
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
Do końca 2016 r. Gmina składała deklaracje miesięczne VAT-7 niezależnie od swoich Jednostek organizacyjnych, a obowiązkowa centralizacja rozliczeń bieżących VAT nastąpiła od stycznia 2017 r. zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454; Ustawa centralizacyjna). Przed wejściem w życie Ustawy centralizacyjnej gmina dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń VAT własnych i jej jednostek budżetowych za lata 2009-2015 w drodze korekt deklaracji za poszczególne okresy. Zaś po wejściu ww. ustawy gmina dokonała korekt centralizacyjnych za okresy rozliczeniowe 2016 roku.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne wynikające z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 t.j.; dalej: USG) służące zgodnie z art. 7 tej ustawy – zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do dyspozycji art. 2 ust. 1 USG, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działań gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 USG – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak wynika z art. 7 ust. 1 USG, zadania własne gminy, obejmują m.in. sprawy działalności w zakresie telekomunikacji oraz dotyczące utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Miasto (…) w ramach (…) realizuje projekt partnerski wraz z Gminą (…) pn. „(…)”. Umowa partnerska w sprawie przygotowania i realizacji projektu została podpisana 17 lipca 2024 r. i zakłada realizację następujących zadań: przygotowanie studium wykonalności (zaistniały stan faktyczny) oraz następujące zdarzenia przyszłe: wsparcie techniczne, polegające na świadczeniu usług doradztwa technicznego, wdrożenie oprogramowania poprzez dostosowanie obecnie wykorzystywanych systemów, wdrożenie nowych systemów oraz wdrożenie portali e-usług publicznych, dostawa sprzętu informatycznego, specjalistyczne szkolenia dla kadry IT z administrowania i zarządzania infrastrukturą teleinformatyczną, które dopiero będą realizowane przez Miasto (…) i Gminę (…).
Ponoszone w ramach zadania wydatki na opracowanie studium wykonalności były dokumentowane wystawioną na Miasto (…) fakturą wykonawcy, z wykazanym podatkiem VAT, kwalifikowanym jako wydatek związany wyłącznie z działalnością nieopodatkowaną. Dokument ten był niezbędny jako załącznik w procesie aplikacji o środki unijne dla projektu pn. „(…)”.
Miasto (…) dnia 31 stycznia 2025 r. podpisało z Zarządem Województwa (…) umowę o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Projekt został wybrany w ramach ogłoszonego naboru wniosków o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektów (...), Działanie (...) Cyfrowe (…) w ramach (…) (typ projektu (…)) (…) w ramach Programu Fundusze Europejskie (…) na lata 2021-2027. Projekt realizowany będzie przez Miasto (…) w partnerstwie z Gminą (…). Za realizację projektu będzie odpowiedzialna każda z Gmin w swoim zakresie. Partnerem wiodącym jest Miasto (…) a Partnerem Gmina (…).
Celem realizacji projektu jest poprawa dostępu do e-usług publicznych dla mieszkańców i przedsiębiorców (…), poprawa komunikacji pomiędzy urzędami administracji publicznej a mieszkańcami i przedsiębiorcami, poprawa jakości życia mieszkańców dzięki rozpowszechnieniu wykorzystania e-usług publicznych. Odbiorcami projektu są jednostki administracji, mieszkańcy i inne podmioty działające na terenie (…).
Stworzenie systemu pozwali na elektroniczną obsługę mieszkańca (…) celem efektywniejszego załatwienia elektronicznych spraw w urzędzie. System pozwoli na załatwienie spraw dotyczących elektronicznych usług m.in. z zakresu podatków, należności, opłat i innych spraw, które umożliwią załatwienie w sposób bezpieczny poprzez usługi elektroniczne. Usługi te będą uruchomione na specjalnym portalu oraz zostaną dostosowane do potrzeb użytkownika. Dzięki zintegrowaniu różnych danych tj. z istniejących i przyszłych systemów dziedzinowych, odbiorca uzyska informacje, uzupełni dane w formularzach, prześle je, wniesie opłaty i uzyska np. decyzje, zaświadczenia, zezwolenia itp. System ten będzie przejrzysty, zorientowany na potrzeby użytkownika, umożliwi pełne wykorzystanie nowych technologii w zakresie dostępu do e-usług oraz będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, umożliwiając tym samym korzystanie z e-usług możliwie szerokiej grupie odbiorców. Integracja systemu z (...) umożliwi podgląd toku sprawy, ustalenie osoby odpowiedzialnej oraz załatwienie sprawy on-line na min. 4 poziomie dojrzałości. Będą to elektroniczne usługi zewnętrzne typu (...) i (...). Ponadto wykonany zostanie system (...), (…) i cyfryzacja planów. Nowe/zmodernizowane e-usługi publiczne będą komplementarne z e-usługami na poziomie regionalnym i krajowym. Zostanie zapewniona ich interoperacyjność oraz zgodność z założeniami Architektury Informacyjnej Państwa.
