
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku odpłatnych usług, które realizują Państwo w ramach działalności organizacji religijnej jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku odpłatnych usług, które realizują Państwo w ramach działalności organizacji religijnej i zwolnienia ww. usług z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Uzupełnili go Państwo pismem z 21 lutego 2025 r. (wpływ 21 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest fundacją posiadającą osobowość prawną utworzoną przez kościelną osobę prawną Archidiecezję. Działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz na podstawie statutu Fundacji.
Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystając ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle statutu głównymi celami Fundacji są:
1)wspieranie działalności Kościoła Katolickiego w Polsce, za szczególnym uwzględnieniem Archidiecezji,
2)krzewienie wartości chrześcijańskich zgodnie z nauką Ewangelii i Kościoła Rzymskokatolickiego,
3)promowanie wartości życia i rodziny, wspieranie rodziny jako wspólnoty życia i miłości, będącej podstawowym środowiskiem wychowawczym,
4)inicjowanie, realizowanie i wspieranie działalności społeczno-kulturalnej, zgodnej z nauką Kościoła Katolickiego,
5)ochrona życia poczętego,
6)niesienie pomocy i leczenie osób chorych i starszych,
7)wspieranie i organizowanie działalności charytatywno-opiekuńczej, oświatowo-wychowawczej, naukowej, kulturalnej, kultu religijnego, budownictwa sakralnego i konserwacji zabytków.
Fundacja realizuje swoje cele statutowe w szczególności poprzez:
1)działalność ewangelizacyjną i misyjną,
2)finansowe, merytoryczne i organizacyjne wspieranie Archidiecezji,
3)niesienie pomocy materialnej, psychicznej i duchowej,
4)organizowanie koncertów, konferencji, szkoleń, kursów, warsztatów i seminariów oraz innych wydarzeń i przedsięwzięć służących realizacji celów statutowych,
5)prowadzenie akcji promujących i finansujących działalność ewangelizacyjną,
6)pozyskiwanie sponsorów dla działalności ewangelizacyjnej i kulturalnej,
7)wspieranie edukacji i formacji dzieci i młodzieży,
8)realizację zadań w oparciu o dotacje lokalne, regionalne, krajowe i zagraniczne,
9)pozyskiwanie i gromadzenie środków finansowych, materialnych i sprzętu do realizacji zadań statutowych,
10)wspieranie konserwacji zabytków kościelnych,
11)współpracę z organizacjami i instytucjami państwowymi i samorządowymi, naukowymi, społecznymi, organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami gospodarczymi podejmującymi działania analogiczne lub podobne do celów Fundacji w zakresie wymiany informacji, doświadczeń, realizacji wspólnych przedsięwzięć oraz udzielania pomocy w obszarze celów działania Fundacji,
12)prowadzenie działalności gospodarczej służącej realizacji celów Fundacji.
Zgodnie ze Statutem, Fundacja realizuje opisane cele również prowadząc odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego i wyłącznie w rozmiarach służących realizacji jej celów.
Głównym miejscem prowadzenia działalności statutowej przez Fundację jest Dom Rekolekcyjny. W tym miejscu prowadzi przede wszystkim działalność ewangelizacyjną organizując rekolekcje, seminaria i konferencje. W przypadku organizowania rekolekcji kilkudniowych, ich uczestnicy korzystają z noclegów i posiłków. Działalność statutowa prowadzona jest zarówno nieodpłatnie, jak i odpłatnie, przy czym odpłatność obejmuje zryczałtowany zwrot kosztów, bez celu uzyskania zysku. Fundacja otrzymuje również darowizny od osób kościelnych i osób fizycznych.
Korzystając z pomieszczeń przystosowanych do prowadzenia działalności gastronomicznej (kuchnia, jadalnia Domu Rekolekcyjnego) Fundacja prowadzi również gastronomiczną działalność gospodarczą organizując tzw. niedzielne obiady rodzinne oraz posiłki podczas imprez okolicznościowych. W miarę dostępności pokoi noclegowych prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie ogólnodostępnego zakwaterowania.
Począwszy od listopada 2024 r. Fundacja zdecydowała o ewidencjonowaniu sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej, mimo że nie powstał w tym czasie jeszcze obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W związku z prowadzoną działalnością statutową i gospodarczą powstała wątpliwość, co do ewidencjonowania przychodów przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz opodatkowania wykonywanych czynności podatkiem od towarów i usług.
Na pytanie:
1)„Jakie konkretnie dostawy towarów i świadczenia usług realizowane przez Państwa objęte są zakresem zadanego we wniosku pytania?”,
odpowiedzieli Państwo, że Fundacja prowadzi działalność ewangelizacyjną organizując rekolekcje, seminaria i konferencje. W przypadku organizowania rekolekcji kilkudniowych, ich uczestnicy korzystają z noclegów i posiłków. Zakresem wniosku objęte są usługi organizacji rekolekcji (usługi główne) wraz z organizacją noclegów i posiłków (usługi pomocnicze).
