Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.17.2025.3.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za okres od września 2022 r. do marca 2024 r.

Uzupełnili go Państwo pismem z 4 marca 2025 r. (wpływ 4 marca 2025 r.) oraz pismem z 19 marca 2025 r. (wpływ 19 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W 2022 r., we wrześniu Spółka dokonała usługi doradztwa biznesowego. Na tamten moment przedsiębiorca nie był czynnym podatnikiem VAT. Podatnik w kwietniu 2024 r. ustalił, że ta czynność, dokonana przez Spółkę, spowodowała powstanie obowiązku podatkowego w momencie jej wykonania – zgodnie z art. 113, ust. 13, pkt 2b.

Niezwłocznie po tym fakcie przedsiębiorca złożył wniosek VAT-R o rejestrację jako czynny podatnik VAT. Wniosek został złożony z datą wrzesień 2022 r., jednak ostatecznie data rejestracji to (…) kwietnia 2024 r.

W związku z zaistniałą sytuacją podatnik uważa, że Spółka ma obowiązek złożyć deklaracje VAT począwszy od września 2022 r., wykazać w nich podatek VAT należny oraz ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 86 ust. 10b oraz ust. 11.

W uzupełnieniu do wniosku z 4 marca 2025 r. wskazali Państwo następujące informacje:

1.Od kiedy prowadzą Państwo działalność gospodarczą? Proszę podać dokładną datę.

Odp.: Spółka (…) prowadzi działalność gospodarczą od (…) sierpnia 2022 r., wówczas została wpisana do rejestru KRS.

2.Do kiedy korzystali Państwo ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)? Proszę podać dokładną datę.

Odp.: Spółka korzystała ze zwolnienia do dnia (…) września 2022 r. W dniu (…) września 2022 r. wystawiła fakturę sprzedaży za usługi doradcze, czynność ta, dokonana przez Spółkę, spowodowała powstanie obowiązku podatkowego w momencie jej wykonania – zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2b.

3.Od kiedy zarejestrowali się Państwo jako podatnik VAT czynny? Czy od (…) kwietnia 2024 r.? Jeśli nie, to od kiedy? Proszę podać dokładną datę.

Odp.: Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT od (…) kwietnia 2024 r. Pierwsze zgłoszenie VAT-R było złożone z prośbą o rejestrację od września 2022 r., niestety Urząd Skarbowy odmówił rejestracji od września 2022 r. i ostatecznie Spółka została zarejestrowana z dniem (…) kwietnia 2024 r.

4.Czy wystawiali Państwo faktury od rozpoczęcia działalności gospodarczej, w tym również w okresie od września 2022 r. (w związku z dokonaniem usługi doradztwa biznesowego) do (…) kwietnia 2024 r.?

Odp.: Tak, Spółka (…) we wskazanym okresie wystawiała faktury. Faktury za doradztwo były cztery (w okresie 09-12.2022). Poza tym wystawiane były inne faktury: za wynajem lokalu oraz pośrednictwo sprzedaży w ramach wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług.

5.Jeżeli wystawiali Państwo faktury za ww. okres, to należy wskazać, czy na fakturach tych wykazali Państwo podatek należny?

Odp.: Początkowo wszystkie faktury sprzedaży w ramach sprzedaży krajowej były wystawiane ze stawką zw, gdyż podatnik nie miał wiedzy, że w związku z dokonaniem sprzedaży usług doradztwa utracił prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Po zmianie biura rachunkowego, wykryto błąd i okazało się, że Spółka nie miała prawa do korzystania ze zwolnienia. W związku z tym, w 2024 r., wszystkie faktury sprzedaży, począwszy od września 2022 r. do marca 2024 r., zostały skorygowane ze stawki zw na stawkę 23%, i dokonano zgłoszenia Spółki do VAT. Od (…) kwietnia 2024 r. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i wystawia faktury ze stawką 23%.

