Spółka z siedzibą w Polsce prowadzi działalność polegającą na zakupie pojazdów z innych krajów Unii Europejskiej, ich przebudowie w Polsce, a następni... - Interpretacja - null

ShutterStock
Spółka z siedzibą w Polsce prowadzi działalność polegającą na zakupie pojazdów z innych krajów Unii Europejskiej, ich przebudowie w Polsce, a następni... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Koszty transportu w ramach WDT – czy można je fakturować oddzielnie?

Spółka z siedzibą w Polsce prowadzi działalność polegającą na zakupie pojazdów z innych krajów Unii Europejskiej, ich przebudowie w Polsce, a następnie sprzedaży gotowych pojazdów do państw członkowskich – głównie do Niemiec. Transport pojazdów organizuje i finansuje samodzielnie, jednak jego koszt zależy od liczby aut w danym ładunku, co powoduje, że w chwili wystawiania faktury sprzedażowej nie jest jeszcze znana jego ostateczna wysokość.

W związku z tym spółka wystąpiła do KIS z wnioskiem o interpretację indywidualną. Zapytała, czy w takiej sytuacji może wystawić osobną fakturę obejmującą wyłącznie koszty transportu. Uważała, że jest to dopuszczalne – zwłaszcza gdy transport obejmuje kilka pojazdów i nie stanowi jedynie elementu pomocniczego. Spółka argumentowała, że w takich przypadkach usługa przewozu może być uznana za niezależne świadczenie, odrębne od dostawy towaru.

KIS: brak możliwości wystawienia osobnej faktury obejmującej transport

Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe i wyjaśnił, że transport w ramach WDT jest częścią świadczenia głównego i nie może być fakturowany osobno.

Organ wyjaśnił, że w przypadku dostawy towarów z transportem, który organizuje i tymczasowo opłaca sprzedawca, mamy do czynienia z jednym złożonym świadczeniem. Transport nie jest celem samym w sobie, lecz elementem nierozerwalnie związanym ze sprzedażą towaru – jego koszt wprost wynika z realizacji tej dostawy i powinien być doliczony do podstawy opodatkowania.

Nawet jeśli cena transportu jest znana dopiero po wystawieniu faktury za towar, nie uprawnia to podatnika do wystawienia osobnej faktury za dostawę. W takim przypadku – jak podkreślił organ – należy skorzystać z mechanizmu faktury korygującej, która uwzględni zmienioną podstawę opodatkowania.

KIS powołała się na orzecznictwo TSUE, zgodnie z którym czynności tworzące gospodarczo jedną usługę nie mogą być sztucznie rozdzielane. Wystawienie osobnej faktury mogłoby wprowadzać w błąd co do przedmiotu sprzedaży, sugerując, że chodzi o dwa niezależne świadczenia, co byłoby niezgodne z przepisami i groziło błędną stawką podatku.

W konsekwencji dyrektor KIS stwierdził, że koszty transportu, nawet ustalane po sprzedaży, muszą zostać ujęte w fakturze korygującej – jako element kompleksowej dostawy pojazdów w ramach WDT.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 19 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.27.2025.1.MAZ