi parku. Przychody uzyskiwane z udostępniania A do celów turystycznych, w tym ze sprzedaży kart wstępu, przeznaczane są m.in. na remont istniejącej infrastruktury turystycznej A. W związku z czym pozyskanie jak największej liczby turystów odwiedzających A, przekłada się na wysokość przychodów z prowadzonej działalności, dlatego też A wiąże zadania realizowane w projekcie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług z tytułu udostępniania obszaru parku, wg poniższego:
1.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu;
2.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu i licencji wędkarskich;
3.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu i licencji wędkarskich;
4.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu;
5.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu;
6.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu;
7.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu i licencji wędkarskich;
8.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu;
9.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu;
10.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu;
11.(…) – czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż kart wstępu.
2.Czy będzie istniała możliwość korzystania z:
(…)
zmodernizowanych w ramach projektu pn.: (…) bez uiszczenia opłaty, tj. czy będą mieli do niej dostęp również turyści, którzy nie zakupili biletu?
Odpowiedź: Tak, turyści, którzy nie zastosują się do aktualnie obowiązujących przepisów i regulaminu udostępniania A i nie wykupią karty wstępu, będą mogli również wejść na obszar A i korzystać ze zmodernizowanej infrastruktury turystycznej. Straż Parku prowadzi działania sprawdzające posiadanie karty wstępu przez turystów przebywających na terenie A.
3.Na czyją rzecz będą Państwo dokonywali dostawy towarów/świadczenia usług związanych z działaniami informacyjno-promocyjnymi? Czy wyłącznie na rzecz turystów, którzy zakupili bilet wstępu na teren Parku Narodowego, czy również na rzecz innych osób/podmiotów – należy wskazać jakich?
Odpowiedź: Dostawy towarów/świadczenia usług związanych z działaniami informacyjno-promocyjnymi będą świadczone na rzecz turystów oraz mieszkańców gmin, na których terenie położony jest A oraz gmin sąsiednich. Działania informacyjno-promocyjne mają na celu zapoznanie potencjalnych turystów z posiadaną infrastrukturą turystyczną, przedstawienie walorów przyrodniczych A i zachęcenie ich do odwiedzenia terenu parku narodowego.
4.Jaki będzie zakres czynności podejmowanych/wykonywanych przez Państwa w ramach działań informacyjno-promocyjnych? Na czym będą polegały spotkania podsumowujące projekt?
Odpowiedź: Spotkania podsumowujące projekt będą polegały na organizacji wycieczek po A mających na celu pokazanie uczestnikom infrastruktury turystycznej wykonanej w ramach projektu.
5.Czy będą Państwo wykorzystywali towary i usługi nabyte w ramach projektu pn.: (…) wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?
Odpowiedź: Towary i usługi nabyte w ramach projektu pn.: (…) nie zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
6.Do jakich konkretnie czynności (opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) będą Państwo wykorzystywali towary i usługi nabyte w ramach każdego działania w związku z realizacją projektu pn.: (…)?
Odpowiedź: Towary i usługi nabyte w ramach poszczególnych działań w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą do niżej wymienionych czynności opodatkowanych:
1)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
2)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·sprzedaż licencji wędkarskich,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
3)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·sprzedaż licencji wękarskich,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
4)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
5)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
6)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
7)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·sprzedaż licencji wędkarskich,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
8)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
9)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
·sprzedaż kart wstępu,
·odpłatne zajęcia edukacyjne,
·usługa przewodnicka,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A,
·opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A.
Towary i usługi nabyte w ramach poszczególnych działań w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą do niżej wymienionych czynności nieopodatkowanych:
1)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...);
2)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...);
3)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...);
4)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...);
5)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...);
6)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...);
7)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...);
8)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...);
9)(…) – czynność nieopodatkowana podatkiem VAT:
·ochrona (...).
7.Czy w ramach każdego działania będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT?
Odpowiedź: Nie, A nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami nieopodatkowanymi i opodatkowanymi podatkiem VAT dla każdego działania projektu.
Pytanie
Czy A, który przystąpi do realizacji projektu pn.: (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w jakiejkolwiek formie w związku z dokonywanymi zakupami i usługami dotyczącymi realizacji projektu opisanego we wniosku?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, A ma prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach planowanego do realizacji projektu dotyczącego (...).
Zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi A uzyskując przychody m.in. z tytułu opłat za wstęp na teren Parku oraz udostępniania Parku w celach edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych. Park może odzyskać naliczony podatek VAT poniesiony na zakupy w trakcie realizacji projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 uVAT, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W Państwa ocenie, A ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu dotyczącego (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6l ustawy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Doprecyzowaniem powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy jest przepis art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Zgodnie z art. 86 ust 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Przepis art. 86 ust. 2a ustawy ma zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Powyższy przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy oraz cele, o których mowa w art. 8 ust. 5), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem, dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Jeżeli zatem nabywane towary i usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku zgodnie z ww. art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w jakiejkolwiek formie w związku z dokonywanymi zakupami i usługami dotyczącymi realizacji projektu opisanego we wniosku.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy.
W dalszej kolejności, jeśli towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i zwolnionych od podatku od towarów i usług i nie jest możliwe przyporządkowanie całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji ww. projektu do poszczególnych rodzajów czynności, to podatnik będzie zobowiązany dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, 3 i następne ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy, Park planuje realizację przedsięwzięcia pn.: (…). W ramach przedsięwzięcia planowana jest:
(…).
Celem projektu jest ochrona (...). W Parku od ponad (…) lat funkcjonuje rozbudowana sieć szlaków turystycznych (łącznie około (…) km). Przez całą działalność Parku prowadzony jest na bieżąco monitoring przyrodniczy pozwalający zweryfikować wpływ ruchu turystycznego na siedliska i gatunki, zidentyfikować miejsca wymagające zmiany przebiegu szlaków oraz poprawę ich stanu technicznego. Projekt przyczyni się do ochrony przyrody, natomiast grupami docelowymi są osoby/turyści korzystający z produktów wytworzonych w celu (...). Działania poprawią (...). Towary i usługi nabyte w ramach projektu pn.: (…) nie zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w ramach poszczególnych działań wymienionych w pkt 1-9 w związku z realizacją ww. projektu wykorzystywane będą również do czynności nieopodatkowanych. A nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami nieopodatkowanymi i opodatkowanymi podatkiem VAT dla każdego działania projektu.
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości, należy zauważyć, że jak już wyżej wskazano, w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).
W opisie sprawy wskazali Państwo, że towary i usługi nabyte w ramach poszczególnych działań w związku z realizacją ww. projektu wykorzystywane będą do niżej wymienionych czynności opodatkowanych:
1)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
2)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•sprzedaż licencji wędkarskich,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
3)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•sprzedaż licencji wękarskich,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
4)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
5)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
6)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
7)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•sprzedaż licencji wędkarskich,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
8)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
9)(…) – czynność opodatkowana podatkiem VAT:
•sprzedaż kart wstępu,
•odpłatne zajęcia edukacyjne,
•usługa przewodnicka,
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A;
•opłata za wynajęcie roweru w celu edukacyjnej wycieczki po A.
Towary i usługi nabyte w ramach poszczególnych działań wymienionych w pkt 1-9 w związku z realizacją ww. projektu wykorzystywane będą również do czynności nieopodatkowanych związanych z ochroną (...).
Ponadto, w opisie sprawy wskazali Państwo, że działania (…) związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedażą kart wstępu. Dostawy towarów/świadczenia usług związanych z działaniami informacyjno-promocyjnymi będą świadczone na rzecz turystów oraz mieszkańców gmin, na których terenie położony jest A oraz gmin sąsiednich. Działania informacyjno-promocyjne mają na celu zapoznanie potencjalnych turystów z posiadaną infrastrukturą turystyczną, przedstawienie walorów przyrodniczych A i zachęcenie ich do odwiedzenia terenu parku narodowego.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.):
Formami ochrony przyrody są parki narodowe.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:
Utworzenie lub powiększenie obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody jest celem publicznym w rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 i 1222).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie przyrody:
1.Park narodowy obejmuje obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi, o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha, na którym ochronie podlega cała przyroda oraz walory krajobrazowe.
2.Park narodowy tworzy się w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów.
Na podstawie art. 8b ust. 1 ustawy o ochronie przyrody:
Do zadań parków narodowych należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji celów, o których mowa w art. 8 ust. 2;
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18, lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22, i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Jak stanowi art. 8b ust. 2 ustawy o ochronie przyrody:
Parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 1-7 ww. ustawy o ochronie przyrody:
1.Obszar parku narodowego może być udostępniany w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w parku narodowym.
2.W planie ochrony parku narodowego, a do czasu jego sporządzenia – w zadaniach ochronnych ustala się miejsca, które mogą być udostępniane, oraz maksymalną liczbę osób mogących przebywać jednocześnie w tych miejscach.
3.Za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary oraz za udostępnianie parku narodowego lub niektórych jego obszarów mogą być pobierane opłaty.