6.Na kogo były wystawiane faktury dokumentujące nabycia towarów i usług, z których to faktur zamierzają Państwo odliczyć podatek naliczony? Od nabycia jakich towarów i usług zamierzają Państwo odliczyć podatek VAT?

Odp.: Faktury były wystawione na Spółkę (…). Spółka zamierza odliczyć podatek VAT od: wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, usług telekomunikacyjnych, najmu, usług księgowych, prawnych, paliwa oraz innych zakupów związanych z prowadzoną działalnością Spółki.

7.Z zamiarem wykorzystania do jakich czynności, tj. opodatkowanych czy zwolnionych, dokonywali Państwo nabycia towarów i usług, objętych zakresem pytania dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego?

Odp.: Nabycia towarów i usług Spółka dokonywała z zamiarem wykorzystania do czynności opodatkowanych.

8.Czy wykorzystywali/wykorzystują Państwo towary i usługi nabyte w miesiącach od września 2022 r. do kwietnia 2024 r. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?

Odp.: Tak, biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia, Spółka wykorzystywała nabyte towary i usługi do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

9.Proszę wyjaśnić, na podstawie jakich przepisów Spółka chce dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za okres od września 2022 r. do marca 2024 r.?

Odp.: Spółka chce dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za okres od września 2022 r. do marca 2024 r. na podstawie przepisów ogólnych, tj. art. 86 ust. 1. We wniosku wskazano art. 86 ust. 10b oraz ust. 11, jako uzupełniające do art. 86 ust. 1.

W uzupełnieniu do wniosku z 19 marca 2025 r. wskazali Państwo następujące informacje:

1.Jaką przewidywaną datę rozpoczęcia działalności gospodarczej wskazali Państwo w zgłoszeniu rejestracyjnym przy rejestracji jako podatnik VAT czynny z dniem (…) kwietnia 2024 r.?

Odp.: Wskazana została data (…) września 2022 r. w pierwotnie złożonym do Urzędu zgłoszeniu VAT-R. W VAT-R (17) złożonym (…) maja 2024 r. po wezwaniu Urzędu do złożenia prawidłowo wypełnionego zgłoszenia wskazano następujące daty (Urząd odmówił przyjęcia VAT-R z datą (…) września 2022 r.):

·data rozpoczęcia działalności pkt 15 – (…) sierpnia 2022 r.

·w części C.1 został zaznaczony pkt 33 i wskazana data (…) kwietnia 2024 r.

2.W związku z informacją w uzupełnieniu do wniosku, że:

(…) w 2024 r., wszystkie faktury sprzedaży, począwszy od września 2022 r. do marca 2024 r., zostały skorygowane ze stawki zw na stawkę 23%, i dokonano zgłoszenia spółki do VAT. Od (…) kwietnia 2024 r. spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i wystawia faktury ze stawką 23%.

– proszę o wskazanie, na jakiej podstawie Spółka złożyła korekty faktur wystawionych od września 2022 r. do marca 2024 r. skoro została zarejestrowana jako podatnik VAT czynny od (…) kwietnia 2024 r.?

Odp.: Spółka wystawiła korekty do faktur ze stawką zw na 23% VAT, ponieważ dokonała czynności doradztwa biznesowego – faktura z dnia (…) września 2022 r. Czynność ta spowodowała, że Spółka nie mogła skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z chwilą dokonania tej usługi i posługiwać się stawką zw – zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT.

3.Czy Spółka złożyła już skorygowane pliki JPK w związku z rejestracją jako podatnik VAT czynny za okres od września 2022 r. do marca 2024 r.? Jeśli tak, to kiedy? Proszę podać dokładną datę.

Odp.: Spółka dokonała korekt faktur, ale nie dokonała złożenia deklaracji JPK_V7M od września 2022 r., ponieważ Urząd Skarbowy zarejestrował Spółkę do VAT od (…) kwietnia 2024 r. i Spółka nie wie, jak postąpić w tej sytuacji i jak prawidłowo złożyć pliki JPK, czy składając deklaracje za okres od września 2022 r. do marca 2024 r., ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od faktur kosztowych, co jest przedmiotem zapytania Spółki i z tego powodu wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej.