Na pytanie:
2)„Czy Państwa członkowie są zobowiązani każdorazowo do wniesienia dodatkowej wpłaty z tytułu świadczenia usług realizowanych na ich rzecz przez Państwa czy są one finansowane z wpłacanych przez członków składek członkowskich?”,
odpowiedzieli Państwo, że Fundacja świadczy usługi na rzecz członków Kościoła Katolickiego, którzy są zobowiązani do zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup.
Na pytanie:
3)„Czy wszyscy Państwa członkowie dokonują jednakowych wpłat na Państwa rzecz? Jeśli nie, to dlaczego i od czego zależy kwota wpłat?”,
odpowiedzieli Państwo, że nie, członkowie Kościoła Katolickiego nie dokonują wpłat członkowskich na rzecz Fundacji. Zwracają koszty usług, z których korzystali.
Na pytania:
4)„Co konkretnie pokrywają składki członkowskie (na co konkretnie są przeznaczone)?”,
5)„Na co konkretnie przeznaczone są pobierane przez Państwa wpłaty członków z tytułu świadczonych przez Państwa usług?”,
odpowiedzieli Państwo, że członkowie Kościoła Katolickiego nie dokonują wpłat członkowskich na rzecz Fundacji.
Na pytanie:
6)„Czy składki członkowskie przeznaczone są wyłącznie na Państwa działalność statutową? Jeśli tak – na jaką konkretnie? Jeśli nie, to na pokrycie jakich konkretnie wydatków?”,
odpowiedzieli Państwo, że członkowie Kościoła Katolickiego, którzy korzystają z organizowanej przez Fundację działalności ewangelizacyjnej np. rekolekcji, zwracają koszty (lub część kosztów) przypadającego na nich udziału.
7)„Czy w związku z pobieraną składką członkowską dokonują Państwo na rzecz swoich członków dostawy jakichkolwiek towarów? Jeśli tak, należy wskazać, jakich konkretnie i czy dokonują Państwo dostawy jednakowych towarów na rzecz wszystkich członków?”,
odpowiedzieli Państwo, że nie, Fundacja nie pobiera składki członkowskiej i nie dokonuje dostawy towarów.
Na pytanie:
8)„Czy odpłatność uiszczana przez Państwa członków za świadczenie na ich rzecz usług dotyczy tylko tych konkretnych usług (tzn. przeznaczona jest wyłącznie na dofinansowanie tych usług) i czy wówczas opłata jest jednakowa dla członków korzystających z tych samych usług?”,
odpowiedzieli Państwo, że tak, zwrot kosztów dotyczy tylko i wyłącznie konkretnych usług i jest jednakowy dla członków korzystających z tych samych usług.
Na pytanie:
9)„Jeśli wszyscy członkowie nie wnoszą jednakowej kwoty odpłatności za świadczenie na ich rzecz usług, to proszę wskazać, od czego to zależy oraz w jakich przypadkach poszczególni członkowie wnoszą niższą opłatę a w jakim wyższą?”,
odpowiedzieli Państwo, że jak wskazano wyżej, koszt jest jednakowy.
Na pytanie:
10)„Czy usługi objęte zakresem pytania stanowią usługi w zakresie interesu zbiorowego Państwa członków? Jeśli tak, to jaki interes zbiorowy Państwa członków jest realizowany?”,
odpowiedzieli Państwo, że działalność ewangelizacyjna stanowi świadczenie usług w zakresie interesu zbiorowego członków Kościoła Katolickiego i zgodna jest z misją zarówno Kościoła, jak i Fundacji.
Na pytanie:
11)„Czy wysokość wpłat członków i zasad ich ustalania wynika z Państwa przepisów statutowych? Jeśli tak, proszę opisać szczegółowo.”,
odpowiedzieli Państwo, że członkowie Kościoła Katolickiego nie dokonują wpłat członkowskich na rzecz Fundacji.
Na pytanie:
12)„Czy są Państwo nastawieni na osiągnięcie zysków?”,
odpowiedzieli Państwo, że działalność statutowa Fundacji jest działalnością pożytku publicznego i nie jest nastawiona na generowanie zysku.
Na pytanie:
13)„Czy działalność Państwa członków, na rzecz których świadczą Państwo usługi objęte zakresem pytania, jest zwolniona od podatku lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie są uznawani za podatników? Należy jednoznacznie wskazać, które z powyższych. Jeśli żadne z powyższych, to należy wskazać jakie są to osoby?”,
odpowiedzieli Państwo, że działalność świadczona przez Fundację - organizowane wydarzenia - nie mają związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą uczestników. Fundacja nie posiada wiedzy o ewentualnej działalności gospodarczej członków Kościoła Katolickiego, którzy uczestniczą w wydarzeniach organizowanych przez Fundację.
Na pytanie:
14)„Czy świadczone przez Państwa usługi objęte zakresem pytania są bezpośrednio niezbędne do wykonywania przez Państwa członków działalności zwolnionej lub wyłączonej z podatku?”,
odpowiedzieli Państwo, że działalność świadczona przez Fundację - organizowane wydarzenia - nie mają związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą uczestników.
Na pytanie:
15)„Czy ewentualne zwolnienie świadczonych przez Państwa usług może spowodować naruszenie warunków konkurencji?”,
odpowiedzieli Państwo, że biorąc pod uwagę specyfikę działalności rekolekcyjnej, świadczenie usług przez Fundację nie prowadzi do naruszenia warunków konkurencji.
