Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego, wynikającego z  faktur wystawionych na Ochotniczą Straż Pożarną w  … dokumentujących wydatki w związku z  realizacją zadania pod nazwą: „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w …, zwana dalej OSP działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 o  ochronie przeciwpożarowej, a także Statutu. OSP prowadzi w szczególności działalność mającą na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami. OSP bierze udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń oraz informuje ludność o istniejących zagrożeniach pożarowych i  ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi. OSP w … zamierza złożyć wniosek do WFOŚiGW w …, o dofinansowanie zadania pod nazwą: „…”. Koszt zadania szacuje się na .... zł. OSP w … wnioskuje o dofinansowanie w wysokości 90% wartości zadania. Pozostała kwota będzie stanowiła wkład własny jednostki. Jednostka zaplanowała zakupić sprzęt i wyposażenie podnoszące efektywność działań oraz bezpieczeństwo strażaków.

Rozliczenie zostanie dokonane na podstawie faktur, rachunków i umów. Zakupy sprzętu i  wyposażenia nabytego w związku z realizacją tego zadania, nie będą w żaden sposób związane z  wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ochotnicza Straż Pożarna w … nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT i  nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej. Jednocześnie OSP oświadcza, inwestycja w związku z realizacją dofinansowania przez WFOŚiGW w … nie będzie służyła jednostce do wykonywania czynności opodatkowanych od towarów i usług. Interpretacja indywidualna jest wymagana jako załącznik do wniosku na dofinansowanie w WFOŚiGW w …

Pytanie

Czy Ochotnicza Straż Pożarna w … posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych na Ochotniczą Straż Pożarną w  …dokumentujących wydatki w związku z realizacją zadania pod nazwą: „…”, polegającego na zakupie sprzętu i wyposażenia pożarniczego.

Państwa stanowisko w sprawie

Ochotniczej Straży Pożarnej w … nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją zadania pn. „…. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7, więc usługi takie jak: zakup sprzętu i wyposażenia w związku z realizacją dofinansowania, nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego.

Zatem, OSP w … nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących z zakupem sprzętu i wyposażenia, związanego z realizacją dofinansowania przez WFOŚiGW w …. Tym samym, OSP z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając na względzie powyższe, OSP .... nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją dofinansowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i  usług (t.  j.  Dz.  U.  z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do  obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art.  119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod  warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to  jest  m.in.  tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w  art.  88  ustawy. 

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub  zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w  przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z  których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do  odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku  należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są  w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez  względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w  szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów iusług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali inwestycja w związku z realizacją dofinansowania przez WFOŚiGW w … nie będzie służyła jednostce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wzwiązku zpowyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego okwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww.projektu. Tymsamym, niebędzie Państwu przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, októrej mowa wart. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będą Państwo mieć możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego, wynikającego z  faktur wystawionych na Ochotniczą Straż Pożarną w  … dokumentujących wydatki w  związku z  realizacją zadania pod nazwą: „…”, ponieważ towary i usługi nabywane w  związku z  realizacją projektu nie  będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a Państwo nie jesteście czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub  objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej  jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w  terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), naadres Krajowej Informacji Skarbowej naplatformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 iart.54§ 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.  57a  PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.