4.Czy w związku ze skorygowaniem faktur za okres od września 2022 r. do marca 2024 r. Spółka zapłaciła już podatek VAT wykazany w tych fakturach?

Odp.: Spółka nie zapłaciła podatku wykazanego w fakturach, ponieważ Spółka nie wie, czy może pomniejszyć VAT należny o VAT naliczony wynikający z faktur kosztowych za okres wrzesień 2022 r. – marzec 2024 r.

5.Czy Spółka złożyła już deklaracje za okres od września 2022 r. do marca 2024 r. z wykazanym podatkiem VAT? Jeśli tak, to kiedy? Proszę podać dokładną datę.

Odp.: Nie, Spółka nie złożyła deklaracji, gdyż nie ma pewności jak to prawidłowo zrobić, stąd wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej.

6.Czy Spółka składała deklaracje w roku 2022?

Odp.: Nie, Spółka nie składała deklaracji w 2022 roku. Deklaracje zaczęła składać począwszy od kwietnia 2024 r.

7.W związku z informacją w uzupełnieniu do wniosku, że:

Spółka zamierza odliczyć podatek VAT od: wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, usług telekomunikacyjnych, najmu, usług księgowych, prawnych, paliwa oraz innych zakupów związanych z prowadzoną działalnością spółki.

– proszę o wskazanie, kiedy ponieśli Państwo ww. wydatki? Proszę podać dokładną datę.

Odp.: Wydatki te były ponoszone od dnia (…) września 2022 r. do (…) marca 2024 r. i były związane z prowadzoną działalnością.

8.Czy ww. wydatki, od których zamierzają Państwo odliczyć podatek VAT, tj. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, usługi telekomunikacyjne, najmu, usługi księgowe, prawne, paliwa oraz inne zakupy związane z prowadzoną działalnością spółki nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

Informacji należy udzielić oddzielnie do każdego wydatku, od którego chcą Państwo odliczyć podatek VAT.

Odp.: Wydatki, od których Spółka zamierza odliczyć podatek VAT:

·wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów – nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

·usługi telekomunikacyjne – nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

·usługi najmu – nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

·usługi księgowe – nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

·usługi prawne – nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

·paliwo – nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W art. 88 pkt 4 wskazano, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Spółka została zarejestrowana do VAT od (…) kwietnia 2024 r., ale zgodnie ze stanem faktycznym stała się podatnikiem podatku VAT od września 2022 r., kiedy to świadczyła usługi doradztwa. W swoim stanowisku Spółka uważa, że w związku z tym od września 2022 r. stała się czynnym podatnikiem podatku VAT, co chciałaby potwierdzić uzyskując tą interpretację.

9.Czy wszystkie faktury dokumentujące ww. wydatki zostały wystawione z wykazaną stawką podatku VAT i dokumentują czynności opodatkowane podatkiem VAT?

Odp.: Tak, zapytanie Spółki dotyczy tylko tych faktur, od których będzie chciała odliczyć VAT i wszystkie te faktury dokumentują czynności opodatkowane podatkiem VAT.

10.W związku z informacją w uzupełnieniu do wniosku, że:

Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT od (…) kwietnia 2024 r. Pierwsze zgłoszenie VAT-R było złożone z prośbą o rejestrację od września 2022 r., niestety Urząd Skarbowy odmówił rejestracji od września 2022 r. i ostatecznie spółka została zarejestrowana z dniem (…) kwietnia 2024 r.

– proszę o wskazanie, z jakiego powodu Urząd Skarbowy odmówił rejestracji z datą wsteczną, tj. od września 2022 r.?