Na pytanie:
16)„Czy usługi objęte zakresem pytania świadczone będą wyłącznie na rzecz Państwa członków czy również na rzecz innych podmiotów niebędących Państwa członkami (jakich)?”,
odpowiedzieli Państwo, że nie, Fundacja nie organizuje wydarzeń ewangelizacyjnych na innych podmiotów poza członkami Kościoła Katolickiego.
Na pytanie:
17)„Jakie usługi świadczone przez Państwa są usługami podstawowymi?”,
odpowiedzieli Państwo, że podstawową działalnością Fundacji jest działalność ewangelizacyjna polegająca na organizacji rekolekcji, seminariów i konferencji.
Na pytanie:
18)„Czy świadczone przez Państwa usługi, objęte zakresem zadanego pytania, są usługami ściśle związanymi z usługami podstawowymi? Jeśli tak, to jakie to są usługi?”,
odpowiedzieli Państwo, że pozostałe statutowe usługi związane z usługami podstawowymi to noclegi i posiłki zapewniane uczestnikom rekolekcji.
Na pytanie:
19)„Czy świadczone przez Państwa usługi objęte zakresem zadanego pytania są niezbędne do wykonania usługi podstawowej?”,
odpowiedzieli Państwo, że wymienione powyżej usługi są niezbędne do usługi podstawowej, jeśli jest nią organizacja kilkudniowych rekolekcji. Jeśli organizowane są jednodniowe rekolekcje, seminaria lub konferencje noclegi i posiłki nie są niezbędne i nie są świadczone.
Na pytanie:
20)„Czy głównym celem świadczonych przez Państwa usług jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?”,
odpowiedzieli Państwo, że nie. Fundacja nie osiąga żadnego dochodu, który mógłby być uznany za skutek konkurencyjnego wykonania tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia, gdyż nie prowadzi działalności naruszającej warunki konkurencji.
Na pytanie:
21)„Czy do usług będących przedmiotem wniosku doliczają Państwo marżę?”,
odpowiedzieli Państwo, że nie.
Na pytanie:
22)„Czy osiągają Państwo w sposób systematyczny zyski z działalności będącej przedmiotem wniosku? Jeśli tak, to czy osiągany zysk jest przeznaczony w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług? Jeśli nie, to na co przeznaczony jest osiągany przez Państwa zysk?”,
odpowiedzieli Państwo, że Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku z prowadzonej działalności statutowej. Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą i cały uzyskany zysk jest przeznaczany na działalność statutową.
Na pytanie:
23)„Czy usługi realizowane przez Państwa są usługami realizowanymi przez Państwa jako przez kościół, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1966)? Jeśli tak, to należy wskazać:
-na podstawie jakich konkretnie przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (należy podać artykuł, ustęp) realizują Państwo te usługi?
-czy są to usługi w zakresie interesu zbiorowego Państwa członków i kim są ci członkowie?
-czy są to usługi wykonywane na rzecz Państwa członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z Państwa przepisów statutowych?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
-Fundacja jest organizacją kościelną erygowaną przez biskupa diecezjalnego - art. 34 ust. 1 pkt 1 i art. 58 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego.
-Tak, działalność ewangelizacyjna jest realizowana w interesie zbiorowym członków Kościoła Katolickiego.
-Fundacja nie pobiera składek członkowskich.
Na pytanie:
24)„Czy realizują Państwo sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Jeśli, tak to prosimy wskazać:
-czy realizowali Państwo taką sprzedaż przed 1 stycznia 2024 r.? Jeśli tak, to proszę wskazać czy wartość tej sprzedaży zrealizowanej w 2024 r. przekroczyła kwotę 20 000 zł?
-czy rozpoczęli Państwo taką sprzedaż w trakcie 2024 r.? Jeśli, tak to prosimy wskazać czy wartość tej sprzedaży zrealizowanej w 2024 r. przekroczyła kwotę 20 000 zł w proporcji do okresu wykonywania tych czynności?
-jakie dostawy towarów i świadczenia usług realizują Państwo?
-jaki jest symbol PKWiU z 2015 r. oraz nazwa grupowania, wynikające z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r. wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. poz. 1676 ze zm.) dla realizowanych przez Państwa dostaw towarów i świadczenia usług? Proszę podać pełny siedmiocyfrowy symbol PKWiU dla każdej dostawy towarów i każdego świadczenia usług.
-czy dostawy towarów, które Państwo realizują odbywają się w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)? Jeśli tak to proszę wskazać czy:
·otrzymują Państwo w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Państwa rachunek bankowy lub na Państwa rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?
-czy świadczą Państwo usługi, za które otrzymują w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Państwa rachunek bankowy lub na Państwa rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?”,
odpowiedzieli Państwo, że w ramach działalności statutowej Fundacja świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy działalność statutowa Fundacji, której elementem odpłatności jest dokonywany przez członków Kościoła Katolickiego zwrot kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z członków w ogólnych wydatkach grup uczestników, jest zwolniona z:
a)obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących,
b)podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Fundacji odpłatna działalność statutowa prowadzona w ramach działalności organizacji religijnych, niestanowiąca działalności gospodarczej Fundacji, zwolniona jest z:
a)obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących,
b)podatku od towarów i usług.
Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Fundacja ewidencjonuje w kasie rejestracyjnej wszystkie usługi gastronomiczne i noclegowe świadczone na rzecz osób fizycznych (konsumentów) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zdaniem Fundacji odpłatne prowadzenie przez nią działalności statutowej np. organizowanie rekolekcji zwolnione jest z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy, zgodnie z treścią § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 32 ww. załącznika wymieniono usługi świadczone przez organizacje członkowskie, sklasyfikowane w grupowaniu 94 według PKWiU.
Zgodnie z treścią rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 94.91.Z wpisano działalność organizacji religijnych, do której zaliczono m.in. działalność organizacji religijnych lub osób indywidualnych świadczących usługi bezpośrednio wiernym w kościołach lub w innych miejscach i działalność rekolekcyjną.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że zwolnieniu podlegają tylko takie usługi, gdy jednocześnie spełnione są następujące przesłanki:
a)są świadczone przez niezależne grupy osób,
b)grupa taka świadczy je na rzecz swoich członków,
c)działalność członków grupy jest zwolniona z podatku lub w zakresie tej działalności członkowie ci nie są uznawani za podatników,
d)działania niezależnej grupy są prowadzone w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku,
e)grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie,
f)zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Przepis ten jest odzwierciedleniem art. 132 ust. 1 lit. f Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L 2006 Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”, na mocy którego państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje (...) usługi świadczone przez niezależne grupy osób, których działalność jest zwolniona z VAT lub w związku z którą nie są one uznawane za podatników, w celach świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności, gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków całkowitego zwrotu przypadającej im części we wspólnie poniesionych wydatkach, pod warunkiem że zwolnienie to nie spowoduje zakłóceń konkurencji.
Spełnienie pierwszych dwóch wymogów (a) i (b) dotyczących świadczenia usług przez niezależne grupy osób na rzecz swoich członków odnosi się w istocie do stwierdzenia, że istnieje jednostka (niezależna grupa osób) świadcząca usługi dla osób, które są jej członkami. To wskazuje, że niezależne grupy osób to m.in. organizacje o charakterze członkowskim, choć niekoniecznie sformalizowane i mające wyraźną podmiotowość. Co do samej formy funkcjonowania, to zarówno ustawa o VAT, jak i art. 132 ust. 1 lit. f Dyrektywy nie wskazują konkretnej formy prawnej, jaką powinna przyjąć niezależna grupa osób, aby zwolnienie przewidziane w tym przepisie miało zastosowanie. Szczególna forma prawna nie jest wymagana jako warunek zwolnienia. Jedynym istotnym kryterium jest to, aby niezależna grupa osób była odrębnym podatnikiem VAT.
Mając na uwadze, że Fundacja została ustanowiona przez kościelną osobę prawną w celu wspierania działalności Kościoła Katolickiego, świadczenie opisanych usług na rzecz członków Kościoła Katolickiego, należy uznać, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z niezależną grupą osób, świadczącą wskazane usługi na rzecz jej członków.
W odniesieniu do kolejnego z ww. warunków (c), wskazać należy, że opisane usługi świadczone są na rzecz osób fizycznych członków Kościoła Katolickiego niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, a zatem również to kryterium uznać należy za spełnione.
Kolejny warunek konieczny do uznania działań Fundacji za usługi zwolnione (d), to ustalenie, czy działania niezależnej grupy są prowadzone w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania ich działalności zwolnionej lub niepodlegającej temu podatkowi.
Przepisy nie precyzują, co należy rozumieć przez pojęcie usług bezpośrednio niezbędnych w prowadzonej działalności. Zatem w praktyce może pojawić się wątpliwość, czy przez usługi bezpośrednio niezbędne należy rozumieć wyłącznie usługi, które są specyficzne jedynie dla danej konkretnej branży, czy też usługi, które są bezpośrednio niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej danego podmiotu niezależnie od faktu, że mogą one być nabywane również w innych branżach.
Pojęcie „niezbędny” oznacza „koniecznie potrzebny” (Słownik Języka Polskiego - http://sjp.pwn.pl). Co oznacza, sytuację w której, bez usług świadczonych przez niezależną grupę nie byłoby możliwe realizowanie zadań Fundacji. Należy wskazać, że zarówno art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, jak i powołany przepis Dyrektywy posługują się terminem „niezbędne”. Jednak dla wzmocnienia terminu używają także terminu „bezpośrednio”, co dodatkowo ogranicza katalog usług mogących korzystać ze zwolnienia od podatku i z uwzględnieniem tych dwóch wyrażeń użytych w treści przepisu należy dokonywać jego wykładni, nie pomijając żadnego z nich.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), „bezpośrednio” oznacza bardzo blisko, oraz bez pośrednictwa. Bezpośredni związek z wykonywanymi usługami, to taki, który nie wymaga pośredników, ogniw pośrednich, który trafia do kogoś lub czegoś wprost. W wyroku TSUE z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie C-407/07 Stichting Centraal Begeleidingsorgaan voor de Intercolegiale Toetsing przeciwko Staatssecretaris van Finance, Trybunał wypowiadał się również w kwestii zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla niezależnej grupy osób świadczącej usługi na rzecz swoich członków. Zatem pojęcie usług „bezpośrednio niezbędnych” należy, odnieść do konkretnej działalności, na co zresztą wskazuje sformułowanie zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy.