Cele projektu zostaną osiągnięte poprzez realizację zaplanowanych zadań.
Zadania przewidziane do realizacji przez Miasto (…) to:
I.Wdrożenie oprogramowania:
1.zakup i wdrożenie Systemu (...) wraz z integracją w (...) szkołach Miasta (…): Szkoły podstawowe nr (…), Zespół Szkół Ogólnokształcących (…);
2.zakup i wdrożenie systemu (...) oraz (...), który zostanie umieszczony w Urzędzie Miasta (…) i w (...) szkołach Miasta (…): Szkoły podstawowe nr (…), Zespół Szkół Ogólnokształcących nr (…) oraz w Zarządzie (…);
3.zakup oprogramowania do Urzędu Miasta (…):
- systemy dziedzinowe i integracje wraz z portalem e-usług;
- system (...), (…), e-usługi;
- cyfryzacja planów - migracja, dostosowanie.
4.utworzenie Portalu (…).
II.Dostawa sprzętu informatycznego.
III.Szkolenia:
1.szkolenie specjalistyczne z zakresu (...);
2.szkolenie specjalistyczne z zakresu (...);
3.szkolenie specjalistyczne z zakresu (...).
Zadania przewidziane do realizacji przez Gminę (…):
I.Wdrożenie oprogramowania:
1.zakup i wdrożenie Portalu e-usług w Gminie (…);
2.zakup i wdrożenie, licencje systemu (...);
3.zakup oprogramowania do Urzędu Gminy (…):
- System (...), (…), e-usługi;
- Cyfryzacja planów - migracja, dostosowanie.
II.Dostawa sprzętu informatycznego.
III.Szkolenia specjalistyczne IT.
Zadania wspólne: wsparcie techniczne.
Za realizację projektu będzie odpowiedzialna każda z Gmin w swoim zakresie. Każdy z Partnerów realizując projekt, będzie dokonywał zakupów usług i infrastruktury na potrzeby realizacji własnych zadań i na własny rachunek. Miasto (…) w ramach realizacji projektu dotyczącego Zadań przewidzianych dla Miasta (…), będzie otrzymywało faktury wystawione na Miasto (…), zaś wydatki przewidziane dla Zadań Gminy (…) będą wystawiane na Gminę (…).
Projekt służyć będzie realizacji zadań Gminy opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, a poniesione w ramach projektu wydatki, będą służyły wyłącznie do bezpiecznego i stabilnego procesu obsługi mieszkańców, interesantów i utrzymaniu ciągłości pracy administracji publicznej. Jednocześnie nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Gminę i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Pytanie
Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, stosownie do przepisów art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 t.j.) Miasto (…) będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na potrzeby projektu pn. „(…)”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 t.j.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Jak wskazuje art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalności osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.
