Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.49.2025.2.EP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego w związku z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca niniejszego wniosku – (...), jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i  jest zarejestrowanym jako podatnik czynny.

Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych na realizację inwestycji pn.: „(...)”. Dofinansowanie wnioskowane z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego oraz rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Wniosek o pozyskanie dofinansowania został złożony w dniu (…) r. Zakłada on budowę suchego zbiornika przeciwpowodziowego w rejonie ul. (…) sołectwa (...), zaplanowana inwestycja w szczególności będzie polegać na:

-(…),

-(…),

-(…),

-(…),

-(…).

Zaplanowane działania przyczynią się do zapewnienia bezpieczeństwa powodziowego przede wszystkim budynkom położonym w górnej części ul. (…) oraz mają nie dopuścić do zalewania ulic: (…), (…), (…), (…) przy nawalnym opadzie deszczu występującym w tej części zlewni. Sołectwo (...) leży na obszarze charakteryzującym się dużymi spadkami terenu i urozmaiconą rzeźbą. Planuje się wykonanie grobli ziemnej usytuowanej poprzecznie do kierunku spływu wody w istniejącym rowie melioracyjnym biegnącym równolegle do (…). Wykonana grobla umożliwi krótkotrwałe piętrzenie wody w okresie wezbrań spowodowanych nawalnymi deszczami. Zadaniem inwestycji jest przechwycenie spływających wód i  prawidłowe skierowanie ich do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej.

Zakres robót obejmuje również wszelkie prace projektowe budowlano – wykonawcze wraz z  niezbędnymi pozwoleniami, uzgodnieniami, opiniami, decyzjami do zapewnienia możliwości realizacji przedmiotowego zadania oraz prace odbiorowe, związane z użytkowaniem obiektu. Na podstawie zawartej umowy na wykonanie zadanie pn.: „(…) (...)”, termin zakończenia realizacji zadania został określony do dnia (…)r. Zapisy umowy zawartej w związku z przyznaniem pomocy finansowej na zadanie oraz zasady programu stanowią, iż wszystkie wydatki związane z realizacją zadania muszą zostać poniesione nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność. W terminie od (…). do (…) r. należy złożyć wniosek o płatność wraz z wymaganymi dokumentami niezbędnymi do wypłaty dofinansowana.

Ponoszone wydatki w odniesieniu do realizowanego zadania inwestycyjnego będą bezpośrednio i  wyłącznie związane z ww. inwestycją i będą udokumentowane wystawionymi fakturami na Gminę (…) NIP: (…). jako nabywcę fakturę VAT. Przewidywana wartość inwestycji wyniesie (…) zł brutto (w tym VAT (…)netto - koszty kwalifikowane). W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym.

Inwestycja będzie realizowana na terenie stanowiącym własność gminy – wnioskodawcy. Realizacja zadania będzie stanowić zadanie własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990  r. o samorządzie gminnym pkt 14 - porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Efekt zrealizowanego zadania będzie wykorzystywany do ochrony przeciwpowodziowej sołectwa (...) ale nie będzie wykorzystywany przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do innych celów poza działalnością gospodarczą w  rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatkach od towarów i usług, więc nie nastąpi możliwość przyporządkowana kwot podatku. Wnioskodawca będzie wykorzystywał zrealizowany efekt zadania o którym mowa we wniosku do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy (...) ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego?

Państwa stanowisko w sprawie

W odniesieniu do przedstawionego zderzenia przyszłego oraz zdania Wnioskodawcy, (...) w związku z planowaną inwestycją nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycje jak i po jej zakończeniu ponieważ inwestycja ta zalicza się do inwestycji z zakresu zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz, na podstawie faktu iż Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od  towarów i  usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W  zakresie, w  jakim towary i  usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o  którym mowa w  art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego, z  zastrzeżeniem art. 114, art.  119  ust.  4, art.  120  ust.  17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z  których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są  w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich  wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w  art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i  usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekt zadania będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji pn.: „(...)”.

Tym samym, Państwa stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W  przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz.  111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do  interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z  dnia  11  marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j.  Dz. U.  z  2024  r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w  terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z  dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.