W rozpoznawanej sprawie działalność rekolekcyjna stanowi realizację podstawowych celów Fundacji i z uwagi na to należy uznać, że omawiany warunek został spełniony.
Kolejny warunek (e), który powinien być spełniony, aby można było mówić o zwolnieniu z VAT dla opisanej we wniosku działalności, jest taki, aby usługi w ramach grupy były świadczone po „kosztach”, tj. Fundacja nie może generować zysku. W niniejszym stanie faktycznym odpłatność ponoszona przez uczestników rekolekcji ograniczona jest do zwrotu kosztów ponoszonych przez Fundację. Tym samym należy uznać, że powyższy warunek zostanie spełniony.
Ostatnia z wymienionych przesłanek (f) w kwestii możliwości zastosowania przez Fundacji zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, wprowadza wymóg, aby zwolnienie nie powodowało naruszenia warunków konkurencji.
Powszechnie znany termin „konkurencja” sprowadza się do współzawodnictwa pomiędzy rywalami, a w warunkach rynkowych, pomiędzy podmiotami gospodarczymi.
Naruszenie warunków konkurencji powinno być rozpatrywane z punktu widzenia świadczenia usług przez niezależną grupę na rzecz podmiotów zewnętrznych, a nie z punktu widzenia świadczenia usług na rzecz członków tej grupy, tzn. należy zweryfikować, czy fakt, że na rynku pojawi się podmiot świadczący określone usługi ze zwolnieniem z VAT, doprowadzi do naruszenia warunków konkurencji wobec innych podmiotów świadczących takie same usługi. W przypadku więc, gdy niezależna grupa osób jest podmiotem świadczącym określone usługi korzystające ze zwolnienia z VAT dla usług wspólnych wyłącznie dla swoich członków, nie powinno dojść do naruszenia warunków konkurencji wobec innych podmiotów na rynku. Można byłoby nawet podnieść, że dopóki na danym rynku wszystkie podmioty mogą skorzystać z omawianego zwolnienia, nie możemy mieć do czynienia z faktem naruszenia konkurencji.
W opisanym stanie faktycznym, biorąc pod uwagę specyfikę działalności rekolekcyjnej, nie dochodzi do naruszenia konkurencji, a zatem uznać należy, że spełnione są przesłanki do objęcia odpłatnej działalności statutowej - działalności rekolekcyjnej - świadczonej przez Fundację zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy.
W konsekwencji powyższego, wartość usług wchodzących w zakres działalności zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy nie będzie wliczana do limitu zwolnienia, o którym mowa w § 113 ust. 1 ustawy. Do momentu, gdy przychody Fundacji pochodzące z działalności gospodarczej - usługi gastronomiczne i noclegowe - nie przekroczą kwoty ustawowego limitu, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu doprecyzowali Państwo stanowisko.
Działalność statutowa Fundacji, której elementem odpłatności jest dokonywany przez członków Kościoła Katolickiego zwrot kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z członków w ogólnych wydatkach grup uczestników,
-jest zwolniona z:
a)obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, co wynika z treści § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż w poz. 32 załącznika do rozporządzenia wymieniono usługi świadczone przez organizacje religijne.
b)podatku od towarów i usług, co wynika z treści art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Fundacja świadczy usługi dla członków Kościoła Katolickiego, którzy ponoszą wyłącznie koszt indywidualnego udziału w organizowanym wydarzeniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku odpłatnych usług, które realizują Państwo w ramach działalności organizacji religijnej jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy,
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy,
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Takie ujęcie działalności gospodarczej wskazuje, że podatnikami VAT są podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem gospodarczym.
Natomiast podstawową grupą podatników VAT, określoną w art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w cyt. wyżej art. 15 ust. 2 ustawy), bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
Zatem użycie przez ustawodawcę określenia „bez względu na cel lub rezultat” oznacza, że działalność gospodarcza podatnika VAT może, lecz wcale nie musi być nakierowana na osiągnięcie zysku, gdyż w jej ramach podatnik może dążyć do osiągnięcia celów innych niż zarobkowe. Tym samym podatnikiem VAT mogą być również podmioty typu non profit, realizując np. zadania oświatowe, zdrowotne, kulturalne, charytatywne itp., przy czym opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą m.in. zwolnienia od podatku odpłatnych usług, które realizują Państwo w ramach działalności organizacji religijnej.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Cytowany przepis jest odzwierciedleniem art. 132 ust. 1 lit. f) Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), dalej zwanej „Dyrektywą Rady 2006/112/WE”, na mocy którego:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: usługi świadczone przez niezależne grupy osób, których działalność jest zwolniona z VAT lub w związku z którą nie są one uznawane za podatników, w celach świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności, gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków całkowitego zwrotu przypadającej im części we wspólnie poniesionych wydatkach, pod warunkiem że zwolnienie to nie spowoduje zakłóceń konkurencji.