Istotne wyłączenie z kręgu podatników przewiduje art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowiąc, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W przypadku projektu pn. „(…) nie będzie wykorzystywało efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmioty dostarczone w ramach realizacji projektu nie będą służyły generowaniu dla Miasta (…) obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, lecz służyć będą realizacji usług publicznych nieodpłatnie udostępnionych mieszkańcom, dlatego Miasto (…) nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu. Realizując przedmiotowy projekt gmina realizuje zadania własne, które zostały nałożone na JST odrębnymi przepisami – art. 6 i 7 ust. 1 USG, działać będzie jako organ władzy publicznej w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, projekt pn. „(…)” przyczyni się do poprawy dostępu do e-usług publicznych dla mieszkańców i przedsiębiorców (…), poprawy komunikacji pomiędzy urzędami administracji publicznej a mieszkańcami i przedsiębiorcami, poprawy jakości życia mieszkańców dzięki rozpowszechnianiu wykorzystania e-usług publicznych, do zniwelowania barier osób z niepełnosprawnościami w zakresie realizacji spraw publicznych, wzrostu bezpieczeństwa i efektywności e-administracji oraz informatyzacji urzędów jednostek samorządu terytorialnego w obszarze partnerstwa. Odbiorcami projektu będą mieszkańcy, jednostki administracji i inne podmioty działające na terenie (…). Wszystkie działania zaplanowane w projekcie będą służyć realizacji celu głównego projektu poprzez zwiększenie dostępności lub dojrzałości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz stworzenie lub poprawę warunków techniczno- organizacyjnych do obsługi tych usług drogą elektroniczną w urzędach i Jednostkach organizacyjnych. Możliwość wykorzystania wysokiej jakości elektronicznych usług publicznych w relacjach interesant - administracja przyczyni się do zminimalizowania niedogodności związanych z załatwieniem spraw urzędowych odczuwanych przez klientów zewnętrznych oraz wpłynie pozytywnie na jakość obsługi przez pracownika.
Zaplanowane działania uwzględniają potrzeby przyszłych pokoleń, dlatego nie prowadzą do naruszenia równowagi przyrodniczej i przestrzennej. Wszelkie działania będą realizowane z uwzględnieniem potrzeb zachowania różnorodności biologicznej, zrównoważonego podejścia do użytkowania zasobów przyrody, przywrócenia i utrwalenia ładu przestrzennego oraz wymogów ochrony obszarów cennych przyrodniczo, w tym ich integralności i spójności. Przedsięwzięcie nie będzie: powodowało emisji zanieczyszczeń do powietrza. Promowanie e-usług publicznych i innych form komunikacji dąży do redukcji ilości wytwarzanego papieru, zużycia tonera, energii itp.
Z powyższego wynika, że Miasto (…) nie będzie uznane za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane, a tym samym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu pn. „(…)”. Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu, nie mają związku z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi. Nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Urzędzie Miasta lub Jednostkach organizacyjnych, z którymi Miasto (…) prowadzi wspólne rozliczenia dla podatku VAT. Za korzystanie z usług przez interesantów Miasto (…) nie będzie pobierało żadnych opłat.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych stanach faktycznych, przykładowo w interpretacji z:
- Sygn. 0112-KDIL3.4012.211.2024.1.LS z 6 maja 2024 r.,
- Sygn. 0111-KDIB3-2.4012.429.2023.1.ASZ z 31 lipca 2023 r.,
- Sygn. 0114-KDIP4-1.4012.290.2023.1.APR z 5 czerwca 2023 r.,
- Sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.129.2023.1.AKA z 13 kwietnia 2023 r.,
- Sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.813.2022.1.MC z 19 grudnia 2022 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją Projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Realizują Państwo projekt partnerski wraz z Gminą (…) pn. „(…)”. Celem realizacji projektu jest poprawa dostępu do e-usług publicznych dla mieszkańców i przedsiębiorców (…), poprawa komunikacji pomiędzy urzędami administracji publicznej a mieszkańcami i przedsiębiorcami, poprawa jakości życia mieszkańców dzięki rozpowszechnieniu wykorzystania e-usług publicznych. Odbiorcami projektu są jednostki administracji, mieszkańcy i inne podmioty działające na terenie (…).
Projekt służyć będzie realizacji Państwa zadań opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, a poniesione w ramach projektu wydatki, będą służyły wyłącznie do bezpiecznego i stabilnego procesu obsługi mieszkańców, interesantów i utrzymaniu ciągłości pracy administracji publicznej. Nabyte towary i usługi nie będą służyć działalności gospodarczej wykonywanej przez Państwa i czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
W związku z realizacją Projektu nie będzie spełniona podstawowa przesłanka, która pozwala na odliczenie podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy tylko Państwa jako wnioskodawcy, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów realizujących Projekt, tj. dla Gminy (…).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.