Odp.: Po złożeniu Zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług z datą rejestracji września 2022 r., Spółka otrzymała wezwanie do złożenia wyjaśnień. Osoba reprezentująca Spółkę udała się osobiście do Urzędu Skarbowego i podczas tej wizyty nastąpiła zmiana zgłoszenia rejestracyjnego. Niestety Spółka nie posiada żadnej oficjalnej podstawy decyzji Urzędu.

Pytanie

Czy składając deklaracje VAT począwszy od września 2022 r. Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 86 ust. 10b oraz ust. 11 za okres od września 2022 r. do marca 2024 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2b, Spółka ma obowiązek złożyć deklaracje VAT począwszy od września 2022 r. do marca 2024 r., wykazać w nich podatek VAT należny oraz ma prawo w wyżej wymienionych deklaracjach do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 86 ust. 10b oraz ust. 11 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast w świetle art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 113 ust. 1 ustawy, w momencie przekroczenia wartości sprzedaży, o której mowa w tym przepisie, traci prawo do tego zwolnienia i jest zobowiązany do opodatkowania podatkiem VAT dalszej sprzedaży.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Przy czym, co również istotne, zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Według art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, z treści art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, aby do nabycia uprawnienia do odliczenia kwoty podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Tak więc podatnik, w zakresie, w jakim nabyte towary wykorzystuje do czynności opodatkowanych, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status czynnego podatnika VAT.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Natomiast stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:

Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:

1)„podatnika VAT czynnego”,

2)„podatnika VAT zwolnionego” – w przypadku podatnika, o którym mowa w:

a)ust. 3 i 3c,

b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE

– i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.

Ponadto w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Warto również zaznaczyć, że w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT. Potwierdzeniem takiej tezy mogą być także wyroki TSUE w sprawach C-268/83 oraz C-110/94, gdzie TSUE wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. Nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym się staje w momencie pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą.

Natomiast z orzecznictwa TSUE w sprawie C-385/09 Nidera wynika, że prawo do odliczenia powstaje w momencie, w którym podatek ten stał się należny, a jego powstanie nie jest w żaden sposób uzależnione od formalnego uznania statusu podatnika przez organ skarbowy, ale od zaistnienia po stronie podatnika zamiaru, potwierdzonego obiektywnymi dowodami, prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów dotyczących VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą od (…) sierpnia 2022 r. We wrześniu 2022 r. Spółka dokonała usługi doradztwa biznesowego. Na tamten moment Spółka nie była czynnym podatnikiem VAT. Spółka w kwietniu 2024 r. ustaliła, że ta czynność, spowodowała powstanie obowiązku podatkowego w momencie jej wykonania – zgodnie z art. 113, ust. 13, pkt 2b. Niezwłocznie po tym fakcie Spółka złożyła wniosek VAT-R o rejestrację jako czynny podatnik VAT. Wniosek został złożony z datą wrzesień 2022 r., jednak ostatecznie data rejestracji to (…) kwietnia 2024 r. W okresie od września 2022 r. do (…) kwietnia 2024 r. Spółka wystawiała faktury. Faktury za doradztwo były cztery (w okresie 09-12.2022). Poza tym wystawiane były inne faktury: za wynajem lokalu oraz pośrednictwo sprzedaży w ramach wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług. Początkowo wszystkie faktury sprzedaży w ramach sprzedaży krajowej były wystawiane ze stawką zw, gdyż podatnik nie miał wiedzy, że w związku z dokonaniem sprzedaży usług doradztwa utracił prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. W związku z tym, w 2024 r., wszystkie faktury sprzedaży, począwszy od września 2022 r. do marca 2024 r., zostały skorygowane ze stawki zw na stawkę 23%, i dokonano zgłoszenia Spółki do VAT. Od (…) kwietnia 2024 r. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i wystawia faktury ze stawką 23%.