Ww. zwolnienie stanowi odrębną regulację odnoszącą się do usług świadczonych przez niezależne grupy osób, których działalność jest zwolniona z VAT lub nieobjęta tym podatkiem na rzecz członków tych grup, o ile wynagrodzenie za te usługi stanowi wyłącznie zwrot poniesionych kosztów, a cel ich świadczenia jest ściśle związany z działalnością tych osób. Dodatkowym warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest brak ryzyka pogorszenia warunków konkurencji.
Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest fundacją posiadającą osobowość prawną utworzoną przez kościelną osobę prawną Archidiecezję. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystając ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Fundacja świadczy usługi na rzecz członków Kościoła Katolickiego, którzy są zobowiązani do zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup. Członkowie Kościoła Katolickiego nie dokonują wpłat członkowskich na rzecz Fundacji. Zwracają koszty usług, z których korzystali. Członkowie Kościoła Katolickiego, którzy korzystają z organizowanej przez Fundację działalności ewangelizacyjnej np. rekolekcji, zwracają koszty (lub część kosztów) przypadającego na nich udziału. Działalność statutowa Fundacji jest działalnością pożytku publicznego i nie jest nastawiona na generowanie zysku. Działalność świadczona przez Fundację - organizowane wydarzenia - nie mają związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą uczestników. Fundacja nie posiada wiedzy o ewentualnej działalności gospodarczej członków Kościoła Katolickiego, którzy uczestniczą w wydarzeniach organizowanych przez Fundację. Działalność świadczona przez Fundację - organizowane wydarzenia - nie mają związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą uczestników. Świadczenie usług przez Fundację nie prowadzi do naruszenia warunków konkurencji.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem postawionego we wniosku pytania, w pierwszej kolejności wskazać należy, iż z powołanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy wynika, że warunkami koniecznymi do zastosowania zwolnienia od podatku usług na jego podstawie są następujące przesłanki:
1)istnienie jednostki (niezależna grupa osób) świadczącej usługi dla osób, które są jej członkami;
2)członkowie są albo podatnikami prowadzącymi działalność, która jest zwolniona od podatku VAT, albo osobami, które nie są uznawane – w związku z prowadzoną działalnością – za podatników;
3)usługi świadczone przez grupę są „bezpośrednio niezbędne” dla wykonywania przez członków grupy własnej działalności, która jest zwolniona od podatku VAT lub w związku z którą członkowie grupy nie są uznawani za podatników;
4)usługi są świadczone po kosztach własnych („całkowity zwrot”) – grupa nie może generować zysku;
5)zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług nie może naruszać zasad konkurencji.
Powyższe warunki muszą zostać spełnione łącznie. Brak spełnienia chociażby jednego z nich powoduje brak możliwości zastosowania ww. zwolnienia od podatku.
Spełnienie pierwszego warunku dotyczącego świadczenia usług przez niezależne grupy osób na rzecz swoich członków odnosi się w istocie do stwierdzenia, że istnieje jednostka (niezależna grupa osób) świadcząca usługi dla osób, które są jej członkami. To wskazuje, że niezależne grupy osób to m.in. organizacje o charakterze członkowskim, choć niekoniecznie sformalizowane i mające wyraźną podmiotowość. Co do samej formy funkcjonowania, to zarówno ustawa, jak i art. 132 ust. 1 lit. f) Dyrektywy nie wskazują konkretnej formy prawnej, jaką powinna przyjąć niezależna grupa osób, aby zwolnienie przewidziane w tym przepisie miało zastosowanie. Szczególna forma prawna nie jest wymagana jako warunek zwolnienia. Jedynym istotnym kryterium jest to, aby niezależna grupa osób była odrębnym podatnikiem VAT.
Ponadto analiza podmiotowości jaką musi posiadać ustawowa „niezależna grupa osób”, której to usługi mogą podlegać zwolnieniu od podatku, podczas gdy są świadczone na rzecz członków, których zrzesza, prowadzi do wniosku, że owa niezależność powinna objawiać się samodzielnością podejmowania decyzji gospodarczych i odrębnością podmiotową.
Warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest wymóg, aby podmioty, na rzecz których niezależne grupy dokonują świadczeń, były członkami takiej grupy. Stanowisko to potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w orzeczeniu z 8 marca 1989 r. sygn. sprawy C-348/87, odnoszącym się do przepisów szóstej dyrektywy, która została zastąpiona ww. dyrektywą 2006/112/WE, stwierdził w tezie 14 i 15, że art. 13(A)(1)(f) szóstej dyrektywy odnosi się wyłącznie do niezależnych grup osób świadczących usługi na rzecz członków grupy. „Nie ma to miejsca w sytuacji, w której fundacja wykonuje usługi na rzecz innej fundacji i żadna z nich nie jest członkiem drugiej. Ponieważ warunki zwolnienia są sformułowane precyzyjnie, każda wykładnia poszerzająca zakres artykułu 13(A)(1)(f) szóstej dyrektywy jest niezgodna z celem tego przepisu. Tym samym, w odpowiedzi na wniosek o wstępne orzeczenie należy stwierdzić, że czynności, które winny być objęte zwolnieniem podatkowym na mocy artykułu 13(A)(1)(f) szóstej dyrektywy (...) nie obejmują działalności fundacji, polegającej wyłącznie na organizacji i wykonywaniu prac związanych z działalnością innej fundacji, w zamian za zwrot faktycznie poniesionych wydatków, jeżeli ta druga fundacja stanowi organizację parasolową dla szeregu podmiotów prowadzących działalność zwolnioną lub nieopodatkowaną oraz świadczy usługi określone w powyższym przepisie szóstej dyrektywy wyłącznie na rzecz tych podmiotów”.