4.Wysokość opłat, o których mowa w ust. 3, ustala dyrektor parku narodowego.
5.Opłata za jednorazowy wstęp do parku nie może przekraczać kwoty 6 zł waloryzowanej o prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjęty w ustawie budżetowej.
6.Opłaty, o których mowa w ust. 3, uiszcza się w formie wykupu biletu wstępu jednorazowego lub wstępu wielokrotnego w miejscach pobierania opłat lub wnosi się na rachunek bankowy parku narodowego.
7.Opłat za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary nie pobiera się od:
1)dzieci w wieku do 7 lat;
2)osób, które posiadają zezwolenie dyrektora parku narodowego na prowadzenie badań naukowych w zakresie ochrony przyrody;
3)uczniów szkół i studentów odbywających zajęcia dydaktyczne w parku narodowym w zakresie uzgodnionym z dyrektorem parku narodowego;
4)mieszkańców gmin położonych w granicach parku narodowego i gmin graniczących z parkiem narodowym;
5)osób udających się do wyznaczonych w parku narodowym plaż;
6)osób udających się do miejsc kultu religijnego;
7)członków rodziny wielodzietnej w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2023 r. poz. 2424 oraz z 2024 r. poz. 858) posiadających ważną Kartę Dużej Rodziny.
W związku z powyższym, działania (...) realizowane przez Państwa w ramach opisanego projektu będą związane również z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem VAT. Jak wskazuje ustawa o ochronie przyrody, obszar Parku może być udostępniany w sposób, który nie wpłynie negatywnie na przyrodę w Parku. Zatem również (…) realizują cele statutowe Parku, takie jak ochrona przyrody, udostępnianie parku oraz edukacja przyrodnicza i ekologiczna.
Ponadto – jak Państwo wskazali – Park nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami nieopodatkowanymi i opodatkowanymi podatkiem VAT dla każdego działania projektu.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że wydatki poniesione na towary i usługi nabyte w ramach poszczególnych działań (pkt 1-11), będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi oraz nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
W tym miejscu należy wskazać, że prawo do odliczenia części podatku VAT na podstawie „sposobu określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia, przysługuje w przypadku braku możliwości dokonania alokacji, tj. jednoznacznego, obiektywnego przypisania, wszystkich rodzajów zakupów, w całości do działalności gospodarczej.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w związku z wykorzystywaniem towarów i usług nabytych w ramach poniższych działań:
(…)
– zarówno do działalności opodatkowanej, jak również do działalności nieopodatkowanej oraz w związku z brakiem możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami nieopodatkowanymi i opodatkowanymi podatkiem VAT dla każdego działania projektu, Park będzie zobowiązany do stosowania przepisów dotyczących częściowego odliczenia.
W związku z powyższym, jeśli towary i usługi nabyte w ramach poszczególnych działań (pkt 1-11) będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji ww. działań do poszczególnych rodzajów czynności, będą Państwo mieli prawo do odliczenia części podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Natomiast, jeśli towary i usługi nabyte w ramach poszczególnych działań (pkt 1-11) będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT i nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego w ramach realizacji ww. działań do poszczególnych rodzajów czynności, to będą Państwo zobowiązani dokonać podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, ust. 3 i następne ustawy.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że skoro wykorzystywanie towarów i usług nabytych w ramach poszczególnych działań (pkt 1-11) będzie związane z czynnościami opodatkowanymi oraz nieopodatkowanymi, będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania z uwzględnieniem art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów art. 90 ust. 2 i następne ustawy. Przy czym prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W sytuacji, gdy kwota podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, będą mieli Państwo prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy, zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że w związku z nabyciem towarów i usług w ramach poszczególnych działań (pkt 1-11) realizowanych w związku z projektem pn.: (…), które będą Państwo wykorzystywali do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego przy uwzględnieniu przepisów określonych w art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz w art. 90 ust. 2 i ust. 3 i następne ustawy. W sytuacji, gdy kwota podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, będą mieli Państwo prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy, zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe ze względu na to, że wskazali Państwo, że mają prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach planowanego do realizacji projektu. Natomiast w niniejszej interpretacji uznano, że mają Państwo prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach planowanego do realizacji projektu, ponieważ– jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabyte w ramach projektu nie zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W szczególności oparłem się na informacji, że towary i usługi nabyte w ramach projektu pn.: (…) nie zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz, że Park nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami nieopodatkowanymi i opodatkowanymi podatkiem VAT dla każdego działania projektu. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.