Spółka zamierza odliczyć podatek VAT od: wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, usług telekomunikacyjnych, najmu, usług księgowych, prawnych, paliwa oraz innych zakupów związanych z prowadzoną działalnością spółki. Wydatki, od których Spółka zamierza odliczyć podatek VAT, nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 88 ustawy. Nabycia towarów i usług Spółka dokonywała z zamiarem wykorzystania do czynności opodatkowanych. Spółka wykorzystywała nabyte towary i usługi do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mają Państwo wątpliwości, czy składając deklaracje VAT począwszy od września 2022 r. Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 86 ust. 10b oraz ust. 11 za okres od września 2022 r. do marca 2024 r.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Jak już wcześniej wskazano, realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia podatku, jednakże, aby skutecznie zrealizować powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć, najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako czynnego podatnika.

Jak wskazali Państwo we wniosku, Spółka złożyła wniosek VAT-R o rejestrację jako czynny podatnik VAT. Wniosek został złożony z datą wrzesień 2022 r., jednak ostatecznie data rejestracji to (…) kwietnia 2024 r. Spółka dokonała korekt faktur, ale nie dokonała złożenia deklaracji JPK_V7M od września 2022 r., ponieważ Urząd Skarbowy zarejestrował Spółkę do VAT od (…) kwietnia 2024 r. Spółka nie zapłaciła podatku wykazanego w fakturach, ponieważ Spółka nie wie, czy może pomniejszyć VAT należny o VAT naliczony wynikający z faktur kosztowych za okres wrzesień 2022 r. – marzec 2024 r. Spółka nie składała deklaracji w 2022 roku. Deklaracje zaczęła składać począwszy od kwietnia 2024 r.

Z powyższego wynika zatem, że na ten moment nie spełnili Państwo wszystkich przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych w okresie od września 2022 r. do marca 2024 r., bowiem zostali Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny od (…) kwietnia 2024 r. Tym samym, nie posiadali Państwo statusu podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia, tj. w okresie od września 2022 r. do marca 2024 r.

Dopiero usunięcie negatywnej przesłanki, poprzez złożenie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego, za który złożą Państwo pierwszą deklarację podatkową, tj. wrzesień 2022 r.) spowoduje możliwość realizacji przez Państwa przysługującego prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego za okres od września 2022 r. do marca 2024 r. Dopełnienie ww. wymogów umożliwi Państwu realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W celu zrealizowania prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur w miesiącach poprzedzających rejestrację, podatnik powinien skorygować zgłoszenie rejestracyjne VAT-R poprzez jego aktualizację wskazując w nim datę faktycznego rozpoczęcia działalności i okres, za jaki złoży pierwszą deklarację VAT.

Jednak w tym miejscu należy zauważyć, że to Organ podatkowy właściwy dla podatnika decyduje ostatecznie o sposobie rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Podsumowując, stwierdzam, że w związku z zarejestrowaniem się Państwa jako podatnik VAT czynny od (…) kwietnia 2024 r., Spółka nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, z faktur wystawionych w okresie od września 2022 r. do marca 2024 r.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem całościowo za nieprawidłowe.

Ponadto informuję, że zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Zgodnie z art. 108 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, w okresie w jakim nie była czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, tj. w okresie od września 2022 r. do marca 2024 r., wystawiała faktury dokumentujące dokonywaną przez Nią sprzedaż ze stawką zw. W 2024 r. wszystkie faktury sprzedaży, począwszy od września 2022 r. do marca 2024 r., zostały skorygowane ze stawki zw na stawkę 23%. Spółka jednak nie sporządzała deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1 ustawy.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż z uwagi na to, że Spółka, posiadająca przymiot podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, dokonywaną sprzedaż dokumentowała fakturami, które w 2024 r. zostały skorygowane ze stawki zw na stawkę 23%, to jest podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT wynikającego z wystawionych faktur – na mocy art. 108 ust. 1 ustawy.

Wskazać więc należy, że w sytuacji gdy – pomimo braku rejestracji – Spółka zachowywała się jak czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT, tj. wystawiała faktury dokumentujące sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT, zobowiązana jest do rozliczenia podatku w nich wykazanego w deklaracjach podatkowych VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.