Natomiast w wyroku z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie C-407/07 Trybunał doprecyzował kwestię zakresu usług świadczonych na rzecz swoich członków przez ww. grupy, stwierdzając, że „(...) wykładni art. 13A ust. 1 lit. f) szóstej dyrektywy należy dokonywać w ten sposób, że z zastrzeżeniem spełnienia pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie, świadczenie usług na rzecz ich członków przez niezależne grupy, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie, nawet jeśli usługi te są świadczone na rzecz jednego lub kilku z rzeczonych członków”. Trybunał stwierdził, że nie jest możliwe, by wykładni tego przepisu dokonywać w ten sposób, że poddaje zwolnienie z podatku VAT warunkowi, by świadczenia zostały zaoferowane wszystkim członkom zainteresowanej niezależnej grupy. Gdy świadczenia następują na rzecz jednego lub kilku członków niezależnej grupy, koszt tych świadczeń pozostaje wspólnym wydatkiem tej grupy, która została powołana w tym celu, przy czym metody rachunkowości analitycznej pozwalają na identyfikację części wydatków związanych z każdą usługą uwzględnioną indywidualnie.
Przez niezależność grupy, należy rozumieć niezależność od innych podmiotów, w tym od jej członków, w działaniu i podejmowaniu decyzji. Taka niezależność powinna się objawiać w szczególności w postaci zdolności takiej grupy do nabywania praw i podejmowania zobowiązań, do zawierania umów, możliwości zatrudniania pracowników, do pozywania i bycia pozywanym itp. Grupa taka musi składać się z co najmniej dwóch podmiotów (członków), powinna charakteryzować się odpowiednim poziomem trwałości, a także zostać jasno wyodrębniona spośród innych podmiotów gospodarczych.
Jednakże, w przypadku niezależnej grupy osób, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, istotny jest drugi warunek jaki musi zostać spełniony. Warunek ten odnosi się do podmiotów tworzących grupę. I tak zgodnie z ww. artykułem konieczne jest, aby członkowie grupy byli podatnikami prowadzącymi działalność zwolnioną albo osobami, które nie są uznawane – w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – za podatników.
W rozpatrywanej sprawie, jak Państwo wskazali, Fundacja nie posiada wiedzy o ewentualnej działalności gospodarczej członków Kościoła Katolickiego, którzy uczestniczą w wydarzeniach organizowanych przez Fundację. Działalność świadczona przez Fundację - organizowane wydarzenia - nie mają związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą uczestników.
Zatem analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do stwierdzenia, że świadczą Państwo usługi wyłącznie na rzecz członków Kościoła Katolickiego, którymi są wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Natomiast z omawianego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy wynika, że w celu skorzystania ze zwolnienia przez niezależne grupy osób konieczne jest świadczenie usług na rzecz członków, których działalność jest zwolniona lub w związku z którą nie są oni uznawani za podatników VAT, w celu świadczenia na ich rzecz usług, niezbędnych do prowadzenia tej działalności. Zatem, aby skorzystać z ww. zwolnienia, członkami grupy nie mogą być osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Ww. przepis art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy wskazuje nie na osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, lecz na osoby, które nie są uznawane za podatników – w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Wobec powyższego wskazać należy, że nie spełniają Państwo warunku podmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, ponieważ członkami na rzecz, których świadczą Państwo usługi są wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
W tym miejscu wskazać należy na stanowisko Rzecznika Generalnego przedstawione w opinii do sprawy C-8/01 (pkt 118), z którego wynika, że zwolnienie dla niezależnej grupy osób miało umożliwić mniejszym przedsiębiorstwom łączenie się, by mogły prowadzić działania, które duże przedsiębiorstwa mogą prowadzić przy wykorzystaniu własnych zasobów. W ten sposób mniejsze przedsiębiorstwa mogły konkurować na równych warunkach z większymi organizacjami. Wynika z tego, że zwolnienie przewidziane zostało dla małych przedsiębiorstw, aby łącząc się w grupy mogły konkurować z większymi organizacjami.
W tym kontekście należy przytoczyć rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 30 lipca 2015 r. sygn. I SA/Wr 406/15, gdzie Sąd stwierdził, że wnioskodawca nie spełnia warunku podmiotowego ponieważ: „Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że członkami Spółdzielni mogą być zarówno podmioty wykonujące czynności zwolnione z podatku od towarów i usług, jedynie w marginalnym zakresie wykonujące czynności opodatkowane – nazywane "Członkami zwolnionymi z VAT", jak i podmioty wykonujące czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, którym przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego – nazywane "Członkami z prawem do odliczenia VAT". Jeśli Spółdzielnia ma być traktowana jak niezależna grupa osób, która korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 u.p.t.u., to w jej skład nie mogą wchodzić "Członkowie z prawem do odliczenia VAT" (por. Leksykon VAT 2013 r. tom I Janusz Zubrzycki, wyd. UNIMEX rok 2013, str. 1612).”
W związku z tym sąd stwierdził, że wnioskodawca nie spełnia warunku podmiotowego. Tak więc wyrok ten potwierdza, że aby była niezależna grupa osób, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, to jej członkami mogą być tylko podmioty ściśle określone w ww. przepisie.
W konsekwencji, w rozpatrywanej sprawie nie stanowią Państwo niezależnej grupy osób w myśl art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, ponieważ w Państwa skład wchodzą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Z uwagi na niespełnienie ww. warunku w odniesieniu do świadczonych usług nie mają Państwo prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT zawartego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy.
Tym samym ze względu na niespełnienie wskazanej wyżej przesłanki objętej treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy, badanie kolejnych przesłanek wskazanych w tym przepisie jest niezasadne.
W rozpatrywanej sprawie należy przeanalizować czy do świadczonych przez Państwa usług ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy.
Zgodnie z ww. przepisem:
Zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:
a) kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,
b) organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim
- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Zatem aby wykonywane przez Państwa czynności mogły być objęte hipotezą normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, muszą wypełniać warunki w niej zapisane.
W przepisie tym zaznaczono, że usługi świadczone przez te podmioty muszą być:
-realizowane w zakresie interesu zbiorowego swoich członków;
-wykonywane w zamian za składki, których wysokość i zasady ich ustalania są oparte na statucie;
-pod warunkiem, że podmioty te nie będą nastawione na osiąganie zysków i zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Ponadto wskazać należy, iż wszystkie powyższe warunki powinny być spełnione łącznie. Niespełnienie choćby jednego z nich wyklucza zwolnienie od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest fundacją posiadającą osobowość prawną utworzoną przez kościelną osobę prawną Archidiecezję. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystając ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie ze Statutem, Fundacja realizuje opisane cele prowadząc odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego i wyłącznie w rozmiarach służących realizacji jej celów. Głównym miejscem prowadzenia działalności statutowej przez Fundację jest Dom Rekolekcyjny. W tym miejscu prowadzi przede wszystkim działalność ewangelizacyjną organizując rekolekcje, seminaria i konferencje. W przypadku organizowania rekolekcji kilkudniowych, ich uczestnicy korzystają z noclegów i posiłków. Fundacja świadczy usługi na rzecz członków Kościoła Katolickiego, którzy są zobowiązani do zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup. Członkowie Kościoła Katolickiego nie dokonują wpłat członkowskich na rzecz Fundacji. Na pytanie: „Czy usługi realizowane przez Państwa są usługami realizowanymi przez Państwa jako przez kościół, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1966)? Jeśli tak, to należy wskazać:
-na podstawie jakich konkretnie przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (należy podać artykuł, ustęp) realizują Państwo te usługi?
-czy są to usługi w zakresie interesu zbiorowego Państwa członków i kim są ci członkowie?
-czy są to usługi wykonywane na rzecz Państwa członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z Państwa przepisów statutowych?”,
odpowiedzieli Państwo, że:
-Fundacja jest organizacją kościelną erygowaną przez biskupa diecezjalnego - art. 34 ust. 1 pkt 1 i art. 58 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego.
-Tak, działalność ewangelizacyjna jest realizowana w interesie zbiorowym członków Kościoła Katolickiego.
-Fundacja nie pobiera składek członkowskich.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie dotyczącym zwolnienia od podatku odpłatnych usług, które realizują Państwo w ramach działalności organizacji religijnej, należy zauważyć, że w pierwszej kolejności podatnik musi posiadać status kościoła lub związku wyznaniowego, o którym mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych albo organizacji powołanej do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim. Kolejnym warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest wymóg świadczenia usług w interesie zbiorowym swoich członków. Ponadto kolejnym warunkiem wynikającym z cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT jest wymóg, aby usługi oraz dostawa towarów ściśle związana z tymi usługami była wykonywana w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że nie mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, ponieważ nie pobierają Państwo składek członkowskich, których wysokość i zasady ustalania wynikają z Państwa przepisów statutowych, w zamian za usługi wykonywane na rzecz Państwa członków, a zatem nie spełniają Państwo łącznie wszystkich warunków wymienionych w ww. przepisie.
Z uwagi na niespełnienie ww. warunku w odniesieniu do świadczonych usług nie mają Państwo prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT zawartego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku odpłatnych usług, które realizują Państwo w ramach działalności organizacji religijnej jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tą interpretacją został załatwiony wniosek w zakresie zwolnienia od podatku odpłatnych usług, które realizują Państwo w ramach działalności organizacji religijnej. Natomiast wniosek w zakresie zwolnienia ww. usług z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących zostanie załatwiony odrębnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.